Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tuosta oli mainintaa siellä out-of-spec review kanavalla enemmän (vertailevat vanhaa kolmosta ja highlandia). Syytä en osaa sanoa, mutta ei se tuplalasi mikään hopealuoti ole ja voihan olla että noissa on taas jotain eroja jenkki,saksa,kiina -valmisteissa. Semmoinen kumisevampi se äänimaailma oli takapenkillä uudemmassa versiossa. Lisäksi takapenkillä oli pitkälle hivenen vähemmän tilaa kuin vanhassa ja jostain syystä takaluukku aukeaa selvästi matalammalle kuin vanhassa (ilmeisesti johtuu tuosta että ovat lisänneet avausmekanismin toisellekin puolelle).
 
Se Out of specin jenkki Highlandin arvostelu oli jotenkin erikoinen nillitys. Ei yhtään mätsännyt havainnot muiden revikoiden tai testikokemusten kanssa. En luottaisi siihen arvioon yhtään.
 
No siis kyllä tuo britti Symonds ainakin tuon takaluukun avauksen koki ihan samalla tavalla. Toki jos sulla on näyttää joku muu arvostelu jossa takapenkillä matkustamista testataan niin saa laittaa jakoon. Ei tuota yleensä testaa kukaan vaan kuskin paikalla mennään. Saatetaan koeistua ja siinä se.

Ja siinäkin äänimaailmaa kehuttiin etupenkillä, että ei se nyt ihan pelkkää nillitystä ollut (toki vilkut saivat ansaitsemansa kohtelun ihan jo fyysisten rajoitteiden takia).
 
Miten olisi Mustang Mach-E (nyt varastoautoihin 0,6% korko) tai Volvo EX 30? Itsellä on pyörinyt sähköauto mielessä ja vaihdellut Model Y/3, EX30 ja Mach-E välillä nyt, että mikä se näistä voisi olla paras. Mitään näistä en ole vielä käynyt koeajamassa. Itsellä myös koira ja kolmihenkinen perhe. Koira pitäisi saada mahdutettua konttiin, joka ei taida Model 3 kohdalla onnistua.
Eikös tuo model3 ole tuommoinen, oisko hatchback oikea termi? Eli hattuhyllyn poistamalla koira voi oleksia takakontissa. Itsellä C40 Volvo ja näin toimitaan. Eli koiraa kun tarvii kuskata nii hattuhylly joko takajalkatilaan tai varastoon, riippuen mikä reissu. Semmoinen minuutin homma kun siirtää hattuhyllyn varastoon. Tosin meidän ei tarvitse edes viikoittain koiraa autossa liikutella, ehkä pari kertaa kuussa.
 
Eikös tuo model3 ole tuommoinen, oisko hatchback oikea termi? Eli hattuhyllyn poistamalla koira voi oleksia takakontissa. Itsellä C40 Volvo ja näin toimitaan. Eli koiraa kun tarvii kuskata nii hattuhylly joko takajalkatilaan tai varastoon, riippuen mikä reissu. Semmoinen minuutin homma kun siirtää hattuhyllyn varastoon. Tosin meidän ei tarvitse edes viikoittain koiraa autossa liikutella, ehkä pari kertaa kuussa.

Laikkaa tarvitaan jos meinaa poistaa..
 
Nyt alkaa muiltakin kuin yhdeltä tubettajalta tulemaan V12 FSD-videoita. On toi V12 aika vakuuttava paikoin. Potentiaalia kyllä on paljon, mutta vaatii toki vielä hieman hiomista.

 
Toimittaja ei osannut ottaa asetusta pois. Nythän tuon saa manuaalille pelkästään jos risoo automaatti.
Saako nykyään siis valikosta automaattiset pyyhkijät kokonaan pois? Eli että käyttäjä saisi aina itse päättää koska haluaa ne päälle? Eikä niin että kun laittaa vakkarin päälle, niin pitää muistaa nanosekunnissa laittaa samaan aikaan pyyhkijät pois, ettei ala raapia kuivaa lasia.
 
Oletan että kolmonen on 5 hengen auto ja Iso koira on tietysti sillä yhdellä vapaalla paikalla valjaissa ja vöissä kiinni.
Okei, oletin että se pieni koira oli siinä keskellä. Nimittäin itsekkin mietin näitä asioita kun 2+2+2 aikuiset/taaperot/koirat on autossa että miten mahdutaan. Monelle isollekkin autolle mahdoton yhtälö varsinkin jos kuormaa/lastenvainuja vielä mukana, ja huomioi sen että mitä jos tulee joku "pikku-pusu" että joku tulee keulaan kaupunkivauhdeissa.
 
Nyt alkaa muiltakin kuin yhdeltä tubettajalta tulemaan V12 FSD-videoita. On toi V12 aika vakuuttava paikoin. Potentiaalia kyllä on paljon, mutta vaatii toki vielä hieman hiomista.
Miksiköhän tuossa mallinnuksessa ei ostoskärryjä mallinneta ollenkaan millään tavalla, vain pelkkä ihminen. Oletan kuitenkin että auto ostoskärryt tunnistaa ja osaa väistää ne.


Ihna hienosti se ympäristöä havainnoi.
 
Oletan että kolmonen on 5 hengen auto ja Iso koira on tietysti sillä yhdellä vapaalla paikalla valjaissa ja vöissä kiinni.
Juuri näin. Iso on valjaissa vöissä keskellä. Pienempi on kopassa apukuskin jaloissa. Eipä kyllä yleisesti koiria raahata mulana ja jos koirat on mukana ni aika usein lapset ei ole. Ostin suosittelupisteillä sen teslan koirasuojan takapenkille, niin silloin molemmat koirat vöissä siellä takana.
 
Saako nykyään siis valikosta automaattiset pyyhkijät kokonaan pois? Eli että käyttäjä saisi aina itse päättää koska haluaa ne päälle? Eikä niin että kun laittaa vakkarin päälle, niin pitää muistaa nanosekunnissa laittaa samaan aikaan pyyhkijät pois, ettei ala raapia kuivaa lasia.
Ei saa. Vakkari ja AP laittaa automaatille. Erikseen pitää laittaa off.
 
Ovatko muut CATL LFP (Ei Saksan MY RWD BYD blade) akulla olevat Model 3/Y kuskit huomanneet että latauskäyrä olisi parantunut? Itellä lataa vielä 80% akun varauksella 80kW teholla, kun muistelin että ennen latas ~50kW?
 
Toimittaja ei osannut ottaa asetusta pois. Nythän tuon saa manuaalille pelkästään jos risoo automaatti. Itsekin joka autossa manuaalina pidän kun hieroo joskus omiaan jos mennyt vahingossa automaatille.
Tai autossa ei ollut sitä softaversiota, jossa ne saa pois. Tuo on yllättävänkin "uusi" juttu.
 
Ovatko muut CATL LFP (Ei Saksan MY RWD BYD blade) akulla olevat Model 3/Y kuskit huomanneet että latauskäyrä olisi parantunut? Itellä lataa vielä 80% akun varauksella 80kW teholla, kun muistelin että ennen latas ~50kW?
Millä prosenteilla aloitit latauksen? Käyrähän LFP:llä muuttuu vähän aloitusprosentin ynnä muun mukaan.
 
Nyt alkaa muiltakin kuin yhdeltä tubettajalta tulemaan V12 FSD-videoita. On toi V12 aika vakuuttava paikoin. Potentiaalia kyllä on paljon, mutta vaatii toki vielä hieman hiomista.


Tuossa kun pohdiskeli kankeutta yksin ajaessa pimeässä ja ei oikein osannut pitää nopeutta yllä niin ilmeisesti tuossa 12 versiossa ottaa paljon ohjaksia juurikin edessä olevasta autosta. Voisi pimeässä yksin ajaessa todennäköisesti hyötyä aikalailla 4d tutkasta, mutta varmaan tuota varmuutta saavat pelkästään konfiguroimalla softaakin. Alkaa tuo jo kohtuu hyvin matkimaan ihmisten ajotyyliä eikä niin äkkinäisiä konetyyppisiä ohjauksia tee. Odotellaan vielä muutama versio eteenpäin, ehkä jo v16 alkaa olemaan hyvä.
 
Ovatko muut CATL LFP (Ei Saksan MY RWD BYD blade) akulla olevat Model 3/Y kuskit huomanneet että latauskäyrä olisi parantunut? Itellä lataa vielä 80% akun varauksella 80kW teholla, kun muistelin että ennen latas ~50kW?

Eikös se oo aina tuon verran ladannut vielä tuossa latauksessa? En mä ainakaan muista että mulla mitään 50kW olisi 80% kohdalla ollut.
 
Eikös se oo aina tuon verran ladannut vielä tuossa latauksessa? En mä ainakaan muista että mulla mitään 50kW olisi 80% kohdalla ollut.
TeslaBjörnin käppyrä, alle 50kW teholla ainakin toukokuussa 2022 menty 80% varauksella.
IMG_5569.jpeg
 
TeslaBjörnin käppyrä, alle 50kW teholla ainakin toukokuussa 2022 menty 80% varauksella.

Mä olen aina ihmetellyt tuota Björnin käppyrää, se ei vastaa ollenkaan mitä omani tekee. Ei siis edes sinne päin. Oon joskus historiassa tänne muistaakseni kirjoittanut oman käppyräni, mutta haulla löytäminen on luokkaa mahdotonta..
 
Mä olen aina ihmetellyt tuota Björnin käppyrää, se ei vastaa ollenkaan mitä omani tekee. Ei siis edes sinne päin. Oon joskus historiassa tänne muistaakseni kirjoittanut oman käppyräni, mutta haulla löytäminen on luokkaa mahdotonta..
Käppyrähän näyttää ihan erilaiselta sen mukaan että mitkä akut autossa on ja millä soc:lla sinne laturille tulee. Ja millä akun lämmöllä.

LFP:llä Jos tulee 40% akulla niin latausnopeus 80%:n kohdalla on parempi kuin jos tulee 5% akulla.
 
LFP:llä Jos tulee 40% akulla niin latausnopeus 80%:n kohdalla on parempi kuin jos tulee 5% akulla.

Miksi se noin käyttäytyisi ? Olettaen siis, että akun jäähdytys toimii suunnitellusti. Itse laskin tähän käppyrään nyt vain esilämmitetyllä akulla saapumisen, mutta edes 10% akulla en ole tuollaista käppyrää saanut ikinä aikaan, mulla pysyy latausnopeudet paljon korkeampina tuolla 60% päällä, koska yleensä lopetan latauksen kun nopeus laskee alle 100kW (se tapahtuu jossain 70-72% kohdalla). Tuossa käppyrässä se olisi muka jo 40% kohdalla mikä on ihan puutaheinää.
 
Noin se käyttäytyy. Alla olevalla videolla käsitellään aihetta. Videon loppupuolella latauskäyriä eri aloitusprosenteilla:


Sama homma byd bladella. Ilmeisesti 4680 paremmin saa viilennettyä niin ei ole samaa ongelmaa. Lähtökohtaisesti siis akku lämpenee liikaa ja aloituksesta muutamakymmentä pinnaa ladattu ja akku liian kuuma.
 
Käsitin että harmaa (tai mikä sen värin nimi sitten olikaan) on jenkeissä uusi valkoinen (ainakin Highland, Ystä en tiedä). Eli ainoa väri josta ei tarvitse maksaa ekstraa.
 
Ainakin Redditissa Tesla tarjoaa kovasti CT:ta kelle vain kuka ottaa. Moni odottaa sitä halvempaa/nykyisen hinnan laskua.
 
Oli kyllä surkea toi meikän auton kuntoraportin tulos..
Ajattelin käyttää kun 110tkm mittarissa ja autoliikkeen takuu loppuu 5tkm päästä.

Ei ne peeveliviekööm löytäny mitään vikaa tosta perffistä. Ei edes pientä välystä jostain.
Eli tarkottaa tää tulos sitä että se on ihan surkea tulos. Viat ku joskus alkaa ni menee suoraan omasta kukkarosta. :D
IMG_5727.jpeg
 
Onko ihan normaalia ett TMY -23 tärisee jonkun verran, kun esilämmitys on päällä? Ihan kuin polttomoottori olisi käynnissä. Tärinä loppuu kun sisätilat on lämpimät. Tämä alkoi nyt vasta plussakeleillä / edellisen päivityksen jälkeen.
 
Onko ihan normaalia ett TMY -23 tärisee jonkun verran, kun esilämmitys on päällä? Ihan kuin polttomoottori olisi käynnissä. Tärinä loppuu kun sisätilat on lämpimät. Tämä alkoi nyt vasta plussakeleillä / edellisen päivityksen jälkeen.
Joku taisi tästä kommentoida vähän aikaa takaperin, että lämmityslaitteen/-pumpun tärinä välittyy rattiin.
 
Oli kyllä surkea toi meikän auton kuntoraportin tulos..
Ajattelin käyttää kun 110tkm mittarissa ja autoliikkeen takuu loppuu 5tkm päästä.

Ei ne peeveliviekööm löytäny mitään vikaa tosta perffistä. Ei edes pientä välystä jostain.
Eli tarkottaa tää tulos sitä että se on ihan surkea tulos. Viat ku joskus alkaa ni menee suoraan omasta kukkarosta. :D
IMG_5727.jpeg
Jarruja ja iskareita ei testattu? Mistä tiedät, että välykset katsottiin, kun "Tarkastus on silmämääräinen" lukee lapussa. Ihan hyvä kun ei löytänyt mitään itsestään selvää vikaa, mutta ennemmin olisin vienyt paikkakunnan mulkuimmalle katsastajalle.
 
Onko ihan normaalia ett TMY -23 tärisee jonkun verran, kun esilämmitys on päällä? Ihan kuin polttomoottori olisi käynnissä. Tärinä loppuu kun sisätilat on lämpimät. Tämä alkoi nyt vasta plussakeleillä / edellisen päivityksen jälkeen.

Kuulostaa siltä että jostain laturista on tullut kanttiaaltoa puhtaan siniaallon sijaan :think:
 
Jarruja ja iskareita ei testattu? Mistä tiedät, että välykset katsottiin, kun "Tarkastus on silmämääräinen" lukee lapussa. Ihan hyvä kun ei löytänyt mitään itsestään selvää vikaa, mutta ennemmin olisin vienyt paikkakunnan mulkuimmalle katsastajalle.
Tuo lattialla tehtävät oli silmämääräisiä. Kyl siel nosturilla välykset jne kattoivat muutenkin kuin silmämääräisesti. :D
 
Tuo lattialla tehtävät oli silmämääräisiä. Kyl siel nosturilla välykset jne kattoivat muutenkin kuin silmämääräisesti. :D
Hyvä jos näit että tekivät niin, tuon lapun perusteella ei kyllä voi sanoa mikä on silmämääräistä ja mikä ei. Kuitenkin kohta 3 on myös silmämääräistä. Mut joo, mulla on luottoa näihin kuntotarkastuksiin tasan yhtä paljon kuin talojenkin vastaaviin.
 
Oli kyllä surkea toi meikän auton kuntoraportin tulos..
Ajattelin käyttää kun 110tkm mittarissa ja autoliikkeen takuu loppuu 5tkm päästä.

Ei ne peeveliviekööm löytäny mitään vikaa tosta perffistä. Ei edes pientä välystä jostain.
Eli tarkottaa tää tulos sitä että se on ihan surkea tulos. Viat ku joskus alkaa ni menee suoraan omasta kukkarosta. :D
IMG_5727.jpeg
Nyt juhlitaan, kun muutaman vuoden vanha auto ei olekkaan silminnähden rikki. Onhan se tietty positiivinen asia.
 
Nyt juhlitaan, kun muutaman vuoden vanha auto ei olekkaan silminnähden rikki. Onhan se tietty positiivinen asia.
Itse ainakin ostin ton sillä ajatuksella että alustan osia vaihdetaan 60-70tkm välein. Eli siinämielessä kyllä. Olisin ihan oikeasti halunnut niissä olevan välystä, jotta ois selvinnyt seuraavat 60-70tkm ilman kuluja niistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 477
Viestejä
4 508 751
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom