Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ja näitä piisaa. Tälläkin foorumilla moni on sanonut kuittaavansa loppuerän auton myymisellä.

Onneksi ite olen niin pelkuri näissä raha-asioissa, että en koskaan ole uskaltanut tuollaiseen loppuerärahoitukseen. Paperilla houkuttelava vaihtoehto, mutta....

Mutta aika hyviin arvonalenemiin pääse myös poltiksilla jos hiemankin ruksii lisävarusteita .Jos ottaa vaikka 10KEUR lisävarusteita, niin voi odottaa hyvin 90-80% arvonalenemaa niiden osalta. Sen perusteella ei tuon videon juttu ei erityisemmin järkytä.
Kyllähän lähtökohtaisesti pitäisi miettiä miten maksaa sen loppuerän teslasta jos sen rahoittaa eikä ajatella että se arvo on loppuerä.
Monella perinteisellä merkillä karvalakkimalli tehdään juurikin niin riisutuksi että pitää ottaa kaiken maailman tekniikkapaketteja ja lisävarusteita, jolloin auton hinta karkaa käsistä. Noilla ei juurikaan ole lisäarvoa myydessä ja uudelta ostajalta saa fyffet pois. Teslalla käytännössä kaikki kuuluu jo kulimalliin, toki voi värin valita sisältä ja ulkoa. Tuo fsd on välillä mahdollista ollut siirtää seuraavaan teslaan ja varmaan sellaisia tulee jatkossakin jos haluaa sellaisen ostaa käytännössä ainoaksi lisävarusteeksi.
Jostain luin aikanaan että paras sijoitus autoon on ostaa uutena ja ajaa se paaliin eli about 20v, mutta monella varmaan kiinnostaa se tekniikan kehitys teslassa vaihdella vähän väliä tms. tuskin se auto alle 5v on paalikamaa vaikka ajaisi yhteensä 250k.
 
Hurjia tarinoita. Itse ostin 12/2020 model 3sr+ 47,5k josta sähköautotuki -2k ja romutuspalkkio taisi olla myös 2k. Eli 43.5. 10k omaa rahaa ja nyt lyhennellyt 350/kk 1.5% korolla. Maksettavaa vielä 23k. Kilometrejä 70t eli bensasäästöt ehkä 10k, karkeasti siis kuukausilyhennysten verran. Takuuta vielä lähes vuosi jäljellä ja varmaan myydessä kuitenkin vielä tuon 23k saisi. Tähän disclaimer etten ole seurannut nyt käytettyjen markkinaa. (Edit. Halvimmat takuulliset model 3 nettiautossa n 30k€ eli sievistää laskuja vielä parempaan suuntaan)

Eli summa summarum, kympin alkurahoitus ainoa kulu tähän mennessä? Mutta onpa sillä hinnalla saanut ajaa uudella takuullisella autolla ilman huolia. Kymppi olisi voinut mennä minkä tahansa pommin huoltoihin, katsastuksiin, arvonalemaan, korjauksiin ym. Teslalla ajo on kuitenkin ollut huoletonta ja jopa voisin sanoa että nautinnollista.

Tässä pointtina lähinnä se, että hassua miten paljon ihmiset saavat lähes samankaltaisen autoiluun uppoamaan rahaa. Itse tuota ostoa pähkäilin paljonkin silloin loppuvuodesta 2020 ja perustelin oston itselleni niin ettei tässä voi oikein missään skenaariossa kovin paljoa hävitä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun puhutaan että kiinassa alettu laittamaan Model Y HW4.0 niin onkohan tuolla mitään vaikutuksia näihin kuuluisiin autopilotin haamujarrutuksiin? Onko kiina ensimmäinen tehdas jossa HW4:sta asennetaan vai onko jenkeissä jo ollut käytössä?
Jos johtuu viallisesta karttadatasta niin säikkynee ihan samalla lailla. Jos on joku huono tunnistus niin voi hw4 auttaakin, kun on paremmat ja tarkemman resoluution kamerat. Softa sinällään varmaan ihan sama paitsi, että sensoreista tulee isomman resoluution dataa minkä laittaminen neuroverkosta läpi vaatii enemmän laskentatehoa.
 
Q4/2022 ostettu karvalakki kolmonen, 48k€ ja 2k€ hankintatukea eli 46k€ jäi maksamaan. Rahotus 6v/1,54% todellisella korolla ja vikaerä 14k€. Oma arvio on että auton arvo riittää kuittaamaan vikanerän.
 
Hurjia tarinoita. Itse ostin 12/2020 model 3sr+ 47,5k josta sähköautotuki -2k ja romutuspalkkio taisi olla myös 2k. Eli 43.5. 10k omaa rahaa ja nyt lyhennellyt 350/kk 1.5% korolla. Maksettavaa vielä 23k. Kilometrejä 70t eli bensasäästöt ehkä 10k, karkeasti siis kuukausilyhennysten verran. Takuuta vielä lähes vuosi jäljellä ja varmaan myydessä kuitenkin vielä tuon 23k saisi. Tähän disclaimer etten ole seurannut nyt käytettyjen markkinaa.

Eli summa summarum, kympin alkurahoitus ainoa kulu tähän mennessä? Mutta onpa sillä hinnalla saanut ajaa uudella takuullisella autolla ilman huolia. Kymppi olisi voinut mennä minkä tahansa pommin huoltoihin, katsastuksiin, arvonalemaan, korjauksiin ym. Teslalla ajo on kuitenkin ollut huoletonta ja jopa voisin sanoa että nautinnollista.

Tässä pointtina lähinnä se, että hassua miten paljon ihmiset saavat lähes samankaltaisen autoiluun uppoamaan rahaa. Itse tuota ostoa pähkäilin paljonkin silloin loppuvuodesta 2020 ja perustelin oston itselleni niin ettei tässä voi oikein missään skenaariossa kovin paljoa hävitä.

Ajoitus vaikuttaa, lähes kaikissa näistä ”sähköauton arvonalenema on kamala” -tarinoista on auto ostettu silloin kun käytetty maksoi enemmän kuin uusi, tai juuri ennen 2023 nähtyjä yhtäkkisiä leikkureita.

2021 tai sitä ennen ostettujen kanssa on vaikea olla sen enempää tappiolla kuin minkään muunkaan voimalinjan kanssa, ilman että edes huomioi polttoainesäästöjä.

Sisälsikö tuo 43.5k€ talvirenkaat? Halvalla sait jos sisältyi.
 
Q4/2022 ostettu karvalakki kolmonen, 48k€ ja 2k€ hankintatukea eli 46k€ jäi maksamaan. Rahotus 6v/1,54% todellisella korolla ja vikaerä 14k€. Oma arvio on että auton arvo riittää kuittaamaan vikanerän.
Ei kannata ihan liikoja uskoa. q1/2022, 44tkm ja vaihtohyvitys 29ke, oli 1 yli 30k myöskin mutta tuota 29k tasoa suurinosa. Että voit siitä vähän pähkäillä että oletko itse vielä vaihdon jälkeen paljonkin pystyssä rahoitusyhtiölle.

edit. itsellä niitä joista verot juuri poistui eli karvalakki talvirenkailla hankintatuettuna 49ke.
 
Sisälsikö tuo 43.5k€ talvirenkaat? Halvalla sait jos sisältyi.
Totta, ei muuten sisältänyt. Olisko se vielä vajaa 2k Teslan kautta vanteen ja renkaat.

Aika iso kustannus tuolle ajosuoritteelle.. Toki tuon säästää bensakuluissa, mutta miten sähkökulut ? Erotushan se määräävä on.
Tuokin oli karkea arvio. Bensa 7l/100 ja 2€ keskihinta. Tai diesel 6l/100 2€/l ja dieselverot 2k. Sähkön olen saanut halvalla 10c/kWh kaikkineen ja allekin. Ehkä 1000€ sähköihin.
Bensan/disukan hintaa ei ole tullut seurattua enää PAITSI kesällä 2022 kun kävimme asuntoautoilemassa ja diesel oli >2,5€/l ja kyllä sapetti kerralla heilauttaa 250€ tankkiin
 
Ei kannata ihan liikoja uskoa. q1/2022, 44tkm ja vaihtohyvitys 29ke, oli 1 yli 30k myöskin mutta tuota 29k tasoa suurinosa. Että voit siitä vähän pähkäillä että oletko itse vielä vaihdon jälkeen paljonkin pystyssä rahoitusyhtiölle.

edit. itsellä niitä joista verot juuri poistui eli karvalakki talvirenkailla hankintatuettuna 49ke.
Ymmärsitkö siis että tarkoitin vuonna 2028 ei Model 3:sta saisi 6v vanhana 14k€? Jännä jos ei.
 
Ymmärsitkö siis että tarkoitin vuonna 2028 ei Model 3:sta saisi 6v vanhana 14k€? Jännä jos ei.
Jep, etenkin kun model 3 on se joka on hintansa pitänyt:
”Takavetoinen Model 3 on pysynyt sitkeästi yli 30 000 euron hinnoissa. Jos hintojen laskua verrataan yleiseen polttomoottoriautojen hintakehitykseen, Model 3:n olisi pitänyt olla jo aikoja sitten alle 30 000 eurossa.”
 
No ohhoh, nyt uusimmalla 2024.2.2.1 paivityksella summon vihdoin ja viimein toimii oikeasti. Jo syksyllä osalla päivityksia toimi satunnaisesti, välillä vain toiseen suuntaan, välillä vain metrin kaksi, tai jos ei ollut mitään auton ympärillä. Nyt toimii autotallistakin ja toimi myös smart summon ja meni kartalla minne käski. Mahtavuutta!


Aika siistiä! Onko tämä nyt se Actually Smart Summon eli ASS?
 

Näitä varmaan nähdään vielä lisää. Kova arvonalenema ja kallis auto.


Peiliin voi katsoa hyvin usein näissä tapauksissa. En ole lähtenyt koskaan etunenässä maksamaan jonkun uuden tuotteen maailman valloitusta. Tai jos olen, niin en ole ainakaan ostanut esim tuotetta uutena.

Todella monilla automerkeillä on merkittäviä alennuksia nyt sähköautoissa ja se vain kuuluu tähän tilanteeseen juuri nyt. Jos on alunperin ostanut omaan maksukykyyn liian kalliin auton, niin voi voi. Oli merkki sitten mikä tahansa. Jos ja kun seuraavan auton ostan, niin ostettuani auton ei sen tulevat alennukset vaikuta auton "arvoon" minulle, sillä käyttöön se on kuitenkin ostettu. Ja kuka tahansa "kalliin auton" ostanut päässee seuraavassa vaihdossa hyötymään halventuneesta uuden auton hinnasta ja sitä kautta pienemmästä välirahasta.

Tv:t on hyvä esimerkki tuotteesta, jotka maksavat julkistuksessa aika tasan kaksi kertaa sen mitä vuoden päästä. Jos sen uusimman mallin haluaa juuri julkistuksesta, niin oston jälkeen on syytä pitää mölyt mahassa, ettei tule haukutuksi hölmöksi. En ainakaan itse moisesta mokailusta kehtaisi edes valittaa. Sama pätee autoihin, jossain määrin. Kuka käskee ostaa auton esim juuri kun Y on esitelty? Mieluummin sen ostaa esim nyt maaliskuun lopussa tarjouksesta ja kohtuullisella korolla.

Oman edellisen auton ostin 10k€ alennuksesta. Olisin toki jo ennen tuota mahdollisuuttakin voinut auton ostaa, mutta ajelin vanhalla. Ihmisten tulisi kantaa omien valintojensa seuraukset, eikä nyky ajan malliin valittaa ja etsiä syyllistä aina jostain muualta. Se peiliin katsominen silloin tällöin on ihan aiheellista monissa muissakin asioissa. Itsearviointi ja jopa kritiikki aiheesta riippumatta.

En katsonut tuota videota, kun ei nuo jutut oikein uppoa. Tyhmyydestä sakotetaan -kategoriaan meni tuo video otsikon osalta. Muutenkin koko ruikutus näistä alennuksista on jo niin nähty.
 
Tässä pointtina lähinnä se, että hassua miten paljon ihmiset saavat lähes samankaltaisen autoiluun uppoamaan rahaa. Itse tuota ostoa pähkäilin paljonkin silloin loppuvuodesta 2020 ja perustelin oston itselleni niin ettei tässä voi oikein missään skenaariossa kovin paljoa hävitä.

Niin sehän tässä juuri on poittina, että kun eivät kykene em. ajatteluun ja harkintaan. Ja jos sellaiseen ei kykene, niin silloin kannattaisi kaikkien hankintojen yhteydessä vaikka jutella jonkun taloudellisesti hyvin pärjänneen henkilön kanssa, että monenko vuoden nettotulo esim autoon kannattaa työntää.
 
Itse maksoin Y:stä 10kk sitten 56k€. Vuoden aikana tulee ajoa n. 45tkm. Tuo olisi maksanut dieselissä edellisellä autollani n. 5400€, lisäksi huollot oli siinä n. 700€/vuosi ja dieselvero noin 400€ enemmän kun teslassa vero. Lataukseen on mennyt n. 200€ (lataan töissä ilmaiseksi ja suosittelulinkillä otin ilmaista superi latausta). N. 6000€ on siis ensimmäisen vuoden säästö. Tarkoitus pitää tämä auto 10v jona aikana siis säästö olisi noin 60000€ verrattuna siihen että olisin ajanut dieselautollani.

Tosin edellisessä autossani oli jo lähes 200tkm mittarissa niin en tiedä olisiko se kestänyt 650tkm ajoa ylipäätään.

Aika näyttää että kestääkö Y 450tkm ja miten muuten homma toteutuu, mutta 1/10 mennyt nyt suunnitelman mukaan. Periaatteessa kun myin vanhan auton pois niin Y:lle jäi hintaa 40t€, eli tavallaan 7v ajelun jälkeen olen maksanut saman kuin jos olisin jatkanut vanhalla autolla, mutta silloin minulla on 315tkm ajettu Tesla vs 515tkm ajettu dieselauto, ja veikkaan että tuolloin teslasta saisi myydessä enemmän kuin dieselautosta. Eli voisi ehkä ajatella että jo 5-6v ajelun jälkeen Tesla on tullut dieseliä halvemmaksi.

No aika näyttää eikä tämä ole varsinaisesti itselläni rahasta kiinni vaan haluan ajaa sähköautolla kun tykkään uudesta tekniikasta. Lisäksi yli 90% ajoista on työajoa josta saa verottomana sen 57c/km ja autokin maksettu jo käteisellä niin ei ole mitää varinaista käytännön merkitystä mikä on auton arvo milloinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tege kyllä pitää jatkuvasti hyvin huolen, ettei ole liikaa positiivisuutta tässä ketjussa. :D Välillä mietin, että onko sulla Tesla ja jos on, niin miksi. Ei siis mitenkään pahalla.

Tegellä on huonoja henkilökohtaisia kokemuksia Teslasta. En ihmettele että siltä pohjalta tulee negatiivinen näkökulma vähän kaikkeen firmaan liittyvään.
 
Uusimman päivityksen tiedoista:

Your vehicle now adjusts to the power level of each DC charging station. So battery preconditioning when you're navigating to a charger, and then charging, can be more efficient.

Lieköhän siis lämmittää akkua vähemmän jatkossa jos laturin teho vaikka vaan 100kw? Eli ns. optimilämpötilaan per laturi. Varmaan sexynapilliset pääsee näkemään tuossa muutoksia.

2024.2.2.1
 
Uusimman päivityksen tiedoista:

Your vehicle now adjusts to the power level of each DC charging station. So battery preconditioning when you're navigating to a charger, and then charging, can be more efficient.

Lieköhän siis lämmittää akkua vähemmän jatkossa jos laturin teho vaikka vaan 100kw? Eli ns. optimilämpötilaan per laturi. Varmaan sexynapilliset pääsee näkemään tuossa muutoksia.

2024.2.2.1
Ihan hyvä jos on noin. Eilenkin ihan normi ajolla akku oli noin 25c. Johonkin abc/k-lataus ei oo hyötyä lämmittää siitä enää ollenkaan. Rechargerille/ionitylle kannattaa lämmittää muutama aste, max 30c. Superille sit 37 oli se raja maksimi teholle. Mutta auto lämmitti parhaimmillaan yli 50c. Eli enemmän tullu käytettyä tuota buttonia siihen ettei lämmitä turhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ja näitä piisaa. Tälläkin foorumilla moni on sanonut kuittaavansa loppuerän auton myymisellä.

Ongelmahan on siinä että ennen koronaa ostettiin 25-30 tonnin bensa/dieselautoja ja sitten tuli sähköautopsykoosi ja samat kaverit ostivat 50-60 tonnin autoja nollakorkojen vauhdittamana.

Ja korkea viimeinen erä on monelle hankala kun ei ymmärretä heti alkaa säästämään siihen. Toki siihenkin voi saada sitten rahoituksen.

Varoitin tästä silloin sillä perusteella että sähköautossa on huomattvasti vähemmän osia eli tässä asiakas maksaa sähköauton kalliista suunnittelusta (lähinnä softa) ja hinnat tulevat alas.

No siinä kävi sitten niin että hinnat vaan nousivat ja huuma lisääntyi kun tuli FOMO. Nyt kupla on pikkuhiljaa puhkeamassa, vieläkin on hinnoissa ilmaa.

Huuman huipulla valmistajien pörssikurssit (ja EV ETF:t) olivat taivaissa, nyt ei taida enää olla korkealla kuin Tesla (en ole varma onko sekään kun en ole seurannut).
 
Ihan hyvä jos on noin. Eilenkin ihan normi ajolla akku oli noin 25c. Johonkin abc/k-lataus ei oo hyötyä lämmittää siitä enää ollenkaan. Rechargerille/ionitylle kannattaa lämmittää muutama aste, max 30c. Superillesit 37 oli se raja maksimi teholle. Mutta auto lämmitti parhaimmillaan yli 50c. Eli enemmän tullu käytettyä tuota buttonia siihen ettei lämmitä turhaan.
Kiinnostavaa tietoa! Laitahhan ihmeessä jatkokommentti tälle kun saat seurattua noita lämpötiloja jatkossa.
 
Itse maksoin Y:stä 10kk sitten 56k€. Vuoden aikana tulee ajoa n. 45tkm. Tuo olisi maksanut dieselissä edellisellä autollani n. 5400€, lisäksi huollot oli siinä n. 700€/vuosi ja dieselvero noin 400€ enemmän kun teslassa vero. Lataukseen on mennyt n. 200€ (lataan töissä ilmaiseksi ja suosittelulinkillä otin ilmaista superi latausta). N. 6000€ on siis ensimmäisen vuoden säästö. Tarkoitus pitää tämä auto 10v jona aikana siis säästö olisi noin 60000€ verrattuna siihen että olisin ajanut dieselautollani.

Tosin edellisessä autossani oli jo lähes 200tkm mittarissa niin en tiedä olisiko se kestänyt 650tkm ajoa ylipäätään.

Aika näyttää että kestääkö Y 450tkm ja miten muuten homma toteutuu, mutta 1/10 mennyt nyt suunnitelman mukaan. Periaatteessa kun myin vanhan auton pois niin Y:lle jäi hintaa 40tkm, eli tavallaan 7v ajelun jälkeen olen maksanut saman kuin jos olisin jatkanut vanhalla autolla, mutta silloin minulla on 315tkm ajettu Tesla vs 515tkm ajettu dieselauto, ja veikkaan että tuolloin teslasta saisi myydessä enemmän kuin dieselautosta. Eli voisi ehkä ajatella että jo 5-6v ajelun jälkeen Tesla on tullut dieseliä halvemmaksi.

No aika näyttää eikä tämä ole varsinaisesti itselläni rahasta kiinni vaan haluan ajaa sähköautolla kun tykkään uudesta tekniikasta. Lisäksi yli 90% ajoista on työajoa josta saa verottomana sen 57c/km ja autokin maksettu jo käteisellä niin ei ole mitää varinaista käytännön merkitystä mikä on auton arvo milloinkin.

Meilläkin tuli dielel auto ostettua ennen Teslan alennuksia. 13,5k aikana sen 45k ajoa, eli käytännössä karkeesti 40 000e vuodessa. Polttoaineeseen karkeasti 450*6,1*1,9e= 5215e vuodessa. Sähköä olisi mennyt karkeasti 25kw/100km, ts. 25*400 ts. 10 000kwh. Tämä olisi ollu noin 15snt hintaan (80 pros kotona) noin 1500e.
Huollot polttiksessa oli vuoden aikana 210e. Kalliita huoltoja teillä? Toki 5v välein tulee joku kalliimpi ennakoiva jakoketju tietty esim. 1000e, ts. vuositasolle voinee laskea 200e lisää; toki näkyyhän noita Tesloissakin ILP:pejä menevän säännöllisesti...
Vakuutus Teslassa olisi ollut karkeasti 500e/kalliimpi vuodessa, verot toki joku 250e halvempi.. Mut 250e kalliimpi suunnilleen Tesla pitää vakuutusmaksujen johdosta.

Näin ollen säästöt polttoaineessa on kuitenkin 3715e vuodessa... , mutta oikeasti kokonaisuutena sähköauto on noin 3465e halvempi ilman arvonalenemaa vuodessa.
Jos 5v pitää, niin kieltämättä onhan se mukava tuokin, että vuosittain Teslan hinta saa laskeat 3465e vuosi, ja silti ollaan "neutraalissa". Jos 5v päästä mittarissa on 200k, niin onko auton (Tesla Y long range) hinta sitten 53500e-(3465e*5) =36 175e. Tuskinpa on? Toisaalta vois veikata, että joku 30k se vielä on?

Sitten jos ottaa arvon aleneman huomioon, niin heitetää nyt et Tesla maksaa vaikka 200k ajettuna 25 000e.
Jos verrokki polttis olis laskenut arvoaan samalla kertaa vaik 17 000e, niin lienee kohtuu lähellä todellisuutta..

Sit säästöt 5v aikana vrt. polttis = 3465*5= 17 325e, josta vähennetään arvonaleneman erotus 25-17 = 8k = erotus on 9325e sähkiksen hyväksi. Eli sähköauto saisi oikeastaan olla vielä 9,3k halvempikin myydessä ja silti neutraali polttikseen? Lieneekö sinne päinkään lasku.


Mukavaa pohdintaa toki.

Itse olen päätymässä odotelemaan Model Y Juniperia ja voi hyvin olla, että sen hankimme sitten ja nykyinen jäisi joko kalliiksi kakkosautoksi, taikka vaihdetaan vähän halvempaan..
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä koko korkeaa viimeistä erää - köyhien huijaamista ylisuuriin lainoihin. Jos ei ole rahaa maksaa koko lainaa laina-aikana niin jätä ottamatta.
 
Itse olen ajatellut, että Y:n vaihtoarvo tipahtanee ensimmäisenä vuotena noin 10 000 euroa, mikä on mielestäni ihan normaalia tämän hintaluokan autoille. Itselläni ei ole kuitenkaan mitään kiirettä lähteä vaihtamaan. Auto sopii omiin käyttötarkoituksiin erinomaisen hyvin, eli sillä pääsee erittäin kätevästi paikasta toiseen, siinä on hyvin tilaa, löytyy vetokoukkua ja muutakin tarpeellista eikä äänentoistoakaan voi moittia.
 
En ymmärrä koko korkeaa viimeistä erää - köyhien huijaamista ylisuuriin lainoihin. Jos ei ole rahaa maksaa koko lainaa laina-aikana niin jätä ottamatta.

Tänä keskustelu on ollut ennenkin. Kohta tähän tulee foorumin rikkaat pro-sijoittajat kommentoimaan että saavat tuolle rahalle paremman tuoton muualla kuin että maksaisivat sen lainan pois. Mutta harvalla on tuollaisia rahoja muutenkaan ylimääräisenä.
 
Tänä keskustelu on ollut ennenkin. Kohta tähän tulee foorumin rikkaat pro-sijoittajat kommentoimaan että saavat tuolle rahalle paremman tuoton muualla kuin että maksaisivat sen lainan pois. Mutta harvalla on tuollaisia rahoja muutenkaan ylimääräisenä.
Faktahan se onkin että sille saisi paremman tuoton jossain muualla mutta se että laittavatko ihmiset sen ylimääräisen tuottamaan vai jonnekin aivan muualle onkin sitten aivan eri juttu se...
 
Itse maksoin Y:stä 10kk sitten 56k€. Vuoden aikana tulee ajoa n. 45tkm. Tuo olisi maksanut dieselissä edellisellä autollani n. 5400€, lisäksi huollot oli siinä n. 700€/vuosi ja dieselvero noin 400€ enemmän kun teslassa vero. Lataukseen on mennyt n. 200€ (lataan töissä ilmaiseksi ja suosittelulinkillä otin ilmaista superi latausta). N. 6000€ on siis ensimmäisen vuoden säästö. Tarkoitus pitää tämä auto 10v jona aikana siis säästö olisi noin 60000€ verrattuna siihen että olisin ajanut dieselautollani.

Tosin edellisessä autossani oli jo lähes 200tkm mittarissa niin en tiedä olisiko se kestänyt 650tkm ajoa ylipäätään.

Aika näyttää että kestääkö Y 450tkm ja miten muuten homma toteutuu, mutta 1/10 mennyt nyt suunnitelman mukaan. Periaatteessa kun myin vanhan auton pois niin Y:lle jäi hintaa 40tkm, eli tavallaan 7v ajelun jälkeen olen maksanut saman kuin jos olisin jatkanut vanhalla autolla, mutta silloin minulla on 315tkm ajettu Tesla vs 515tkm ajettu dieselauto, ja veikkaan että tuolloin teslasta saisi myydessä enemmän kuin dieselautosta. Eli voisi ehkä ajatella että jo 5-6v ajelun jälkeen Tesla on tullut dieseliä halvemmaksi.

No aika näyttää eikä tämä ole varsinaisesti itselläni rahasta kiinni vaan haluan ajaa sähköautolla kun tykkään uudesta tekniikasta. Lisäksi yli 90% ajoista on työajoa josta saa verottomana sen 57c/km ja autokin maksettu jo käteisellä niin ei ole mitää varinaista käytännön merkitystä mikä on auton arvo milloinkin.
Ihanan positiivista…
Meinaat ettei teslaa joudu huoltamaan? Noilla kilsoilla, pyöränlaakerit, iskarit, jouset, renkaat
 
Ihanan positiivista…
Meinaat ettei teslaa joudu huoltamaan? Noilla kilsoilla, pyöränlaakerit, iskarit, jouset, renkaat
Varmaan samaan tapaan kuin muitakin autoja? Varmasti siis joutuu, mutta joutuisin sitä vanhaakin autoa korjaamaan, vaikea ennustaa mitä kaikkea, mutta keskimäärin yhtäpaljon, joten siitä ei varsinaisesti tule eroa kustannuksiin.

Tästä voi toki hajota vaikka akku, mutta diesel autosta voi hajota moottori ja vaihteisto. Tai sitten voi olla hajoamatta.
 
Laita estoon jos ei kiinnosta.

No ei tuossa oikeastaan ole mitään minua ärsyttävää miksi tarvitsisi estää. Ei tarvetta triggeröityä, kuten sanoin ettei pahalla. Mietin vain kun tätä ketjua pitkään seuranneena olet melkeinpä jokaiseen asiaan tai uutiseen vastannut negatiivisesti ja nähnyt lähinnä huonot puolet. Herättää minussa kysymyksen miksi ajat Teslalla? Kun yleensä ihmiset noin tyytymättömänä johonkin asiaan sitten hankkiutuu siitä eroon. Vai onko myös jotain niin hyviä puolia miksi et? Kiinnostaisi tietää sinun Tesla historiasta.

Viestini pointti ei myöskään ollut mitenkään se etteikö kritiikkiä saisi esittää. Olen itsekin esittänyt täällä Model S omistajana tasaisesti kehuja ja kritiikkiä. Juuri odotan kuukauden kestänyttä takakontin korjausta kun tuo saatanan auto luulee sen olevan auki. Sitä ennen just korjattiin jäähdytysnestettä vuotavat hanat ja seuraavana olisi vuotava etupikkuikkuna. Ihan ok tyytyväinen kuitenkin autoon, vaikka aktiivisesti valkkaan sähkö SUVia tilalle.
 
Huollot polttiksessa oli vuoden aikana 210e. Kalliita huoltoja teillä? Toki 5v välein tulee joku kalliimpi ennakoiva jakoketju tietty esim. 1000e, ts. vuositasolle voinee laskea 200e lisää;
30tkm välein oli keskimäärin 500€ huolto ja noita siis n. 1,5 kertaa vuodessa. Aika perus mielestäni kyllä. Tähän sitten lisäksi jakohihnan vaihto ym. harvemmin tehtäviä.

Varsin halvalla olet kyllä päässyt jos polttomoottoriauton huollot 40tkm ajolla vain 210€? Eli yhden huollon hinta siis jotain 150€? Ei ilmeisesti ollut muuta kuin öljynvaihto?
 
Ei kai noita tarvi erikseen huomioida kun samat asiat on sähkössä ja polttiksessa

Ne oli laskettu kuitenkin polttiksen huoltohintoihin (oletan ainakin, koska hinta oli samaa kuin kaiken kattavan huoltosopimuksen), mutta ei sähköpuolelle. Toki on ihmisiä, jotka jättävät ne jarrunesteet, raitisilmansuodattimet, pyyhkimet ja muutkin vaihtamatta, koska "ei tarvitse huoltoja" ja laskevat sen sitten säästetyksi kuluksi. Tai unohtavat ne laskelmistaan, koska ne tehdään "pikkujuttuina" ilman huolto-ohjelmaa. Kyseessä on kuitenkin lopulta aika pieni kulu suhteessa arvonalenemaan.

Toki, jos ajattelee kestääkö Tesla 450tkm ilman huoltoja, niin saanen esittää epäilyni (ja epäilen hieman onko ne auton elinaikana olevat korjaukset edes halvempia, päätellen Hertzeistä ja Sixtistä ja muista, eivät välttämättä ole alkuunkaan). Voihan olla, että 161tkm kohdalla akku räjähtää taivaan tuuliin ja laskelmat pyllylleen. ILP menee joka vuosi takuun jälkeen ja ties mitä näitä ihania onkaan. Tai sitten joku ajaa perään ja auto menee vakuutuksessa halvalla lunariin ja käteen jäi taas musta-pekka. En lähtisi itse siis laskemaan ihan noin pitkälle mahdollista taloudellista säästöä ja 45tkm ajolla, joka tässä esitettiin, auton toimiminen alkaa olemaan ilmeisesti varsin tärkeää. Silloin harvemmin ajetaan autoja loppuun, koska auton vanhetessa (minkä tahansa auton) vikojen määrä yleensä kasvaa ja varaosien saatavuus voi heikentyä. Tällöin se auto lopulta vaihdetaan aiemmin, koska piti saada työt tehtyä ja siinä sitten taas laskelmat menivät minne sattuivat. Tällaisiin unelmalaskelmiinhan tässäkin ketjussa mainitut "ostin Teslan 100€/kk lyhennyksellä ja loppuerä on vain 50k€, auto maksaa itsensä takaisin" ostokset yleensä perustuvat.

Tuskin kukaan sitä sähkö vs. diesel juoksevaa kulua epäröi, mutta kaikki muu ympärillä on kyllä yleensä hyvin pitkälle keksittyä itselleen miellyttävällä tavalla. Joskus tuota ensimmäistäkin suurennellaan.
 
No ei tuossa oikeastaan ole mitään minua ärsyttävää miksi tarvitsisi estää. Ei tarvetta triggeröityä, kuten sanoin ettei pahalla. Mietin vain kun tätä ketjua pitkään seuranneena olet melkeinpä jokaiseen asiaan tai uutiseen vastannut negatiivisesti ja nähnyt lähinnä huonot puolet. Herättää minussa kysymyksen miksi ajat Teslalla? Kun yleensä ihmiset noin tyytymättömänä johonkin asiaan sitten hankkiutuu siitä eroon. Vai onko myös jotain niin hyviä puolia miksi et? Kiinnostaisi tietää sinun Tesla historiasta.

Viestini pointti ei myöskään ollut mitenkään se etteikö kritiikkiä saisi esittää. Olen itsekin esittänyt täällä Model S omistajana tasaisesti kehuja ja kritiikkiä. Juuri odotan kuukauden kestänyttä takakontin korjausta kun tuo saatanan auto luulee sen olevan auki. Sitä ennen just korjattiin jäähdytysnestettä vuotavat hanat ja seuraavana olisi vuotava etupikkuikkuna. Ihan ok tyytyväinen kuitenkin autoon, vaikka aktiivisesti valkkaan sähkö SUVia tilalle.
Moni parjaa tuota samaa että mikset myy Teslaa. Myyn heti jos siitä saisi jotain mutta tällä hetkellä ei kannata. Valmistaja itse tappoi hinnan alennuksillaan sen ja jobbarit toi pää märkänä näitä ulkomailta. Siihen päälle korot nousee niin ei ole taloudellisesti järkeä vaihtaa. Toistaiseksi 1.2% todellinen korko ja lyhennyksiin osalta voitolla että jää käteenkin vielä.

Ja kun olin vaihtamassa niin DNB kusi muroihin. Sanoi noudattavansa vanhaa korkoa kunnes jouluna nosti sen päälle 5%. En sitten jaksanut tapella siitä sen enempää kuin että kiitos ja peruutin uuden tilauksen. Kerroin että teidän suosittelema rahoitusyhtiö ei oikein nyt vakuuta.

Hyvät puolet autossa on kun se on ehjä se vie paikkaan a ja b ja takaisin. Mutta kun outoja vikoja tulee rautaan ja softaan niistä saa aina tapella huollon kanssa. Aina koitetaan rahastaa ja vedota mitä ihmeellisimpiin selityksiin ja ehtoihin.

Sitä saa sitten aina googlettaa mikä juttu ja koittaa korjata tai antaa olla. Toivoo sitten että kesä kuivaa ja rauta toimii tai korjaava softa tulee joskus.

Esimerkkinä nyt että latausluukku ei aukea kosketuksesta. Se on joko rikki, saanut kosteutta, likaa (putsasin) tai softa rikkoi.

Mitä tulee Summoniin sehän taisi olla vuoden päivät ns. rikki kunnes nyt taas toimii. Ainakin tovin.
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkkinä nyt että latausluukku ei aukea kosketuksesta. Se on joko rikki, saanut kosteutta, likaa (putsasin) tai softa rikkoi.
Samaa ongelmaa oli joskus että painamalla luukun toimivuus oli vähän fifty-fifty talvella. Rangeri kävi vaihtamassa takuuseen ja nopea homma oli. Oletan ettei kovin kallis korjaus olisi takuun loppumisen jälkeenkään?
 
Samaa ongelmaa oli joskus että painamalla luukun toimivuus oli vähän fifty-fifty talvella. Rangeri kävi vaihtamassa takuuseen ja nopea homma oli. Oletan ettei kovin kallis korjaus olisi takuun loppumisen jälkeenkään?
Vajaa 400€. Vaihtavat koko lataussysteemin.
Eivät taida vaihtaa pelkkää luukkua koska ei sovi korjausmetodeihin. Tai sitten syy on talvi ja korjaantuu tai softa mikä bugailee.

Kertaalleen on vaihdettu jo johtosarja ja tuo lataussysteemi.
 
Moni parjaa tuota samaa että mikset myy Teslaa. Myyn heti jos siitä saisi jotain mutta tällä hetkellä ei kannata. Valmistaja itse tappoi hinnan alennuksillaan sen ja jobbarit toi pää märkänä näitä ulkomailta. Siihen päälle korot nousee niin ei ole taloudellisesti järkeä vaihtaa. Toistaiseksi 1.2% todellinen korko ja lyhennyksiin osalta voitolla että jää käteenkin vielä.

Ja kun olin vaihtamassa niin DNB kusi muroihin. Sanoi noudattavansa vanhaa korkoa kunnes joulun nosti sen päälle 5%. En sitten jaksanut tapella siitä sen enempää kuin että kiitos ja peruutin uuden tilauksen. Kerroin että teidän suosittelema rahoitusyhtiö ei oikein nyt vakuuta.

Hyvät puolet autossa on kun se on ehjä se vie paikkaan a ja b ja takaisin. Mutta kun outoja vikoja tulee rautaan ja softaan niistä saa aina tapella huollon kanssa. Aina koitetaan rahastaa ja vedota mitä ihmeellisimpiin selityksiin ja ehtoihin.

Sitä saa sitten aina googlettaa mikä juttu ja koittaa korjata tai antaa olla. Toivoo sitten että kesä kuivaa ja rauta toimii tai korjaava softa tulee joskus.

Esimerkkinä nyt että latausluukku ei aukea kosketuksesta. Se on joko rikki, saanut kosteutta, likaa (putsasin) tai softa rikkoi.

Mitä tulee Summoniin sehän taisi olla vuoden päivät ns. rikki kunnes nyt taas toimii. Ainakin tovin.

Ok, kiitos perusteluista, ymmärrän! Eli viat ovat olleet hyviä puolia suuremmat. Tai oikeastaan ei juuri hyviä puolia ollenkaan.

Ootko pohtinut mikä tulisi tilalle?
 
Ok, kiitos perusteluista, ymmärrän! Eli viat ovat olleet hyviä puolia suuremmat. Tai oikeastaan ei juuri hyviä puolia ollenkaan.

Ootko pohtinut mikä tulisi tilalle?
En oikeastaan vielä. Enemmänkin odotellut että korot laskisi ja sitten katsellaan. Kokeiltuna on Vagit, Hyundait jne. Vähän sormet ristissä toivoisi että kesällä voisi tehdä kauppaa.

Teslaakin pohdin mutta koeajot ja riisutut ominaisuudet toi vaan mieleen että ihan sama kuin nykyinen mutta huonommin varusteltu. Miksi siis vaihtaa huonompaan.
 
Teslaakin pohdin mutta koeajot ja riisutut ominaisuudet toi vaan mieleen että ihan sama kuin nykyinen mutta huonommin varusteltu. Miksi siis vaihtaa huonompaan.

Riippunee varmaan korkotarjouksista. Jos esim. Volkswagenin todelliset vuosikorot pysyvät siellä 6% tuntumassa ja Tesla alkaa kolmostakin myymään 1,99% koroilla - niin nopeasti sitä taas alkaa selittämään itselleen, että pärjäävänsä kärsimyksien kanssa.
 
Riippunee varmaan korkotarjouksista. Jos esim. Volkswagenin todelliset vuosikorot pysyvät siellä 6% tuntumassa ja Tesla alkaa kolmostakin myymään 1,99% koroilla - niin nopeasti sitä taas alkaa selittämään itselleen, että pärjäävänsä kärsimyksien kanssa.
Ymmärsinkö oikein, että burmanm voisi ottaa vaivoikseen seuraavaksikin autoksi Teslan?

USS:ittomien Actually Smart Summon (ASS) vissiin iha lähiaikoina tulossa:
 
Ymmärsinkö oikein, että burmanm voisi ottaa vaivoikseen seuraavaksikin autoksi Teslan?

Varmaankin, jos itseäni eniten ärsyttävät asiat tulisivat korjatuksi (esim. permanent off nappi auto-defoggingille olisi hyvä alku). Vaikka hyvin luultavasti se onkin toinen merkki. Tai sitten elän sillä tiellä että pidän autoa pidempään / jätän nykyisin kakkosautoksi. En ole merkkiuskovainen, joten ainahan auton vaihdossa mennään sen hetkisellä tarpeella (ja paljonko haluaa panostaa).

Eihän se valinta yleensä ole se mitä oikeasti tahtoisi (sittenhän tilaisin varmaan sähkö-Macanin), vaan muut realiteetit. Rahaa autoon vai rahaa mökin paranteluun. Tai <jonnekin muualle>.
 
Vähän outoa. Jengi hakkaa teslaa kuin sitä ei saisi olla olemassa ja sitten kuitenkin ajetaan teslalla?
 
Riippunee varmaan korkotarjouksista. Jos esim. Volkswagenin todelliset vuosikorot pysyvät siellä 6% tuntumassa ja Tesla alkaa kolmostakin myymään 1,99% koroilla - niin nopeasti sitä taas alkaa selittämään itselleen, että pärjäävänsä kärsimyksien kanssa.
Ei oikein enää kiinnostaisi mikään maatahipova. Enemmänkin kaipaa korkeutta että autoon nousee. Niin paljon mukavampi mennä autoon joku ID4/Y/Enyaq jne.
 
Vähän outoa. Jengi hakkaa teslaa kuin sitä ei saisi olla olemassa ja sitten kuitenkin ajetaan teslalla?
Eikös ketjussa ole peräänkuulutettu, että pitää olla omaa kokemusta ennen kuin saa kommentoida? Ja nyt kun on ja (edelleen) kommentit ei miellytä, niin jatkuu mussutus :confused: Tärkeää asiaa Tege et al postaa, että ei tule jees-miesten hyssyttelemät ”featuret” yllätyksenä ekaa ostavalle.
 
Tärkeää asiaa Tege et al postaa, että ei tule jees-miesten hyssyttelemät ”featuret” yllätyksenä ekaa ostavalle.
Minusta tuntuu, että aika moni ei-"tege et al" on tälläkin foorumilla tehnyt kyllä selväksi Teslan huonot puolet.

Aikanaan bemaria hankkiessa löysin haulla tyyppiviat ja typeryydet. Eipä niitä toisteltu joka toiselta sivulta. Saati ivalliseen sävyyn.

Vaikuttaa sille, että kaksi Tesla-kulttia on voimissaan. Ensimmäinen on Teslaa kovaa fanittavat huolimatta hyvistä tai huonoista asioista saati Muskista. Syitä taitaa olla monia, kuten erilaisuus, merkin edelläkävijyys, sähköautoon liitetty ympäristöystävällisyys, varmaan statuskin.

Toinen, vähintään yhtä fanaattinen, on Teslan huonoista puolista jatkuvasti muistuttava kultti. Näille on tärkeää, että Tesla-innostus ei kansan syvissä riveissä kasva ja mieluiten fanitus loppuisi. Syyt sitten mm. within specs laatuvaihtelut, softaongelmat, bensalenkkarius, vastenmielisyys kaikkea fanittamista kohtaan, henkilökohtainen taloudellinen tappio jne.

Kaikkea se erilainen auto, saati sähköauto teettää.
 
Teslan kohdalla ison osan keskustelusta muodostaa tuo jatkuva päivittäminen suuntaan ja toiseen. Jo vuosimallien sisällä on selkeitä eroja, valmistustehtaan mukaan on eroja ja vielä softien välillä on eroja niin syntyyhän siitä aikamoinen sillisalaatti.

Lisäksi on tietty erot vielä.jenkkien ja täkäläisten lakien, asetusten ja Teslan softankin osalta.

Tuohon yhdistetään vielä erittäin autoyksilö/paikkakuntakohtainen käyttäytyminen eri tilanteissa niin juttua riittää.

En siis näe mitenkään ihmeellisenä että positiivisia ja negatiivisia asioita tulee paljon keskusteluun kun käyttäytyminen muuttuu koko ajan.
 
Teslan kohdalla ison osan keskustelusta muodostaa tuo jatkuva päivittäminen suuntaan ja toiseen. Jo vuosimallien sisällä on selkeitä eroja, valmistustehtaan mukaan on eroja ja vielä softien välillä on eroja niin syntyyhän siitä aikamoinen sillisalaatti.

Lisäksi on tietty erot vielä.jenkkien ja täkäläisten lakien, asetusten ja Teslan softankin osalta.

Tuohon yhdistetään vielä erittäin autoyksilö/paikkakuntakohtainen käyttäytyminen eri tilanteissa niin juttua riittää.

En siis näe mitenkään ihmeellisenä että positiivisia ja negatiivisia asioita tulee paljon keskusteluun kun käyttäytyminen muuttuu koko ajan.
Hyvä esimerkki tästä on tuo autopilotin ratin vääntäminen. Itse olen tuskastellut tuon kanssa, kun välillä tuo ei vain tunnu huomaavan painetta ja kun sitten käännän vähän lisää niin autopilot tippuu pois päältä. Olin ensimmäisen ajon alussa kytkenut ohjauksessa sportin päälle ja nyt tänään vasta luin täällä, että sportin jäykemmän ohjauksen kanssa tuo tunnistus toimii huonommin. Sinällään ihan ymmärrettävää, mutta voisi luulla että ominaisuudet toimisi yhtä hyvin kaikilla asetuksilla. Käytännössä kuitenkin riippuen auton asetuksista auto voi käyttäytyä täysin erilailla ilman, että käyttäjälle sanotaan mitään. Tuohon kun ynnää sitten kaikki paikkakohtaiset vaihtelut ja softaerot niin onhan tuo jo aika soppa valmis.

Itse olen kironnut tuota surkeaa kamerapohjaista vakkaria etenkin näin talvikeleillä ja jossain täällä tai autostadiumin foorumilla tuli vastaan kehuja kuinka tuo toimii paremmin kuin normaali tutkallinen toteutus. Lopuksi selvisi, että toinen ei suolatuilla teillä ajele niin ei sen suolamoskan takia mennyt kamera tukkoon jatkuvasti. Sama juttu adaptiivisen käytön kanssa, monet sanoo että ei käyttäisi adaptiivista vakkaria kehä-teiden ruuhkissa, mutta sitä vartenhan nuo on tehty ja muut toteutukset ovat toimineet ruuhka-ajossa talvellakin hyvin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 392
Viestejä
4 506 458
Jäsenet
74 393
Uusin jäsen
Nokis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom