Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Youtuben videoita kun katsoo niin ei siinä todellakaan ole mitään 40cm maavaraa, ellei sitten kaikki kuvaa videot auto alimmassa asennossa.

Ilmajousilla sen saa yli 40cm tontista, tiedä sitten kuinka suurella nopeudella voi tuolla korkeudella ajaa.

Rivian, F150 Lightning jne on muita vaihtoehtoja.
 
En tiedä tuleeko tämä yllätyksenä mut siinä ei paljoa neliveto auta jos lumi pakkautuu auton alle. Varmaan jopa joku pösön e2008 etenee paremmin paksussa lumessa.

Sen sijaan akun lämmitys toimii tässä yhteydessä hyvin. Antaa 15min lämmittää niin lunta sulaa alta sen verran pois että renkaat saavat taas parempaa pitoa.

Hankeen puskemiseen tää ei tietysti auta mutta huomattavasti mukavampaa kuin lähteä kaivamaan lunta pohjan alta pois.
 
Sen sijaan akun lämmitys toimii tässä yhteydessä hyvin. Antaa 15min lämmittää niin lunta sulaa alta sen verran pois että renkaat saavat taas parempaa pitoa.

Olen varsin skeptinen että tämä on oikeasti mikään ratkaisu, teoriassa voi päästä akun pituuden eteenpäin mutta sitten on taas kiinni. Ja epäilenpä että akun lämmitys ei paljoa lunta sulata mutta voin toki olla väärässäkin.
 
Olen varsin skeptinen että tämä on oikeasti mikään ratkaisu, teoriassa voi päästä akun pituuden eteenpäin mutta sitten on taas kiinni. Ja epäilenpä että akun lämmitys ei paljoa lunta sulata mutta voin toki olla väärässäkin.

Ei se mikään ratkaisu etenemisen jatkamiseen ole jos hanki jatkuu samanlaisena. Mutta tällä tavalla saa peruutettua omia jälkiä pitkin pois, joka ei onnistu jos on auton saanut pohjastaan kantamaan.
 
Ei se mikään ratkaisu etenemisen jatkamiseen ole jos hanki jatkuu samanlaisena. Mutta tällä tavalla saa peruutettua omia jälkiä pitkin pois, joka ei onnistu jos on auton saanut pohjastaan kantamaan.
Jotain lähdettä olisi kivaa tälle villille väitteelle ABC:n nurkkapöydästä, että akkulämmitys sulattaisi lumetkin auton alta. Pitäisi olla melkoinen lämpötila akussa, että se tulisi sen akkupaketin ja suojapellin läpi itse lumeen, ei taida ihan perus 20C riittää tuohon ja mahtaakohan edes 30C edes olla lähelläkään? Vai kuvittellaanko tässä jotenkin, että koko pohjaa myöden menee joku kiuasvastus, joka maagisesti sulattaa lumet?
 
Onko tämä arvaus, kuultu, nähty vai omaa kokemusta? Itse arvelisin ettei se akun lämmitys tee edes 24 tunnissa vaikuttavaa eroa.

En ole itse kokeillut tai nähnyt mutta kuullut useammastakin suunnasta heidän mukaansa henkilökohtaisesta kokemuksesta ja en pidä kovinkaan yllättävänä jos akustoa ei ole eristetty alaspäin.

Tuossa tilanteessahan se on hyvin pienestä kiinni että onko renkaissa riittävästi pitoa jotta renkaat saavat riittävästi pitoa liikkumiseen. Tietysti riippuu siitä että kuinka syvällle se auto on hankeen kaivettu.
 
En ole itse kokeillut tai nähnyt mutta kuullut useammastakin suunnasta heidän mukaansa henkilökohtaisesta kokemuksesta ja en pidä kovinkaan yllättävänä jos akustoa ei ole eristetty alaspäin.

Mä olen jäänyt useamman kerran jumiin pohjasta ja kertaakaan en kyllä ole saanut mitään sulatettua auton pohjasta akulla, en edes parhaalla mielikuvituksellani. Viime kerralla hain kotoa lämmintä vettä ja heittelin sitä auton alle (kun pihassa jäi kiinni) jotta sain irti.

Urbaanilegenda sanoisin, tai ainakaan LFP akullisella ei onnistu. Jos se eristys noin surkea ja kaikki vuotaisi alapohjasta, niin miten se akku ajoviimassa lämpenisi ikinä?
 
Mä olen jäänyt useamman kerran jumiin pohjasta ja kertaakaan en kyllä ole saanut mitään sulatettua auton pohjasta akulla, en edes parhaalla mielikuvituksellani. Viime kerralla hain kotoa lämmintä vettä ja heittelin sitä auton alle (kun pihassa jäi kiinni) jotta sain irti.

Urbaanilegenda sanoisin, tai ainakaan LFP akullisella ei onnistu. Jos se eristys noin surkea ja kaikki vuotaisi alapohjasta, niin miten se akku ajoviimassa lämpenisi ikinä?
Ei siihen rakenteeseen kyllä liikaa eristeitäkään mahdu. Ilmakerros siellä välissä taitaa suurin eriste olla. Ei kai tuo kovin vaikea ole pinnasta lämpötilaa mitata vaikkapa pikalatauksessa.
 
Out-of-spec reviewssa (YouTube) vertailtiin vanhaa ja uutta Model3:sta ja vaikka kyseessä on sinänsä päivitys suurimmalta osalta niin oli siellä muutama yllättävä negatiivisuus joita mielestäni ei hirveästi ole tullut esiin.

Ehkä isoimpana takapenkin tilat ja äänimaailma jotka olivat menneet huonompaan suuntaan.

Jenkkien tapauksessa tietty vielä tuo että uudesta mallista ei saa verohelpotuksia, mutta sillä nyt ei tänne ole väliä.

Etupenkillä taas homma oli parantunut ihan suht selkeästi (jos ei oteta viiksettömyyttä huomioon) ja materiaalit olivat myös selkeästi paremmat.
 
Ehkä isoimpana takapenkin tilat ja äänimaailma jotka olivat menneet huonompaan suuntaan.

Mielestäni äänimaailma on parempi tai vähintäänkin vastaava kuin vanhassa Model 3:ssa (2020 SR+) ainakin kuskin penkillä. Oletusasetuksilla basso on tosi korostunut, mutta EQ:sta saa tuon korjattua vaimentamalla matalampia taajuuksia hieman. Tuon asetuksen löytäminen tosin ei ole ihan helppoa, jonka takia moni saattaa sen missata.
 
Mielestäni äänimaailma on parempi tai vähintäänkin vastaava kuin vanhassa Model 3:ssa (2020 SR+) ainakin kuskin penkillä. Oletusasetuksilla basso on tosi korostunut, mutta EQ:sta saa tuon korjattua vaimentamalla matalampia taajuuksia hieman. Tuon asetuksen löytäminen tosin ei ole ihan helppoa, jonka takia moni saattaa sen missata.

Uudempi malli on nimenomaan kuskin penkillä parempi kuin vanha (myös hiljaisempi). Mutta sitten takapenkillä selvästi huonompi (missään vaiheessa eivät popittaneet yhtään mitään, joten mistään musiikin toistosta ei ollut kyse).
 
Uudempi malli on nimenomaan kuskin penkillä parempi kuin vanha (myös hiljaisempi). Mutta sitten takapenkillä selvästi huonompi (missään vaiheessa eivät popittaneet yhtään mitään, joten mistään musiikin toistosta ei ollut kyse).

Noniin joo. Mietin siis äänentoiston kannalta :).
 
Out-of-spec reviewssa (YouTube) vertailtiin vanhaa ja uutta Model3:sta ja vaikka kyseessä on sinänsä päivitys suurimmalta osalta niin oli siellä muutama yllättävä negatiivisuus joita mielestäni ei hirveästi ole tullut esiin.

Ehkä isoimpana takapenkin tilat ja äänimaailma jotka olivat menneet huonompaan suuntaan.

Jenkkien tapauksessa tietty vielä tuo että uudesta mallista ei saa verohelpotuksia, mutta sillä nyt ei tänne ole väliä.

Etupenkillä taas homma oli parantunut ihan suht selkeästi (jos ei oteta viiksettömyyttä huomioon) ja materiaalit olivat myös selkeästi paremmat.
Ässässä oli huonompi takana istua kuin Highlandissa tai pre refresh 3 kun siellä pään kohdalla kattopalkki oli osua päähän. Ei ollut muuta moitteen sanaa Highlandin takapenkeistä kuin liukas materiaali. Pieni, mutta riittävä tila noissa on ja y toki selkeästi parempi aikuiselle lähtökohtaisesti takapenkillä istua. Itse laittaisin suoriltaan äänieristyspakettia tesloihin vaikka Highlandissa pyöränkaarissa äänieristettä jo löytyy sekä hiljaisemmat Continental Conti viking contact 7 alle.
 
Ei siihen rakenteeseen kyllä liikaa eristeitäkään mahdu. Ilmakerros siellä välissä taitaa suurin eriste olla. Ei kai tuo kovin vaikea ole pinnasta lämpötilaa mitata vaikkapa pikalatauksessa.

Ei saa rakenteeseen liikaa mahtumaan eristeitä, mutta kyllä sitä jonkin verran siellä on, koska kyllähän se vaahto joka estää palamisen myös eristää jonkin verran. Toisaalta, eihän se akun lämpö myöskään ole vain ja ainoastaan pohjassa, vaan koko paketissa. Eli kun lähdetään tuollaista 200kg pakettia lämmittämään sillä 3kW teholla paikallaan ja oletetaan että sisätiloja ei lämmitetä ollenkaan (tuohan ei tosin onnistu käsittääkseni mitenkään), niin paljonko pohjasta enää ehtiä karkaamaan? Veikkaan että puhutaan sen verran pienistä määristä, ettei lumi - joka on itsessäänkin eriste - kovin helposti sula. Lumen sulamista voi kokeilla hyvin kiukaan noissa vesisäiliöissä, ilman juoksevaa vettä se ei nimittäin edes siellä sula kovinkaan hyvin (tätä tulee mökillä talvisin harrastettua kun siellä ei ole juoksevaa vettä ja järvi on jäässä). Jos se ei kiukaassa sula helposti ilman jatkuvaa painamista, niin tuskin se akkupaketin parisataa wattia sitä autoa myöskään sulattaa paikoiltaan.

Pikalatauksen lämpötiloja ei myöskään tosin saa jumissa ollessa mitenkään sinne. Eli vaikka sen sillä saisi lämpenemään, niin se ei jumissa ollessa auttaisi.
 
Jotain lähdettä olisi kivaa tälle villille väitteelle ABC:n nurkkapöydästä, että akkulämmitys sulattaisi lumetkin auton alta. Pitäisi olla melkoinen lämpötila akussa, että se tulisi sen akkupaketin ja suojapellin läpi itse lumeen, ei taida ihan perus 20C riittää tuohon ja mahtaakohan edes 30C edes olla lähelläkään? Vai kuvittellaanko tässä jotenkin, että koko pohjaa myöden menee joku kiuasvastus, joka maagisesti sulattaa lumet?
Olen kyllä hyvin skeptinen tälle itsekin, eikä vartti riitä. Mutta oma auto lämmittää superille akun 57-59c asti ja moottoreiden lämmöt on yli 90c silloin. Kovallakin pakkasella. Mutta siitä huolimatta mikä se todellinen lämpö siellä ulkopinnoilla on niin en oikein usko että lunta sulattaa.
 


Vaikka en itse tästä meemi autosta ole innoissani, koska ei tule Eurooppaan, niin jotkut kuitenkin ovat; tässä vähän peräkärryn vetohommia, maistit.
 
Näytille on ainakin cyberi todennäköisesti tulossa Saksaan (kuten Kiinassa jo on). Eri asia sitten saako sitä ostettua.
 
CT niin iso, että en oikeen usko eurooppalaisten sitä merkittävästi ostavan vaikka olis myynnissä. Kuvat hämää, se on oikeasti ihan giganttisen iso. Parkkeeraappa sellaista helsingissä tms. uhoh. Sama juttu kun miksi f150:sta ei ole euroopassa, mutta ranger on. Tarvis olla pykälää pienempi, että toimii eurooppalaisen infran ja mielenlaadun kanssa.
 
Kyl noita jenkkejä pientuontina täälläkin on, metsä- ja maansiirtoalan yrittäjillä ja raksapenoilla. Täällä nähnyt useita RAMeja, Silveradon, GMC:n ja pari F-150 sekä yhden F-250 Superdutyn. Kaikki alle 10v ikäisiä, toki täällä suomessa on maaseudulla tilaa, toisin kuin Euroopan metropoleissa.

Mutta ilman varsinaista maahantuontia, paskamainen kikkailla NACSilla CCS2 valtavirrassa ym pikkuseikat.
 
Kyl noita jenkkejä pientuontina täälläkin on, metsä- ja maansiirtoalan yrittäjillä ja raksapenoilla. Täällä nähnyt useita RAMeja, Silveradon, GMC:n ja pari F-150 sekä yhden F-250 Superdutyn. Kaikki alle 10v ikäisiä, toki täällä suomessa on maaseudulla tilaa, toisin kuin Euroopan metropoleissa.

Mutta ilman varsinaista maahantuontia, paskamainen kikkailla NACSilla CCS2 valtavirrassa ym pikkuseikat.
Yritin sanoa, että niin pieni markkina ettei se oikein kannata. Tekee vähän pienemmän version city-asukeille optimoituna niin myy x-kertaa enemmän.
 
Tulis silloin jo kokonaan uusi malli enkä ihan usko, että kannattaa tänne kulmalle Hilux kokoista kehittää.
 
Tulis silloin jo kokonaan uusi malli enkä ihan usko, että kannattaa tänne kulmalle Hilux kokoista kehittää.
Näinhän se on. Mut mun alkuperäinen pointti yritti siis olla, että CT on oikeasti iso. En usko, että sille olis mitään isoa markkinaa euroopassa nykymuodossaan. Toki joku hullu harrastelija sellaisen vois ostaa, mutta pääseekö edes 100k/vuosi myynteihin, en usko.
 
Eihän tuolla kokoluokalla bisnestä tehdä täällä, totta. Mut toisaalta, tuskin plädeilläkään ja/tai Roadsterilla ja nekin on myyntivalikoissa, joten...

Onhan koko CT aikalailla for shits 'n giggles autona.
 
FSD Beta ehkä jo syyskuussa eurooppaan:

Ihan hyvä että regulaatiot vihdoin saadaan kuntoon niin näkee sen todellisen tason fsd kotimaassakin. Ihan eri mielenkiinnolla voi jo ostaa tuon paketin kun saa hyötykäyttöön toisin kuin nyt sillä ei tee mitään käytännössä. Ehkäpä nähdään ensimmäisenä valmistajana lvl3 automaatio täydellisenä versiona teslalla toimien kaupungista maantielle eikä näitä hipstereiden parkkihalli only ja moottoritiellä 60kmh nerffattuja hienouksia.
 
Jos se tuottaa ao. tilanteita lintukodossa niin voi vaan kuvitella minkälaisia wreckfestejä alkaa maanteillä/motarilla olemaan täällä talvella. Ehkä jos siihen tulisi rajoituksia vuodenajan ja sään mukaan?

Autopilot ja FSD on eri asia vaikka samaa rautaa käyttävät. Toki en osaa sanoa olisiko tuo linkin kolari vältetty jos autossa olisi ollut FSD Beta eikä normi autopilot käytössä.
 
Ihan hyvä että regulaatiot vihdoin saadaan kuntoon niin näkee sen todellisen tason fsd kotimaassakin. Ihan eri mielenkiinnolla voi jo ostaa tuon paketin kun saa hyötykäyttöön toisin kuin nyt sillä ei tee mitään käytännössä. Ehkäpä nähdään ensimmäisenä valmistajana lvl3 automaatio täydellisenä versiona teslalla toimien kaupungista maantielle eikä näitä hipstereiden parkkihalli only ja moottoritiellä 60kmh nerffattuja hienouksia.
Eiköhän se nyt ole aikalailla selvä, että Tesla ei tule olemaan ensimmäinen lvl3 puuhastelussa. Ihan puhtaasti siitä syystä, että yrittävät mennä pirkka-taktiikalla eteenpäin hyvin rajallisin laitteistoin. Mersu ja Bemari voivat kaataa niin paljon tekniikkaa ylimmän tason autoihinsa, että homma onnistuu (kuten se jo nyt onnistuu tietyin rajoituksi). Tuollaista laitteistoa ei tietysti samantien voi esitellä koko linjaston läpi, mihin Tesla tähtää kevyen raudan kuvioillaan. Eli ehkäpä halusit enemmän pohtia kuka ekana massatuottaa lvl3 autoja, se lienee muutenkin ylimmän luokan luksusautoja kiinnostavampi kysymys.
 
Eiköhän se nyt ole aikalailla selvä, että Tesla ei tule olemaan ensimmäinen lvl3 puuhastelussa. Ihan puhtaasti siitä syystä, että yrittävät mennä pirkka-taktiikalla eteenpäin hyvin rajallisin laitteistoin. Mersu ja Bemari voivat kaataa niin paljon tekniikkaa ylimmän tason autoihinsa, että homma onnistuu (kuten se jo nyt onnistuu tietyin rajoituksi). Tuollaista laitteistoa ei tietysti samantien voi esitellä koko linjaston läpi, mihin Tesla tähtää kevyen raudan kuvioillaan. Eli ehkäpä halusit enemmän pohtia kuka ekana massatuottaa lvl3 autoja, se lienee muutenkin ylimmän luokan luksusautoja kiinnostavampi kysymys.
Eiköhän nuo kiinalaiset tuo ennen sakuja lvl3 noille suljetuille isoille kaupungeille. Kyse lähinnä kuka tuo aidon lvl3 kaduille ihan vaikka Pudasjärvelle eikä niillä pilipali antureilla toimivina Tokioon yms. Kyllä teslalla hyvät saumat tuoda sekä edullisiin autoihin (alle 50ke) ja että ne toimivat muuallakin kuin miljoona kaupungeissa (näitä ei Suomessa ole). Tästä oikeastaan kyse eikä niinkään kuka toi lvl4 ekana johonkin 200k autoon ja toimi 36 metriä motarilla ennenkuin alkoi tihkua vettä.
 
Eiköhän nuo kiinalaiset tuo ennen sakuja lvl3 noille suljetuille isoille kaupungeille. Kyse lähinnä kuka tuo aidon lvl3 kaduille ihan vaikka Pudasjärvelle eikä niillä pilipali antureilla toimivina Tokioon yms. Kyllä teslalla hyvät saumat tuoda sekä edullisiin autoihin (alle 50ke) ja että ne toimivat muuallakin kuin miljoona kaupungeissa (näitä ei Suomessa ole). Tästä oikeastaan kyse eikä niinkään kuka toi lvl4 ekana johonkin 200k autoon ja toimi 36 metriä motarilla ennenkuin alkoi tihkua vettä.
Eikös kiinassa ole ollut jo hetken aikaa takseja jotka kuljettavat porukkaa ilman kuskia...

 
Kohta vuosi täynnä ja vakuutuksesta tuli uusi lasku, ensimmäinen vuosi oli 1000€ ja nyt seuraava vuosi olisi jo yli 1600€. Aloitin tietysti heti kilpailutuksen enkä tuollaista summaa ole maksamassa missään nimessä, mutta lähinnä vaan ajattelin infota että kannattaa olla tarkkana. Moni varmaan vaan epähuomiossa maksaa laskut pois eikä ymmärrä kilpailuttaa ja selvittää asiaa. Ja siihenhän vakuutusyhtiön bisneskin tietysti perustuu pääsääntöisesti että ihmiset ovat laiskoja kilpailuttamaan.
 
Oho. :redface: Katoppa vähä onko säännönmukaisesti ympäriinsä?
IMG_5390.jpegIMG_5389.jpegIMG_5388.jpegIMG_5387.jpeg
 
Eikös kiinassa ole ollut jo hetken aikaa takseja jotka kuljettavat porukkaa ilman kuskia...

Juu noita kokeiluja siellä sun täällä ympäri maailmaa. Tuossa aikaisemmin lähinnä kritisoin että teslalla potentiaalisin lvl3 ensimmäisenä Suomessa ihan maakunnissa yms. eikä tarvitse Mersun tyyliin odotella että eqs jälkeen valuu joskus 2035 sinne b segmenttiin se ominaisuus. Tokihan jokaisella valmistajalla se oma juttunsa lähestyä ja monella se bisnes juurikin painottuu noihin miljoonakaupunkien lisensointeihin mistä ei ehkä näin Matti Meikäläinen saa rahoille mitään vastinetta. Joka tapauksessa vuodessa kun tuo fsd tulee Eurooppaan niin voi edes harkita sen ostoa ja leikkiä sen kanssa muutama vuosi. Tuskin tuo kuitenkaan saavuttaa lvl3 vielä heti 2025.
 
Vaatiiko tämä jonkun softapäivityksen/karttapäivityksen, vai tulevatko nuo vaan ylipäänsä näkyviin itsestään kunhan netti toimii autossa?
Tulee itsekseen. Nyt alko taas näkymään myös peltipoliisitkin. Tässä muutama viikko sitten huomasin että ei enää näytä peltipoliiseja vaikka olisi navi navigoituna.
 
Näyttäs olevan ABC laturit ilmestyneen Teslan naviin.
Vuosi sitten näitä tuli sinne vielä vähän toivottua, mutta kokemus on sittemmin opettanut, että ABC:llä ei kannata ladata. Jos joskus pitääkin, niin aivan sama onko akku lämmin vai ei, koska kapa ei riitä kuitenkaan sellaisiin nopeuksiin joita auto voisi ottaa vastaan. Noh. Ehkä kehitys kehittyy niidenkin osalta.
 
Vuosi sitten näitä tuli sinne vielä vähän toivottua, mutta kokemus on sittemmin opettanut, että ABC:llä ei kannata ladata. Jos joskus pitääkin, niin aivan sama onko akku lämmin vai ei, koska kapa ei riitä kuitenkaan sellaisiin nopeuksiin joita auto voisi ottaa vastaan. Noh. Ehkä kehitys kehittyy niidenkin osalta.
Joitain hyvällä kapalla varustettuja ABC asemia on noussut. Nykyään kait laittavat enemmän kapaa suoraan kuin sen 200-250kW. Monessa uudessa on 450kW-600kW. Toki myös abc latausasemien runsaus helpottaa akunlämmitystä kun navigoitava se on jonnekkin laturille.
 
Varmasti joillekki iha hyvä juttu nuo! Omaan elämään 99% ajoista ei sinänsä vaikuta, ajellaan aina Superchargerin kautta jatkossakin koska on omilla perus sukulaisreiteillä järkevästi. Vaikka pitäski ajaa 20km pitemmän kautta, se on sen arvoista.
 
Kyllä, paikallinen latauspiste on tullut näkymään, hienoa! Vaikka K-latauksella nykyään käynkin niin on esilämmitystä varten pikkupaikkakunnalla kiintopiste vihdoin!
 
Kyllä, paikallinen latauspiste on tullut näkymään, hienoa! Vaikka K-latauksella nykyään käynkin niin on esilämmitystä varten pikkupaikkakunnalla kiintopiste vihdoin!
K-Lataukset (ainakin osa niistä) ovat kai näkyneet tuossa aina. Ainakin tällä omalla alueellani kaikki muut niistä näkyvät, paitsi se isoin (Easton).
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 198
Viestejä
4 423 294
Jäsenet
73 300
Uusin jäsen
Joonaxx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom