Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Miten huolissaan ootte ollu noista vikakoodeista jotka on ”Recent Alerts” service valikossa mutta ei siis aktiivisina siellä eikä ole näkynyt mitään koodia tuolla norminäkymän hälytyksissä?
 
Tein kuitenkin tiketin tämän viestisi innoittamana, koska tuota vikakoodia tuolla service valikossa oli esiintynyt: VCFRONT_a160_lowSuctionPressure = true
Nopesti teslalta tuli vastaus ja ajan sain parin viikon päähän. Ilmeisesti tutkivat onko järjestelmässä vuotoa.
Tuolla yhdessä ryhmässä oli aika varman oloinen näkemys yhdellä keskustelijalla, että kylmäaineen vähyys johtais kaiketi kompressorin liialliseen rasitukseen joka päättyy korkkaukseen.


Tuossa malli esimerkki vika koodista kun kylmä ainetta ei ole riittävästi. Ja tosiaan toistuva tuo koodi.
FB_IMG_1707583586122.jpg

Tuossa sitten kun a160 alkaa tulla koko rahalla. Tässä huomiona auto ollut lämpimässä ja täysin sula. Samassa autossa tuo kylmäaine vähissä koodi. Yksi kompura vaihdettu vaihdon jälkeen ei kertaakaan a160 koodia. Kunnes tuli ensimmäinen kylmäaine vähissä koodi. Sen jälkeen toistuva a160.
FB_IMG_1707583626249.jpg

Tekstit on siis itseäni viisaampien kirjoittamia, itse en ole edes huoltonäytössä käynyt tutustumassa.
 
Ainahan näistä avustimista on alussa iso poru ja epäluulo. Niin oli varsinkin luistoneston kanssa, rattimiehet sanoivat hengenvaaralliseksi, kun auto päättää miten luisto oikaistaan. ABS oli kanssa valituksen aihe, kun ei saanut tehdä kunnon lukkojarrutusta hätäjarrutuksessa. :)

Terve epäluulo on aina hyvästä, sillä ihmisen tekemiä juttujahan noi on. Ja ihmiset tekee vaan virheitä , olivatpa ne tekemässä sitten mitä tahansa.

Totta. Menee offtopiciksi, mutta muistan myös Mika Salon joskus sanoneen ulosajon tms haaverin yhteydessä (normiautolla autoillessaan siis), että auto oli vielä ihan ajettavissa, mutta kun airbag naamalla oli hieman lisähaasteita ajossa :lol:
 
Totta. Menee offtopiciksi, mutta muistan myös Mika Salon joskus sanoneen ulosajon tms haaverin yhteydessä (normiautolla autoillessaan siis), että auto oli vielä ihan ajettavissa, mutta kun airbag naamalla oli hieman lisähaasteita ajossa
Heh, olen kuullut saman tarinan Tommi Mäkisen sanomana.
 
2024.2.6 päivitys toi taas tuon nukahtamis bugin takaisin ainakin itselläni. Auto siis nukahtaa liian syvään uneen jos ei ole sentry mode päällä tai lataus käynnissä. Nyt ei enää riitä vaikka latauspiuha on kiinni.
Mutta tällä kertaa toimii kikka kakkonen. Nimittäin Tessie herättää auton, jonka jälkeen toimii teslan sovelluksessakin. Ei tarvi siis mennä autolle sen takia, kuten viimeksi piti kun tämä ongelma esiintyi.
 
2024.2.6 päivitys toi taas tuon nukahtamis bugin takaisin ainakin itselläni. Auto siis nukahtaa liian syvään uneen jos ei ole sentry mode päällä tai lataus käynnissä. Nyt ei enää riitä vaikka latauspiuha on kiinni.
Mutta tällä kertaa toimii kikka kakkonen. Nimittäin Tessie herättää auton, jonka jälkeen toimii teslan sovelluksessakin. Ei tarvi siis mennä autolle sen takia, kuten viimeksi piti kun tämä ongelma esiintyi.
Itselleni tuli eilen tuo päivitys ja ihan hyvin pelaa sovellus ja auto herää kuten pitääkin. Toki vasta muutamia kertoja katsonutkaan.
 
Mikä siellä on niin mielenkiintoista et pitää tarkistella?

Lämmityksen päällekytkentä itsellä reistaili. Marras-joulukuussa oli usein ongelmia, mutta nyt paljon harvemmin.

Ihmiskuskitkin tekee hölmöjä virheitä, eikä silloinkaan ketään lohduta, että toinen on vastuussa. Autopilotin kieltäminen virheiden perusteella on idioottimaista - tuolla perusteella kaikki autoilu pitää kieltää koska voi tulla virheitä.
En itsekkään sanonut mitään Autopilotin kieltämisestä ja en itsekään lähtisi sitä kieötämään, mutta silloin kun tuo toimii avustimena niin itse ainakin toivoisin, että tietäisin mitä tuo tekee ja mitä ei. Käyttäminen olisi paljon helpompaa, jos olisi joku pitsalista sen kyvyistä.

Itsellä taas paljon jyrkempi näkemys tuohon Teslan FSD:hen. Sen pitäisi hoitaa kaikki tehtävät, mutta samalla kuskin pitää 100% valvoa sen toimintaa koko ajan kuitenkin tekemättä itse mitään aktiivisesti. En mulla ainakaan keskittymiskyky ole niin täydellinen, että uskoisin pystyväni esim 2h motarimatkan yhtä lailla skarppina valvomaan autoa kuin aktiivisesti ajaa autoa. FSD lvl2:na on vain mielestäni vain paikkaus tekniikan toimimattomuuteen.

Asioita saa ja kannattaa kehittää, mutta myös valvoa että ne toimivat. Läpinäkyvyys on parasta näissä, mutta Teslan osalta en ole nähnyt mitään luotettavia tutkimustuloksia FSD:n toimivuudesta samalla tavalla kuin Waymolta tai vähän huonommin pärjäävällä Cruisella. Esim Waymo: 7.1 million miles, 3 minor injuries: Waymo’s safety data looks good
 
Mikä siellä on niin mielenkiintoista et pitää tarkistella?
Tuo postaus jossa sanottiin ettei toimi. Halusin tarkastaa että toimiiko. Ja kohta pitää laittaa esilämmitys päälle kun näyttää olevan pakkasta.

Eilen illalla tuli katseltua lataustilastoja kun nyt on tasan 11kk auton hankinnasta niin mielenkiinnosta arvioin mitä tulee vuoden kilometreiksi/ja miten lataus on hoitunut.
 
Onkos kellään muulla ongelmana, että auto ei tiedä juuri koskaan olevansa kotona? Tai no sanotaan 50/50. Hieman harmittaa, kun ei osaa tuota kotilatusta laskea oikein. Oikea ongelma on tietenkin se, että en koe tarvitsevani sentryä kotona, ja se on usein päällä siten ”turhaan”. Lisäsin vielä suosikiksikin kodin ja Sentry pois sieltäkin, vaan ei…

Hämmetävästi karttaa katsoessa auton sijaintin on käytännössä molempien paikkojen ”päällä”, mutta silti tuo kotitunnistus ei vain toimi.
 
2024.2.6 päivitys toi taas tuon nukahtamis bugin takaisin ainakin itselläni. Auto siis nukahtaa liian syvään uneen jos ei ole sentry mode päällä tai lataus käynnissä. Nyt ei enää riitä vaikka latauspiuha on kiinni.
Mutta tällä kertaa toimii kikka kakkonen. Nimittäin Tessie herättää auton, jonka jälkeen toimii teslan sovelluksessakin. Ei tarvi siis mennä autolle sen takia, kuten viimeksi piti kun tämä ongelma esiintyi.
Onko sinulla pelkän mobiilin varassa vaiko kantaako wlan?
 
Miten huolissaan ootte ollu noista vikakoodeista jotka on ”Recent Alerts” service valikossa mutta ei siis aktiivisina siellä eikä ole näkynyt mitään koodia tuolla norminäkymän hälytyksissä?
Aikoinaan omassa Model 3:ssa noita oli vinopino ja Teslan reaktio oli "väärä data luettu tai jotain muuta, ei toimenpiteitä". Lopulta sitten kun kairattiin tarpeeksi perseeseen, että oikeasti sai sen Teslan rangerin paikalle katsomaan tilannetta, oli totuus hieman toinen ja auto Vantaalle parin kuukauden osien vaihtoon. Eli kyllähän se toimii just niin hyvin kuin haluaa, mutta pitää olla oikeasti aika päättäväinen noiden kanssa. Teslahan kun korjaa vasta sitten yleensä, kun vika on jo akuutti ja oikeasti häiritsee tai estää autolla ajoa.
 
Onkos kellään muulla ongelmana, että auto ei tiedä juuri koskaan olevansa kotona?
Oli tuo sama ongelma ensimmäisten viikkojen aikana. Syötin jossain kohdin Tesla tilille kotiosoitteen. En ole ihan varma korjasiko tämä tuon ongelman. On kuitenkin tiennyt olevansa kotona tuon alun sekoilun jälkeen.
 
Onkos kellään muulla ongelmana, että auto ei tiedä juuri koskaan olevansa kotona?

Itselläni kotiosoite piti syöttää Teslan navigaattoriin ja tallentaa se sinne. Sitten auto tiesi olevansa kotona. Lisäksi tämä piti tehdä autossa kaikille käyttäjäprofiileille erikseen. Nyt toimii hyvin, alussa kun en tätä hoksannut, auto oli kotona minun ajettuani autolla. Vaimon palattua autolla kotiin, se ei tiennytkään olevansa kotona, koska vaimolla ei ollut tallennettuna kotiosoitetta omalle profiilille.
 
2024.2.6 päivitys toi taas tuon nukahtamis bugin takaisin ainakin itselläni. Auto siis nukahtaa liian syvään uneen jos ei ole sentry mode päällä tai lataus käynnissä. Nyt ei enää riitä vaikka latauspiuha on kiinni.
Mutta tällä kertaa toimii kikka kakkonen. Nimittäin Tessie herättää auton, jonka jälkeen toimii teslan sovelluksessakin. Ei tarvi siis mennä autolle sen takia, kuten viimeksi piti kun tämä ongelma esiintyi.
Mulla sama, ei saa apilla hereille. Edellinen softa toimi ok. Wlani ei vaikuta.
 
Kokeileppas ottaa se pois wlanista ja seuraa sitten toimiiko pelkällä mobiililla.
Se jotenkin bugaa wlanin kanssa.
Ei vaikuta, kodin ulkopuolella nukahtaa yhtälailla välittömästi, siis muutamassa minuutissa. Sentry mode tai lataus pitää hereillä tarpeeksi että reagoi.
Sillon joulupätsiä ei auttanut kuin kävely autolle. Nyt onneksi Tessie herättää tuon niin ei kaada maailmaa.
 
Mulla Androidissa ( S23 + Telia ) lähes aina auttaa että sovelluksen sulkee kokonaan ( siten että Tesla - kuvake poistuu yläpalkista ) ja avaa uudestaan. Tällä 9/10 kerroista yhdistää jos ei muuten onnistu
 
Itselläni kotiosoite piti syöttää Teslan navigaattoriin ja tallentaa se sinne. Sitten auto tiesi olevansa kotona. Lisäksi tämä piti tehdä autossa kaikille käyttäjäprofiileille erikseen. Nyt toimii hyvin, alussa kun en tätä hoksannut, auto oli kotona minun ajettuani autolla. Vaimon palattua autolla kotiin, se ei tiennytkään olevansa kotona, koska vaimolla ei ollut tallennettuna kotiosoitetta omalle profiilille.
Tämä onkin varmaan itsellänikin ongelmana, kiitos! Oireet täsmää, ei käynyt edes mielessä. Vähän erikoinen ajatuksenjuoksu 'Murican pojalla, että eri profiileilla olisi eri koti. Tai että eri ajajan tullessa samaan osoitteeseen ei olisi "koti", jos eri kuski.
 
Tämä onkin varmaan itsellänikin ongelmana, kiitos! Oireet täsmää, ei käynyt edes mielessä. Vähän erikoinen ajatuksenjuoksu 'Murican pojalla, että eri profiileilla olisi eri koti. Tai että eri ajajan tullessa samaan osoitteeseen ei olisi "koti", jos eri kuski.
Nojaa, auton voi jakaa kaverille ja hänellä oma profiili. Parempi että edes jotenkin joustaa kuin lukittaisiin.
 
Noihin softapohjaisiin temppuiluihin kannattaa muistaa, että puhelinvalmistajat on vuosi vuodelta aggressiivisempia tappamaan/rajoittamaan sovellusten resurssien käyttöä.

Eli ensimmäisenä on syytä tarkistaa sovellusasetukset, että sille kriittiselle sovellukselle on annettu poikkeus käyttää niin paljon virtaa ja yhteysaikaa kuin se haluaa.
 
Noihin softapohjaisiin temppuiluihin kannattaa muistaa, että puhelinvalmistajat on vuosi vuodelta aggressiivisempia tappamaan/rajoittamaan sovellusten resurssien käyttöä.

Eli ensimmäisenä on syytä tarkistaa sovellusasetukset, että sille kriittiselle sovellukselle on annettu poikkeus käyttää niin paljon virtaa ja yhteysaikaa kuin se haluaa.
Koska vikahan ei voi olla siinä Teslassa? Softakehityksen kuninkaassa.
 
Koska vikahan ei voi olla siinä Teslassa? Softakehityksen kuninkaassa.

Jumalaisinkaan softakehityksen kuningas ei voi mitään sille jos akkukestosta vainoharhainen puhelinvalmistaja määrää tappamaan kaikki x % tietyn rajan resursseja käyttövän appin.

Ja tuo aiempi oli siis vianrajauskeinona oleellinen. Jos vika korjaantuu antamalla sovellukselle rajattomat resurssit puhelimessa niin vika lienee enemmän puhelimessa. Jos taas ei korjasnnu niin vika on todennäköisemmin muualla.
 
Tämä onkin varmaan itsellänikin ongelmana, kiitos! Oireet täsmää, ei käynyt edes mielessä. Vähän erikoinen ajatuksenjuoksu 'Murican pojalla, että eri profiileilla olisi eri koti. Tai että eri ajajan tullessa samaan osoitteeseen ei olisi "koti", jos eri kuski.
Nojaa, firman fleet-auto jolla ajaa puolentusinaa ukkoa ja autot vaihtuu poolista miten sattuu - aina saa omalla profiililla auton toimimaan itselle oikein. Ei kuulosta hassummalta?
 
Jumalaisinkaan softakehityksen kuningas ei voi mitään sille jos akkukestosta vainoharhainen puhelinvalmistaja määrää tappamaan kaikki x % tietyn rajan resursseja käyttövän appin.

Ja tuo aiempi oli siis vianrajauskeinona oleellinen. Jos vika korjaantuu antamalla sovellukselle rajattomat resurssit puhelimessa niin vika lienee enemmän puhelimessa. Jos taas ei korjasnnu niin vika on todennäköisemmin muualla.
Miten se puhelin nyt voi siihen auton hyytymiseen liittyä? Ymmärrän toki jos tässä on joku käyttäjälähtöinen ongelma.
Eli ei osata käyttää puhelinta ja luullaan että auto ei reagoi, oisko semmoista?
 
Suurimmalla osalla toimii kuitenkin yhteys oikein niin se rajoittaa vian auton päähän. Joko siellä on joku firmis/softa jojossa tai raudassa vikaa.
 
Maukas vertailu 2023 ja 2024 Tesla 3 välillä. Referoidaan nyt vaikka se nyt on hiukan hölmöltä tuntuukin
Kiitellään
+Takaovien uudistuksia
+Lasipesunesteen täyttöaukkoa
Haukutaan
- Vilkkuviiksen puuttumista

Nämä kaiffarit ovat siis sellaisia fiilis arvostelijoita. Eli antavat suurimmat pisteet wau efekteille ja ensivaikutelmalle.

 
Jo on aikoihin eletty kun TM:ssä kehutaan Teslaa :jd:
Wanhat patut alkaa lämpenemään sähköiseen maailmaan. No eipä siinä, kyllä tuo Highland hyviä ja kaivattuja päivityksiä on saanut mitä tullut vuosia kokeiltua uusinta uutta Teslaa. Vielä kun saisi tarpeeksi rangea juniper niin pääsisi itsekin teslalla ajelemaan.
 
Myth busted. Tesla 3 Highland lähtee kuin telkkä pöntöstä eikä ole ongelmia niin kuin tässä lähiaikoina ollut täällä puhetta.

Noh, toisaalta..


Hyvää tunnelmaa pilaa perusjuttu: pyyhkijät. Vakionopeudensäätimellä sekä autopilotilla automaattipyyhkijät menevät päälle ja pyyhkivät kuivaa lasia. Pitää siis säätää pyyhkijöitä näytöltä tai ratin pikavalinnasta.

Hyvä EDS on tietysti hieno asia, mutta veikkaan että kuivan lasin hinkkaamisesta kärsivä ottaisi mieluummin toimivat pyyhkijät kuin huippuunsa viritetyn eds:n jota tarvitsee vain ääriolosuhteissa.
 
Noh, toisaalta..




Hyvä EDS on tietysti hieno asia, mutta veikkaan että kuivan lasin hinkkaamisesta kärsivä ottaisi mieluummin toimivat pyyhkijät kuin huippuunsa viritetyn eds:n jota tarvitsee vain ääriolosuhteissa.
Toimittaja ei osannut ottaa asetusta pois. Nythän tuon saa manuaalille pelkästään jos risoo automaatti. Itsekin joka autossa manuaalina pidän kun hieroo joskus omiaan jos mennyt vahingossa automaatille.
 
Toimittaja ei osannut ottaa asetusta pois. Nythän tuon saa manuaalille pelkästään jos risoo automaatti. Itsekin joka autossa manuaalina pidän kun hieroo joskus omiaan jos mennyt vahingossa automaatille.

Ahaa eli taas se vanha kunnon "käytät sitä väärin" syy?

Liikaa vaadittu, että pyyhkijät ei hinkkaa kuivaa lasia automaattiasetuksella?
 
Toimittaja ei osannut ottaa asetusta pois. Nythän tuon saa manuaalille pelkästään jos risoo automaatti. Itsekin joka autossa manuaalina pidän kun hieroo joskus omiaan jos mennyt vahingossa automaatille.

Toimittaja ei osannut juuri mitään muutakaan, on se erikoista että tällaisia virheitä julkaistaan

1708325509688.png
 
Ahaa eli taas se vanha kunnon "käytät sitä väärin" syy?

Liikaa vaadittu, että pyyhkijät ei hinkkaa kuivaa lasia automaattiasetuksella?
Aika moista nöyristelyä kyllä noiden pyyhkijöiden toiminnan suhteen täällä osalla. Itse olen ollut kyllä tyytyväinen omaan MY:hyn aika pitkälti kaikilta muilta osin, paitsi juuri nuo pyyhkijät ja vakkari. Molemmat toimineet edellisissä autoissa kuin junan vessa niin eihän sitä kesällä kuivalla kelillä tehdyssä koeajossa edes tajunnut miettiäkään. Nuo ovat vaan niin keskeisessä osassa ajamista varsinkin talvella, että en kyllä seuraavaan autoon haluaisi samoja puutteita.

Ihmetyttää vaan, että miten voi olla niin vaikeaa myöntää, että oma auto ei ole kaikessa paras (tai olla hiljaa)? Tulee ihan iPhone4:n your holding it wrong fiilikset näistä puheista.
 
Olisi hienoa, jos Tesla mahdollistaisi edes satkun hinnalla seuraavat asiat softaansa:
- pyyhkijät ajoon lähtiessä off-asennossa
- akun manuaalilämmitys mahdolliseksi
- regeneroinnin säätö
- pikavalinnat halutuille toiminnoille kuten maastoasetukselle (esim. fsd-näyttöosioon)
- takavalot vakiona päällä

Nyt joutuu pulittamaan parisatkua seksinapeista, että ko. toiminnot saa ja auton erityisesti talviaikaan toimivammaksi.

Noiden lisäksi jos saisi on/off-napin karttatietojen vaikutuksesta nopeuteen (haamujarrutukset), niin olisin valmis maksamaan jo toisenkin satkun.
 
Toimittaja ei osannut juuri mitään muutakaan, on se erikoista että tällaisia virheitä julkaistaan

1708325509688.png
Bittihelvettiinhän ne vaihteet katoaa kun näyttö pimenee ja samalla katosta painikkeet sekä itse sahattu suksiluukku katoaa kun OTA päivityksenä takapenkki vaihtuu.
 
Ahaa eli taas se vanha kunnon "käytät sitä väärin" syy?

Liikaa vaadittu, että pyyhkijät ei hinkkaa kuivaa lasia automaattiasetuksella?
Tuskinpa. Itsellä kyllä hankasi kuukausi sitten mystisesti -29 pakkasella kuivalla kelillä pyyhkijät vaikka ei Tesla olekaan. Bimmerillä taitaa olla omista kokemuksista ehkä parhaita automaattipyyhkijöitä, mutta ei mikään täydellisyys. Helpoin Teslan ja monen muun auton kohdalla laittaa manuaali asetus ja painaa ratin napista jos tulee pisara tuulilasiin tai kunnon sateella kytkee vasta sen automaation. Näin tehnyt käytännössä kaikissa autoissa eli ensin manuaali kun liikkeelle lähtee ja tarvittaessa sitten automaatti/kerta pyyhkäisy. Mikäs sen mukavampaa kuin automaatio päällä ja levittää kuraa ja ikkuna kirkuu hoosiannaa?
 
2024.2.6 päivitys toi taas tuon nukahtamis bugin takaisin ainakin itselläni. Auto siis nukahtaa liian syvään uneen jos ei ole sentry mode päällä tai lataus käynnissä. Nyt ei enää riitä vaikka latauspiuha on kiinni.
Mutta tällä kertaa toimii kikka kakkonen. Nimittäin Tessie herättää auton, jonka jälkeen toimii teslan sovelluksessakin. Ei tarvi siis mennä autolle sen takia, kuten viimeksi piti kun tämä ongelma esiintyi.
Mulla alkoi joskus joulukuussa tökkimään tuo. Yhteyden muodostaminen kesti välillä pari-kolme minuuttiakin, jos auto ei ollut aktiivisena. En muista että olisin autoon lataillut viime aikona mitään päivityksiä, mutta tällä hetkellä toimii taas normaalisti (yhteys muodostuu ~30s). Epäilen siis ennemminkin softan iOS -versiota kun auton päivityksiä alkuperäisen ongelman aiheuttajaksi.
 
Noihin softapohjaisiin temppuiluihin kannattaa muistaa, että puhelinvalmistajat on vuosi vuodelta aggressiivisempia tappamaan/rajoittamaan sovellusten resurssien käyttöä.

Eli ensimmäisenä on syytä tarkistaa sovellusasetukset, että sille kriittiselle sovellukselle on annettu poikkeus käyttää niin paljon virtaa ja yhteysaikaa kuin se haluaa.
Tämä on yksi monista syistä, jonka vuoksi iPhone on ollut mielestäni pahinta paskaa ikinä Androidin jälkeen. Bluetooth-yhteydet toimivat jos toimivat, samoin hotspot etc. Koko ajan saa olla säätämässä ja ottamassa asioita uudelleen käyttöön kun luuri sammuttelee niitä itsestään. Akku kyllä kestää ihan hyvin, mutta roikotan vekotinta mielummin päivisin johdossa kun kiroilen yhdistymättömiä kuulokkeita, autoa, tai mitä milloinkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 428
Viestejä
4 507 457
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom