Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Itse ainakin ostin ton sillä ajatuksella että alustan osia vaihdetaan 60-70tkm välein. Eli siinämielessä kyllä. Olisin ihan oikeasti halunnut niissä olevan välystä, jotta ois selvinnyt seuraavat 60-70tkm ilman kuluja niistä.
Olisit halunnut kuluja nyt, että ei olisi kuluja seuraavien 60-70tkm aikana?
 
Itse ainakin ostin ton sillä ajatuksella että alustan osia vaihdetaan 60-70tkm välein. Eli siinämielessä kyllä. Olisin ihan oikeasti halunnut niissä olevan välystä, jotta ois selvinnyt seuraavat 60-70tkm ilman kuluja niistä.
Kyllähän tuo tosiaan on siinä km-määrässä, että väkisinkin pitäisi hyvässäkin tapauksessa jotain näkyä. Sattuneista syistä kun olen paljon hyväkuntoista suorahkoa tietä ajanut, niin 100 tkm tienoilla alkaa väkisin jotain koiranluuta tms. kuitenkin menemään raskaammassa autossa. Edelleen vähän epäilen, että eivät tehneet kuin valohoitoa tarkastuksessa :D
 
Jaahas, sellaista kommenttia, että taitaa olla kuun asento jossain määrin merkitsevä :hmm:

Mutta joo paljonhan noista alustan osien uusimisista on ollut puhetta. Kai siihen voi ajotyylikin vaikuttaa, eli jos käytettynä ostaa, niin vanhalta mummolta mielluummin sitten perf 3 :lol:
 
Mutta joo paljonhan noista alustan osien uusimisista on ollut puhetta. Kai siihen voi ajotyylikin vaikuttaa, eli jos käytettynä ostaa, niin vanhalta mummolta mielluummin sitten perf 3 :lol:
Enemmän se missä ajat. Vrt. 100 tkm maantiellä vs. 100 tkm kaupungissa. Saman näkee renkaissakin, pitkää pätkää vetävässä pelissä kuluvat selvästi hitaammin.
 
Tesla alkanut mainostamaan appissa että auton hinta nousee.

Tiedän toki että kyseessä on markkinointia että saadaan ihmiset ostamaan ja eikä vain odottamaan uutta mallia. Mutta onko app sille hyvä paikka jos omistat jo auton? Mutta vaikka hinta nousee, se on monesti nähty että tulee myös alaskin ja toisinaan enemmän. Outoa että näitä pitää mainostaa kun Elon sanonut kysynnän olevan suurempi kuin mitä autoja tehdään.
 
Tesla alkanut mainostamaan appissa että auton hinta nousee.

Tiedän toki että kyseessä on markkinointia että saadaan ihmiset ostamaan ja eikä vain odottamaan uutta mallia. Mutta onko app sille hyvä paikka jos omistat jo auton? Mutta vaikka hinta nousee, se on monesti nähty että tulee myös alaskin ja toisinaan enemmän. Outoa että näitä pitää mainostaa kun Elon sanonut kysynnän olevan suurempi kuin mitä autoja tehdään.
Eikai noita tesloja ole tarkoitus viikkoja säilöä kun ei oikein ole parkkitilojakaan. Noilla hinnanmuutoksilla näen lähinnä vain hetkittäistä painostusta kuluttajille että saadaan jokin erä myytyä pois alta. Eiköhän nuo kaikki teslat mene kuin kuumille kiville tämän vuosikymmenen ja varmaan sama homma muilla merkeillä kun siirtymä polttiksesta täysin sähköisiin autoihin tapahtuu totaalisesti. Nythän jo Suomessa karvalkki y tonnin kallistui ja jenkeissä hinnat hyppää viikossa. Jokaisella kuluttajalla oma strategia sitten varmaan mitä huomioi ostohinnassa eli ostaako käteisellä suoraan ja se tietty hinta laukaisee ostohalut kun toisella se kokonaiskorko pitkällä laina-ajalla merkkaa eniten. Nyt voisi ajatella että jos korot tippuu vuodessa prosentin niin hintaa voi hilata pari tonnia ylös niin silti halvempi ostaa pitkällä lainalla? Onhan nuo kulutustavaraa ja jos mainostaa appissä niin ostajia on monia jotka autoansa vaihtaa uuteen 3-5v välein.
 
Model Y takavedon hinta näköjään nousi tonnilla. Nelivedon hinta pysyi ennallaan, joten hintaeroa takavedon ja nelivedon välillä on nyt 6000€, kun se oli aina ennen 7000€.
 
Model Y takavedon hinta näköjään nousi tonnilla. Nelivedon hinta pysyi ennallaan, joten hintaeroa takavedon ja nelivedon välillä on nyt 6000€, kun se oli aina ennen 7000€.
Varmaan mennyt ihan hyvin kaupaksi? Noita saksan tuonti nelivetoja kuitenkin nettiauto täynnä versus takaveto.
 

Björniltä ylistystä matriiseista ja hiljaisuudesta jne. Juniper taitaa olla selvä loikka nykyiseen y malliin.
 
Tesla alkanut mainostamaan appissa että auton hinta nousee.

Tiedän toki että kyseessä on markkinointia että saadaan ihmiset ostamaan ja eikä vain odottamaan uutta mallia. Mutta onko app sille hyvä paikka jos omistat jo auton? Mutta vaikka hinta nousee, se on monesti nähty että tulee myös alaskin ja toisinaan enemmän. Outoa että näitä pitää mainostaa kun Elon sanonut kysynnän olevan suurempi kuin mitä autoja tehdään.
Tesla taitaa olla yrityksenä pääsemässä "Fuck around..." lauseesta "and find out" osuuteen, joka valaisee heitä miksi perinteiset valmistajat tykkää hintavakaudesta ja mallisarjan viimeiset yksilöt ennemmin koristellaan joulukuuseksi lisävarusteilla hinnantiputuksen sijaan.
 
Tesla taitaa olla yrityksenä pääsemässä "Fuck around..." lauseesta "and find out" osuuteen, joka valaisee heitä miksi perinteiset valmistajat tykkää hintavakaudesta ja mallisarjan viimeiset yksilöt ennemmin koristellaan joulukuuseksi lisävarusteilla hinnantiputuksen sijaan.
En tiedä mitä polttelet, mutta ei nuo Nissanin, Hyundain, polestarin yms 5-10k alet näytä kovin vakailta ja niihin vielä varustepaketteja laitellaan kaupan päällisiksi ja faceliftejä ole näköpiirissäkään. Teslan hinnanmuutokset olleet jo 10v ja niistä jaksetaan jauhaa maailman loppuna, ehkä silloin ässän aikaan ne lähinnä vain tippui nyt ne elää markkinatilanteen mukaan jämptimmin.
 
En tiedä mitä polttelet, mutta ei nuo Nissanin, Hyundain, polestarin yms 5-10k alet näytä kovin vakailta ja niihin vielä varustepaketteja laitellaan kaupan päällisiksi ja faceliftejä ole näköpiirissäkään. Teslan hinnanmuutokset olleet jo 10v ja niistä jaksetaan jauhaa maailman loppuna, ehkä silloin ässän aikaan ne lähinnä vain tippui nyt ne elää markkinatilanteen mukaan jämptimmin.
Muut merkit ovat takaisin julkaisuhinnoissa pikkuisen hypyn jälkeen ja sun revittelemät lukemat kohdistuvat lähinnä paremmin varusteltuihin versioihin. Pohjamallit pitää hintansa tukevammin. Teslalla lähti tulppa irti kautta linjan, taisi vielä hukkua matkalle.

e: Ja toki ei voi unohtaa, että Teslahan koko homman hintahäirikkönä muillekin laukaisi. Onko se sitten hyvä vai huono asia riippunee siitä mitä ja milloin on ostanut. Sähkövaihtoautojen arvostuksen osalta Tesla ainakin onnistui kusemaan muidenkin merkkien muroihin. Sisäänostajilla jauhaa ihan varmasti seuraavat 10 vuotta "kun näiden hinnat vaihtelee niin paljon, niin ei tämän enempää..." levy.
 
Aika isona erona autovalmistajien strategioissa on omistajien strategiaerot. Tesla lähti nollasta ja tavoitteena on kasvattaa auton myynti 0 autoa vuodessa -> useampi miljoona vuodessa tasolle. Jos investoidaan uusiin tehtaisiin miljardeja, niin on selvää että myyntimäärien on kasvettava vaikka väkisin, jotta niille tehtaille saadaan käyttöä ja investoinnit hyödynnettyä. Omistajat odottavat railakasta kasvua ja se on koko toiminnan perusvaatimus.

Kun kerran täysin tyhjästä perustetut tehtaat ja tuotantolinjat ovat varsin kustannustehokkaita täysin puhtaalta pöydältä suunniteltujen sähköautomallien valmistamiseen, niin sitten ollaan valmiita polkemaan hintoja, kunhan vaan saadaan se tuotanto pumpattua lähemmäs maksimia. Ennemmin tai myöhemmin tämäkin business siirtyy "setä alkaa kääriä nyt massia" tilanteeseen ja silloin investointeja suhteessa liikevaihtoon vähennetään minimiin jolla kuvitellaan liikevaihdon ja katteen pysyvän hyvällä taholla ja rahat aletaan pumpata firmasta ulos omistajille. Automarkkina ei tällä pallolla voi kasvaa loputtomasti.

Sitten jos verrataan taas perinnevalmistajia ja heidän osakkeenomistajiaan, niin ajatusmaailma on aika erilainen. Valmistuskapaa on jo nyt 10M / vuosi, tavoitteena on optimoida sitoutuneen pääoman käyttöä, investoida maksimaalisen vähän ja työntää kaikki rahat ulos omistajille osinkoina. Ei tarvitse kasvaa ja katteista on pidettävä kiinni, jotta osingonmaksukyky säilyy.

Mielummin vaikka jätetään 200k sähköautoa valmistamatta ja myydään niitä S-mersuja sen sijaan että väkisin pumpataan EQS-sedanin tuotantoa ja menekkiä ylös hintoja polkemalla. Se on 150k luxury-auto ja sillä hyvä, tarkoitus ei ole kasvattaa myyntiä suuremmaksi halpuuttamalla, vaan odotellaan kunnes vähitellen saadaan kaikkiin tuotesegmentteihin sopivia autoja sopivilla hinnoilla.
 
Ei Tesla kilpaile premium-merkkien kanssa, ja vaikka dumppaisivat autoja ilmaiseksi, niin se ei kauheasti MB:tä, BMW:tä, Porschea etc. heilauttaisi. Karvahattuvalmistajia kuten VW, Ford, Toyota se kyllä sitten heilauttaa, koska osuu aikalailla samaan ostajakuntaan. Samoin kun alkanut kiinainvaasio, joka tulee heilauttamaan myös Teslaa. Olen kohtuu vakuutttunut siitä, että noi Bydit ja MG:t on meilläkin eniten myytyjä sähkäreitä ihan muutamassa vuodessa ja pyyhkivät Tesloilla, Vaggineilla yms. lattioita mitä markkinaosuuksiin tulee.

Jottei menisi kokonaan offariksi, niin huomasin tänään, että autopilotille ja vakkarille on tapahtunut jotain viime syksyn jälkeen. Sattui hiljainen hetki, niin laitoin päälle ja ajoin Kehä 1:stä Otaniemestä Itikseen koko matkan ilman, että auto hidasteli omiaan kertaakaan. Piti oikein välillä tarkastaa, että onko se päällä ollenkaan. Onko joku aiheeseen liittyvä asia päivittynyt matkan varrella?
 
Itselleni olisi ainakin ongelma ostaa Teslaa ilman etta odottaisin quaterin lopun tarjouksia. Kun on opettanut ihmiset etta siihen tulevan 3 vuoden hankintaan tulee 4 kertaa vuodessa tarjouksia ja hinnatkin muutenkin menossa alaspain niin kylla jotain korjaavia liikkeita kannattaa tehda.
 
Itselleni olisi ainakin ongelma ostaa Teslaa ilman etta odottaisin quaterin lopun tarjouksia. Kun on opettanut ihmiset etta siihen tulevan 3 vuoden hankintaan tulee 4 kertaa vuodessa tarjouksia ja hinnatkin muutenkin menossa alaspain niin kylla jotain korjaavia liikkeita kannattaa tehda.
Eikö näiden (MY) hinnat laskeneet vastikään suurin piirtein sille tasolle, mihin oli totuttu kvartaalien lopun alennukset huomioon ottaen? Ehkäpä puristettavaa ei juurikaan enää ole tai haluta tarjota, mutta tilalle voisi tulla korkoalea.
 
Sähköauton hankinta olisi edessä ja vaikka miten vertailee muiden merkkien vaihtoehtoja niin Tesla 3 tai Y näyttää järkevimmiltä vaihtoehdoilta puutteistaan huolimatta. 3 ja Y rupeaa olemaan Y:n korkotarjous huomioiden saman hintaisia ja valinta olisi todennäköisesti Y, vaikka kaikkea tilaa ei kovin usein tarvitsisi. Kolmosesta koeajettu highland ja onhan se autona mukavampi ja hiljaisempi, mutta koirat kulkisi Y:ssä helpommin. Y:ssä vähän epäilyttää vanhan mallin jälleenmyyntiarvo juniperin julkaisun jälkeen.

Pitäisi osata päättää RWD:n ja LR:n välillä. Tuleeko kaikki Y:t Suomeen Berliinin tehtaalta ja onko kaikissa takavedoissa BYD Blade -akku?

Laskeskelin, että takaveto ja LR rupeaa olemaan lähellä toisiaan matkatekokyvyssä, koska takaveto kuluttaa vähän vähemmän ja latauskäyrä on tasainen ja lataa pitkään 175 kW teholla. Tietysti jos LR:llä pärjää vähemmillä pysähdyksillä niin eroja tulee pidemmällä reissulla. Neloveto olisi kiva lisä, mutta tähänkin asti on pärjätty etuvetoisella polttiksella.

RWD Björnin testissä:
 
Sähköauton hankinta olisi edessä ja vaikka miten vertailee muiden merkkien vaihtoehtoja niin Tesla 3 tai Y näyttää järkevimmiltä vaihtoehdoilta puutteistaan huolimatta. 3 ja Y rupeaa olemaan Y:n korkotarjous huomioiden saman hintaisia ja valinta olisi todennäköisesti Y, vaikka kaikkea tilaa ei kovin usein tarvitsisi. Kolmosesta koeajettu highland ja onhan se autona mukavampi ja hiljaisempi, mutta koirat kulkisi Y:ssä helpommin. Y:ssä vähän epäilyttää vanhan mallin jälleenmyyntiarvo juniperin julkaisun jälkeen.

Pitäisi osata päättää RWD:n ja LR:n välillä. Tuleeko kaikki Y:t Suomeen Berliinin tehtaalta ja onko kaikissa takavedoissa BYD Blade -akku?

Laskeskelin, että takaveto ja LR rupeaa olemaan lähellä toisiaan matkatekokyvyssä, koska takaveto kuluttaa vähän vähemmän ja latauskäyrä on tasainen ja lataa pitkään 175 kW teholla. Tietysti jos LR:llä pärjää vähemmillä pysähdyksillä niin eroja tulee pidemmällä reissulla. Neloveto olisi kiva lisä, mutta tähänkin asti on pärjätty etuvetoisella polttiksella.

RWD Björnin testissä:

Itse olen kyllä pitänyt Y LR:stä niin paljon, että en näe oikeastaan mitään tarvetta auton vaihdolle lähivuosien aikana. Arvo laskee, mutta niin se tulee tekemään myös Juniperin kohdalla. Lataukset eivät ole olleet mikään ongelma. Itselleni riittää se, että pisimmillä, noin 500 kilsan matkoilla autoa pitää ladata yhden kerran, ja siitä selviää noin puolen tunnin pysähdyksellä olipa kesä tai talvi. Nelivedosta on ollut kyllä hyötyä tämän talven aikana ja varsinkin tänä viikonloppuna sohjossa ajaessa. Auto on myös "parantunut" viimeaikaisten päivitysten myötä.
 
Takavedossa jää myös se "huh, ku tää on oikeesti tehokas" efekti pois ja hintaero on kuitenki aika pieni.
 
Takavedossa jää myös se "huh, ku tää on oikeesti tehokas" efekti pois ja hintaero on kuitenki aika pieni.

Miten sen nyt käsittää. 8k€ Model 3:n kohdalla samasta autosta, ilman merkittävää eroa. Ja kummassakin on tarpeeksi/ihan turhaan tehoa liikenteessä. Itse en maksaisi tuota eroa 20% rangen hyödyksi sen pari kertaa vuodessa jos jotain pidempään ajaa (päivittäisessähän käytössä niissä on saman verran aina rangea tai RWD:ssä enemmän johtuen LFP:n latausedusta), mutta jokainen voi miettiä mitä haluaa.

En silti pitäisi 18% hinnanousua ihan pienenä hintaerona.
 
Itse olen kyllä pitänyt Y LR:stä niin paljon, että en näe oikeastaan mitään tarvetta auton vaihdolle lähivuosien aikana. Arvo laskee, mutta niin se tulee tekemään myös Juniperin kohdalla. Lataukset eivät ole olleet mikään ongelma. Itselleni riittää se, että pisimmillä, noin 500 kilsan matkoilla autoa pitää ladata yhden kerran, ja siitä selviää noin puolen tunnin pysähdyksellä olipa kesä tai talvi. Nelivedosta on ollut kyllä hyötyä tämän talven aikana ja varsinkin tänä viikonloppuna sohjossa ajaessa. Auto on myös "parantunut" viimeaikaisten päivitysten myötä.
Takavedossa jää myös se "huh, ku tää on oikeesti tehokas" efekti pois ja hintaero on kuitenki aika pieni.

Niin, kerran kun uuden auton hankkii niin voisihan se lisäteho tai loskassa jumissa ollessa nelivedon puute mietityttää.

Mitä selkeitä parannuksia viime aikoina on tullut? Pyyhkijät ja autopilot?
Tuleeko tällä hetkellä miten paljon turhaa lasin pyyhkimistä tai haamujarrutuksia?
Onko teillä S3XY-buttonit vai onko pärjännyt ilman?
 
Pyyhkijöille tulossa päivitys. Samoin matrix valot saadaan käyttöön. Kaikkee on tulossa ja mielenkiintoista olisi nähdä kun joskus vuosien päästä softapäivitykset loppuvat niin millaiseksi nämä kehittyivät.
 
Aikaisemmin talvella tuli mm. holiday update, joka piirtää näkymän autoa ympäröivästä tilasta. Pyyhkijät saa nyt toki myös pois päältä vakkarin ollessa päällä. Itse en ole tosin käyttänyt juurikaan vakkaria talviolosuhteissa. Haamujarrutuksia ei ole myöskään tullut talven aikana, ja buttoneille en ole hankkinut enkä luultavasti tule hankkimaankaan sellaisia. LR:ää ja RWD:tä vertailtaessa kannattaa myös mahdollisesti huomioida se, että nelivedossa on kilometrien osalta hieman pidempi takuu akun ja voimansiirron osalta: RWD 8 vuotta tai 160 000 km, LR 8 vuotta tai 192 000 km.
 
Nelivetoa nyt viimeisen parin päivän aikana tarvinnut oikeasti. Mökkitie upotti pohjaa myöten ja kaksvedolla ei olis ollu mitään asiaa pihaan. Nelari mönki hitaasti mutta varmasti. Samoiten kaupungissa useita kiinniolevia etuvetoja ja omalla nelarilla voi rallattaa aika huoletta vaikka sohjoa on pohjaan asti ja välillä pettää syvemmällekki pihoissa. Kerran joutui heijaamaan ja sit pääs taas liikkeelle suht kivuttomasti.
 
Nelivetoa nyt viimeisen parin päivän aikana tarvinnut oikeasti. Mökkitie upotti pohjaa myöten ja kaksvedolla ei olis ollu mitään asiaa pihaan. Nelari mönki hitaasti mutta varmasti. Samoiten kaupungissa useita kiinniolevia etuvetoja ja omalla nelarilla voi rallattaa aika huoletta vaikka sohjoa on pohjaan asti ja välillä pettää syvemmällekki pihoissa. Kerran joutui heijaamaan ja sit pääs taas liikkeelle suht kivuttomasti.

Tuossa oikea neliveto olisi silloin tärkeä ja kunnon maavara, jolloin nämä autot jäävät LR:nkin suhteen vajaavaisiksi. Ei Model Y:lläkään keskustassa oikeasti parkkeerata, jos pitää ison lumivallin yli päästä, jää kiinni.
 
Niin, kerran kun uuden auton hankkii niin voisihan se lisäteho tai loskassa jumissa ollessa nelivedon puute mietityttää.

Voi myös mietityttää moni muu asia, eikö siis kannattaisi laittaa sitten vaikka toinen 8k ja hankkia eri auto? Vai mihin se raja vedetään, missä vaiheessa se lisä-kymppitonnilla saatu ei enää mietitytä?
 
Tuossa oikea neliveto olisi silloin tärkeä ja kunnon maavara, jolloin nämä autot jäävät LR:nkin suhteen vajaavaisiksi. Ei Model Y:lläkään keskustassa oikeasti parkkeerata, jos pitää ison lumivallin yli päästä, jää kiinni.
Paskat jää mihinkään kiinni. Enempi on kiinni siitä viitsiikö puskureita raapia. Ja tietysti pätee mihin vaan autoon. Oikealla maasturilla toki voi runtata sitten keskustassa johonkin lumikasan päälle. Mutta aika marginaalinen käyttötapaus. Sellaisella on niin paska muuten ajaa, että kompensoi.
Ja toki rahamiehillä on se tallipaikka maasturille, niin ei tarvitse työpäivän jälkeen ajaa 45 min korttelia ympäri.
Nastoilla LR Y menee märällä jäällä ylämäkeen atk:lla, ei pysty kardaanipelit ilman oikeita lukkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Miten sen nyt käsittää. 8k€ Model 3:n kohdalla samasta autosta, ilman merkittävää eroa. Ja kummassakin on tarpeeksi/ihan turhaan tehoa liikenteessä. Itse en maksaisi tuota eroa 20% rangen hyödyksi sen pari kertaa vuodessa jos jotain pidempään ajaa (päivittäisessähän käytössä niissä on saman verran aina rangea tai RWD:ssä enemmän johtuen LFP:n latausedusta), mutta jokainen voi miettiä mitä haluaa.

En silti pitäisi 18% hinnanousua ihan pienenä hintaerona.
Parempi sisävalaistus, selvästi parempi audio, selvästi paremmin toimiva regen ja eteneminen liukkaalla, eli vakaampi ajo, pidempi range, nopeampi latauskyky, tehokkaampi akun lämmitys. Ohan noita eroja kuin vain tehot.
 
Pitäisi osata päättää RWD:n ja LR:n välillä. Tuleeko kaikki Y:t Suomeen Berliinin tehtaalta ja onko kaikissa takavedoissa BYD Blade -akku?

Kokeilemalla se selviää. Itselle auto on aina jossain määrin myös lelu ja fiilisostos, joten yleensä olen valmis maksamaan tehoista.

Mitä sähköautoiluun tulee, niin lataaminen matkalla ja range on lajin pahin ankeuttaja, joten siinäkin enemmän on aina enemmän. Jos takatuupparissa olisi tämä puoli nelivetoa parempi, niin päätyisin varmaan vähemmistä tehoista huolimatta takatuuppariin, mutta kun ei ole, niin nelikko selkeä valinta.

Onko 8000€ paljon vai vähän, riippuu varmaan vähän siitä millaisia asioita arvostaa ja millaista siivua sillä omalla autollaan ajelee. Mä ottaisin edelleen nelkun, enkä ostaisi mitään autoa, jossa kesärangekin jää alle 500km (en tiedä jääkö takatuuppari Teslassa), mutta se on vaan mun henkinen alaraja, joka ei ole sen vuoden aikana muuttunut mihinkään kun sähkärillä on ajellut. Ennemminkin toisin päin. Ennen sellaisen ostamista ajattelin, että vähempikin riittäisi. Nyt olen varma ettei riitä ja talvella nämä kesällä + 500km etenevätkään eivät paljoa pitkille matkoille houkuttele lähtemään.
 
Minkälaisia eroja näissä on? Puhutaanko tässä "tunnelmavalaistuksesta"?
Taitaa olla jalkatiloissa valot. Täytyy sano että karvalakinkin humppavehkeet on todella hyvät. Toki lr/perffeissä vielä paremmat mutta karvalakin vehkeilläkin kuuntelee myös muutakin kuin uutiset ja sään.
 
Niin, kerran kun uuden auton hankkii niin voisihan se lisäteho tai loskassa jumissa ollessa nelivedon puute mietityttää.

Mitä selkeitä parannuksia viime aikoina on tullut? Pyyhkijät ja autopilot?
Tuleeko tällä hetkellä miten paljon turhaa lasin pyyhkimistä tai haamujarrutuksia?
Onko teillä S3XY-buttonit vai onko pärjännyt ilman?
Pyyhkijät on surkeaa kuraa automaattiasennossa edelleen, huitoo lasia aivan turhaan ihan kuivalla ja ei sitten useimmiten osaa esim. tieltä nousevaan vesisumuun reagoida juurikaan ja eritoten sumumaiseen sateeseen todella vaihdellen. Selkeä sadekeli toimii hyvin. Käytännössä näin talvella motarilla ei normaalilla eteläisemmän Suomen kostealla kelillä osaa toimia, kun usein iso osa vedestä nousee tien pinnasta.

Haamujarrutuksia/ tai ehkä mielummin hidastuksia/regenille pudotuksia ihan adaptiivisella vakkarilla ajellessa tulee jatkuvasti, jos ajat ( useakaistaisilla ) teillä tai yleensä paikoissa joissa siltoja teiden yli. Lisäksi satunnaisesti auto vetää liinat kiinni jos tie sopivan kapea ja vastaan tulee auto. Kuivalla kelillä tämä ei ole mikään valtaisa ongelma, mutta talvella ajoittain todella pelottava.

Tilasin S3XY Knobin ( ei ole vielä tullut ), syynä vaimon valittama "vaikea ajettavuus" - Käytännössä hän pelkää rajua regeniä näillä lähiseudun liukkailla ja tästä pääsee eroon toivottavasti sitten Knobilla.
 
Täytyy sano että karvalakinkin humppavehkeet on todella hyvät. Toki lr/perffeissä vielä paremmat mutta karvalakin vehkeilläkin kuuntelee myös muutakin kuin uutiset ja sään.
Lisäksi puhelut ja podcastit. Eipä nuo longrange kajarit mitenkään hifiä vielä ole, mutta subbarilisä immersiivillä alkaa jo häpykarvoja kutkuttamaan.
 
Taitaa olla jalkatiloissa valot. Täytyy sano että karvalakinkin humppavehkeet on todella hyvät. Toki lr/perffeissä vielä paremmat mutta karvalakin vehkeilläkin kuuntelee myös muutakin kuin uutiset ja sään.
Mitä eroa humppavehkeissä on ? Onko jokin speksi olemassa ?
 
Performance Model 3 ilman naamiointia:



Paras arvaus spekseistä ilmeisesti on 2* plaidin moottoria eli 680hv?
Tuolla päässee 0-100 ( tai 0-60 ) luultavasti karvan alle 3s optimioloissa mikä lienee tarkoituskin niin voi mainostaa alle 3s autona

Jännä nähdä hinta. Jos ei nouse pahasti yli 60t niin varsin mielenkiintoinen kyllä seuraavaksi autoksi Y:n tilalle
 
Kiinaspeksihän vähän enteilisi 20% kalliimpaa kuin alempi versio, joka Model3 LR version 52000 kääntyisi 62400 hintaan. Tuossa siis LR versio mustalla sisustalla ja ilman koukkua ja valkoisena eli ihan perusspeksillä.

Sittenhän sen hinnan tietty näkee kun julkaistaan, mutta merkit viittaavat siihen että selkeästi tulisi hintaa lisää verrattuna aiempiin performance versioihin.

Sinänsä toki jo nykyinen kiihtyvyys on liikennekäytössä hyödytön, mutta kyllähän Teslalle raha kelpaa jos ihmiset ovat muutamasta lisäkymmenyksestä valmiita maksamaan. Itse jos saa toivoa olisi moottori jokaiselle pyörälle erikseen niin siitä nelivedon säädöstä voisi jotain mielenkiinnosta saada uloskin.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Highlandissa ilmeisesti 9 kaiutinta RWD:ssä ja 17 LR/Perf. On RWD:n soundit kyllä parantuneet 2020-malliin nähden.
Kyllä. Tokihan jos haluaa kilowatin tehot niin ostaa s/x aktiivisella melunpoistolla. Tuo artikkeli oli tosiaan päivitetty viimeksi ennen Highlandiä.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 278
Viestejä
4 425 646
Jäsenet
73 311
Uusin jäsen
Jiri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom