Itse maksoin Y:stä 10kk sitten 56k€. Vuoden aikana tulee ajoa n. 45tkm. Tuo olisi maksanut dieselissä edellisellä autollani n. 5400€, lisäksi huollot oli siinä n. 700€/vuosi ja dieselvero noin 400€ enemmän kun teslassa vero. Lataukseen on mennyt n. 200€ (lataan töissä ilmaiseksi ja suosittelulinkillä otin ilmaista superi latausta). N. 6000€ on siis ensimmäisen vuoden säästö. Tarkoitus pitää tämä auto 10v jona aikana siis säästö olisi noin 60000€ verrattuna siihen että olisin ajanut dieselautollani.
Tosin edellisessä autossani oli jo lähes 200tkm mittarissa niin en tiedä olisiko se kestänyt 650tkm ajoa ylipäätään.
Aika näyttää että kestääkö Y 450tkm ja miten muuten homma toteutuu, mutta 1/10 mennyt nyt suunnitelman mukaan. Periaatteessa kun myin vanhan auton pois niin Y:lle jäi hintaa 40tkm, eli tavallaan 7v ajelun jälkeen olen maksanut saman kuin jos olisin jatkanut vanhalla autolla, mutta silloin minulla on 315tkm ajettu Tesla vs 515tkm ajettu dieselauto, ja veikkaan että tuolloin teslasta saisi myydessä enemmän kuin dieselautosta. Eli voisi ehkä ajatella että jo 5-6v ajelun jälkeen Tesla on tullut dieseliä halvemmaksi.
No aika näyttää eikä tämä ole varsinaisesti itselläni rahasta kiinni vaan haluan ajaa sähköautolla kun tykkään uudesta tekniikasta. Lisäksi yli 90% ajoista on työajoa josta saa verottomana sen 57c/km ja autokin maksettu jo käteisellä niin ei ole mitää varinaista käytännön merkitystä mikä on auton arvo milloinkin.
Meilläkin tuli dielel auto ostettua ennen Teslan alennuksia. 13,5k aikana sen 45k ajoa, eli käytännössä karkeesti 40 000e vuodessa. Polttoaineeseen karkeasti 450*6,1*1,9e= 5215e vuodessa. Sähköä olisi mennyt karkeasti 25kw/100km, ts. 25*400 ts. 10 000kwh. Tämä olisi ollu noin 15snt hintaan (80 pros kotona) noin 1500e.
Huollot polttiksessa oli vuoden aikana 210e. Kalliita huoltoja teillä? Toki 5v välein tulee joku kalliimpi ennakoiva jakoketju tietty esim. 1000e, ts. vuositasolle voinee laskea 200e lisää; toki näkyyhän noita Tesloissakin ILP
ejä menevän säännöllisesti...
Vakuutus Teslassa olisi ollut karkeasti 500e/kalliimpi vuodessa, verot toki joku 250e halvempi.. Mut 250e kalliimpi suunnilleen Tesla pitää vakuutusmaksujen johdosta.
Näin ollen säästöt polttoaineessa on kuitenkin 3715e vuodessa... , mutta oikeasti kokonaisuutena sähköauto on noin 3465e halvempi ilman arvonalenemaa vuodessa.
Jos 5v pitää, niin kieltämättä onhan se mukava tuokin, että vuosittain Teslan hinta saa laskeat 3465e vuosi, ja silti ollaan "neutraalissa". Jos 5v päästä mittarissa on 200k, niin onko auton (Tesla Y long range) hinta sitten 53500e-(3465e*5) =36 175e. Tuskinpa on? Toisaalta vois veikata, että joku 30k se vielä on?
Sitten jos ottaa arvon aleneman huomioon, niin heitetää nyt et Tesla maksaa vaikka 200k ajettuna 25 000e.
Jos verrokki polttis olis laskenut arvoaan samalla kertaa vaik 17 000e, niin lienee kohtuu lähellä todellisuutta..
Sit säästöt 5v aikana vrt. polttis = 3465*5= 17 325e, josta vähennetään arvonaleneman erotus 25-17 = 8k = erotus on 9325e sähkiksen hyväksi. Eli sähköauto saisi oikeastaan olla vielä 9,3k halvempikin myydessä ja silti neutraali polttikseen? Lieneekö sinne päinkään lasku.
Mukavaa pohdintaa toki.
Itse olen päätymässä odotelemaan Model Y Juniperia ja voi hyvin olla, että sen hankimme sitten ja nykyinen jäisi joko kalliiksi kakkosautoksi, taikka vaihdetaan vähän halvempaan..