Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Yleensä asettuneet kohilleen hetki rattibuutin jälkeen.
Rattibootin jälkeen ei ole kuvia ollenkaan, sitten tulee kuvia pikkuhiljaa, mutta sitten taas katoavat tai menevät vääriksi kuviksi. Ongelmia tulee lähinnä kun ajaa riittävän pitkälle että taajuudet muuttuu, itse teen tätä joka viikko niin ovat aina aika sekaisin.
 
Sulla on väärä ketju jos haluat ylistää Renaultia, mene Renaultin ketjuun tai yleiseen sähköautoketjuun vertailemaan.
Eh, enhän itse tuota vertailua edes aloittanut. En myöskään mielestäni mitenkään patonkia ylistänyt, kunhan huomioin jonkun perinteisen merkin päässeen samoille hujakoille painon suhteen jokseenkin verrattavalla autolla.

Herkät on hipiät.
 
Eh, enhän itse tuota vertailua edes aloittanut. En myöskään mielestäni mitenkään patonkia ylistänyt, kunhan huomioin jonkun perinteisen merkin päässeen samoille hujakoille painon suhteen jokseenkin verrattavalla autolla.

Herkät on hipiät.
Eihän pizzan valmistusketjussakaan keskustella mattojen kutomisesta? Jos haluaa vertailla eri valmistajien autoja niin sille on omat ketjunsa, tämä on Tesla ketju. Menee vähän idea koko foorumista jos jokaisessa ketjussa keskustellaan kaikesta.
 
Eihän pizzan valmistusketjussakaan keskustella mattojen kutomisesta? Jos haluaa vertailla eri valmistajien autoja niin sille on omat ketjunsa, tämä on Tesla ketju. Menee vähän idea koko foorumista jos jokaisessa ketjussa keskustellaan kaikesta.
Kannattaisi varmaan huomauttaa tuohon viestiin, johon minä vastasin?
 
Täällä menty hotspotilla pari vuotta. Puhelimessa automaation avulla hotspot päälle kun bluetooth kytkeytyy autoon. Valitettavasti vaan usein joutuu käymään valikosta laittamassa wifin takaisin päälle, se kun menee offille jos wifi ei ole yhdistynyt ennen liikkeelle lähtöä. Pientä kikkailua siis, ja aina välillä käy mielessä että pitäisikö vaan maksaa se kymppi kuussa.
Koitin myös viikon, mutta on iPhonella tekemätön paikka. Vaikka sen jättää päälle, niin jos olet muutamaa minuuttia pidemmän ajan siten ettei siihen hotspottiin ole kukaan yhdistyneenä, niin verkko häviää näkyvistä ja vaatii käynnin asetuksissa. 10 on pieni raha sen tuskan välttämisestä. Android todennäköisesti hanskaa tämänkin paremmin.
 
Siinä saa tovin odottaa että auto nappaa kiinni. Kun nappaa kyllä se sitten pysyy.
 
Siinä saa tovin odottaa että auto nappaa kiinni. Kun nappaa kyllä se sitten pysyy.
Ei iPhone pidä sitä hotspottia tilassa, johon pääsisi kiinni jos on ollut jonkun aikaa käyttämättä. Vaatii käytön pois päältä ja takaisin päälle. Omenapoikien mielestä tää on varmaan awesome tai jotain kun säästää akkua tms. mutta oikeasti se vain on taas yksi asia, joka siinä vekottimessa on perseestä.
 
Ei iPhone pidä sitä hotspottia tilassa, johon pääsisi kiinni jos on ollut jonkun aikaa käyttämättä. Vaatii käytön pois päältä ja takaisin päälle. Omenapoikien mielestä tää on varmaan awesome tai jotain kun säästää akkua tms. mutta oikeasti se vain on taas yksi asia, joka siinä vekottimessa on perseestä.
Mikset tee automaatiota että käynnistää hotspotin kun tarraa auton Bluetoothiin kiinni ja sammuttaa kun katoaa?
 
Mikset tee automaatiota että käynnistää hotspotin kun tarraa auton Bluetoothiin kiinni ja sammuttaa kun katoaa?
Menee offariksi, mutta en mä oo ton luurin hotspot-valikossa mitään konffausoptioita nähnyt. Pelkkä on ja off + jotain yhteensopivuusasetuksia liittyen tietokoneen käyttöön, joita en ole kokeillut kun ei ole tarpeen tätä niiden kanssa paritella.
 
Menee offariksi, mutta en mä oo ton luurin hotspot-valikossa mitään konffausoptioita nähnyt. Pelkkä on ja off + jotain yhteensopivuusasetuksia liittyen tietokoneen käyttöön, joita en ole kokeillut kun ei ole tarpeen tätä niiden kanssa paritella.

Mukana tulleella Automaatio-sovelluksella menee:
 
Mukana tulleella Automaatio-sovelluksella menee:
Tuokin muuttunut sen verran että iOS 17 voi luoda myös automaation kun menetetään yhteys niin sammuttaa hotspotin.
 
Tuossa on potentiaalia saada model2 käsiin Suomessa 2026. Tuotannot räjähtää käsiin teslallakin 3 miljoonasta äkkiä 5-7 miljoonaan 2025 --> 2027/28
Olikohan se 2021 kun alunperin odoteltiin että Model 2 julkaistaan? Ei noita vuosilukuja kannata oikeastaan jäädä odottelemaan, tuotteet tulee sitten kun tulee.
Cybertruck tapainen kori tuohon Model 2 oli mahdollisesti tulossa, joka kyllä kiinnostaa. Luultavasti auto kuitenkin pilataan jollain yllättävällä tavalla. Tosin jos Musk itse sanoi että se on "utilitarian" tyylinen, niin sieltähän saattaa löytyä vaikka karmilliset ovet kahvojen kanssa ihan uutena innovaationa :)
 
Olikohan se 2021 kun alunperin odoteltiin että Model 2 julkaistaan? Ei noita vuosilukuja kannata oikeastaan jäädä odottelemaan, tuotteet tulee sitten kun tulee.
Cybertruck tapainen kori tuohon Model 2 oli mahdollisesti tulossa, joka kyllä kiinnostaa. Luultavasti auto kuitenkin pilataan jollain yllättävällä tavalla. Tosin jos Musk itse sanoi että se on "utilitarian" tyylinen, niin sieltähän saattaa löytyä vaikka karmilliset ovet kahvojen kanssa ihan uutena innovaationa :)
Julkaisut ovat julkaisuja toki. Nythän selkeitä merkkejä kun tilattu tavarantoimittajilta tavaraa ja Texasin laajennus alkanut liittyen halpateslaan. Ne aikaisemmin hypetetyt Mexicon tehtaan tuotanto aloitukset oli määrä -24 vuoden loppuun, jolloin jo totesin että tuotanto todennäköisesti siellä -25 ja Suomeen ekat -26/27. Se että jos saavat H2/2025 ulos autoja niin massana vasta 2027 kun pitkä ramp up taas tiedossa.
 
Julkaisut ovat julkaisuja toki. Nythän selkeitä merkkejä kun tilattu tavarantoimittajilta tavaraa ja Texasin laajennus alkanut liittyen halpateslaan. Ne aikaisemmin hypetetyt Mexicon tehtaan tuotanto aloitukset oli määrä -24 vuoden loppuun, jolloin jo totesin että tuotanto todennäköisesti siellä -25 ja Suomeen ekat -26/27. Se että jos saavat H2/2025 ulos autoja niin massana vasta 2027 kun pitkä ramp up taas tiedossa.
25k€ Tesla on kait kaavailtu valmistettavan euroopan markkinoille Saksan tehtaalla: Reuters: Tesla alkaa valmistaa 25 000 euron sähköautoa Saksassa
 
25k€ Tesla on kait kaavailtu valmistettavan euroopan markkinoille Saksan tehtaalla: Reuters: Tesla alkaa valmistaa 25 000 euron sähköautoa Saksassa
Voihan tuo hinta joskus toteutua, mutta alussa hinta varmaan lähellä 30k€. Sama vähän kävi kuuluisassa 35k dollarin Tesla 3 kun luvattiin hinta ja hetkellisesti sai pöydänalta kun otti asiakaspalveluun yhteyttä vuosien jälkeen 2020. Kilpailukykyinen hinta tuossa varmastikin on ja muitakin 25k kärryjä alkaa olemaan -26.
 
Parannusta tapahtunut muutaman vuoden takaiseen Tesla 3 lämmitykseen. Tuohon päälle kun vielä esilämmittää aina sähköauton nii aika mukavaa ajoa.

Kaunisteltuna noin, verrataan jäätyneeseen tuulilasiin. Enää pitäisi saada se lämmitys lähemmäksi kilpailijoita, jonka hyvin näkee tuostakin - jaloissa on huomattavasti kylmempi kuin katossa (Teslan takajalkatilassa on +10C 60 min lähdön jälkeen, ei tuota ihan hirveän mukavaksi voi sanoa). Etujalkatilassakin meni puoli tuntia että nousi +20C lämpötilaan. Vastaavasti Priuksessa kattoa ei lämmitetty turhaan, vaan mm. jalkatiloja, jotka lämpenivät huomattavasti Teslaa nopeammin. Lieköhän tuossakin testissä iskenyt "Automatic defogging" -30C lämpötilassa.. Kuvaa mielestäni kyllä omia ärsytyksiäni tuosta "automaattisesta" (köh, manuaalisesta) lämmityslaitteesta, se lämmittää vääriä paikkoja vaikka lämpöä sinäänsä pystyisi luomaan.

Tosin, saatiinhan siitäkin sitten johonkin väittelyketjuun "”Sähköautot lämpenevät alussa nopeasti, mutta polttomoottoriautot olivat kuitenkin lämpimämpiä pidemmässä maantieajossa".
 
Nythän selkeitä merkkejä kun tilattu tavarantoimittajilta tavaraa ja Texasin laajennus alkanut liittyen halpateslaan.

Ei tuossa sanota mitään tilauksista, vaan pyydetty tarjouksia ja syyksi hinnan arviointi (eli auton lopullista hintaa ei vielä tiedetä, eikä välttämättä edes suunnittelua). Eikä puhuttu myöskään mistään Texasin laajennuksesta rakentamaan Model 2:sta, joten liekö sekin vain jonkun keksimä juttu.
 
25k€ Tesla on kait kaavailtu valmistettavan euroopan markkinoille Saksan tehtaalla: Reuters: Tesla alkaa valmistaa 25 000 euron sähköautoa Saksassa
Uskon, että eka kärryt tulee austinin tehtaalta. Austinissa kehittävät next gen vehicle platformia. Halusivat alunperin tehdä meksikossa kehitystyön, mutta ei löytynyt ratkaisua missä auton suunnittelijat olisivat olleet meksikossa linjaston vieressä. Suunnittelevat kärryn ja sen valmistuksen austinissa. Isaacsonin kirjassa oli hyvin tästä(kin) juttua mutta ihme kyllä ei lööpit tarttuneet faktoihin kuten austin vs. meksiko.

Ottaisin 2025 puolivälin suolan kera. Tesla aina optimistinen aikataulujen kanssa. Vaikka suunnittelevat 2025 valmistuksen aloittamista niin voi lykkääntyä.

25ke myös spekulaatiota. Ei ole luvattu tuota hintaa, voi olla kalliimpikin.
 
Viimeksi muokattu:
Tiettävästi tuo testissä olleen Teslan lämmityslaite on ihan sama mikä viimevuotisessa Long Range mallissa. Oliko aiemmin koeajetun auton lämmityslaite viallinen tai väärin säädetty?
Eiköhän "muutamia vuosia sitten" ole oleellisempi termi ja "edellinen" ei viittaa edelliseen malliin vaan niiden silloin käytössä olleeseen yksilöön. Ellet sitten epäile TM:n keksineen aikamatkailun. Ei näitä kannata ja voi lukea kuin spandex liikennesääntöjä, pitää vähän tulkita mitä toimittaja on meinannut. Sama juttu tuon ptc/lämpöpumppu tekstin kanssa. Ei pienestä epätarkkuudesta kannata kalsareita repiä.
 
Meinasin viestilläni vain sitä, että Teslassa on ollut PTC-elementin sijaan ainoastaan lämpöpumppu 2020 vuoden lopusta eteenpäin. Tekniikan alan julkaisun pitää olla tarkkana mitä lehteen kirjoittelee. Mitä tulee tuohon lämmityslaitteen kehittymiseen, tiettävästi jotakuinkin sama tekniikka on edelleen käytössä kuin ensimmäisissä lämpöpumpullisissa malleissa. En ainakaan ole löytänyt mitään perustavaa laatua olevia muutoksia ja osatkin ilmeisesti käy ristiin. Tämä saa epäilemään siinä vuosia sitten tehdyssä testissä olleen joko prefacelift tai sitten muuten vaan viallinen yksilö.
Nyt puhutaan kuitenkin Tekniikan maailmasta eikä mistään tekniikan alan laatulehdestä :D Eikös Teslalla ollut jossain vaiheessa hyvin isoja ongelmia lämpöjen riittävyyden kanssa? Ehkä kun ekat lämpöpumpulliset tuli. En muista tarkasti, mutta muistan lukeneeni valituksia. Ajallisesti sopii suurin piirtein toimittajan kommenttiin muuutamia vuosia sitten.

e: Ekat osumat googlella:
.
 
Kaunisteltuna noin, verrataan jäätyneeseen tuulilasiin. Enää pitäisi saada se lämmitys lähemmäksi kilpailijoita, jonka hyvin näkee tuostakin - jaloissa on huomattavasti kylmempi kuin katossa (Teslan takajalkatilassa on +10C 60 min lähdön jälkeen, ei tuota ihan hirveän mukavaksi voi sanoa). Etujalkatilassakin meni puoli tuntia että nousi +20C lämpötilaan. Vastaavasti Priuksessa kattoa ei lämmitetty turhaan, vaan mm. jalkatiloja, jotka lämpenivät huomattavasti Teslaa nopeammin. Lieköhän tuossakin testissä iskenyt "Automatic defogging" -30C lämpötilassa.. Kuvaa mielestäni kyllä omia ärsytyksiäni tuosta "automaattisesta" (köh, manuaalisesta) lämmityslaitteesta, se lämmittää vääriä paikkoja vaikka lämpöä sinäänsä pystyisi luomaan.

Tosin, saatiinhan siitäkin sitten johonkin väittelyketjuun "”Sähköautot lämpenevät alussa nopeasti, mutta polttomoottoriautot olivat kuitenkin lämpimämpiä pidemmässä maantieajossa".
Tuo lämmitys maantieajossa pitkään ollut kyllä itselleni aika selviö että toimii polttiksessa paremmin. Monessa nuo ilpit heijaa lämpöä ja pidemmällä matkalla akku kylmenee mistä voisi lisälämpöä imeä. Jokainen voi omalla kohdalla säätää mieleiset puhallus asetukset autoihinsa esim. itsellä puhaltaa omassa sähköautossa jaloille ja tuulilasiin kun emäntä pistää aina keskelle kohti kroppaa/naamaa makuja monia. Saa nähdä miten pisteytykset lämppäritestissä vertaantuu edellisen 3 tuloksiin. Hyvä että rapsakat pakkaset oli testi päivänä niin paljastui ainakin ettei Tesla 3 ollut jääkaappi ainakin toimitsijan mielestä.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin viestilläni vain sitä, että Teslassa on ollut PTC-elementin sijaan ainoastaan lämpöpumppu 2020 vuoden lopusta eteenpäin. Tekniikan alan julkaisun pitää olla tarkkana mitä lehteen kirjoittelee. Mitä tulee tuohon lämmityslaitteen kehittymiseen, tiettävästi jotakuinkin sama tekniikka on edelleen käytössä kuin ensimmäisissä lämpöpumpullisissa malleissa. En ainakaan ole löytänyt mitään perustavaa laatua olevia muutoksia ja osatkin ilmeisesti käy ristiin. Tämä saa epäilemään siinä vuosia sitten tehdyssä testissä olleen joko prefacelift tai sitten muuten vaan viallinen yksilö.
Oli se edellinen Tesla 3 testi TM lämpöpumpullinen ja siinä fixattiin vaikka sun mitä sen jälkeen kun testi oli jo ulkona. Samaan tapaan softa ongelmaa tämän vuoden polestarilla kun eivät saaneet uusinta ulos vaikka piti olla joulukuussa valmista. Sen softan lisäksi ainakin eristivät joitain ilpin putkia muistaakseni. No pääasia että on lämppäri kehittynyt viime testistä eli Highland on astetta parempi edeltäjäänsä.
 
Uskon, että eka kärryt tulee austinin tehtaalta. Austinissa kehittävät next gen vehicle platformia. Halusivat alunperin tehdä meksikossa kehitystyön, mutta ei löytynyt ratkaisua missä auton suunnittelijat olisivat olleet meksikossa linjaston vieressä. Suunnittelevat kärryn ja sen valmistuksen austinissa.

Eiköhän oikea syy ole, ettei Meksikon tehdas valmistu (koska sitä ei edes ole aloitettu, tai päätetty lopullisesti rakentaakaan), koska sille ei välttämättä ole tarpeeksi kysyntää. Vaikeampi valmistaa ensimmäistä autoa tehtaassa jossa on vielä puutkin pystyssä.

Meinasin viestilläni vain sitä, että Teslassa on ollut PTC-elementin sijaan ainoastaan lämpöpumppu 2020 vuoden lopusta eteenpäin.

Kyllä niitä PTC-vastuksellisia on myyty 2021 myös, ainakin Suomessa. Muutama erä on, joissa on PTC-vastukset vielä vaikka on 2021 rekisteröity.

Jokainen voi omalla kohdalla säätää mieleiset puhallus asetukset autoihinsa esim. itsellä puhaltaa omassa sähköautossa jaloille ja tuulilasiin kun emäntä pistää aina keskelle kohti kroppaa/naamaa makuja monia.

Itse olen tottunut aina ennen Teslan "päivityksiä" (tämähän toimi ennen paremmin, mutta tämä on yksi niistä OTA-päivityksistä jotka vain tekivät autosta huonomman) vain jättämään asetukset, kuten ne ovat. Jos tahdoin puhalluksen eri tavalla, niin säädin niitä venttiileitä (esim. sivuikkunoille). Manuaali-ilmastoitua autoa en ole tainnut koskaan omistaa ennen tätä yksilöä.
 
Sehän tuli hankittua model Y. Reilu 1000km ajeltu ja aika ensimmäiselle kysymykselle. Mitenkäs teillä muilla toimii tuo pissapoika? Itselläni vasemmasta suuttimesta tulee niukasti noin 5cm nestettä lasin alareunaan. Oikeasta suuttimesta ei senkään vertaa. Pitkään painaessa pissapojan moottori pyörii pätkimällä ja täälläkään tavalla ei suihkuun saa painetta.
Ps. muuten varsin tyytyväinen vielä hankintaan
 
Sitä tulee annoksittain kumpaankin sulkaan juuri noin, ei kylvämällä litroittain.

Se ei ole kovin pakkaskestävää nestettä, jatka Lasolilla kun olet käyttänyt tovin.
 
Hyvin vähän kuluu nestettä kyllä. Tosin riittävästi kun osuu oikeaan paikkaan. Kohta vuosi ja 40tkm ajettu ja olen täyttänyt pissapojan 1,5 kertaa.

Edellisessä autossa sai kuukauden välein täyttää kun ruiskutti useasta suuttimesta valtavasti nestettä ja ison osan varmaan ohikin.
 
Edellisessä autossa sai kuukauden välein täyttää kun ruiskutti useasta suuttimesta valtavasti nestettä ja ison osan varmaan ohikin.

Kelpais hyvin, ei tarvitsisi käydä käsin aina pesemässä tuota vasenta alakulmaa. Kyllä se pissapoika on tarkoitettu sen ikkunan putsaamiseen, ei se ole kallista.
 
Runsas pesunesteen käyttö parantaa sulkien kestävyyttä ja vähentää lasin kulumista omien kokemusten mukaan eli siinä ei kannata säästellä
 
Kävin teslan sijoittajarapsaa läpi. Rapasasta poimittua alla. Next gen platformin tuotanto alkaa texasissa ensimmäisenä. Tavoite saada asap. tuotantoon. asap. tarkoittanee 2025 vuotta.

We are focused on bringing the next generation platform to market as quickly as we can, with the plan to start production at Gigafactory Texas. This platform will revolutionize how vehicles are manufactured.

Kannattavuuteen vaikuttaneet asiat
1706130983264.png


tehtaiden tuotantokapasiteetit. CT kapasiteetti teoreettinen mihin ei päästä 2024 aikana. Ottaa aikaa saada linjastot toimimaan 100% utilisaatiolla.
1706131035845.png

 
Berliinistä viikon aikana vajaa 8k autoa ulos. Kova lupaus kun vasta kerran saavutettu 5k.
 
Berliinistä viikon aikana vajaa 8k autoa ulos. Kova lupaus kun vasta kerran saavutettu 5k.
Ei kai tuo ole lupaus vaan tehtaiden teoreettinen maksimikapasiteetti. 100% utilisaation aika mahdoton päästä niin valmistettujen autojen määrä on vähemmän kuin teoreettinen kapasiteetti.
 
Aika kova temppu, jos meinaavat saada sen 2,1x miljoonaa autoa tänä vuonna kaupaksi.

e: Tekeminenkin tietysti oma haasteensa.
 
Jos tulee model y facelift 2024(juniper) niin se johtanee useampien viikkojen tuotantokatkoksiin. En usko, että päästään edes lähelle teoreettista tuotantokapasiteettia. Tekemistä on 2 miljoonan auton kanssakin saati sitten 2.1 tai 2.2 miljoonaa.

Sijoittajapuhelu alkaa vajaan tunnin päästä. Puhelusta voi irrota jotain uutta tietoa/lupauksia/...
 
Berliinistä viikon aikana vajaa 8k autoa ulos. Kova lupaus kun vasta kerran saavutettu 5k.

Tuo on ihan hyvä määrä nykyään.

Fordin T-mallia tuli aikanaan yhdeltä linjalta 3 minuutin välein ja kaikki tehtiin käsin! Model T! Osattiin sitä jo 100 vuotta sitten.
 
Eiköhän "muutamia vuosia sitten" ole oleellisempi termi ja "edellinen" ei viittaa edelliseen malliin vaan niiden silloin käytössä olleeseen yksilöön. Ellet sitten epäile TM:n keksineen aikamatkailun. Ei näitä kannata ja voi lukea kuin spandex liikennesääntöjä, pitää vähän tulkita mitä toimittaja on meinannut. Sama juttu tuon ptc/lämpöpumppu tekstin kanssa. Ei pienestä epätarkkuudesta kannata kalsareita repiä.
En ite kyl sulata tuota näkemystä et vanhassakaan kylmä ois ollu. Vuodenvaihteen lofoottien reissulla ruotsin Lapin läpi tultaessa koko matka -40c. -19 mallinen kolmosen perffi ja ilman ulkotakkia, saati hanskoja tulin ilman ongelmitta ja laturilla pikku torkuilta heräsin kun hiki valuu. Eikä pyyntiä ollu ees missään välissä yli 21c.
Ja mitä obd kautta seurailin niin PTC:ssä ois vielä ollu varaa kiristää tehoja ulos.
 
En ite kyl sulata tuota näkemystä et vanhassakaan kylmä ois ollu. Vuodenvaihteen lofoottien reissulla ruotsin Lapin läpi tultaessa koko matka -40c. -19 mallinen kolmosen perffi ja ilman ulkotakkia, saati hanskoja tulin ilman ongelmitta ja laturilla pikku torkuilta heräsin kun hiki valuu. Eikä pyyntiä ollu ees missään välissä yli 21c.
Ja mitä obd kautta seurailin niin PTC:ssä ois vielä ollu varaa kiristää tehoja ulos.
Kyseessä nyt on TM niin mitä voi odottaa. Itellä myös PTC auto ja ei ole ollut koskaan ongelmaa kabiinilämmöissä ja tänäkin vuonna ajeltu -37c pakkasissa.

Ite en usko että on ongelmaa saada markkinaan uppoamaan luokkaa 2+ milj autoa, uusittu 3 ja kunhan perf tulee niin kysyntää on varmaan se mitä voivat tuottaa tämän vuoden (ehkä ihan hyvällä kattella kun perffin kysyntää voi olla patoutunut saatavuuden takia + refresh).
Y on sitten ehkä se missä voidaan nähdä jotain alea vielä, mutta muistettava että ev markkina kasvaa kokoajan ja Tesla Y on varmasti monella mielessä kun sähkiksestä puhutaan. Saa nähdä.
 
En ite kyl sulata tuota näkemystä et vanhassakaan kylmä ois ollu. Vuodenvaihteen lofoottien reissulla ruotsin Lapin läpi tultaessa koko matka -40c. -19 mallinen kolmosen perffi ja ilman ulkotakkia, saati hanskoja tulin ilman ongelmitta ja laturilla pikku torkuilta heräsin kun hiki valuu. Eikä pyyntiä ollu ees missään välissä yli 21c.
Ja mitä obd kautta seurailin niin PTC:ssä ois vielä ollu varaa kiristää tehoja ulos.
Eihän tässä nyt mistään näkemyksestä ollut kyse. TM:n edellisessä testissä testiauto oli kylmä. Ihan jääkylmä fakta, ei kenenkään mielipide.

e: Ja Kempparin kommentin perusteella testattu yksilö oli lämpöpumpullinen versio, varmaan sarjasta "Elon betatestaa tuotannossa".
 
Sijoittajapuhelusta napattua alla(menossa nyt): Q4 and full year 2023 Financial Results with Q&A | Tesla

Next gen vehicle platformista tuotannon aloitus näyttää menevän 2025 loppupuolelle. Elon huomautti ennen tuon sanomista olevansa usein liian optimistinen. Voi olla ettei ole 2025 tuotannossa. Ensin austin, austinin jälkeen todennäköisesti meksiko ja meksikon jälkeen muut saitit mistä alkaa next gen vehicle platformia tulemaan ulos.

4680 akuista höpinää. Lyhyesti sanottuna 4680 akut eivät tällä hetkellä rajoita CT tuotantoa.

Muut autovalmistajat eivät usko FSD:n olevan todellinen Ei lisensointikeskusteluita menossa.

Optimus tuotannossa aikaisintaan 2025. Ei pidätellä hengitystä

 
Viimeksi muokattu:
Jos eivät saa 2025 loppuun mennessä uutta halpista ulos, niin model 3:sta taitaa olla siinä vaiheessa halpuutuksen jäljiltä rattikin jo poistettu. Kiinalaiset toimittaa varmasti halpaa kilpailijaa ovista ja ikkunoista etukenossa, nähtäväksi jää mihin esim. id.2 sarja sisaruksineen ehtii. Stellantis iskee jo nyt e-C3 kokoluokkaan. Voipi tulla vielä hankaluuksia. Goldman Sachsilta mielenkiintoiset näkemykset riskeistä; Internal control environment; profit margins; high degree of vertical integration.
 
Jos eivät saa 2025 loppuun mennessä uutta halpista ulos, niin model 3:sta taitaa olla siinä vaiheessa halpuutuksen jäljiltä rattikin jo poistettu. Kiinalaiset toimittaa varmasti halpaa kilpailijaa ovista ja ikkunoista etukenossa, nähtäväksi jää mihin esim. id.2 sarja sisaruksineen ehtii. Stellantis iskee jo nyt e-C3 kokoluokkaan. Voipi tulla vielä hankaluuksia. Goldman Sachsilta mielenkiintoiset näkemykset riskeistä; Internal control environment; profit margins; high degree of vertical integration.
Pitäskö noi muut autovalmistajat puida vaikka yleisessä sähköautokeskustelussa. Pidetään tämä ketju teslassa?

Aika turha spekuloida tuholla, kun ei tiedetä teslan halpiskärryn ominaisuuksia, ulkonäköä, hintaa, valmistuskustannuksia,... Autosotia voi vaikka siellä yleisessä sähköautoketjussa, jos kokee sellaiselle tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäskö noi muut autovalmistajat puida vaikka yleisessä sähköautokeskustelussa. Pidetään tämä ketju teslassa?
Teslastahan minä tuossa nimenomaan puhuin :confused: Vai meinaat, että olisi pitänyt sanoa "kilpailijat ehtii ensin massamalleihin nykyisellä Teslan aikataululla"?

e: Tässä mistään tuhosta puhe ollut. Tai autosodasta. Vaikeaksi menee jos Teslan markkina-asemasta ei ”saa” puhua Teslan yleisketjussa tulospäivänä.

Kuluttajallehan tämä käytännössä tarkoittaaa sitä, että nykyisten arvot edelleen sulaa, kun joutuvat puuttuvan mallin takia puskemaan liian isoa autoa halvemmalla ulos. Uuden ostajalle kiva asia.
 
Viimeksi muokattu:
Jos eivät saa 2025 loppuun mennessä uutta halpista ulos, niin model 3:sta taitaa olla siinä vaiheessa halpuutuksen jäljiltä rattikin jo poistettu. Kiinalaiset toimittaa varmasti halpaa kilpailijaa ovista ja ikkunoista etukenossa, nähtäväksi jää mihin esim. id.2 sarja sisaruksineen ehtii. Stellantis iskee jo nyt e-C3 kokoluokkaan. Voipi tulla vielä hankaluuksia. Goldman Sachsilta mielenkiintoiset näkemykset riskeistä; Internal control environment; profit margins; high degree of vertical integration.
Ihan mielenkiinnosta; miksi luulet, että eräällä arvokkaimmista yrityksistä ei olisi rahaa suunnitella, ja valmistaa "nopeastikin" halpist teslaa, jos vaan näkevät sen strategian mukaiseksi? Kai ne sen halpisteslan saa ulos, jos vaan näkevät kannattavaksi. Eri asia, että kannattaako sitä puskea väkisillä länsimarkkinoille, vai kannattaako suoraan mennä Intian suunnalle? Onko Euroopassa "oikeasti tarvetta" ts. voittokatetta jaossa pikkuTeslalla? Se kuitenkin maksaa varmasti sen 27-35k, niin ei se halpa ole.
Toki itsekin toivoisin sellaista pikku-golf-teslaa. Silleen, että kakkosauton helppo rooli sille jakautuisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 293
Viestejä
4 503 088
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Shadowman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom