Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli Elonin lupaus töötin saamiseksi pelkällä softalla oli huuhaata?
Mitä nyt taas?
Ei ole torvea Yoken keskellä. Pelkkä nappi.Tämän uutisen mukaan tuo torvi tuli jo jokunen aika sitten autoihin. Mutta joku omistaja voisi vahvistaa.Tesla appears to be finally adding a regular horn to its yoke steering wheel
Tesla appears to have finally agreed to walk back one feature of its controversial yoke steering wheel, as it will...electrek.co
Kuopiossa näyttää appi 41-46?Superien hintoja tarkasteltu, 41c-52c/kWh Tesloille. Ei-Tesla hinnat 50c-62c/kWh.
Tämmöset pelastaisi hiihtolomat. Ei ollut sunnuntaina mitään ruuhkia ja yksi pömpeli oli useassa paikassa vapaana. Voi olla lomilla pikku jonot latureilla ellei lähde helvetin aikaisin tai myöhään liikkeelle.Tesla To Build the World's Largest Supercharger With 164 Stalls and Solar Canopy
Tesla's new world's largest Supercharger in Calirfornia integrates 164 stalls, solar power, and innovative design for a sustainable EV future.www.notateslaapp.com
Kylla ma kovin ihmettelen jos ei kohta ala olemaan myos kemppowerilla akkupaketteja lisattavaksi latauskentille. 6x150kw missä kentan maksimi teho on 250kw muuttuu aivan erilaiseksi pedoksi kun siihen yhdistaa 1Mwh akun tasaamaan piikkitunteja.Tämmöset pelastaisi hiihtolomat. Ei ollut sunnuntaina mitään ruuhkia ja yksi pömpeli oli useassa paikassa vapaana. Voi olla lomilla pikku jonot latureilla ellei lähde helvetin aikaisin tai myöhään liikkeelle.
Ehtikin hetken olla siedettävän hintaista. Lieneekö joku hiihtolomapomppu vai jääkö pidemmäksi aikaa tuolle tasolle, saa nähdä.Superien hintoja tarkasteltu, 41c-52c/kWh Tesloille. Ei-Tesla hinnat 50c-62c/kWh.
Kempowerilla hyvä potentiaali varsinkin noissa abc asemilla nostaa tehot ampumaan mitä sähkäri voi vastaanottaa, mutta noita upgradetaan pikku hiljaa. Se että on tarpeeksi lataustilaa ja paalua päivittää asemat vie vielä aikaa ens vuosikymmenelle. Teslan superit lähtökohtaisesti isompia, koska alusta asti mietitty isolle parkkialueelle laturipaikat, eikä ängetä väkisin jonnekin ABC perukoille muutama hassu pönttö.Kylla ma kovin ihmettelen jos ei kohta ala olemaan myos kemppowerilla akkupaketteja lisattavaksi latauskentille. 6x150kw missä kentan maksimi teho on 250kw muuttuu aivan erilaiseksi pedoksi kun siihen yhdistaa 1Mwh akun tasaamaan piikkitunteja.
Hankala tuota varmaan laskeskella eri paikkakunnilla eri vaade, mutta nyt pärjää hyvin jos auto lataa 50-100kw kun monet laturit 50kw ja noissa abc asemilla monet teslatkin raportoit nippa nappa 100kw+ saanteja. Lataukset hidastuu myöskin talvisin, mutta potentiaalia alkaa suurimmalla osalla sähköautoista jo olemaan yli 100kw latailuihin myös talvella. Ehkä tämä latausnopeus yleistyy 200kw+ kesät talvet muutamassa vuodessa niin riittää alle 30 laturia asemalle. Nyt pitäisi olla enemmän ja mieluusti vielä tiheämmin latauspaikkoja.Onko olemassa muuten jotain selvitystä, että kuinka monta latauspaikka pitäisi olla, että se palvelisi yhtä hyvin autoilijoita kuin tyypillinen 4 paikkainen bensapumppuasema. Toki anto/ottoteho on se muuttuva tekijä näissä sähköasemissa, kun taas bensapuollella se on vakio.
No jos ajatellaan, että yksi tankkaustapahtuma ottaa 5min ja sillä saa 600km rangea. Sitten sähkiksellä latausteho keskimäärin 100kW ja kulutus 20kWh/100km -> 600km lataamiseen tarvitaan 1h 12min.Onko olemassa muuten jotain selvitystä, että kuinka monta latauspaikka pitäisi olla, että se palvelisi yhtä hyvin autoilijoita kuin tyypillinen 4 paikkainen bensapumppuasema. Toki anto/ottoteho on se muuttuva tekijä näissä sähköasemissa, kun taas bensapuollella se on vakio.
Joo etenkin neste on sen tasoinen ja IONITY tulee nyt jo yhdellä latauksella 1kk maksut säästettyä. Ei tarvi superia enää kyllä käyttää näillä uusilla hinnoilla.Kyl nuo Neste, ST1, ABC päivitettynä kentät alkaa mielestäni olemaan aika päteviä, 600kW kentällä tehoa ja 6kpl letkuja tarjolla.
Nuo on jo sinnepäin. Superchargerit Suomessa keskimäärin 8 pömpeliä, letkuja 16kpl. Taitaa noissa teslojen latauspaikoissa olla tilaa helposti tuplata pömpelit.Kyl nuo Neste, ST1, ABC päivitettynä kentät alkaa mielestäni olemaan aika päteviä, 600kW kentällä tehoa ja 6kpl letkuja tarjolla.
Superien hintoja tarkasteltu, 41c-52c/kWh Tesloille. Ei-Tesla hinnat 50c-62c/kWh.
Supereiden hinnanmuutosten perusteella hinnat tuntuisivat seuraavan edellisen 1-3kk pörssisähkön hinnanvaihteluita. Jos pörssisähkön hinta on keskimäärin noussut, supereiden hintoja nostetaan. Jos keskimäärin laskenut, lasketaan.
Supereiden hinnat on näköjään noussut kaikkialla Euroopassa. Toki talvella sähkö yleensä kalliimpaa, mutta kyllä tässä haisee silkka rahastus.
Superien hintoja kyllä vaihdellaan suht. usein vrt muut toimijat. Monihan toimija nosti kun sähkökriisi iski hintoja, ja on ”unohtanut” laskea hintoja alaspäin. Mm. Virran 200kW tehoisesta laturista lataus maksaa 45c/kWh ja Rechargella 49c/kWh. RC toki laski hiukan sieltä 63centistä hintoja.Ehtikin hetken olla siedettävän hintaista. Lieneekö joku hiihtolomapomppu vai jääkö pidemmäksi aikaa tuolle tasolle, saa nähdä.
Eli ei siis ole erillistä toimintoa vaan säätö = kalibrointi?
Ja jos takaloosterissa on 20 laatikkoa lonkeroa niin valot säätyy automaattisesti silloin?
Lähinnä mietin tilannetta jossa auton kuormaus aiheuttaisi sen, että toisella kuskilla liian ylhäällä ja toisella liian alhaalla.
Superien hintoja tarkasteltu, 41c-52c/kWh Tesloille. Ei-Tesla hinnat 50c-62c/kWh.
Kyl nuo Neste, ST1, ABC päivitettynä kentät alkaa mielestäni olemaan aika päteviä, 600kW kentällä tehoa ja 6kpl letkuja tarjolla.
Joo etenkin neste on sen tasoinen ja IONITY tulee nyt jo yhdellä latauksella 1kk maksut säästettyä. Ei tarvi superia enää kyllä käyttää näillä uusilla hinnoilla.
Juu ei. Ohjaus on yhä "kehnoa ajosimulaattoria muistuttava" ja auto on vieläkin meluisa. Lämmitys sentään toimi tässä yksilössä, toisin kuin aiemmin testatussa.Ei nyt mitään yllättävää noissa pisteissä ole verrattuna edelliseen 3 tuloksiin.
Tietääkö kukaan miten 3:n ja Y:n alusta on suojattu akun osalta? Netistä ei onnistunut mitään kättäpidempää tästä löytämään.
Tämän jutun lukemisen jälkeen mietitytti:
Moottorin käyttötestiauto koki pohjakosketuksen – kustannusarvio jopa 15 000 euroa!
Kia Niro EV sai Moottorin käyttötestin aikana pohjakosketuksen, mikä paljasti sähköautojen yleisen akilleenkantapään: jos auton pohjassa oleva akku vaurioituu, korjauskustannukset saattavat nousta todella suuriksi.moottori.fi
Moottorin otsikko kertoo kaiken oleellisen, mutta vielä TD;DR: Kuljettaja ei ole huomannut ajaneensa mihinkään maakosketukseen, mutta Huyndain akussa on pohjassa pienen pieni särö ja kustannuksena voi tulla koko akkupaketin vaihto järkyttävään hintaan. Tai sitten varmaan hylky katsastuksessa.
Suomen tieiden kunto kun on mitä on ja talvella vielä pahemi, niin tietääkö onko Teslan pohjassa akku yhtä lailla tarjolla naarmuille?
Talviajo maantiellä ja lämmityslaite oli ne akilleen kantapäät nythän nuo on korjattu ja ei valittamista. Tekniikka kehittyy ja autot vaan tuppaa paranemaan eikä Tesla siinä poikkea. Huonoja autoja hankala löytää. Mm. testin id7 maantieajossa nyökkii ja elää pompuissa kuin Duster lehtijousineen, Toyota priuksen valot eivät toimineet lumisilla teillä jne. Ehkä oleellisin juttu edelleen tuo Teslan etumatka sähköautotekniikassa kun pienemmällä akulla toimintamatka parempi muihin. Ostaa polttiksen jos kaipaa niitä perinteisiä auto-ominaisuuksia ja ostaa Teslan jos haluaa parasta sähköautotekniikkaa kesät talvet.Juu ei. Ohjaus on yhä "kehnoa ajosimulaattoria muistuttava" ja auto on vieläkin meluisa. Lämmitys sentään toimi tässä yksilössä, toisin kuin aiemmin testatussa.
No ei tuota kyllä meluisaksi haukuttu. Keskikastissa.Juu ei. Ohjaus on yhä "kehnoa ajosimulaattoria muistuttava" ja auto on vieläkin meluisa. Lämmitys sentään toimi tässä yksilössä, toisin kuin aiemmin testatussa.
Ehkä oleellisin juttu edelleen tuo Teslan etumatka sähköautotekniikassa kun pienemmällä akulla toimintamatka parempi muihin.
Mikäs jippo tuossa hinnassa on? Voisin ostaa vaikkei juuri nyt edes ole tarvetta kolmannelle laiturilleBTW. jos tarviitte halpoja latureita niin volkkarilta saa 11kw tyhmää laturia 169e ja älymallia 219e. Muutama kymppi lisää pidemmästä johdosta.
Volkswagen ID. Charger | Latausasema kotiisi | VW Shop - powered by Elli
Jopa 11 kW:n latausteho sähköautoille omassa autotallissasi hyödyllisillä lisätoiminnoilla - tutustu Ellin älykkääseen laturiin.vw.elli.eco
Varmaan uutta mallia tulossa, tuohan on kooltaan aika suuri vs vaikka teslan laturi. Normistihan nuo on tonnin vehkeitä (ainaki pro malli). Tilasin ite ton karvalakkimallin mökille.Mikäs jippo tuossa hinnassa on? Voisin ostaa vaikkei juuri nyt edes ole tarvetta kolmannelle laiturille
Ehkä oleellisin juttu edelleen tuo Teslan etumatka sähköautotekniikassa kun pienemmällä akulla toimintamatka parempi muihin.
Noissa tiedossa kun ostaa 100kwh akun niin range suhteessa kapenee, ei siis mitään uutta. Tuosta näkee että lasten kengissä nämä akkuautot vielä kun ei pikku pakkasilla pääse kuin nippa nappa 300 kilsaa. Mietippä kun lähdet jostain laskettelukeskuksesta lähtöpäivänä ja pakkasta -40 ja kylmä akku niin mukava jos ei ole ladattu 100% lähteä lähes suoraan etsimään laturia. Ehkä tuosta taulukosta ne vertailukelpoiset Highlandiin on nuo BMW ja VW joissa on range about 50km pienempi vaikka akku on 5-8% isompi. Tulevat niillä -17 vuoden Tesla 3 tekniikoilla, mitä täällä sanotaan että tultu rinnalle ja ohi.Toisaalta talvella katoaa rangesta ihan yhtä paljon kuin muillakin.
Tuosta kun pyöräyttää prosenteiksi, niin teslalla katoaa 48% rangesta. Paras on KIA, jolla katoaa vain 39% ja huonoin Jeep, jolla rangesta lähtee yli puolet.
Suurin osa 50% tuntumassa, Volvosta ei vielä softapäivityksen puutteen takia voi olla varma, että onko tulos keskinkertainen vai kohtuullinen.
Tuo Kian suoritus noin isoksi autoksi on suorastaan hämmentävä.
Jep aika moni niitä priuksia ostaa ja Highland on samaa kastia. Ehkä 2040 kun pääsee akkuteknologiaa huippuunsa ja tulee takaisin kubismi vai pitäisikö vaan todeta että cybertruck on jo 10 vuotta aikaansa edellä?Tähän haluaisin sen verran puuttua että kaikki eivät ehkä halua moista aerodynamiikan ehdoilla suunniteltua saippuakoteloa. Suunnilleen yhtä ruma kuin Ioniq 6.
Toisaalta talvella katoaa rangesta ihan yhtä paljon kuin muillakin.
Tuosta kun pyöräyttää prosenteiksi, niin teslalla katoaa 48% rangesta. Paras on KIA, jolla katoaa vain 39% ja huonoin Jeep, jolla rangesta lähtee yli puolet.
Suurin osa 50% tuntumassa, Volvosta ei vielä softapäivityksen puutteen takia voi olla varma, että onko tulos keskinkertainen vai kohtuullinen.
Tuo Kian suoritus noin isoksi autoksi on suorastaan hämmentävä.
Varmaan uutta mallia tulossa, tuohan on kooltaan aika suuri vs vaikka teslan laturi. Normistihan nuo on tonnin vehkeitä (ainaki pro malli). Tilasin ite ton karvalakkimallin mökille.