Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tuosta näkee että lasten kengissä nämä akkuautot vielä kun ei pikku pakkasilla pääse kuin nippa nappa 300 kilsaa.
Se on vain raakaa fysiikkaa; kun hyötysuhde on hyvä niin pakkanen nipistää enemmän kW edetessä. En usko että korjaantuu kuin akkukokoa kasvattamalla, mikä taas ei kustannusten ja massan vuoksi ehkä kannata. Aika sweet spotissa nämä akut on jo kooltaan peruskäyttöön
 
Tuosta näkee että lasten kengissä nämä akkuautot vielä kun ei pikku pakkasilla pääse kuin nippa nappa 300 kilsaa. Mietippä kun lähdet jostain laskettelukeskuksesta lähtöpäivänä ja pakkasta -40 ja kylmä akku niin mukava jos ei ole ladattu 100% lähteä lähes suoraan etsimään laturia.
Tälläinen ääriolosuhdevertailu on tietysti hyvin monelle utopistinen käyttöskenaario. Olisi mielenkiintoista saada aina rinnalle sellainen normaalimpi talvitilanne jossä lämpötila heiluu -5 - - 15 välillä.
Aika sweet spotissa nämä akut on jo kooltaan peruskäyttöön
Meidän pesueelle tulee vajaan 40tkm ajoilla vuodessa ajosuoritteita seuraavasti:
- 0 % päiviä, jolloin ajetaan -30 asteen pakkasessa 300 km tai enemmän
- 3-4 % päiviä, jolloin ajetaan yli 300 km
- <1 % päiviä, jolloin ajetaan kerralla yli 300 km siivu

Näin koti- ja työpaikkalataajana akut ovat osaltani sweet spotissa. Maaseututaksilla, lapinmatkaajilla ja kaupparatsuilla ei (välttämättä) ole.
 
Mietippä kun lähdet jostain laskettelukeskuksesta lähtöpäivänä ja pakkasta -40 ja kylmä akku niin mukava jos ei ole ladattu 100% lähteä lähes suoraan etsimään laturia

No voi kristus sentään, jos sä olet sähkiksellä lähdössä hiihtolomalle Lappiin niin jos ei varaa mökkiä jossa edes sukolatausmahdollisuus niin sitten saa kyllä syytää ihan itseään siellä pikalaturilla värjötellessään.
 
Menee taas off topikiski, mutta miten tämä energian häviättömyyden laki toimii näissä akuissa ?
Yllä olevan mukaisesti lataat akkuun 10 yksikköä energiaa, mutta kylmässä saat siitä ulos 5 yksikköä. Missä se toinen 5 yksikköä on tai mihin se katoaa ? Ja mihin muotoon se häviää ? Jos joku asioista ymmärätävä tämän viitsisi selittää.

Olisi muuten hienoa että ilmiö olisi myös päinvastainen, lataat auton kovassa pakkasessa 5 yksikköä ja kun kelit muuttuu plussan puolelle , saat siitä ulos 10 yksikköä :) Noopelin arvoinen juttu.
 
Mietippä kun lähdet jostain laskettelukeskuksesta lähtöpäivänä ja pakkasta -40 ja kylmä akku niin mukava jos ei ole ladattu 100% lähteä lähes suoraan etsimään laturia.
Aika tuuhea skenaario kyllä tuo. Toki mahdollista, mutta jos nuin kävisi niin oma bensa-auto sanois että menehä kloppi muualle, katotaan sitä käynnistymistä sitte kevväämmällä.
 
No voi kristus sentään, jos sä olet sähkiksellä lähdössä hiihtolomalle Lappiin niin jos ei varaa mökkiä jossa edes sukolatausmahdollisuus niin sitten saa kyllä syytää ihan itseään siellä pikalaturilla värjötellessään.
Hotellejakin on olemassa. Aika ruuhkaista on niissä latauspaikat.

Olen saama mieltä edellisten kanssa siitä, että ongelmat ovat hyvin harvinaisia, mutta kun se sattuu kohdalle niin ketuttaa kovasti. Tunnen kaksikin ystävää joille riitti pakoliset lehtipihvit klo 23 :00 ABC:llä ( myyntitykkejä siis ). Loppui se sähköautoilu vaikka 90 % ajasta meni ihan ongelmitta. Nyt vetävät nokipilvien saattelemana pitkin suomea.
 
Menee taas off topikiski, mutta miten tämä energian häviättömyyden laki toimii näissä akuissa ?
Yllä olevan mukaisesti lataat akkuun 10 yksikköä energiaa, mutta kylmässä saat siitä ulos 5 yksikköä. Missä se toinen 5 yksikköä on tai mihin se katoaa ? Ja mihin muotoon se häviää ? Jos joku asioista ymmärätävä tämän viitsisi selittää.

Olisi muuten hienoa että ilmiö olisi myös päinvastainen, lataat auton kovassa pakkasessa 5 yksikköä ja kun kelit muuttuu plussan puolelle , saat siitä ulos 10 yksikköä :) Noopelin arvoinen juttu.
Varmaan yksinkertaisimmillaan tuo selittyy sillä että lämpötila muuttaa akuston sisäistä resistanssia. Kun resistanssi muuttuu niin se energia tulee sieltä joko vaikeammin tai helpommin. Sama energiamäärä mutta osa katoaa resistanssiin (lämmöksi). Sitten kun sitä oikeen kylmänä rankasti puretaan niin akku lämpenee ja tehoa alkaa tulemaan helpommin.
 
Menee taas off topikiski, mutta miten tämä energian häviättömyyden laki toimii näissä akuissa ?
Yllä olevan mukaisesti lataat akkuun 10 yksikköä energiaa, mutta kylmässä saat siitä ulos 5 yksikköä. Missä se toinen 5 yksikköä on tai mihin se katoaa ? Ja mihin muotoon se häviää ? Jos joku asioista ymmärätävä tämän viitsisi selittää.

Olisi muuten hienoa että ilmiö olisi myös päinvastainen, lataat auton kovassa pakkasessa 5 yksikköä ja kun kelit muuttuu plussan puolelle , saat siitä ulos 10 yksikköä :) Noopelin arvoinen juttu.

Akun sisäinen resistanssi on suurempi kylmässä, joten lämmöksihän se muuttuu, jos akkua puretaan kylmänä. Sitten jos se lämmitetään ennen purkamista ulkoisella energialla niin siellä on taas esimerkissäsi 10 yksikköä energiaa. Eli ei se energia sieltä mihinkään merkittävästi katoa jos sitä ei mihinkään käytetä.

Ladatessahan Li-ion akku lämpiää ja sitä erikseen lämmitetään, jotta se ottaa paremmin virtaa sisään. Näin sinne saadaan taas se kymmenen yksikköä sisään, joka tipahtaa viiteen akun viiletessä, jos esimerkkiä taas seurataan.

Esimerkkihän on ylitseampuva jos puhutaan pelkästään energiasta. Kylmässä kun myös energian kulutus kasvaa johtuen ilmanvastuksen kasvamisesta, lämmityksestä, tien kunnosta, jne.
 
Noissa tiedossa kun ostaa 100kwh akun niin range suhteessa kapenee, ei siis mitään uutta. Tuosta näkee että lasten kengissä nämä akkuautot vielä kun ei pikku pakkasilla pääse kuin nippa nappa 300 kilsaa. Mietippä kun lähdet jostain laskettelukeskuksesta lähtöpäivänä ja pakkasta -40 ja kylmä akku niin mukava jos ei ole ladattu 100% lähteä lähes suoraan etsimään laturia. Ehkä tuosta taulukosta ne vertailukelpoiset Highlandiin on nuo BMW ja VW joissa on range about 50km pienempi vaikka akku on 5-8% isompi. Tulevat niillä -17 vuoden Tesla 3 tekniikoilla, mitä täällä sanotaan että tultu rinnalle ja ohi.
Pistä Y sinne kolmosen tilalle vertailuun, niin sen ranget putoavat VW:n tasolle tai alapuolellekin. Ei ole kauhean hedelmällistä verrata täysin eri kokoisia autoja keskenään kun kulutus tunnetusti riippuu aika paljon siitä auton muodosta ja koosta.
 
Ootko ollu tyytyväinen tohon?

Tekee sen minkä lupaa, DC-vikavirtasuojaus mukana, jumppereilla voi rajoittaa latausvirran, ja perusmallikin tukee virranhaistelua, että voi kuormitusta dynaamisesti rajoittaa. Itse ostin anturit tuota varten, mutta on jäänyt asentamatta, kun kiinteällä rajoituksella on pärjännyt hyvin.
Ainut miinus minkä voisi antaa että kaapeli on musta, jos on pimeä latauspaikka niin ohikulkijat saattavat tahtomattaan kompastella. Ja kannattaaa se muutama kymppi investoida pidempään kaapeliin (mitä en itse tehnyt).
 
Talviajo maantiellä ja lämmityslaite oli ne akilleen kantapäät nythän nuo on korjattu ja ei valittamista. Tekniikka kehittyy ja autot vaan tuppaa paranemaan eikä Tesla siinä poikkea. Huonoja autoja hankala löytää. Mm. testin id7 maantieajossa nyökkii ja elää pompuissa kuin Duster lehtijousineen, Toyota priuksen valot eivät toimineet lumisilla teillä jne. Ehkä oleellisin juttu edelleen tuo Teslan etumatka sähköautotekniikassa kun pienemmällä akulla toimintamatka parempi muihin. Ostaa polttiksen jos kaipaa niitä perinteisiä auto-ominaisuuksia ja ostaa Teslan jos haluaa parasta sähköautotekniikkaa kesät talvet.
Missä Dusterissa on lehtijouset?? Katselin tossa 7 vuotta sitten markkinoille tulleen nelivedon varaosia ja ei siellä ollut kuin kierrejousia?
 
Onko kellään muulla ollut ongelmia että apilla ei saa yhteyttä autoon jos se "nukkuu", eli vasta kun käy avaamassa fyysisesti oven niin saa yhteyden? Tätä on nyt pari päivää jatkunut, ja sama ongelma vaimolla niin tuskin puhelimessa ongelma. En ole myöskään kuullut että servereissä olisi mitään eli luulisin että auton päässä vika.

'21 M3 kyseessä jos sillä merkitystä.
 
Missä Dusterissa on lehtijouset?? Katselin tossa 7 vuotta sitten markkinoille tulleen nelivedon varaosia ja ei siellä ollut kuin kierrejousia?
Täällä kun on niin kriittisesti aina haukuttu Teslan maantieajon nypyttelyä ja nyt kun se on korjattu niin ei voi sitten muilla automerkeillä olla sitä ongelmaa? Varmaan ykkös sukupolven dusterissa oli.
 
Onko kellään muulla ollut ongelmia että apilla ei saa yhteyttä autoon jos se "nukkuu", eli vasta kun käy avaamassa fyysisesti oven niin saa yhteyden? Tätä on nyt pari päivää jatkunut, ja sama ongelma vaimolla niin tuskin puhelimessa ongelma. En ole myöskään kuullut että servereissä olisi mitään eli luulisin että auton päässä vika.

'21 M3 kyseessä jos sillä merkitystä.
Mikä softa? 2023.30.9 version bugin vuoksi auto meni liian syvään uneen eikä tekstiviesti herätä autoa. Nyt 2024.2.2.1 ja 2024.2.3 versioissa tuota ongelmaa ei ole enää ollut. Lisäksi jos oli sentry mode päällä, tai auto latauksessa niin silloin ei nukahtanut samalla tavalla ja ongelmaa ei ollut.
 
Aika tuuhea skenaario kyllä tuo. Toki mahdollista, mutta jos nuin kävisi niin oma bensa-auto sanois että menehä kloppi muualle, katotaan sitä käynnistymistä sitte kevväämmällä.
Tokihan noin harvoin käy, mutta täällä perus pakkaset joka talvi -25 ja yli 30 napsahtaa hetkittäin. Ei siis lienee kovinkaan epätodellista jos esim. latauksen aikana katkeaa sähköt yöllä ja kylmenee akku ja heräät aamulla game over. Täällä kotona pärjää hyvinkin kun lämmin talli, mutta kun lähden pikkaisen pohjoisempaan tuonne napapiirin toiselle puolelle niin nuo on jo koeponnistettu. Kahdesta sähköautosta oppineena kolmas on niin sanotusti varma nakki minimissään 650 wltp.
 
Anteeksi jos kysyn äskettäin läpikäydyn asian mutta onko oikeasti niin että jossain Teslan malleissa ei saa yhden polkimen ajoa pois päältä?
Toisen merkin täyssähköllä syksystä saakka autoilleena olen yrittänyt useamman kerran totutella tuohon mutta ei vaan sovi minulle, rullailen mieluummin.
 
Pistä Y sinne kolmosen tilalle vertailuun, niin sen ranget putoavat VW:n tasolle tai alapuolellekin. Ei ole kauhean hedelmällistä verrata täysin eri kokoisia autoja keskenään kun kulutus tunnetusti riippuu aika paljon siitä auton muodosta ja koosta.
Hankala noissa juuri tarkalleen saada mistään samoja vertailukohtia. Sinä vertaat y malliin mikä katumaasturina 10cm korkeampi, itse sedania toiseen sedaniin. Ehkä aikanaan kunhan Volkkarin rahkeet riittää tuoda se isompi akkuinen id7 nelivetona myyntiin on verrattavissa Tesla ässään.
 
Akun sisäinen resistanssi on suurempi kylmässä, joten lämmöksihän se muuttuu, jos akkua puretaan kylmänä.
Siis onko akku hyvin lämmin kun autolla ajetaan kovassa pakkasessa ? Hieman paradoksaalista, sillä eihän se sitten ole kylmä kuin alussa ?
 
Siis onko akku hyvin lämmin kun autolla ajetaan kovassa pakkasessa ? Hieman paradoksaalista, sillä eihän se sitten ole kylmä kuin alussa ?
Akku lämpiää kun sitä puretaan. Eli jos lähdet ajamaan kylmällä akulla/autolla ja ajelet pari tuntia niin akku on lämmennyt aika paljon. Mikä tässä on paradoksaalista?

Mutta noin ylipäätään kylmässä ajaminen toki kuluttaa akkua muutenkin enemmän koska ohjaamoakin pitää lämmittää ja kylmän akun käyttö kuluttaa enemmän tehoa sieltä akusta kuin lämpimän akun käyttö.
 
Akku lämpiää kun sitä puretaan. Eli jos lähdet ajamaan kylmällä akulla/autolla ja ajelet pari tuntia niin akku on lämmennyt aika paljon. Mikä tässä on paradoksaalista?
Eli suurimmat häviöt tulevat heti alussa ja alkavat laskea heti akun lämmetessä. Kauan akulla sitten kestää lämmetä sellaisen tilaan jossa häviöt ovat normaalit ?

Em tarkoittanee sitä, että pätkäajo kovalla pakkasella se vasta turmiollista on.
 
Mikä softa? 2023.30.9 version bugin vuoksi auto meni liian syvään uneen eikä tekstiviesti herätä autoa. Nyt 2024.2.2.1 ja 2024.2.3 versioissa tuota ongelmaa ei ole enää ollut. Lisäksi jos oli sentry mode päällä, tai auto latauksessa niin silloin ei nukahtanut samalla tavalla ja ongelmaa ei ollut.
2023.44.30.9 eli kuullostaisi juuri tuolta. Sen olenkin huomannut että latauksessa ollessaan toimii etäohjaus. Mulle ei kyllä ole tullut mitään uudempaa softaa vielä ladattavaksi :hmm:
 
Ilmeisesti taas kaveri löytänyt mieluisan tesla uutisoinnin ja tuli revittelemään sillä.
Ei oikeastaan vaan kertoo sen että CT ruostuu. Vuonna 2020 lanseerauksessa piti olla ruostumaton mutta ilmeisesti teräksen laatu/kama ei ole oikeaa ja tulee ruostepilkkuja.

100k autoon mikä ruostuu.
 
Kaippa sieltä toimitetaan just sellasta rosteria mitä on tilattu?

Jos fokus on ollut siinä että autosta halutaan luodinkestävä niin voi olla että korroosio-ominaisuuksia ei nähty niin olennaisina?
Nyt olisi kiva saada Outokummulta joku vastaus että ei suomalaista tuotantoa vedetä lokaan. Meillä muutenkin laadukas vienti on vähissä ja jos teräskin on perseestä niin ei sitä oikein voi banaanien viennilläkään korvata.
 
2023.44.30.9 eli kuullostaisi juuri tuolta. Sen olenkin huomannut että latauksessa ollessaan toimii etäohjaus. Mulle ei kyllä ole tullut mitään uudempaa softaa vielä ladattavaksi :hmm:
Toi on jännä miten noita softia tippuu. Itelle tullu tuosta 30.9 versiostakin kuus eri versiota :D toissaviikolla tuli 2024.2.2.1 ja viime viikolla 2024.2.3 ja nythän osa on saanut jo 2024.2.6.
 
Eli suurimmat häviöt tulevat heti alussa ja alkavat laskea heti akun lämmetessä. Kauan akulla sitten kestää lämmetä sellaisen tilaan jossa häviöt ovat normaalit ?

Em tarkoittanee sitä, että pätkäajo kovalla pakkasella se vasta turmiollista on.

Niin. En osaa vastata kysymykseesi mutta riippuu tietysti purkuvirrasta ja säästä.

Eri valmistajilla on myös erilainen lähestyminen tähän asiaan.

Teslahan esimerkiksi lähtee lämmittämään akkua ihan aktiivisesti jos se on liian kylmä liikkeelle lähdettäessä.

Joka ei ole energiataloudellisesti järkevää jos esimerkiksi ajetaan vaan muutama kilometri mutta pidemmällä matkalla kuluttaa sitten vähemmän sähköä kun akun lämmitys on energiatehokkaampaa.
 
Niinhän se on niin kuin on mille tahansa autolle. Itsellä 13km työmatkaa ja pakkasella kun ajelee niin moottori ei ehdi lämmetä ollenkaan siinä. Pieni bensamoottori ja keskikulutus 9l/100km tuossa ajossa.
Mä oon ajanu joulukuun alkupuolelta max. 15-20km pätkiä kerrallaan. Yksi Turun reissu taitaa mahtua lisukkeksi. Kulutus viimeisellä 2500km rapsakka 26,xxkW/100km :)
 
Olen siinä käsityksessä, että Xenon ja LED-valojen yhteydessä valojen automaattinen korkeudensäätö on pakollinen ellei häikäisytaipumusta ole minimoitu muulla tavoin. Halogeenivaloissa korkeudensäätö voidaan toteuttaa myös manuaalisesti.
Tietty valoteho kun ylittyy niin tarvii Euroopassa olla automaattisäätö (ja pesurit?). Olikohan 2000 lumenia tms. Käytännössä on olemassa joku xenon-kanta joka menee alle, joissain pienemmissä autoissa ollut. Ja perusmallien ledit järjestään menee alle.
 
Ei oikeastaan vaan kertoo sen että CT ruostuu. Vuonna 2020 lanseerauksessa piti olla ruostumaton mutta ilmeisesti teräksen laatu/kama ei ole oikeaa ja tulee ruostepilkkuja.

100k autoon mikä ruostuu.
Delorean ruostumatonta terästä ja netti pullollaan kun ruosteessa. Se että on ruostumatonta terästä ei tarkoita etteikö se pintaruostuisi vaan ei puhkiruostu läpi. Onhan tuo hieman harhaanjohtavaa kuluttajalle, mutta luulo ei ole tiedon väärtti.
 
Delorean ruostumatonta terästä ja netti pullollaan kun ruosteessa. Se että on ruostumatonta terästä ei tarkoita etteikö se pintaruostuisi vaan ei puhkiruostu läpi. Onhan tuo hieman harhaanjohtavaa kuluttajalle, mutta luulo ei ole tiedon väärtti.
Ja deloreanissa on sentään pinnoite päällä toisin kuin tuossa.
 
Delorean ruostumatonta terästä ja netti pullollaan kun ruosteessa. Se että on ruostumatonta terästä ei tarkoita etteikö se pintaruostuisi vaan ei puhkiruostu läpi. Onhan tuo hieman harhaanjohtavaa kuluttajalle, mutta luulo ei ole tiedon väärtti.

Deloreanissa on rosterin päällä erillinen suojakerros vielä, lakkaa tms. CT:ssä ei ole.
 
Niin. En osaa vastata kysymykseesi mutta riippuu tietysti purkuvirrasta ja säästä.

Eri valmistajilla on myös erilainen lähestyminen tähän asiaan.

Teslahan esimerkiksi lähtee lämmittämään akkua ihan aktiivisesti jos se on liian kylmä liikkeelle lähdettäessä.

Joka ei ole energiataloudellisesti järkevää jos esimerkiksi ajetaan vaan muutama kilometri mutta pidemmällä matkalla kuluttaa sitten vähemmän sähköä kun akun lämmitys on energiatehokkaampaa.
Niin eikös tuo chill mode ole sitä varten jos ei halua ylimääräisesti lämmitellä akkua tarpeettomasti pätkäajossa. Tokihan se silloinkin lämmittää varsinkin jos pitkään on ulkosalla paukkupakkasessa.
 
Teipit pintaan ja kovaa ajoa?

cybertruck-matte-black.jpg
 
Luulisi, että on ainakin helppo teipata kun on niin paljon suoria kulmia ja tasaista pintaa. :D
Mun silmiin teipatut näyttää paremmalta kuin paljas metalli. Toki jos ruostuvat ilman teippausta niin pyyhkeitä annettava.

En lähde hutkimaan tässä kohtaa ruostejutuista. Ei tiedä miten yleistä. Pahimmassakaan tapauksessa ei tiedä johtuuko huonosta teräserästä tai voiko tesla tehdä korjaavia toimenpiteitä(pinnoitus, muutos metallin koostumukseen?). Ekat sadat autot linjastolta ei ole samaa kuin mitä nähdään myöhemmin kun autot on debugattu ja tuotanto oikeasti ylösajettu. Valmistusmäärät todella pieniä tällä hetkellä.
 
Asiaton käytös
Jeps tesloistahan kuuluu vaan hyvää nykyään. Mielellään ärsytän teitä fanipoikia..
 
Kaippa sieltä toimitetaan just sellasta rosteria mitä on tilattu?
Näin on. Ruostumaton teräs tarkoittaa oikeasti ruostumista vastustavaa terästä. Terästehtaalta saa sitä mitä tilaa, voi toki tulla sekundaeräkin, mutta todennäköisyys on pieni. Peruslaatuinen ruostumaton teräs ei esim. kestä suolavettä.
 
Anteeksi jos kysyn äskettäin läpikäydyn asian mutta onko oikeasti niin että jossain Teslan malleissa ei saa yhden polkimen ajoa pois päältä?
Toisen merkin täyssähköllä syksystä saakka autoilleena olen yrittänyt useamman kerran totutella tuohon mutta ei vaan sovi minulle, rullailen mieluummin.
Missään -20 jälkeen valmistetussa Teslassa ei ole renegeroinnin säätöä, Suomessa.
 
Tietty valoteho kun ylittyy niin tarvii Euroopassa olla automaattisäätö (ja pesurit?). Olikohan 2000 lumenia tms. Käytännössä on olemassa joku xenon-kanta joka menee alle, joissain pienemmissä autoissa ollut. Ja perusmallien ledit järjestään menee alle.
Vanhoissa Model S/X on 20W etulamput siksi ettei pesureita tarvinnut laittaa. Jenkeissä 25W.
 
Jenkeissä myös poistettiin kaikki muut tilat paitsi yhden polkimen ajo koska EPA testit olisi pitänyt ajaa kaikilla. Eiköhän tuokin tule ajan kanssa tänne.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 417
Viestejä
4 507 107
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom