Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Totta. Aika harvoin tulee myöskään tilanteita, jossa pitäisi saada se auto sentin päähän seinästä. Ja ainakin omissa autoissani, joissa on ne tutkat, auto alkaa senttien näyttämisen sijaan rääkymään kun matkaa seinään on alle 30cm, joten tutkan tuoma lisäarvo on tuollaisessakin tilanteessa pyöreä 0, ja silmillä mennään.
Minä taasen tein aivan liian pienen autotallin/katoksen/verstaan. Tallin sisäpituus on vain kuusi metriä ja vittumainen yrittää säätää niin että takaa juuri mahtuu menemään ovi alas niin että jää maksimitila eteen kulkea. Ja mahdollisesti tehdä jotakin. Tutka edessä auttaa (jos ovet edessä verstaan puolelle on kiinni) mutta kaikissa autoissa ei tutkaa ole ja kaikki on sen about karvan alle viisi metriä. Kamerat voisi itseasiassa olla ihan hyvät kun ovet on auki edestä ja takaa.
 
Minä taasen tein aivan liian pienen autotallin/katoksen/verstaan. Tallin sisäpituus on vain kuusi metriä ja vittumainen yrittää säätää niin että takaa juuri mahtuu menemään ovi alas niin että jää maksimitila eteen kulkea. Ja mahdollisesti tehdä jotakin. Tutka edessä auttaa (jos ovet edessä verstaan puolelle on kiinni) mutta kaikissa autoissa ei tutkaa ole ja kaikki on sen about karvan alle viisi metriä. Kamerat voisi itseasiassa olla ihan hyvät kun ovet on auki edestä ja takaa.
Tässähän voisi hyvin käyttää jotain katosta roikkuvaa tennispallo viritelmää, joka koskettaa tuulilasiin kun auto on just eikä melkein oikealla kohdalla.
 
Sepä. En oo myöskään edelleenkään keksinyt mikä nykyisissä pysäköintiavustimissa olisi vikana ja minkä takia mun pitäisi haluta tollaista puskurikameraa.
Teslassa ei niitä nykyisiä enää ole ja menty vain takapakkia. Tietty taso tulee olla uusissa autoissa. Miksi mainostaa edelläkävijänä jos onkin menty taaksepäin.
 
Tietty taso tai tietty hintataso. Sensorit saa kyllä johonkin ylihintaiseen pikku Polestariin, jos on niistä valmis maksamaan. Teslojen myyntilukujen perusteella ei näytä olevan ostajille kynnyskysymys.

Ei ihmisillä ole mitään kynnyskysymyksiä oikeasti. Jos joku myisi Teslaa vastaavaa tuotetta halvemmalla ja se olisi venäläinen, niin pahinkin suomalainen nettivinkuja olisi ostamassa sen samantien, jos ämpärin saa mukaan. Mutta suurempi syy, etteivät ihmiset ajattele näitä kynnyskysymyksenä on, etteivät he huomaa niitä vasta kuin auto on ostettu. Ei sitä näe lukemalla mainosesitettä tai ajamalla 30 min koeajon moottoritiellä, että pyyhkimet eivät toimi tai parkkeeraus ei tunnista etäisyyksiä.

Ja sen takia tällaisten ominaisuuksien karsiminen toimii hyvin, kun näyttää paperilta hienolta WLTP lukemalta ja on köyhälle suomalaiselle pari hevosvoimaakin lisää sinne Kehä III:n ruuhkaan ajettavaksi. Ei muulla ole väliä.
 
Ei ihmisillä ole mitään kynnyskysymyksiä oikeasti. Jos joku myisi Teslaa vastaavaa tuotetta halvemmalla ja se olisi venäläinen, niin pahinkin suomalainen nettivinkuja olisi ostamassa sen samantien, jos ämpärin saa mukaan. Mutta suurempi syy, etteivät ihmiset ajattele näitä kynnyskysymyksenä on, etteivät he huomaa niitä vasta kuin auto on ostettu. Ei sitä näe lukemalla mainosesitettä tai ajamalla 30 min koeajon moottoritiellä, että pyyhkimet eivät toimi tai parkkeeraus ei tunnista etäisyyksiä.

Ja sen takia tällaisten ominaisuuksien karsiminen toimii hyvin, kun näyttää paperilta hienolta WLTP lukemalta ja on köyhälle suomalaiselle pari hevosvoimaakin lisää sinne Kehä III:n ruuhkaan ajettavaksi. Ei muulla ole väliä.
Jaa. Itse olin ainakin tietoinen kaikista uuden kolmosen puutteista ja heikkouksista, mutta ostopäätös oli silti todella helppo tehdä, koska mielestäni parempaa sähköautoa ei tuossa hintaluokassa ole.

Itse en tosin ole kärsinyt mistään muusta, kuin huonosta pyyhkimien automatiikasta. Pysäköintiavustin toimii hyvin ja haamujarrutuksia ei ole ainakaan vielä tullut.
 
Teslassa ei niitä nykyisiä enää ole ja menty vain takapakkia. Tietty taso tulee olla uusissa autoissa. Miksi mainostaa edelläkävijänä jos onkin menty taaksepäin.
Eikai Tesla ole autoteknisesti ollut edelläkävijä, lähinnä se sähköautotekniikka (akku, voimansiirto, castingit). Väittäisin että vielä 5v etumatka muihin valmistajiin, ehkä kiinalaisiin pienempi. Ottaa nimittäin aikaa kehittää se ylimääräinen 5% akkutekniikassa energiantiheydessä tahi voimansiirrossa ylimääräinen prosentti. Tuntuu varmasti kuluttajilta pieniltä 100km wltp:ssä, mutta todellisuus muuta. Juniper ja Highland karvalkit 500+ km niin voi verrata noita muiden valmistajien "longrangeihin".
 
Teslan ostajat ei seuraile Youtube-kanavia, googlaa tai lue foorumeita ennen auton hankkimista?

Epäilenpä, ettei. Haut lienevät enemmänkin jo auton ostaneiden, vai väitätkö seuraavaksi että ihmiset ovat yhtä kiinnostuneita tutkimaan Fiat 500:sta ennen ostamistaan kuin ensimmäistä sähköautoaan? Niinhän tuo lainaamasi tieto näyttäisi osoittavan.

Minä kun veikkaan ettei Fiat 500:n ostajakunta ole sellaista, joka tutkii jokaisen specsheetin ja julkisen keskustelun läpi. Mutta sinun logiikallasi näin on, ilmeisesti muut autot sitten ostetaan tunteella ja Fiat 500 ostetaan järjellä?
 
Eikai Tesla ole autoteknisesti ollut edelläkävijä, lähinnä se sähköautotekniikka (akku, voimansiirto, castingit). Väittäisin että vielä 5v etumatka muihin valmistajiin, ehkä kiinalaisiin pienempi. Ottaa nimittäin aikaa kehittää se ylimääräinen 5% akkutekniikassa energiantiheydessä tahi voimansiirrossa ylimääräinen prosentti. Tuntuu varmasti kuluttajilta pieniltä 100km wltp:ssä, mutta todellisuus muuta. Juniper ja Highland karvalkit 500+ km niin voi verrata noita muiden valmistajien "longrangeihin".
Sinä nyt toki uskot Teslan etumatkaan kuin lapsi joulupukkiin, mutta onko se muka oikeasti edelleen näin? Akuissa Tesla on hakannut päätä 4680 mäntyyn ja varsinaiset akkuexpertit veti molemmilta sivuilta ohi ja paskarinkiä päälle. Voimansiirrossakaan ei taida olla enää paljoa juhlittavaa, jos vertaillaan about saman aerodynaamisen muodon omaavaa toista autoa. Peruskuluttajat eivät edes ole vielä päässeet siihen asti ajatuksissa, että jollain prosenttien erolla energiatehokkuudessa olisi minkäännäköistä merkitystä ostopäätökseen.
 
Sinä nyt toki uskot Teslan etumatkaan kuin lapsi joulupukkiin, mutta onko se muka oikeasti edelleen näin? Akuissa Tesla on hakannut päätä 4680 mäntyyn ja varsinaiset akkuexpertit veti molemmilta sivuilta ohi ja paskarinkiä päälle. Voimansiirrossakaan ei taida olla enää paljoa juhlittavaa, jos vertaillaan about saman aerodynaamisen muodon omaavaa toista autoa. Peruskuluttajat eivät edes ole vielä päässeet siihen asti ajatuksissa, että jollain prosenttien erolla energiatehokkuudessa olisi minkäännäköistä merkitystä ostopäätökseen.
Tuo etumatka on siellä kustannus puolella tehtailla/myyntikanavissa jne.
Tosin kyllä teslat taitaa edelleen sieltä piheimmästä päästä olla kokoisissaan autoissa.
 
Sinä nyt toki uskot Teslan etumatkaan kuin lapsi joulupukkiin, mutta onko se muka oikeasti edelleen näin? Akuissa Tesla on hakannut päätä 4680 mäntyyn ja varsinaiset akkuexpertit veti molemmilta sivuilta ohi ja paskarinkiä päälle. Voimansiirrossakaan ei taida olla enää paljoa juhlittavaa, jos vertaillaan about saman aerodynaamisen muodon omaavaa toista autoa. Peruskuluttajat eivät edes ole vielä päässeet siihen asti ajatuksissa, että jollain prosenttien erolla energiatehokkuudessa olisi minkäännäköistä merkitystä ostopäätökseen.

Juuri tämän takia on turha väitellä yhtään mistään varsinkin, jos ajaa teslalla. Parempi olla hiljaa. Sama kun dieselautoilijat fb:n caravaanariryhmässä vaativat sähköautoilijoille autoveroa, kovempaa käyttövoimaveroa yms. koska heidän mielestään se on epätasa-arvoista, kun sähköautoilijat eivät näitä maksa. Sitten toisessa aiheessa haukkuvat kaikki sähköautot sähkövatkaimiksi, joilla ei tee yhtään mitään ja pyytävät välttämään sähköauton ostamista. Itse pysyn näistä tällaisista väittelyistä mahdollisimman kaukana ja nautin edullisista kilsoista ja mm. siitä, että oma teslani ei vaadi mitään vuosittaisia määräaikaishuoltoja jne.

Toinen hyvä tapa on myös muodostaa oma mielipiteensä lukemalla is:n tarinoita sähköautoista ja kuinka kaikki sähköautot ovat "susip*skoja" ja palavat ostopäivästä seuraavana päivänä. Ja tietenkään kokemusta ei ole metrin vertaa sähköautolla ajamisesta näillä ihmisillä...

Anyway mitä nettipalstoja itse olen lukenut, niin teslalla on yksiä luotettavimpia voimansiirtoja autossa, samoin myös akuston osalta. Teslan fb ryhmässä suurimmat porinat liittyvät lähinnä ilpin toimintaan tai käyttöjärjestelmään.
 
Juuri tämän takia on turha väitellä yhtään mistään varsinkin, jos ajaa teslalla. Parempi olla hiljaa. Sama kun dieselautoilijat fb:n caravaanariryhmässä vaativat sähköautoilijoille autoveroa, kovempaa käyttövoimaveroa yms. koska heidän mielestään se on epätasa-arvoista, kun sähköautoilijat eivät näitä maksa. Sitten toisessa aiheessa haukkuvat kaikki sähköautot sähkövatkaimiksi, joilla ei tee yhtään mitään ja pyytävät välttämään sähköauton ostamista. Itse pysyn näistä tällaisista väittelyistä mahdollisimman kaukana ja nautin edullisista kilsoista ja mm. siitä, että oma teslani ei vaadi mitään vuosittaisia määräaikaishuoltoja jne.

Toinen hyvä tapa on myös muodostaa oma mielipiteensä lukemalla is:n tarinoita sähköautoista ja kuinka kaikki sähköautot ovat "susip*skoja" ja palavat ostopäivästä seuraavana päivänä. Ja tietenkään kokemusta ei ole metrin vertaa sähköautolla ajamisesta näillä ihmisillä...

Anyway mitä nettipalstoja itse olen lukenut, niin teslalla on yksiä luotettavimpia voimansiirtoja autossa, samoin myös akuston osalta. Teslan fb ryhmässä suurimmat porinat liittyvät lähinnä ilpin toimintaan tai käyttöjärjestelmään.
Samaa settiähän se on merkistä riippumatta. Löytyy kyllä jos jonkinlaista syytä mollata sähkiksiä, Tesla saa ehkä eniten lokaa niskaansa oli siihen syytä taikka ei. Edelleen porukka saattaa naureskella kuinka sen tykin sähköauton akku on tyhjänä parilla 0-100 kiihdytyksellä ja siihen päälle nää -70 koko talven pakkasta rangejutut.

Edullisista kilsoista nauttiminen toki on vähän niin ja näin jos ei liisarilla aja, on arvonalenema kaikissa sähköautoissa niin hurjaa että bensa v8 ajelu todennäköisesti olisi reilusti edullisempaa. Toki suomessa verotuksen ansiosta uutena sen bensa v8 ostaminen on pelkästään rikkaiden touhua se.
 
Anyway mitä nettipalstoja itse olen lukenut, niin teslalla on yksiä luotettavimpia voimansiirtoja autossa, samoin myös akuston osalta. Teslan fb ryhmässä suurimmat porinat liittyvät lähinnä ilpin toimintaan tai käyttöjärjestelmään.
Miten sen nyt ottaa… Model S 85 akkuja poksui kuin viimeistä päivää. Lisäksi Saksassa asennettiin Yn moottoreita mitkä kesti pari päivää. Sen jälkeen vaihdettiin kaikkiin.
 
Tuo etumatka on siellä kustannus puolella tehtailla/myyntikanavissa jne.
Tosin kyllä teslat taitaa edelleen sieltä piheimmästä päästä olla kokoisissaan autoissa.
Erittäin hyvä pointti. Tesla on pystynyt tekemään autoja kannattavasti ja laskemaan jatkuvasti hintoja. Kuinka moni kilpailija pystyy samaan? Kiinalaiset ehkä, mutta siellä saattaa olla valtion rahapussi käytössä.
 
Erittäin hyvä pointti. Tesla on pystynyt tekemään autoja kannattavasti ja laskemaan jatkuvasti hintoja. Kuinka moni kilpailija pystyy samaan? Kiinalaiset ehkä, mutta siellä saattaa olla valtion rahapussi käytössä.
Katteistaan Tesla ne alet repäisi. Ja ominaisuuksista. Etumatka muuttuu kohta takamatkaksi, kun tyhjäkäyvät tehtaat imee rahaa.
 
Miten sen nyt ottaa… Model S 85 akkuja poksui kuin viimeistä päivää. Lisäksi Saksassa asennettiin Yn moottoreita mitkä kesti pari päivää. Sen jälkeen vaihdettiin kaikkiin.

Ja unohdit tietysti laakeriviat alkupään induktiomoottoreista, joista myös vähän vanhemmat mersut kärsivät, kun käyttävät samaa moottoria.

Tietysti vähäiset muutokset ja isot tuotantosarjat ovat vanhemmiten kivoja asioita, kun ajatellaan varaosien saatavuutta.
 
Katteistaan Tesla ne alet repäisi. Ja ominaisuuksista. Etumatka muuttuu kohta takamatkaksi, kun tyhjäkäyvät tehtaat imee rahaa.
Kyllä, katteista alennukset otetaan, jos ei tappiolla myydä. Lähinnä vaan kilpailijoiden ongelmana on se, että katetta ei ole.

Ominaisuuksia toki Teslakin on hieman karsinut, mikä ei välttämättä ole kestävä polku.
 
Katteistaan Tesla ne alet repäisi. Ja ominaisuuksista. Etumatka muuttuu kohta takamatkaksi, kun tyhjäkäyvät tehtaat imee rahaa.
Nimenomaan. Silti edelleen plussalla, siinä missä Fordin kaltaiset tekee aivan hulluja tappioita per myyty auto. Koska teslalla on se tekninen etumatka aika valtaisa tuossa kokoonpanossa.
 
Nimenomaan. Silti edelleen plussalla, siinä missä Fordin kaltaiset tekee aivan hulluja tappioita per myyty auto. Koska teslalla on se tekninen etumatka aika valtaisa tuossa kokoonpanossa.
BMW esim tiedotteessaan sanonut että tekee kaikilla sähkiksillään vähintään yhtä paljon voittoa ku polttiksilla ja kovaa tulosta. Mistä tämä sitten johtuu, ei ainakaan kovin näkyvästä halpuuttamisesta?
 
Nimenomaan. Silti edelleen plussalla, siinä missä Fordin kaltaiset tekee aivan hulluja tappioita per myyty auto. Koska teslalla on se tekninen etumatka aika valtaisa tuossa kokoonpanossa.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että tässä Tesla on valovuosia edellä kilpailijoitaan. Luonnollisesti tilanne tulee tasaantumaan ajan kuluessa, mutta tällä hetkellä etumatka on selvääkin selvempi.

Kiinalaisia en uskalla arvioida, koska niihin tosiaan liittyy niin paljon valtiollisia intressejä ;)
 
BMW esim tiedotteessaan sanonut että tekee kaikilla sähkiksillään vähintään yhtä paljon voittoa ku polttiksilla ja kovaa tulosta. Mistä tämä sitten johtuu, ei ainakaan kovin näkyvästä halpuuttamisesta?
On aika eri hintaluokissa ne autot..
 
On aika eri hintaluokissa ne autot..
No en nyt tiedä. model X vs bmw iX ja model S vs bmw i5 ovat hyvinkin samanhintaisia, muutaman tonnin sisään.
Se on totta että edullisemmassa luokassa bemari ei hintakilpailussa pärjää, ja tuskin yrittääkään profiloitua edulliseksi/halpuutetuksi valinnaksi.
 
BMW esim tiedotteessaan sanonut että tekee kaikilla sähkiksillään vähintään yhtä paljon voittoa ku polttiksilla ja kovaa tulosta. Mistä tämä sitten johtuu, ei ainakaan kovin näkyvästä halpuuttamisesta?
Eikö jaettu ”platform” polttikselle ja sähkölle ole halpuuttamista?
 
No en nyt tiedä. model X vs bmw iX ja model S vs bmw i5 ovat hyvinkin samanhintaisia, muutaman tonnin sisään.
Se on totta että edullisemmassa luokassa bemari ei hintakilpailussa pärjää, ja tuskin yrittääkään profiloitua edulliseksi/halpuutetuksi valinnaksi.
Tesla ei rahaa tee äxällä ja ässällä. Ne on aivan marginaali touhua.
 
Sinä nyt toki uskot Teslan etumatkaan kuin lapsi joulupukkiin, mutta onko se muka oikeasti edelleen näin? Akuissa Tesla on hakannut päätä 4680 mäntyyn ja varsinaiset akkuexpertit veti molemmilta sivuilta ohi ja paskarinkiä päälle. Voimansiirrossakaan ei taida olla enää paljoa juhlittavaa, jos vertaillaan about saman aerodynaamisen muodon omaavaa toista autoa. Peruskuluttajat eivät edes ole vielä päässeet siihen asti ajatuksissa, että jollain prosenttien erolla energiatehokkuudessa olisi minkäännäköistä merkitystä ostopäätökseen.
Sun jutuista huomaa ettei sähköautojen seuraaminen juuri kiinnosta vaan lähinnä essonbaari jutut ja nälviminen foorumilla kun sillä kaupunki hynyllä ja seatilla ajelet. Perehdy nyt vaikka munron uusimpiin videoihin miksi Teslan hairpin moottorissa on 8 säietä entisen 4 sijaan ja miksi se 1 prosentti siinä sähkömoottorin hyötysuhteessa tuplaa rangen 2 pinnaan jne. Se että muilla valmistajilla ei oo juuri volyymiä ja tyytyy huonompaan lfp akkuun kiinalaisilta kuin Tesla johtunee pitkälti ettei niillä ole halua siirtyä vielä polttiksista täyssähköön. Kerro kun tiedät millä perinteisillä merkeillä ne jumalakut ja piheimmät sähkömoottorit nyt on myynnissä täällä Suomessa? Onhan se hyvä että rahalla saa (100k+) vehkeissä edes samaa tasoa Teslan kanssa mutta toisivat ne mersut jne ne 94% efficiency moottorit jo pikkuhiljaa 50ke luokkaan. Kuten jo sanoin aiemmin odotan innolla kun kisa kiristyy muutamassa vuodessa.
 
Sun jutuista huomaa ettei sähköautojen seuraaminen juuri kiinnosta vaan lähinnä essonbaari jutut ja nälviminen foorumilla kun sillä kaupunki hynyllä ja seatilla ajelet. Perehdy nyt vaikka munron uusimpiin videoihin miksi Teslan hairpin moottorissa on 8 säietä entisen 4 sijaan ja miksi se 1 prosentti siinä sähkömoottorin hyötysuhteessa tuplaa rangen 2 pinnaan jne. Se että muilla valmistajilla ei oo juuri volyymiä ja tyytyy huonompaan lfp akkuun kiinalaisilta kuin Tesla johtunee pitkälti ettei niillä ole halua siirtyä vielä polttiksista täyssähköön. Kerro kun tiedät millä perinteisillä merkeillä ne jumalakut ja piheimmät sähkömoottorit nyt on myynnissä täällä Suomessa? Onhan se hyvä että rahalla saa (100k+) vehkeissä edes samaa tasoa Teslan kanssa mutta toisivat ne mersut jne ne 94% efficiency moottorit jo pikkuhiljaa 50ke luokkaan. Kuten jo sanoin aiemmin odotan innolla kun kisa kiristyy muutamassa vuodessa.
Voisko saamiesi vastausten taso johtua siitä, että jutuissasi aina Kahen litran oohoocee turbo kolmosen kautta nelosen puhaltimella sierraTesla jättää sen? Jättää kovin vähän tarttumapintaa, kun joka asiaan toteat, että Tesla on ainakin 5 vuotta edellä. Vaikka viimeiset vuodet Tesla on peruutellut monessa asiassa ja Elonwarea jutut täynnä. Esim. pitäishän sen jo vähän herättää, kun Tesla-Björn kastelee lahkeensa volkkarin uuden esilämmitys-softan kanssa ja samassa ajassa Tesla on tuhonnut parkkiavustimen, vilkut ja pyyhkimet ei vieläkään toimi.

Ei ole aikaa jokaista Munron sun muun asiapostaajan videota katsoa, sen takia olisi hyvä, että tähänkin ketjuun tulisi linkki ja lyhyt yhteenveto. Arvostaisin kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
BMW esim tiedotteessaan sanonut että tekee kaikilla sähkiksillään vähintään yhtä paljon voittoa ku polttiksilla ja kovaa tulosta. Mistä tämä sitten johtuu, ei ainakaan kovin näkyvästä halpuuttamisesta?
Pitääkin tutustua. BMW on profiloitunut ylempään päähän ja siellä katteet ovat ylipäätään hyvät, mutta ainakin alkuvuodesta BMW sanoi, etteivät pääse sähkiksissä samaan kuin polttiksissa vielä moneen vuoteen. No, eihän tässä vertailla eri valmistajien sähköautoja keskenään, mutta silti tuntuisi siltä, että ongelmia kannattavuuden suhteen on, eivät nuo autovalmistajat mitään megavoittoprosentteja ole koskaan tehneet edes puhtailla polttiksilla.

MUNICH (dpa-AFX) - Car buyers have to pay more for electric cars than for petrol cars, but for car manufacturers like BMW they are squeezing the profit margin: "We are earning money. But there can be no question of equal margins at the moment," BMW CFO Walter Mertl told journalists in Munich. This is likely to remain the case in the coming years.

With the "New Class" BMWs coming onto the market from 2025, which are based on a platform specially developed for electric cars, including new battery cells and new software, the Group wants to significantly reduce its production costs. "With the New Class, the margins are getting closer," said Mertl. But "even in 2026, we still won't have parity." In addition, the changeover will take time: the current "fifth generation of our BEV powertrain will still be around until the 2030s", said the CFO.


 
Tesla uudistanut Roadsteria, toistaiseksi eivät muuta julkistaneet kuin Elonin twiitit.

- Julkaisu 2024 loppuvuodesta, toimitukset ensi vuonna.
- Kiihtyvyys alle 1 sek / 0-60mph.

(disclaimer: Elon on Elon)

IMG_9570.jpeg
 
Pitääkin tutustua. BMW on profiloitunut ylempään päähän ja siellä katteet ovat ylipäätään hyvät, mutta ainakin alkuvuodesta BMW sanoi, etteivät pääse sähkiksissä samaan kuin polttiksissa vielä moneen vuoteen.

Taasko me tullaan tähän "katteet ei yhtä hyvät" = "myydään tappiolla" keskusteluun? Fordista en tiedä, mutta melkein kaikki valmistajat myyvät kyllä voitolla sähköautonsakin. Jopa Polestarin bruttokate on positiivinen.
 
Voisko saamiesi vastausten taso johtua siitä, että jutuissasi aina Kahen litran oohoocee turbo kolmosen kautta nelosen puhaltimella sierraTesla jättää sen? Jättää kovin vähän tarttumapintaa, kun joka asiaan toteat, että Tesla on ainakin 5 vuotta edellä. Vaikka viimeiset vuodet Tesla on peruutellut monessa asiassa ja Elonwarea jutut täynnä. Esim. pitäishän sen jo vähän herättää, kun Tesla-Björn kastelee lahkeensa volkkarin uuden esilämmitys-softan kanssa ja samassa ajassa Tesla on tuhonnut parkkiavustimen, vilkut ja pyyhkimet ei vieläkään toimi.

Ei ole aikaa jokaista Munron sun muun asiapostaajan videota katsoa, sen takia olisi hyvä, että tähänkin ketjuun tulisi linkki ja lyhyt yhteenveto. Arvostaisin kovasti.

Ollos hyvä.
Paljon näissä sähkiksissä on kehitettävää ja lähinnä ainoa mollaus itsellä merkistä riippumatta on tuo range. Aikanaan dieselissä range 1.1k ja tankkasi lähtiessä ja tullessa kotikaupungissa ja joskus pikahörpyt matkalla. Oli se Tesla y tai muu merkki joka tuo sen maagisen 650 wltp rangen riittää itselleni taas hetkeksi kunnes nämä patterilelut jalostuu. Se iso ero polttiksen ja sähkärin toimintamatkassa on, että se tankin täyttäminen onnistuu isommilla matkoilla sukulaisissa/hotellilla hidaslatauksessa kun polttiksella se on käytävä jossain täyttämässä. Menee varmaan monella siis jo nykyään arkiajossa se 300+ wltp sähkäri, enemmän kai se kompromissi sitten lomamatkoilla on jaksaako jonotella latureille jne.
Rangesta puheen ollen noista catlin lmfp/m3p akuista ollut puhetta kohta pari vuotta. Jospa se juniperiin tulisi heti alusta ja Highlandiin aikaisemmin.
 
Kaikki on teoriassa aina helpompaa. Se että tuleeko tuosta samaan tapaan kuin cybertruckissa tuo tarvittaessa ylimääräinen akkupaketti vai suoraan pysyvä integrointi on vähän mysteeri. Toki Teslan urakkaa helpottaa ettei tuota tule karvalakki roadsteriin ja tuota founders editionia ei montaa kappaletta myydä.
 
Ihmeellisen hyvin toi V12 suoriutuu erilaisista vastaantulevien kanssa käytävistä "neuvottelutilanteista" noilla kapeilla kaduilla. Ja muutenkin tilanteista, joiden on ajateltu olevan haastavia autonomisille autoille.

Mitä noita sekalaisia V12 videoita katsellut, niin melkein ne sekalaiset virheet tuntuvat tulevan suht yksinkertaisissa tilanteissa.

AI DRIVR:n videot on kyllä parhaita noista FSD-videoista, lähinnä satunnaisesti jaksaa muiden videoita vilkuilla. Hyvin visuailisoitu ja havainnollistettu erilaiset tilanteet.
 
Rangesta puheen ollen noista catlin lmfp/m3p akuista ollut puhetta kohta pari vuotta. Jospa se juniperiin tulisi heti alusta ja Highlandiin aikaisemmin.
Eikö tämä vahvista että Teslalla ei ole etumatkaa kun kilpailija tekee parempia akkuja?
 
Eikö tämä vahvista että Teslalla ei ole etumatkaa kun kilpailija tekee parempia akkuja?

Tämä. Teslalla ei ole ollut mitään akkuteknologiaan liittyvää etua enään muutamaan vuoteen, se valtikka on tiukasti kiinalaisilla. Teslalla on edelleen paras/yksi parhaista BMS-stäkeistä ja energiatehokkaat moottorit mutta akuissa itsessään se on ihan samalla viivalla kuin muutkin, kun tarpeeksi lyö taatelia pöytään niin kiinan pojat tekee sulle markkinoiden parhaat/halvimmat akut.

Muutenkin tuo akkupuoli alkaa olemaan jo siinä vaiheessa että sillä on vaikea saada kilpailuetua.
 
Tämä. Teslalla ei ole ollut mitään akkuteknologiaan liittyvää etua enään muutamaan vuoteen, se valtikka on tiukasti kiinalaisilla. Teslalla on edelleen paras/yksi parhaista BMS-stäkeistä ja energiatehokkaat moottorit mutta akuissa itsessään se on ihan samalla viivalla kuin muutkin, kun tarpeeksi lyö taatelia pöytään niin kiinan pojat tekee sulle markkinoiden parhaat/halvimmat akut.

Muutenkin tuo akkupuoli alkaa olemaan jo siinä vaiheessa että sillä on vaikea saada kilpailuetua.
Eikös Lucilla ole aika hyvä moottorit ja ne ovat energiatehokkaammat kuin Teslan? Sitten taas korealaisilla on aina ollut paljon energia tehokkaamaan kuin Teslalla kulutus.
 
Eikö tämä vahvista että Teslalla ei ole etumatkaa kun kilpailija tekee parempia akkuja?
Tämän voisi kääntää juurikin toisinpäin. Tesla saa ykkösakut kun perusmerkit tyytyy ostamaan ne edellisen sukupolven romut. Noissahan on lähinnä siis kyse karvalakki malleista ja ne nmc akut missä Tesla kukoistaa menee longrangeihin. 18650/2170 aika hyviä näin 15 vuoden jälkeenkin.
 
Rangesta puheen ollen noista catlin lmfp/m3p akuista ollut puhetta kohta pari vuotta. Jospa se juniperiin tulisi heti alusta ja Highlandiin aikaisemmin.
Ei taida olla mitään tietoa montako sykliä kestää nämä uudet m3p? Spekulaatio on että vähemmän mitä nyt käytössä olevat.

Niin ja artikkeli spekuloi vain että Teslaan olisi tulossa. CATL ei näin ole sanonut.
 
Niin ja artikkeli spekuloi vain että Teslaan olisi tulossa. CATL ei näin ole sanonut.

No, ei ole kukaan sanonut että näitä akkuja tulee Tesloihin. Ei Tesla eikä CATL.

Mutta kovin sopivasti CATL on rakentanut näitä akkuja valmistavan tehtaan Teslan Shanghain Gigafactoryn naapuriin…

 
Öö, ainahan Tesla on ostanut akkuja ja akkukennoja muiltakin.

Vai meinaatko että akku on ainoa asia sähköautossa, millä voidaan mitata etumatkaa?
Ei aina, he ovat teettäneet muilla omaan tekniikkaan/prosessiin perustuvia, nythän vasta viime aikana viimeisen 2-3v aikana on yleistynyt kilpailijoiden akut.
 
Ei taida olla mitään tietoa montako sykliä kestää nämä uudet m3p? Spekulaatio on että vähemmän mitä nyt käytössä olevat.

Niin ja artikkeli spekuloi vain että Teslaan olisi tulossa. CATL ei näin ole sanonut.

2k sykliä niinkuin nmc akuissakin. 4680 ilmeisesti se 3-4k sykliä, mutta ei noilla sykleillä mitään väliä enää ole ollut 10 vuoteen. Se akku menee kuluttajakäytössä iän mukaan toimintakyvyttömäksi 15v jälkeen eikä kilometreillä. Silloin alkuaikoina nca akuissa se tonnin syklit oli vitaaleja ja sama se noissa prototyyppi solidstate akuissa syklit jää selkeästi alle tonnin eli jätettä jo syntyessään. Tokihan kun niissä energiantiheys hyvä ja syklit 1k+ tulevaisuudessa niin ajaa samanlailla yli puoli miljoonaa niin kuin nykyisissä nmc ja tulevissa lmfp. Noita lmfp akkuja jo sertifioitu käytettäväksi Huawei chery luxeed s7 ja range ei kovin hääppöinen ole, mutta parempi kuin nykyisissä byd/catl lfp.
 

2k sykliä niinkuin nmc akuissakin. 4680 ilmeisesti se 3-4k sykliä, mutta ei noilla sykleillä mitään väliä enää ole ollut 10 vuoteen. Se akku menee kuluttajakäytössä iän mukaan toimintakyvyttömäksi 15v jälkeen eikä kilometreillä. Silloin alkuaikoina nca akuissa se tonnin syklit oli vitaaleja ja sama se noissa prototyyppi solidstate akuissa syklit jää selkeästi alle tonnin eli jätettä jo syntyessään. Tokihan kun niissä energiantiheys hyvä ja syklit 1k+ tulevaisuudessa niin ajaa samanlailla yli puoli miljoonaa niin kuin nykyisissä nmc ja tulevissa lmfp. Noita lmfp akkuja jo sertifioitu käytettäväksi Huawei chery luxeed s7 ja range ei kovin hääppöinen ole, mutta parempi kuin nykyisissä byd/catl lfp.

Tuon videon mukaan M3P voisi tuoda saman rangen mitä nikkeli akut mutta 1500$ halvemmalla joka voisi kääntyä kuluttajille halvempana autona, mutta todennäköisemmin valmistajalle parempana marginaalina. LFP:tä kalliimpi tosin tuo että tuskin sitä korvaa.
 
Tuon videon mukaan M3P voisi tuoda saman rangen mitä nikkeli akut mutta 1500$ halvemmalla joka voisi kääntyä kuluttajille halvempana autona, mutta todennäköisemmin valmistajalle parempana marginaalina. LFP:tä kalliimpi tosin tuo että tuskin sitä korvaa.
Saa nähdä tuleeko karvalakkiin catlin shenxin lfp 2.0 ja esim perffiin tuo lmfp sekä longrangeen tulevaisuudessa 4680 vai mikä on Teslan strategia. Kaikkia akkuja varmasti käytetään niin kuin tähänkin mennessä ja kuluttajan hankala tietää kun tulee sikaa säkissä.
 
Noita lmfp akkuja jo sertifioitu käytettäväksi Huawei chery luxeed s7 ja range ei kovin hääppöinen ole, mutta parempi kuin nykyisissä byd/catl lfp.

Mistä tuollainen päätelmä? Ainakin virallisten lukemien perusteella (en kyllä muuta löytänyt) hyvän rangen tuo näyttäisi saavan, mutta mitä tekemistä sillä on akun kanssa? Akun kapasiteettihan ja painon on se mitä mitä se eri akkuteknologia voi tuoda, ei muuta ajoneuvon osaa. Luxeed S7 on myös kiinalaisten kirjoissa ensimmäinen, jolla on virallisesti M3P lätkä isommassa akkupaketissa.

CLTC ranget ovat kuitenkin 550km, 705km (62kWh, 82kWh) akkupaketeilla. Vertailun vuoksi, Model S taitaa olla 715km 100kWh akkupaketilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 515
Viestejä
4 509 941
Jäsenet
74 410
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom