Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Uusi Yoke ratti, nyt on töötti siellä missä sen pitääkin olla. Myös pitäisi olla kestävämpi, eikä pinnan kuoriutua:

 
Mitä nyt taas?

Et lukenut tuota linkitettyä? Elonin twiitin mukaan jo vanhassa oli "fyysinen töötti", kunhan vain softa tulisi. Miksi siis tuossa hehkutetaan uutena että siinä sellainen on? Kumpi se siis nyt mrBarrelNut on? Onko se uusi ratti ainoastaan fyysisellä töötillä, vai eikö se olekaan uusi ominaisuus?

Joko Elon tai tuo lähteesi siis puhuu paskaa. Eiköhän se Tege sitä toivonut, että kumpi. Lähdekritiikki.
 
Tämän uutisen mukaan tuo torvi tuli jo jokunen aika sitten autoihin. Mutta joku omistaja voisi vahvistaa.
Ei ole torvea Yoken keskellä. Pelkkä nappi.
On sitä tullut jokusen kerran lyötyä. :rofl:

Toimii tosin myös niin, että lyö kämmenen viidellä sormella kaikkien oikean puolen nappien päälle.
 
Jahas. Eipä taas tarvi Supereilla latailla kun esim. Akaassa missä itse eniten käynyt on halvimmillaan 47c/kWh.
 
Tämmöset pelastaisi hiihtolomat. Ei ollut sunnuntaina mitään ruuhkia ja yksi pömpeli oli useassa paikassa vapaana. Voi olla lomilla pikku jonot latureilla ellei lähde helvetin aikaisin tai myöhään liikkeelle.
 
Tämmöset pelastaisi hiihtolomat. Ei ollut sunnuntaina mitään ruuhkia ja yksi pömpeli oli useassa paikassa vapaana. Voi olla lomilla pikku jonot latureilla ellei lähde helvetin aikaisin tai myöhään liikkeelle.
Kylla ma kovin ihmettelen jos ei kohta ala olemaan myos kemppowerilla akkupaketteja lisattavaksi latauskentille. 6x150kw missä kentan maksimi teho on 250kw muuttuu aivan erilaiseksi pedoksi kun siihen yhdistaa 1Mwh akun tasaamaan piikkitunteja.
 
Supereiden hinnanmuutosten perusteella hinnat tuntuisivat seuraavan edellisen 1-3kk pörssisähkön hinnanvaihteluita. Jos pörssisähkön hinta on keskimäärin noussut, supereiden hintoja nostetaan. Jos keskimäärin laskenut, lasketaan.
 
Kylla ma kovin ihmettelen jos ei kohta ala olemaan myos kemppowerilla akkupaketteja lisattavaksi latauskentille. 6x150kw missä kentan maksimi teho on 250kw muuttuu aivan erilaiseksi pedoksi kun siihen yhdistaa 1Mwh akun tasaamaan piikkitunteja.
Kempowerilla hyvä potentiaali varsinkin noissa abc asemilla nostaa tehot ampumaan mitä sähkäri voi vastaanottaa, mutta noita upgradetaan pikku hiljaa. Se että on tarpeeksi lataustilaa ja paalua päivittää asemat vie vielä aikaa ens vuosikymmenelle. Teslan superit lähtökohtaisesti isompia, koska alusta asti mietitty isolle parkkialueelle laturipaikat, eikä ängetä väkisin jonnekin ABC perukoille muutama hassu pönttö.
 
Onko olemassa muuten jotain selvitystä, että kuinka monta latauspaikka pitäisi olla, että se palvelisi yhtä hyvin autoilijoita kuin tyypillinen 4 paikkainen bensapumppuasema. Toki anto/ottoteho on se muuttuva tekijä näissä sähköasemissa, kun taas bensapuollella se on vakio.
 
Onko olemassa muuten jotain selvitystä, että kuinka monta latauspaikka pitäisi olla, että se palvelisi yhtä hyvin autoilijoita kuin tyypillinen 4 paikkainen bensapumppuasema. Toki anto/ottoteho on se muuttuva tekijä näissä sähköasemissa, kun taas bensapuollella se on vakio.
Hankala tuota varmaan laskeskella eri paikkakunnilla eri vaade, mutta nyt pärjää hyvin jos auto lataa 50-100kw kun monet laturit 50kw ja noissa abc asemilla monet teslatkin raportoit nippa nappa 100kw+ saanteja. Lataukset hidastuu myöskin talvisin, mutta potentiaalia alkaa suurimmalla osalla sähköautoista jo olemaan yli 100kw latailuihin myös talvella. Ehkä tämä latausnopeus yleistyy 200kw+ kesät talvet muutamassa vuodessa niin riittää alle 30 laturia asemalle. Nyt pitäisi olla enemmän ja mieluusti vielä tiheämmin latauspaikkoja.
 
Onko olemassa muuten jotain selvitystä, että kuinka monta latauspaikka pitäisi olla, että se palvelisi yhtä hyvin autoilijoita kuin tyypillinen 4 paikkainen bensapumppuasema. Toki anto/ottoteho on se muuttuva tekijä näissä sähköasemissa, kun taas bensapuollella se on vakio.
No jos ajatellaan, että yksi tankkaustapahtuma ottaa 5min ja sillä saa 600km rangea. Sitten sähkiksellä latausteho keskimäärin 100kW ja kulutus 20kWh/100km -> 600km lataamiseen tarvitaan 1h 12min.

=> Yhtä pumppua vasten tarvittaisiin 14,4 laturia yhteisteholtaan 1,4MW.

Mutta tää nyt on ihan hatusta heitetty, koska vähänkin noita lähtöarvorja muuttelee, niin tulos muuttuu paljonkin. Karkea arvio kuitenkin, että vähintään 10 tolppaa per yksi pumppu ja kentällä yhteistehoa pitää olla ihan helvetisti.
 
Sinänsä sähköauto/polttisauto -yhtälö on haastava. Polttiksilla kun pitää tankata paikallisestikin aina (paitsi ehkä joku maanviljelijä, mutta heilläkin on vain työkoneisiin erillinen pumppu) mutta sähköä saa seinästä.

Sitten taas kun ollaan reissun päällä, niin lataus pitää vähintään matkalla suorittaa ja kun porukkaa on paljon matkalla niin helposti latauspisteet ruuhkautuvat kun latausta ei oikein voi välttää/lykätä.

EUn tavoitteet olivat 2021 1 asiointilatauspiste kymmentä sähkö/pheviä kohden ja pikalataus 1/100 sähköistä.

Suurteholatureita on n. 1000 ja sähköautoja 80000 vähän riippuen mitä tietoja saa kaivettua, mutta noilla paikkeilla.

Pikalatureilla ollaan ihan hyvillä kantimilla numeroiden perusteella, mutta paikallisia pullonkauloja on varmasti.
 
Mini ei taida tankata kotonaan. Sähkövatkaimia sentään useampi yrittää kotona ladata, niin aika hankala on latauspaikkoja suoraan laskea/verrata tankkausasemiin.
 
Kyl nuo Neste, ST1, ABC päivitettynä kentät alkaa mielestäni olemaan aika päteviä, 600kW kentällä tehoa ja 6kpl letkuja tarjolla.
Joo etenkin neste on sen tasoinen ja IONITY tulee nyt jo yhdellä latauksella 1kk maksut säästettyä. Ei tarvi superia enää kyllä käyttää näillä uusilla hinnoilla.
 
Kyl nuo Neste, ST1, ABC päivitettynä kentät alkaa mielestäni olemaan aika päteviä, 600kW kentällä tehoa ja 6kpl letkuja tarjolla.
Nuo on jo sinnepäin. Superchargerit Suomessa keskimäärin 8 pömpeliä, letkuja 16kpl. Taitaa noissa teslojen latauspaikoissa olla tilaa helposti tuplata pömpelit.
 
Viimeksi muokattu:
Supereiden hinnanmuutosten perusteella hinnat tuntuisivat seuraavan edellisen 1-3kk pörssisähkön hinnanvaihteluita. Jos pörssisähkön hinta on keskimäärin noussut, supereiden hintoja nostetaan. Jos keskimäärin laskenut, lasketaan.

Supereiden hinnat on näköjään noussut kaikkialla Euroopassa. Toki talvella sähkö yleensä kalliimpaa, mutta kyllä tässä haisee silkka rahastus.
 
Ehtikin hetken olla siedettävän hintaista. Lieneekö joku hiihtolomapomppu vai jääkö pidemmäksi aikaa tuolle tasolle, saa nähdä.
Superien hintoja kyllä vaihdellaan suht. usein vrt muut toimijat. Monihan toimija nosti kun sähkökriisi iski hintoja, ja on ”unohtanut” laskea hintoja alaspäin. Mm. Virran 200kW tehoisesta laturista lataus maksaa 45c/kWh ja Rechargella 49c/kWh. RC toki laski hiukan sieltä 63centistä hintoja.
 
Screenshot_20240214-130815~2.png


TM:n talvitestin väliraportti valmis. Ongelmia ollut Teslan valojen suuntauksessa.

Tesla-omistaja kaverin mukaan ei voi pitää paikkaansa vaan vihapuhetta, hit piece ja toimittajien osaamattomuutta.

Onko noissa valoissa erikseen olemassa joku säätötoiminto ja kalibrointi näyttääkö ne aina "oikein"

Muuten en keksi selitystä, miten säädöstä(kalibroinnista?) huolimatta valot näyttää eilen jotain ja tänään jotain muuta?
 
On noista raportoitu että valot elää omaa elämäänsä. Joillakin asetukset pysyy, toisilla ei ja joillakin nollaa päivityksen yhteydessä.

Pääasiallinen suuntaus tehdään asetuksista.
 
Olen huomannu, että välillä näyttää joskus liian ylös kun aamulla lähtee, mutta isomman tien risteykseen pysähtyessä valot laskeutuu oikealle kohdalle, koko matka ajaen lähivaloilla.
 
Eli ei siis ole erillistä toimintoa vaan säätö = kalibrointi?

Ja jos takaloosterissa on 20 laatikkoa lonkeroa niin valot säätyy automaattisesti silloin?

Lähinnä mietin tilannetta jossa auton kuormaus aiheuttaisi sen, että toisella kuskilla liian ylhäällä ja toisella liian alhaalla.
 
Eli ei siis ole erillistä toimintoa vaan säätö = kalibrointi?

Ja jos takaloosterissa on 20 laatikkoa lonkeroa niin valot säätyy automaattisesti silloin?

Lähinnä mietin tilannetta jossa auton kuormaus aiheuttaisi sen, että toisella kuskilla liian ylhäällä ja toisella liian alhaalla.

Jos puhutaa matrix-valoista Tesloissa* niin niissä on softavalikossa kalibrointi sekä säätö: Näitä valoja voi säätää ns. pikseli kerrallaan, sivuittain/korkeus jne. "miten haluaa".
Näiden osalta on tosiaan ollut haasteita jostain kumman syystä, että valot saattaa laskea / nousta. Koskee Model Y/3.

1707912294096.png

Vanhemmissa Model 3 on myös kalibrointi ja säätö, niissä sitten säätövaraa eri lailla - koko valokuvion osalta.
Vanhemmissa S/X malleissa on manuaalinen säätö valoissa (näissä ei ongelmia olekaan ollut).

Automaattinen korkeuden säätö kuorman mukaan on kaikissa.


(* = Model Y, Model 3 noin -21 lähtien, Model S 02/23 lähtien ja Model X 06/24 lähtien)
 
Superien hintoja tarkasteltu, 41c-52c/kWh Tesloille. Ei-Tesla hinnat 50c-62c/kWh.
Kyl nuo Neste, ST1, ABC päivitettynä kentät alkaa mielestäni olemaan aika päteviä, 600kW kentällä tehoa ja 6kpl letkuja tarjolla.
Joo etenkin neste on sen tasoinen ja IONITY tulee nyt jo yhdellä latauksella 1kk maksut säästettyä. Ei tarvi superia enää kyllä käyttää näillä uusilla hinnoilla.

Tässä vielä yhden latauksen erot:
Itselle yleensä tulee ladattua noin 45kwh sillon kun pitää käydä lataamassa jossain päivän reissulla. Sen lataukseen superilla kestää noin 18min.

K-lataus: 14,58e
ABC: 15,57e
Neste: 16,65e
Recharge: 22,05e
IONITY: 14,22e
IONITY tilauksella: 10,62e

Supercharger uusilla hinnoilla: 21,15-23,85e

Kyllä tuossa alkaa olemaan supercharger ihan viho viimeinen paikka missä ladata, vaikka tarttis vain 1-2 kertaa kuussa latailua julkisella. On oikeasti iso ero esim ykköstiellä ladata Lohjalla/salossa samalla pihalla ABC tai Tesla, tai näiden välissä kivihovin nesteeltä.
 
IMG_20240214_165546.jpg
Ei nyt mitään yllättävää noissa pisteissä ole verrattuna edelliseen 3 tuloksiin. Olisi vaan tuo matriisivalopäivitys ehtinyt tuohon testiin tulla. Etenemiskyky, kulutus, toimintamatka ja pikalataus 10. Loput osa-alueet 7.3 lehdessä.
 
Ei nyt mitään yllättävää noissa pisteissä ole verrattuna edelliseen 3 tuloksiin.
Juu ei. Ohjaus on yhä "kehnoa ajosimulaattoria muistuttava" ja auto on vieläkin meluisa. Lämmitys sentään toimi tässä yksilössä, toisin kuin aiemmin testatussa.
 
Tietääkö kukaan miten 3:n ja Y:n alusta on suojattu akun osalta? Netistä ei onnistunut mitään kättäpidempää tästä löytämään.

Tämän jutun lukemisen jälkeen mietitytti:

Moottorin otsikko kertoo kaiken oleellisen, mutta vielä TD;DR: Kuljettaja ei ole huomannut ajaneensa mihinkään maakosketukseen, mutta Huyndain akussa on pohjassa pienen pieni särö ja kustannuksena voi tulla koko akkupaketin vaihto järkyttävään hintaan. Tai sitten varmaan hylky katsastuksessa.

Suomen tieiden kunto kun on mitä on ja talvella vielä pahemi, niin tietääkö onko Teslan pohjassa akku yhtä lailla tarjolla naarmuille?

3/Y akun pohjassa on 6mm paksu "ballistic" alumiinilevy ja ne pitkittäisraudat kuten joku aiemin totesi. Tuo Levy on siis jotain vastaavaa seosta mistä esim miehistönkuljetusvaunut rakennetaan.

BTW. jos tarviitte halpoja latureita niin volkkarilta saa 11kw tyhmää laturia 169e ja älymallia 219e. Muutama kymppi lisää pidemmästä johdosta.
 
Juu ei. Ohjaus on yhä "kehnoa ajosimulaattoria muistuttava" ja auto on vieläkin meluisa. Lämmitys sentään toimi tässä yksilössä, toisin kuin aiemmin testatussa.
Talviajo maantiellä ja lämmityslaite oli ne akilleen kantapäät nythän nuo on korjattu ja ei valittamista. Tekniikka kehittyy ja autot vaan tuppaa paranemaan eikä Tesla siinä poikkea. Huonoja autoja hankala löytää. Mm. testin id7 maantieajossa nyökkii ja elää pompuissa kuin Duster lehtijousineen, Toyota priuksen valot eivät toimineet lumisilla teillä jne. Ehkä oleellisin juttu edelleen tuo Teslan etumatka sähköautotekniikassa kun pienemmällä akulla toimintamatka parempi muihin. Ostaa polttiksen jos kaipaa niitä perinteisiä auto-ominaisuuksia ja ostaa Teslan jos haluaa parasta sähköautotekniikkaa kesät talvet.
 
Juu ei. Ohjaus on yhä "kehnoa ajosimulaattoria muistuttava" ja auto on vieläkin meluisa. Lämmitys sentään toimi tässä yksilössä, toisin kuin aiemmin testatussa.
No ei tuota kyllä meluisaksi haukuttu. Keskikastissa.

Bemmi paras, Kia ja Mersu hyvin lähellä ja sit ynnä muut.

edit. Honda e:Ny1 selkeästi huonoin.

edit2. Ja lämmityslaitteiden testaus on vasta ensi numerossa.
 
Ehkä oleellisin juttu edelleen tuo Teslan etumatka sähköautotekniikassa kun pienemmällä akulla toimintamatka parempi muihin.

Tähän haluaisin sen verran puuttua että kaikki eivät ehkä halua moista aerodynamiikan ehdoilla suunniteltua saippuakoteloa. Suunnilleen yhtä ruma kuin Ioniq 6.
 
BTW. jos tarviitte halpoja latureita niin volkkarilta saa 11kw tyhmää laturia 169e ja älymallia 219e. Muutama kymppi lisää pidemmästä johdosta.
Mikäs jippo tuossa hinnassa on? Voisin ostaa vaikkei juuri nyt edes ole tarvetta kolmannelle laiturille
 
Mikäs jippo tuossa hinnassa on? Voisin ostaa vaikkei juuri nyt edes ole tarvetta kolmannelle laiturille
Varmaan uutta mallia tulossa, tuohan on kooltaan aika suuri vs vaikka teslan laturi. Normistihan nuo on tonnin vehkeitä (ainaki pro malli). Tilasin ite ton karvalakkimallin mökille.
 
Ehkä oleellisin juttu edelleen tuo Teslan etumatka sähköautotekniikassa kun pienemmällä akulla toimintamatka parempi muihin.

Toisaalta talvella katoaa rangesta ihan yhtä paljon kuin muillakin.

1707945879881.png


Tuosta kun pyöräyttää prosenteiksi, niin teslalla katoaa 48% rangesta. Paras on KIA, jolla katoaa vain 39% ja huonoin Jeep, jolla rangesta lähtee yli puolet.
Suurin osa 50% tuntumassa, Volvosta ei vielä softapäivityksen puutteen takia voi olla varma, että onko tulos keskinkertainen vai kohtuullinen.

Tuo Kian suoritus noin isoksi autoksi on suorastaan hämmentävä.
 
Tuossa aikaisemmin oli puhetta että tulee akun esilämmityksen aika näytölle, latausluukku lämpenee superille, mutta tuo akun ikääntymisen huomioiminen rangessa aika hieno ominaisuus.
 
Toisaalta talvella katoaa rangesta ihan yhtä paljon kuin muillakin.

1707945879881.png


Tuosta kun pyöräyttää prosenteiksi, niin teslalla katoaa 48% rangesta. Paras on KIA, jolla katoaa vain 39% ja huonoin Jeep, jolla rangesta lähtee yli puolet.
Suurin osa 50% tuntumassa, Volvosta ei vielä softapäivityksen puutteen takia voi olla varma, että onko tulos keskinkertainen vai kohtuullinen.

Tuo Kian suoritus noin isoksi autoksi on suorastaan hämmentävä.
Noissa tiedossa kun ostaa 100kwh akun niin range suhteessa kapenee, ei siis mitään uutta. Tuosta näkee että lasten kengissä nämä akkuautot vielä kun ei pikku pakkasilla pääse kuin nippa nappa 300 kilsaa. Mietippä kun lähdet jostain laskettelukeskuksesta lähtöpäivänä ja pakkasta -40 ja kylmä akku niin mukava jos ei ole ladattu 100% lähteä lähes suoraan etsimään laturia. Ehkä tuosta taulukosta ne vertailukelpoiset Highlandiin on nuo BMW ja VW joissa on range about 50km pienempi vaikka akku on 5-8% isompi. Tulevat niillä -17 vuoden Tesla 3 tekniikoilla, mitä täällä sanotaan että tultu rinnalle ja ohi.
 
Tähän haluaisin sen verran puuttua että kaikki eivät ehkä halua moista aerodynamiikan ehdoilla suunniteltua saippuakoteloa. Suunnilleen yhtä ruma kuin Ioniq 6.
Jep aika moni niitä priuksia ostaa ja Highland on samaa kastia. Ehkä 2040 kun pääsee akkuteknologiaa huippuunsa ja tulee takaisin kubismi vai pitäisikö vaan todeta että cybertruck on jo 10 vuotta aikaansa edellä?
 
Toisaalta talvella katoaa rangesta ihan yhtä paljon kuin muillakin.

1707945879881.png


Tuosta kun pyöräyttää prosenteiksi, niin teslalla katoaa 48% rangesta. Paras on KIA, jolla katoaa vain 39% ja huonoin Jeep, jolla rangesta lähtee yli puolet.
Suurin osa 50% tuntumassa, Volvosta ei vielä softapäivityksen puutteen takia voi olla varma, että onko tulos keskinkertainen vai kohtuullinen.

Tuo Kian suoritus noin isoksi autoksi on suorastaan hämmentävä.

Tälläinen ääriolosuhdevertailu on tietysti hyvin monelle utopistinen käyttöskenaario. Olisi mielenkiintoista saada aina rinnalle sellainen normaalimpi talvitilanne jossä lämpötila heiluu -5 - - 15 välillä.

Hyödyllisyys tuolla vähän samaa sarjaa kuin 0 -100 km/h kiihdytyslukemat.
 
Varmaan uutta mallia tulossa, tuohan on kooltaan aika suuri vs vaikka teslan laturi. Normistihan nuo on tonnin vehkeitä (ainaki pro malli). Tilasin ite ton karvalakkimallin mökille.

3v sitten tilasin tuon karvalakkimallin, silloin hinta oli 399e. Välissä taisi nousta satasella tms. Hyvä tarjous kyllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 097
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom