Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä


Helvetin hyvä juttu. Olisivat saaneet vaatia vielä vähän enemmänkin ominaisuuksia pois kosketusnäytöiltä ajon aikana. Aivan reikäpäistä touhua ruveta jotain näyttöjä lähmimään ajon aikana.
Koskee kaikkia autoja. Osa muista merkeistä lähtenyt tuohon hullutukseen mukaan.
 
Missäköhän kohtaa Teslan haamujarrutuksiin on tullut päivitys?

Nykyään ei enää haamujarruttele tiettyjen ramppien kohdilla ja vaikka kartta taikoo jostain uudelle satasen tielle 60:n rajoituksen, ei auto jarruttele omiaan vakkarilla tai AP:lla. Siltojen kohdilla edelleen tekee himmauksia, mutta nekin aika maltillisesti verrattuna aiempaan. Näinköhän ärsyttävin ongelma on tulossa kuntoon?

Mä huomasin pari viikkoa sitten Kehä 1:llä saman. En ollut syksyn jälkeen käyttänyt kertaakaan ja yllätyin kun toimi koko matkan Otaniemestä Itikseen. Ei ole ennen toiminut tuolla tiellä ikinä.
 
Mä huomasin pari viikkoa sitten Kehä 1:llä saman. En ollut syksyn jälkeen käyttänyt kertaakaan ja yllätyin kun toimi koko matkan Otaniemestä Itikseen. Ei ole ennen toiminut tuolla tiellä ikinä.
Itsellä kyllä hidasteli itsekseen viikonloppuna Otaniemestä päin ajettaessa laajalahden kohdalla sillan alla samalla tavalla kuin aiemmin sekä myös Tuusulanväylän yli ajettaessa. Laajalahden kohdalla se jopa muutti vakkarin nopeuden automaattisesti 70:Iin. Ei mitään järkeä tuon toiminnassa, kun monikaistaisilla teillä tuo nopeus ei pitäisi muuttua.
 
Mitään virallista speksiähän ei ole ilmeisesti vielä olemassa, jossa Euro NCAP määrittelisi, että mitä tuo nappi-vaatimus tarkoittaa. NCAP:n speksithän löytyy täältä, siellä ei vielä ole vuoden 2026 testiprotokollia: Protocols | Euro NCAP

Nämä fyysisiin nappeihin liittyvät uutiset perustuvat yhteen haastatteluun, jossa Euro NCAP:n edustaja on sanonut, että: "New Euro NCAP tests due in 2026 will encourage manufacturers to use separate, physical controls for basic functions in an intuitive manner, limiting eyes-off-road time and therefore promoting safer driving" ja "Organization wants to see physical controls for turn signals, hazard lights, windshield wipers, the horn, and any SOS features, like the European Union's eCall feature."

Näiden tietojen perusteella esim. Teslan ei tarvitse muuttaa mitään Highlandin kontrollien suhteen. Kaikki mainitut toiminnon ovat Highlandissa erillisen napin takana, ei kosketusnäytössä.
 
No siis eihän Teslan tarvitse muuttaa mitään riippumatta siitä onko heidän toteutus riittävän hyvä täysiin tähtiin tai ei. Sitten vaan ei tule täysiä tähtiä.
 
Kuten sulle jo näytettiin, ei se ero painossa ole mitenkään merkittävä tekijä. Ei myöskään Model 3:ssa, jossa WLTP nousi kun siirryttiin LFP akkuun, vaikka paino kasvoi reippaasti, koska pienikin määrä lisää akun kapasiteettia kasvatti sitä enemmän.

Eli 55kWh NMC ei voita WLTP:ssä vielä 57,5kWh LFP:tä Model 3:ssa. Miten kevyeksi oikein veikkaat niitä LFMP akkuja? 20% ei tunnu vielä missään noilla kapasiteettieroilla. En tiedä riittääkö vielä 90%:kaan.
Siinäpä se kultainen kysymys onkin minkälainen paino tuolla lmfp akkupaketilla lfp akkuihin verrattuna. Voi olla samoissa tai ei. Kyllä nuo lfp akut aika "lyijyä" on kun 60kwh akku painaa saman kuin 82kwh nmc nykyisin 3/y mallissa. Samasta syystä Tesla ei käytä longrangeissa 95kwh lfp akkuja kun paino nousisi varmaan sen 300kg ja aiheuttaisi makeasti rangen lyhenemistä/pääsisi samoihin 82kwn nmc akun kanssa. Ihan mielenkiinnosta mietin tulevaa lmfp akkua onko jonkin verran kevyempi nykyisiin lfp akkuihin. Kyllä väittäisin edelleen että merkittävä painon lisäys lyhentää rangea pätkäajossa (Suomessa 32km päivässä) kun ajo on sahaavaa. Tottakai tuommoisella 95kwh lfp akulla maantieajossa pääsee pidemmälle kuin 82kwh nmc akulla, mutta päivittäisessä ajossa se kääntyisi toisinpäin.
 
Laajalahden kohdalla se jopa muutti vakkarin nopeuden automaattisesti 70:Iin. Ei mitään järkeä tuon toiminnassa, kun monikaistaisilla teillä tuo nopeus ei pitäisi muuttua.

On se mulla ainakin muuttunut monikaistaisilla aina ja silloinhan noita jarrutteluja juuri tapahtuu kun auto päättää, että nopeusrajoitus on nyt 50 tai 60 ja oikeasti se on 100. Mä en huomannu tossa Laajalahdessakaan mitään. Tosin 80-70 on aika lievä hidastus ja Espoon puolella taisi olla jonkinlaiset pätkät joilla tuo rajoitus on oikeastikin 70.
 
On tuossa mielenkiintoinen vertailukohde roadsterille tuo rimac nevera ja painon kun saisi 1.5k ja väännöt 30k nm. Karvalakissa lupailtu se 10k newtonia niin painokin voi olla vaikka sen 2.2k kiloa.
 
Siinäpä se kultainen kysymys onkin minkälainen paino tuolla lmfp akkupaketilla lfp akkuihin verrattuna. Voi olla samoissa tai ei. Kyllä nuo lfp akut aika "lyijyä" on kun 60kwh akku painaa saman kuin 82kwh nmc nykyisin 3/y mallissa. Samasta syystä Tesla ei käytä longrangeissa 95kwh lfp akkuja kun paino nousisi varmaan sen 300kg ja aiheuttaisi makeasti rangen lyhenemistä/pääsisi samoihin 82kwn nmc akun kanssa. Ihan mielenkiinnosta mietin tulevaa lmfp akkua onko jonkin verran kevyempi nykyisiin lfp akkuihin. Tottakai tuommoisella 95kwh lfp akulla maantieajossa pääsee pidemmälle kuin 82kwh nmc akulla, mutta päivittäisessä ajossa se kääntyisi toisinpäin.

Ei kääntyisi, enkä tiedä mistä kaivat näitä lukuja - onko niille mitään laskennallista syytä? Range voisi kenties olla WLTP:ssä sama 82kWh NMC ja 85kWh LFP akkupaketeilla. Tätä testattiin jo Model 3:ssa, 52,5kWh NMC -> 57,5kWh LFP nosti rangea melkein samassa suhteessa WLTP-lukemissa, vaikka painoa tuli lisää. Se painoero pelkän akkuteknologian kautta ei ole niin merkittävä. Model 3 SR:n kohdalla ero oli 125Wh/kg (LFP) vs. 153Wh/kg (Panasonic) vs. 145Wh/kg (LG). Jälkimmäistä kahta ei toki enää valmisteta. Ne hienot teoreettiset lukemat "275Wh/kg" unohtavat kaiken muun mikä siihen akkupakettiin lopulta tulee ja joka kasvattaa sen jälkeen sitä akkurakennelman painoa merkittävästi. Painoero 1745kg vs. 1614kg oli entisessä SR+:ssa ja ensimmäisellä oli siis sekä pidempi teoreettinen, että käytännöllinen range, vaikka lisäenergiaa tuli vain 5kWh. Yliarvioit painon vaikutuksen käytännön rangeen nyt liiaksi.

Kyllä väittäisin edelleen että merkittävä painon lisäys lyhentää rangea pätkäajossa (Suomessa 32km päivässä) kun ajo on sahaavaa.

Ja tähän väitteeseen, Suomessa ajetaan myös kylmällä kelillä, jolloin lämmitys vie osan tehosta. Tässä tapauksessa painolla ei myöskään ole mitään merkitystä, vaan ainoastaan sillä energiamäärällä joka sinne on saatu sisään. Silloinkin aina isompi akku on parempi kuin pienitehoinen.
 
Miten Teslan dashcam toimii käytännössä jos vaikka nyt joku törttöilisi liikenteessä, aiheuttaisi vahingon ja tämä pitäisi näyttää videolta? Kamera ei ymmärtääkseni jatkuvasti kuvaa automaattisesti? Jossain sanottiin, että painamalla kameran nauhoitusnappia tai tööttäämällä (jos tuo funktio on käytössä), niin kamera alkaa kuvaamaan, mutta myös tallentaa viimeiset 10 minuuttia? Eli onnettomuuden sattuessa pitäisi painaa kuvausnappia, niin alkaa kuvaamaan sekä aiemmat 10min otetaan talteen jossa myös se onnettomuus olisi?

Nyt kun istun kaupan parkkipaikalla autossa ja avasin kameraohjelman, niin näyttää kuvanneen viimeiset 10 minuuttia tässä parkkipaikalla parkissa oloa. Eli oisko tuosta aina avatessa saatavilla viimeiset 10min?

2020 Raven Model S, Kingstonin muistikortti kiinni tallennuksille. Sentryä en enää käytä akun kuluttamisen vuoksi.

Aloin miettimään kun katsoin näitä ihmisten liikenteessä törttöily/brake check videoita, niin olisi hyvä varmistaa olevan varmasti videomateriaalia jos tuommonen sattuisi omalle kohdalle.
 
Miten Teslan dashcam toimii käytännössä jos vaikka nyt joku törttöilisi liikenteessä, aiheuttaisi vahingon ja tämä pitäisi näyttää videolta? Kamera ei ymmärtääkseni jatkuvasti kuvaa automaattisesti? Jossain sanottiin, että painamalla kameran nauhoitusnappia tai tööttäämällä (jos tuo funktio on käytössä), niin kamera alkaa kuvaamaan, mutta myös tallentaa viimeiset 10 minuuttia? Eli onnettomuuden sattuessa pitäisi painaa kuvausnappia, niin alkaa kuvaamaan sekä aiemmat 10min otetaan talteen jossa myös se onnettomuus olisi?

Nyt kun istun kaupan parkkipaikalla autossa ja avasin kameraohjelman, niin näyttää kuvanneen viimeiset 10 minuuttia tässä parkkipaikalla parkissa oloa. Eli oisko tuosta aina avatessa saatavilla viimeiset 10min?

2020 Raven Model S, Kingstonin muistikortti kiinni tallennuksille. Sentryä en enää käytä akun kuluttamisen vuoksi.

Aloin miettimään kun katsoin näitä ihmisten liikenteessä törttöily/brake check videoita, niin olisi hyvä varmistaa olevan varmasti videomateriaalia jos tuommonen sattuisi omalle kohdalle.

Koko ajan kuvaa, mutta kirjoittaa olemassa olevan datan päälle. Kortilta löytyy kyllä varmaan ainakin päivän ajalta ajelut. Tööttiä tai erillista nappia painamalla pitäisi sitten tehdä tuosta datasta erillisen videon mitä voi katsoa, mutta ainakin viimeksi kun sellaista tarvitsin, piti kuitenkin tapahtuma kaivella muistikortilta...
 
Se pitää vielä erikseen aktivoida se töötistä tallennus, joku vois ottaa kuvan kun siinä oli valikossa se iso painike, joka piti valita (korostaa) sen aktivoimiseksi.

En ole itse auton lähellä tehdäkseni ohjetta ..
 
On se mulla ainakin muuttunut monikaistaisilla aina ja silloinhan noita jarrutteluja juuri tapahtuu kun auto päättää, että nopeusrajoitus on nyt 50 tai 60 ja oikeasti se on 100. Mä en huomannu tossa Laajalahdessakaan mitään. Tosin 80-70 on aika lievä hidastus ja Espoon puolella taisi olla jonkinlaiset pätkät joilla tuo rajoitus on oikeastikin 70.
Kyllä mulla ainakin yhä kehä 1:llä tiputtaa vakkarin tuohon 70 km/h samaten kun vastaavalla kohdall kehä 2:lla tiputtaa 80 km/h. Molemmissa kohdissa ainoastaan itäänpäin ajaessa ja nyt viime viikonloppuna tapahtui molemmissa kohdissa.
 
Koko ajan kuvaa, mutta kirjoittaa olemassa olevan datan päälle. Kortilta löytyy kyllä varmaan ainakin päivän ajalta ajelut. Tööttiä tai erillista nappia painamalla pitäisi sitten tehdä tuosta datasta erillisen videon mitä voi katsoa, mutta ainakin viimeksi kun sellaista tarvitsin, piti kuitenkin tapahtuma kaivella muistikortilta...
Muistelisin että tallettaa viimeisen tunnin ajalta, jonka jälkeen ylikirjoitetaan jos ei ole merkattu pysyvästi tallennettavaksi.
 
Espoon puolella taisi olla jonkinlaiset pätkät joilla tuo rajoitus on oikeastikin 70.

Espoon puolella rajoitus on 70kmh Otaniemen/P-Tapiolan risteyksestä aina Leppävaaraan muutama sata metriä ennen tunnelia jossa muuttuu 60kmh kunnes taas tunnelin jälkeen muuttuu parin sadan metrin jälkeen 80kmh jolla mennään Kontulaan asti.
 
Espoon puolella rajoitus on 70kmh Otaniemen/P-Tapiolan risteyksestä aina Leppävaaraan muutama sata metriä ennen tunnelia jossa muuttuu 60kmh kunnes taas tunnelin jälkeen muuttuu parin sadan metrin jälkeen 80kmh jolla mennään Kontulaan asti.
Jostain syystä tuolla 70 alueella (ja Otaniemestä eteenpäin 60 alueella) vakkarin nopeus tippuu ainoastaan tuossa laajalahden kohdalla asetetusta nopeudesta 70:Iin. Kaikkien muiden nopeuskylttien ohi ajaessasasetettu nopeus säilyy. On se koodaaminen kyllä vaikeaa...
 
Jostain syystä tuolla 70 alueella (ja Otaniemestä eteenpäin 60 alueella) vakkarin nopeus tippuu ainoastaan tuossa laajalahden kohdalla asetetusta nopeudesta 70:Iin. Kaikkien muiden nopeuskylttien ohi ajaessasasetettu nopeus säilyy. On se koodaaminen kyllä vaikeaa...
Riippuu tiestä. Monikaistaisilla ei vaihda nopeutta. Vain kaksikaistaisilla osaa mennä alaspäin ja ylöspäin siihen asti mistä AP laitettu päälle.
 
Minä en sinun autostasi tiedä muuta kuin, että se tuntuu ahdistavan.

Yli 20tkm tullut omalla rullattua ja ensimmäisen kerran tiettyjen ramppien kohdilla auto ei jarruttele. Minulle se ei ole sattumaa, vaan jotain on muuttunut.

kartta - aineisto on ainakin muuttunut, paikoin ilmeisesti parempaan, paikoin huonompaan suuntaan. Lauantaina ajoin 24 - tietä Lahdesta Jämsän suuntaan ja vääksyn jälkeen naviin ilmestyi 30:n alue ja auto veti äkkijarrutuksen. Olen ajanut tuosta kymmeniä kertoja kun mökkimatkan varrella ja koskaan en ole tuossa moista rajoitusta nähnyt
 
Se pitää vielä erikseen aktivoida se töötistä tallennus, joku vois ottaa kuvan kun siinä oli valikossa se iso painike, joka piti valita (korostaa) sen aktivoimiseksi.

En ole itse auton lähellä tehdäkseni ohjetta ..
Ihan hyvä ettei se ole automaattisesti päällä. Itävallassa liikennekameran käytöstä(tallennus) saa 10.000 euron sakon(!).
Siis jos jää kiinni.
 
Riippuu tiestä. Monikaistaisilla ei vaihda nopeutta. Vain kaksikaistaisilla osaa mennä alaspäin ja ylöspäin siihen asti mistä AP laitettu päälle.
Niin sen pitäisikin toimia, mutta tuossa kohtaa kehä I:llä on kolme kaistaa suuntaansa, mutta iloisesti se kuitenkin vaihtaa nopeutta. :)
 
Hetkonen - siis dash camista saa isot sakot?
" Automaattisesti tallentavien autovideokameroiden käyttö on kielletty. Itävallassa pitää julkisissa tiloissa tai julkisella alueella jatkuvasti kuvaaville kameroille saada lupa tietosuojakomissiolta. Kuvaamisesta ilman lupaa voi saada 10 000 euron sakon ja jos kyseessä on teon toistuminen, jopa 25 000 euron sakon". Ja Saksassakin on kielletty käytännössä.
 
Onneksi tulee nyt kesästä, ettei tarvitse koko talvea ajaa sokaisevien Teslojen vastaantullessa. Pelkät adaptiiviset tuottaa jo suurimmalle osalle kuskeja kyvyttömyyttä säätää niitä kohdilleen, niin voi kuvitella kuinka hienosti matriisivalot toimivatkaan tämän kaiken jälkeen.
 
Mikähön tuossa on ollut perinmäinen syy että matriisit eivät ole olleet käytössä päivästä yksi lähtien ?
Voiko tuossa olla taustalla joku lisenssimaksu tai vastaava. ? Kylähän ne nyt softan olis voinnut tehdä aikasemminkin.
 
Jenkkien laahaava lainsäädäntö jossa niitä ei ole sallittu, veikkaisin.
 
Voiko tuossa olla taustalla joku lisenssimaksu tai vastaava. ? Kylähän ne nyt softan olis voinnut tehdä aikasemminkin.
Ei vain ole ollut backlogissa tarpeaksi korkealla. Koodareitakin on rajallinen määrä niin tärkeä tehdään ensin ja sitten kun jää aikaa niin tehdään niitä vähemmän tärkeitä.
 
Jenkkien laahaava lainsäädäntö jossa niitä ei ole sallittu, veikkaisin.
Ei voi olla syynä, koska alukohtaisia variantteja on nytkin ja sofan aluekohtainen jakelu toimii.

Ei vain ole ollut backlogissa tarpeaksi korkealla. Koodareitakin on rajallinen määrä niin tärkeä tehdään ensin ja sitten kun jää aikaa niin tehdään niitä vähemmän tärkeitä.
Tätäkään en usko. Jos pääetetty heti alussa että softaa ei tehdä, niin miksi ihmeessä hardis on laitettu autoihin ?
Ajatus siitä että laitetaan tarpetonta ja kaliimpaa hardista autoon, mutta sitten ei tehdä softaa siihen, kuullostaa huonolta businesslogiikalta. Ovat tehneet aika kasan autoja joiden omistajat eivät odottaneet saavansa matrix valoja koskanaan.
 
Nimenomaan tämä on se syy, välittömästi kun jenkkien lainsäädäntö muuttui, tuo laitettiin eteenpäin kaikkialla.
Onko todellakin niin, että heillä matrix valojen käyttö on ollut kielletyä viime vuosiin asti ? Vai mikä tämä lainsäädännän muutos oli ? Ja koskiko tämä kaikkia automerkkejä ?
 
Onko todellakin niin, että heillä matrix valojen käyttö on ollut kielletyä viime vuosiin asti ? Vai mikä tämä lainsäädännän muutos oli ? Ja koskiko tämä kaikkia automerkkejä ?
Kyllä. Vasta vuodesta ’22 Yhdysvalloissa on ollut hyväksyttyä käyttää valokuviota joka muuttuu kesken ajon. Ennen sitä ainoa laillinen valoautomatiikka oli ”pitkät päälle ja pois.”
 
Konekiväärin ostaminen on sallittua , mutta hyvät autonvalot eivät ole sallittua. Asioilla on näköjään priorisaationsa tuolla.
Kindermunat on myös kiellettyjä koska ne potentiaalisesti tappaa puolen tusinaa lasta vuodessa. Puoliautomaattikiväärit ei taas ole vaikka ne tappaa satoja tai tuhansia lapsia vuodessa. Vekkuli paikka tuo USA.
 
Pääosin USAssa toimitettiin autot uusilla valoilla mutta oli myös aika jolloin toimitettiin vanhoilla. Niitä taisintulla 6-12kk eräs vuosi. Olisiko ollut muutama vuosi takaperin.
 
Näköjään kun teki huoltopyynnön ja sai siihen kustannusarvion niin näkyy korjaus eli ei ILP-liittyvä.

"Replace Instrument Panel Speaker Grille Due To Deformation"

Mulle tuli näköjään kanssa tämä, olis voinut jo viestiin laittaa kampanjan syyn niin ei olisi tarvinnut tätä varten tehdä tikettiä. Itse en ole (tietääkseni) kärsinyt tästä viasta. :)
 
Hieno uutinen! Jotkut yrmyt osasivat kertoa ettei ole koskaan tulossa vanhemmille malleille, noh Tesla yllätti taas positiivisesti.
Tätä näkyy Teslan ympärillä olevan. Ihmiset postailee epämääräisiä tviittejä ja uutissivustoja faktatietona foorumeilla ja facessa. Ja luotettavuus on juuri tätä luokkaa :D
 
Hieno uutinen! Jotkut yrmyt osasivat kertoa ettei ole koskaan tulossa vanhemmille malleille, noh Tesla yllätti taas positiivisesti.
Hieno homma kyllä. Ja kohta joku tulee itkemään, että ihan surkeaa kun softan olisi pitänyt olla valmis jo kun auto julkaistiin jne. Toki olisi ollut kiva että tämäkin olisi ollut heti alusta, mutta koska täydellistä softaa ei ole niin todella hyvä että sentään tulee päivityksiä ja vieläpä otana, aika harvaan muuhun merkkiin tulee koskaan mitään päivityksiä.
 
Tässä voi tosiaan Teslalla olla jonkinlainen näytön paikka. Lueskelin erästä artikkelia ja esim. mersulla on ollut pitkään jenkeissä vastaava tilanne että matrix-kelpoinen rauta on auton valoissa ollut mutta softa on puuttunut. Mersun edustaja tosin totesi artikkelissa että jenkkien viranomaisten vaatimukset matrix-toiminnolle ovat niin tiukat että vanhoihin autoihin ei hommaa saada skulaamaan puhtaasti softapäivityksellä.

edit: linkki artikkeliin https://edition.cnn.com/2024/02/15/cars/headlights-tech-adaptable-high-beams-cars/index.html
 
Jos nuo Teslan valot ei meinaa pysyä vaaterissa ilman matrix-ominaisuutta, niin pistää pohtimaan minkälaista kuraa tuo varjostus mahtaa olla. Saatan toki olla väärässä. Mutta valothan ei vaihdu mihinkään luonnollisesti vaan ohjelmisto. Että lievää skeptisyyttä on kyllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 579
Viestejä
4 512 082
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom