Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jos seuraavalla latausnopeudella ja regenillä ei ole mitään väliä, niin onko mitään järkeä laittaa esi-ilmastoinnin päälle sen sijaan että käyttää camp modea?
En tiedä miten uudemmissa toi menee, mutta en huomannut kulutuksessa tai muussa mitään eroa kun tuota talvella testailin. Se lämmitti ajoon lähtiessä sen akun yhtälailla ni kulutus oli täysin sama. Ero oli vain siinä missä kohdin lämmitti akun.
 
Jos seuraavalla latausnopeudella ja regenillä ei ole mitään väliä, niin onko mitään järkeä laittaa esi-ilmastoinnin päälle sen sijaan että käyttää camp modea?

Ei (tai kyllä). "Esi-ilmastointi" (jo on sanahirviö) lämmittämä akku tosin toimisi myös ILPille lämmönlähteenä, vaikka ei regenistä ja latausnopeudesta välittäisi. Mutta, jos sitä ei tarvitse, niin samapa tuo on camp modessa sitten käyttää. Ei siinä tosin ihmeemmin sähköä oikeasti säästy, paitsi jos nyt tunteja esilämmittelet ja ajat vain kilometrin.
 
Ihan samalla tavalla minusta menee ruttuun Model 3 ja Atto 3. Matkustamo ei muuta muotoa ja keula imee törmäysenergian.



Turhaa noita videoita alkaa analysoimaan sen kummemmin. Molemmat noista on saanut täydet viisi tähteä euro ncapissa ja raportit löytyy sivuilta.

Mielestäni tuon teslan vauriot näyttää melko tyypilliseltä onnettomuuteen nähden. Alusta varmaan aika säpäleinä kun on pyörilleen laskeutunut.
 
Mielenkiintoista miten tuo onnettomuus on tapahtunut, tunteeko joku paikan? Oliko siinä yleensä jotenkin erityisen liukasta vai onko vain kuskilla ollut vatasen jalat mutta omat kädet?
 
Mielenkiintoista miten tuo onnettomuus on tapahtunut, tunteeko joku paikan? Oliko siinä yleensä jotenkin erityisen liukasta vai onko vain kuskilla ollut vatasen jalat mutta omat kädet?
Melkein väitän että auto ollu paikallaan tms ja luullut et pakki päällä ja painanut reippaammin kaasua. Ei tollasta oikein muutoin selitä ikinä tälläisissä.
 
Mielenkiintoista miten tuo onnettomuus on tapahtunut, tunteeko joku paikan? Oliko siinä yleensä jotenkin erityisen liukasta vai onko vain kuskilla ollut vatasen jalat mutta omat kädet?
Liukkaudesta en tiedä, mutta paikka on suurinpiirtein siinä, missä tie kääntyy lentoaseman suuntaiseksi ja sitä ennen on pari km melkein suoraa tietä. Vatasen jalat ja omat kädet ovat loogisin selitys.
 
Jos seuraavalla latausnopeudella ja regenillä ei ole mitään väliä, niin onko mitään järkeä laittaa esi-ilmastoinnin päälle sen sijaan että käyttää camp modea?

Itse ainakin huomannut selkeän eron kulutuksessa 1-4km ajoissa, jos esilämmityksen tekee CampModella. Varmaan pidempään ajaessa ei niin merkitystä kun akku ehditään lämmittämään myös ajon aikana jollloin siihen kuluu kuitenkin sähköä.
 
Mielenkiintoista miten tuo onnettomuus on tapahtunut, tunteeko joku paikan? Oliko siinä yleensä jotenkin erityisen liukasta vai onko vain kuskilla ollut vatasen jalat mutta omat kädet?
Eiköhän kyseeessä ole liiallinen tilannenopeus. Asun kentän lähistöllä ja pikkutiet on täällä peilijäässä.
 
Kannattaa muistaa, ettei Kiinassa myytävät mallit ole samoja kuin Euroopassa. Joka tapauksessa, esim. BYD Seal on EuroNCAPin tulosten perusteella se perinteinen viiden tähden auto. Eiköhän se näyttäisi aika samalta.
Kiinalaiset tuntien, tänne tulee eka aalto oikeasti hyviä ja sitten alkaa se halpuutuspaske kuten kaikessa mitä Kiina tekee. En mitenkään myöskään yllättyisi, jos Euroncapiin tulevat autot ovat vähän parempia BYDiltä kuin oikeat linjastoautot. Kiina kuitenkin kusettaa länkkäreitä minkä kerkeää, niin luottamus on nolla, eikä se nyt myöskään kustannustehokasta ole tehdä yhtä Attoa Kiinaan joka ei kestä hyttystä vs. tehdä toista Attoa Eurooppaan. Mutta menee offtopiciksi.
 

Hmmm, jotenkin jäi kuva että olisi parkista lähtenyt liikkeelle mutta ilmeisesti tultu mutkaan vain liian kovalla vauhdilla, voisi kuvitella että tuo kohta on suht hyvin hiekoitettu kun lentoasemasta kyse.

Ja kyllähän vauhtiakin on saanut olla jos mennään ensiksi kanttarin yli ja lumikaistaleen kautta vielä aidastakin läpi.
 
Kiinalaiset tuntien, tänne tulee eka aalto oikeasti hyviä ja sitten alkaa se halpuutuspaske kuten kaikessa mitä Kiina tekee. En mitenkään myöskään yllättyisi, jos Euroncapiin tulevat autot ovat vähän parempia BYDiltä kuin oikeat linjastoautot. Kiina kuitenkin kusettaa länkkäreitä minkä kerkeää, niin luottamus on nolla, eikä se nyt myöskään kustannustehokasta ole tehdä yhtä Attoa Kiinaan joka ei kestä hyttystä vs. tehdä toista Attoa Eurooppaan. Mutta menee offtopiciksi.
Taidat sitten tuntea huonosti kiinalaiset tuotteet. Autojen ja monien muiden tuotteiden laatu on vain parantunut koko ajan. Kiinasta tulee juuri sitä laatua mikä myy, oli se sitten priimaa tai kuraa, mutta osaaminen siellä kasvaa koko ajan.
 
Eikös Kaliforniassa tms. Model Y tippunut myös ihan reippaasti jostain kalliolta ja sehän oli "vain lommoilla" plus kaikki selvisivät ruhjeilla tai jotain? Aika vakuuttavaa mielestäni, kun joku peruskippo (kuten BYD ym.) olisivat rusinana.

Kuvista päätellen enemmän kuin lommoilla mutta hengissä selvisivät vaikkei ollut tarkoituskaan.
 
Tämä on kanssa ollu aikamoinen onnettomuus, mutta hyvin nykyaikainen auto selviää.
IMG_5027.jpeg
 
Ei todellakaan ole ainoa. Moottoriteillä ei oo kertaakaan puuhaillut yhtään mitään outoa. Tiedän kyllä paikkoja missä esim ykköstiellä siltojen kohdalla osalla jarruttaa, mutta tiedän myös monia kenellä ei jarruta.

Onko teillä ns. Suomi-autot, vai käytettynä tuodut Saksasta/Ruotsista?

Ikävä kyllä tuolla voi olla vaikutusta noihin.
 
En mitenkään myöskään yllättyisi, jos Euroncapiin tulevat autot ovat vähän parempia BYDiltä kuin oikeat linjastoautot.
Ei valmistajat anna itse päätettyjä sampleja testiin, jos auto on esim. myynnissä oleva niin Euro NCAP käy ostamassa auton anonyymisti eri myyjiltä.

Where Does Euro NCAP Get the Cars for Testing ?
Up to 4 cars are needed for an assessment by Euro NCAP. If a car model is already on sale, Euro NCAP will generally buy cars from dealers, in the same way that consumers do. Cars are bought anonymously, either from a single dealer or from several. Once the cars are at the test laboratory, the manufacturer is informed of the vehicle identification numbers (VINs) and are asked to confirm the specification. If a production change has been made since the cars were produced, for example to an item of safety equipment, the manufacturer may ask for the current part to be fitted to the vehicle. This ensures that, when they are released, the results are representative of current production cars.

 
Aivoimplantilla voidaan tulevaisuudessa säästää jos siirretään Teslan laskentakuormaa aivoille. Ekologista myös.

Sinänsä vitsi mutta onhan Muskilla niin monenlaista teknologiaa eri projekteissa että niitä voidaan hyödyntää ristiin. Varsinkin avaruusteknologia pakottaa kehittämään uutta. Apollo ja muut avaruusohjelmat ovat yllättävän monen nykyään käytössä olevan keksinnön taustalla.
 
Tämä on kanssa ollu aikamoinen onnettomuus, mutta hyvin nykyaikainen auto selviää.
Nykyään Euro NCAP -tuloksilla on niin paljon markkina-arvoa, että taitaa järjestään kaikki autot nakuttaa 4-5 tähteä kun ei niitä muuten kukaan ostaisi. Toki sitten IS ja muut uutisoi jostain MG 5:n bensaversion 1 tähdestä mitä myydään vaan Aasiassa. Tolla puolella autot on menny eteenpäin ja hyvä niin.
 
Mikä vuosimalli? Omassani ei Sport -asetuksella todellakaan riitä tuo. Ei myöskään pelkkien sormien liikuttelu. Comfortilla toki riittää. Mietin, että onko omaani vanhemmissa/uudemmissa tuo Sport-asentokin samanlainen letku kuin Comfort?
About tälläisissä asennoissa pidän ja lepuutan jalkaa vasten. Eikä tarvi liikuttaa mihinkään. Tuo käden paino riittää.
IMG_5042.jpeg

IMG_5044.jpeg
 
About tälläisissä asennoissa pidän ja lepuutan jalkaa vasten. Eikä tarvi liikuttaa mihinkään. Tuo käden paino riittää.
Jeps. Uudemmassa ei riitä kun käytössä Sport-asetus. Joutuu tekemään selkeitä heilutuksia ettei auto ala rääkymään. Comfortilla tuo riittää, kuin myös oma ns. (luu ulkona) tapani, jossa vasen käsi lepää sivuikkunalla ja kämmen ratin päällä. Ohjaus on Sportilla muutenkin todella paljon jäykempi ja jämäkämpi, eikä siinä ole ns. ilmaa välissä, joten ei sovellu mielestäni käytettävyydeltään autopilottihommiin, vaikkakin on omassa ajossa ihan ylivertainen vrt. muut asetukset.
 
Olkoot pölykapselit tai vanteet, nin sähköautojen myötä susirumat vanteet ovat yleistyneet pilaamaan katukuvaamme. Ikävä trendi. Tälläisiä ei olisii ikinä saatu kaupaksi polttisaikaan tai että joku olisi kelpuuttanut ne autonsa alle.
 
Olkoot pölykapselit tai vanteet, nin sähköautojen myötä susirumat vanteet ovat yleistyneet pilaamaan katukuvaamme. Ikävä trendi. Tälläisiä ei olisii ikinä saatu kaupaksi polttisaikaan tai että joku olisi kelpuuttanut ne autonsa alle.
Sähköautot ovat yleisesti ottaen susirumia, joten tää kapselivillitys tai kauheat vanteet sopii kuvaan. Taycan ja S ainoat jotka ovat muotoilultaan oikeasti onnistuneita ja muistuttavat jollain tavalla normiautoa. Cupra taitaa olla myös suht. normaali. Teslan muut mallit ovat enemmän tai vähemmän tätä "futuristista" muotoilukieltä, kuten 99% muistakin sähkäreistä. Osa niistä on vähän vähemmän rumia ja isoin osa ihan hirveän näköisiä.
 
Olishan näitä rumuukisa ollut mahdollisuus tehdä polttisaikanakin, mutta ei vaan tehty. No , joku taisi kuitenkin tehdä sen hemmetin Multiplan :) Mut siinä oli varmaan päihteillä osuutta asiaan.

Kun joku keksi sähköauton, niin silloin muotoilijoiden päässä naksahti jokin ja joutuivat nielemään ammattiylpeytensä. Jahka saavat nuo akkuasiat kuntoon, ettei tarvii enään koskaan rangesta puhua, niin alkaa taas syntymään nättejä ja persoonallisia autoja. Loppuu tämä hemmetin saippuakoteloaikakausi.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu nopeudesta, mutta ei paljoa lohduta 10-20 kilsaa lisää. Ei nämä kaupunkiautot miksikään muutu pölykapseleilla, mutta jokaiselta osa-alueelta nipistää kilsoja niin tulee äkkiseltään se ero perinteisiin merkkeihin.
Fysiikkamielessä älytöntä että lätkäisemällä koristemuovin 2000kg painavaan norsuun niin norsu menee 10km pidemmälle. Uskomatonta miten fysiikka toimii pienten nyanssien kanssa. Voidaan olettaa että joku keksii jonkun samanlaisen helpon että laitetaan esim sivupeileihin joku 5snt maksava muovin pala ja taas mennään 10km pidemmälle.
 
Testit ovat testejä. Seka-ajossa vaihtelevissa olosuhteissa ja vaihtelevilla teillä (kaupunki, maantie, motari) muita muuttujia on niin paljon, että tuollaisten kapseleiden vaikutus mihinkään on pyöreä 0. Eihän niistä nyt sinänsä haittaa ole, mutta olisivat vaikka sitten piilottaneet takakonttiin lisävarusteeksi ennemmin kuin laittaneet alle. Nyt joutuu turhaan hankkimaan ne keskiöt. Joissain asioissa tyyli on vain tärkeämpää..
 
Testit ovat testejä. Seka-ajossa vaihtelevissa olosuhteissa ja vaihtelevilla teillä (kaupunki, maantie, motari) muita muuttujia on niin paljon, että tuollaisten kapseleiden vaikutus mihinkään on pyöreä 0. Eihän niistä nyt sinänsä haittaa ole, mutta olisivat vaikka sitten piilottaneet takakonttiin lisävarusteeksi ennemmin kuin laittaneet alle. Nyt joutuu turhaan hankkimaan ne keskiöt. Joissain asioissa tyyli on vain tärkeämpää..

Kaikissa testeissä ne kuluttavat vähemmän kapseleilla. Nauti vaan vanteistasi, ei se meitä haittaa. Ihan nätithän ne on. Mutta kulutus sulla on sitten vähän isompi, elä viiti nollaa täällä väittää. :)
 
Sähköautot ovat yleisesti ottaen susirumia, joten tää kapselivillitys tai kauheat vanteet sopii kuvaan. Taycan ja S ainoat jotka ovat muotoilultaan oikeasti onnistuneita ja muistuttavat jollain tavalla normiautoa. Cupra taitaa olla myös suht. normaali. Teslan muut mallit ovat enemmän tai vähemmän tätä "futuristista" muotoilukieltä, kuten 99% muistakin sähkäreistä. Osa niistä on vähän vähemmän rumia ja isoin osa ihan hirveän näköisiä.
Kun joku keksi sähköauton, niin silloin muotoilijoiden päässä naksahti jokin ja joutuivat nielemään ammattiylpeytensä. Jahka saavat nuo akkuasiat kuntoon, ettei tarvii enään koskaan rangesta puhua, niin alkaa taas syntymään nättejä ja persoonallisia autoja. Loppuu tämä hemmetin saippuakoteloaikakausi.
Minusta normiautojen (ja sähkäreiden) muotoilu menee koko ajan japanilaisten ja kiinalaisten tahtomaan suuntaan ja en pidä siitä lainkaan. Pitää olla kaikenmaailman teräviä kulmia, sisällä kromimuovia, ajovalot futuristisia jne. Sähköautoilla ei ole minusta asian kanssa muuta tekemistä, kun akun aiheuttamat rajoitteet akselivälille ja auton korkeudelle. Taycan ja Tesla S eivät minusta muistuta millään tavalla normiautoa, vaan urheilullisia vehkeitä ne ovat ja omassa kategoriassaan. Komeita toki ovat ja minusta parhaimman näköisiä sähkäreitä.

1706858100687.png
 
Taycan ja Tesla S eivät minusta muistuta millään tavalla normiautoa, vaan urheilullisia vehkeitä ne ovat ja omassa kategoriassaan.
Viittasin tässä "normiautolla" nimenomaan siihen, että tuolla muotoilukielellä ne voisivat olla yhtä hyvin V8:lla varustettuja urheiluautoja eikä kukaan pitäisi niitä mitenkään siitä linjasta poikkeavina.
Totta kyllä, että myös polttikset näyttävät nykyään aika kauheilta. On siellä sentään vielä perusfarkkuja, sedaneita yms. joiden puute sähkäreissä ehkä alleviivaa sitä sähkäreiden vielä rumempaa muotoilukieltä. Sitten jos miettii niitä harvoja sedaneita - vaikka BMW:tä ja MB:tä - joiden sähkärit ovat kyllä ihan hienoja sähkäreiksi ja i4 & i5 kohtuu onnistuneita yleiselläkin tasolla, mutta jos niitä vertaa vaikka samojen valmistajien polttisvehkeisiin (perinteisiin E & M-sarjalaisiin), niin ei ne enää olekaan niin hienoja, vaan kuuluvat luokkaan epäonnistuminen.
SUV:it nyt on yleisesti ottaen saatanasta mitä ulkonäköön tulee. Tuo linkkaamasi kuva on hyvä esimerkki autosta, jossa ei yksikään asia ole kohdallaan.
 
Minusta normiautojen (ja sähkäreiden) muotoilu menee koko ajan japanilaisten ja kiinalaisten tahtomaan suuntaan ja en pidä siitä lainkaan. Pitää olla kaikenmaailman teräviä kulmia,
Sähköautoilla muotoilu on yhdenmukaistunut paljon, käytössä ns saippuakoteledesign. Toki poikkeuksia on. Polttiksissa mielestäni jokainen jatkaa omilla designlinjoillaan, ihan niinkuin ennekin. Tietysti tietynlaisia desgntrendejä on .....
 
Fysiikkamielessä älytöntä että lätkäisemällä koristemuovin 2000kg painavaan norsuun niin norsu menee 10km pidemmälle. Uskomatonta miten fysiikka toimii pienten nyanssien kanssa. Voidaan olettaa että joku keksii jonkun samanlaisen helpon että laitetaan esim sivupeileihin joku 5snt maksava muovin pala ja taas mennään 10km pidemmälle.
Se on se aerodynamiikka. Sama juttu sivupeilien muotoilut/kamera sivupeilit kun pienempiä niin range pitenee. Äskettäin oli myös hyundailla se uloke laskeutuu puskurin alla maantieajossa niin range pitenee. Jos ajaa pelkästään kaupungissa nii käyttää sitten teslassa niitä 20" tai isompia kiekkoja.
 
Taidat sitten tuntea huonosti kiinalaiset tuotteet. Autojen ja monien muiden tuotteiden laatu on vain parantunut koko ajan. Kiinasta tulee juuri sitä laatua mikä myy, oli se sitten priimaa tai kuraa, mutta osaaminen siellä kasvaa koko ajan.
Olen tehnyt töitä kiinalaisten kanssa ja teidän tasan millaista se siellä on. Jos ei ole länkkäriä varmistamassa miten homma menee, niin alkaa laatu rapautua. Yritysvakoilu on myöskin hiton suuri ongelma tuolla, jos mielii tuoda jotain vähänkin erikoisempaa, ei kestä montaa kuukautta kun joku Hi Chi Wong startup tekee samaa eri nimellä ja logolla. Kyllä Kiinasta tulee laadukastakin kamaa joo, mutta hyvin vähän sitäkin. Siksihän aika moni tehdas on siirtänyt tuotantoa mm. Vietnamiin ym.

Kiina nyt vaan on paskaa sen kaiken kiiltokuoren alla, mut propaganda toimii näköjään tänne asti.

Ja muoks: olin Highlandin kyydissä jolla oli rullattu vajaa 20tkm. Auto käytännössä kuin uusi (ja pitääkin olla) ja kyllä täytyy jälleen sanoa, että mielestäni tuo on paras Tesla tähän asti. Eritoten auton hiljaisuus jaksaa hämmästyttää tai ainakin se äänimaailma ei ole niin läpipistävää mitä vanhemmissa Model 3 autoissa.
 
Ja muoks: olin Highlandin kyydissä jolla oli rullattu vajaa 20tkm. Auto käytännössä kuin uusi (ja pitääkin olla) ja kyllä täytyy jälleen sanoa, että mielestäni tuo on paras Tesla tähän asti. Eritoten auton hiljaisuus jaksaa hämmästyttää tai ainakin se äänimaailma ei ole niin läpipistävää mitä vanhemmissa Model 3 autoissa.
Oliko merkkejä halpuutuksesta?
 
Oliko merkkejä halpuutuksesta?

Ainoa merkki halpuutuksesta on vilkkuviiksen puute, mutten osaa sanoa paljonko tuota jää kaipaamaan pidemmän session jälkeen. Mitä tässä oli näkyvissä joku jälki jossain ovessa, niin ei tässä sellaista ollut. Tän omistaja on kuitenkin ihminen joka ei välitä autosta paskaakaan, lataa aina 100%, ei varo mitään kuoppia ja vetää kuin halpaa silakkaa. Ei silti mitään merkkejä auton väsymisestä tai mistään.
 
Ainoa merkki halpuutuksesta on vilkkuviiksen puute, mutten osaa sanoa paljonko tuota jää kaipaamaan pidemmän session jälkeen. Mitä tässä oli näkyvissä joku jälki jossain ovessa, niin ei tässä sellaista ollut. Tän omistaja on kuitenkin ihminen joka ei välitä autosta paskaakaan, lataa aina 100%, ei varo mitään kuoppia ja vetää kuin halpaa silakkaa. Ei silti mitään merkkejä auton väsymisestä tai mistään.
Mitäpä sitä turhaan säästelemään seuraavaa omistajaa varten, ei kuitenkaan vaikuta vaihtoarvoon milläänlailla. Itekkin kävin muinoin nopean 30min koeajon suorittamassa highlandillä ja kyllähän se valtava loikka on edelliseen verrattuna. Rattinappi vilkku ei itelle ollut mikään dealbreaker.
 
Riippuu nopeudesta, mutta ei paljoa lohduta 10-20 kilsaa lisää. Ei nämä kaupunkiautot miksikään muutu pölykapseleilla, mutta jokaiselta osa-alueelta nipistää kilsoja niin tulee äkkiseltään se ero perinteisiin merkkeihin.

Täysin turhia nuo on siinä mielessä, että olisivat vaan suoraan voineet muotoilla ne alumiinivanteet paremmin niin ei tarvitsisi mitään pölykapseleita. Noita melkein umpinaisia/litteitä alumiinivanteita on ollut vaikka kuinka paljon.
Cybertruckissa nuo tulee vielä reilusti ulos jolloin ne ensimmäisenä osuu kanttariin/puuhun/kiveen josta sitten irtoavat.
 
Itekkin kävin muinoin nopean 30min koeajon suorittamassa highlandillä ja kyllähän se valtava loikka on edelliseen verrattuna. Rattinappi vilkku ei itelle ollut mikään dealbreaker.

Niinkuin millä lailla ? Ettei loikasta vaan ole iso osa vanha auto - uusi auto loikkaa ?
 
Onko Highland-kolmonen model Y:tä hiljaisempi ja sisustan laatuvaikutelma parempi? Alustaltaan on varmaan mukavampi.
 
Täysin turhia nuo on siinä mielessä, että olisivat vaan suoraan voineet muotoilla ne alumiinivanteet paremmin niin ei tarvitsisi mitään pölykapseleita. Noita melkein umpinaisia/litteitä alumiinivanteita on ollut vaikka kuinka paljon.
Cybertruckissa nuo tulee vielä reilusti ulos jolloin ne ensimmäisenä osuu kanttariin/puuhun/kiveen josta sitten irtoavat.
Noihin CT pölykapkseleihin tulossa parannus, mutta itse aiheeseen: mahdollista suoraan varmastikin tehdä tasainen aluvanne, mutta isommat kulut ja potentiaalisesti painavampi vanne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 358
Viestejä
4 505 446
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom