Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Keskimäärin otin 45kwh tuolla reissulla per lataus ja se vie noin 18min. Osa oli 10-15min ja sit pari yötä tuli nukuttua laturissa kiinni jolloin sit meni täyteen+lämmitys.
Eli keskimäärin 150kW latausteho koko 18 minuutin ajan. On sulla kyllä kova auto kun Björn pääsi 94kW keskitehoon.
 
Taitaa lakkoilut mennä kuuroille korville ruottissa.

Tai sitten voi käydä itse tarkistamassa ne luvut niin ei näytäkään ihan niin ruusuiselta. Viime vuoden tammi-helmikuun myyntiluvut oli onnettomia... ja sitten toisaalta jos Q1:llä halutaan päästä samoihin lukuihin kuin viime vuonna myynnin tahdin pitäisi vähintään kaksinkertaistua loppukvartaaliksi.
 
Ehkä lähin esimerkki on CyberTruck jonka range oli jotain ihan muuta kuin ennakkovarausten tullessa liveksi luvattiin.
Taitaakin olla poikkeus, toki ei meillä myynnissä niin wltp hankala verrata ja jos tulee joskus tänne niin varmasti sitä mitä mainostettiin. Nythän tuosta ei ole kuin eka versio myynnissä ja karvalakki cybertruckin ulos tullessa voi olla hyvinkin jo mitä luvattu alkujaan.
 
Tai sitten voi käydä itse tarkistamassa ne luvut niin ei näytäkään ihan niin ruusuiselta. Viime vuoden tammi-helmikuun myyntiluvut oli onnettomia... ja sitten toisaalta jos Q1:llä halutaan päästä samoihin lukuihin kuin viime vuonna myynnin tahdin pitäisi vähintään kaksinkertaistua loppukvartaaliksi.
No jos se lakko olisi tehonnut ja autoja olisi myyty kourallinen? Paha mennä sanomaan mitkä myynnit siellä seuraavina kuukausina, mutta kohta näkee sen ekan quarterin tuloksen ja näilläkin myynneillä ei se ainakaan fiasko ole.
 
Tällä viikolla giga Mexicon rakentaminen alkaa. Jokin julkistus tilaisuus model2 luvassa tänä vuonna.
Ei kyllä ole tulossa ja eikä ala edes. Pelkkää osakkeen pumppausta tämä on taas ja Meksiko haluaa pakottaa Teslan pitämään lupauksiaan.
 
No jos se lakko olisi tehonnut ja autoja olisi myyty kourallinen? Paha mennä sanomaan mitkä myynnit siellä seuraavina kuukausina, mutta kohta näkee sen ekan quarterin tuloksen ja näilläkin myynneillä ei se ainakaan fiasko ole.

Eihän tuo nyt mikään täysi fiasko; mutta uutinen oli aika perinteistä teslarati -tasoa (lähteenä luonnollisesti Tesla itse) ja yritetään luoda mielikuva hyvin vetävästä myynnistä cherry-pickkaamalla lukuja. Jos Q1:n myynti kehittyy samalla tavalla kuin viime kvartaaleina ruotsissa niin turpaan voi tulla yli 30% vuoden takaiseen verrattuna.
 
Miten voit näin sokeasti uskoa tällaiseen? About jokaikinen Teslan malli on jenkkitesteissä jäänyt kauaksi EPAstaan ja Tesla valmistajana on ihan omilla luvuillaan tässä kusetuksessa.
Sulla menee keitot ja kiisselit sekaisin. Kuka tässä on väittänyt että EPA rangeen teslat pääsee? Se että Tesla y longrange jenkeissä EPA range 310 miles on 499km ja täällä se on 533 km wltp ei sen kummempaa. Molempiin ei käytännössä päästä kuin iltasaduissa.
 
Ei kyllä ole tulossa ja eikä ala edes. Pelkkää osakkeen pumppausta tämä on taas ja Meksiko haluaa pakottaa Teslan pitämään lupauksiaan.
Voi hyvinkin olla. Näitä uutisankkoja enemmän ja vähemmän. Joka tapauksessa vaikka sunnuntaina korkkaisisivat niin kesällä -25 ramp up.
 
Eli se kusella kaynti ja kahvi takeway on 10-15?
Kyllä siinä valitettavasti se aika menee vaikka ei uskois. Kun 2-4 ihmistä käy vessassa ja etsii sopivaa juotavaa limsahyllystä ja jonottelee kassalle jne. Saati jos vielä arpoo syömistä sieltä mukaan.
Tilanne venyy heti 5 minuutilla jos koira mukana jota käytetään puskassa.
 

Tässä foorumin poikien video. Vaikka otsikko on roastaus, niin enemmänkin vaan puhuvat mitä oikeasti on ongelmana autossa.
Esim. nelivedon viive jne.
 
Jos kellä on KW coilover kittiä kolmosessa tai yyssä niin kannattaa katsastaa tämä: Halkeamia
 

Tässä foorumin poikien video. Vaikka otsikko on roastaus, niin enemmänkin vaan puhuvat mitä oikeasti on ongelmana autossa.
Esim. nelivedon viive jne.

En tajua miksi Tesla ei voi Snow modea tuoda yhyn, kun kolmosessa tuo on kokoajan toiminut kuten pitää eikä viivettä oo, se näkyy tesla björnin videoillakin että siinä ei ehdi huomaamaankaan. Ku sit taas yyssä on aina viive ja ei tule mitään snow modea mukaan.
 
En tajua miksi Tesla ei voi Snow modea tuoda yhyn, kun kolmosessa tuo on kokoajan toiminut kuten pitää eikä viivettä oo, se näkyy tesla björnin videoillakin että siinä ei ehdi huomaamaankaan. Ku sit taas yyssä on aina viive ja ei tule mitään snow modea mukaan.
Kyllä ainakin itse huomaan viiveen 3:ssa. Ei se suuri ole mutta on se siellä kun jotta tila aktivoituu pitää sutasta.
 
Kyllä ainakin itse huomaan viiveen 3:ssa. Ei se suuri ole mutta on se siellä kun jotta tila aktivoituu pitää sutasta.
Vahvistan että viive on kolmosessa. Toki snowmode lähtee siitä ensimmäisestä lipsumisesta päälle ja sit saa ajella hetken "oikealla" nelarilla.
 
Helppo allekirjoittaa noi Sampsan ja Juhan huomiot, hyvin samankaltainen lista itselläni. Talviajettavuus (nelivedon aktivoitumisen hitaus ja luistoneston kulmikkuus), pyyhkijät ja automaatti-ilmastointi ehdottomasti ne huonoimmat osa-alueet.
 
Kyllä ainakin itse huomaan viiveen 3:ssa. Ei se suuri ole mutta on se siellä kun jotta tila aktivoituu pitää sutasta.
Tänään tuota just seurailin scan my teslalla kun oli aivan peilijäässä asfaltti kaikkialla ni meni täysin takavedolla ja vaikka keskellä mutkaa nostin kaasun kokonaan, niin etupää lähti mukaan jarruttamaan niin nopeasti ettei perä lähtenyt alta ollenkaan, eikä luistoneston tms tarvinnut puuttua mitenkään menoon. Ja noin 50-60 nopeudessa etupäässä menee itseasiassa 2-5kw veto päälle. Sitä isommassa regen myös eteen. Mitenkään noita ei ois kuskinpaikalta huomannut.

Risteyksissä saa perän nykäisemään alta ennen nelivedon kytkeytynistä, mut sit taas esim 60:iä ajettaessa mutkassa kun painaa kaasua (ei mitenkään pohjaan, vaan normi kiihdytys) niin neliveto tuli niin nopeasti mukaan ettei takapää lähde sivulle. Tässäkin sen saa kyllä siten, että heität kunnolla kaasua.

Sit taas noin arjessa kotipihalla pienen pieni kaasu ja Snow mode pysyy päällä ainakin vaimon työmatkan 40km ongelmitta ja ei oo koko talvena pikkuteillä ollu pienintäkään lipsumista minnekään. En ainakaan ite oo kaivannut tuohon Snow modeen mikä tossa vanhassa on ni mitään parannusta.

Sen sijaan pitäs saada slip startin ja maastomoodin sijasta track moden 50/50 veto suoraan, koska sit ku oikeasti etenemiskyky loppuu, niin maasto tai slip start ei poista avustimia käytöstä ja ainut millä auto etenee on track mode.
 

Tässä foorumin poikien video. Vaikka otsikko on roastaus, niin enemmänkin vaan puhuvat mitä oikeasti on ongelmana autossa.
Esim. nelivedon viive jne.

Hyvä video. Jopa vahvisti sitä tunnetta itsellä että jos sähköön siirtyisi niin ModelY olisi erittäin vaarteenotettava vaihtoehto. Kuten ukot lopussa sanoivat niin hintaan peilaten edelleen todella kilpailukykyinen ja ei välttämättä nytkään ottaisi mitään muuta autoa vaikka joitain malleja on joissa joitakin featureita on tehty paremmin.

Itsellä painaisi vaakakupissa eniten tilat (kaksi taaperoa, kaksi koiraa, kaksi aikuista, kärryt, kasseja), taloudellisuus, range, latausnopeus ja sitten kivoja plussia olisi tehokas ohitustilanteissa. Neliveto tietenkin, mutta en ole etuvedollakaan ollut ongelmissa kuin kerran kuuden vuoden aikana kun rouva ajoi auton ojanpientareelle sohjossa niin putosi vasemman puolen renkaat ikävästä sohjoon. Siitäkin irroituttiin lapion avulla. Nelivedolla tuosta olisi ehkä päässyt pois ilman lapiota.
 
Tuossa on potentiaalia säästää datapalveluissa jos muutaman vuoden sisällä tesloihin?
 
Mikähän tuon Y.n tilanne on? Kun valitsi Kiinan alueeksi niin sisustaan oli tullut muutoksia (puulistan tilalle kangas ja rbg-valot) , päältä päin samannäköinen. Auton ostoa mietitään vakavasti, mutta Juniperin tulo houkuttaas. Onko tässä jokin välimalli?
 
Tällä hetkellä kaikki autonvalmistajat ostaa paikalliselta teleoperaattorilta palvelunsa. Tuota omaa starlink palvelua voisi käyttää samaan tapaan kuin Ukraina tai Qatar airways jne hyödyksi?

Ja miksi jatkuvasti sijoittajilta rahaa keräävä spacex antaisi teslan käyttää tätä ilmaiseksi?
 
Tällä hetkellä kaikki autonvalmistajat ostaa paikalliselta teleoperaattorilta palvelunsa. Tuota omaa starlink palvelua voisi käyttää samaan tapaan kuin Ukraina tai Qatar airways jne hyödyksi?

Ei Tesla omista SpaceX:ää. Eiköhän SpaceX:n datapalvelut ole tulevaisuudessakin huomattavasti kalliimpia tuottaa kuin paikalliset operaattorit.
 
Kylla spacex busines on siella missa maanpaaliset tukiasemat eivat kuulu. Eli merella, ilmassa ja autiomaassa. Siella saa siita datasta saa pyytaa lahesmita vaan ilman kilpailua.
 

Tässä foorumin poikien video. Vaikka otsikko on roastaus, niin enemmänkin vaan puhuvat mitä oikeasti on ongelmana autossa.
Esim. nelivedon viive jne.

Onko Teslassa tosiaan peilien himmennys noin tyhmä, siis miksi se ei mene pois päältä pakilla? Ei luulisi olevan vaikea toteuttaa.
 
Mikähän tuon Y.n tilanne on? Kun valitsi Kiinan alueeksi niin sisustaan oli tullut muutoksia (puulistan tilalle kangas ja rbg-valot) , päältä päin samannäköinen. Auton ostoa mietitään vakavasti, mutta Juniperin tulo houkuttaas. Onko tässä jokin välimalli?

Tesla on yleisesti kommentoinut että aikovat jatkossa päivittää Kiinassa myytäviä malleja nopeampaan tahtiin, ja lisätä niihin hilavitkuttimia yms. koska Kiinan markkinoilla noin tehdään.

Ts. kustomoida malleja enemmän Kiinan markkinoille.
 
Ei Tesla omista SpaceX:ää. Eiköhän SpaceX:n datapalvelut ole tulevaisuudessakin huomattavasti kalliimpia tuottaa kuin paikalliset operaattorit.
Toistaiseksi kaventunut tuo ero hyvällä vauhdilla, tiedä tulevaisuudessa onko halvempi. Nyt jos Suomihintoja vertaa niin ei tulisi mieleenkään käyttää starlinkiä.
 
Kylla spacex busines on siella missa maanpaaliset tukiasemat eivat kuulu. Eli merella, ilmassa ja autiomaassa. Siella saa siita datasta saa pyytaa lahesmita vaan ilman kilpailua.
Jep tuohan se pääpointti on kun muilla ei kuuluvuutta ole. En tiedä onko ns. pakko olla toimivaa datapakettia itseajavassa autossa, mutta kuluttajalla toimiva datansiirto minne operaattorin kantavuus ei riitä olisi mukava.
 
Kuulostaisi siltä paremminkin että vaatisi kovakoodauksen eikä mitään hyper-dynamic-AI-tensorointia. if (pakki.isEnabled()) disableHimmennys() else { awesomeAiDimming() }
Jep kyllä sieltä se koodi on tulossa. Sama juttu noiden matriisivalojen kanssa ne paranee pikku hiljaa. Se että kuluttaja närkästyy kun ominaisuudet tulee viiveellä, mitä pitänyt itsestään selvyytenä. Halpuutus tuossa peilin himmennyksessä varmaan se pääpointti on.
 
Jep tuohan se pääpointti on kun muilla ei kuuluvuutta ole. En tiedä onko ns. pakko olla toimivaa datapakettia itseajavassa autossa, mutta kuluttajalla toimiva datansiirto minne operaattorin kantavuus ei riitä olisi mukava.

Pitäisin ainakin Suomessa suurempana ongelmana sitä että Starlink ei kuulu parkkihallissa tai vastaavassa missä taivas ei näy kuin että normi operaattorien peitto ei riitä. Joo onhan niitä katvepaikkoja, mutta aika todella todella harvalle ne mikään ongelma on.
 
Toistaiseksi kaventunut tuo ero hyvällä vauhdilla, tiedä tulevaisuudessa onko halvempi. Nyt jos Suomihintoja vertaa niin ei tulisi mieleenkään käyttää starlinkiä.

Miten ihmeessä siitä voi tulla halvempi esim. Euroopassa? Eihän täällä mobiilidata maksa paskan vertaa, varsinkin kun autonvalmistaja ostaa könttänä tukkualennuksella.
 
Pitäisin ainakin Suomessa suurempana ongelmana sitä että Starlink ei kuulu parkkihallissa tai vastaavassa missä taivas ei näy kuin että normi operaattorien peitto ei riitä. Joo onhan niitä katvepaikkoja, mutta aika todella todella harvalle ne mikään ongelma on.
Niin. Täälläkin entisellä soneralla pätkii linjat keskellä toria eli riippuu pitkälti operaattorista mitenkä kuuluu. Paranee nuo peittoalueet, mutta paljon on lapsuksia. Jenkeissä tuo Teslan ilmainen 8v standard connectivity päättyy joka tapauksessa ensi vuonna ekoista kolmosista ja alkaa se rahastaminen.
 
Vaikea kuvitella että tuollainen tarkka satelliitin seuranta olisi kovinkaan näppärä liikkuvassa ajoneuvossa vaikka sitä varten erilaisia ratkaisuja käytettäisiinkin vs. perus mobiiliverkko. Toki joku lisäpakkaus paikallaan olevaan autoon voi olla sellaisenaan saatavana, mutta tuskin sitä lähdetään integroimaan itse autoon.
 
Toistaiseksi kaventunut tuo ero hyvällä vauhdilla, tiedä tulevaisuudessa onko halvempi. Nyt jos Suomihintoja vertaa niin ei tulisi mieleenkään käyttää starlinkiä.

Veikkaat että taivaalle viskottavat satelliitit tulisivat halvemmaksi kuin tukiasemat? Kuulostaa kovin utopistiselta. Jo pelkästään kaistan puolesta niitä pitäisi olla Suomen yläpuolella niin paljon, että taivaalla alkaisi tulla oikeasti ruuhkaa.

Niin. Täälläkin entisellä soneralla pätkii linjat keskellä toria eli riippuu pitkälti operaattorista mitenkä kuuluu. Paranee nuo peittoalueet, mutta paljon on lapsuksia. Jenkeissä tuo Teslan ilmainen 8v standard connectivity päättyy joka tapauksessa ensi vuonna ekoista kolmosista ja alkaa se rahastaminen.

Meillä on tiimissä pari Starlink käyttäjää, heidän yhteyden laatunsa on tiimin sisällä juokseva vitsi. On nimittäin hauskaa aina Zoomissa kun tämä puheliaampi kaveri tippuu kesken lauseen melkein joka toinen puheenvuoro. Tämä siis jenkeissä.

Kyllä se on kaukana mobiiliverkon luotettavuudesta. Ja nyt puhutaan siis isommalla vastaanottimella varustetusta talosta, eikä mistään liikkuvasta autosta ja sen peiliin kiinnitetystä 4G-modeemista tai wifi vastaanottimesta, joka ei kuule edes WLAN-kotiverkkoa jonka jokainen ESP8266 vekotinkin vastaanottaa.

Alkaa menemään offtopiciksi, mutta ei tuo SpaceX:n 5G-yhteensopivuus ole edes tarkoitettu kunnollisen kaistan käyttöön vielä, vaan juuri tekstiviestien ja vastaavien lähettämiseen alueilla joihin muuten ei kuuluisi mitään (eli hätävaraksi). Senhän takia se T-Mobilen kanssa tehdään yhteistyössä, jotta saadaan toiselta operaattorilta ostettua edes soveltuvaa kaistaa jota käyttää. Esim. Suomessa tuo ei toimisi, jos SpaceX ei menisi ja ostaisi vaikka Elisalta heidän taajuuksistaan jotain vapaaksi. Yksi lisäkustannus lisää.
 
Tesla uudistanut Roadsteria, toistaiseksi eivät muuta julkistaneet kuin Elonin twiitit.

- Julkaisu 2024 loppuvuodesta, toimitukset ensi vuonna.
- Kiihtyvyys alle 1 sek / 0-60mph.

(disclaimer: Elon on Elon)

1709110760425.png
 
Tesla uudistanut Roadsteria, toistaiseksi eivät muuta julkistaneet kuin Elonin twiitit.

- Julkaisu 2024 loppuvuodesta, toimitukset ensi vuonna.
- Kiihtyvyys alle 1 sek / 0-60mph.

(disclaimer: Elon on Elon)

1709110760425.png
Joo taitaa olla prioriteetti roadsterin jälkeen ässän facelift. Taisi humpsahtaa 2026 se 800km Tesla s.
 
Veikkaat että taivaalle viskottavat satelliitit tulisivat halvemmaksi kuin tukiasemat? Kuulostaa kovin utopistiselta. Jo pelkästään kaistan puolesta niitä pitäisi olla Suomen yläpuolella niin paljon, että taivaalla alkaisi tulla oikeasti ruuhkaa.



Meillä on tiimissä pari Starlink käyttäjää, heidän yhteyden laatunsa on tiimin sisällä juokseva vitsi. On nimittäin hauskaa aina Zoomissa kun tämä puheliaampi kaveri tippuu kesken lauseen melkein joka toinen puheenvuoro. Tämä siis jenkeissä.

Kyllä se on kaukana mobiiliverkon luotettavuudesta. Ja nyt puhutaan siis isommalla vastaanottimella varustetusta talosta, eikä mistään liikkuvasta autosta ja sen peiliin kiinnitetystä 4G-modeemista tai wifi vastaanottimesta, joka ei kuule edes WLAN-kotiverkkoa jonka jokainen ESP8266 vekotinkin vastaanottaa.

Alkaa menemään offtopiciksi, mutta ei tuo SpaceX:n 5G-yhteensopivuus ole edes tarkoitettu kunnollisen kaistan käyttöön vielä, vaan juuri tekstiviestien ja vastaavien lähettämiseen alueilla joihin muuten ei kuuluisi mitään (eli hätävaraksi). Senhän takia se T-Mobilen kanssa tehdään yhteistyössä, jotta saadaan toiselta operaattorilta ostettua edes soveltuvaa kaistaa jota käyttää. Esim. Suomessa tuo ei toimisi, jos SpaceX ei menisi ja ostaisi vaikka Elisalta heidän taajuuksistaan jotain vapaaksi. Yksi lisäkustannus lisää.
Jep. Itsekin katsellut noita starlink protokollia ja tuossa linkkaamassani artikkelissakin puhuttiin tänä vuonna tekstiviestit ja puhe/data 2025. Paskaa paketissa tähän mennessä, mutta kuka tietää mitä vuonna 2027.
 
Tesla uudistanut Roadsteria, toistaiseksi eivät muuta julkistaneet kuin Elonin twiitit.

- Julkaisu 2024 loppuvuodesta, toimitukset ensi vuonna.
- Kiihtyvyys alle 1 sek / 0-60mph.

(disclaimer: Elon on Elon)

1709110760425.png
Nyt voisi joku laskea että mitä vaaditaan renkailta ja tehontuotolta että saadaan arviolta 1000kg metallimötikkä alle sekunnissa sataseen.
 
Se lupaus taisi viimeksi olla alle 2 sekuntia ja Tesla tietty käyttää vielä sitä 1 foot rollout -tapaa (eri kuin eurooppalaisilla) mutta alle sekunti vaatisi jo aktiivista tien imurointia että pitoa olisi riittävästi. Rimac taitaa omistaa nykyisen ennätyksen joka on 1,85 sekuntia sataseen.

Alle sekuntiin toki ollaan päästy muilla kuin katulaillisella autolla,
 
Se lupaus taisi viimeksi olla alle 2 sekuntia ja Tesla tietty käyttää vielä sitä 1 foot rollout -tapaa (eri kuin eurooppalaisilla) mutta alle sekunti vaatisi jo aktiivista tien imurointia että pitoa olisi riittävästi. Rimac taitaa omistaa nykyisen ennätyksen joka on 1,85 sekuntia sataseen.

Jotain tällaistahan siellä varmaan on, muuten on kyllä haasteellista.

1709112667320.png
 
Minkähänlaiset dragracing renkaat cold thrushereiden lisäksi? Ennen haaveiltiin alle 10 sek kiihtyvyydestä nykyään alle sekunnin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 495
Viestejä
4 509 285
Jäsenet
74 408
Uusin jäsen
Koma7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom