Tässä 3000 km perusteella arvio omasta Model 3 Highland LR:stä, eli nelivetomallista. Aikaisemmat autot ovat lähinnä VAG konsernin malleja. Viimeisin vertailukohta oli uudesta asti ollut A4 Quattro TDI.
Teslan plussat:
- Kohtalaisen hiljainen, ei moitteen sijaa tässä.
- Ok alusta. Ei kuitenkaan Audi tasoinen, mutta riittävän hyvä.
- Kiihtyy todella hyvin ja mukava ajaa, kun voimaa on riittävästi.
- Erittäin hyvä äänentoisto.
- Yllättävän hyvin säilytystilaa.
- Penkit ihan hyvät. Vaikka ei ole tukea tarpeeksi reisille, niin selkä on tykännyt. Yleensä alaselkä kipeytyy pitkässä ajossa, mutta ei tässä. Jossain oli maininta, että ristiseläntuki olisi poistunut, kyllä se silti tässä on mukana. Plussana ilmastoidut penkit.
- Nopea lataus kylmälläkin säällä, kunhan lämmittää akkua etukäteen. 200 kW teholla tullut useasti ladattua.
- Todella hyvä hyötysuhde. Range -15 asteessa n. 400 km, kun 180 km oli motaria talvinopeuksilla Eli ihan hyvää tasoa omasta mielestäni näin talvikeleillä.
- Lämpeää nopeasti ilmalämpöpumpulla.
Miinukset:
- Monen muunkin mainitsema vakionopeudensäädin on aivan syvältä, ainakin nyt talvella. Vakkari on itselläni hyödyllisin juuri kun ajan letkassa motarilla, mutta tuolloin Teslassa sitä ei vain uskalla käyttää. Tekee välillä äkkinäisiä jarrutuksia. Perässä oleva sitten tietenkin reagoi kun jarruvalot syttyy randomisti ja pahimmillaan tämä aiheuttaa pahojakin vaaratilanteita. Ärsyttää todella paljon tämä.
- Navigointi ei ole Google Mapsin tasolla. Näyttää välillä todella idioottimaisia reittejä kun ajelen tutuilla teillä ja olen sitä testaillut.
- Kamerapohjainen "autopilotti" ei toimi kunnolla.
- Kamerapohjainen "etäisyystutka" vaatii vielä työstöä paljon, että siihen voisi jotenkin edes luottaa.
- Neliveto ei ole Quattro-tasoa. Jotenkin on enemmän puskevan tuntuinen, eikä herätä niin paljon luottamusta. Tunnoton.
- Ärsyttävä hälytysääni ylinopeudelle, joka pitää aina erikseen poistaa käytöstä. Auto on sitä mieltä, että nopeusrajoitus on 30, vaikka se on oikeasti 40 eräällä tienpätkällä. *Tämä olikin EU-standardi, mutta ärsyttää silti.
- Akun esilämmityksen manuaalisen valinnan puuttuminen.
Yleisesti ottaen softa, jonka luulin olevan Teslassa ylivoimainen, on sittenkin se surkein osa autoa. En voi varauksetta suositella, ennen kuin softaa saadaan paremmaksi.
Kotilatauksesta sanoisin, että 13A yksivaihelaturi on riittänyt mainiosti myös talvipakkasilla.