AUTO
Ex-hävittäjälentäjä loi taksiyhtiön Teslojen varaan, ja sitten hinnat romahtivat – Nyt Harri Pusan yrityksellä on 36 autoa ja radikaali suunnitelma
Miten pohjoisen pakkasissa pärjää kymmenien Teslojen kanssa? Sen tietää Harri Pusa, joka perusti Rovaniemelle taksiyhtiön sähköautojen varaan. Kalusto kasvoi nopeasti, mutta sen arvo romahti, kun Tesla leikkasi rajusti hintoja.
Uudet työkalut.
T Taxin yrittäjät Harri Pusa (vas) ja Toni Kähkönen kävivät tällä viikolla vastaanottamassa Vantaalta neljä uutta Model Y -autoa. Yhtiön kalustossa on jo 36 autoa. Niistä seitsemän on Model 3 -mallia, kaksi Model S -autoja ja loput kuvan Model Y-mallia.
KUVA: PETTERI PAALASMAA
Lukuaika noin 5 min
Tallenna
Tänään6:30
Pekka Lähteenmäki
Harri Pusa lensi viimeisen lentonsa ilmavoimien palveluksessa maaliskuussa 2021. Sen jälkeen entinen Hornet- ja Pilatus-lentäjä on keskittynyt täysillä taksibisnekseen. Vuonna 2020 Pusa perusti Rovaniemellä
T Taxin, jonka liikeidea on rohkea: ajetaan kyydit Tesloilla.
Nyt Pusan johtamalla T Taxilla on peräti 36 Teslaa. Miten Pusan ja ja yhtiökumppani
Toni Kähkösen yhtiö on pärjännyt, kun Tesla leikkasi autojensa hintoja ja sitten päälle iski poikkeuksellinen pakkastalvi?
Tilaa tästä Talouselämän maksuton uutiskirje
”Olemme juuri menossa hakemaan Vantaan Vetokujalta neljää uutta Teslaa”, Pusa aloittaa puhelimessa.
Yhtiöllä on hakureissun jälkeen siis jo 36 Teslaa eli todennäköisesti Suomen suurin laivue amerikkalaismerkkiä – ellei leasingyhtiöiden hallinnoimaa autokantaa lasketa mukaan.
Vuosi sitten yhtiöllä oli autoja 10. Silloin Tesla
ilmoitti isoista, jopa yli 10 000 euron hinnanalennuksista. Se pudotti saman tien käytettyjen autojen hintaa ja myös T Taxin omaisuuden arvoa. Tänä vuonna Tesla laski Model Y:n hintoja taas lisää.
”Hintojen lasku oli kaksipuolinen juttu. Jos meillä olisi aikomusta myydä näitä autoja, harmittaisi hirveästi. Mutta meillähän ei sellaista aikomusta ole. Päinvastoin, olemme ostaneet jokaisen Teslan sillä ajatuksella, että aiomme ajaa sillä vähintään 600 000 kilometriä.”
Jos siis yhtiö nyt myisi autojaan, niistä tulisi tappiota, koska uusien hinnanlasku on leikannut myös käytettyjen arvoa.
Avaimet puhelimeen.
T Taxin toinen pääosakas Toni Kähkönen (oik) tutki uusien autojen avainkortteja Harri Pusan (vas) kanssa. Teslan avaimena toimii kortin lisäksi kännykkä ja avaimen voi jakaa muille Whatsapp-viestillä. Puhelimesta kuski näkee auton tarkan sijainnin, mikä helpottaa vuoronvaihtoja.
KUVA: PETTERI PAALASMAA
Toisaalta viime vuonna hintojen lasku helpotti T Taxin automäärän kasvattamista 10 autosta 32 autoon.
”Aiomme laajentaa meidän toimintaa niin nopeasti kuin mahdollista. On vain hyvä asia meille, että autot halpenevat, niin saamme niitä nopeammin ja helpommin käyttöön”, Pusa sanoo.
Halpaa sähköajoa, ei latausruuhkia
Yhtiön kasvu on ollut hämmentävän kovaa. Seuraava tavoite on vielä hurjempi.
”Näyttää siltä, että kevään aikana meillä olisi 45 autoa. Vähimmäistavoite tämän vuoden loppuun mennessä on 60 autoa. Jos rekrytoinnit sujuvat hyvin, automäärä voi olla korkeampi”, sanoo Pusa.
Pusa uskoo, että yhtiön hyvät työajat, Tesla-kalusto ja missio vähäpäästöisistä kuljetuksista ovat helpottaneet rekrytointeja. Kuljettajia on löytynyt hyvin.
Autot yhtiö rahoittaa joko kuluttajien tapaan Teslan rahoituskumppanien kautta tai sitten muilla lainoilla.
Automäärän kasvun kautta yhtiö myös laajenee maantieteellisesti. Aluksi T Taxi toimi Rovaniemellä, Oulussa, Turussa ja Pääkaupunkiseudulla. Tänä vuonna mukaan tulivat Kuopio, Joensuu ja Lappeenranta sekä tulevana keväänä myös Tampere.
T Taxi ajaa
Menevän verkostossa eli saa ajonsa Menevän välityskeskuksen kautta. Tänä keväänä Menevä avaa toiminnan Tampereella yhteistyössä T Taxin kanssa uudella konseptilla.
T Taxin liikevaihto kolminkertaistui vuonna 2023 ja oli noin ennakkotietojen mukaan noin 1,6 miljoonaa euroa. Tulosta ei juuri tule, sillä investoinnit ovat isoja. Pusa aloitti yritystoiminnan, koska laski sähköllä ajamisen kannattavan: ”Myöhemmin olen huomannut, että olen ollut oikeassa. Paljon käytettynä sähköautot ovat huomattavasti edullisempia. Kilometrit ovat halvempia.”
T Taxi toimii toistaiseksi lähinnä julkisten laturien varassa.
”Latausruuhkia emme ole kohdanneet nimeksikään. Latausverkoston kehitys on pysynyt hyvin liikenteen sähköistymisen tahdissa”, Pusa sanoo.
Lisäksi Helsingin lentoaseman lähellä yhtiö käyttää Menevän omia pikalatureita. Siksi yhtiöllä ei ole vielä kokemusta lentoaseman lähelle avatusta 40-paikkaisesta takseille tarkoitetusta latauskeskittymästä.
”Jahka toimintamme kasvaa riittävän suureksi, tulemme harkitsemaan myös investoimista omiin latureihin. Nämä tosin todennäköisesti avattaisiin myös muiden toimijoiden käyttöön, koska sekin osaltaan edistäisi arvojemme mukaista liikenteen sähköistämisen kiihdyttämistä.”
Teslaan yhtiö on tyytyväinen myös laadun osalta kuten investoinnit kertovat: ”Avainkorttien tarpeettomuus, kaluston toimivuus ja luotettavuus ovat tehneet merkistä meille ylivoimaisen valinnan.”
Teslan avaimena toimii kännykkä, joten avaintenvaihtoa ei tarvita.
Ongelmia? Lähinnä lämpöpumpuissa
Entäpä sähköautojen haasteet? Autovuokrajätti
Hertz alkoi tammikuussa myydä pois Teslojaan ja
sanoi niiden korjauskuluja isoiksi. Pusan kokemus on toinen.
”Hertzin havainnoista poiketen meidän kokemuksen mukaan huoltokustannusten kokonaisuus on halvempi kuin polttomoottorikalustolla. Alustan osat, kuten tukivarret, kuluvat raskaalla autolla kovalla vääntömomentilla tavanomaista enemmän, mutta kaikki muu huoltoon liittyvä kustannustaso on alhaisempi”, Pusa sanoo.
Paljon on kirjoitettu Teslan lämpöpumppuongelmista. Niihin on törmännyt Pusakin: ”Niitä on mennyt vaihtoon enemmän kuin yksi. Se ei ole vakava ongelma, mutta kieltämättä yksi murheenkryyni.”
Korkeajänniteakkuja on puolestaan mennyt takuukorjaukseen yksi. Eniten ajetulla autolla on mittarissa nyt kilometrejä 280 000, kun akussa on takuuta kahdeksan vuotta ja mallista riippuen 160 000–240 000 kilometriä, riippuen siitä kumpi ensin täyttyy.
Kasvuyhtiö.
T Taxin Teslojen määrä on kasvanut kolmessa vuodessa peräti 36 autoon. Se on todennäköisesti Suomen suurin Tesla-laivue, ellei leasingyhtiöiden autokantaa lasketa mukaan. Yhtiön vähimmäistavoitteena on peräti 60 autoa tämän vuoden lopussa.
KUVA: PETTERI PAALASMAA
Teslalla ei ole varsinaista huolto-ohjelmaa eli takuu pysyy voimassa, vaikka autoa ei huoltaisi. Käytännössä huoltoja, takuukorjauksia ja tarkistuksia toki tehdään. Huoltopisteitä on kuitenkin vain Vantaalla, Lempäälässä ja Oulussa. Lisäksi kiertävä huolto korjaa vikoja paikan päällä.
”Teslalla on omat haasteensa huoltoverkoston kanssa. Nämä kun tunnetaan, tulemme asian kanssa toimeen. Se ei oikeastaan hidasta meidän toimintaa. Meille on myös vähämerkityksinen asia, jos yksittäinen auto on sivussa. Ja kyllä ne viat on korjattu ihan nopeasti.”
Miten pakkasissa pärjää? ”Koulutustekninen juttu”
T Taxi aloitti toimintansa Rovaniemellä. Miten sähköautolla on pärjännyt kireissä pakkasissa?
”Itse asiassa Pohjois-Lapissa tuli juuri yksi akun loppuminen pakkasten seurauksena”, Pusa sanoo.
Tesla arvioi toimintamatkaa yleensä tarkasti, kun kohteen asettaa navigaattoriin, mutta nyt pakkanen yllätti kuljettajan.
”Matkan varrella lämpötila tippuikin 25 astetta kylmemmäksi, niin se toimintamatka ei ihan riittänytkään loppuun asti. Mutta tämä oli poikkeava tapaus”, Pusa sanoo.
”Muuten pakkaset ei sen kummempi ongelma ole. Oikeastaan ihan koulutustekninen juttu. Eli perehdytämme kuljettajat siihen, miten Tesla toimii ja mitä pitää huomioon”, hän sanoo.
Huomioitava on esimerkiksi toimintasäteen lasku pakkasissa.
Pikkuakun eli käynnistysakun tyhjeneminen on tyypillisin pakkasongelma kaikilla käyttövoimilla toimivissa autoissa, niin sähköautoissa kuin polttomoottoreissa.
Tesloissa tämä ei ole Pusan mukaan ollut ongelmana. Auto osaa käyttää ajoakkua pikkuakun lataamiseen ja lisäksi uusissa autoissa pikkuakussa on siirrytty lyijyakusta litiumakkuun.