Kävin taannoisen Tesla model 3 tavaratilakeskustelun ”innoittamana” koeajamassa uuden Highlandin, josko se voisi kuitenkin olla vaihtoehto itselleni kun model Y ei sitä ollut. Alla pitkä höpinä.
Itselleni hyvä istuin on auton ehkä tärkein yksittäinen ominaisuus. Esimerkiksi model Y:n suurin ongelma minulle oli istuimen ergonomia ja laaduttoman oloinen materiaali. Tätäkin keskustelua lukiessani usein tulee tunne että yleisesti auton istuimilla ei tunnu juuri olevan väliä ketjuun kirjoittajille, aika sama mikä ergonomia, säädöt tai materiaalit istuimessa ovat. Uudessa model 3:ssa istuimen ilmastointiperforointi on ehdottoman hyvä asia, ja istuimen materiaali tuntuu kertaluokkaa paremmalta kuin ilman perforointia vaikka materiaali itsessään lienee sama(?) kuin ennenkin. Myös hiostavuus ongelma vaikuttaisi olevan selätetty tuolla ilmastoinnilla. Edelleen tuon muovipinnoitteen haluaisi korvata jollain muulla, mutta taitaa olla turha toivo. Hieronnan puuttuminen on myös harmi, huonokin toteutus olisi parempi kuin ei mitään.
Toinen iso istuinongelma itselleni on kuitenkin jäljellä, eli aivan liian lyhyt istuinosa joka ei tarjoa riittävää reisitukea. Kolmosessa istuma-asento on erilainen kuin Y:ssä, ja jo hieman innostuin että ei tämä niin pahalta tunnu kun istuimen takareunan laskee alimpaan asentoon ja etureunan nostaa ylimpään, mutta tämä teki istuinosasta jotenkin kummallisen kupin joka jo tunnin koeajolla alkoi rasittamaan jalkoja. Eli reisituen puute vaivaa edelleen itseäni, vaikka olen aika normaalivartaloinen 182cm pitkänä.
Takapenkkien jalkatilat ovat sinällään kyllä riittävät, mutta kuten usein sähköautoissa akun sijoittelun takia, polvet osoittavat liian ylös ja etureidet ovat irti istuimista ja näin ollen tukea ei ole. Lattia siis liian korkealla istuinpintaan nähden, mutta tietenkin näin ihan ymmärrettävistä syistä. Takana oleva näyttö oli kyllä hieno ja erinomainen päivitys, aikaisemmin siellä olleet ilmastoinnin suuttimet olivat susirumat ja todella halvan näköiset.
Niistä tavaratiloista: omat vaatimukseni kontin koolle poikkeavat ehkä valtaosasta täällä kirjoittelijoista, tavaratilaan on mahduttava vähintään kaksi suurta golfbägiä ja kahdet kokoontaitettavat golfkärryt. Tästä syystä olen suosinut farmarimallisia autoja ja ennakko-odotukset model 3:n tavaratiloille eivät olleet kovin kummoiset. Frunkkiin edellä mainituista tavaroista ei mahdu mitään. Ihme ja kumma kuitenkin, sain model 3:n tavaratilaan tungettua tarvittavat tavarat, toki tavaratilan pohjan välilevyn joutui poistamaan käytöstä ja hieman pujottelemaan bägejä sisään. Mahtuivat kuitenkin yhtä ja kaikki. Toki nykyautoon mahtuu vielä kahden kaverinkin kantobägit mukaan, mutta menkööt omillaan jos kolmonen meille tulisi. Kassikoukkuja ei tavaratilassa tainnut olla, eikä myöskään kontin ”hands-free” avausta”?
Ratti oli mielestäni päivittynyt parempaan suuntaan, mutta miksi ihmeessä tikkauksen pitää sijaita ratin takapuolella eikä sisäkehällä mikä lienee se vakiintunut paikka sille? Nyt rattia liuttaessa (kun antaa vaikka auton suoristaa renkaat itse mutkan jälkeen) tikkaus ”raapii” kättä, ainakin omalla ratinkäsittelytavalla.
Muina sisätilan huomioina voisi mainita että tunnelmavalaistusnauha oli oikein kiva, taustapeili omaan makuun liian pieni ja häikäisylippojen peilien edessä olevat läpykkeet edelleen vähän purkkaviritteiset. Ainakin auringonpaisteessa kojelaudun nihkeän kumimainen päällyste (lähellä tuulilasia) oli ihan pölyssä ja vaikeasti puhdistettavan oloinen.
Ajossa kiinnitti huomiota ehkä hieman Y:tä matalampaan ajomeluun, meteli muutenkin oli ihan ok tasolla kun huomioi tämän hetkisen karkean asfalttipinnan. Alusta toimi omaan makuun ihan hyvin, aika jäykkä se tietenkin edelleen on mutta niin 500hv autossa varmasti pitääkin olla. Y:ssä ilmennyttä nypyttämistä en huomannut. Ohjaus oli teslamainen, kyllä sen kanssa elää, ei siitä sen enempää.
Pysäköintitutkia korvaavaa järjestelmää yritin testata, mutta mitään mittoja en saanut näyttöön näkyviin, ainoastaan sumeita esteitä muista autoista tai lumivallista. En todennäköisesti vain osannut. Tuulilasilämmitys olisi kiva, pesuneste levitettiin pyyhkimien sulista jota en tiennyt, pari kertaa auto pyyhki automaattiasennossa itsekseen kuivaa ja puhdasta tuulilasia. Kuolleenkulman varoitusvalo voisi olla hieman paremmin toteutettu, nyt ratkaisu tuntui aika hätäisesti kyhätyltä.
Autopilotilla auto pyysi kääntelemään rattia kun pidin hellästi molemmilla käsillä ratista kiinni, mutta kun lepuutin vain toista kättä ratilla (oikea käsi kello viiden kohdalla), niin ilmeisesti käden paino riitti autolle korvaamaan ratin kääntelyn, joten tässä ei ongelmaa. Mielestäni kapasitiivinen tunnistus on toimiessaan kuitenkin parempi ratkaisu. Autoa ei ilmeisesti voi itse asemoida Autopilot päällä ajamaan esimerkiksi kaistan toisessa reunassa että ei tarvitsisi ajaa keskellä urissa? En todennäköisesti kyllä osannut Autopilotia oikein käyttää sillä se tippui käytöstä jokaisen kaistanvaihdon yhteydessä.
Viimeinen napinan aihe on adaptiivisen vakkarin/Autopilotin liian lyhyt maksimietäisyys edellä ajavaan autoon. Nykyisessä kotterossani tasoja on 5 teslan seitsemän sijaan, mutta taso 3/5 on jo yhtä pitkä kuin teslan maksimietäisyys. Mutta ei tästäkään Teslan henkilökunnan mukaan kukaan ole huomauttanut, joten kai se on vaan oman auton ja mieltymyksen erikoisuus.
Kaiken kaikkiaan auto oli positiivinen kokemus, ja ymmärrän miksi näitä ostetaan. Itselleni se ei vaan taida sopia mm. istuimen puutteiden vuoksi.