Siis tuo jarruilla regeneraation puutteen kompensoiminenhan nimenomaan parantaisi turvallisuutta, kun auto käyttääntyy johdonmukaisesti riippumatta siitä miten kylmä akku on. Ei tuo regeneraatio tai sen jarruilla kompensoiminen mitemkään poista tarvetta käyttää jarrupoljinta hätätilanteissa. Sen sijaan se poistaisi sen yllätyksen kun auto ei hidastakaan tuttuun tapaan kylmällä normaalissa ajossa jalkaa kaasulta nostaessa.
Tuleeko siis yllätyksenä kuljettalle, että jarrua pitää painaa joskus, joskus ei? Mielestäni se ei ole kovin toimivaa myöskään. Lisätäänkö automaattisella jarrulla sitten vain takapyöriin jarrutusta, kuten regen tekee normaaliolosuhteissa? Entä kun regen olisi auton mielestä liikaa ja vähentäisi sitä estääkseen luiston, jarrutetaanko silloin sittenkin jarrupolkimella vai mitä tehtäisiin?
Kyllähän tuossa on monta kohtaa, joka auton ajajan pitää yhtäkkiä myös tietää. Kyllä melkein kuulostaisi kaikista säännönmukaisemmalta käyttää sitä jarrupoljinta kaikissa tilanteissa (ts. poistaa yhden pedaalin ajo) ja se käyttäisi regeniä (kummallakin akselilla) ensin ja sen jälkeen vasta jarruja. Itseäni ei sinäänsä haittaa regenin muutokset, koska jarrupoljin on tuttu juttu. Mutta jos joku uusi kuski alkaa opettelemaan vain yhden jalan käyttöä joka tilanteessa, niin ei ihan varmasti tule se jarrupoljin kyllä takaraivosta kun oikeasti tarvitsisi. Sitä varten sitten kehittelemme automaattisia hätäjarruja tietenkin.
Turvallisuutta tuo ei kyllä mielestäni paranna mitenkään, autossa alkaa olemaan aivan liian monta tilannetta joissa jarruja käytettäisiin missä tilanteessa sattuu. Kun nostat kaasupolkimen ylös, niin tapahtuuko jarrutus a) hitaasti, b) takapyörillä, c) kummallakin akselilla, d) eri aikaan eri akselilla, e) etuakselilla pääsiassa, f) tehokkaasti .. ? Alkaa olemaan aika sillisalaatti ajettavaksi.