Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Parempi sisävalaistus, selvästi parempi audio, selvästi paremmin toimiva regen ja eteneminen liukkaalla, eli vakaampi ajo, pidempi range, nopeampi latauskyky, tehokkaampi akun lämmitys. Ohan noita eroja kuin vain tehot.

Kummassakin on yhtä surkea takapään regen (kuten tässä jo aiemmin näytettiin sinulle kuvaaja, vaikka tietysti sinun uniikkiautosi toimii eri tavalla), latauskyky on itseasiassa aivan sama kummassakin, LR:ssä ensimmäiset 5 min parempi ja lopussa RWD taas lataa tehokkaammin (keskiteho taitaa olla suunnilleen sama).

Range on arkikäytössä sama, tai RWD:llä pidempi, joten sekin kääntyy väärin päin. Tehokkaampi akun lämmitys vaikuttaa mielestäsi miten? Sen kerran kymmenessä vuodessa pääset superille 10 min lähtöajankohdasta (tai mikä teoreettinen skenaario oli mielessäsi) hieman paremmin?

Eli panostat kerran vuodessa tapahtuviin tilanteisiin kymppitonnin? Noh, tyylinsä kullakin. Kuten sanottua, kymppitonni lisää, niin pääset jo nauttimaan vieläkin paremmasta.
 
Nuohan on yksilökohtaisia. Itse en ole kahdessa sähkärissä säästellyt akkua ja ladannut aina täyteen jolloin longrangessa olisi teoriassa päivittäin isompi range jos siis ajaisi aina maksimit. Ei noissa ainakaan isot degredaatiot ole olleet yli 10v wanhoissa tesloissa about 10 pinnaa latas sen 100% aina tai rääkkäisi supereilla. Eli ihan käyttäjän omantunnon mukaan lataa minne tahtoo. Pääpointti varmaan jos eläkkeellä sähkäriä käyttää kerran kuukaudessa ja silloin akku 100% makailee viikko sotalla, mutta työssä käyvä korkeintaan päivän pari vkloppuna saattaa olla täytenä.
 
Liekkö tässä kontekstissa "arkikäytöllä" tarkoitetaan sitä että LR:n akkua ei ladata yli 80% ja ei päästetä alle 10%. RWD:llä voi paahtaa 10% - 100% ainakin väitetysti ilman että akku huononee merkittävästi. Eli WLTP:llä verrattuna RWD range on 455 * 0,9 = 410km ja LR:llä range on 533 * 0,7 = 373km.
 
Kyllä toi omassani huitelee 600km:n kieppeillä (LR). Ja kesällä myös se todellinen on siellä 500-600 välissä. En ole RWD:llä ajanut, mutta ainakin speksin perusteella on selvästi pienempi.
Ettei se arkikäyttö tässä takoittanut sitä että LFP saa ladata arkene 100% siinä missä persinteiselle suositellaan vain 80%,.
 
Käyn töissä joka päivä, mutta en aja autoa välttämättä viikossa kuin pari kertaa pahimmillaan. Miten nuo kaksi asiaa liittyvät toisiinsa?
Lähinnä jos käy töissä autolla ma-pe akselilla ja autolla ei juurikaan käyttöä vkloppuna. Jotenkin turhan yliampuvia nämä luulot akkujen degredaatioista ihmisillä. Takuuehdoissakin 70%/8v ja EU tuomassa ensi vuonna tuota rajapyykkiä 72%.
 
Kummassakin on yhtä surkea takapään regen (kuten tässä jo aiemmin näytettiin sinulle kuvaaja, vaikka tietysti sinun uniikkiautosi toimii eri tavalla), latauskyky on itseasiassa aivan sama kummassakin, LR:ssä ensimmäiset 5 min parempi ja lopussa RWD taas lataa tehokkaammin (keskiteho taitaa olla suunnilleen sama).

Range on arkikäytössä sama, tai RWD:llä pidempi, joten sekin kääntyy väärin päin. Tehokkaampi akun lämmitys vaikuttaa mielestäsi miten? Sen kerran kymmenessä vuodessa pääset superille 10 min lähtöajankohdasta (tai mikä teoreettinen skenaario oli mielessäsi) hieman paremmin?

Eli panostat kerran vuodessa tapahtuviin tilanteisiin kymppitonnin? Noh, tyylinsä kullakin. Kuten sanottua, kymppitonni lisää, niin pääset jo nauttimaan vieläkin paremmasta.

Talvella regeneroi myös etupäällä, joka tuo aivan älyttömästi vakautta ajoon. Itseasiassa tietyssä nopeudessa pitää vedon päällä, jotta ohjaus pysyy kunnollisena. Ero on todella iso takavetoiseen liukkaalla. Jo yksin tuosta maksaisin tuon erotuksen.

Matkantekokykyvyssä se 0-70% on se tärkein väli ja LR lataa sen nopeammin.
En ymmärtänyt tuota kymmenessä vuodessa superille hommaa, mutta kovillakin pakkasilla 30min riittää ainakin omassa vanhassa 37c lämpöön jolla tulee maksimi 258kw ulos. Vastaavasti tesla ryhmissä saa lukea miten lfp akku lämpeää todella hitaasti ja välttämättä 1-1,5h ei ole riittänyt. Eli kyllä sillä eroa on.

Meillä tulee 2-10 kertaa kuussa ajoa siten että reissussa pitää myös ladata, joten ei tuo kovin harvinaista ole.

Niin, arkikäyttö. Suomessa keskimäärin 18km ja maalla 40-50km. Meillä ollu 6kk keskimääräinen ajo 186km päivä. 80% riittää siihen talvellakin. Lisäksi aina jos on menoa vaimon töiden jälkeen tiedossa ni akku on täynnä kotoa lähtiessä. Ei tuo 80% mikään sellanen ole, ettei sitä arjessa voi sinne ladata. Se ettei sitä säilytetä tuntikausia täynnä on se juttu. Vaikka lataisit kokoajan 100%, mutta myös ajat sen jälkeen niin ei tuo ongelma ole. Arjessa rangea ei tarvita 100% ja jos tarvii ni auto ladataan sinne. Kyllä se range Lr:llä pidempi on vaikka miten sitä kääntelet.

Ja mitä tuohon surkeaan regeniin tulee niin en ole katsellut mitään käppyröitä, mutta mikä siitä teki surkean? Taitaa teslan regen olla voimakkaimpia regenejä mitä markkinoilla on, eikä ainakaan vielä ole koeajoilla mikään päässyt samaan voimakkuuteen. Ja tosiaan liukkaalla sit regeneroi/vetää etupäällä välittömästi. Joten ei heittele perää sivuun kuten rwd. En usko että vaimo esim ois liukkaimmilla keleillä suostunut Rwd:llä ajamaan laisinkaan.
 
Ettei se arkikäyttö tässä takoittanut sitä että LFP saa ladata arkene 100% siinä missä persinteiselle suositellaan vain 80%,.
Jos käyttö on Burmannin kuvailemaa, niin Passat hybridissäkin on riittävä sähkörange, joten hänelle asia ei selkeästikään ole relevantti. Mä ajan pitkiä matkoja jo ihan siitä syystä, että mökille on +600km matkaa enkä jaksa arjessakaan sen johdon kanssa leikkiä kun pakosta, niin enemmän on enemmän. Jos näillä pääsisi 1000km, niin ostaisin sen millä pääsee sen 1000km.
 
Liekkö tässä kontekstissa "arkikäytöllä" tarkoitetaan sitä että LR:n akkua ei ladata yli 80% ja ei päästetä alle 10%. RWD:llä voi paahtaa 10% - 100% ainakin väitetysti ilman että akku huononee merkittävästi. Eli WLTP:llä verrattuna RWD range on 455 * 0,9 = 410km ja LR:llä range on 533 * 0,7 = 373km.

Taitaa tuo 10-100% välin välttely ei LFP autoilla liittyä enemmänkin siihen, että niitä ei seisotettaisi siten että akku on 100 tai alle 10. Mä lataan pääsääntöisesti aina sataseen ja latailen sitten taas kun virta ei riitä seuraavan päivän ajoihin. Ei mulla ole himalatauksessakaan mitään tarvetta työntää sitä autoa töpseliin joka päivä vaikka voisin. En nyt keksi yhtään järkevää syytä miksi käyttäisin elämästäni sen minuutin johdolla leikkimiseen, jos akussa vaikka 50% virtaa, eikä seuraavalle päivälle mitään suunnitelmia joihin tuo ei riittäisi. En käynyt huvikseni tankkaamassakaan.
 
Miten sen nyt käsittää. 8k€ Model 3:n kohdalla samasta autosta, ilman merkittävää eroa. Ja kummassakin on tarpeeksi/ihan turhaan tehoa liikenteessä. Itse en maksaisi tuota eroa 20% rangen hyödyksi sen pari kertaa vuodessa jos jotain pidempään ajaa (päivittäisessähän käytössä niissä on saman verran aina rangea tai RWD:ssä enemmän johtuen LFP:n latausedusta), mutta jokainen voi miettiä mitä haluaa.

En silti pitäisi 18% hinnanousua ihan pienenä hintaerona.

Sen mitä palstoja lukenut ja ihmisten kokemuksia, niin se on aivan se ja sama kuinka "energiapihi" auto on, mutta näissä kaikissa sähköautoissa tuntuu energiankulutus olevan suurta talvella. Eli jos yhään on enempi rahaa, niin osta neliveto ja isommalla akustolla. Ei ainakaan ala kaduttamaan liian pieni akku talvella. Nurkkapyöritykseen, ehkä takaveto menee, mutta jos päivässä ajat yhteensä 200-250km motaria pitkin, niin tuollaisella takavetoisella teslalla se tuskin onnistuu -20 pakkasessa ilman välilatausta. LFP akuissa (takaveto) ongelmana on myös akun lämpeäminen. Paukkupakkasilla moni tuskaillut, kun ei superlaturilla lähdekään samantien lataamaan maksiminopeuksia, vaikka esilämmittänyt tunnin akustoa. Nelivedossa on eri akkuteknologia ja akkujen lämpeäminen tapahtuu paljon nopeammin, kuin LFP-akustoisella autolla.

Sekä neliveto on aina neliveto, ei sitä voi mitenkään verrata takavetoautoon talviolosuhteissa. Tai ei edes kannata yrittää. Itselläni on ollut niin taka, kuin etuvetoautoja, sekä nelivetoautoja ja kyllä se neliveto on paras talvella, sen jälkeen etuveto ja takaveto viimeisenä ellei tarkoitus oli leikkiä autolla. Hermot itselläni mennyt monta kertaa takavetoisella autolla, kun jäänyt pienimpiinkin lumikasoihin/kuoppiin parkkipaikailla jumiin.
 
Paljonko tuosta 8000€ sijoituksesta saa takaisin 5 ja 10 vuoden päästä ? Meneekö notta 4000€ ja 2000€ ? Vai onko sellainen lisävaruste että ei vaikuta mitenkään käytetyn arvoon? Jos autoa pitää sen 5 vuotta ja LR tuo jälleenmyyntihintaan 4k lisää niin sen hinnaksi tuli 67€ kuukaudessa.
 
Paljonko tuosta 8000€ sijoituksesta saa takaisin 5 ja 10 vuoden päästä ? Meneekö notta 4000€ ja 2000€ ? Vai onko sellainen lisävaruste että ei vaikuta mitenkään käytetyn arvoon? Jos autoa pitää sen 5 vuotta ja LR tuo jälleenmyyntihintaan 4k lisää niin sen hinnaksi tuli 67€ kuukaudessa.

Pientä vertailuahan pystyt tekemään sillä, että katsot nettiautosta takavetosten ja nelivetosten autojen hintaeroja...
 
Paljonko tuosta 8000€ sijoituksesta saa takaisin 5 ja 10 vuoden päästä ? Meneekö notta 4000€ ja 2000€ ? Vai onko sellainen lisävaruste että ei vaikuta mitenkään käytetyn arvoon? Jos autoa pitää sen 5 vuotta ja LR tuo jälleenmyyntihintaan 4k lisää niin sen hinnaksi tuli 67€ kuukaudessa.
Nettiautosta ton varmaan kätevästi laskisi.. Oma tuntuma on, että nelivedoista saa käytettynäkin maksaa tonneja enemmän kun takatuuppareista.. Ihan samalla lailla kun missä tahansa autossa joutuu maksamaan enemmän siitä isommalla koneella / useammilla vetävillä pyörillä varustetusta mallista.
 
Nettiautosta ton varmaan kätevästi laskisi.. Oma tuntuma on, että nelivedoista saa käytettynäkin maksaa tonneja enemmän kun takatuuppareista.. Ihan samalla lailla kun missä tahansa autossa joutuu maksamaan enemmän siitä isommalla koneella / useammilla vetävillä pyörillä varustetusta mallista.

Toki tässä on eri akkutyypit eli säilyttääkö LFP paremmin arvonsa kuin NCA? En tiedä ja varmaan vasta aika kertoo.
 
Ajoin kaverin Y LRlla suht samanlaisen matkan kuin omalla niin aivan samat ongelmat. Turhia haamuja, etenkin jos joku nousee rampilta tielle, niin liinat kiinni, pyyhkijät niin ja näin.

En tiedä miten muut ei näihin törmää. Tai sitten on vahvat lasit.
 
Jos käyttö on Burmannin kuvailemaa, niin Passat hybridissäkin on riittävä sähkörange, joten hänelle asia ei selkeästikään ole relevantti. Mä ajan pitkiä matkoja jo ihan siitä syystä, että mökille on +600km matkaa enkä jaksa arjessakaan sen johdon kanssa leikkiä kun pakosta, niin enemmän on enemmän. Jos näillä pääsisi 1000km, niin ostaisin sen millä pääsee sen 1000km.
Toivottavasti tulee nopsaan se langaton lataus asema tesloihin niin loppuu se töpsöliralli. Itselläkin ajatuksena on tonnin range jos tulisi myyntiin, mutta mennään seuraava vielä 650-800 wltp ennen sitä tonttua.
 
Toivottavasti tulee nopsaan se langaton lataus asema tesloihin niin loppuu se töpsöliralli. Itselläkin ajatuksena on tonnin range jos tulisi myyntiin, mutta mennään seuraava vielä 650-800 wltp ennen sitä tonttua.
Teslaan ei vain tule tuollaisia rangeja koska Elon sanoi että ei tarvita.
 
Liekkö tässä kontekstissa "arkikäytöllä" tarkoitetaan sitä että LR:n akkua ei ladata yli 80% ja ei päästetä alle 10%. RWD:llä voi paahtaa 10% - 100% ainakin väitetysti ilman että akku huononee merkittävästi. Eli WLTP:llä verrattuna RWD range on 455 * 0,9 = 410km ja LR:llä range on 533 * 0,7 = 373km.
Toisaalta tällaisessa "arkikäytössä" rangella ei ole edes niin väliä jos aina riittää päivän ajoiksi ja lataa yöllä? Itse lataan huoletta 100% jos on ajoa tulossa, siinähän se sitten tippuu se akku %. Lähinnä kai tärkeää se että ei lataan 100% ja jätä akkua siihen 100% varaukseen viikoksi. Onhan noissa akuissa puskuria, ei 100 % ole oikeasti 100 % kuitenkaan.
 
Jos käyttö on Burmannin kuvailemaa, niin Passat hybridissäkin on riittävä sähkörange, joten hänelle asia ei selkeästikään ole relevantti. Mä ajan pitkiä matkoja jo ihan siitä syystä, että mökille on +600km matkaa enkä jaksa arjessakaan sen johdon kanssa leikkiä kun pakosta, niin enemmän on enemmän. Jos näillä pääsisi 1000km, niin ostaisin sen millä pääsee sen 1000km.

Jos ajan kuitenkin sen ~30tkm vuodessa, niin ihan hybrid-Passat ei varmaan se kovin kannattava olisi. Sen sijaan mökille ei kyllä tule montaa kertaa vuodessa ajettua (vaikka sinne se 450-500km on), joten ei jaksa sen takia optimoida kyllä yhtään mitään. Tai vaikka optimoisikin, niin pysähdyksiä tulisi ihan yhtä monta, joten ei sen kovin paljon merkitystä.

Loppujen lopuksi suurin osa ajoista on kuitenkin luokkaa <50km per kerta, jonka jälkeen ollaan taas piuhan päässä, vaikka ajaisi monta kertaa päivässä. Ilman kotilatausta (kuten sinulla) en ikinä koskisi sähköautoon tosin.

Nurkkapyöritykseen, ehkä takaveto menee, mutta jos päivässä ajat yhteensä 200-250km motaria pitkin, niin tuollaisella takavetoisella teslalla se tuskin onnistuu -20 pakkasessa ilman välilatausta.

Kuinka monesti ajat -20C lämpötilassa 200-250km motaria ilman välipysähdyksiä? Näin PK-seudulla kun oma lämpöpumppu sammuu -18C:ssä ja se tarvitsee avukseen vastuksia joka toinen talvi korkeintaan (nyt oli edellisen kerran ennen tätä talvea vuonna 2021 vastukset edellisen kerran päällä), niin todennäköisyys on aika pieni.

Alkaa kuulostamaan siltä taas kuin ihmiset optimoivat Helsingissä -35C lämpöpumpun toimintaa ja maksavat siitä ilosta tuhansia, kun oikea säästö tulee siellä 0C lämpötilassa. Nyt sitten ostetaan kymppitonnilla lisää rangea, jota käytetään kerran parissa vuodessa, koska range ahdistus? Itse kokisin kyseiselle rahalle kyllä parempaa käyttöä. Tai sitten range ahdistukseen ostaisin polttomoottorin. En ole ihan varma miksi LR kuskit ajavat sähköautolla jos se parikymmentä kilometria eroa rangessa (kukaan ei WLTP lukemiin talvella pääse) tuo heille suurta tyydytystä, dieselillä pääsisi pidemmälle.

Sekä neliveto on aina neliveto, ei sitä voi mitenkään verrata takavetoautoon talviolosuhteissa. Tai ei edes kannata yrittää. Itselläni on ollut niin taka, kuin etuvetoautoja, sekä nelivetoautoja ja kyllä se neliveto on paras talvella, sen jälkeen etuveto ja takaveto viimeisenä ellei tarkoitus oli leikkiä autolla. Hermot itselläni mennyt monta kertaa takavetoisella autolla, kun jäänyt pienimpiinkin lumikasoihin/kuoppiin parkkipaikailla jumiin.

Monta nelivetoa omistaneena ja sellaisesta takavetoon vaihtaneena kun Model 3:n siirryin, niin kovin harvinainen tämäkin tapahtuma on. Tänä vuonna olen kironnut, mutta olisin tarvinnut nastoja nelivedon sijaan, koska nelivedolla olisin liukunut pihasta alamäkeä kuitenkin (neliveto kun on heikko auttamaan jarrutuksissa). Silti Model 3:n kanssa otin kitkat, koska se on ihan toimiva kompromissi. Oletan, että nelivedon kanssa et missään nimessä siis ottaisi kitkoja, koska olisihan se hassua luopua siitä lisäpidosta jos maksoit kymppitonnin lisäpidosta liikennevalokiihdytyksiin.

LFP akuissa (takaveto) ongelmana on myös akun lämpeäminen. Paukkupakkasilla moni tuskaillut, kun ei superlaturilla lähdekään samantien lataamaan maksiminopeuksia, vaikka esilämmittänyt tunnin akustoa.

Toisaalta, jos uskot Björnin latauskäyrää, niin tuohan tarkoittaisi että se lataa pidempään täydellä teholla. Huipputeho on lopulta täysin merkityksetön näissä, kun keskiteho on se tärkeämpi lataustapahtumassa. Sitten toisaalta, jos otat LR:n, niin autosi palaa todennäköisemmin kolarissa tai osuessasi maassa olevaan esineeseen. Varsinkin, kun nelivedolla pääsit nyt sinne metsään lujempaa. Valintoja, valintoja..
 
Ajoin kaverin Y LRlla suht samanlaisen matkan kuin omalla niin aivan samat ongelmat. Turhia haamuja, etenkin jos joku nousee rampilta tielle, niin liinat kiinni, pyyhkijät niin ja näin.

En tiedä miten muut ei näihin törmää. Tai sitten on vahvat lasit.
Siis miten nousee rampilta tielle? Siis sä ajat motaria tai vastaavaa, sit joku liittyy rampilta siihen motarille? Ei oo kyllä ikinä moisessa mitään liinoja heittänyt kiinni.

Tänään aamulla pääsin menemään todella kapeaa asfalttitietä juuri kun tien asukkaat selkeästi oli matkalla töihin, niin päätin koittaa tuota Cruisea vähän.
Ajoin kuten ajan itsekin, ei mitään jarrutuksia. Sit otin hiukan keskemmälle ja auto jarrutti vastaantulevan kohdalla. Tuo ei mun silmissä silti ole mikään haamu, koska siihen on syy miksi auto noin tekee, joskin tarpeeton jarru kyllä se silti on.
Mutta tän jälkeen otin etutörmäystunnistuksen asetuksista pois ja eipä enää jarrutellut ollenkaan.

Eli tuo johtuu ihan puhtaasti tuosta. Ite laitoin takaisin normaaliksi, koska mun ajolinjalla en ole tuohon törmännyt vielä missään muualla, kuin fltp kaupunkilenkillä tammikuussa.
Mut ei kyllä missään motareilla tai vastaavilla tee mitään outoja jarruja ollenkaan. Eikä kyllä tehnyt tunnin koeajon aikana model y LR -23. Ja siinä toimi myös pyyhkijät kuin ajatus.
Kyllä noiden pyyhkijöiden kanssa on väkisin kameroiden ja tuulilasin suhteen jotain hämärää. Pikkasen väärä asento, ei kalibroidu kunnolla tai jotain muuta. Sen vuoksi eri autoissa käyttäytyy eritavalla. Ja monellakin nuo ongelmat alkaneet/loppuneet tuulilasin vaihdon jälkeen.
 
Toisaalta tällaisessa "arkikäytössä" rangella ei ole edes niin väliä jos aina riittää päivän ajoiksi ja lataa yöllä? Itse lataan huoletta 100% jos on ajoa tulossa, siinähän se sitten tippuu se akku %. Lähinnä kai tärkeää se että ei lataan 100% ja jätä akkua siihen 100% varaukseen viikoksi. Onhan noissa akuissa puskuria, ei 100 % ole oikeasti 100 % kuitenkaan.
Teslassa ei ole yläpäässä bufferia - akku on oikeasti 100% täysi.
Alapäässä on 0% alapuolella noin 4% bufferi, joka ei siis normaalisti ole käytössä (toki voit ajaa sinne 0% alapuolelle akun oikeasti tyhjäksi).
 
Valintoja, valintoja..

Sepä. Sen takia autoja myydään erilaisilla tehoilla, varusteluilla ja vetotavoilla. Jokainen valitsee sen itselleen sopivimman vaihehdon. Jollekin se on malliston tehokkain pyssy kaikilla saatavilla olevilla herkuilla ja jollekin toiselle taloudellisin karvalakki mitä löytyy. Ei siinä sen kummempaa.

Ilman kotilatausta (kuten sinulla) en ikinä koskisi sähköautoon tosin.

Mulla on itseasiassa tällä hetkellä kotilatauskin, mutta ei se mun elämää tai käyttötapaa muuta tämän kanssa mihinkään. Liityntäparkki vaihtuu omaan parkkiin, mutta yhtään sen useammin en tätä jaksa johdossa roikottaa.
 
Se edellinen 1000km sahkoautotesti jonka suomalaiset ajoivat niin eiko siina Tesla ollut jo ihan verrattavissa polttikseen jos vaan on sellainen kuljettja joka pitaa 1000km matkalla kaksi taukoa? Ainakin itsesta tuntuu etta Tesla alkaa olla valmis. Muilla valmistajilla on viela muutama vuosi tarve opiskella. Siis valmis sen suhteen etta talvella voi ajaa sen 100km.
 
Se edellinen 1000km sahkoautotesti jonka suomalaiset ajoivat niin eiko siina Tesla ollut jo ihan verrattavissa polttikseen jos vaan on sellainen kuljettja joka pitaa 1000km matkalla kaksi taukoa?
Olin kerran aidon lapinmiehen kyydissä etelästä pohjoiseen (Kaamaseen ). Kerran tankkasi automaatilla ja kusea lorautti siinä samalla puskaan. Kahvit ja sämpylät veti ajaessa. Selitti että pitkillä matkoilla, mitä lapissa kuulemma riittää, tehdään matkaa eikä istuskella huoltiksilla. Kotona sitten kerkee istuskella. Oli siinä etelän pojalla ihmettelemistä, se oli matkantekoa sanan varsinaisessa merkityksessä. Itse olisin voinnut hieman huotiksella/huoltiksilla pysähtyäkkin. Tälle sankarille sähkikset ovat varmaan nogo vielä jonnin aikaa :)
 
Teslaan ei vain tule tuollaisia rangeja koska Elon sanoi että ei tarvita.
Niin. Roadsterin EPA 620 miles yli 1k wltp. Tokihan cybertruckiakin mainostettiin rangeltaan isommaksi ja näin aluksi ei mainostettuihin lukuihin päässyt. Kuka tietää tulevista akkupäivityksistä milloin nuo toteutuvat. Olisi kohtuu naiivia ajatella että akkukoot pienenisivät teslalla kun energiantiheys niissä kasvaa. Se jo kohtuu varmaa esim karvalakki juniperista että tuo catlin lfp 2.0 noin 15% parempi niin wltp nykähtää yli 500. Siis miksipä ei myös longrangeksi mainostettua versiota koskisi tämä?
 
Siis miten nousee rampilta tielle? Siis sä ajat motaria tai vastaavaa, sit joku liittyy rampilta siihen motarille? Ei oo kyllä ikinä moisessa mitään liinoja heittänyt kiinni.
Juuri näin.
Niin. Roadsterin EPA 620 miles yli 1k wltp. Tokihan cybertruckiakin mainostettiin rangeltaan isommaksi ja näin aluksi ei mainostettuihin lukuihin päässyt. Kuka tietää tulevista akkupäivityksistä milloin nuo toteutuvat. Olisi kohtuu naiivia ajatella että akkukoot pienenisivät teslalla kun energiantiheys niissä kasvaa. Se jo kohtuu varmaa esim karvalakki juniperista että tuo catlin lfp 2.0 noin 15% parempi niin wltp nykähtää yli 500. Siis miksipä ei myös longrangeksi mainostettua versiota koskisi tämä?
Ja Sn Plaid Plaid peruttiin koska ei tarvittu isoa rangea.
Se on hyvä että joku vielä uskoo 4680 pelastavan tilanteen vaikka se suunniteltiin vain halpuuttamaan.
 
Se edellinen 1000km sahkoautotesti jonka suomalaiset ajoivat niin eiko siina Tesla ollut jo ihan verrattavissa polttikseen jos vaan on sellainen kuljettja joka pitaa 1000km matkalla kaksi taukoa? Ainakin itsesta tuntuu etta Tesla alkaa olla valmis. Muilla valmistajilla on viela muutama vuosi tarve opiskella. Siis valmis sen suhteen etta talvella voi ajaa sen 100km.
Se kahden pysähdyksen kuski taisi olla hypermailaaja eli ei voi oikein rinnastaa normaaliin tilanteeseen / ajajaan. Eihän tuo Tesla nyt sen "valmiimpi" ole kuin muutkaan merkit talviajoon eli ihan hyvin muillakin merkeillä tuo 1000km taittuu kun vain valitsee sopivan mallin.
 
Se kahden pysähdyksen kuski taisi olla hypermailaaja eli ei voi oikein rinnastaa normaaliin tilanteeseen / ajajaan. Eihän tuo Tesla nyt sen "valmiimpi" ole kuin muutkaan merkit talviajoon eli ihan hyvin muillakin merkeillä tuo 1000km taittuu kun vain valitsee sopivan mallin.
Eipä sillä 6 pysähdyksen taktiikalla menny ku 7min pidempään. Et ei kovin isoista eroista puhuta.
 
Eipä sillä 6 pysähdyksen taktiikalla menny ku 7min pidempään.
Itse tykkaan etta seiteman pysahdyksen taktiikka ei ole se "normaali" tapa ajaa tuhatta kilometria siina missa se 2 pysahdysta on. Sillain jos vetaisi gaussin kayralle porukoiden pysahtymiset 1000km niin se piikki olisi omien arvauksieni mukaan 2 pysahdyksen kohdalla.
 
Itse tykkaan etta seiteman pysahdyksen taktiikka ei ole se "normaali" tapa ajaa tuhatta kilometria siina missa se 2 pysahdysta on. Sillain jos vetaisi gaussin kayralle porukoiden pysahtymiset 1000km niin se piikki olisi omien arvauksieni mukaan 2 pysahdyksen kohdalla.
Juu on toki, mutta kertoo matkantekokyvystä ajallisesti silti.
 
Olin kerran aidon lapinmiehen kyydissä etelästä pohjoiseen (Kaamaseen ). Kerran tankkasi automaatilla ja kusea lorautti siinä samalla puskaan. Kahvit ja sämpylät veti ajaessa. Selitti että pitkillä matkoilla, mitä lapissa kuulemma riittää, tehdään matkaa eikä istuskella huoltiksilla. Kotona sitten kerkee istuskella. Oli siinä etelän pojalla ihmettelemistä, se oli matkantekoa sanan varsinaisessa merkityksessä. Itse olisin voinnut hieman huotiksella/huoltiksilla pysähtyäkkin. Tälle sankarille sähkikset ovat varmaan nogo vielä jonnin aikaa :)

No oma matkustamiseni on aika lailla tuollaista vaikken Lapissa asukaan ja kyllä nämä pidemmän rangen autot tuohon kesällä taipuvat. Joskus olen hakenut huoltoasemalta kahvin mukaan, mutta ei tulisi mieleenkään, että jäisin kesken matkan johonkin kusiseen esson baariin tai ABC:lle pönöttämään. Talvella tilanne on sähkäreillä tietty toinen, mutta eipä mua talvella houkuttele kauheasti sinne pohjoiseen ajellakaan.
 
Jos ajan kuitenkin sen ~30tkm vuodessa, niin ihan hybrid-Passat ei varmaan se kovin kannattava olisi. Sen sijaan mökille ei kyllä tule montaa kertaa vuodessa ajettua (vaikka sinne se 450-500km on), joten ei jaksa sen takia optimoida kyllä yhtään mitään. Tai vaikka optimoisikin, niin pysähdyksiä tulisi ihan yhtä monta, joten ei sen kovin paljon merkitystä.

Loppujen lopuksi suurin osa ajoista on kuitenkin luokkaa <50km per kerta, jonka jälkeen ollaan taas piuhan päässä, vaikka ajaisi monta kertaa päivässä. Ilman kotilatausta (kuten sinulla) en ikinä koskisi sähköautoon tosin.



Kuinka monesti ajat -20C lämpötilassa 200-250km motaria ilman välipysähdyksiä? Näin PK-seudulla kun oma lämpöpumppu sammuu -18C:ssä ja se tarvitsee avukseen vastuksia joka toinen talvi korkeintaan (nyt oli edellisen kerran ennen tätä talvea vuonna 2021 vastukset edellisen kerran päällä), niin todennäköisyys on aika pieni.

Alkaa kuulostamaan siltä taas kuin ihmiset optimoivat Helsingissä -35C lämpöpumpun toimintaa ja maksavat siitä ilosta tuhansia, kun oikea säästö tulee siellä 0C lämpötilassa. Nyt sitten ostetaan kymppitonnilla lisää rangea, jota käytetään kerran parissa vuodessa, koska range ahdistus? Itse kokisin kyseiselle rahalle kyllä parempaa käyttöä. Tai sitten range ahdistukseen ostaisin polttomoottorin. En ole ihan varma miksi LR kuskit ajavat sähköautolla jos se parikymmentä kilometria eroa rangessa (kukaan ei WLTP lukemiin talvella pääse) tuo heille suurta tyydytystä, dieselillä pääsisi pidemmälle.



Monta nelivetoa omistaneena ja sellaisesta takavetoon vaihtaneena kun Model 3:n siirryin, niin kovin harvinainen tämäkin tapahtuma on. Tänä vuonna olen kironnut, mutta olisin tarvinnut nastoja nelivedon sijaan, koska nelivedolla olisin liukunut pihasta alamäkeä kuitenkin (neliveto kun on heikko auttamaan jarrutuksissa). Silti Model 3:n kanssa otin kitkat, koska se on ihan toimiva kompromissi. Oletan, että nelivedon kanssa et missään nimessä siis ottaisi kitkoja, koska olisihan se hassua luopua siitä lisäpidosta jos maksoit kymppitonnin lisäpidosta liikennevalokiihdytyksiin.



Toisaalta, jos uskot Björnin latauskäyrää, niin tuohan tarkoittaisi että se lataa pidempään täydellä teholla. Huipputeho on lopulta täysin merkityksetön näissä, kun keskiteho on se tärkeämpi lataustapahtumassa. Sitten toisaalta, jos otat LR:n, niin autosi palaa todennäköisemmin kolarissa tai osuessasi maassa olevaan esineeseen. Varsinkin, kun nelivedolla pääsit nyt sinne metsään lujempaa. Valintoja, valintoja..

Päivittäin on tullut koulun takia n. 150km yhteensä motaria ajeltua. Oman LR3 olen ladannut aina 80% noille matkoille ja kovimmilla pakkasilla alle -15, kun takasin olen päässyt kotiin, niin akkua ollut tyyliin jäljellä muutama prosentti. Lisänä olen akuston aina lämmittänyt ennen, kun kouluun olen lähtenyt. LFP akkusella tuskin pääsisi tuota matkaa noilla pakkasilla ja jos vain 80% lataisi. Karkeasti voisin sanoa, että esilämmitettynä tuo LR3 menee motariajossa kovimmilla pakkasilla sen n. 250km, jos aivan nolliin ajaa akuston ja akku ladattu 100%.

Mulla alla kitkat, vaikka neliveto. Ihan jo sen takia, että auto painaa sen verran paljon ja motaria tulee ajeltua päivittäin. Nastoja välillä kaipaisin jäisillä teillä, mutta enempi nelivetoa arvostan, kuin kitkoja tuolla sohjossa/lumisilla teillä.

Ja ihan jo sen takia ajelen LR mallilla, koska neliveto ja neliveto, akusto lämpenee nopeammin, kuin takavetomallissa, parempi äänentoistojärjestelmä ja koska tarvittaessa pääsen pidemmälle tuolla autolla, kuin lfp-akkuisella autolla. Arkiajossa lataan 80% ja pidemmälle matkalle 100%.

Tästä nyt on turha vetää herneitä nenään. Jokainen tekee mitä haluaa ja ostaa budjetillensa ja käyttöönsä sopivan auton. Toinen arvostaa enempi ominaisuuksia, kuin toinen jne. Toiselle kelpaa se huonompikin vaihtoehto, kun toinen haluaa aina sitä parasta.
 
Juuri näin.

Ja Sn Plaid Plaid peruttiin koska ei tarvittu isoa rangea.
Se on hyvä että joku vielä uskoo 4680 pelastavan tilanteen vaikka se suunniteltiin vain halpuuttamaan.
Ei tarvitse uskoa mihinkään. Tuossahan puhuin catlin lfp 2.0 mikä jo nostaa rangea se että 4680 on vasta kypsymisvaiheessa ei oleellisesti liity tähän. Nyt kun 2170 alkaa maturoitumaan siihen tulossa vielä viimeisimpiä 5% range bumpeja ennenkuin se on taputeltua pakettiin. Kun katsoo historiaa niin ässä alkoi 40kwh akulla ja nyt ollaan 100kwh. Sama homma Tesla 3 alkuaikoina oli 50 ja 75khw akkuja nythän nuo on jo 60/82kwh suunta siis ollut ylöspäin. Onnea ja menestystä jos kuvittelet että nuo Tesla 3/y ranget jämähtää tähän.
 
Ei tarvitse uskoa mihinkään. Tuossahan puhuin catlin lfp 2.0 mikä jo nostaa rangea se että 4680 on vasta kypsymisvaiheessa ei oleellisesti liity tähän. Nyt kun 2170 alkaa maturoitumaan siihen tulossa vielä viimeisimpiä 5% range bumpeja ennenkuin se on taputeltua pakettiin. Kun katsoo historiaa niin ässä alkoi 40kwh akulla ja nyt ollaan 100kwh. Sama homma Tesla 3 alkuaikoina oli 50 ja 75khw akkuja nythän nuo on jo 60/82kwh suunta siis ollut ylöspäin. Onnea ja menestystä jos kuvittelet että nuo Tesla 3/y ranget jämähtää tähän.
Ei tässä mitään tarvitse kuvitella jos herra Elon sanoo että parempaa ei tarvita. Vaikka nyt akut ovat 60 ja 82 niin niistä otat 5kwh pois on se oikea käytettävä tila.
 
No oma matkustamiseni on aika lailla tuollaista vaikken Lapissa asukaan ja kyllä nämä pidemmän rangen autot tuohon kesällä taipuvat. Joskus olen hakenut huoltoasemalta kahvin mukaan, mutta ei tulisi mieleenkään, että jäisin kesken matkan johonkin kusiseen esson baariin tai ABC:lle pönöttämään. Talvella tilanne on sähkäreillä tietty toinen, mutta eipä mua talvella houkuttele kauheasti sinne pohjoiseen ajellakaan.
Kyllä se meikäläisenkin matkanteko tollasta on. Vaikka vuodenvaihteessa pojan kanssa käytiin lofooteilla 4000km lenkki heittämässä. Tuo lataa supereilla niin tolkutonta vauhtia, että me käytiin vessassa ja ostamassa yleensä joku juotava+välillä leipää tms kassalta ja aikalailla sen jälkeen jo jatkettiin matkaa. Ei siellä ihmeemmin kyllä ollu aikaa norkoilla missään huolto-asemilla kun puhtaasti matkantekokyky edellä ajeltiin. Jos meni huoltoasemalta tilaaman vaikka hampurilaisen, niin akku lipsahti turhankin täyteen siinä ajassa. Ei siinä sitä parkissa enää sit syöty vaan matkalla.

Ei vaan itellä kykene silti 1000km vetämään edes yhdellä stopilla, on vaan liian raju rykäsy. Tuossakin vaikka latailtiin kovien pakkasten vuoksi aika reilusti ni oli liian harvoin paikoitellen pausseja. Kesällä joutuu väkisin pysähtyy extraa vaikka auto ei kaipaa.
 
Ei tässä mitään tarvitse kuvitella jos herra Elon sanoo että parempaa ei tarvita. Vaikka nyt akut ovat 60 ja 82 niin niistä otat 5kwh pois on se oikea käytettävä tila.
Jos noita muskin juttuja lukee kuin piru raamattua niin höpöheinissään voi letkauttaa sitä sun tätä. On siinä totuuden perääkin jos miettii ässällä paahtaa kalifornian lämmössä niin sillä range riittää. Joku kun käy hihasta nykäsemässä kehitysideaa että nämä patterilelut ei oikein oo vielä hyviä kylmässä niin voisi tulla muutosta. Toki nämä Suomen talvet ei yleisellä tasolla ole normaalia maailmalla, mutta naurattaa kyllä nämä esilämmitysnapit ja kylmäkestot pakkasella kun niin kiivaana halutaan näitä. Kehitys kehittyy ja kuiva-akuissa enää näitä ongelmia ole. Nythän tuo catlin akku tulossa tesloihin latautuu jo kohtuu nopsaan -20 asteessa verrattuna 1st genin lfp akkuun ja mitä se kylmässä ajo sitten lienee tuolla tulevalla 4680 on verrattuna 2170. Kyllä kehitys kehittyy.
 
Kyllä se meikäläisenkin matkanteko tollasta on. Vaikka vuodenvaihteessa pojan kanssa käytiin lofooteilla 4000km lenkki heittämässä. Tuo lataa supereilla niin tolkutonta vauhtia, että me käytiin vessassa ja ostamassa yleensä joku juotava+välillä leipää tms kassalta ja aikalailla sen jälkeen jo jatkettiin matkaa. Ei siellä ihmeemmin kyllä ollu aikaa norkoilla missään huolto-asemilla kun puhtaasti matkantekokyky edellä ajeltiin. Jos meni huoltoasemalta tilaaman vaikka hampurilaisen, niin akku lipsahti turhankin täyteen siinä ajassa. Ei siinä sitä parkissa enää sit syöty vaan matkalla.
Paljonko tuo pysahdys on ajallisesti? Valilla tulee vankyy ihmisten kanssa kun sanoo etta tuohon menee ihan huomaamatta 15 minuttuuttia ja osa sanoo etta ei se ole kuin 5 min.
 
No oma matkustamiseni on aika lailla tuollaista vaikken Lapissa asukaan ja kyllä nämä pidemmän rangen autot tuohon kesällä taipuvat. Joskus olen hakenut huoltoasemalta kahvin mukaan, mutta ei tulisi mieleenkään, että jäisin kesken matkan johonkin kusiseen esson baariin tai ABC:lle pönöttämään. Talvella tilanne on sähkäreillä tietty toinen, mutta eipä mua talvella houkuttele kauheasti sinne pohjoiseen ajellakaan.
Sama, jos ajan yksin. Jos kyydissä on muita, niin taukoja alkaa tulla. Mitä enemmän matkustajia, sitä tiheämmin taukoja.

Terveyden kannalta olisi kyllä hyvä pysähtyä pariksi minsaksi jaloittelemaan aina tunnin parin välein, mutta siinä riittää viisi minuuttia komeasti eikä tarvitse mennä Esson baariin munkkikaffeille - tarkoitus ei ole istua.
 
Ööö auto jota ei ole olemassa oikeasti ja Teslan ilmoittama EPA range joka ei ole koskaan pitänyt paikkaansa missään mallissa vaan karseasti yliarvioitu. Really?
No onhan nuo mainostaneet pienempiä EPA kilsoja kuin Suomessa käännetty wltpksi. Ja eipä noita 3/y/CT jne näkynyt vuosiin vaikka mainostettiin ennakkoon. Kyllä se roadster 2 jossain vaiheessa putkahtaa kun aika on oikea sama juttu kävi semissä.
 
No onhan nuo mainostaneet pienempiä EPA kilsoja kuin Suomessa käännetty wltpksi. Ja eipä noita 3/y/CT jne näkynyt vuosiin vaikka mainostettiin ennakkoon. Kyllä se roadster 2 jossain vaiheessa putkahtaa kun aika on oikea sama juttu kävi semissä.

Ehkä lähin esimerkki on CyberTruck jonka range oli jotain ihan muuta kuin ennakkovarausten tullessa liveksi luvattiin.
 
MG cyberster ja caterhamin Project V ovat varmaan joko ennen Teslaa tai tuota mielenkiintoisempia. Eipä sillä että noita itse tulisi hankittua, mutta ihan mielenkiintoisia projekteja.
 
Paljonko tuo pysahdys on ajallisesti? Valilla tulee vankyy ihmisten kanssa kun sanoo etta tuohon menee ihan huomaamatta 15 minuttuuttia ja osa sanoo etta ei se ole kuin 5 min.
Keskimäärin otin 45kwh tuolla reissulla per lataus ja se vie noin 18min. Osa oli 10-15min ja sit pari yötä tuli nukuttua laturissa kiinni jolloin sit meni täyteen+lämmitys.
 
No onhan nuo mainostaneet pienempiä EPA kilsoja kuin Suomessa käännetty wltpksi. Ja eipä noita 3/y/CT jne näkynyt vuosiin vaikka mainostettiin ennakkoon. Kyllä se roadster 2 jossain vaiheessa putkahtaa kun aika on oikea sama juttu kävi semissä.
Myydäänkö Semiä? Siitä ei ole kuulunut mitään oikeastaan. Mitään speksejäkään ei ole virallistettu kuin sivuilla annetut arvot sinne päin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 495
Viestejä
4 509 285
Jäsenet
74 408
Uusin jäsen
Koma7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom