Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä


Kaikkea se erilainen auto, saati sähköauto teettää.
Ehkä se ongelma onkin, että auto ei olekaan mitenkään erityinen asia tässä yhtälössä? Yksi haukkuu auton ja muut puutteet merkistä riippumatta, toinen vihaa Teslaa/Elonia ihan tuotteista riippumatta. Kolmas vihaa sähköautoja tasapuolisesti. Neljäs inhoaa, että asiat muuttuvat (oston jälkeen)… Jokaisella on syynsä ja minusta on naurettaa niputtaa kaiki sen alle, että kyseessä on ”underdog” edelläkävijän muilutus, josta viha kumpuaa. Saati sitten, että olisi joku tesla-innostusta hillitsemään pyrkivä fanaattinen kultti.
 
Ei tässä ketjussa tarvi blokata ku 3 käyttäjää, niin tämä on taas järkevä paikka keskustella Teslasta. Suosittelen kaikille.

Ketjuun liittyen. Käytiimpä tuossa taas tuolla koko päivän kestäneen lumisateen jälkeen ajelemassa ja oli nelivetosella Y:llä mukava mennä, kun ei tarvinnu liikkumisen onnistumista miettiä eri parkkipaikoilla ja auto oli lämmin parissa minuutissa kaupan jälkeen. Ei oo ihan aurat ollu tänää hereillä. Tuo on kuitenkin normiautoa hieman korkeampikin maavaraltaan, kuten Octavia Scout tai A4 Allroad.
 
Teslan neliveto kun ei nyt ole neliveto vaan 4 pyörää vaan vetää ja se tulee aika hitaasti mukaan. Ellet erikseen aktivoi sitä käyttöön.

Tästä hyvin näkee miten tuo tulee mukaan hitaasti.

Aikaisemmin kun Tesla mainosti tuota FSD:n siirtoa vain kertaluontaisena etuna mutta nyt se tuli takaisin USA:n.
Koskien toki nyt vain uusia S/X/Y malleja.

CT:n pölykapselit syö renkaat rikki ja tämä vaatii uudelleen suunnittelun.
 
Aikanaan bemaria hankkiessa löysin haulla tyyppiviat ja typeryydet. Eipä niitä toisteltu joka toiselta sivulta. Saati ivalliseen sävyyn.

Bimmer foorumeilla saa kaikki typeryydet ja tyyppiviat luettavaksi ihan omassa ketjussaan, ei tartte paljoa etsiä.

Tesla on selkeästi tekkiväen suosiossa enkä sinänsä ihmettele, ns perinteiset ratinvääntäjät ei taida olla ihan yhtä innostuneita.
 
Tarkoitus pitää tämä auto 10v jona aikana siis säästö olisi noin 60000€ verrattuna siihen että olisin ajanut dieselautollani.

Ihailtavaa 10 v suunnitelua, moni ei pysty siihen.

Lisäksi, oma mielipiteeni on, että oikeaa säästöä on se , että sulla on 10 v kuluttua se 60 KEUR jemmassa.
Todellisuus tälläisessä säästössä on se, että moni käyttää tämän säästön jokapaivaisiin menoihinsa, joten mitään eroa ei diesel autoilun ja sähköautoilun välillä todellisuudessa ole. Säästö hukkuu huomaamatta johinkin, ja 10 v kuluttua ollan samalla viivalla oli sitte alla diesel tai sähkö. Toki olet tehnyt tuolla rahalla jotain muuta, mutta silti...

Lisäksi 10 v kohdalla auton arvo on aika mitättömän pieni , joten olishan se kiva jos se 60 KEUR oli jemmassa silloin kuin vaihtohetki tulee. Voisi vähän vapaammin ajatella autonvaihtoa....velattomasti.

Todellisuutta lienee myös se , että et lähde esim malediiveille kerran vuodessa vaimon kanssa ,10 v ajan säästyneilla rahoilla....ne säästöt vaan katoo.

Omakohtaiset kokemukset... siiksi hiemna pessimistinen asenne näihin säästöihin. En onnistunut minulta.
 
Teslan neliveto kun ei nyt ole neliveto vaan 4 pyörää vaan vetää ja se tulee aika hitaasti mukaan. Ellet erikseen aktivoi sitä käyttöön.

Tästä hyvin näkee miten tuo tulee mukaan hitaasti.

Mitä käytännön vaikutusta tuolla on perus kuskille neliveto vs. neljä pyörää vetää? Kun katsoo esim alla olevasta videosta kun Model3 irtoaa pelkällä vasemmalla eturenkaalla nopeammin ihan standard moodissa mitä verrokki A4 Quattro Offroad moodissa?

 
Mitä käytännön vaikutusta tuolla on perus kuskille neliveto vs. neljä pyörää vetää? Kun katsoo esim alla olevasta videosta kun Model3 irtoaa pelkällä vasemmalla eturenkaalla nopeammin ihan standard moodissa mitä verrokki A4 Quattro Offroad moodissa?


Ero tulee siinä, että siinä on viivettä. Model 3/Y ovat täysin takavetoja ja etupää tulee mukaan kun takapää ei ota pitoa.
 
Ero tulee siinä, että siinä on viivettä. Model 3/Y ovat täysin takavetoja ja etupää tulee mukaan kun takapää ei ota pitoa.
Joo ymmärrän sen toimintaperiaatteen mutta mietin vain tavallisen kuskin kannalta ja tuota postaamaani videota katsellessa että jos tuommoinen "viiveellinen" systeemi irrottaa vaikka lumesta auton nopeampaa kuin tuommoinen jatkuva awesome neliveto niin enkö minä sitten tämmöisenä tavallisena uunona halua tuon viiveellisen joka toimii nopeammin? Jos nyt nuin hauskasti voi sanoa.

Ensi vuonna tähän aikaan voi olla mahdollista että FSD beta tulee myös Eurooppaan, ainakin jossain nerffatussa muodossa:


Jos pikakelauksella ja AI-summarointia tulkaten ymmärsin oikein niin auto-pilot pitää EU:ssa toimia niin että kuskin pitää hyväksyä jokainen autopilotin tekemä "manyyveri"?
 
Jatkuvalla nelivedolla et välttämättä ole puskassa, josta pitää irrottaa itsensä. Käytännön tasolla on iso ero ihan kokemuksesta havaittavissa, kun kaikki 4 vetää heti/jatkuvasti huonommassa kelissä.

e: hidas
 
Tänään ajelin jäisiä ja huolella urittuneita sekä polanteisia katuja. Y heitteli perää koko ajan, niin vaihdoin maastoasetukselle. Auton käytös muuttui välittömästi positiiviseen suuntaan. Tuli xdrive-ajat mieleen, vaikka ei Y:n neliveto niin hyvä ole.
 
Jatkuvalla nelivedolla kun ajat loskaisen moottoritien vasenta kaistaa (kun kukaan muu ei uskalla) niin se on awesome.
Tuo on joo yksi esimerkki, toinen on myös sitten kun on liukasta. Teslassa lähtee ns. peräalta kun etupää tulee hitaasti mukaan. Sama koskee kun lähdet paikaltasi kun painat kaasua, niin perä heittää kun etupää ei ole mukana. Model 3:ssa on toki tämä ns. winter mode mutta sekin aktivoituu pois päältä ja ei ole aina vetämässä. Y:ssa saa nelivedon päälle mutta se disabloituu jos ajaa AP:lla jne.

Toki tuo Teslankin oma auttaa mutta esim. kun itse ajan perittäen parkkiin ja nyt oli liukkaita kelejä, niin ei mennyt parkkiin. Todella loiva parkkipaikka mutta ei vaan mennyt. Etuperin meni. Kitkat alla.
 
Teslan neliveto kun ei nyt ole neliveto vaan 4 pyörää vaan vetää ja se tulee aika hitaasti mukaan. Ellet erikseen aktivoi sitä käyttöön.

Tästä hyvin näkee miten tuo tulee mukaan hitaasti.

Aikaisemmin kun Tesla mainosti tuota FSD:n siirtoa vain kertaluontaisena etuna mutta nyt se tuli takaisin USA:n.
Koskien toki nyt vain uusia S/X/Y malleja.

CT:n pölykapselit syö renkaat rikki ja tämä vaatii uudelleen suunnittelun.

Tuo videohan on wanha kun kromilistoilla on tuo 3. Ilmeisesti tämä torque vectoring on Tesla y only ja tuli viime kesänä:
 
Tuo videohan on wanha kun kromilistoilla on tuo 3. Ilmeisesti tämä torque vectoring on Tesla y only ja tuli viime kesänä:

Niin kirjoitin tuossa ylempänä, että Y:ssa on erilainen ja sen saa aktivoitua mutta se disabloituu jos käyttää AP:ta jne.
Toimintatapa on yhä sama 3:ssa ja myös Y:ssa ellet aktivoi erillistä tilaa.
 
Jatkuvalla nelivedolla et välttämättä ole puskassa, josta pitää irrottaa itsensä. Käytännön tasolla on iso ero ihan kokemuksesta havaittavissa, kun kaikki 4 vetää heti/jatkuvasti huonommassa kelissä.

e: hidas
Kyllä ainakin tuo oma kolmonen menee kuin kiskoilla ja Winter mode on niin nopeasti päällä ettei sitä viivettä ehdi huomaamaan kuin s3xy buttonin softaa katsomalla. Ei ole ongelmaa ollut ajaa missään sohjossa.
 
Kyllä ainakin tuo oma kolmonen menee kuin kiskoilla ja Winter mode on niin nopeasti päällä ettei sitä viivettä ehdi huomaamaan kuin s3xy buttonin softaa katsomalla. Ei ole ongelmaa ollut ajaa missään sohjossa.
Kyllä sen ainakin itse huomaan sen eron kun takapää lähtee ensin ja sitten iskee vasta etupää mukaan. Sitten jos ei olekaan enää liukasta, se tila tippuu pois päältä.
 
Kyllä sen ainakin itse huomaan sen eron kun takapää lähtee ensin ja sitten iskee vasta etupää mukaan. Sitten jos ei olekaan enää liukasta, se tila tippuu pois päältä.
Tuolla 2019 perffillä en oo tuota takapäätä saanu missään tilanteessa lähtemään alta kitkoilla ja tuo Snow mode tippuu pois päältä noin 20min kuluttua edellisestä sutasusta.
 
En ymmärrä koko korkeaa viimeistä erää - köyhien huijaamista ylisuuriin lainoihin. Jos ei ole rahaa maksaa koko lainaa laina-aikana niin jätä ottamatta.
Ideahan on sama kuin taloyhtiölainoissa. Kyllähän niissä on herkästi elementti jossa asiakas ostaa jotain jossa ei hahmota pidemmällä aikavälillä kokonaiskustannuksia. Eikä ymmärrä täysin mihin nimensä laittaa.

Sanottua myyjän moraalista :D
"Menu,Settings,Driver Aids, there you will see all the pointless settings that a motor car does not require but gives the buyer the “monkey like shiney” feeling when the salesman is already spending his commissions cause you opted for the ceramic coating and 13 month alloy wheel smart insurance".
 
Nelivetokeskusteluun yksi lisäys; 2 sähkömoottoria (+ jarrut) vs kardaaniauto sähköhärvelillä (+ 4 jarrua) . Tesla pystyy softalla vemppaamaan/hakemaan pitoa kahdella akselilla erikseen paikallaan jumissa. Mersut kuulemma nykyään pomppii päästäkseen jumista pois.
Oikein mikään auto ei anna täyttä sutia enää. G30 bemari antoi kun laittoi kaikki avut pois päältä. Sillä pääsi kanssa mäkeä ylös, mutta kun pyörät pyöri 80kmh, koppi oli täynnä käsiä ristissä.
Eli missä tesla meillä menee 5 kmh mäkeä ylös sutimatta, bemari meni 20kmh sutien 80kmh. Jälkimmäisen perä veti sellaista +-1 metrin satunnaiskaarta sivuille. Eli siis samassa olosuhteessa teslassa piti olla offroad-mode päällä ja parilla yrityksellä nousi mäen. Bemari tumppaa luistonesto päällä mutta ilman kaasu pohjassa parilla yrityksellä ylös. Mutta jälkimmäinen oli vähän hazardi tapa eikä esim. vaimo tuota pystyisi tekemään.
ja kyllä, Teslan veto ei ole loskavalliin hyvä kun ei välttämättä ehdi mukaan. Minulla ei ole mitään mittareita autossa kiinni, niin en näe mikä roottori milloinkin vetää. Teslalla se etu, että softalla voi parantaa toimintaa. Mekaanisia systeemejä ei jälkikäteen niinkään.
sydän subaru.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla 2019 perffillä en oo tuota takapäätä saanu missään tilanteessa lähtemään alta kitkoilla ja tuo Snow mode tippuu pois päältä noin 20min kuluttua edellisestä sutasusta.
Lähtemään alta on ilmeisesti eri kuin luistaa? Meinaan ei kuulosta mitenkään uskottavalta, että perä ei kitkoilla koskaan olisi luistanut. Toki jos paljaalla asfaltilla vain, mutta muuten tuo käy lähes väkisin. Paskoilla pinnoilla pakotettu neliveto saa auton reagoimaan paljon pidempään ”nätimmin”. Siitähän tässä keskustussa mielestäni oli vaan kyse. Henk. koht. huonommilla keleillä tykkään aina heittää nelivedon pakotettuna päälle, antaa vähän lisää marginaalia.
 
Lähtemään alta on ilmeisesti eri kuin luistaa? Meinaan ei kuulosta mitenkään uskottavalta, että perä ei kitkoilla koskaan olisi luistanut. Toki jos paljaalla asfaltilla vain, mutta muuten tuo käy lähes väkisin. Paskoilla pinnoilla pakotettu neliveto saa auton reagoimaan paljon pidempään ”nätimmin”. Siitähän tässä keskustussa mielestäni oli vaan kyse. Henk. koht. huonommilla keleillä tykkään aina heittää nelivedon pakotettuna päälle, antaa vähän lisää marginaalia.
Siis puhun siitä mitä todella monet y kuskit esim valittaa. Eli esim kun nostat kaasusta, lähtee perä yks kaks ”rinnalle” kun regen on vain takana. Tai jos vaikka lähdet ohi ja painat kaasua ja vain takapää vetää jolloin perä lähtee jälleen sivulle jne.
Tuo oma menee yhtälailla takavedolla oletuksena, mutta Snow mode on niin järjettömän nopeasti pistämässä jatkuvan nelivedon päälle etten itse sitä ehdi huomaamaan kuin buttoneiden softalla.

Tottakai liukkaalla auto esim sutii mitä luistonesto nyt myöden antaa, mutta sutii etu ja takapäällä. Mikäli siis kaasua antaa reippaammin.

Ja tuohon regenin jännä huomio myös siinä, että ei tuo Snow mode joka nopeudessa regeneroi etupäällä laisinkaan, vaan pitää vedon pienesti päällä takapään jarruttaessa. Nopeuden muuttuessa tiettyyn pisteeseen myös etupää jarruttaa.
 
Tuohon varmaan vaikuttaa myös se että vanhemmissa sai regenia säädettyä. Uusissa ei.

Itselläni ei voi säätää ja aika varovasti saa ajella ettei lähde alta. Tai sitten ”tahallisesti” pitää sutaista jotta tuo moodi menee päälle.

Mutta Teslahan voisi vaikka softallaan sallia jatkuvan nelivedon? Kun se softa niin päivittyy…
 
AUTO
Ex-hävittäjälentäjä loi taksiyhtiön Teslojen varaan, ja sitten hinnat romahtivat – Nyt Harri Pusan yrityksellä on 36 autoa ja radikaali suunnitelma
Miten pohjoisen pakkasissa pärjää kymmenien Teslojen kanssa? Sen tietää Harri Pusa, joka perusti Rovaniemelle taksiyhtiön sähköautojen varaan. Kalusto kasvoi nopeasti, mutta sen arvo romahti, kun Tesla leikkasi rajusti hintoja.
T Taxin yrittäjät Harri Pusa (vas) ja Toni Kähkönen kävivät tällä viikolla vastaanottamassa Vantaalta neljä uutta Model Y -autoa. Yhtiön kalustossa on jo 36 autoa. Niistä seitsemän on Model 3 -mallia, kaksi Model S -autoja ja loput kuvan Model Y-mallia.

Uudet työkalut.
T Taxin yrittäjät Harri Pusa (vas) ja Toni Kähkönen kävivät tällä viikolla vastaanottamassa Vantaalta neljä uutta Model Y -autoa. Yhtiön kalustossa on jo 36 autoa. Niistä seitsemän on Model 3 -mallia, kaksi Model S -autoja ja loput kuvan Model Y-mallia.
KUVA: PETTERI PAALASMAA


Lukuaika noin 5 min
Tallenna
Tänään6:30
author image

Pekka Lähteenmäki

Harri Pusa lensi viimeisen lentonsa ilmavoimien palveluksessa maaliskuussa 2021. Sen jälkeen entinen Hornet- ja Pilatus-lentäjä on keskittynyt täysillä taksibisnekseen. Vuonna 2020 Pusa perusti Rovaniemellä T Taxin, jonka liikeidea on rohkea: ajetaan kyydit Tesloilla.
Nyt Pusan johtamalla T Taxilla on peräti 36 Teslaa. Miten Pusan ja ja yhtiökumppani Toni Kähkösen yhtiö on pärjännyt, kun Tesla leikkasi autojensa hintoja ja sitten päälle iski poikkeuksellinen pakkastalvi?
Tilaa tästä Talouselämän maksuton uutiskirje
”Olemme juuri menossa hakemaan Vantaan Vetokujalta neljää uutta Teslaa”, Pusa aloittaa puhelimessa.

Yhtiöllä on hakureissun jälkeen siis jo 36 Teslaa eli todennäköisesti Suomen suurin laivue amerikkalaismerkkiä – ellei leasingyhtiöiden hallinnoimaa autokantaa lasketa mukaan.
Vuosi sitten yhtiöllä oli autoja 10. Silloin Tesla ilmoitti isoista, jopa yli 10 000 euron hinnanalennuksista. Se pudotti saman tien käytettyjen autojen hintaa ja myös T Taxin omaisuuden arvoa. Tänä vuonna Tesla laski Model Y:n hintoja taas lisää.
”Hintojen lasku oli kaksipuolinen juttu. Jos meillä olisi aikomusta myydä näitä autoja, harmittaisi hirveästi. Mutta meillähän ei sellaista aikomusta ole. Päinvastoin, olemme ostaneet jokaisen Teslan sillä ajatuksella, että aiomme ajaa sillä vähintään 600 000 kilometriä.”

Jos siis yhtiö nyt myisi autojaan, niistä tulisi tappiota, koska uusien hinnanlasku on leikannut myös käytettyjen arvoa.
T Taxin toinen pääosakas Toni Kähkönen (oik) tutki uusien autojen avainkortteja Harri Pusan (vas) kanssa. Teslan avaimena toimii kortin lisäksi kännykkä ja avaimen voi jakaa muille Whatsapp-viestillä. Puhelimesta kuski näkee auton tarkan sijainnin, mikä helpottaa vuoronvaihtoja.

Avaimet puhelimeen.
T Taxin toinen pääosakas Toni Kähkönen (oik) tutki uusien autojen avainkortteja Harri Pusan (vas) kanssa. Teslan avaimena toimii kortin lisäksi kännykkä ja avaimen voi jakaa muille Whatsapp-viestillä. Puhelimesta kuski näkee auton tarkan sijainnin, mikä helpottaa vuoronvaihtoja.
KUVA: PETTERI PAALASMAA
Toisaalta viime vuonna hintojen lasku helpotti T Taxin automäärän kasvattamista 10 autosta 32 autoon.
”Aiomme laajentaa meidän toimintaa niin nopeasti kuin mahdollista. On vain hyvä asia meille, että autot halpenevat, niin saamme niitä nopeammin ja helpommin käyttöön”, Pusa sanoo.
Halpaa sähköajoa, ei latausruuhkia
Yhtiön kasvu on ollut hämmentävän kovaa. Seuraava tavoite on vielä hurjempi.
”Näyttää siltä, että kevään aikana meillä olisi 45 autoa. Vähimmäistavoite tämän vuoden loppuun mennessä on 60 autoa. Jos rekrytoinnit sujuvat hyvin, automäärä voi olla korkeampi”, sanoo Pusa.

Pusa uskoo, että yhtiön hyvät työajat, Tesla-kalusto ja missio vähäpäästöisistä kuljetuksista ovat helpottaneet rekrytointeja. Kuljettajia on löytynyt hyvin.
Autot yhtiö rahoittaa joko kuluttajien tapaan Teslan rahoituskumppanien kautta tai sitten muilla lainoilla.
Automäärän kasvun kautta yhtiö myös laajenee maantieteellisesti. Aluksi T Taxi toimi Rovaniemellä, Oulussa, Turussa ja Pääkaupunkiseudulla. Tänä vuonna mukaan tulivat Kuopio, Joensuu ja Lappeenranta sekä tulevana keväänä myös Tampere.
T Taxi ajaa Menevän verkostossa eli saa ajonsa Menevän välityskeskuksen kautta. Tänä keväänä Menevä avaa toiminnan Tampereella yhteistyössä T Taxin kanssa uudella konseptilla.
T Taxin liikevaihto kolminkertaistui vuonna 2023 ja oli noin ennakkotietojen mukaan noin 1,6 miljoonaa euroa. Tulosta ei juuri tule, sillä investoinnit ovat isoja. Pusa aloitti yritystoiminnan, koska laski sähköllä ajamisen kannattavan: ”Myöhemmin olen huomannut, että olen ollut oikeassa. Paljon käytettynä sähköautot ovat huomattavasti edullisempia. Kilometrit ovat halvempia.”
T Taxi toimii toistaiseksi lähinnä julkisten laturien varassa.
”Latausruuhkia emme ole kohdanneet nimeksikään. Latausverkoston kehitys on pysynyt hyvin liikenteen sähköistymisen tahdissa”, Pusa sanoo.
Lisäksi Helsingin lentoaseman lähellä yhtiö käyttää Menevän omia pikalatureita. Siksi yhtiöllä ei ole vielä kokemusta lentoaseman lähelle avatusta 40-paikkaisesta takseille tarkoitetusta latauskeskittymästä.
”Jahka toimintamme kasvaa riittävän suureksi, tulemme harkitsemaan myös investoimista omiin latureihin. Nämä tosin todennäköisesti avattaisiin myös muiden toimijoiden käyttöön, koska sekin osaltaan edistäisi arvojemme mukaista liikenteen sähköistämisen kiihdyttämistä.”
Teslaan yhtiö on tyytyväinen myös laadun osalta kuten investoinnit kertovat: ”Avainkorttien tarpeettomuus, kaluston toimivuus ja luotettavuus ovat tehneet merkistä meille ylivoimaisen valinnan.”
Teslan avaimena toimii kännykkä, joten avaintenvaihtoa ei tarvita.
Ongelmia? Lähinnä lämpöpumpuissa
Entäpä sähköautojen haasteet? Autovuokrajätti Hertz alkoi tammikuussa myydä pois Teslojaan ja sanoi niiden korjauskuluja isoiksi. Pusan kokemus on toinen.
”Hertzin havainnoista poiketen meidän kokemuksen mukaan huoltokustannusten kokonaisuus on halvempi kuin polttomoottorikalustolla. Alustan osat, kuten tukivarret, kuluvat raskaalla autolla kovalla vääntömomentilla tavanomaista enemmän, mutta kaikki muu huoltoon liittyvä kustannustaso on alhaisempi”, Pusa sanoo.
Paljon on kirjoitettu Teslan lämpöpumppuongelmista. Niihin on törmännyt Pusakin: ”Niitä on mennyt vaihtoon enemmän kuin yksi. Se ei ole vakava ongelma, mutta kieltämättä yksi murheenkryyni.”
Korkeajänniteakkuja on puolestaan mennyt takuukorjaukseen yksi. Eniten ajetulla autolla on mittarissa nyt kilometrejä 280 000, kun akussa on takuuta kahdeksan vuotta ja mallista riippuen 160 000–240 000 kilometriä, riippuen siitä kumpi ensin täyttyy.
T Taxin Teslojen määrä on kasvanut kolmessa vuodessa peräti 36 autoon. Se on todennäköisesti Suomen suurin Tesla-laivue, ellei leasingyhtiöiden autokantaa lasketa mukaan. Yhtiön vähimmäistavoitteena on peräti 60 autoa tämän vuoden lopussa.

Kasvuyhtiö.
T Taxin Teslojen määrä on kasvanut kolmessa vuodessa peräti 36 autoon. Se on todennäköisesti Suomen suurin Tesla-laivue, ellei leasingyhtiöiden autokantaa lasketa mukaan. Yhtiön vähimmäistavoitteena on peräti 60 autoa tämän vuoden lopussa.
KUVA: PETTERI PAALASMAA
Teslalla ei ole varsinaista huolto-ohjelmaa eli takuu pysyy voimassa, vaikka autoa ei huoltaisi. Käytännössä huoltoja, takuukorjauksia ja tarkistuksia toki tehdään. Huoltopisteitä on kuitenkin vain Vantaalla, Lempäälässä ja Oulussa. Lisäksi kiertävä huolto korjaa vikoja paikan päällä.
”Teslalla on omat haasteensa huoltoverkoston kanssa. Nämä kun tunnetaan, tulemme asian kanssa toimeen. Se ei oikeastaan hidasta meidän toimintaa. Meille on myös vähämerkityksinen asia, jos yksittäinen auto on sivussa. Ja kyllä ne viat on korjattu ihan nopeasti.”
Miten pakkasissa pärjää? ”Koulutustekninen juttu”
T Taxi aloitti toimintansa Rovaniemellä. Miten sähköautolla on pärjännyt kireissä pakkasissa?
”Itse asiassa Pohjois-Lapissa tuli juuri yksi akun loppuminen pakkasten seurauksena”, Pusa sanoo.
Tesla arvioi toimintamatkaa yleensä tarkasti, kun kohteen asettaa navigaattoriin, mutta nyt pakkanen yllätti kuljettajan.
”Matkan varrella lämpötila tippuikin 25 astetta kylmemmäksi, niin se toimintamatka ei ihan riittänytkään loppuun asti. Mutta tämä oli poikkeava tapaus”, Pusa sanoo.
”Muuten pakkaset ei sen kummempi ongelma ole. Oikeastaan ihan koulutustekninen juttu. Eli perehdytämme kuljettajat siihen, miten Tesla toimii ja mitä pitää huomioon”, hän sanoo.
Huomioitava on esimerkiksi toimintasäteen lasku pakkasissa.
Pikkuakun eli käynnistysakun tyhjeneminen on tyypillisin pakkasongelma kaikilla käyttövoimilla toimivissa autoissa, niin sähköautoissa kuin polttomoottoreissa.
Tesloissa tämä ei ole Pusan mukaan ollut ongelmana. Auto osaa käyttää ajoakkua pikkuakun lataamiseen ja lisäksi uusissa autoissa pikkuakussa on siirrytty lyijyakusta litiumakkuun.

:comp:
 
Ainakin miehellä on asenne kohdallaan. Ei anna pikku-asioiden häiritä toteutusta. Niveliä vaihdellaan ja vehkeiden hinta tippuu mutta se vaikuttaa vasta myydessä.
 
Ainakin miehellä on asenne kohdallaan. Ei anna pikku-asioiden häiritä toteutusta. Niveliä vaihdellaan ja vehkeiden hinta tippuu mutta se vaikuttaa vasta myydessä.

Onhan tuossa riskinsä. Joku pahempi softabugi ja autot seisoo viikon. Epätodennäköinen mutta mahdollinen.

Keskihintaa saa laskettua ostamalla lisää autoja.
 
Ainakin miehellä on asenne kohdallaan. Ei anna pikku-asioiden häiritä toteutusta. Niveliä vaihdellaan ja vehkeiden hinta tippuu mutta se vaikuttaa vasta myydessä.
No jos itse pisnes luistaa ja viivan alle jää muutakin kuin pölyä, niin tälläiset pikkuasiat ei varmasti paljoa häiritse. Jos firma takoisi negatiivista tulosta, niin voisi olla toine ääni kellossa.
 
Ainakin miehellä on asenne kohdallaan. Ei anna pikku-asioiden häiritä toteutusta. Niveliä vaihdellaan ja vehkeiden hinta tippuu mutta se vaikuttaa vasta myydessä.
Samaa settiä kun vaikka paljon taksinä käytetyn MB:n kanssa pl. ostohinnan eläminen. Toisaalta takseille tulee niin paljon kilsoja, että heillä ei ehkä muutenkaan tuo arvon alenema ole ihan vastaavalla kaavalla laskettavissa kun normaalipulliaiselle.
 
Onko sallittua sanoa positiivinen asia Teslasta vai meneekö offtopiciksi?

Tesla y:n ajovalot ovat todella hyvät. En kyllä keksi tilannetta, missä tarvitsisi vielä jotain lisävaloja noita boostaamaan. Hyvin pelittää.

Sanotaan nyt yksi negatiivinenkin asia, että pysyy keskustelu oikeilla raiteillaan. Tuo teslan matkasuunnittelu toimii hyvin, mutta olisi kiva jos suunnitelmaa pystyisi helposti muokkaamaan. Esimerkiksi poistaa yksittäinen latauspysähdys jostain välistä, jolloin kone joutuisi arpomaan uuden reitin käyttäjän toiveen mukaisesti.
 
Niin kirjoitin tuossa ylempänä, että Y:ssa on erilainen ja sen saa aktivoitua mutta se disabloituu jos käyttää AP:ta jne.
Asia selkee. Varmaan jokin energiansäästö taustalla että se etupää ei vedä kokoajan. Mutta hyvä jos Y:ssä saa tuon offroad tilan päälle halutessaan. Näkisin heti niille SEXY knobeille käyttöä että yksi nappi olisi offroad on/off. Kun pitää mennä sinne vasemmalle kaistalle umpiloskassa niin napsauttaa päälle ja pistää hanaa. Ilmeisesti offroad moodissa sallitaan myös renkaiden vapaampi pyöriminen muutenkin eli oikeanlaisella kaasun käytöllä voi vetää loskassa sutaria niin että köyhemmät tietää oman kastinsa ja jättäytyy taakse kun arvokkaammat menee ohi.

Vähä huumoria mukaan.
 
Teslan valot on hyvät, mutta paremmatkin voisi vielä olla kantamaltaan. Plus ne huurtuu sisältä kovalla pakkasella mitä ei ole tullut vastaan itselläni koskaan, ei halogen, ei ksenon eikä edes led aikakaudella, jälkimmäisiäkin on kahden eri merkin kokemukset.

Navissa sais olla reititys muidenkin kuin supereiden kautta mahdollista, ja laturit myös näkyä siinä haussa ilman Teslan omaa 'protokolaa' määrittelyyn onko osoitteessa letku vai ei. <- Pitää äpeillä katsoa ABC/K-lataus, Neste jne... Toki S/C on vaivaton, joskin hintava.
 
Hoksasin tänään ratkaisun itseäni ärsyttävään ongelmaan: kun avaat navista laturikartan et näe kun lähistösi kolmannenosapuolen laturit ja kaikki superit helsingistä lappiin.

Mutta kun eka zoomailet kartan vaikka mikkeliin, ja sitten avaat laturikartan, näet heti kolmannenosapuolen laturit, vaikka olet helsingissä. Voin navigoida heti helsingistä lähtiessä mieluisan kolmannenosapuolen laturin:thumbsup:
 
Asia selkee. Varmaan jokin energiansäästö taustalla että se etupää ei vedä kokoajan. Mutta hyvä jos Y:ssä saa tuon offroad tilan päälle halutessaan. Näkisin heti niille SEXY knobeille käyttöä että yksi nappi olisi offroad on/off. Kun pitää mennä sinne vasemmalle kaistalle umpiloskassa niin napsauttaa päälle ja pistää hanaa. Ilmeisesti offroad moodissa sallitaan myös renkaiden vapaampi pyöriminen muutenkin eli oikeanlaisella kaasun käytöllä voi vetää loskassa sutaria niin että köyhemmät tietää oman kastinsa ja jättäytyy taakse kun arvokkaammat menee ohi.

Vähä huumoria mukaan.
Tuossa kannattaa huomioida, että maastomoodin kanssa osa turvaominaisuuksista putoaa pois päältä.
 
Navissa sais olla reititys muidenkin kuin supereiden kautta mahdollista, ja laturit myös näkyä siinä haussa ilman Teslan omaa 'protokolaa' määrittelyyn onko osoitteessa letku vai ei. <- Pitää äpeillä katsoa ABC/K-lataus, Neste jne... Toki S/C on vaivaton, joskin hintava.

Tähän erittäin hyvä vaihtoehto on A Better Routeplanner. Suosittelen tutustumaan jos ei ole tuttu.

Ei ole tietenkään niin helppo kuin auton oman navin käyttäminen mutta tuolla voi tehdä suunnittelun. Parikin euroopan reissua tehty tuon avulla. Selkeimmät erot ehkä ne, että löytyy "kaikki" laturit ja se, että voit määritellä millä prosentilla olet perillä ja paljon se vaatii matkalla latausta. Saa myös liitettyä Teslan apiin niin, että näyttä reaaliaikaiset tiedot autosta.
 
Tähän erittäin hyvä vaihtoehto on A Better Routeplanner. Suosittelen tutustumaan jos ei ole tuttu.

Ei ole tietenkään niin helppo kuin auton oman navin käyttäminen mutta tuolla voi tehdä suunnittelun. Parikin euroopan reissua tehty tuon avulla. Selkeimmät erot ehkä ne, että löytyy "kaikki" laturit ja se, että voit määritellä millä prosentilla olet perillä ja paljon se vaatii matkalla latausta. Saa myös liitettyä Teslan apiin niin, että näyttä reaaliaikaiset tiedot autosta.
Ite lopetin tuon käytön, kun totesin että kulutukset ei pidä edes maksullisella versiolla sinnepäinkään paikkaansa. Siellä on aina joko liikaa tai liian vähän latauksia ja se arpoo niiden lataukset väärin.

Jos ei mitenkään teslan latureiden kautta reitti mene, niin kyllä paljon nopeampaa on latauskartasta katsoa sopivan rangen päästä sopiva asema lennosta, kuin tuolla suunnitella mitään.
 
Tähän erittäin hyvä vaihtoehto on A Better Routeplanner. Suosittelen tutustumaan jos ei ole tuttu.

Ei ole tietenkään niin helppo kuin auton oman navin käyttäminen mutta tuolla voi tehdä suunnittelun. Parikin euroopan reissua tehty tuon avulla. Selkeimmät erot ehkä ne, että löytyy "kaikki" laturit ja se, että voit määritellä millä prosentilla olet perillä ja paljon se vaatii matkalla latausta. Saa myös liitettyä Teslan apiin niin, että näyttä reaaliaikaiset tiedot autosta.
Tätä käytin oikeastaan vaan ensimmäisenä vuonna, nyt kun kokemusta on enemmän niin en ole vaivautunut. Pääosa reiteistä mitä ajaa on tuttuja ja tietää missä lataa ja laturilla sit vaan antaa auton arvioida millon on riittävästi ja menoksi. 10% yleensä otan, etenki talvella, "ylimääräistä". Ei pääosin vaadi yhtään suunnittelua tää sähköautoilu. :thumbsup: Oma lukunsa sit jos tarviaa jonnekkin poikkeukselliseen paikkaan ajella.
 
Joku tais kysellä aikaisemmin specsejä Teslan matriisivaloille? Siinäpä niitä on.
 
Tähän erittäin hyvä vaihtoehto on A Better Routeplanner. Suosittelen tutustumaan jos ei ole tuttu.

Ei ole tietenkään niin helppo kuin auton oman navin käyttäminen mutta tuolla voi tehdä suunnittelun. Parikin euroopan reissua tehty tuon avulla. Selkeimmät erot ehkä ne, että löytyy "kaikki" laturit ja se, että voit määritellä millä prosentilla olet perillä ja paljon se vaatii matkalla latausta. Saa myös liitettyä Teslan apiin niin, että näyttä reaaliaikaiset tiedot autosta.

Olin aikeissa käyttää tätä suuntaa-antavana avustimena viime kesän Norjan-turneella, mutta näytti yhtä heikosti latureita (muita kun Supereita) kun auton oma navi, joten hyöty jäi nollaan. Noin yleisesti ottaen siellä kyllä pärjäsi hienosti pelkillä Supereilla, paitsi Lyngenissä, jossa auto ajatti aina Skibotniin lataamaan, vaikka myöhemmin kävi ilmi, että meillä olisi ollut latausasema n. 50km lähempänä tukikohtaamme Tromssaan menevällä tiellä jota kumpikaan näistä + chargefinder ei osannut näyttää.
 
Ite lopetin tuon käytön, kun totesin että kulutukset ei pidä edes maksullisella versiolla sinnepäinkään paikkaansa. Siellä on aina joko liikaa tai liian vähän latauksia ja se arpoo niiden lataukset väärin.

Sinne voi ilmaisessakin itse syöttää ne arvioidut kulutukset, jos ei ole tyytyväinen niihin arvioihin.

Ilman tuota on vaikea suunnitella pysähdyksiä mukaviin paikkoihin, kun jokainen ei vaan sinne hirveimpään bensaräkälään tahdo. Toki, onhan niitä, joilla on tärkeintä vain päästä nopeiten A->B välittämättä pysähdyksistä, mutta kenties se kuuluisa diesel voisi sopia silloin paremmin.

Olin aikeissa käyttää tätä suuntaa-antavana avustimena viime kesän Norjan-turneella, mutta näytti yhtä heikosti latureita (muita kun Supereita) kun auton oma navi, joten hyöty jäi nollaan.

Jos autoksi on valittu Tesla, niin muut laturit pitää menusta laittaa päälle.
 
Jos autoksi on valittu Tesla, niin muut laturit pitää menusta laittaa päälle.

Tämän verran olin aihetta opiskellut, mutta ei tosiaan tuonut siellä ainoassa pimeässä paikassa mitään hyötyä tilanteeseen kuten ei chargefinderikaan. Ihan kiva softa suurpiirteiseen kotisuunnitteluun kunhan ei usko range-arvioihin ja varmistaa reittien järkevyyden myös toisesta lähteestä.
 
Sinne voi ilmaisessakin itse syöttää ne arvioidut kulutukset, jos ei ole tyytyväinen niihin arvioihin.

Ilman tuota on vaikea suunnitella pysähdyksiä mukaviin paikkoihin, kun jokainen ei vaan sinne hirveimpään bensaräkälään tahdo. Toki, onhan niitä, joilla on tärkeintä vain päästä nopeiten A->B välittämättä pysähdyksistä, mutta kenties se kuuluisa diesel voisi sopia silloin paremmin.
Niin voi ja silti se näytti niin päin honkia, että nopeammin järkevän laturin kattoo latauspisteet sovelluksesta ja menee sinne, kuin menee tuon arpomalla systeemillä. Jos vaikka tiedän et pääsen täältä jkl:ään, niin katon sieltä sopivan. Siellä laturilla voin katsoa sopivan etäisyyden päästä sit sopivan laturin taas.

Yritin tuota ABRP useampaan kertaan käyttää ja säätelin ite sinne kulutukset ja sit ku lähdin ajelee ni joka kerta todellisuus oli täysin eri. Joko kulutus oli paljon oletettua suurempaa, tai pienempää. Koskaan ei lataukset täsmännyt siihen suunniteltuun ei sitten ollenkaan.
95% menee supereiden varassa täysin ongelmitta ja sit tosiaan ennemmin kattoo latauspisteistä sen fiksumman paikan ladata.
 
Vajaa 400€. Vaihtavat koko lataussysteemin.
Eivät taida vaihtaa pelkkää luukkua koska ei sovi korjausmetodeihin. Tai sitten syy on talvi ja korjaantuu tai softa mikä bugailee.

Kertaalleen on vaihdettu jo johtosarja ja tuo lataussysteemi.
Mulla vaihdettiin kans viime keväänä tuo latausportin luukku takuuseen kun anto vikakoodia että latausportti ei avaudu painattaessa. Viime vuonna tuo osa ei kyllä olisi maksanut kuin 160€. Ja 40min työtä joka maksaa 160€/h.
IMG_5372.jpeg
 
Yritin tuota ABRP useampaan kertaan käyttää ja säätelin ite sinne kulutukset ja sit ku lähdin ajelee ni joka kerta todellisuus oli täysin eri. Joko kulutus oli paljon oletettua suurempaa, tai pienempää. Koskaan ei lataukset täsmännyt siihen suunniteltuun ei sitten ollenkaan.

En tiedä onko jokin muuttunut, mutta itse olen sillä aika hyvin sellaiset 1200km matkatkin suunnitellut. Jonkin verran olen lataustapahtumassa käyttänyt laittamalla aina seuraavan päätepisteen vaan Teslan naviin ja siitä nähnyt indikaation paljonko sinne tarvitsee.

En tosin käyttänyt sen antamia oletuskulutuksia (jotka on aivan liian matalia muistaakseni), vaan lisäsin sinne hieman omaa. Näin pääsi joka kerta vähintään sinne seuraavalle laturille, ei tullut koskaan ongelmaksi. Sen jälkeen vain pientä hienosäätöä mihin asti latasi.
 
Mulla vaihdettiin kans viime keväänä tuo latausportin luukku takuuseen kun anto vikakoodia että latausportti ei avaudu painattaessa.

Tuo taitaa olla eri osa kuin itse lataussysteemi. Mulle on kanssa vaihdettu se kokonainen latausmekanismi kun lukitus alkoi pettämään kaapelista (kuten varmaan jokaiselle Model 3 omistajalle on taidettu tehdä kun latauskertoja on tarpeeksi). Hintaa en osaa sanoa kun aina lukenut vain 0€.
 
Mulla vaihdettiin kans viime keväänä tuo latausportin luukku takuuseen kun anto vikakoodia että latausportti ei avaudu painattaessa. Viime vuonna tuo osa ei kyllä olisi maksanut kuin 160€. Ja 40min työtä joka maksaa 160€/h.
IMG_5372.jpeg
Itselleni antoivat 400€ arvion tuosta. Odotttelen kesää ja uusia softia jos lähtee toimiin.
 
Mulla on silloin tällöin näkynyt varoitus tosta latausluukusta (ei välttämättä aukea painettaessa tms.), mutta hävinnyt aina omia aikojaan pois, ja kun toimii normaalisti, niin en ole tuosta ikinä mitään tikettiä tehnyt. Hyvä tietää, että voi olla oire ihan oikeasta tulevasta viasta.
 
Mulla on silloin tällöin näkynyt varoitus tosta latausluukusta (ei välttämättä aukea painettaessa tms.), mutta hävinnyt aina omia aikojaan pois, ja kun toimii normaalisti, niin en ole tuosta ikinä mitään tikettiä tehnyt. Hyvä tietää, että voi olla oire ihan oikeasta tulevasta viasta.

Mulla just 79tkm mittarissa, niin ennen takuun loppumista kävin vaihdattamassa tuon lärpäkkeen, kun tuli samaa herjaa. Ja lisäksi vaihtoon meni myös latausportti, kun aina ei oikein jaksanut irroittaa lukitusta. Näiden hinnat taisi tosiaan olla n. 160e ja 320e, jotka meni takuuseen. Harmillisesti en löytänyt korjaamon takapihalta roskalavaa, oisin käynyt nappaamassa vialliset osat lähempään tutkiskeluun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 408
Viestejä
4 506 942
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom