Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Vaikka ei ole vielä virallisesti kuin lvl2, ei se poista sitä tosiasiaa että ajaa itsenäisesti.

Ei ole tosiasia, fakta on se että vaatii jatkuvaa kuskin huomiota edelleen ja kuskin pitää olla käsi ratilla.

Ensimmäinen varsinaisen autonomian taso on lv3 ja kiinan ulkopuolella virallisesti hyväksyttyjä tälle tasolle taitaa olla vain Stuttgartin ja Baijerin ratkaisut.
 
Ei ole tosiasia, fakta on se että vaatii jatkuvaa kuskin huomiota edelleen ja kuskin pitää olla käsi ratilla.

Ensimmäinen varsinaisen autonomian taso on lv3 ja kiinan ulkopuolella virallisesti hyväksyttyjä tälle tasolle taitaa olla vain Stuttgartin ja Baijerin ratkaisut.
Nekin vain toisen peesissä käytännössä moottoritiellä. En oikein niitä vertais fsd:hen vaikka ei vaadikaan kuljettajan huomiota. Fsd ajaa itsenäisesti vaikka kuskin onkin valvottava.
 
Eihän aja. Kuskin pitää antaa vastine ja seurata liikennettä/autoa.
Eli siis toyota corollaa voi ajaa myös antamalla ratille 1-3minuutin välein pienen vastuksen rattiin?

Ei ole tosiasia, fakta on se että vaatii jatkuvaa kuskin huomiota edelleen ja kuskin pitää olla käsi ratilla.

Ensimmäinen varsinaisen autonomian taso on lv3 ja kiinan ulkopuolella virallisesti hyväksyttyjä tälle tasolle taitaa olla vain Stuttgartin ja Baijerin ratkaisut.
Edelleen, vaikka se vaatiikiin täyden hereillä olon ja vastuun kuljettajalta, se ajaa itsekseen. Suosittelen katsomaan vaikka
 
Vaikka ei ole vielä virallisesti kuin lvl2, ei se poista sitä tosiasiaa että ajaa itsenäisesti.

Höpsis. Auto tekee omia ratkaisujaan ja ihminen ratin takana sitten on välittömässä valmiudessa korjaamaan niitä ja korjattavaahan on.

Lähinnä vain kovimpien fanipoikien Teslat "ajaa itsenäisesti" mutta kaikkien normi betatestaajien mukaan säännöllisesti joutuu puuttumaan auton ratkaisuihin ja niillä typerillä fanipojillakin toimii kunnolla vain lapsellisen helpoissa olosuhteissa aurinkoisella länsirannikolla. Tekniikkana autonominen ajo kiinnostaa kovasti ja tuleekin seurattua mm. innokkaimpien Teslan betatestaajien videoita. Ja innolla oikeasti odotan että jokin valmistaja saa sellaisen kehitettyä.

Kyseessä on kuitenkin nykyisellään vain ja ainoastaan lvl2 ja ei ole mitään varmuutta, että se olisi joskus jotain enemmän. Toive siitä toki on ja itsekin kovasti toivon, että se kehittyy.
Mutta matka on tosiaan vielä pitkä siihen, että olisi edes lvl3 ja koska jo nykyinen autopilot on hasardi ja ei pärjää muille niin pitkä matka Teslalla on kuljettavanaan.

Disclaimer: Tesla on salkkuni isoin osake, mutta se on sijoitus ja mitään tunnesidettä minulla ei ole Teslaan ja fanipoikien todellisuudesta vieraantunut hehkutus on jotain mitä en tajua.
 
Eli siis toyota corollaa voi ajaa myös antamalla ratille 1-3minuutin välein pienen vastuksen rattiin?


Edelleen, vaikka se vaatiikiin täyden hereillä olon ja vastuun kuljettajalta, se ajaa itsekseen. Suosittelen katsomaan vaikka

Jos et anna vastinetta auto lopettaa ajamisen. Ei aja itsekseen.
 
Mutta matka on tosiaan vielä pitkä siihen, että olisi edes lvl3 ja koska jo nykyinen autopilot on hasardi ja ei pärjää muille niin pitkä matka Teslalla on kuljettavanaan.
Autopilot ja FSD on eri juttuja. Autopilot on kaistallapitoavustin jota ei ole edes tarkoitettu toimivan muualla kuin moottoriteillä ja kaistaviivat näkyvissä.
 
Mikäs on paras tapa suunnitella reitti, jos haluaa yhden Supppaahchargerin latauksen vaihtaa vaikka nyt ABC:ksi? Navigoida aina pätkä kerrallaan kokemuksen perusteella pisteeltä pisteelle?

Erittäin positiivisia muutoksia nyt Teslalla tullut ja tulollaan, jos matriisivalot osoittatuvat todeksi. Pidän peukkuja että ovat paremmat kuin saksalaisten 2010 -luvun alun tuotokset, jotka olivat vähän meh. ABC -latauspisteitä ainakin ite olen odotellut, joten niist iso peukku, ne 600kw+ kentät on toimineet hyvin. Omille reiteille sattuu jokunen hyvin hyödynnettävissä oleva paikka.

Isosti päivitystä vaatisi vieläkin tuo navi ja sitten eritoten tietenkin ne pyyhkijät. Ja autopilottikin olisi hyvä saada 2020 -luvulle. Navi kaipaisi mahdollisuutta juuri noille kolmansien osapuolien laturien automaattiselle tai edes semiautomaattiselle hydödyntämiselle. Autopilottia ja pyyhkijöitä ei tartte varmaan käsitellä täällä harrastefoorumeilla.
 
Mikäs on paras tapa suunnitella reitti, jos haluaa yhden Supppaahchargerin latauksen vaihtaa vaikka nyt ABC:ksi? Navigoida aina pätkä kerrallaan kokemuksen perusteella pisteeltä pisteelle?
Helpoin kait navigoida piste kerrallaan. Toki jos on tuttu ympäristö niin voihan sen auton suunnitteleman superipysähdyksen pitää tien toisella puolella olevalla abc latauksella.
 


Meemiauton ratkaisujen pohdintaa asialliselta kanavalta.
 
Yhteistä Volvojen ja Mersujen kovasti hehkutetuissa L3-autonomioissa on se, että ne osaavat vain erittäin yksinkertaisia asioita, eli ajaa suoraa tietä kaistojen välissä ja pitää etäisyyttä edessä ajavaan rajoitetuissa olosuhteissa. Esim. mersu toimii ainoastaan valoisassa kuivassa säässä, max 60 km/h nopeudella ja edessä pitää olla toinen auto.

Eli ne eivät tee yhtään mitään erikoista tai vakuuttavaa. Ihan samat toiminnot on jokaisessa uudesta autosta joka kaistalla osaa auton pitää. Ainoa ero on, että kuskin ei tarvi pitää ratista kiinni.

Autonomian haastavuus nousee aivan täysin eri tasolle kun puhutaan kaupunkiliikenteen autonomiasta. Mielestäni noita tämän hetken L3-tason suorituksia ei voi mitenkään verrata teknisenä onnistumisena tai saavutuksena noihin itseajavuuden suorituksiin, joita esim. Tesla tai Waymo on saavuttanut.

Toki on aiheellista huomauttaa, että Teslan FSD ei vielä oikeasti ole sillä tasolla, että siihen voi täysin luottaa ja on vielä siellä L2-tasolla. Mutta mielestäni on myös naurettavaa väittää että nuo yksinkertaiset L3-tason toteutukset olisivat jotenkin esim. Teslaa edellä täyden autonomian saavuttamisessa.
 
Yhteistä Volvojen ja Mersujen kovasti hehkutetuissa L3-autonomioissa on se, että ne osaavat vain erittäin yksinkertaisia asioita, eli ajaa suoraa tietä kaistojen välissä ja pitää etäisyyttä edessä ajavaan rajoitetuissa olosuhteissa. Esim. mersu toimii ainoastaan valoisassa kuivassa säässä, max 60 km/h nopeudella ja edessä pitää olla toinen auto.

Level3: It is a mode in which all aspects of driving are handled for you, but the driver must be present at all times in case an intervention request is made.

Ei kuulosta kovin L3:lta jos osaa ajaa vain suoraa tietä 60km/h ja vain siinä tapauksessa jos joku "ohjaa edessä minne mennään". Markkinointi siis kovassa vauhdissa mersulla ja Volvolla.
 
Tuossa nyt sekoitetaan "oikea automaatio" sellaiseen "harraste automaatioon". Jos kerran automaatiotaso pitää standardoida, niin yritys ottaa toiminnasta vastuun.

Se, että Tesla sooloilee betansa kanssa ei mielestäni osoita heidän etevyydemmyydestään tai jäljessä olostaan yhtään mitään. Kamerapuolella siellä ollaan varmasti ihan hyvin mukana kehityksessä, mutta noin käytännön toteutuksen mukavuuden/toimivuuden osalta saksalaisten vastine on miellyttävämpi käyttää. Mitä tuohon betaan tulee niin Tesla on vaan ulkoistanut testaamista mahdollisimman paljon. Ei tästä mielestäni voi sanoa että he ovat edellä tai jäljessä. Ehkä pitkän matkan rahdin kohdalla jäljessä jos esim. Mersuun ja Volvoon voidaan olla lvl3 käyttöön esim. rahdin kuljetuksessa ennen Teslaa ja voivat sen toimivuuden luvata. Noita tuollaisia ajotestejä ilman reunaviivojen näkymistä on täkäläisesti lapissakin suoritettu talvella ja kyllähän automaatio pärjää täydessä hangessakin. Se, että homma toimii myös liikenteen seassa onkin sitten pikku lisähaaste siihen toimivuuteen.

Lähinnä on itseä ihmetyttänyt, että jos kerran Teslan automaatio on niin edistyksellistä kuin betaa ihannoivat käyttäjät sitä hehkuttavat niin miksei Tesla ole lanseerannut sitä lvlX osuutta esim. Kaliforniassa tms. Itse olen lähinnä päätynyt siihen että koko beta on puhtaasti markkinointia ja nämä lvlX automaatioiden toimivuus ei ole millään lailla relevanttia. Pikemminkin ongelma jos full-self-driving ominaisuudesta pitäisikin hyvittää asiakkaalle jotain takaisin kun auto ei sitten ajakaan itsekseen.
 
Viimeksi muokattu:
Niin että automalli jota ei ole vielä myynnissä saa joskus ehkä päivityksen? On maailma mennyt villiksi.

No eihän siihen Teslaankaan saa mitään autonomista ajoa vielä joten miten tämä nyt eroaa? Lähempänä tavoitetta tämä Volvo todennäköisesti on.

Level3: It is a mode in which all aspects of driving are handled for you, but the driver must be present at all times in case an intervention request is made.

Siis level 3 on jo määritelmältään ns. ehdollinen eli se toimii tietyissä olosuhteissa. Tällä hetkellä teutooneilla rajoitus 60kmh ja hyvät olosuhteet tms mutta ovat jo todenneet että näitä rajoituksia tullaan löysäämään sitä mukaa kun dataa tulee.
 
Teslan perus AP/Autosteer on myös beta. Eli perustoiminallisuus autossa on Betaa. Tällä vain halutaan perustella että joo se on beta. Olisit ajanut paremmin.
 
Juuh, elikkäs. Ensimmäinen talvi alle vuoden ikäisellä Model 3 SR:lla, eikä odotukset pettäneet - supermanifoldi meni vaihtoon. Nythän tuo toki korjattiin takuuseen, eikä huollon toiminnassa ollut sinänsä valittamista. Harmillisesti on vaan täysin mahdollista, että joku osa tuosta ILP-kokonaisuudesta hajoaa myöhemminkin. Valehtelematta vähitellen alkaa kiristää tämän auton omistaminen pollaa. Mutta mihinkäs tästä vaihtaisi?
 
Itellä tuli nyt vuosi täyteen Model 3 sr+ -21 vuosimallilla. Pari kertaa ranger kävi pihassa(kynnyslista irti ja ovien check strapit) ja 3 kertaa piti käydä vetokujalla (etupään kolinat, latausportti rikki ja ILP lämmitys hajosi).
Ja silti hullu tilasin nyt uuden (käytetyn) model y:n. Teslalta käytetty auto vm-23 ajettu 600km. Onhan tossa melkein 5v ja 100tkm takuuta että uskaltaa ajella vaikka tuo lämmitys tekisi tenät..
 
Juuh, elikkäs. Ensimmäinen talvi alle vuoden ikäisellä Model 3 SR:lla, eikä odotukset pettäneet - supermanifoldi meni vaihtoon. Nythän tuo toki korjattiin takuuseen, eikä huollon toiminnassa ollut sinänsä valittamista. Harmillisesti on vaan täysin mahdollista, että joku osa tuosta ILP-kokonaisuudesta hajoaa myöhemminkin. Valehtelematta vähitellen alkaa kiristää tämän auton omistaminen pollaa. Mutta mihinkäs tästä vaihtaisi?

Takuu huolto pelannut ja mietit auton vaihtoa jos ja kun ilp hajoaa joskus!?
Ilp ongelmiin sentään on osia hyvin saatavilla jos/kun hajoaa..
 
Takuu huolto pelannut ja mietit auton vaihtoa jos ja kun ilp hajoaa joskus!?
Ilp ongelmiin sentään on osia hyvin saatavilla jos/kun hajoaa..
Tämä on tyyppivika ja sille on vajaa 3k hintalappu. Näitä hajoamisia on nyt ollut jo 3 vuotta peräkkäin ja uusissakin, että vanhoissa.
 
Takuu huolto pelannut ja mietit auton vaihtoa jos ja kun ilp hajoaa joskus!?
Ilp ongelmiin sentään on osia hyvin saatavilla jos/kun hajoaa..
Valitettavasti jättää hiukan huonon maun suuhun, jos samoja vikoja saisi olla vuosittain korjauttamassa - etenkin siinä vaiheessa, kun takuu on umpeutunut.
 
Valitettavasti jättää hiukan huonon maun suuhun, jos samoja vikoja saisi olla vuosittain korjauttamassa - etenkin siinä vaiheessa, kun takuu on umpeutunut.

Yllättävän paljon noissa on yhtä sun toista pikku juttua mitä joutaa sit pajalla käyttää tai sit joku jamppa käy ronklaamassa pihalla. Viime vuoden lopulla oli artikkeli noista Teslan rahasotkuista et siellä peitellään kuinka paljon menee rahaa takuukorjauksiin ja goodwill hommiin. Goodwill kustannukset per huolto on/oli yli 10x mitä autoalla keskimäärin.
 
Kaipa ne autot pitää sitten myydä takuun loppumisen jälkeen espanjaan ja italiaan, niin eivät kohtaa talvea niin pahasti.
 
Takuu huolto pelannut ja mietit auton vaihtoa jos ja kun ilp hajoaa joskus!?
Ilp ongelmiin sentään on osia hyvin saatavilla jos/kun hajoaa..
Oli auto mikä tahansa, niin ei uuden auton omistaja halua , että huollossa joutuu ravaamaan. Osa uuden auton ostoperustetta monelle on juuri se, että olisi huoletonta menoa. Tyyppivikoja tosin löytyy kaikilla merkeillä, joten ihan aina ylimääräisiä huototoimentpiteitä voi olla vaikea vältellä. Toki jos sama homma toistamiseen hajoaa, niin onhan se merkki siitä, että asiaa ei ole oikeasti korjattu.

Jos ja kun näitä ylimääräisiä pitstoppeja tulee, niin ne on syytä hoitaa hyvin jotta hyvä maku suussa pysyy. Viimeksi kun itselle tuli ylimääräinen pitsoppi, hoitivat asian hyvin mallikkaasti. Sijaisauton sain alle korvauksetta. Kun ajan samisessa huoltoon kesti turhan pitkään , antoivat viivytyksestä vielä lahjakortin, jolla sai sitten kuitattua osan määräaikaishuollon kuluista.
 


Meemiauton ratkaisujen pohdintaa asialliselta kanavalta.

Nuo kun päivittyy uuteen ässään niin kauppa kätelty. Jännä nähdä miten tuo cybertruckin latauskäyrä paranee tulevaisuudessa ja etenkin 3rd gen 4680. CTn torsional stiffness 45k kun nykyisessä ässässä jo 39k.
 
Jännä nähdä miten tuo cybertruckin latauskäyrä paranee tulevaisuudessa ja etenkin 3rd gen 4680.
4680-akku on kyllä ollu aika paha floppi tähän mennessä. Todella paljon pitää asioiden parantua, että olisi millään lailla kilpailukykyinen akkutekniikka.

Kun vertaa kahta 800V tekniikalla olevaa autoa, eli uutta Taycania ja sitten Cybertruckia, niin aika järkyttävät on suorituskykyerot näillä kahdella autolla akun suhteen. Ja Cybertruck jossain vetokäytössä juuri tarvisi tuollaisia Taycanin kaltaisia lataustehoja.
 
Tuolla yhdessä ryhmässä oli aika varman oloinen näkemys yhdellä keskustelijalla, että kylmäaineen vähyys johtais kaiketi kompressorin liialliseen rasitukseen joka päättyy korkkaukseen.

Näitä nyt tässä tullut seurattua läheltä. Ja sen verran havaintoa että jos kylmäaineet menee vähiin kompura huutaa täysii ilmeisesti yrittää tavoittaa jotain tiettyä paine arvoa ja virtausta eikä saavuta sitä. Sen jälkeen kun huutanut hetken täysiä laittaa pelit seis. Tän voi todeta kun tarkastelee auton A160 hälyytyksiä. Sieltä löytyy aina kierrosluku tietoa missä kohtaa kompuran pelit lyöty seis. Ja tasaisesti toistuvilla A160 hälyytyksillä myös Tesla lähtee vaihtamaan sieltä sitä halpaa venttiiliä joka vuotaa. Ja tämähän ei siis aiheuta tuota lopullista tuho koodia ellei kompura ehdi hakkaa itseään hengiltä. Ja oma teoria on että kompuran vaihdon jälkeen jää järjestelmään jokin pieni vuoto ja tästä syystä tulee uusi vaurio. Nämä omat havainnot perustuvat 5 kpl hajonneita autoja sekä näiden logeihin ennen hajoamista. Autoissa ruvennut ilmenemään a465 koodia eli kylmä ainetta ei järjestelmän mukaan virtaa tarpeeksi ennen hajoamista. Sekä a504 koodia eli ilmaa havaittu kylmä aineen seassa. Näistä pitää huomioida että yksikään koodi ei hyppää missään kohtaa auton ruudulle. Eli näitä voi vain aktiivisesti seurata service valikon kautta. Ruudulle pamahtaa ilmastointi ei käytössä koodi kuin vasta sitten kun kompura on kokonaan vainaa. Tämä on nyt sitten vaan omaan havaintoo perustuvia juttuja joka on päätelty ihan vikakoodien ja niiden sisältämän tiedon perusteella. Kaikki autot olleet erilaisessa käyttöprofiilissa joten en usko että varsinaisesti se miten autoa käyttää selittää tätä. Toki tuossa raja pinnassa kun kompura ei kylmä aineen vähyydessä jaksa kunnolla tuottaa lämpöä. Niin auttaa lataaminen tai ajaminen ja ylipäätään kaikki mahdollinen järjestelmässä oleva lämpö. Ja jos tätä muuta lämpöä on tarpeeksi ei järjestelmän toiminnan kannalta ole väliä vaikka kompuran ns tuotto ei ole se mitä pitäis olla. Eikä tule näitä jatkuvia kompura täysille ja sitten pelit lennosta seis tilanteita.

Nämä nyt tosiaan omia havaintoja aiheesta. Löytyy kuvia näistä logeista kyllä jos joku haluaa niitä ihmetellä.

Tuossa malli esimerkki vika koodista kun kylmä ainetta ei ole riittävästi. Ja tosiaan toistuva tuo koodi.
FB_IMG_1707583586122.jpg

Tuossa sitten kun a160 alkaa tulla koko rahalla. Tässä huomiona auto ollut lämpimässä ja täysin sula. Samassa autossa tuo kylmäaine vähissä koodi. Yksi kompura vaihdettu vaihdon jälkeen ei kertaakaan a160 koodia. Kunnes tuli ensimmäinen kylmäaine vähissä koodi. Sen jälkeen toistuva a160.
FB_IMG_1707583626249.jpg

Tekstit on siis itseäni viisaampien kirjoittamia, itse en ole edes huoltonäytössä käynyt tutustumassa.
 
Olen harkinnut Teslan ostamista, muttta nyt vasta tajusin ettei Teslassa ilmeisesti toimi Applen Carplay.

Olen koittanut Goglettaa miten puhelimen käyttö on Teslassa toteutettu, mutta en ole päässyt perille siitä. Elämä voisi olla aika haastavaa kun CarPlayhin on tottunut ja luohan se turvaakin kun ei tarvitse esim. whatsapp tai tekstiviestejä itse lukea ajaessa ja niihin voi vastata helposti koskematta puhelimeen, ja kalenterimerkinnät sun muut onnistuu. Googlellahan on jokin omansa, mutta se on vissiin aika lailla alkeellisempi ja esim. saneleminen ei onnistu, mutta vissiin sitäkään ei Teslassa ole.

Mutta kysymys siis kuuluu, että miten Teslassa toimii puheluihin ja erilaisiin viesteihin vastaaminen ja kuinka integraatio muuten puhelimen kanssa on hoidettu?
 
Olen harkinnut Teslan ostamista, muttta nyt vasta tajusin ettei Teslassa ilmeisesti toimi Applen Carplay.

Olen koittanut Goglettaa miten puhelimen käyttö on Teslassa toteutettu, mutta en ole päässyt perille siitä. Elämä voisi olla aika haastavaa kun CarPlayhin on tottunut ja luohan se turvaakin kun ei tarvitse esim. whatsapp tai tekstiviestejä itse lukea ajaessa ja niihin voi vastata helposti koskematta puhelimeen, ja kalenterimerkinnät sun muut onnistuu. Googlellahan on jokin omansa, mutta se on vissiin aika lailla alkeellisempi ja esim. saneleminen ei onnistu, mutta vissiin sitäkään ei Teslassa ole.

Mutta kysymys siis kuuluu, että miten Teslassa toimii puheluihin ja erilaisiin viesteihin vastaaminen ja kuinka integraatio muuten puhelimen kanssa on hoidettu?
Puheluun voi vastata vaikka ratin rullalla ja näytöllä lukee kuka soittaa.

Viesteistä en osaa sanoa, en ole käyttänyt/kokeillut. En nyt oikein jotenkin näe, että olisi turvallista lukea viestejä ajaessa. Toki joku ääneenluku voisi olla, tai oli minulla vanhassa autossani, mutta ei oikein suomea osannut se niin oli ihan turhaa lukemista.

Apple car playn saa kyllä Teslassakin toimimaan ja tästä löytyy videoita että miten. Vakiona siis ei toimi suoraan, mutta pienellä säädöllä toimii. En ole kokeillut kun en applen laitteita omista. Ja toisaalta Teslan oma systeemi on mielestäni niin hyvä että en mitään muuta osaa kaivata.
 
Olen harkinnut Teslan ostamista, muttta nyt vasta tajusin ettei Teslassa ilmeisesti toimi Applen Carplay.

Olen koittanut Goglettaa miten puhelimen käyttö on Teslassa toteutettu, mutta en ole päässyt perille siitä. Elämä voisi olla aika haastavaa kun CarPlayhin on tottunut ja luohan se turvaakin kun ei tarvitse esim. whatsapp tai tekstiviestejä itse lukea ajaessa ja niihin voi vastata helposti koskematta puhelimeen, ja kalenterimerkinnät sun muut onnistuu. Googlellahan on jokin omansa, mutta se on vissiin aika lailla alkeellisempi ja esim. saneleminen ei onnistu, mutta vissiin sitäkään ei Teslassa ole.

Mutta kysymys siis kuuluu, että miten Teslassa toimii puheluihin ja erilaisiin viesteihin vastaaminen ja kuinka integraatio muuten puhelimen kanssa on hoidettu?

Et sä teslan ekosysteemissä kaipaa mitään carplayta. Kun lunastat auton vetokujalta ja istut ekaa kertaa penkille, immersio on niin valtava että sokaistut elonOS toimivuuteen. Kun tokaiset savoksi "mitenkäs tätä paskoo käätettään", niin AI vaihtaa kieleksi suomen savon "Päevöö, ja tervettulloo, ossoon auttoo savoksii". Ja jos tulee jotain viestiä niin senkun sanot että "Voekko toestoo tuan äskeesen iäneen" niin ei tartte hapuilla mitään..

Näin olen ainakin teslaryhmistä lukenut.
 
Auto lukee ainakin Androidilla viestin ääneen mut ei siitä tajua paskaakaan kun suomen kieltä ei ole navin äänitiedoissa. :rofl2:
 
Tesla tukee vain SMS viestejä ja niihin vastaamista. Muut viestit saat unohtaa. Eli todella karsittu myös äänikomentojen, toimintojen jne. suhteen vrt AA tai CP.

Kaikki AA tai CP tuet on kolmannen osapuolen virityksiä ja eivät millään tasolla valmistajan tai näiden Googlen/Applen tukemia. Toimivat joo ja ei.

Kuten moni sanoo. Puutteita on mutta paras sähköauto ikinä.
 
Viimeksi muokattu:
4680-akku on kyllä ollu aika paha floppi tähän mennessä. Todella paljon pitää asioiden parantua, että olisi millään lailla kilpailukykyinen akkutekniikka.

Kun vertaa kahta 800V tekniikalla olevaa autoa, eli uutta Taycania ja sitten Cybertruckia, niin aika järkyttävät on suorituskykyerot näillä kahdella autolla akun suhteen. Ja Cybertruck jossain vetokäytössä juuri tarvisi tuollaisia Taycanin kaltaisia lataustehoja.
Itse taas ajattelen päinvastoin. Edullisempi ja nopeampi valmistaa. Vuoden sisällä 3rd gen markkinoilla ja noiden lisäksi energiatiheämpi, pitkäikäisempi yms.
Sitten kun miettii taycanin akkuteknologiaa niin joitain siinä pielessä on kun isompi akku kuin ässässä ja samoille lukemille pääsee rangessa. Porsche myönsi heti kättelyssä että lataus tuplaantuu ajallisesti kylmässä ladatessa niin se kyllä tasoittaa talvi latauseroja. Ja nythän nuo wanhatkin formaatit saa 4680 lisäksi paremman latauspiikkitehon kuin taycanissa. Eli taycaniin jää? Helvetin kallis akun vaihto, mutta saa sentään flattina ladata 0-60%.
No eipä näistä kauaa tarvitse narista kun kohta se nähdään.
 
Tesla tukee vain SMS viestejä ja niihin vastaamista. Muut viestit saat unohtaa. Eli todella karsittu myös äänikomentojen, toimintojen jne. suhteen vrt AA tai CP.

Kaikko AA tai CP tuet on kolmannen osapuolen virityksiä ja eivät millään tasolla valmistajan tai näiden Googlen/Applen tukemia. Toimivat joo ja ei.

Kuten moni sanoo. Puutteita on mutta paras sähköauto ikinä.
Ku halvalla sain, sano Sulo Vilen!
 
En nyt oikein jotenkin näe, että olisi turvallista lukea viestejä ajaessa. Toki joku ääneenluku voisi olla, tai oli minulla vanhassa autossani, mutta ei oikein suomea osannut se niin oli ihan turhaa lukemista.

Apple osaa lukea ainakin whatsapp viestit suomeksi ääneen ja niihin voi vastata sanelemalla.
 
Mutta ei noita tarvita koska Teslan omat ekosysteemit ovat muista edellä ja helppokäyttöinen UI kaikkine pikanäppäimineen.
 
Mutta ei noita tarvita koska Teslan omat ekosysteemit ovat muista edellä ja helppokäyttöinen UI kaikkine pikanäppäimineen.
Tottakai tarvittais, samoin kuin navi suomeksi. Se että sun mielestä tesla on kaikessa huono niissä missä se ei sitä ole oikeasti ja siitä joku puolustaa, ei tarkoita sitä etteikö teslalla ois paljonkin parannettavaa.
Monessakin asiassa ois parannettavaa. Kun ei asiat ole noin mustavalkoisia miten yrität ne väkisin joka postauksessa vääntää..
 
Tottakai tarvittais, samoin kuin navi suomeksi. Se että sun mielestä tesla on kaikessa huono niissä missä se ei sitä ole oikeasti ja siitä joku puolustaa, ei tarkoita sitä etteikö teslalla ois paljonkin parannettavaa.
Monessakin asiassa ois parannettavaa. Kun ei asiat ole noin mustavalkoisia miten yrität ne väkisin joka postauksessa vääntää..
Tiettyjä asioita ei vaan Teslaan tule vaikka kuinka niitä halutaan, näitä ovat mm. AA ja CP, automaattinen navigointi kolmanen osapuolen latureille, säädettävä UI jne.
 
Olen harkinnut Teslan ostamista, muttta nyt vasta tajusin ettei Teslassa ilmeisesti toimi Applen Carplay.

Olen koittanut Goglettaa miten puhelimen käyttö on Teslassa toteutettu, mutta en ole päässyt perille siitä. Elämä voisi olla aika haastavaa kun CarPlayhin on tottunut ja luohan se turvaakin kun ei tarvitse esim. whatsapp tai tekstiviestejä itse lukea ajaessa ja niihin voi vastata helposti koskematta puhelimeen, ja kalenterimerkinnät sun muut onnistuu. Googlellahan on jokin omansa, mutta se on vissiin aika lailla alkeellisempi ja esim. saneleminen ei onnistu, mutta vissiin sitäkään ei Teslassa ole.

Mutta kysymys siis kuuluu, että miten Teslassa toimii puheluihin ja erilaisiin viesteihin vastaaminen ja kuinka integraatio muuten puhelimen kanssa on hoidettu?
Ei toimi. Autossa ei ole AA tai CarPlay tukea ilman kolmannen osapuolen paskavirityksiä jotka lakkaa toimimasta milloin mitenkin. Eli menetät kaikki nykypäivän perustoiminnot, koska Tesla on päättänyt että et tarvitse niitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 046
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom