Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eka video näytti että ne valot tosiaan tekee sen mitä niiden pitää. On kuitenkin mahdotonta vetää johtopäätöksiä noiden oikeasta toimivuudesta kännykkävideon perusteella. Omistajat varmasti kertovat meille kun tulee käyttöön.

Alhaalla on vaatimustaso sulla siinä tapauksessa. Yleensä adaptive valot kääntyvät myös, mitä Teslan ei tee ollenkaan. Nyt ne vain sammuttavat osan lampuista (ja hieman heikosti nekin, tosin voi olla rautarajoitus kun ilmeisesti Highlandissa on vähemmän LED-polttimoita), mutta eivät varsinaisesti auta näkemään esim. mutkissa yhtään paremmin, koska ne valaisivat tuossakin esimerkissä aivan väärään suuntaan.

Tämä teknologia löytyi parempana jo yli kymmenen vuotta sitten muilta valmistajilta. Pistämmekö siis vaatimustason todella näin alas uudelta toteutukselta? On ollut kaikki tämä aika kopioida ikivanhaa teknologiaa.

Nuo ovat kuitenkin turvallisuusominaisuuksia nuo hätäjarrutusasiat, jos niitä tulee koko ajan, pitäisi ehkä miettiä tarkemmin peilin edessä että miksi.

Tai sitten autovalmistajan pitäisi korjata huono toteutus, jos se aktivoi hätäjarrutuksen normaalissa ajamisessa. Mutta, ainahan voi syyttää "you're holding it wrong", koska eihän autolla kuulu ajaa sääntöjen mukaan, vaan ihailla sen valmistajaa Twitterissä X:ssä, vai oisko se kohta Social Truthissa.
 
Joillain on "haamuja" koko ajan ja joillain ei. Varmasti ajotyylikin vaikuttaa. Jos ajaa agressiivisesti ja lähellä keskiviivaa tai läheltä pyöräilijöitä niin voi tulla enemmän. Nuo ovat kuitenkin turvallisuusominaisuuksia nuo hätäjarrutusasiat, jos niitä tulee koko ajan, pitäisi ehkä miettiä tarkemmin peilin edessä että miksi.
Eli AP ajaa väärin?
 
Eikä se jarruvalon vilkahduskaan paljoa lämmitä tuolla jossain kehäteillä, joissa ei paljoakaan turvavälejä ole. Jonkun idiootin sähkövatkain hiljentää äkisti vauhtia ja ajat perseeseen. Tai sitten ehdit itse reagoida, mutta joku ajaa sun perseeseen.
No siksihän ne turvavälit on "keksitty" ettei peräänajoja tule. Onko sillä väliä painaako sitä jarrua ihminen vai kone jos perässä ollaan puskurissa kiinni?
 

Aiempi linkattu moottoritiepätkä vähän hankala adaptiivisille valoille. Tossa vielä video syrjäsemmältä tieltä. Ihan ok näyttäisi toimivan, enemmän näyttäisi haittaavan liian korkealle säädetyt lähivalot. Monessa kohtaa näyttää paistavan suoraan vastaantulevan silmille
 
No siksihän ne turvavälit on "keksitty" ettei peräänajoja tule. Onko sillä väliä painaako sitä jarrua ihminen vai kone jos perässä ollaan puskurissa kiinni?
Ihminen ei painele jarruja siellä letkassa ilman syytä. Koneet touhuilevat jatkuvasti omiaan ilman mitään logiikkaa.

Tälläkin palstalla 100% auton omistajista tietää, että nuo avustimet toimivat aivan päin helvettiä, mutta silti suurin osa niiden kanssa larppaa aiheuttaen potentiaalista hengenvaaraa. Tuolla ei sinänsä väliä, jos luonto hoitaisi ainoastaan larppaajat itsensä paskan osuessa tuulettimeen, mutta kolareihin osallistuu yleensä se syytönkin osapuoli.
 
Ihminen ei painele jarruja siellä letkassa ilman syytä. Koneet touhuilevat jatkuvasti omiaan ilman mitään logiikkaa.

Tälläkin palstalla 100% auton omistajista tietää, että nuo avustimet toimivat aivan päin helvettiä, mutta silti suurin osa niiden kanssa larppaa aiheuttaen potentiaalista hengenvaaraa. Tuolla ei sinänsä väliä, jos luonto hoitaisi ainoastaan larppaajat itsensä paskan osuessa tuulettimeen, mutta kolareihin osallistuu yleensä se syytönkin osapuoli.

Jos tarkoitat olematonta turvaväliä pitävää, joka ajaa perään, niin ei sitä nyt ihan syyttömäksi voi sanoa.

Ja avustimet menee monessa automaattisesti päälle, jos niitä ei joka kerta muista ottaa pois. Esim bensavolkkarin kaistallapito vahti on automaattisesti päällä ja lukemattomia kertoja on tämän talven aikana meinannut vetästä auton ojaan tai vastaantulevien kaistalle, kun tehnyt automaattisia korjausliikkeitä liukkaalla. Ja tuo avustin menee automaattisesti päälle aina, kun lähtee ajamaan ja vaatii usemman napin painalluksen että tuon saa pois päältä.
 
Ihminen ei painele jarruja siellä letkassa ilman syytä. Koneet touhuilevat jatkuvasti omiaan ilman mitään logiikkaa.
Ai että ihmiseen voi luottaa niin voi ajaa siinä perässä kiinni? Mistä ne sitten johtuu ne peräänajot ja ketjukolarit? Ainako siellä on Tesla etummaisena?

Kommenttini oli yleismaailmallinen. Turvavälit on olemassa ihan syystä.
 
Ai että ihmiseen voi luottaa niin voi ajaa siinä perässä kiinni? Mistä ne sitten johtuu ne peräänajot ja ketjukolarit? Ainako siellä on Tesla etummaisena?

Kommenttini oli yleismaailmallinen. Turvavälit on olemassa ihan syystä.
Sä koet että tommoinen itsestään ilman syytä jarrutteleva auto on ihan ok tuolla muun liikenteen seassa? Saako ajaa kännissä kans?
 
Toivotan onnea riittävän turvavälin kanssa tuolla kehäteillä.

Lähinnä tartuin sinun viestiin kun laitoit 100% syyn kuskeille joiden autoissa on EU:n pakottamia ajoavustimia päällä liiikenteessä, etkä nähnyt mitään syytä näissä perseessä roikkujissa, jotka vaarantavat edessä olevan turvallisuuden.
 
Lähinnä tartuin sinun viestiin kun laitoit 100% syyn kuskeille joiden autoissa on EU:n pakottamia ajoavustimia päällä liiikenteessä, etkä nähnyt mitään syytä näissä perseessä roikkujissa, jotka vaarantavat edessä olevan turvallisuuden.
Niihin ei voi itse kauheasti vaikuttaa. Noilla avustimilla larppailuun voi.
 
Täytyy todeta että en kehätien ruuhkissa uskaltaisi ikinä ajaa autopilotilla tai yleensäkkään vakkarilla. Enkä minkään muukaan merkin avustimilla, ainakaan tässä kehitysvaiheessa. Mun mielestä jo lain pitäisi kieltää moinen toiminta.
 
Peräänajaja maksaa kuitenkin lähes poikkeuksetta. Siksi onkin lähinnä hupaisaa vängätä että syy on jonkun toisen kuskin kun itse ajoi ilman turvaväliä ja edessä auto hidasti vauhtia. Tuolle nauraa naurismaan aidatkin.
 
Täytyy todeta että en kehätien ruuhkissa uskaltaisi ikinä ajaa autopilotilla tai yleensäkkään vakkarilla. Enkä minkään muukaan merkin avustimilla, ainakaan tässä kehitysvaiheessa. Mun mielestä jo lain pitäisi kieltää moinen toiminta.
Riippuu toteutuksesta. Monissa on myös erillinen ruuhka-avustin. Vagilla uskalsin ajaa mutta Teslan kanssa ei. Ei koskaan tiedä kun vetää liinat kiinni.
 
Riippuu toteutuksesta. Monissa on myös erillinen ruuhka-avustin. Vagilla uskalsin ajaa mutta Teslan kanssa ei. Ei koskaan tiedä kun vetää liinat kiinni.
Näyttää ne vaggineetkin noita temppuja tekevän. Teknologia nyt on vaan tässä asiassa paskaa ja noita ei yli 30km/h nopeuksissa pitäisi olla olemassa.
 
Peräänajaja maksaa kuitenkin lähes poikkeuksetta. Siksi onkin lähinnä hupaisaa vängätä että syy on jonkun toisen kuskin kun itse ajoi ilman turvaväliä ja edessä auto hidasti vauhtia. Tuolle nauraa naurismaan aidatkin.
Jep. Naurattaa ihan vitusti kun joku on takapenkillä niskat nurinpäin, koska joku jakojäännös vähän ajeli tietokoneella. Ei tarvii itse kuitenkaan maksaa niin mikäs siinä sitten.
 
En ole muiden maiden foorumeita seurannut mutta tuli noista haamuista sellainen juttu mieleen.
Eikö ne johdu pääosin väärästä karttadatasta? Ja Teslassa karttadata ajaa kameratiedon ohitse? Vai olenko väärässä?

Onko siis varsinainen ongelma meidän karttadatan vanhat tietyöt yms? Muistan edellisellä Skodalla että aina tietyissä paikoissa väitti siellä olevan 30kmh rajoitus vaikka tietyötä ollut viimeiseen vuoteen. Skeida oli vm20 joten se ei reagoinut nopeusrajoituksiin vakkarilla, ainoastaan näytöllä näkyi väärä nopeusrajoitus.

Siis sitä en väitä etteikö Tesla voisi toimia paremmin, mutta samaa ongelmaa tuntuu olevan muillakin merkeillä. Niin eikö varsinainen ongelma karttadatasta pitäisi korjata? Jos EU vaatii noita toimintoja niin silloin sen pitäisi vaatia että tuo karttadata pitää olla myös ajantasainen jäsenmaissa.

edit: vai olenko ihan pihalla nyt tässä asiassa?
 
Turvaväliin ei voi itse vaikuttaa? :lol:

Jos edessä ajava meinaa olla liian lähellä, niin nosta jalkaa kaasulta :thumbsup:
Oletko sä ajanut ikinä tuolla ruuhkissa? Kun nostat jalan kaasulta, niin siihen sun eteen ajaa toinen auto ja olet taas lähellä. Tai siihen sun ja takanatulijan väliin mikäli tämä ymmärtää yskän. Sanoisin, että Kehä 1 keskimääriset välit ovat 2-3 auton mittaa. Se on aika vähän kun joku lyö jarrut pohjaan edessä.. Jos nyt vaikka 10 ensimmäistäkin ehtii reagoida, niin vielä on hyvä mahis että 11:sta katselee sillä hetkellä jotain muuta eikä ehdi.
 
En ole muiden maiden foorumeita seurannut mutta tuli noista haamuista sellainen juttu mieleen.
Eikö ne johdu pääosin väärästä karttadatasta? Ja Teslassa karttadata ajaa kameratiedon ohitse? Vai olenko väärässä?

Onko siis varsinainen ongelma meidän karttadatan vanhat tietyöt yms? Muistan edellisellä Skodalla että aina tietyissä paikoissa väitti siellä olevan 30kmh rajoitus vaikka tietyötä ollut viimeiseen vuoteen. Skeida oli vm20 joten se ei reagoinut nopeusrajoituksiin vakkarilla, ainoastaan näytöllä näkyi väärä nopeusrajoitus.

Siis sitä en väitä etteikö Tesla voisi toimia paremmin, mutta samaa ongelmaa tuntuu olevan muillakin merkeillä. Niin eikö varsinainen ongelma karttadatasta pitäisi korjata? Jos EU vaatii noita toimintoja niin silloin sen pitäisi vaatia että tuo karttadata pitää olla myös ajantasainen jäsenmaissa.

edit: vai olenko ihan pihalla nyt tässä asiassa?
Suurimmalta osin varmaan karttadatasta, mutta sehän on sula mahdottomuus että tuollainen pysyisi koko ajan ajantasaisena. Esim. Teslassa se on paikoin varmaan 10v- vanhaa. En ole katsonut kenen dataa on. Kun ollaan vielä suomessa, joka nyt ei ketään kiinnosta muutenkaan, niin ei noihin mitään korjausta saada. Sitten tietenkin ihan sensoreista, kameroista, paskasta, loskasta ja ties mistä aiheutuvia väärinymärryksiä siihen lisäksi, niin toimintavarmuus on kaikkea muuta kuin 100. Ja näissä asioissa sen pitäisi olla tasan 100. Näin joskus jonkun artikkelin, jossa jotkut autovalmistajatkin kyseenalaistivat näiden turvallisuutta jatkuvassa käytössä. Porsche taisi olla yksi niistä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt ottaa ne fanilasit pois ja vertaa tuota muiden automerkkien adaptiivisiin tai matrix-valoihin, tuo Teslan setti on enemmän selllaista "päälle/pois - oho, eiku päälle, perkele pois sittenkin" toimintaa. Mazdalla esim. tuo toimii smoothisti ja vaihtuu tasaisesti ja järkevästi, eikä sekoile jokaisesta pienestä vastaantulevasta pikkuvalosta. Toki jos ei ole parempaa nähnyt, niin tuokin voi olla hieno saavutus kun vertaa esim. Toyota Corollaan vm-88. Onhan noi nyt "ihan jees", mutten sanoisi mitään 4/5. Ehkä sellainen 2/5 kun vertaa oikeasti toimiviin valoihin.
En osaa sanoa millainen arvosteluasteikko sinulla on ajovaloista, mutta 1/5 varmaan lähellä ne hehkulamput, 2/5 halogeenit, 3/5 perus ledit korkeintaan kaukovalo automatiikalla.

Kun vertaa 2020 ledejä Tesla 3 ilman adaptiivisuutta niin oli aika luokattomat:

-21 tuli nuo matriisivalot jotka edelleen selkeästi huonommat kuin nykyiset. Silmiä häikäisevät tehdasasennettuina mistä juurikin ollut puhe, eikä niissäkään adaptiivisuutta näytä olevan, kirkkaammat kyllä ja automaattinen valojen vaihtaminen. Tässä esimerkki y mallista missä samat kuin 3 vuosina 21-23:

Jokaisella valmistajalla varmaan pitkään noita adaptiivisia matriisivaloja saanut, mutta ei lähtötason autoissa ja jokaisella niissä edelleen parannettavaa. Se että jollain kirkkaampi, toisella näyttää laajemmin, yhdellä vaihtaa lähes instanttina jne ominaisuuksia joista voi olla montaa mieltä kellä paras. Nyt kun nuo toimivat matriisit sisältyy teslassa suoriltaan auton hintaan on toivottavaa että muillakin jatkossa näin tulisi käymään.
 
En ole muiden maiden foorumeita seurannut mutta tuli noista haamuista sellainen juttu mieleen.
Eikö ne johdu pääosin väärästä karttadatasta? Ja Teslassa karttadata ajaa kameratiedon ohitse? Vai olenko väärässä?

Onko siis varsinainen ongelma meidän karttadatan vanhat tietyöt yms? Muistan edellisellä Skodalla että aina tietyissä paikoissa väitti siellä olevan 30kmh rajoitus vaikka tietyötä ollut viimeiseen vuoteen. Skeida oli vm20 joten se ei reagoinut nopeusrajoituksiin vakkarilla, ainoastaan näytöllä näkyi väärä nopeusrajoitus.

Siis sitä en väitä etteikö Tesla voisi toimia paremmin, mutta samaa ongelmaa tuntuu olevan muillakin merkeillä. Niin eikö varsinainen ongelma karttadatasta pitäisi korjata? Jos EU vaatii noita toimintoja niin silloin sen pitäisi vaatia että tuo karttadata pitää olla myös ajantasainen jäsenmaissa.

edit: vai olenko ihan pihalla nyt tässä asiassa?
Joissakin tapauksissa kyllä karttadata mutta ruuhkassa? Ajetaan alle 30km/h ja siellä mentäisiin datan mukaan alle 10? Se vähän riippuu toki mutta itselleni ne haamut ovat sitä että auto näkee jotain mitä ei oikeasti ole siellä. Esim. ajoin bussipysäkin ohi, siellä auto hätävilkut päällä ja auto veti sen kohdalla liinat kiinni. Aamulla kun ajoin motaria, rekka nousi ylös ja sen perässä toinen auto. Molemmat kävit sille omalle kaistalleen ajamaan mutta auto näki jotain ja veti liinat kiinni.
 
En osaa sanoa millainen arvosteluasteikko sinulla on ajovaloista, mutta 1/5 varmaan lähellä ne hehkulamput, 2/5 halogeenit, 3/5 perus ledit korkeintaan kaukovalo automatiikalla.

Missä myytävässä autossa on ajovaloina hehkulamput? Halogenejä on käytetty -60 luvulta lähtien autoissa. Haluatko tarkoituksella tehdä 4/5 näistä, ettei vaikuta niin pahalta kun kaikki muut valmistajat joudutaan iskemään sinne 5/5 kategoriaan? Tulee aikalailla iso hajonta sinne 5/5 kategoriaan, kunnon arvosanojen löyhentämistä.

Ehdotan kuitenkin kemppari nyt, että aloitat kunnollisesta ajatuksesta. 1/5 on kynttilä, 2/5 hehkulamppu, 3/5 on halogen, 4/5 on parannettu halogen, 5/5 on loput. Nyt voit sanoa hyvällä omatunnolla että Teslassa on 5/5 aina ollut.

Jos verrataan oikeasti adaptiivisia lamppuja, niin onhan nuo nyt heikoimmat mitä taitaa yhdeltäkään valmistajalta löytyä. Eikä kyseessä kuitenkaan ole mikään uusi keksintö, kuten ei myöskään se surullisen kuuluisa sadetunnistin.
 
Ihmiset ei törttöile liikenteessä etenkään turhien jarrutusten kanssa. Oliko ketjukolareita olemassa aikana ennen kuin tesloja oli liikenteessä?

 
Missä myytävässä autossa on ajovaloina hehkulamput? Halogenejä on käytetty -60 luvulta lähtien autoissa. Haluatko tarkoituksella tehdä 4/5 näistä, ettei vaikuta niin pahalta kun kaikki muut valmistajat joudutaan iskemään sinne 5/5 kategoriaan? Tulee aikalailla iso hajonta sinne 5/5 kategoriaan, kunnon arvosanojen löyhentämistä.

Ehdotan kuitenkin kemppari nyt, että aloitat kunnollisesta ajatuksesta. 1/5 on kynttilä, 2/5 hehkulamppu, 3/5 on halogen, 4/5 on parannettu halogen, 5/5 on loput. Nyt voit sanoa hyvällä omatunnolla että Teslassa on 5/5 aina ollut.

Jos verrataan oikeasti adaptiivisia lamppuja, niin onhan nuo nyt heikoimmat mitä taitaa yhdeltäkään valmistajalta löytyä. Eikä kyseessä kuitenkaan ole mikään uusi keksintö, kuten ei myöskään se surullisen kuuluisa sadetunnistin.
Ei missään myydä oikein halogeenillistakaan. Pääpointti että nykyvalot ovat hyviä 3/5.
 
Ei missään myydä oikein halogeenillistakaan. Pääpointti että nykyvalot ovat hyviä 3/5.

Sitten voidaan nostaa kategoriaa suoraan /10, koska samalla tavalla aikoinaan ajateltiin että halogenit on hyviä ja 5/5. Koska parempiakin valoja on olemassa, niin ei ole mitään syytä tyytyä huomattavasti heikompiin - ei edes nykypäivänä. Ei auton valot vielä ole mitään päivän tekijöitä.
 
Oisko vihaajille mahdollista jos oottais ees oikeita testejä (vaikka verrattuna siihen verrokkiautoon jossa pitäisi nyt olla paljon paremmat valot kuin tuossa Highland M3), ennenku täyttää tätä ketjua taas päämäärättömällä haukkumisella ilman mitään perusteita? :D
 
Oisko vihaajille mahdollista jos oottais ees oikeita testejä (vaikka verrattuna siihen verrokkiautoon jossa pitäisi nyt olla paljon paremmat valot kuin tuossa Highland M3), ennenku täyttää tätä ketjua taas päämäärättömällä haukkumisella ilman mitään perusteita? :D

Eikö yhtälailla fanittajat voisi sitten unohtaa nämä hehkutukset ja odottaa niitä vertailuja? Vai sopiiko homma vain toiseen suuntaan? Nythän me nimittäin näimme jo esimerkkejä (joita ei siis mielestäsi pitäisi niitäkään tänne laittaa?), miten se toimii, mutta ilmeisesti niistä saa vain keksiä jotain positiivista mielestäsi?
 
Ihmiset ei törttöile liikenteessä etenkään turhien jarrutusten kanssa. Oliko ketjukolareita olemassa aikana ennen kuin tesloja oli liikenteessä?



Oli, ja on edelleen. On vain ihan hieman eri asia, jos niitä aiheuttaa 1/n (jossa n toivon mukaan >> 10000, mikä sitten onkaan se todellinen osuus brake check ym. spedeille liikenteessä) idioottia, kuin että 1/1 autoista saa kohtauksia.
Nämä kaikki ohjaukseen ja jarrutteluun puuttuvat avustinjärjestelmät, teslan mukaan lukien, ovat konseptina mahtavia, mutta aivan liian raakileita massatuotantoon.
 
Oli, ja on edelleen. On vain ihan hieman eri asia, jos niitä aiheuttaa 1/n (jossa n toivon mukaan >> 10000, mikä sitten onkaan se todellinen osuus brake check ym. spedeille liikenteessä) idioottia, kuin että 1/1 autoista saa kohtauksia.
Nämä kaikki ohjaukseen ja jarrutteluun puuttuvat avustinjärjestelmät, teslan mukaan lukien, ovat konseptina mahtavia, mutta aivan liian raakileita massatuotantoon.
Sulla on joku virallinen statistiikka jakaa miten iso osa ketjukolareista esim. prosentteina on teslan ja nimenomaan teslan auton ei kuskin vika? Vai höyrytään musta tuntuu tiedon varassa?
 
Sitten voidaan nostaa kategoriaa suoraan /10, koska samalla tavalla aikoinaan ajateltiin että halogenit on hyviä ja 5/5. Koska parempiakin valoja on olemassa, niin ei ole mitään syytä tyytyä huomattavasti heikompiin - ei edes nykypäivänä. Ei auton valot vielä ole mitään päivän tekijöitä.
Voidaan nostaa pojot vaikka 100. Siinä tapauksessa luokittelen edelleen samanlailla 70 pojoa Highlandille, sakemanneille 80 matriiseista ja 90 laaserit. End of case?
 
Hello,
1300 km kierros Y:llä PK-seudulta maakuntiin. Hyvää dataa kulutuksesta, kun lämpötila vaihteli -20 ja nollan välillä. Jos akku on lämmin, homma toimii hyvin ja rangea on se 300 km kovallakin pakkasella. 400 km 0-asteessa. ABC/K lataukset on ihan puppua verrattuna teslan omaan laturiin. Noiden kauppalatureiden sähköliittymät varmaankin jakavat tehon koko kiinteistön kanssa niin pakkasella tarjolla on sähköä kovin himpsusti.
Mainostin että en kalifornian automaatilla aja, niin "sulalla" yksinumeroisella tiellä jos mopo löysi kaistat, oli päällä vakiosäädin. Noin 20 kertaa varmaan tuolla matkalla joko putosi säädin kokonaan pois päältä tai jarrutti hetkellisesti - eli haamujarru. On kyllä ärsyttyvää. Osa taisi olla jossain risteyskohdissa (silta yli/ali) tai jokin aurinko/varjo raja. Juva-Mikkeli oli mukana reittiä (ehkä joskus mainittu tässä yhteydessä) Muutenhan tuossa ei nyt niin vakavaa, mutta kun jotkun ääliöt ajavat alle 20 m turvavälillä perässä, niin ei voi oman turvallisuuden kannalta käyttää "vakkaria".

Noh, fiksujen sähköautoilijoiden kanssa oli kyllä mukava tehdä matkaa - mittari +15 rajoitukseen ja 150m turvaväli. Tällä 150 kilometriä junana, terveisiä vaan sille Q4 e-tron kuskille. Iso peukku.

Auto oli lämmin. Jonkin kerran alle -10 asteessa selkeästi vaihtoi lämmönlähdettä niin puski viileää ilmaa kabiiniin jonkin aikaa. Hieman ärsyttävää kyllä, kun lämpö seilasi. Kuuma muuten tuli perusasetuksilla 20c. Paremmin toimi penkinlämmitys pois kokonaan ja pyynti koppiin 18c. Ja takki pois ja kengät.
Kulutus 19-25 kWh riippuen ulkolämpötilasta ja eritoten akun lämpötilasta. Nopeus päiväsakkojen alle.

Joku valojenvilkuttelija osui kohdalle, kun ei mustan auton ja lasien läpi nähnyt että hidastan edeltä kääntyvän auton takia. Ohitin siis ko. auton hetkeä aiemmin, niin ajatteli kait että kostan jotakin :)

Maakunnassa pakkasella jonkin verran sai katsetta, että mitä tuo täällä sähkömopolla tekee.

edit: testasin että vakkarilla saa nyt sitten kait auto-pyyhkijät pois päältä. Taitaa nollaantua asetus aina kun vakkarin laittaa päälle - kertaakaan ei pyyhkinyt ikkunaa koko reissussa - jotain muutettu tai sitten ei vaan talvella viitsi.

edit2: -20 asteiseen akkuun long range Y otti pikalaturista 9kW akun lämmittämiseen noin 10 min ajan ennen kuin lataus edes alkoi. Ehkä molemmilla moottoreilla lämmitti? RWD tässä kestää hetken kauemmin? Jäisellä akulla myös jarrua sai polkea ihan kunnolla, kun regeniä ei ollut yhtään.
Aiemmin ajattelin että jokin päivitys olisi muuttanut talvi-regeniä, mutta on mahdollista, että ilmat kylmenivät juurikin samana päivänä, joten kylmempi akku on voinut tehdä saman efektin.
 
Viimeksi muokattu:
Sulla on joku virallinen statistiikka jakaa miten iso osa ketjukolareista esim. prosentteina on teslan ja nimenomaan teslan auton ei kuskin vika? Vai höyrytään musta tuntuu tiedon varassa?
Ei siihen tarvitse sellaista. Jokainen näillä autoilla ajanut tietää, että ne ominaisuudet ovat ihan täyttä paskaa ja hirveää hasardia ajella ne päällä. Joka muuta väittää ei ole kokeillut, pettää itseään, tai elää jossain ihan omassa rinnakkaistodellisuudessaan.
 
Ei siihen tarvitse sellaista. Jokainen näillä autoilla ajanut tietää, että ne ominaisuudet ovat ihan täyttä paskaa ja hirveää hasardia ajella ne päällä. Joka muuta väittää ei ole kokeillut, pettää itseään, tai elää jossain ihan omassa rinnakkaistodellisuudessaan.
Et oo selkeesti ajanu kyllä pahemmin niillä sitten. 99% ajosta menny ap/fsd päällä ja toimii todella hyvin. 400-500km pystyy hyvin menee ohjaamasta autoa. Lofoottien vuoristoteillä ajo upeasti vaikka ei edes viivoja näkynyt. Kaupungissa toimii myös erittäin upeasti kun pysähtyy valoihin yms.
 
Ei siihen tarvitse sellaista. Jokainen näillä autoilla ajanut tietää, että ne ominaisuudet ovat ihan täyttä paskaa ja hirveää hasardia ajella ne päällä. Joka muuta väittää ei ole kokeillut, pettää itseään, tai elää jossain ihan omassa rinnakkaistodellisuudessaan.
Ite oon ajanu yli 50tkm kahdella eri kolmosella, toisessa oli tutka ja toisessa ei. Aina vedelly autopilotti päällä, ei mitään vaaratilanteita. Joskus vähän nykinyt haamujen kanssa, mutta ei koskaan mitään lukkojarrutusta vetänyt.
 
Et oo selkeesti ajanu kyllä pahemmin niillä sitten. 99% ajosta menny ap/fsd päällä ja toimii todella hyvin. 400-500km pystyy hyvin menee ohjaamasta autoa. Lofoottien vuoristoteillä ajo upeasti vaikka ei edes viivoja näkynyt. Kaupungissa toimii myös erittäin upeasti kun pysähtyy valoihin yms.
No sulla on sitten varmaan maailman ainoa malli, joka ei jarruttele omiaan kehä- ja moottoriteillä tai puuhastele muutenkaan omiaan. Tai sitten vaan petät itseäsi.
 
Et oo selkeesti ajanu kyllä pahemmin niillä sitten. 99% ajosta menny ap/fsd päällä ja toimii todella hyvin. 400-500km pystyy hyvin menee ohjaamasta autoa. Lofoottien vuoristoteillä ajo upeasti vaikka ei edes viivoja näkynyt. Kaupungissa toimii myös erittäin upeasti kun pysähtyy valoihin yms.
noh, ei kyllä talvella sentään mene 99%. Kaistat ei näy tai sitten sataa jotain kuraa niin kone sanoo, että ei pysty.
 
No sulla on sitten varmaan maailman ainoa malli, joka ei jarruttele omiaan kehä- ja moottoriteillä tai puuhastele muutenkaan omiaan. Tai sitten vaan petät itseäsi.
Ei todellakaan ole ainoa. Moottoriteillä ei oo kertaakaan puuhaillut yhtään mitään outoa. Tiedän kyllä paikkoja missä esim ykköstiellä siltojen kohdalla osalla jarruttaa, mutta tiedän myös monia kenellä ei jarruta.

Läpi talvenkin nyt ap toiminut kaikkialla melkein. Siellä missä ei ole niin cruisen puoli toiminut täysin ongelmitta.

Saa tulla kyytiin jos ei usko. Täältä meiltä kotoa Turun Kauppatorille noin 50km ja on motaria. Kaksikaistaista kaupunkia, pienen kunnan keskusta, normi maantietä, leveäkaistatietä, pientä seututietä ilman viivoja jne. Rajoituksia kaikkea 30-120 väliltä.

Kotipihalta kun lähtee niin neljästi joutuu itse kääntää rattia (joista yksi on liikenneympyrä) perille pääsyyn. Muutoin auto hoitaa täysin kaiken. Liikennevalot, risteykset jne..
 
Voisivat vaikka aloittaa laittamalla listan 43990 hintaluokassa olevista sähköautoista, joissa on adaptiiviset valot vakiona.

Volkswagen ID3 Pro Elegance sisältää iQ.Light-led-matriisiajovalot ja hinta on 41640€.

Tosin tämä on epäreilu kysymys. Mutta mainitsetko missä Teslassa on kääntyvät matriisivalot, otetaan vaikka sama hintaluokka kun se oli nyt kysymys. Saat toki laittaa sen satatonniakin lisää tuosta perusominaisuudesta, joka löytyi tuosta halvemmasta autosta.
 
noh, ei kyllä talvella sentään mene 99%. Kaistat ei näy tai sitten sataa jotain kuraa niin kone sanoo, että ei pysty.
Fsd puoli ei pysy motarilla päällä kun on tarpeeksi lunta, mutta ap aikalailla pysyy. Parin pätsin ajan on tässä meillä pikkutiellä menny täydellisessä lumessakin päälle, olen sitä ihmetellytkin miksi antaa laittaa päälle.
Tässä video Norjasta, siellä meni about ihan kaikkialla AP päällä vuoristoteilläkin:


tässä taajamassa hidastaa kun toinen kääntyy:
 
Ei todellakaan ole ainoa. Moottoriteillä ei oo kertaakaan puuhaillut yhtään mitään outoa. Tiedän kyllä paikkoja missä esim ykköstiellä siltojen kohdalla osalla jarruttaa, mutta tiedän myös monia kenellä ei jarruta.

Läpi talvenkin nyt ap toiminut kaikkialla melkein. Siellä missä ei ole niin cruisen puoli toiminut täysin ongelmitta.

Saa tulla kyytiin jos ei usko. Täältä meiltä kotoa Turun Kauppatorille noin 50km ja on motaria. Kaksikaistaista kaupunkia, pienen kunnan keskusta, normi maantietä, leveäkaistatietä, pientä seututietä ilman viivoja jne. Rajoituksia kaikkea 30-120 väliltä.

Kotipihalta kun lähtee niin neljästi joutuu itse kääntää rattia (joista yksi on liikenneympyrä) perille pääsyyn. Muutoin auto hoitaa täysin kaiken. Liikennevalot, risteykset jne..
Ehkä se on se turku sitten. Täällä pääkaupunkiseudulla nuo ovat täysin käyttökelvottomia.
 
Ehkä se on se turku sitten. Täällä pääkaupunkiseudulla nuo ovat täysin käyttökelvottomia.
Ei mulla oo sielläkään ollu ongelmia Helsingin keskustassa, Pasilassa, länsisataman suunnilla, eikä kehä 1/3, eikä lentokentän suunnilla.

Ainut mikä mulla on aiheuttanut ongelmia on tosiaan se fltp kaupunkilenkki. Cruise päällä varoi joka autoa, mut missään muualla Suomessa samat olosuhteet, samanlainen tie tai jopa pienempi ja ei tee sitä. En tiedä mitä siellä oli erilaista.
 
Fsd puoli ei pysy motarilla päällä kun on tarpeeksi lunta, mutta ap aikalailla pysyy. Parin pätsin ajan on tässä meillä pikkutiellä menny täydellisessä lumessakin päälle, olen sitä ihmetellytkin miksi antaa laittaa päälle.
Y ei juurikaan antanut ratin kuvaa mm. Joensuu - Lieksa välillä kun tie oli pelkkää valkoista lunta/jäätä. En itse ajaisi muuten kuin ratista kiinni pitäen. Kukin miten tykkää.
 
EUssa pitäisi aktivoitua vain jos näkyy viivat. Voihan se ”äly” nähdä viivoja, mikä sitten taas kertoo että softa on tehty huonosti.
 
Mutta on kyllä rehellisyyden nimissä pakko sanoa, että se on aika ankea kampe pl. ne valot. En maksaisi uutena yhtään yli 30k.
No sitten otat Rellun Megane evolution ER:n 39900,- Sattuimoisin kaikki suristimet sisältävä Iconicin on 43990,- Sinällään vähän yllätyin näistä hinnoista, alkaa olla jo sen verran kilpailua, että melkein toimivaa varustetta ei enää voi perustella halvalla hinnalla.
 
No sitten otat Rellun Megane evolution ER:n 39900,- Sattuimoisin kaikki suristimet sisältävä Iconicin on 43990,- Sinällään vähän yllätyin näistä hinnoista, alkaa olla jo sen verran kilpailua, että melkein toimivaa varustetta ei enää voi perustella halvalla hinnalla.
Näiden arvon voi tarkistaa pyytämällä leasing-tarjouksen - jota ei saa tällä markkinalla. Tuote varmasti toimiva, en sitä epäile.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 325
Viestejä
4 504 514
Jäsenet
74 381
Uusin jäsen
Matimane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom