Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Varmaan jos CT:n tilaisin ottaisin siihen jonkun epoksipinnoitteen suojaksi. Toisaalta tuo rosteri on materiaalina helposti elvytettävissä vaikka olisi kovinkin rujossa kunnossa.
Joo jos sen fiksaa nopeasti. Ajan kanssa se syöpyy pistemäisesti syvälle, ei niinkään leviä kuin perinteinen ruoste tavallisessa autossa.
 
Joo jos sen fiksaa nopeasti. Ajan kanssa se syöpyy pistemäisesti syvälle, ei niinkään leviä kuin perinteinen ruoste tavallisessa autossa.
Tais olla 1.4mm-1.7mm peltien paksuus CT:ssa. Vaihtelee kai vähän paikan mukana miten paksua on. Ei tollanen varmaan läpi asti ruostu ihan hetkessä.
 

Tuossa hyviä arvioita mitä tulevina vuosina 4680 kehityksessä tulee.
Screenshot_2024-02-15-21-27-48-578_com.brave.browser.jpg
 
Toi on jännä miten noita softia tippuu. Itelle tullu tuosta 30.9 versiostakin kuus eri versiota :D toissaviikolla tuli 2024.2.2.1 ja viime viikolla 2024.2.3 ja nythän osa on saanut jo 2024.2.6.
Mä laitoin eilen päälle sen mikälie advanced software updates tms niin sitten ilmestyi 2023.44.30.14 ladattavaksi joka korjasi ongelman.
 
2024.2.6 auto ainakin herää nyt paremmin ja pääsee appiin kiinni. Valikkoihin tuli pieniä muutoksia.
 
Juu eilen tuli.
Sais tällänen tulla tänne kans ominaisuudeksi:

Tuo olisi kyllä näppärä. Mitenköhän tuo toimii? Onko joku nettipalvelu joka kertoo liikennevalojen tilan/koska tila vaihtuu? Vai lähettääkö valotolppa jotain signaalia? Onkohan mitään mahdollisuutta Suomessa tuollaiseen koskaan?

Itselläni vielä joku iänikuisen vanha softa vaikka aina se advanced valinta päällä. Aika tuuripeliä koska saa uuden softan.
 
Tuo olisi kyllä näppärä. Mitenköhän tuo toimii? Onko joku nettipalvelu joka kertoo liikennevalojen tilan/koska tila vaihtuu? Vai lähettääkö valotolppa jotain signaalia? Onkohan mitään mahdollisuutta Suomessa tuollaiseen koskaan?
Näppärä, mutta onko tuosta mitään hyötyä ? Vaikea heti keksiä miten tuota hyödyntäisi......
 
Näppärä, mutta onko tuosta mitään hyötyä ? Vaikea heti keksiä miten tuota hyödyntäisi......
Olisihan se kiva tietää, että vaihtuuko valo ihan justiinsa vaiko vaikka minuutin päästä.

Enemmän tosta olisi jalankulkijana hyötyä, eli että olisi pelkän punaisen sijaan joku sekuntilaskuri, 30 sek tuntuu todella pitkältä ajalta jos ei tiedä kauanko se kestää ja moni lähtee ehkä punaisia päin juoksemaan jne. Mutta jos kokoajan tietäisi montako sekuntia menee vielä niin olisi mukavampi odotella.
 
Olisihan se kiva tietää, että vaihtuuko valo ihan justiinsa vaiko vaikka minuutin päästä.
Silti joudut odottamaan ihan saman ajan.
Haittapuolena tuossa voi taas olla se, että joku ottaa pikkasen ennakkoa ja vastapuoli taas vetää vanhoilla vihreillä risteyksen. Lopputuloksen tietää.

Enemmän tosta olisi jalankulkijana hyötyä, eli että olisi pelkän punaisen sijaan joku sekuntilaskuri,
Samaa mieltä, punaisen että vihreän laskuri. Eikös näitä jossain päin maailma muistaakseni ole jo käytössä.
 
Silti joudut odottamaan ihan saman ajan.
Haittapuolena tuossa voi taas olla se, että joku ottaa pikkasen ennakkoa ja vastapuoli taas vetää vanhoilla vihreillä risteyksen. Lopputuloksen tietää.


Samaa mieltä, punaisen että vihreän laskuri. Eikös näitä jossain päin maailma muistaakseni ole jo käytössä.

Jalankulkijoiden vihreän/punaisen laskureita on ympäri maailman, ainakin jenkeissä, Saksassa ja Japanissa nähty. Autoilijoille toi on tosiaan vähän hazardi, enkä välttämättä näe pointtia.
 
Tuo olisi kyllä näppärä. Mitenköhän tuo toimii? Onko joku nettipalvelu joka kertoo liikennevalojen tilan/koska tila vaihtuu? Vai lähettääkö valotolppa jotain signaalia? Onkohan mitään mahdollisuutta Suomessa tuollaiseen koskaan?

Liikennevaloissa oleva Tesla voi lähettää tiedon eteenpäin josta se valuu muille lähellä oleville Tesloille? Samoin kuin tiedot tiellä olevista esteistä/esineistä, kuopista tiessä jne.
 
Liikennevaloissa oleva Tesla voi lähettää tiedon eteenpäin josta se valuu muille lähellä oleville Tesloille? Samoin kuin tiedot tiellä olevista esteistä/esineistä, kuopista tiessä jne.
Mitä tästä muut Teslat hyötyvät ? Valothan vaihtuvat alvariinsa. Ei liene hirveän oleellista tietää mikä valo on jossain liikennevaloissa joissa et itse ole.

Ja miksi se yksi tesla lähettäisi tietoa eteenpäin, saavathan ne muutkin sen saman tiedon.
Esteet ja kuopat enemmän pysyviä joiden infoamisesta voikin olla oikaa hyötyä.
 
Ainakin Pekingissa isoimmat valot ovat julkisen rajapinnan takana. Niista nakee sekunnilleen koska tulevat vaihtumaan.
 
Meni auto lunastukseen viime talvena kun lähdin vihreillä liikkeelle ja joku syöksyi päin punaisia. Niin yleistä vanhojen punasten käyttäminen täällä, että jos aikoo välttyä onnettomuuksilla tarvii vihreilläkin mennessä tarkistaa ettei ole joku syöksymässä kaasu pohjassa vanhoilla punaisilla. Se on jännä miten liikennevalokulttuuri vaihtelee paikasta toiseen.
 
Onko mun auto seonnut, vai onko tuo oppinut oikeasti uutta?
2024.2.6 päivitys tuli eilen, tänään oli ihan älytön vesisade ja esim kymppitie käytännössä tulvi reunoilta, oli todella isoja lammikoita. Ajelin AP päällä ja auto väisti näitä lätäköitä. Se ajoi kaistan vasempaan reunaan kuten olisin itse väistänyt niitä. Ensin luulin random koukkaukseksi, mutta sitten se toistui ja toistui. Lopulta päätin että otan videolle, mutta eipä seuraavaan 30 kilsaan ennen kotia ollut enää yhtään lätäkköä. No äsken pimeällä kävin heittämässä 50km lenkin ja pimeillä osuuksilla ajoi lätäkköön, mutta katuvalojen alla jälleen ihan selkeästi väisteli niitä.

Aloin epäilemään koko juttua mielikuvituksen tuotteeksi ja tutkin netistä, niin jo vuosi sitten on ollut ainakin juttua jenkeistä että fsd tosiaan osaa väistää noita.
Voiko olla että ne ajaa Euroopassa nyt tälläistä ominaisuutta esim fsd osalta tuolla taustalla? Onko kellään muulla auto käyttäytynyt näin?
 
Onko mun auto seonnut, vai onko tuo oppinut oikeasti uutta?
2024.2.6 päivitys tuli eilen, tänään oli ihan älytön vesisade ja esim kymppitie käytännössä tulvi reunoilta, oli todella isoja lammikoita. Ajelin AP päällä ja auto väisti näitä lätäköitä. Se ajoi kaistan vasempaan reunaan kuten olisin itse väistänyt niitä. Ensin luulin random koukkaukseksi, mutta sitten se toistui ja toistui. Lopulta päätin että otan videolle, mutta eipä seuraavaan 30 kilsaan ennen kotia ollut enää yhtään lätäkköä. No äsken pimeällä kävin heittämässä 50km lenkin ja pimeillä osuuksilla ajoi lätäkköön, mutta katuvalojen alla jälleen ihan selkeästi väisteli niitä.

Aloin epäilemään koko juttua mielikuvituksen tuotteeksi ja tutkin netistä, niin jo vuosi sitten on ollut ainakin juttua jenkeistä että fsd tosiaan osaa väistää noita.
Voiko olla että ne ajaa Euroopassa nyt tälläistä ominaisuutta esim fsd osalta tuolla taustalla? Onko kellään muulla auto käyttäytynyt näin?
On se hienoa että tuolla jengi työntää joku "fsd"-päällä näillä keleillä. Tänään se väisti lätäköitä, huomenna ehkä väistää lätäkköä vastaantulijoiden kaistalle kun toivon mukaan rekka, eikä henkilöauto, tulee vastaan. Vältyttäisiin ylimääräisiltä uhreilta.
 
On se hienoa että tuolla jengi työntää joku "fsd"-päällä näillä keleillä. Tänään se väisti lätäköitä, huomenna ehkä väistää lätäkköä vastaantulijoiden kaistalle kun toivon mukaan rekka, eikä henkilöauto, tulee vastaan. Vältyttäisiin ylimääräisiltä uhreilta.
Mitä sä taas selität? Kokoajan sulla kädet siinä ratilla on. Jos se tekee jonkun ison nykäisyn jonnekin ni se nappaa sen samantien pois päältä kun sulla on käsi siinä ratilla.. ei sitä ilman käsiä edes saa ajaa.
Ihmeellinen olettamus ihmisillä noista että kuski ei oo skarppina tai aja autoa sillon ku tilanne vaatii. Ei tuo edes pysty vetää minnekään toiselle kaistalle kun se lähtee niin herkästi pois päältä käden painosta.
 
Mitä sä taas selität? Kokoajan sulla kädet siinä ratilla on. Jos se tekee jonkun ison nykäisyn jonnekin ni se nappaa sen samantien pois päältä kun sulla on käsi siinä ratilla.. ei sitä ilman käsiä edes saa ajaa.
Ihmeellinen olettamus ihmisillä noista että kuski ei oo skarppina tai aja autoa sillon ku tilanne vaatii. Ei tuo edes pysty vetää minnekään toiselle kaistalle kun se lähtee niin herkästi pois päältä käden painosta.
Älä höpötä. Ihmiset ajelee jo ilman mitään avustimia katse puhelimissa. Ei ole vaikea kuvitella mitä tapahtuu kun auto ohjailee itse, vaikka tarkoitus olisi seurata liikennettä. Ja tämä nyt ei ole mikään Tesla-ongelma.

edit. Mitä nyt on moottoritiellä jenkeissä kuvattuja videoita kun Teslan kuski on täydessä unessa penkki kallistettuna. Ehkä ne sen korjasi tuolla sisäkameralla.
 
Älä höpötä. Ihmiset ajelee jo ilman mitään avustimia katse puhelimissa. Ei ole vaikea kuvitella mitä tapahtuu kun auto ohjailee itse, vaikka tarkoitus olisi seurata liikennettä. Ja tämä nyt ei ole mikään Tesla-ongelma.

edit. Mitä nyt on moottoritiellä jenkeissä kuvattuja videoita kun Teslan kuski on täydessä unessa penkki kallistettuna. Ehkä ne sen korjasi tuolla sisäkameralla.
Ja ne nyt on aikalailla feikkejä, koska se jenkki fsd vaatii myös käden ratilla, ei niin usein kuin täällä, mutta esim kun jotain videota katsoin kun lähti lentokentän edestä. Terminaali rakennuksen aikana kolmesti joutui käyttää käden ratilla, Suomessa ois täytyny 5-10 kertaa. Käytännössä siis käsi on pidettävä ratilla. Ei sen kanssa kauheasti muuta pysty touhuamaan.
 
Älä höpötä. Ihmiset ajelee jo ilman mitään avustimia katse puhelimissa. Ei ole vaikea kuvitella mitä tapahtuu kun auto ohjailee itse, vaikka tarkoitus olisi seurata liikennettä. Ja tämä nyt ei ole mikään Tesla-ongelma.
Samaa mieltä. Mielestäni tota autopilotia ja sen kaltaisia ominaisuuksia ei pitäisi käyttää missään muualla kuin tieosuuksilla, joissa muu liikenne on todella vähäistä/olematonta. Talvella niiden käytön tulisi olla kokonaan kielletty. Eli esim. suomessa 1.11-30.4 softalla disabloitu.

Hämmentävää ettei tuota ole vielä tapahtunut. Täällä kuitenkin hyvinkin joustavasti kielletään aina kaikki, varsinkin jos siitä on jollekin hyötyä, tai jos valtio ei ole vielä keksinyt miten voi asiaa verottaa, mutta sitten on tämmöisiä oikeasti mustia pisteitä johon ei ole puututtu, vaikka ovat selkeä riskitekijä liikenteessä.
 
Samaa mieltä. Mielestäni tota autopilotia ja sen kaltaisia ominaisuuksia ei pitäisi käyttää missään muualla kuin tieosuuksilla, joissa muu liikenne on todella vähäistä/olematonta. Talvella niiden käytön tulisi olla kokonaan kielletty. Eli esim. suomessa 1.11-30.4 softalla disabloitu.

Hämmentävää ettei tuota ole vielä tapahtunut. Täällä kuitenkin hyvinkin joustavasti kielletään aina kaikki, varsinkin jos siitä on jollekin hyötyä, tai jos valtio ei ole vielä keksinyt miten voi asiaa verottaa, mutta sitten on tämmöisiä oikeasti mustia pisteitä johon ei ole puututtu, vaikka ovat selkeä riskitekijä liikenteessä.
Hyvin toimii autopilotti, ajan lähes aina autopilotilla. Toki lumisella säällä sitä ei saa edes päälle kun vaatimuksena on että kaistaviivat näkyy. Mutta noin muuten ei mitään ongelmaa tai vaaratilanteita ollut.

Toki jos rupeaa näpläämään puhelinta jne niin sittrn on ongelmia, mutta nyt kun auto seuraa pään/silmien asentoa niin tulee heti valitusta jos ei katso tietä.
 
Hyvin toimii autopilotti, ajan lähes aina autopilotilla. Toki lumisella säällä sitä ei saa edes päälle kun vaatimuksena on että kaistaviivat näkyy. Mutta noin muuten ei mitään ongelmaa tai vaaratilanteita ollut.

Toki jos rupeaa näpläämään puhelinta jne niin sittrn on ongelmia, mutta nyt kun auto seuraa pään/silmien asentoa niin tulee heti valitusta jos ei katso tietä.
Juurikin näin ja itse ajan esim kaupungissa myös ap+fsd yhdistelmällä ja kun hoitaa valoihin pysähtymisen, siitä liikkeelle lähdöt jne itse ja ajaa nätisti siellä liikenteen seassa, niin siinä päinvastoin saa 110% itse oltu skarppina mitä muut töhöilee liikenteessä kun tietää et oma auto kyllä pysyy kaistojen välissä. Eilenkin Helsingin iltapäiväruuhka meni todella nätisti ilman stressin häivää.
 
Onko mun auto seonnut, vai onko tuo oppinut oikeasti uutta?
2024.2.6 päivitys tuli eilen, tänään oli ihan älytön vesisade ja esim kymppitie käytännössä tulvi reunoilta, oli todella isoja lammikoita. Ajelin AP päällä ja auto väisti näitä lätäköitä. Se ajoi kaistan vasempaan reunaan kuten olisin itse väistänyt niitä. Ensin luulin random koukkaukseksi, mutta sitten se toistui ja toistui. Lopulta päätin että otan videolle, mutta eipä seuraavaan 30 kilsaan ennen kotia ollut enää yhtään lätäkköä. No äsken pimeällä kävin heittämässä 50km lenkin ja pimeillä osuuksilla ajoi lätäkköön, mutta katuvalojen alla jälleen ihan selkeästi väisteli niitä.

Aloin epäilemään koko juttua mielikuvituksen tuotteeksi ja tutkin netistä, niin jo vuosi sitten on ollut ainakin juttua jenkeistä että fsd tosiaan osaa väistää noita.
Voiko olla että ne ajaa Euroopassa nyt tälläistä ominaisuutta esim fsd osalta tuolla taustalla? Onko kellään muulla auto käyttäytynyt näin?

Aika lennokasta juttua alkaa jo kieltämättä olemaan tämän automerkin osalta. Löytyykö jotain valmistajan mustaa valkoisella tämmöisestä käyttäytymisestä vai oliko vain Teslan random sekoilua vesiliirrossa?

 
Aika lennokasta juttua alkaa jo kieltämättä olemaan tämän automerkin osalta. Löytyykö jotain valmistajan mustaa valkoisella tämmöisestä käyttäytymisestä vai oliko vain Teslan random sekoilua vesiliirrossa?

No vesiliirrossa on paha olla muuten asfaltilla missä ei oo mitään vesimassaa päällä. Ainoastaan isoja puolen kaistan lammikoita jotka olisin tismalleen samalla tavalla väistänyt itse ajamalla kaistan toiseen reunaan. Vesiliirto on ”vähän” eri asia…ei nuo ollu mitään äkkinäisiä väistöjä minnekään, vaan nätisti pidemmältä jo veti keskemmälle ja lätäkön jälkeen takaisin keskelle kaistaa.

Ja fsd ominaisuuksia on Euroopassa tuolla ap/fsd alla syksystä asti ajettu ilman että ne mitään virallisia ominaisuuksia on ja sen on myös huomannut AP todella isona käyttäytymis parannuksena tässä talven aikana.
Fsd itsessään kyllä noin toimii jenkeissäkin. Äsken yritin seurata tuota mutta ei ton kokoisia lammikoita enää ollut missään.
 
Videota vanteiden ja renkaiden vaikutuksesta Model Y performancen kiihtyvyyteen ja toimintamatkaan. Vaihtamalla uberturbinet 18" vanteisiin, kiihtyvyys parani 0.2s ja range 16%.


Varmaan olen jo kategoriaa setämies mutta voi että näytti paremmalle nuo 18" kunnon paksulla renkaan sivuseinämällä (oliko 235/50). Varmaan laittaisin itsekkin vähintään talvirenkaat Y:hyn 235/60 R18 täällä pohjoisessa. Jos saisi kesärenkaat valita itse niin myös jotain samansuuntaista, ehkä kuitenkin /55.
 
Miksi se olisi vaarallinen ominaisuus kun tuo on fsd:ssä Jenkeissä arkipäivää jo. Onko täällä vesilammikotkin erilaisia?

Kun on tarpeeksi nähnyt FSD faileja youtubessa niin en välttämättä haluaisi että auto tekee mitään vesilätäköiden väistelyitä, pelkästään vesilätäkön tunnistaminen suttuisilla kameroilla on vähän niin ja näin.

Mutta tämä oma mielipiteeni.
 
Kun on tarpeeksi nähnyt FSD faileja youtubessa niin en välttämättä haluaisi että auto tekee mitään vesilätäköiden väistelyitä, pelkästään vesilätäkön tunnistaminen suttuisilla kameroilla on vähän niin ja näin.

Mutta tämä oma mielipiteeni.
Se on ihan sama mitä faileja siellä tulee, kun se auto on kokoajan sun vastuulla ja hallinnassa jokatapauksessa. Jos se tekis jonkun äkkiliikkeen no pomppaa pois päältä sun käden painosta jokatapauksessa. Toimiessaan taas helpottaa ajoa moninkertaisesti.
Toiminut nyttenkin läpi talven älyttömän hyvin.
 
Se on ihan sama mitä faileja siellä tulee, kun se auto on kokoajan sun vastuulla ja hallinnassa jokatapauksessa. Jos se tekis jonkun äkkiliikkeen no pomppaa pois päältä sun käden painosta jokatapauksessa. Toimiessaan taas helpottaa ajoa moninkertaisesti.
Toiminut nyttenkin läpi talven älyttömän hyvin.
Toimii hyvin 99 lätäkköä, mutta mites sitten kun sadannen lätäkön kohdalla sitten heittää häränpyllyä. Se ei paljon vastaantulijaa lohduta vaikka kuinka olet vastuussa, jos molemmilta menee nokkakolarissa henki. Toimintaa kun alkaa ensimmäisten 99 lätäkön jälkeen hieman luottamaan niin sen jälkeen valppaus lähtee herpaantumaan niin silloinhan nuo bugit pääsee yllättämään. Syystäkin Waymo heitti romukoppaan koko lvl2 automaatiokehityksen. Teslalle se tietty sopii kun autot on jo tiellä ja rahat saa asiakkailta lvl2:lla ilman vastuuta.

Sadetunnistimesta vielä vähän lisää havaintoja. Teslan insinöörit ovat tainneet opettaa tuon tunnistimen etsimään pisaroita, kun sateessa tuo eilen toimi ok. Heti kun ajoin tunneliin ja tuulilasille tuli vain edessä ajavasta autosta kuraa niin pyyhkimet lopetti toiminnan vaikka kuraa oli jo paljon lasissa. Tunnelin jälkeen pyyhin alkoi taas toimimaan kun sade osui taas tuulilasiin. Eli toimi kun sataa, mutta ei kurakeleillä (noin neljäs osa vuodesta).
 
Toimii hyvin 99 lätäkköä, mutta mites sitten kun sadannen lätäkön kohdalla sitten heittää häränpyllyä. Se ei paljon vastaantulijaa lohduta vaikka kuinka olet vastuussa, jos molemmilta menee nokkakolarissa henki. Toimintaa kun alkaa ensimmäisten 99 lätäkön jälkeen hieman luottamaan niin sen jälkeen valppaus lähtee herpaantumaan niin silloinhan nuo bugit pääsee yllättämään. Syystäkin Waymo heitti romukoppaan koko lvl2 automaatiokehityksen. Teslalle se tietty sopii kun autot on jo tiellä ja rahat saa asiakkailta lvl2:lla ilman vastuuta.

Sadetunnistimesta vielä vähän lisää havaintoja. Teslan insinöörit ovat tainneet opettaa tuon tunnistimen etsimään pisaroita, kun sateessa tuo eilen toimi ok. Heti kun ajoin tunneliin ja tuulilasille tuli vain edessä ajavasta autosta kuraa niin pyyhkimet lopetti toiminnan vaikka kuraa oli jo paljon lasissa. Tunnelin jälkeen pyyhin alkoi taas toimimaan kun sade osui taas tuulilasiin. Eli toimi kun sataa, mutta ei kurakeleillä (noin neljäs osa vuodesta).
Niinkuin sanoin ni tossa on kokoajan käsi ratilla, jos se meinaa mennä yli viivojen tms ni oma käsi ottaa koko pilotin pois päältä. Turha siinä on itkeä jos auton antaa tehdä omiaan eikä seuraa kuten erikseen käsketään. Se skarppius tuon kanssa on nimenomaan parempi kun 110% voi käyttää ympäristön havainnointiin.

Jos tollasel ajat nokkakolarin ni kyllä se tyyppi ajaa ilman mitään avustimia yhtälailla..
 
Se on ihan sama mitä faileja siellä tulee, kun se auto on kokoajan sun vastuulla ja hallinnassa jokatapauksessa. Jos se tekis jonkun äkkiliikkeen no pomppaa pois päältä sun käden painosta jokatapauksessa. Toimiessaan taas helpottaa ajoa moninkertaisesti.
No kun ihmiset on vaan niin hiton näppäriä oikomaan säännöistä. On aivan varma , että autolla ajessa touhutan enenevissä määrin jotain muuta kuin pidetään ratista kiinni. Näin se vaan menee, eikä sille mitään voi.

Ja tuon lätäkön havainnninti on kyllä aika taiteenlaji. Millähän kriterillä se väistää ja milloin ajaa läpi ? Ennenkuin tuohon voi luottaa pitäis tietää tarkalleen että mitkä ovat väistämiskriterit. Milloin on järkevä hiljentää ja milloin väistää. En antaisi tuota päätöksentekoa kalifornianinsinöörille.

Autoilijoista tulee entistä kädettömämpiä tulevaisuudessa. Oma harkinta heikkenee ja uskotaan päätöksenteko autolle. IMO:
 
Omalla autolla ajelen aina kun mahdollista kaista-avustimella (ei Tesla), joka toimii ihan hyvin. Joskus kun se ohjaa jostain syystä "väärin", niin sen voi helposti korjata. Tilannetta voisi jossain määrin verrata tilanteeseen, jossa auto lähtee luistoon ja sen sitten korjaat. Avustin tapauksessa ohjaat vasten auton "tahtoa" hetken aikaa.

Minulle nuo korjaukset silloin tällöin ovat osa autoilua nykyisin, enkä koe niiden haittaavan ajoa. Etenkin kun asiaa vertaa siihen kuinka paljon avustimesta on hyötyä etenkin pitkillä matkoilla, mutta myös taajamassa.

Ja se mitä tulee niiden käyttöön, niin tietenkin jokaisen kannattaa käyttää eri avustin tasoja oman tarpeen ja kyvyn mukaan. Mutten lähtisi julistamaan avustimia yleisesti kielletyiksi esim talvella. Mikäli avustimet toistuvasti aiheuttaisivat esim Suomessa konkreettisia vaaratilanteita tai onnettomuuksia, niin sitten tilannetta voisi miettiä uudelleen. Mutta yksittäisten ihmisten abstraktit tilannekuvaukset eivät ole sinänsä syy edes ajatella totaalikieltoja avustimille.
 
Niinkuin sanoin ni tossa on kokoajan käsi ratilla, jos se meinaa mennä yli viivojen tms ni oma käsi ottaa koko pilotin pois päältä. Turha siinä on itkeä jos auton antaa tehdä omiaan eikä seuraa kuten erikseen käsketään. Se skarppius tuon kanssa on nimenomaan parempi kun 110% voi käyttää ympäristön havainnointiin.

Jos tollasel ajat nokkakolarin ni kyllä se tyyppi ajaa ilman mitään avustimia yhtälailla..
Pidätkö oikeasti muka kiinni? Kyllä se on että annat vastusta ja roikotat vain kättä.

Jos väistelee lammikoita niin ilman vilkkua ei kait mene valkoisen yli?
 
Ainahan näistä avustimista on alussa iso poru ja epäluulo. Niin oli varsinkin luistoneston kanssa, rattimiehet sanoivat hengenvaaralliseksi, kun auto päättää miten luisto oikaistaan. ABS oli kanssa valituksen aihe, kun ei saanut tehdä kunnon lukkojarrutusta hätäjarrutuksessa. :)

Terve epäluulo on aina hyvästä, sillä ihmisen tekemiä juttujahan noi on. Ja ihmiset tekee vaan virheitä , olivatpa ne tekemässä sitten mitä tahansa.
 
Toimii hyvin 99 lätäkköä, mutta mites sitten kun sadannen lätäkön kohdalla sitten heittää häränpyllyä. Se ei paljon vastaantulijaa lohduta vaikka kuinka olet vastuussa, jos molemmilta menee nokkakolarissa henki. Toimintaa kun alkaa ensimmäisten 99 lätäkön jälkeen hieman luottamaan niin sen jälkeen valppaus lähtee herpaantumaan niin silloinhan nuo bugit pääsee yllättämään. Syystäkin Waymo heitti romukoppaan koko lvl2 automaatiokehityksen. Teslalle se tietty sopii kun autot on jo tiellä ja rahat saa asiakkailta lvl2:lla ilman vastuuta.

Sadetunnistimesta vielä vähän lisää havaintoja. Teslan insinöörit ovat tainneet opettaa tuon tunnistimen etsimään pisaroita, kun sateessa tuo eilen toimi ok. Heti kun ajoin tunneliin ja tuulilasille tuli vain edessä ajavasta autosta kuraa niin pyyhkimet lopetti toiminnan vaikka kuraa oli jo paljon lasissa. Tunnelin jälkeen pyyhin alkoi taas toimimaan kun sade osui taas tuulilasiin. Eli toimi kun sataa, mutta ei kurakeleillä (noin neljäs osa vuodesta).
Ihmiskuskitkin tekee hölmöjä virheitä, eikä silloinkaan ketään lohduta, että toinen on vastuussa. Autopilotin kieltäminen virheiden perusteella on idioottimaista - tuolla perusteella kaikki autoilu pitää kieltää koska voi tulla virheitä.
 
Omalla autolla ajelen aina kun mahdollista kaista-avustimella (ei Tesla), joka toimii ihan hyvin. Joskus kun se ohjaa jostain syystä "väärin", niin sen voi helposti korjata. Tilannetta voisi jossain määrin verrata tilanteeseen, jossa auto lähtee luistoon ja sen sitten korjaat. Avustin tapauksessa ohjaat vasten auton "tahtoa" hetken aikaa.

Minulle nuo korjaukset silloin tällöin ovat osa autoilua nykyisin, enkä koe niiden haittaavan ajoa. Etenkin kun asiaa vertaa siihen kuinka paljon avustimesta on hyötyä etenkin pitkillä matkoilla, mutta myös taajamassa.

Ja se mitä tulee niiden käyttöön, niin tietenkin jokaisen kannattaa käyttää eri avustin tasoja oman tarpeen ja kyvyn mukaan. Mutten lähtisi julistamaan avustimia yleisesti kielletyiksi esim talvella. Mikäli avustimet toistuvasti aiheuttaisivat esim Suomessa konkreettisia vaaratilanteita tai onnettomuuksia, niin sitten tilannetta voisi miettiä uudelleen. Mutta yksittäisten ihmisten abstraktit tilannekuvaukset eivät ole sinänsä syy edes ajatella totaalikieltoja avustimille.
Sama homma. Mahdollisimman automaattisesti tulee kesät talvet ajeltua. Ehkä se manuaalinen ajo sitten kun sohjoa tai lunta auraamatta reilusti. Emäntä aina valittelee kun ajaminen väsyttää, mutta ei ikinä käytä edes vakkaria. Jokainen tyylillään. Fsd tulisi hyödynnettyä jos harkitsisin Teslaa ja EU sanelee säännöt mitä siinä sallitaan.
 
Pidätkö oikeasti muka kiinni? Kyllä se on että annat vastusta ja roikotat vain kättä.

Jos väistelee lammikoita niin ilman vilkkua ei kait mene valkoisen yli?
Siis ei mene viivan yli, vaan kaistan keskireunaan.

Mutta siis joo, roikotan kättä, mutta jos toi joskus on jostain sohjosta tms päättänyt rykäistä muualle kuin pitäisi niin siitä käden painosta se on sen napannut pois ja ehdin kyllä itse siinä puristamaankin ratista. Ei se siinä minnekään ojaan/toiselle kaistalle ehdi menemään lähimainkaan, eikä oikeastaan sivuttain juuri liikettä.
Ehkä mä ajan sit keskimääräistä skarpimmin tuon kanssa kun on nimekomaan sellanen avustin että en ihan hevillä luopuis ja toiminut erittäin hyvin ja ne harvat kerrat kun touhuu omiaan niin siitä se pomppaa heti pois päältä.
 
Siis ei mene viivan yli, vaan kaistan keskireunaan.

Mutta siis joo, roikotan kättä, mutta jos toi joskus on jostain sohjosta tms päättänyt rykäistä muualle kuin pitäisi niin siitä käden painosta se on sen napannut pois ja ehdin kyllä itse siinä puristamaankin ratista. Ei se siinä minnekään ojaan/toiselle kaistalle ehdi menemään lähimainkaan, eikä oikeastaan sivuttain juuri liikettä.
Ehkä mä ajan sit keskimääräistä skarpimmin tuon kanssa kun on nimekomaan sellanen avustin että en ihan hevillä luopuis ja toiminut erittäin hyvin ja ne harvat kerrat kun touhuu omiaan niin siitä se pomppaa heti pois päältä.
Ehkä auto näki omiaan. Pitäisi olla irti viivasta. Tiedä näitä.
 
Ehkä auto näki omiaan. Pitäisi olla irti viivasta. Tiedä näitä.
Voi olla että näki, mutta yleensä silloin kun se näkee olemattomia, se on kaikkea muuta kuin järkevän oloinen liike. Eikä oikeastaan väliä mistä johtuu, mutta toimi paljon fiksummin kuin ennen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 427
Viestejä
4 507 413
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom