Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ennen ei voinut ostaa netin kautta tavallisen ihmisen varallisuudella sähköautoa, jolle 10s on naurettavaa milleniaalia. :comp:
 
Tesla uudistanut Roadsteria, toistaiseksi eivät muuta julkistaneet kuin Elonin twiitit.

- Kiihtyvyys alle 1 sek / 0-60mph.

Tulee hyvä autopelikortti kun ekalla mallilla ainakin oli huippunopeus yli 400 km/h. Painossa häviää jos kevyempi voittaa, ja sylintereissä!
 
@TommiZeliard varmaan osaa tämänkin laskea, veikkaisin että pyörätehoilla tuota ei tehdä vaan vaatii nämä jotkut "cold thrusterit" tms mistä Elon höpissyt.
Yksi sekunti 0-60 mph vaatii "cold thrusterit"/liima-asfaltin/alipaineen auton alle (=puhallin).

Uskon tulevan Roadsterin olevan lähempänä 2000 kg kuin 1000 kg, koska rangeakin on luvattu.

Alarajan moottorin keskiteholle (kun voimansiirron hyötysuhde 90 % ja pyörivät massat + ilman- ja vierinvastus kertovat massan 1,1:llä) voisi laskea 0,5 * 1,1 * 2000 kg * (60 * 1,609 / 3,6) ^ 2 / 0,9 / 1 / 1000 = 879 kW (=439 kW/tn). Tuollaista tehoa ei kuitenkaan voi tuupata edes liima-asfaltti + fan -yhdistelmällä, koska liikkeellelähdössä pitovaatimus olisi ääretön, ja pikkunopeudessakin tolkuton. Jos sen sijaan moottoriteho kasvaa ajan suhteen vakionopeudella 0-1758 kW:iin (tai 0-879 kW:iin/tn), niin pidon saa helpommin riittämään.

Toinen tapa laskea vakiokiihtyvyyden tapaus olisi laskea, että mikä teho kykenee riittävään renkaan ja tien väliseen voimaan@60 mph.

60 mph * 1,609 / 3,6 / 9,81 * 1,1 * 2000 kg * 9,81 * 60 mph * 1,609 / 3,6 / 0,9 / 1000 = 1758 kW (=879 kW/tn)

Alkuosasta saa keskikiihtyvyydeksi 2,73 G. Olen RC-autolla saanut perusasfaltilla ilman alipainetta enintään 1,3 G, joten alipaineella/thrustereilla pitää hoitaa puuttuva 1,4 G, tai sitten mennä paremman pidon kiihdytysradalle.


Edit. Radalla voi saada reilusti yli 2,73 G, joten alussa voisi rykäistä enemmän, jolloin ei tarvitsisi olla 879 kW/tn. Esim. Lähdössä 4 G ja ajan suhteen vakionopeudella hiipuen 1,46 G:hen@60 mph. Tällöinkin 0-60 mph kestää sekunnin, mutta tehoa vaadittaisiin vain 879 kW/tn / 2,73 G * 1,46 G = 470 kW/tn. Vaatisi tosin aika tiuhan välityksen, jotta 4 G onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi sekunti 0-60 mph vaatii "cold thrusterit"/liima-asfaltin/alipaineen auton alle (=puhallin).

Uskon tulevan Roadsterin olevan lähempänä 2000 kg kuin 1000 kg, koska rangeakin on luvattu.

Alarajan moottorin keskiteholle (kun voimansiirron hyötysuhde 90 % ja pyörivät massat + ilman- ja vierinvastus kertovat massan 1,1:llä) voisi laskea 0,5 * 1,1 * 2000 kg * (60 * 1,609 / 3,6) ^ 2 / 0,9 / 1 / 1000 = 879 kW (=439 kW/tn). Tuollaista tehoa ei kuitenkaan voi tuupata edes liima-asfaltti + fan -yhdistelmällä, koska liikkeellelähdössä pitovaatimus olisi ääretön, ja pikkunopeudessakin tolkuton. Jos sen sijaan moottoriteho kasvaa ajan suhteen vakionopeudella 0-1758 kW:iin (tai 0-879 kW:iin/tn), niin pidon saa helpommin riittämään.

Toinen tapa laskea vakiokiihtyvyyden tapaus olisi laskea, että mikä teho kykenee riittävään renkaan ja tien väliseen voimaan@60 mph.

60 mph * 1,609 / 3,6 / 9,81 * 1,1 * 2000 kg * 9,81 * 60 mph * 1,609 / 3,6 / 0,9 / 1000 = 1758 kW (=879 kW/tn)

Alkuosasta saa keskikiihtyvyydeksi 2,73 G. Olen RC-autolla saanut perusasfaltilla ilman alipainetta enintään 1,3 G, joten alipaineella/thrustereilla pitää hoitaa puuttuva 1,4 G, tai sitten mennä paremman pidon kiihdytysradalle.
Mutta kun pierutehosteet? Siinähän jo alipainetta kerrakseen. Itse lähtisin siitä asetelmasta, että tuo founders series Tesla roadster kylmäpuhaltimilla ei kyllä saavuta tonnin rangea ja painokin siellä 1.3-1.5k. Tiedä sitten mihinkä alamäkeen gorillah stancella ja kuminauhavirityksillä se pääsisi within specs.
 
Ennen ei voinut ostaa netin kautta tavallisen ihmisen varallisuudella sähköautoa, jolle 10s on naurettavaa milleniaalia. :comp:
Jep. Ekassa sähkärissäni kiihtyvyys oli satkuun 15 sekuntia. Tuosta roadsterista tulee mieleen Back to The futuren kiihdytys, jossa tulenlieska vanat vain jää näkyville.
 
Tässähän lopulta tietenkin ilmoitetaan, että voimassa Marssissa kun siellä ei ilmanvastus ole niin suuri. :comp:
Ilmanvastus 0-60 mph on keskimäärin vain muutaman kilowatin, joten sillä ei ole mitattavaa vaikutusta 1 MW-teholuokassa, kuten tuleva Roadster. Marsissa kiihdytys olisi vielä vaikeampaa, koska renkaiden kitkavoima on vain 38 % vs. Maassa.

Eiköhän se sekunti onnistu, kun mennään kiihdytysradalle, suhautetaan painesäiliöt täysin auki ja Musk antaa radiolla luvan käynnistää ajanotto vasta kun hän kuulee renkaiden ulvonnan 100 m päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmanvastus 0-60 mph on keskimäärin vain muutaman kilowatin, joten sillä ei ole mitattavaa vaikutusta 1 MW-teholuokassa, kuten tuleva Roadster. Marsissa kiihdytys olisi vielä vaikeampaa, koska renkaiden kitkavoima on vain 38 % vs. Maassa.

Eiköhän se sekunti onnistu, kun mennään kiihdytysradalle, suhautetaan painesäiliöt täysin auki ja Musk antaa radiolla luvan käynnistää ajanotto vasta kun hän kuulee renkaiden ulvonnan 100 m päästä.
Kiihtyihän se Sleepy Sleeperssin sauna-Mossekin nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa.
 
Jep kyllä sieltä se koodi on tulossa. Sama juttu noiden matriisivalojen kanssa ne paranee pikku hiljaa. Se että kuluttaja närkästyy kun ominaisuudet tulee viiveellä, mitä pitänyt itsestään selvyytenä. Halpuutus tuossa peilin himmennyksessä varmaan se pääpointti on.
Uskon kun näen. Toistaiseksi hitaasti tai ollenkaan tulee koodia.
 
Jos nyt puhutaan peleista niin eihan se ole kuin opettaa sille tekoalylle. Sita on vain vaikea opettaa jos sille peilien himmennykselle ei ole manuaalista ohjausta
 
Tuosta roadsterista tulee mieleen Back to The futuren kiihdytys, jossa tulenlieska vanat vain jää näkyville.

Sellaisen voisi kyllä hankkia, ois aikamoinen party trick valoista jättää tulilieskat. Ei taitaisi tosin paikallinen sheriffi tykätä.

tama kiihtyy alle sekunssia 0-100

Toki ja ThrustSSC pääsi yli Mach 1. Kummallakaan ei sinäänsä ollut ihan hirveästi tekemistä tuotantoauton tai katulaillisuuden kanssa. Kuten tuon <1s auton tekijät selittivät, renkailla päästään teoriassa n. 1,5s paikkeille korkeintaan (vaikka tehoa olisi kuinka).

Tuossa autossa on todella pieni maavara (kuten videolta näkyy ne helmat) ja sieltä alta imetään ilma pois, jolloin sinne syntyy lähemmäs vakuumi, joka imee auton tien pintaan.

Muskin Roadsterissa olisi oltava jokin vastaava kikka, jotta auton saa muutaman millin maavaralle ja sen jälkeen valtava puhallin imemään. Tai ne rakettimoottorit. Kumpikaan ei liene katulaillinen ratkaisu, tai ainakin hidastetöyssy tai pienikin kumpare tiessä voisi olla hauskan näköinen katsojille.

Jos nyt puhutaan peleista niin eihan se ole kuin opettaa sille tekoalylle. Sita on vain vaikea opettaa jos sille peilien himmennykselle ei ole manuaalista ohjausta

Niin tai tekisi kuten muissa autoissa, käytetään sitä valosensoria joka jo ohjaa automaattisiakin ajovaloja. Unohdetaan jokainen AI ratkaisu.
 
Tuossa on potentiaalia säästää datapalveluissa jos muutaman vuoden sisällä tesloihin?

Tai potentiaalia siirtää rahaa Teslan kassasta SpaceX kassaan jos musk niin haluaa :think:
 
Viimeksi muokattu:
Puhallin löytyy jo GMA T.50:stä, joten eiköhän se ihan laillinen viritys ole

Ei puhallin ole ongelma, vaan tarvittavan paineen saaminen. Eihän tuo T.50:n puhallin pääse lähellekään tarvittavaa painetta, koska auton alle jää aivan liikaa ilmaa vielä. Tuon <1s auton maavara on lähempänä paria senttiä, se ei kyllä ihan mene kilpiin niin (80mm on minimi). Noh, kai se voi tulla jousituksella, jossa on asetus "not road legal" ja takuu evätään jos sitä käyttää. Sitten voi kiihdytysradalla käyttää sulatetuilla renkailla ja otetaan rolling start.
 
Kiihtyihän se Sleepy Sleeperssin sauna-Mossekin nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa.
No jo vain, mutta samalla menetelmällä edes Jupiterin pinnalla suoritettuna ei päästäisi nopeammin kuin 1,16 s 0-60 mph.

Sliippareiden Sauna-Ladassa oli lauteet takana ja kiuas kartanlukijan paikalla. Pyyhkijät oli tottakai asennettu tuulilasin sisäpuolelle pyyhkimään löylyhuurretta. Toinen auto oli tervattu ja koivunlehditetty Vihta-Mosse. Motoparkin koko yleisölle luvattiin oluet, jos Vihta-Mosse ei mene varttimailia alle 10 s. Paikalle saapui helikopteri, ja yleisö jäi kuivin suin.
 
Alkaa nyt puskurikameraa tulemaan S ja X-malleihin. Saa nähdä tuleeko jollain aikataululla 3 ja Y-malleihin.

 
Toissapäivänä tuli jotain välipäivitystä ja tänään 2.7, ei sisällä mitään merkittävää, näin tiheästi ei ole vielä itselleni tipahdellut päivityksiä.

#normaali_rytmi
 
Alkaa nyt puskurikameraa tulemaan S ja X-malleihin. Saa nähdä tuleeko jollain aikataululla 3 ja Y-malleihin.


Tämä on kyllä ehdottomasti yksi Teslan huonoimmista puolista, kun onhan se nyt selvää että nämä missä ei oli USS tai etupuskurikameraa, on pysäköintiavustaja edessä heikompi eikä sitä varmaan saa millään softalla niin luotettavaksi kun ei autolla ole näkymää sinne.
 
Nii, olis Tojotakin tehny Corollan kunnolla ettei tarttis vähän väliä uudistaa. :asif:
Plzzz. USS poistaminen ja sen jäkeen Vision Parking räpellys niin jotain meni pieleen. Uuden 3:n promokuvissa näkyi puskurikamera. Muutokset olivat tiedossa mutta nyt asiakkaalle jää musta pekka käteen.

Teslan jatkuva tapa kehittää autoja tulee jossain vaiheessa iskemään heitä takaisin. Kuten jo nyt auton ostaminen. Kaikki tietää että vuosineljänneksen lopussa hinnat tippuu.
 
Mitä tuolla puskurikameralla koitetaan ratkoa mitä ei tuulilasikameralla voida tehdä? Keksin itse yhden asian ja se on tietenkin kun pistää autoa parkkiin niin näkee oikein tarkasti osuuko kivetykseen, mutta onko jotain muuta?
 
Mitä tuolla puskurikameralla koitetaan ratkoa mitä ei tuulilasikameralla voida tehdä? Keksin itse yhden asian ja se on tietenkin kun pistää autoa parkkiin niin näkee oikein tarkasti osuuko kivetykseen, mutta onko jotain muuta?
Ei taida tulla mutta siihen puskuriin voisi saada Lidarin sillain näkymättömästi niin pääsisi niistä haamujarrutuksista eroon varjojen kanssa helpommin.
 
Tuulilasikamera ei näe edessä ja alhaalla olevia esineitä/esteitä. Nykyinen toteutushan parkkitilanteesssa (jos/kun se toimii) näyttää niitä haaleita viivoja kun lähestytään kunnes este poistuu kokonaan kuskin näkyvistä (jolloin se poistuu myös visionista). Etäisyyden tarkempaan arviointiin (esim. näihin haamujarruihin) se saattaa toki myös auttaa jos yhdistetään informaatiota nykyistä paremmin kun on useampia kameroita, mutta ei se tutkan varmuuteen tuossakaan yllä (mutta toimisi todennäköisesti paremmin joka olisi tietty suotavaa).
 
Melkeen metri jää katveeseen.
IMG_5708.jpeg
 
Tuulilasikamera ei näe edessä ja alhaalla olevia esineitä/esteitä. Nykyinen toteutushan parkkitilanteesssa (jos/kun se toimii) näyttää niitä haaleita viivoja kun lähestytään kunnes este poistuu kokonaan kuskin näkyvistä (jolloin se poistuu myös visionista). Etäisyyden tarkempaan arviointiin (esim. näihin haamujarruihin) se saattaa toki myös auttaa jos yhdistetään informaatiota nykyistä paremmin kun on useampia kameroita, mutta ei se tutkan varmuuteen tuossakaan yllä (mutta toimisi todennäköisesti paremmin joka olisi tietty suotavaa).
Etäisyyden arviointiin ajettessa tuo puskurikamera on tosin vähän niin ja näin, kun se on Suomen talvessa kumminkin niin likainen, ettei siitä paljoa näe. Eikä sitä voi minkään luukun taaksekaan laittaa, jos sitä olisi tarkoitus käyttää koko ajan. Tuulilasikameran hyvä puoli on se, että pyyhkimet pitää sen puhtaana siinä sivussa ja toki ylempää on muutenkin parempi näkyvyys kauas.
Pysäköintiin sitä siis varmaan ensisijaisesti käytettäisiin, jos on siis tulossa myös 3/Y malleihin.
 
Etäisyyden arviointiin ajettessa tuo puskurikamera on tosin vähän niin ja näin, kun se on Suomen talvessa kumminkin niin likainen, ettei siitä paljoa näe. Eikä sitä voi minkään luukun taaksekaan laittaa, jos sitä olisi tarkoitus käyttää koko ajan. Tuulilasikameran hyvä puoli on se, että pyyhkimet pitää sen puhtaana siinä sivussa ja toki ylempää on muutenkin parempi näkyvyys kauas.
Pysäköintiin sitä siis varmaan ensisijaisesti käytettäisiin, jos on siis tulossa myös 3/Y malleihin.
Cybertruckissa on etupuskurikamerassa pesuri.
 
Mahd. Etu- ja peruutuskameralla pitäis olla pesurit ja mieluusti tehtynä hintavammin kuten esim VW Passateissa ja Mersuissa; logon alla piilossa, suojassa kuralta kunnes aletaan peruuttelemaan.

On kalliimpi toteuttaa varmasti, mutta eihän tuo vapaana paskamyrskyssä kiiluva linssi puhtaana pysy.

Valintoja, valintoja.
 
Mahd. Etu- ja peruutuskameralla pitäis olla pesurit ja mieluusti tehtynä hintavammin kuten esim VW Passateissa ja Mersuissa; logon alla piilossa, suojassa kuralta kunnes aletaan peruuttelemaan.

On kalliimpi toteuttaa varmasti, mutta eihän tuo vapaana paskamyrskyssä kiiluva linssi puhtaana pysy.

Valintoja, valintoja.

Noita kameroita käytetään muuhunkin kuin pysäköinnin avustamiseen. Eivät siis voi olla piilossa.
 
En tiedä pystyykö takakameraa käyttämään muuhun, kun se on paskaisena, ei sillä näe edes peruuttaa. :hmm:
 
Vain se HD tutka poistaa ne haamut. Kun sekin on jo osassa S/X autoja.

Ei se HD-tutka vaikuta karttadatasta johtuviin "haamuihin".

Se mitä Teslan pitää Suomessa, ja laajemminkin Euroopassa tehdä, on ottaa täällä käyttöön FSD-pinoon perustuva autopilotti, joka on huomattavasti modelrnimpaa koodia joka hyväksikäyttää kaikkia kameroita, ja muutenkin enemmän tukeutuu kameroiden tekemiin havaintoihin.

Lienee tulossa vuoden parin sisään kun FSD tulee Euroopassakin saataville.
 
Ei se HD-tutka vaikuta karttadatasta johtuviin "haamuihin".

Se mitä Teslan pitää Suomessa, ja laajemminkin Euroopassa tehdä, on ottaa täällä käyttöön FSD-pinoon perustuva autopilotti, joka on huomattavasti modelrnimpaa koodia joka hyväksikäyttää kaikkia kameroita, ja muutenkin enemmän tukeutuu kameroiden tekemiin havaintoihin.

Lienee tulossa vuoden parin sisään kun FSD tulee Euroopassakin saataville.
Miksi USAsta näkyy raportteja haamuista vaikka se uusi stack on siellä käytössä?
 
En tiedä pystyykö takakameraa käyttämään muuhun, kun se on paskaisena, ei sillä näe edes peruuttaa. :hmm:
Etukameran tilannehan on omien kokemuksien mukaan parempi kuin takana. Paskainen kyllä, mutta ei mitään vesipisaroita roikkumassa kuten takana. Näkee oleelliset asiat pysäköinnin kannalta (ainakin silmin).
 
Kai niitä jarrutuksia tulee sillointällöin jos AI päättelee tilanteen uhkaavaksi ja hidastaa sen vuoksi. Näitähän sattuu erinäisistä syistä, usein ihan järkevästi pyrkii välttämään onnettomuuden hidastamalla valmiiksi. Välillä taas hidastaa täysin ilman mitään järkevää syytä jolloin luulisi vian olevan nimenomaan karttadatassa.
Kuten sekin että on tyhjä moottoritie ja vetää liinat kiinni?
 
Niin, esim. Mikkelissä tätä tapahtuu useammassa kohdassa uudella moottorititiellä. Vika on karttadatassa.
Varmaan osittain tätä. 4d tutkalla ja fsd V12 ei tarvitse turvautua karttadataan juurikaan, jolloin haamut poistuvat. Nyt ollaan tilanteessa jossa joko tai ja tulevaisuussa ilman karttadataa anturilla.
 
Käytetäänkö karttaa siis muuhunkin kuin nopeusrajoituksiin? Jos kaikki haamut johtuu vain siitä, olisi helppo ratkaisu lisätä valikkoon mahdollisuus ottaa automaattinen nopeusrajoituksiin reagointi pois. Auto voisi edelleen ehdottaa uutta nopeutta, mutta käyttäjän pitäisi kuitata se vaikka painamalla rullaa tai mikä nyt olisikaan paras tapa. Toki jos karttaa käytetään muuhunkin ja siellä on virheellistä dataa, niin ikävämpi juttu.
 
Käytetäänkö karttaa siis muuhunkin kuin nopeusrajoituksiin? Jos kaikki haamut johtuu vain siitä, olisi helppo ratkaisu lisätä valikkoon mahdollisuus ottaa automaattinen nopeusrajoituksiin reagointi pois. Auto voisi edelleen ehdottaa uutta nopeutta, mutta käyttäjän pitäisi kuitata se vaikka painamalla rullaa tai mikä nyt olisikaan paras tapa. Toki jos karttaa käytetään muuhunkin ja siellä on virheellistä dataa, niin ikävämpi juttu.
Ei tiedä varmaksi mutta kun asian järkeilee niin ei oikeen omasta mielestä ole muuta vaihtoehtoa ainakaan osalle haamuista kuin se että karttadata ne aiheuttaa. Esim. Kehä3 jumbon kohdilla länteen päin vakkarilla/aplla ajaessa auto alkaa aina samassa kohdassa himmailemaan. Ihan sama onko liikennettä tai mikä vaan keli.
 
Mitä tuolla puskurikameralla koitetaan ratkoa mitä ei tuulilasikameralla voida tehdä? Keksin itse yhden asian ja se on tietenkin kun pistää autoa parkkiin niin näkee oikein tarkasti osuuko kivetykseen, mutta onko jotain muuta?
Sepä. En oo myöskään edelleenkään keksinyt mikä nykyisissä pysäköintiavustimissa olisi vikana ja minkä takia mun pitäisi haluta tollaista puskurikameraa.
 
Näkee oleelliset asiat pysäköinnin kannalta (ainakin silmin).
Tää on nykyään yllättävän aliarvostettua. Todella hämmentävää lukea autofoorumeita, joilla pidetään jotain etukameran tai etupään pysäköintitutkan puuttumista ongelmana. Ihmisillä on kuitenkin pääsääntöisesti silmät ja tuulilasi. Pitääkö se auto saada sentin päähän seinästä, koska tutkalla pystyy, vai miksei ne silmät riitä.
 
Tää on nykyään yllättävän aliarvostettua. Todella hämmentävää lukea autofoorumeita, joilla pidetään jotain etukameran tai etupään pysäköintitutkan puuttumista ongelmana. Ihmisillä on kuitenkin pääsääntöisesti silmät ja tuulilasi. Pitääkö se auto saada sentin päähän seinästä, koska tutkalla pystyy, vai miksei ne silmät riitä.
Varmaan riippuu mihin on tottunut. Itsekkin parkkeeraan oman auton (en muiden autoja koska ei ole selkäytimessä auton mitat) pelkkien silmien avulla sentin päähän betoniseinästä sujuvasti 100% tarkkuudella mutta jos ois se tutka tai kamera mihin olisi tottunut niin ehkä olisi eri mieltä näiden puuttumisesta.
 
Varmaan riippuu mihin on tottunut. Itsekkin parkkeeraan oman auton (en muiden autoja koska ei ole selkäytimessä auton mitat) pelkkien silmien avulla sentin päähän betoniseinästä sujuvasti 100% tarkkuudella mutta jos ois se tutka tai kamera mihin olisi tottunut niin ehkä olisi eri mieltä näiden puuttumisesta.
Totta. Aika harvoin tulee myöskään tilanteita, jossa pitäisi saada se auto sentin päähän seinästä. Ja ainakin omissa autoissani, joissa on ne tutkat, auto alkaa senttien näyttämisen sijaan rääkymään kun matkaa seinään on alle 30cm, joten tutkan tuoma lisäarvo on tuollaisessakin tilanteessa pyöreä 0, ja silmillä mennään.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 314
Viestejä
4 426 718
Jäsenet
73 314
Uusin jäsen
plungingStruggle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom