Jos ajan kuitenkin sen ~30tkm vuodessa, niin ihan hybrid-Passat ei varmaan se kovin kannattava olisi. Sen sijaan mökille ei kyllä tule montaa kertaa vuodessa ajettua (vaikka sinne se 450-500km on), joten ei jaksa sen takia optimoida kyllä yhtään mitään. Tai vaikka optimoisikin, niin pysähdyksiä tulisi ihan yhtä monta, joten ei sen kovin paljon merkitystä.
Loppujen lopuksi suurin osa ajoista on kuitenkin luokkaa <50km per kerta, jonka jälkeen ollaan taas piuhan päässä, vaikka ajaisi monta kertaa päivässä. Ilman kotilatausta (kuten sinulla) en ikinä koskisi sähköautoon tosin.
Kuinka monesti ajat -20C lämpötilassa 200-250km motaria ilman välipysähdyksiä? Näin PK-seudulla kun oma lämpöpumppu sammuu -18C:ssä ja se tarvitsee avukseen vastuksia joka toinen talvi korkeintaan (nyt oli edellisen kerran ennen tätä talvea vuonna 2021 vastukset edellisen kerran päällä), niin todennäköisyys on aika pieni.
Alkaa kuulostamaan siltä taas kuin ihmiset optimoivat Helsingissä -35C lämpöpumpun toimintaa ja maksavat siitä ilosta tuhansia, kun oikea säästö tulee siellä 0C lämpötilassa. Nyt sitten ostetaan kymppitonnilla lisää rangea, jota käytetään kerran parissa vuodessa, koska range ahdistus? Itse kokisin kyseiselle rahalle kyllä parempaa käyttöä. Tai sitten range ahdistukseen ostaisin polttomoottorin. En ole ihan varma miksi LR kuskit ajavat sähköautolla jos se parikymmentä kilometria eroa rangessa (kukaan ei WLTP lukemiin talvella pääse) tuo heille suurta tyydytystä, dieselillä pääsisi pidemmälle.
Monta nelivetoa omistaneena ja sellaisesta takavetoon vaihtaneena kun Model 3:n siirryin, niin kovin harvinainen tämäkin tapahtuma on. Tänä vuonna olen kironnut, mutta olisin tarvinnut nastoja nelivedon sijaan, koska nelivedolla olisin liukunut pihasta alamäkeä kuitenkin (neliveto kun on heikko auttamaan jarrutuksissa). Silti Model 3:n kanssa otin kitkat, koska se on ihan toimiva kompromissi. Oletan, että nelivedon kanssa et missään nimessä siis ottaisi kitkoja, koska olisihan se hassua luopua siitä lisäpidosta jos maksoit kymppitonnin lisäpidosta liikennevalokiihdytyksiin.
Toisaalta, jos uskot Björnin latauskäyrää, niin tuohan tarkoittaisi että se lataa pidempään täydellä teholla. Huipputeho on lopulta täysin merkityksetön näissä, kun keskiteho on se tärkeämpi lataustapahtumassa. Sitten toisaalta, jos otat LR:n, niin autosi palaa todennäköisemmin kolarissa tai osuessasi maassa olevaan esineeseen. Varsinkin, kun nelivedolla pääsit nyt sinne metsään lujempaa. Valintoja, valintoja..