Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Niin eipähän toista tuollaista sukupolvea enää taida tulla kenellä olisi haasteita tietotekniikan kanssa, niin miksipä kukaan ottaisi heitä enää huomioon "uudenlaista" autoa suunnitellessa :D Muuten tuo Model Y olisi ehkä voinutkin olla vaihtoehto hänelle.
Uusia autoja ostavat yleensä hieman alle 50 vuotiaat miehet, tunnen monta tuon ikäistä keillä on haasteita tietotekniikan kanssa.
Miksi Teslan kannattaisi aliarvioida tämä ostajakunta?
Jenkeissäkin keskimääräinen Model Y omistaja on 48 vuotias. Hyvä että Tesla käy kaupaksi, mutta ei autoja suunnitella pelkästään nuoremmille ikäluokille. Heillä ei ole rahaa ostaa niitä vaan ajavat yleensä isän autoilla... Valmistaja taas ei hyödy siitä että nykyiset nuret ostavat autot käytettynä 10 vuoden päästä.


Our data shows that the median age of a new Tesla owner is 48. Tesla Model S owners are the oldest at 55, then Model X at 50 and Model 3 at 49. Model Y owners are relative youngsters at 47.

The media age of the US population is about 39.2
 
Uusia autoja ostavat yleensä hieman alle 50 vuotiaat miehet, tunnen monta tuon ikäistä keillä on haasteita tietotekniikan kanssa.
Miksi Teslan kannattaisi aliarvioida tämä ostajakunta?
Jenkeissäkin keskimääräinen Model Y omistaja on 48 vuotias. Hyvä että Tesla käy kaupaksi, mutta ei autoja suunnitella pelkästään nuoremmille ikäluokille. Heillä ei ole rahaa ostaa niitä vaan ajavat yleensä isän autoilla... Valmistaja taas ei hyödy siitä että nykyiset nuret ostavat autot käytettynä 10 vuoden päästä.


Our data shows that the median age of a new Tesla owner is 48. Tesla Model S owners are the oldest at 55, then Model X at 50 and Model 3 at 49. Model Y owners are relative youngsters at 47.

The media age of the US population is about 39.2
Ne nuoremmat ikäluokat on tulevaisuuden vanhuksia. Ennemmin katsoo eteenpäin uusia kärryjä suunnitellessa kuin menneisyyteen. Ei yhden automallin tarvi olla maailman kaikille 8 miljardille ihmiselle sopiva. Yksi ostaa toyotan korolla, toinen model y:n ja kolmas jonku corveten. Jos tesla haluaisi niin autoon voisi tehdä vaihtoehdoksi atk-ajokortiton käyttöliittymän. Perustoiminnot näytöllä ja kaikki muu piilotettu, minimaaliset menut. Ei tuollaiselle tyhmennetylle käyttäjäliittymälle tosin taida olla sellaista määrää ostajia, että kannattaisi teslan tehdä.
 
Ne nuoremmat ikäluokat on tulevaisuuden vanhuksia. Ennemmin katsoo eteenpäin uusia kärryjä suunnitellessa kuin menneisyyteen. Ei yhden automallin tarvi olla maailman kaikille 8 miljardille ihmiselle sopiva. Yksi ostaa toyotan korolla, toinen model y:n ja kolmas jonku corveten.
Joo, totta. Eteenpäin kannattaa aina katsoa.
Valmistaja ei kuitenkaan hyödy siitä, että jollain on 10 vuoden päästä varaa ostaa heidän nykyinen tuote (esim.model 3/y). Silloin on varmasti parempaa tarjolla muiltakin valmistajilta...
Teslan kohdalla ongelma on se oikeasti halpa malli, Model 2 odotellessa...
 
Uusia autoja ostavat yleensä hieman alle 50 vuotiaat miehet, tunnen monta tuon ikäistä keillä on haasteita tietotekniikan kanssa.
Miksi Teslan kannattaisi aliarvioida tämä ostajakunta?
Jenkeissäkin keskimääräinen Model Y omistaja on 48 vuotias. Hyvä että Tesla käy kaupaksi, mutta ei autoja suunnitella pelkästään nuoremmille ikäluokille. Heillä ei ole rahaa ostaa niitä vaan ajavat yleensä isän autoilla... Valmistaja taas ei hyödy siitä että nykyiset nuret ostavat autot käytettynä 10 vuoden päästä.


Our data shows that the median age of a new Tesla owner is 48. Tesla Model S owners are the oldest at 55, then Model X at 50 and Model 3 at 49. Model Y owners are relative youngsters at 47.

The media age of the US population is about 39.2
Niin en minä sanonut että heitä kannattaisi aliarvioida :rofl: Vaan siltä se vähän vaikuttaa että he aliarvioivat kun kaikki hoidetaan muista autoista poiketen yhdeltä näytöltä. Joillekin se on iso harppaus perinteisemmästä autosta ja joillekin ei. En nyt siis lähde tuomitsemaan Teslaa tästä mutta kunhan vain sanoin. Tämä minun sukulainen on jo eläkeläinen joten ei ole siis varmastikaan tyypillinen Tesla kuski. Ehkä joku VW ID4 tms. voisi olla sopivampi.
 
Joo, totta. Eteenpäin kannattaa aina katsoa.
Valmistaja ei kuitenkaan hyödy siitä, että jollain on 10 vuoden päästä varaa ostaa heidän nykyinen tuote (esim.model 3/y). Silloin on varmasti parempaa tarjolla muiltakin valmistajilta...
Teslan kohdalla ongelma on se oikeasti halpa malli, Model 2 odotellessa...
Ei tarvi pitkään odotella. 2025 loppupuolelle yrittävät saada next gen vehicle platformia tuotantoon. Tosin ihan avoimesti sanoivat viime sijoittajapuhelussa, että 2025 loppu on haastava ja voi lipsahtaa kun pitäisi rakentaa kokonaan uudenlainen valmistuslinjasto minkä kanssa voi tulla ongelmia. Voinee kuitenkin aika varmaksi uskoa, että viimeistään 2026 aikana myynnissä.

Tuota odotellessa teslalla on maailman myydyin yksittäinen automalli siitä huolimatta että atk-ajokortittomat ostavat jotain muuta kärryä.
 
Miten paljon Model Y:ssä tarvitsee päivittäisessä ajossa käyttää sitä näyttöä? Sen takia pohdin vain että onko tällainen sopiva auto vanhemmalle ihmisille jolla on yleisesti tietokoneiden ja älypuhelimien kanssa haasteita ja on tottunut perinteisempiin autoihin. Sitä puhelinsovellustakaan ei taida hirveästi tarvita käyttää ellei nyt laita esim. sisälämmitystä päälle?
Ei voi suositella "vanhemmalle ihmisille jolla on yleisesti tietokoneiden ja älypuhelimien kanssa haasteita ja on tottunut perinteisempiin autoihin".

Koko Teslan toiminta nivoutuu sen auton kosketusnäytön ja älypuhelinsovelluksen ympärille. Vaikka teoriassa kumpaakaan ei ole pakko käyttää kovin paljoa, niin kyllä kuvauksesi perusteella on aivan turhia ongelmia ja haasteita tiedossa jos auton hankkii mainitsemasi tyyppiselle käyttäjälle.
Model Y on sentään (vielä) vilkkuviiksi ja "vaihdekeppi".

Kunhan parittaa puhelimen autoon ja joku avustaja säätää penkin, ratin ja peilit kohdalleen. Lisäksi laittaa kaikki muut asetukset viimeisen päälle hyvin. Ei siis kyllä alkuunkaan onnistu jos ei (äly)puhelinta osaa ollenkaan käyttää. Valikoita on paljon, eli säätöjä kyllä pystyy tehdä aika paljon, mutta säätämisen jälkeen niihin ei mielestäni ole pakko koskea. Ja jos olisi vain yksi kuski, niin säätämistä ei ole kovin paljon. Avustajan kyllä pitäisi saada auton ajettavaan kuntoon ja ei tarvitse olla nörtti kuski sen jälkeen.

Teslan puhelinsovellusta ei ole pakko käyttää. Vaikka sovellus onkin ihan huippu ja ripeä. Käyttää vain puhelinta auton avaimena ja kukkarossa mukana sitä hätävara korttiavainta.

Käyttö on tosi yksinkertaista ja nopeasti oppii. Vaihdekeppi on hyvä. Yhdellä painalluksella vakkari päälle ja kahdella painalluksella autopilotti päälle.

Mä käytän keskimäärin en yhtään. Osoitteen syöttämiseen voi joskus tarvita sekä bluetooth napin täppäämiseen.
Noin juuri esimerkkinä :)
 
Tämä minun sukulainen on jo eläkeläinen joten ei ole siis varmastikaan tyypillinen Tesla kuski. Ehkä joku VW ID4 tms. voisi olla sopivampi.
Mun isä on eläkkeellä myös ja hyvin sujui Model 3 Perfillä ajo mun säädöillä. Kuski ainakin halusi nähdä sen kameranäkymän. Helppo ajaa, kun on luistonestot ja muut härpäkkeet päällä. Veli ajoi joskus myös ja ei hänenkään tarvinnut säätöihin/näyttöön koskea.

VW id4 taas on (minusta) monimutkaisempi säätää siitä näytöstä. Vähän omituisesti laitettu ne säädöt siihen näytön valikoihin ja kuvakkeisiin. Toki auto muistaa säädöt, eli kun kaikki valikot on selattu läpi, niin pitäisi olla mieluiset asetukset. Volkkarissa voi olla vähän isompi fontti näytössä?
 

Uuden perffin speksit ulkona.
Nimeksi jäänee Performance, uusi tehokkaampi takamoottori ja hiukan erilainen design ulkona. Muuten sama kuin uusi LR.
 
Ranskaan tulossa kaksipaikkainen model y, eli pakuversio. Tällänen ois täälläkinpäin haluttua kamaa taatusti.

IMG_6076.jpeg
 

Uuden perffin speksit ulkona.
Nimeksi jäänee Performance, uusi tehokkaampi takamoottori ja hiukan erilainen design ulkona. Muuten sama kuin uusi LR.
Tais käydä Highlandissa ohrasesti kun ei tule uutta akkua heti alussa. Jännästi painotus ollut y mallissa, joten juniperiin ilmeisesti ekana nämä catlin uudet akut?
 
Juu, jos normi-ikkunaa/ovea ei saa kuljetettua pystyssä (kyljellään) niin aika vähän lisähyötyä tuosta tilasta saa. Joo, toki tuollainen voi hyödyllinen jollekin olla, mutta luulisi samaan pääsevän vain yksinkertaisesti irrottamalla ne penkit jos niitä ei tarvitse. Jos sinne sisään ei pysty kävelemään (ja täten kantamaan sinne painavaa romua) niin hyöty on muutenkin vähän meh.
 
Viimeksi muokattu:
"This model is eligible for commercial vehicle taxation.”

Vero kikkailua. Samaa on nähty Seuomessakin.

Niin mitä kikkailua tuo mahdollistaa? Jos ajoneuvoa käytetään alvilliseen liiketoimintaan niin riippuen käytöstä sen alvit voi vähentää osittain tai kokonaan? Sähköauton autovero 0% ja ajoneuvovero ei kovin kummoinen ole.
 
Tais käydä Highlandissa ohrasesti kun ei tule uutta akkua heti alussa. Jännästi painotus ollut y mallissa, joten juniperiin ilmeisesti ekana nämä catlin uudet akut?
En uusia akkuja niinkään odottanut. Enemmänkin uusia moottoreita mitä internet huuteli. Aika vähäiseksi jäi Perffi. Parempi takamoottori ja loput osat kuitenkin kiristettyä LR alustaa.
 
Tais käydä Highlandissa ohrasesti kun ei tule uutta akkua heti alussa. Jännästi painotus ollut y mallissa, joten juniperiin ilmeisesti ekana nämä catlin uudet akut?

Tuo CATL:in Shanghain tehdas, joka siis on n. parin korttelin päästä Teslan Gigafactorysta, ei näytä olevan vielä tuotannossa.

 
En uusia akkuja niinkään odottanut. Enemmänkin uusia moottoreita mitä internet huuteli. Aika vähäiseksi jäi Perffi. Parempi takamoottori ja loput osat kuitenkin kiristettyä LR alustaa.
Kyllä tuo omasta mielestäni hyvin erottuu selkeämmin perffiksi nyt kuin ennen Highlandia. Puskurit edessä ja takana uusia, säädettävä alusta, eri penkit ja rapia 100 heppaa enemmän ja ehkä se tärkein elementti entiseen se piikki teho jäi 75kmh kun nyt mennään 110kmh. Hyvänä lisänä nuo jarrut kun ne oli niillä punaisilla fake satuloilla nyt sentään ihan oikeasti levyt paremmat niin kuin ennen vanhaan 2019 malleissa. Pieni miinus tuosta samasta akusta ellei tule se 5% odotettu range pump mitä oli aikaisemmin lupailtu 2170.
 
Kyllä tuo omasta mielestäni hyvin erottuu selkeämmin perffiksi nyt kuin ennen Highlandia.

Ehdottomasti (mielestäni nuo muutokset ovat oikeaan suuntaan, mutta en myöskään ihmettele jos hintaero paisuu), toivottavasti jättävät sen ruman tarran tosin pois.. tuo vanhan perfin 75km/h piikki on kyllä ollut kohtuullisen omituinen, onkohan se vain tehty sen takia että saadaan näyttämään auto nopealta 0-100km/h Esson baariin. Tarina ei tosin vielä kerro onko muutos 110km/h kohtaan tehty vaihtamalla välitystä vai itse moottorin antotehossa eri kierrosluvuilla tapahtuneen muutoksen takia. Noh, eiköhän joku tuon joskus selvitä.
 
Ehdottomasti (mielestäni nuo muutokset ovat oikeaan suuntaan, mutta en myöskään ihmettele jos hintaero paisuu), toivottavasti jättävät sen ruman tarran tosin pois.. tuo vanhan perfin 75km/h piikki on kyllä ollut kohtuullisen omituinen, onkohan se vain tehty sen takia että saadaan näyttämään auto nopealta 0-100km/h Esson baariin. Tarina ei tosin vielä kerro onko muutos 110km/h kohtaan tehty vaihtamalla välitystä vai itse moottorin antotehossa eri kierrosluvuilla tapahtuneen muutoksen takia. Noh, eiköhän joku tuon joskus selvitä.
Ainakin tuossa tegen artikkelista sai käsityksen että se plaidin carbon wrapped motor olisi perffissä (nerffattuna) mistä johtuen tuo kiihtyvyys jatkuu. Onneksi se punaisen lätkän saa takaa pois.
 
Kävin taannoisen Tesla model 3 tavaratilakeskustelun ”innoittamana” koeajamassa uuden Highlandin, josko se voisi kuitenkin olla vaihtoehto itselleni kun model Y ei sitä ollut. Alla pitkä höpinä.

Itselleni hyvä istuin on auton ehkä tärkein yksittäinen ominaisuus. Esimerkiksi model Y:n suurin ongelma minulle oli istuimen ergonomia ja laaduttoman oloinen materiaali. Tätäkin keskustelua lukiessani usein tulee tunne että yleisesti auton istuimilla ei tunnu juuri olevan väliä ketjuun kirjoittajille, aika sama mikä ergonomia, säädöt tai materiaalit istuimessa ovat. Uudessa model 3:ssa istuimen ilmastointiperforointi on ehdottoman hyvä asia, ja istuimen materiaali tuntuu kertaluokkaa paremmalta kuin ilman perforointia vaikka materiaali itsessään lienee sama(?) kuin ennenkin. Myös hiostavuus ongelma vaikuttaisi olevan selätetty tuolla ilmastoinnilla. Edelleen tuon muovipinnoitteen haluaisi korvata jollain muulla, mutta taitaa olla turha toivo. Hieronnan puuttuminen on myös harmi, huonokin toteutus olisi parempi kuin ei mitään.

Toinen iso istuinongelma itselleni on kuitenkin jäljellä, eli aivan liian lyhyt istuinosa joka ei tarjoa riittävää reisitukea. Kolmosessa istuma-asento on erilainen kuin Y:ssä, ja jo hieman innostuin että ei tämä niin pahalta tunnu kun istuimen takareunan laskee alimpaan asentoon ja etureunan nostaa ylimpään, mutta tämä teki istuinosasta jotenkin kummallisen kupin joka jo tunnin koeajolla alkoi rasittamaan jalkoja. Eli reisituen puute vaivaa edelleen itseäni, vaikka olen aika normaalivartaloinen 182cm pitkänä.

Takapenkkien jalkatilat ovat sinällään kyllä riittävät, mutta kuten usein sähköautoissa akun sijoittelun takia, polvet osoittavat liian ylös ja etureidet ovat irti istuimista ja näin ollen tukea ei ole. Lattia siis liian korkealla istuinpintaan nähden, mutta tietenkin näin ihan ymmärrettävistä syistä. Takana oleva näyttö oli kyllä hieno ja erinomainen päivitys, aikaisemmin siellä olleet ilmastoinnin suuttimet olivat susirumat ja todella halvan näköiset.

Niistä tavaratiloista: omat vaatimukseni kontin koolle poikkeavat ehkä valtaosasta täällä kirjoittelijoista, tavaratilaan on mahduttava vähintään kaksi suurta golfbägiä ja kahdet kokoontaitettavat golfkärryt. Tästä syystä olen suosinut farmarimallisia autoja ja ennakko-odotukset model 3:n tavaratiloille eivät olleet kovin kummoiset. Frunkkiin edellä mainituista tavaroista ei mahdu mitään. Ihme ja kumma kuitenkin, sain model 3:n tavaratilaan tungettua tarvittavat tavarat, toki tavaratilan pohjan välilevyn joutui poistamaan käytöstä ja hieman pujottelemaan bägejä sisään. Mahtuivat kuitenkin yhtä ja kaikki. Toki nykyautoon mahtuu vielä kahden kaverinkin kantobägit mukaan, mutta menkööt omillaan jos kolmonen meille tulisi. Kassikoukkuja ei tavaratilassa tainnut olla, eikä myöskään kontin ”hands-free” avausta”?

Ratti oli mielestäni päivittynyt parempaan suuntaan, mutta miksi ihmeessä tikkauksen pitää sijaita ratin takapuolella eikä sisäkehällä mikä lienee se vakiintunut paikka sille? Nyt rattia liuttaessa (kun antaa vaikka auton suoristaa renkaat itse mutkan jälkeen) tikkaus ”raapii” kättä, ainakin omalla ratinkäsittelytavalla.

Muina sisätilan huomioina voisi mainita että tunnelmavalaistusnauha oli oikein kiva, taustapeili omaan makuun liian pieni ja häikäisylippojen peilien edessä olevat läpykkeet edelleen vähän purkkaviritteiset. Ainakin auringonpaisteessa kojelaudun nihkeän kumimainen päällyste (lähellä tuulilasia) oli ihan pölyssä ja vaikeasti puhdistettavan oloinen.

Ajossa kiinnitti huomiota ehkä hieman Y:tä matalampaan ajomeluun, meteli muutenkin oli ihan ok tasolla kun huomioi tämän hetkisen karkean asfalttipinnan. Alusta toimi omaan makuun ihan hyvin, aika jäykkä se tietenkin edelleen on mutta niin 500hv autossa varmasti pitääkin olla. Y:ssä ilmennyttä nypyttämistä en huomannut. Ohjaus oli teslamainen, kyllä sen kanssa elää, ei siitä sen enempää.

Pysäköintitutkia korvaavaa järjestelmää yritin testata, mutta mitään mittoja en saanut näyttöön näkyviin, ainoastaan sumeita esteitä muista autoista tai lumivallista. En todennäköisesti vain osannut. Tuulilasilämmitys olisi kiva, pesuneste levitettiin pyyhkimien sulista jota en tiennyt, pari kertaa auto pyyhki automaattiasennossa itsekseen kuivaa ja puhdasta tuulilasia. Kuolleenkulman varoitusvalo voisi olla hieman paremmin toteutettu, nyt ratkaisu tuntui aika hätäisesti kyhätyltä.

Autopilotilla auto pyysi kääntelemään rattia kun pidin hellästi molemmilla käsillä ratista kiinni, mutta kun lepuutin vain toista kättä ratilla (oikea käsi kello viiden kohdalla), niin ilmeisesti käden paino riitti autolle korvaamaan ratin kääntelyn, joten tässä ei ongelmaa. Mielestäni kapasitiivinen tunnistus on toimiessaan kuitenkin parempi ratkaisu. Autoa ei ilmeisesti voi itse asemoida Autopilot päällä ajamaan esimerkiksi kaistan toisessa reunassa että ei tarvitsisi ajaa keskellä urissa? En todennäköisesti kyllä osannut Autopilotia oikein käyttää sillä se tippui käytöstä jokaisen kaistanvaihdon yhteydessä.

Viimeinen napinan aihe on adaptiivisen vakkarin/Autopilotin liian lyhyt maksimietäisyys edellä ajavaan autoon. Nykyisessä kotterossani tasoja on 5 teslan seitsemän sijaan, mutta taso 3/5 on jo yhtä pitkä kuin teslan maksimietäisyys. Mutta ei tästäkään Teslan henkilökunnan mukaan kukaan ole huomauttanut, joten kai se on vaan oman auton ja mieltymyksen erikoisuus.

Kaiken kaikkiaan auto oli positiivinen kokemus, ja ymmärrän miksi näitä ostetaan. Itselleni se ei vaan taida sopia mm. istuimen puutteiden vuoksi.
 
Aivan taatusti on huomauttanut. En ole kuullut keneltäkään että tuo cruisen etäisyys ois hyvällä tasolla. Ajaa aivan älyttömän lähellä edelläajavaa maksimi etäisyydellä, vaikka nopeuden mukaan sitä etäisyyttä säätääkin isommaksi.
 
Kyllä tuo omasta mielestäni hyvin erottuu selkeämmin perffiksi nyt kuin ennen Highlandia. Puskurit edessä ja takana uusia, säädettävä alusta, eri penkit ja rapia 100 heppaa enemmän ja ehkä se tärkein elementti entiseen se piikki teho jäi 75kmh kun nyt mennään 110kmh. Hyvänä lisänä nuo jarrut kun ne oli niillä punaisilla fake satuloilla nyt sentään ihan oikeasti levyt paremmat niin kuin ennen vanhaan 2019 malleissa. Pieni miinus tuosta samasta akusta ellei tule se 5% odotettu range pump mitä oli aikaisemmin lupailtu 2170.
Ai säädettävä alusta?
 
Ai säädettävä alusta?
Muutama vuosi sitten noista alettiin puhumaan. Musk totesi ettei kyseessä ole ilmajousitus niin kuin s/x.
Tuossa näytöllä säätö ylös ja alas. Toukokuussa tuo selviää kun ilmeisesti silloin ekat luovutukset.
 
Ovat nähneet EV myynnin hidastumisen ja tulleet paljon varovaisemmiksi sopimusten kanssa? Tällä on taas ostajan markkinat.
Koronat, syyhyt ja kupat. Kaikkea voi spekuloida, mutta aika nihkeät muutama vuotta olleet komponenttipulat ja inflaatiot. Ehkä nuo Teslan tehdashankkeet alkavat laajenemaan markkinoiden stabiloitua ensi vuonna ja olihan nuo akkumateriaalihinnatkin taivaissa. Jännä nähdä laukaiseeko Highland perffi nuo puuttuvat 4d tutkat ja etukamerat markkinoille myös muihin y/3 malleihin. Säästöliekeillä menty monen muunkin autonvalmistajan kanssa ja odotankin Teslan käyttävän mm. catlin kalliimpia m3p akkuja esim halvemman lfp akkujen tilalla karvalakki malleissa. Voin olla väärässäkin, mutta Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato.
 
Aika hupaisa viritelmä. Negatiivisessa mielessä.
Olihan sillä Fiesta Vanillakin uskollinen käyttäjäkuntansa, niin mikä ettei tuokin menisi. Jakeluautoinahan noita taidetaan käyttää ja pieni koko/kulut ovat tietysti etu. Siinä mielessä tuo Telsan Y on hieman outolintu, kun kokoa kuitenkin jo on eli etu varsinaiseen pakettiautoon on pienempi.
 
odotankin Teslan käyttävän mm. catlin kalliimpia m3p akkuja esim halvemman lfp akkujen tilalla karvalakki malleissa.

Miksi ihmeessä Tesla noin tekisi? Hehän haluavat mielummin painaa valmistuskustannuksia alas, eivät nostaa. Tuosta ei olisi mitään hyötyä.
 
Toyota Hiace pakettiauto olisi oma valinta tuossa tilanteessa.
Usein firmat haluaa ajaa edes kohtuullisen nykyaikaisella kalustolla. Hiacea ei ole saanut euroopasta enää reilusti yli 10-vuoteen uutena.
Vaikka saisikin niin en ehkä näkisi järkevimpänä roudata jotain moppia ja pikkukrääsää hiacella.
 
Usein firmat haluaa ajaa edes kohtuullisen nykyaikaisella kalustolla. Hiacea ei ole saanut euroopasta enää reilusti yli 10-vuoteen uutena.
Vaikka saisikin niin en ehkä näkisi järkevimpänä roudata jotain moppia ja pikkukrääsää hiacella.
Mikään siivousfirma ei ole ostamassa Volvon Ex30 sähköautoa moppien kuljetukseen. Joku järki nyt. Yariksia näkyy olevan paljon siivousfirmoilla ja sitten näitä vanhempia pakettiautoja.
 
Mikään siivousfirma ei ole ostamassa Volvon Ex30 sähköautoa moppien kuljetukseen. Joku järki nyt. Yariksia näkyy olevan paljon siivousfirmoilla ja sitten näitä vanhempia pakettiautoja.
Miksei? On niillä leafeja, nv200 sähköversiota, vw konsernin niitä pieniä jne.
 
Uudessa perffissä ilmeisesti 275/30R20 rengastus, alkaa olemaan pitoa reilusti. Toivottavasti uudet vanteet on kevyet, muuten on kyllä liikaa jousittamatonta massaa.
 
Uudessa perffissä ilmeisesti 275/30R20 rengastus, alkaa olemaan pitoa reilusti. Toivottavasti uudet vanteet on kevyet, muuten on kyllä liikaa jousittamatonta massaa.
Onhan vanhassakin 20" vanteet. Ja tuskin on kevyet vanteet koska kevyet vanteet maksaa isosti rahaa.
 
Miksi ihmeessä Tesla noin tekisi? Hehän haluavat mielummin painaa valmistuskustannuksia alas, eivät nostaa. Tuosta ei olisi mitään hyötyä.
Ei varmasti tulekaan tekemään. Ne entiset lfp akut korvataan todennäköisesti lfp 2.0 versioilla, mutta tuossa lmfp voisi olla potentiaalia pumpata isommat massit per auto varsinkin jos niillä korvataan 2170 akut. Oli jossain artikkelissa aiemmin spekulointia nostaa nykyisten karvalakkien 60kwh lfp akut 66kwh. Tiedä sitten olisiko halvempi ja isompi range 50kwh lmfp akuilla vs 66kwh lfp. Ainakin monella valmistajalla ollut isompiin akkuihin kiinnostusta ja onhan nuo teslallakin nousseet pikku hiljaa.
 
Onhan vanhassakin 20" vanteet. Ja tuskin on kevyet vanteet koska kevyet vanteet maksaa isosti rahaa.
Magnesium rims or children's toys. Joo jos tuo perffi painaa saman kuin ennenkin niin tuskin mitään radikaalia muutosta tulevissa warp vanteissa on havaittavissa entisiin.
 
4 cm leveämmät kumit vaatinee leveämpää vannetta. Uberturbinet on painavat ja hajoaakin helposti kuopissa. Toivottavasti uudet paremmat, mutten pidätä hengitystä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 565
Viestejä
4 511 515
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom