Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

En tiedä miten uudemmissa toi menee, mutta en huomannut kulutuksessa tai muussa mitään eroa kun tuota talvella testailin. Se lämmitti ajoon lähtiessä sen akun yhtälailla ni kulutus oli täysin sama. Ero oli vain siinä missä kohdin lämmitti akun.
Ei (tai kyllä). "Esi-ilmastointi" (jo on sanahirviö) lämmittämä akku tosin toimisi myös ILPille lämmönlähteenä, vaikka ei regenistä ja latausnopeudesta välittäisi. Mutta, jos sitä ei tarvitse, niin samapa tuo on camp modessa sitten käyttää. Ei siinä tosin ihmeemmin sähköä oikeasti säästy, paitsi jos nyt tunteja esilämmittelet ja ajat vain kilometrin.
Itse ainakin huomannut selkeän eron kulutuksessa 1-4km ajoissa, jos esilämmityksen tekee CampModella. Varmaan pidempään ajaessa ei niin merkitystä kun akku ehditään lämmittämään myös ajon aikana jollloin siihen kuluu kuitenkin sähköä.
Tattis vastauksista. Kysymys liittyi lähinnä työmatkaan joka on 30km suuntaansa, ja tosiaan kummassakaan päässä ei ole latausnopeudella mitään vaikutusta mihinkään ja talvella heikompi regenikään ei haittaa ollenkaan. Mutta tämän perusteella ei siis ole kulutuksen kannalta (juurikaan) järkeä käyttää camp-modea ennen liikkeelle lähtöä. Ne kilometrin kauppareissut sitten eri homma.
 
Ne kapseli toki voi ottaa veks, jos ne ei silmää miellytä. Uuden Model 3:n kapseleiden alla piileskelevät Aero-vanteet on siis tämän näköiset:

tesla-model-3-aero-wheels-new.jpeg
 
Mtv3 uutis sivuilla juttu, kuinka Teslaa ladattu diesel generaattorilla ja verrattu pieneen diesel volvoon. Teslalla pääsi saman lenkin vähemmällä diesel määrällä kun Volvolla.

Luulisi että menisi toisinpäin, mutta varsin surkea hyötysuhde on kyllä dieselautoissa tuon mukaan. Kyseessä oli vieläpä Model S. Kolmonen tai Y peittoaisi Volvon varmasti vielä selvemmällä erolla.
 
Mtv3 uutis sivuilla juttu, kuinka Teslaa ladattu diesel generaattorilla ja verrattu pieneen diesel volvoon. Teslalla pääsi saman lenkin vähemmällä diesel määrällä kun Volvolla.

Luulisi että menisi toisinpäin, mutta varsin surkea hyötysuhde on kyllä dieselautoissa tuon mukaan. Kyseessä oli vieläpä Model S. Kolmonen tai Y peittoaisi Volvon varmasti vielä selvemmällä erolla.
Olihan ne Jenkeissä testannu sitäkin, että Ramiin tankattiin gallona bensaa. Sit sillä hinattiin teslaa ja kun tesla oli latautunut, niin oli taloudellisenpaa ajaa hinaten teslaa ja loppumatka teslalla, kuin että Ram:lla ois paineltu yksistään koko gallona. :D
Kyllä fossiilisten polttoaineiden avulla tehty sähkö on moninverroin energiatehokkaampia, kuin polttomoottorien avulla liikuttaa autoa itsessään.

Edit: olikin Ford Raptor, mut samapa tuo.
 
Agregaatit on viritetty tuottamaan mahdollisimman paljon tehoa ennalta määrätyillä kierroksilla. Autojen tms. polttomoottoreissa tuo on mahdottomuus koska muuttuva kierrosluku. Mielenkiintoinen testi silti, siis tuo kumpi menee pidemmälle. Telsa agregaatilla vai Volvo diisselillä.

Kertoo siitä että sähkömoottorit on äärimmäisen hyviä hyötysuhteessa. Vaikka tuossa tulee häviöitä joka välissä niin silti päihitti Volvon 4.9 l/100km tjs.

edit. Toki Suomen talvessa tilanne olisi ollut vähän eri.
 
Google kertoo että aggren hyötysuhde on 40%, modernin henkilöauton diesel-moottorin hyötysuhde about sama. Vaikka sähkömoottorin hyötysuhde olisi 100% niin vaikea nähdä että tuosta ainakaan suuria eroja saa.

Asiaa vähän sivuten, ihmettelen miksi niin harva hybridi on ns. sarjamallinen eli polttis ei ole renkaisiin yhteydessä vaan pyörittää ainoastaan genua, voisi jättää vaihteistot yms pois.

edit hups väärä ketju, jos joku vastaa niin pyydän että vastaa oikeassa ketjussa.
 
Google kertoo että aggren hyötysuhde on 40%, modernin henkilöauton diesel-moottorin hyötysuhde about sama. Vaikka sähkömoottorin hyötysuhde olisi 100% niin vaikea nähdä että tuosta ainakaan suuria eroja saa.

Asiaa vähän sivuten, ihmettelen miksi niin harva hybridi on ns. sarjamallinen eli polttis ei ole renkaisiin yhteydessä vaan pyörittää ainoastaan genua, voisi jättää vaihteistot yms pois.

edit hups väärä ketju, jos joku vastaa niin pyydän että vastaa oikeassa ketjussa.
Eli minä muistelin väärin. Unohtakaa... En jaksanut tarkistella.
 
Mtv3 uutis sivuilla juttu, kuinka Teslaa ladattu diesel generaattorilla ja verrattu pieneen diesel volvoon. Teslalla pääsi saman lenkin vähemmällä diesel määrällä kun Volvolla.

Ilmeisesti tuollaisessa latauksessa ei saisi käyttää polttoöljyä vai mitenköhän toi tulkitaan? Valvonta sitten eri juttu..
 
Ei siihen tarvitse sellaista. Jokainen näillä autoilla ajanut tietää, että ne ominaisuudet ovat ihan täyttä paskaa ja hirveää hasardia ajella ne päällä. Joka muuta väittää ei ole kokeillut, pettää itseään, tai elää jossain ihan omassa rinnakkaistodellisuudessaan.
Mä oon nyt 30tkm ajellut, joista ehkä 25tkm joko ap tai adapt.vak päällä. Eipä ole vaaratilanteita tullut ajoavustimista. Tietysti välillä tulee haamujarrutuksia ja ne vituttaa aina, mutta olen kuitenkin kuskina autossa ja reagoin siihen.

Auto tekee haamujarrutuksen -> painan vähän kaasua ja taas mennään. Nopeus kerkeää siinä laskea esim 85km/h -> 81km/h, niin en usko että on mikään älytön riski aiheuttaa ketjukolaria noin.

Missään kehätien ruuhkissa en varmasti vakkari/ap päällä ajelisi, mutta (onneksi) ei tarvitse niissä ajaakaan. Enkä pk-seudulla asuvana varmasti edes autoa omistaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon nyt 30tkm ajellut, joista ehkä 25tkm joko ap tai adapt.vak päällä. Eipä ole vaaratilanteita tullut ajoavustimista. Tietysti välillä tulee haamujarrutuksia ja ne vituttaa aina, mutta olen kuitenkin kuskina autossa ja reagoin siihen.

Auto tekee haamujarrutuksen -> painan vähän kaasua ja taas mennään. Nopeus laskee kerkeää siinä laskea esim 85km/h -> 81km/h, niin en usko että on mikään älytön riski aiheuttaa ketjukolaria noin.

Missään kehätien ruuhkissa en varmasti vakkari/ap päällä ajelisi, mutta (onneksi) ei tarvitse niissä ajaakaan. Enkä pk-seudulla asuvana varmasti edes autoa omistaisi.
Sama homma, 10kk ja lähes 40tkm ajettu ja melkeen aina autopilotilla, tosin nyt talvella se ei kyllä usein toimi kun ei näy kaistaviivoja.

Joskus kyllä tullut jotain haamujarrutuksia kun karttadatassa on joku 10v vanha tietyömaan nopeusrajoitus tms. Mutta kyllähän tuossa pitää itse havainnoida eikä näppäillä puhelinta tai nukkua, joten ei nyt ole ollut mitään ongelmia noiden takia.
 
Viime yönä ajelin pilotilla kunnes lumimyräkkä vei kaistamerkinnät kolmostietä alas ja ylös, en sitä juurikaan käytä, mutta moottoritiellä se on aika passeli.
 
Nyt kun puhutaan että kiinassa alettu laittamaan Model Y HW4.0 niin onkohan tuolla mitään vaikutuksia näihin kuuluisiin autopilotin haamujarrutuksiin? Onko kiina ensimmäinen tehdas jossa HW4:sta asennetaan vai onko jenkeissä jo ollut käytössä?
 
Nyt kun puhutaan että kiinassa alettu laittamaan Model Y HW4.0 niin onkohan tuolla mitään vaikutuksia näihin kuuluisiin autopilotin haamujarrutuksiin? Onko kiina ensimmäinen tehdas jossa HW4:sta asennetaan vai onko jenkeissä jo ollut käytössä?

Vahva mielikuva että 3/Y saa tuosta HW4.0:sta vain tehokkaamman chipin ja paremmat kamerat, ei tutkaa joka tulee S/X:n HW4.0:ssa.

Eli jotain marginaalista parannusta voi olla tulossa.
 
Niin. Peräkärryyn generaattori ja löpöllä hörisemään.
Miksei? Sama kai se on tekeekö sähköt löpöllä, aurinkopaneeleilla, tuulimyllyllä? Ajossa ei voi kuitenkaan ladata.

Jos vaikka mökillä ei ole sähköjä niin ihan hyvä vaihtoehto hankkia sinne diesel generaattori ja latailla sillä tarvittaessa autoa.
 
Jos vaikka mökillä ei ole sähköjä niin ihan hyvä vaihtoehto hankkia sinne diesel generaattori ja latailla sillä tarvittaessa autoa.

Joku varmaan jaksaisi laskea (tai tehdä jopa laskurin nettisivulle, hyvä harjoitus) millä pörssisähkön/polttoöljyn hinnalla tuo olisi kannattavaa. Eli leikkauspiste ja ottaa huomioon hyötysuhteen.
 
Joku varmaan jaksaisi laskea (tai tehdä jopa laskurin nettisivulle, hyvä harjoitus) millä pörssisähkön/polttoöljyn hinnalla tuo olisi kannattavaa. Eli leikkauspiste ja ottaa huomioon hyötysuhteen.
Tuommoisella Duron 5kW aggregaatilla luvataan 14h tankillisella. Jos olettaa että 14h saa täyttä 5kW kolmivaiheulostulosta niin sehän tekee 70kWh tankillisella (16litraa). Jos pistää perus kiisseliä tankkiin 1,7e / litra niin eikö se tarkoita että 40snt/kWh tulee hinnaksi aggregaattisähkölle.

E: oho
 
Kyllähän kotisähkö on selvästi halvempaa normaalisti, mutta kun mennään pikalatauksille ja/tai kovan hinnan pörssipäiville niin generaattori on halvempi. Eli jos mökki on sellaisessa paikassa että lataaminen on todella hankalaa niin miksei ja kun sellainen on varalla jo muutenkin tuollaisessa tilanteessa. Eipä sen säksätys tuntitolkulla koko ajan tosin mikään mieltäylentävä mökkikokemus ole, mutta tarpeeseen ihan jees varmasti.

Lähinnä ongelmaksi tulisi lähinnä että autoa tulisi käytettyä usein myös sähkön ulosottoon tuollaisessa tilanteessa (v2l sellainen ominaisuus jolle olisi oikeaa käyttöä todella usein ) ja auton lataaminen samaan aikaan alkaakin mennä aika haastavaksi.
 
Tuommoisella Duron 5kW aggregaatilla luvataan 14h tankillisella. Jos olettaa että 14h saa täyttä 5kW kolmivaiheulostulosta niin sehän tekee 70kWh tankillisella (16litraa). Jos pistää perus kiisseliä tankkiin 1,7e / litra niin eikö se tarkoita että 40snt/kWh tulee hinnaksi aggregaattisähkölle.

E: oho
Maatila mittakaavan varavoima koneille on viisaammat laskeneet 1,35 e/litra löpölle n. 35 snt/kWh hinnaksi
 
Nyt kun puhutaan että kiinassa alettu laittamaan Model Y HW4.0 niin onkohan tuolla mitään vaikutuksia näihin kuuluisiin autopilotin haamujarrutuksiin? Onko kiina ensimmäinen tehdas jossa HW4:sta asennetaan vai onko jenkeissä jo ollut käytössä?
Osittaista hw4 ollut aikaisemmin jenkeissä jota voisi sanoa hw3.5. Nyt ilmeisemmin (MIIT papereista) Kiinasta pukkaa 4d radarilla olevaa hw4, jossa se havaitsee liikennettä jopa 424 metrin päähän. Entinen hw3 kykeni 250m ja siinä oleva tutka 160m. Aikaisemmin oli arvioita tuosta 4d tutkan havaitsemisesta jopa 300m. Tuolla 4d tutkalla nuo haamut häviää. Ennen oli agressiivisempi haamu 10+ kmh nykyään muutaman kilsan vaihtelu, jospa tuo vauhti pysyisi samana tuolla 4d tutkalla.
 
Osittaista hw4 ollut aikaisemmin jenkeissä jota voisi sanoa hw3.5. Nyt ilmeisemmin (MIIT papereista) Kiinasta pukkaa 4d radarilla olevaa hw4, jossa se havaitsee liikennettä jopa 424 metrin päähän. Entinen hw3 kykeni 250m ja siinä oleva tutka 160m. Aikaisemmin oli arvioita tuosta 4d tutkan havaitsemisesta jopa 300m. Tuolla 4d tutkalla nuo haamut häviää. Ennen oli agressiivisempi haamu 10+ kmh nykyään muutaman kilsan vaihtelu, jospa tuo vauhti pysyisi saman tuolla 4d tutkalla.

Ei noihin mitään tutkaa ole tulossa. Pidempi havaintoetäisyys tulee siitä että kamerat ovat luokkaa 5 Mpix vanhan 1.3 Mpix sijasta.
 
Ei noihin mitään tutkaa ole tulossa. Pidempi havaintoetäisyys tulee siitä että kamerat ovat luokkaa 5 Mpix vanhan 1.3 Mpix sijasta.
Eiköhän tuo reilun satkun maksava tutka ole ollut se isoin syy olla laittamatta muihin kuin s/x. Nyt vuosien jälkeen se tulee 3/y ehkä näihin perffeihin vain ensimmäisenä. Oli muistaakseni Saksan foorumilla mainintaa myöskin 4d optiosta papereissa. Mikäs järki laittaa optio jos ei ikinä tulisi käyttöön?
 
Joku varmaan jaksaisi laskea (tai tehdä jopa laskurin nettisivulle, hyvä harjoitus) millä pörssisähkön/polttoöljyn hinnalla tuo olisi kannattavaa. Eli leikkauspiste ja ottaa huomioon hyötysuhteen.
Lähinnä mietin siis mökkiä jossa ei ole sähköä, eipä sillä kannattavuudella ole väliä jos on pakko ladata ja jos vaihtoehtokustannus on hankkia sähköliittymä, joka voisi maksaa satojatuhansia/ei olisi millään rahalla saatavissakaan. Jos siis kyse jostain erämökistä jossain erämaa alueella.
 
Menee ehkä vähän ohi aiheesta, mutta eihän normimökkiin oikein kannata ottaa sähkölittymää nykyäänkään jos on lähinnä kesäkäytössä. Paneelit, akku ja lataussäädin riittää jo todella pitkälle halvalla nykyään. Sähköautolla saisi toki jatkettua käyttöaikaa talveenkin ja mahdollistaa järeämpien sähkölaitteiden käytön toki muutenkin mökkioloissa.

Tesla on vielä CT lukuunottamatta tuohon vähän tyhjä arpa kun ei saa järkevästi sähköä merkittävästi ulos. Tähän esim. korealaiset aika paljon parempia tällä hetkellä.
 
Kuinka pitkään kameroiden kalibroinnissa yleensä kestää? Model 3 Highland kyseessä, jolla kilsoja reilu 3000, mutta kameroiden kalibrointi jämähtänyt 97%. Toki tämä oli pitkään ”jumissa” myös 74%, varmaan ensimmäiset 2000 km… Johtuisiko siitä, että tiemerkintöjä ei pahemmin ole missään päässyt katselemaan tms.? Kiinnostaisi päästä jo kokeilemaan tuota automaattista suunnan valintaa. :D
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuo reilun satkun maksava tutka ole ollut se isoin syy olla laittamatta muihin kuin s/x. Nyt vuosien jälkeen se tulee 3/y ehkä näihin perffeihin vain ensimmäisenä. Oli muistaakseni Saksan foorumilla mainintaa myöskin 4d optiosta papereissa. Mikäs järki laittaa optio jos ei ikinä tulisi käyttöön?
Vuosien jälkeen? Eikö tuo uusi tutka tullut about muutama kuukausi sitten vasta.
 
Vuosien jälkeen? Eikö tuo uusi tutka tullut about muutama kuukausi sitten vasta.
Helmikuu -23 alkaen s/x noita alettiin asentamaan ja jos papruissa optiona tulee ilmeisesti perffiin ja/tai fsd ostajille aluksi nuo tutkat 3/y menee helposti ensi vuodelle kun nuo kaikissa malleissa vakiona. Kustannuksista pitkälti kyse kun piuhat olleet ilmeisesti jo valmiina -21 s/x ja nyt kun joku ilmeisesti ostaa fsd jälkikäteen voidaan tuo tutka retrofittinä laittaa kiinni?
 
Helmikuu -23 alkaen s/x noita alettiin asentamaan ja jos papruissa optiona tulee ilmeisesti perffiin ja/tai fsd ostajille aluksi nuo tutkat 3/y menee helposti ensi vuodelle kun nuo kaikissa malleissa vakiona. Kustannuksista pitkälti kyse kun piuhat olleet ilmeisesti jo valmiina -21 s/x ja nyt kun joku ilmeisesti ostaa fsd jälkikäteen voidaan tuo tutka retrofittinä laittaa kiinni?
Ei pidä nyt sekottaa -21 asioita -23 asiaan. 21 otettiin pois ne tutkat ja sinne jäi vanhat piuhat, ei uudet.
HW4:n ei voi päivittää rahallakaan koska eri liitännät ja eri jännite.

Vanhat autot eivät saa mitään uutta tutkaa vaikka kuinka toivoisi. Se on vain kamerat.
 
Ei pidä nyt sekottaa -21 asioita -23 asiaan. 21 otettiin pois ne tutkat ja sinne jäi vanhat piuhat, ei uudet.
HW4:n ei voi päivittää rahallakaan koska eri liitännät ja eri jännite.

Vanhat autot eivät saa mitään uutta tutkaa vaikka kuinka toivoisi. Se on vain kamerat.
Jep muistelin väärin. Eihän noissa palladiumeissa ollutkaan heti edes hw4 kiinni.
 
No ohhoh, nyt uusimmalla 2024.2.2.1 paivityksella summon vihdoin ja viimein toimii oikeasti. Jo syksyllä osalla päivityksia toimi satunnaisesti, välillä vain toiseen suuntaan, välillä vain metrin kaksi, tai jos ei ollut mitään auton ympärillä. Nyt toimii autotallistakin ja toimi myös smart summon ja meni kartalla minne käski. Mahtavuutta!

 
Aikamoinen auton väri :D Saako sitä ajamista nopeutettua? Aika hitaanpuoleisesti liikkui (vrt. tahdon lähteä ja autoon mahtuu menemään muutenkin -tilanne).
 
No ohhoh, nyt uusimmalla 2024.2.2.1 paivityksella summon vihdoin ja viimein toimii oikeasti. Jo syksyllä osalla päivityksia toimi satunnaisesti, välillä vain toiseen suuntaan, välillä vain metrin kaksi, tai jos ei ollut mitään auton ympärillä. Nyt toimii autotallistakin ja toimi myös smart summon ja meni kartalla minne käski. Mahtavuutta!


2908f586155916b63957434d95a62409.jpg
Softapäivitykset menossa kohti plaidia, muut valmistajat vikisee vaikeuksissa.
 
Aikamoinen auton väri :D Saako sitä ajamista nopeutettua? Aika hitaanpuoleisesti liikkui (vrt. tahdon lähteä ja autoon mahtuu menemään muutenkin -tilanne).
Tuossa pihalla menee ns pätkimättä, mutta kun on lähellä esteitä ni menee noin. Mutta siis käyttöhyöty nimenomaan vain silloin kun toinen parkkeeraa siten ettet mahdu autoon.

Ja auto 98% vaimon käytössä niin oli lahja/yllätys hänelle tuo väri. :D
 
Olihan se nähtävissä, että ei automarkkina ihan normaalisti toimi, kun:
- toimitusajat laskettiin vuosissa kuukausien sijaan
- Perussähkärien hinta painelee yli 60k€
- Käytetyillä jopa tienattiin, arvonalenema olematon

Ostin heti koronadipin alussa käytetyn Passatin lataushybridin. Reipas vuosi myöhemmin samaa autoa myytiin yli 5k€ kalliimmalla. Silloin tiesin, että pakkohan tilanteen on muuttua.

Kupla puhkesi.

Myötätunto niille, jotka ovat isolla vivulla ostaneet elämänsä kalleimman auton noin vuonna 2021 ja olettaneet arvonaleneman olevan sähkärissä pienen.

3v/60-80 tkm ~ 1/3 ostohinnasta pois
5v/100-150tkm ~ reipas puolet ostohinnasta pois
Yllä olevat perusmallien kanssa, varusteltujen tai lähdöltään kalliiden mallien kanssa arvonalenema vielä suurempi.
 
En nyt ihan ymmärrä, maksaa 8 tonnia, mutta ei ole varaa pitää autoa ? Ison arvonalenama jo takana ja kuitenkin ostaa uuden auton....

???

Mutta näitä on pilvin pimein, ostettu isolla lainalla kallis auto (selvästi kalliimpi kuin edellinen auto ). Todella vaikea ymmärtää näitä jota eivät ole tajunneet tilannetta ja miten se tulee etenemään.....ja sitten tämä tule yllätyksenä.
 
Saisko jonkun yhteenvedon, ostohinta, myyntihinta, kulut. Pikakelasin videon muttei siinä ollut mitään tekstiyhteenvetoa. Ei riitä aikaa elämässä 15 min tuollaiseen
Ei ollut. Ainoastaan että tonni kuussa "kulut", auton omistusaikana 26 kk.

Mutta toisaalta, aika normaalia kulurakennetta ihan polttiksilakin. Ei hirveästi eroa.
 
2021 ostettu model 3 performance oli yllä olevalla videolla. Olikohan hinta jotain 60k tietämillä ja nyt 26kk aikana melkein puolet sulanut pois. 8k jäi vielä rahoitusyhtiölle maksettavaa myynnin jälkeen.
 
Ei ollut. Ainoastaan että tonni kuussa "kulut", auton omistusaikana 26 kk.

Mutta toisaalta, aika normaalia kulurakennetta ihan polttiksilakin. Ei hirveästi eroa.

Auton arvo oli kuulemma laskenut 30k kun autoa oli omistettu 26kk, ostettu uutena siis. Kuukausilyhennys ei kattanut arvonalenemaa eli kun myi pois niin jäi vielä 8k maksettavaa.

Eli ts. 26kk aikana lyhennetty about 22k joka sekin on paljon, 850e plus korot per kk. Veikkaan että Suomesta löytyy aika monta santanderin valkoista joita on lyhennetty minimimäärä, heittoarviona 200-300e/kk. Siellä voi olla karuja laskelmia edessä.
 
Auton arvo oli kuulemma laskenut 30k kun autoa oli omistettu 26kk, ostettu uutena siis. Kuukausilyhennys ei kattanut arvonalenemaa eli kun myi pois niin jäi vielä 8k maksettavaa.

Eli ts. 26kk aikana lyhennetty about 22k joka sekin on paljon, 850e plus korot per kk. Veikkaan että Suomesta löytyy aika monta santanderin valkoista joita on lyhennetty minimimäärä, heittoarviona 200-300e/kk. Siellä voi olla karuja laskelmia edessä.

Teslalta jos otat huoltoliisarilla kahdeksi vuodeksi MY niin vajaa 60% maksat yhteensä uuden auton hinnasta. Eipähän jää näin ainakaan mustapekka käteen.
 
Veikkaan että Suomesta löytyy aika monta santanderin valkoista joita on lyhennetty minimimäärä, heittoarviona 200-300e/kk. Siellä voi olla karuja laskelmia edessä.

Ja näitä piisaa. Tälläkin foorumilla moni on sanonut kuittaavansa loppuerän auton myymisellä.

Onneksi ite olen niin pelkuri näissä raha-asioissa, että en koskaan ole uskaltanut tuollaiseen loppuerärahoitukseen. Paperilla houkuttelava vaihtoehto, mutta....

Mutta aika hyviin arvonalenemiin pääse myös poltiksilla jos hiemankin ruksii lisävarusteita .Jos ottaa vaikka 10KEUR lisävarusteita, niin voi odottaa hyvin 90-80% arvonalenemaa niiden osalta. Sen perusteella ei tuon videon juttu ei erityisemmin järkytä.
 
Viimeksi muokattu:
Auton arvo oli kuulemma laskenut 30k kun autoa oli omistettu 26kk, ostettu uutena siis. Kuukausilyhennys ei kattanut arvonalenemaa eli kun myi pois niin jäi vielä 8k maksettavaa.

Eli ts. 26kk aikana lyhennetty about 22k joka sekin on paljon, 850e plus korot per kk. Veikkaan että Suomesta löytyy aika monta santanderin valkoista joita on lyhennetty minimimäärä, heittoarviona 200-300e/kk. Siellä voi olla karuja laskelmia edessä.
Ei ostanut täysin uutena. Taisi olla joku 6tkm ajettu ja varmaan puolivuotta vanha.
 
Onneksi ite olen niin pelkuri näissä raha-asioisa että en koskaan uskaltanut tuollaiseen loppuerärahoitukseen. Paperilla houkuttelava vaihtoehto, mutta....

Fiksuinta on edelleen ostaa se takuullinen about 3v auto ja tyhmintä ostaa uutena. Toki autosta hieman riippuen. Sähkikset alkaa pikkuhiljaa noudattamaan ns. normaalia mallia ja se tarkoittaa piakkoin edullisia käytettyjä.
 
Fiksuinta on edelleen ostaa se takuullinen about 3v auto ja tyhmintä ostaa uutena.
Taloudellisesti fiksuinta. Mutta onhan uuden ostamisessa oman myös fiksuutensa ( = järkevät perustelut ).
Taitaapi olla niin, että < 22 osteltiin autoja lisävärusteella nimeltä sähkömoottori. Kuten aikasemmin mainitsin, lisävarusteiden arvonalenema on kova oli se mikä hyvänsä. Jahka sähkömoottori saavuttaa sellaisen aseman, että se on oikeasti vakiovaruste isossa kuvassa, niin arvonalenemat asettuvan normaalin mukaisiksi. 25 on oma veikkaus.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 387
Viestejä
4 506 316
Jäsenet
74 393
Uusin jäsen
Nokis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom