Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ainakin jossain videossa se oli tosi lötkö eli voisi kuvitella että juurikin sen vuoksi jää tuosta keskeltä rantuja kun pyyhkii kuin sateenkaari.

Lähinnä ihmettelin miten niin suuri osa ruudusta pyyhkimättä, nuo rannut varmaan lähtee pesunesteen runsaammalla käytöllä mutta järkyttävän iso alue johon pyyhin ei osu.
 
Pienen hetken se ainakin taajamassa antaa perän sutaista ennen kuin etupää tulee mukaan

Eli se toimii kuten vanhemmat Haldexit, joita ei kukaan tahtonut kutsua oikeiksi nelivedoiksi. Sinäänsä ymmärrettävää, kun ei ole välissä mitään mekaanista ja tässä suhteessa sähköinen voimalinja on liian hidas, se odottaa ensin jonkun sensorin takana kertovan että luistaa ja sen jälkeen vasta kytkee edessä olevan vanhemman teknologian (Dacia) moottorin käyttöön.

Sehän on tietysti tehty samasta syystä kuin vanhemmat Haldexit, säästetään polttoainetta/sähköä, mutta vastaavasti myös vaste on huomattavasti heikompi kuin pitämällä kummatkin moottorit jatkuvasti pyörimässä. En nyt löytänyt reaktioaikaa Teslan softasta, mutta Haldex Gen IV:ssä neliveto kytkeytyi 90 millisekunnissa (koska järjestelmä oli aina valmiiksi paineistettu), mutta jos sen pystyy tuntemaan niin silloin reaktioaika on huomattavasti korkeampi - lienisikö samaa luokkaa kuin ensimmäisen sukupolven Haldexeissa.
 
Kaipaisin vähän markkinointiosastolinejä parempia perusteluja, olletikkin kun keskustelu lähti sinun perusteluvaateista. Äkkiväärä luulisi trolliksi.

Autopilot ja Teslan adaptiivinen vakkari tekee ajoittain sopivissa olosuhteissa hengenvaarallisia liikkeitä. Todisteita netti täynnä ja varsin paljon kokemuksia täälläkin. Vaikka yksittäiset kokemukset ovatkin varsin arvottomia, niin puhutaan satakerroista verrattuna muiden ajamieni merkkien heikkouksiin samoissa ominaisuuksissa.
Niin tässä yhteydessä kyse euroncap pisteistä ja tähdistä. Fyysisesti kun törmätään ja testaillaan niin monet toki saavat 5 tähteä ja pisteytys kiristyy muutaman vuoden välein about. Seuraavaksi otetaan huomioon muistaakseni näitä autopilot yms osioita jossain -25 paikkeilla tj. Hyvin pienet erothan ne ovat Teslan hyväksi jos toinen saa esim. 93/100 ja toiseksi paras 86/100
 
10v edellä? Missä asiassa? Tehoja on mutta korealaiset ovat aina olleet pihimpiä.

Tuon kun katsot ajatuksella niin ymmärrät. Perinteiset merkit liian fakkiintuneita siihen platform ajatusmaailmaan jolla tehdään 20 mallia samoilla osilla yhdelle alustalle esim 7v ja suunnitellaan taas uutta. Tesla ja kiinalaiset menee ohi ovista ja ikkunoista.
 
Pitäiskö teidän kemppari ja Markkanen katsoa asiaa vähän vähemmän Teslan "underdog" asenteen kautta? Minusta vertauksen Daciaan järkevänä halpuuttajana voi ottaa ihan kehunakin. Molemmissa merkeissä valitettavasti joutuu myös tekemään uhrauksia sen kautta, että myyjä on saavuttanut tietyn hintatason.
En vetänyt hernettä nenääni. Kyllähän asioita voidaan tarkastella eri kanteilta tosiaan. Niin kuin omenanraato yllä puhui niin komppaan samaan suuntaan.
Ehkä tuota Dacia springiä jos vertaa Teslan halvimpaan 3 niin onhan noi erilailla halpuutettu. Dacialla wanhat osat kierrätetään ja luodaan uusi malli kun teslalla innovatiivisesti kokeillaan uutta ja yhdistellään osia yhdeksi komponentiksi ajatuksella best Part is no Part.
 
Et edelleenkään vastannut kysymykseeni. Mitä Tesla on halpuuttanut. Halpuuttanut ja tehostaminen on eri asioita.
Se isoin halpuutus on se, että Tesla työntää linjastolta vain bulkkitavaraa ulos ilman, että asiakas voisi juurikaan räätälöidä omaa autoaan. Lisävarustelistaa, kun käytännössä ei autoissa ole. Linjasto puskee maksalaatikkoa ulos toisensa perään ja asiakas voi sitten kaupan hyllyllä valita joko 400g tai 700g version ja haluaako rusinoilla vai ilman. Mitään muuta ei voikaan valita ja kaikki ajaa ihan samanlaisilla autoilla. Tätä kun vertaa saksalaisiin premium autoihin niin erilaisia varustekombinaatioita voi olla tuhansia.

Teslathan on maailman turvallisimpia autoja.
Turvallisuus testitilanteessa ja käytännössä tiellä miten auto käyttäytyy siellä ovat kaksi eri asiaa. Esimerkiksi nämä moneen kertaan puhutut haamujarrut ovat kaukana turvallisen auton käyttäytymisestä.
 
Kaipaisin vähän markkinointiosastolinejä parempia perusteluja, olletikkin kun keskustelu lähti sinun perusteluvaateista. Äkkiväärä luulisi trolliksi.

Autopilot ja Teslan adaptiivinen vakkari tekee ajoittain sopivissa olosuhteissa hengenvaarallisia liikkeitä. Todisteita netti täynnä ja varsin paljon kokemuksia täälläkin. Vaikka yksittäiset kokemukset ovatkin varsin arvottomia, niin puhutaan satakerroista verrattuna muiden ajamieni merkkien heikkouksiin samoissa ominaisuuksissa.
Kirjoitit: "Kolmas on autopilot ja eritoten adaptiivinen vakkari. Ei mitään saumoja verrata muihin alan huippuihin - onnetonta harrastelua. Haamujarruja, ratin venkoilua ja yleistä sekoilua aivan omalla tasollaan. Varmaan Kaliforniakelissä toimii hyvin pitkiä aikoja, mutta itse en ole vielä 2kk omistuksessa sellaiseen keliin pidemmässä ajossa törmännyt. Volvon tiimistä tällaisen ratkaisun esittäjä oltais irtisanottu, koska arvoissa on turvallisuus. "

Viitasit siis että Teslan arvoissa ei olisi turvallisuus vaikka Teslat on menestynyt erinomaisesti kolaritesteissä:

Historiallista! Tesla Model 3 sai huikean tuloksen Euro NCAP -törmäystesteissä


Tesla Model 3 kävi virallisissa törmäystesteissä, ja tulokset ovat vaikuttavia: Pelkkää viittä tähteä!

 
Halpuuttaako Applekin kun jättää pois asioita tuotteistaan ja tekee minimalistisuus edellä.
Montako ominaisuutta Apple on jättänyt pois ilman, että on korvannut sen toimivalla uudella ratkaisulla? Siinä on se ”pieni” ero Teslaan. Nykyisen räpellyksen tahdit muistuttavat enemmän Nokiaa. Just kun tuote on tulossa edellisestä ongelmasta kuntoon, menoa paskotaan uudella tavallla. Onko se sitten halpuutuksen ongelma, ehkä ei, enemmän henkilöityy perustajan luomaan kulttuuriin, että paskankin tuotteen voi kehityksen nimissä työntää betatestaukseen markkinoille ja sitä sitten iteroida pikkuhiljaa kuntoon vaihtelevalla menestyksellä.
 
Montako ominaisuutta Apple on jättänyt pois ilman, että on korvannut sen toimivalla uudella ratkaisulla? Siinä on se ”pieni” ero Teslaan. Nykyisen räpellyksen tahdit muistuttavat enemmän Nokiaa. Just kun tuote on tulossa edellisestä ongelmasta kuntoon, menoa paskotaan uudella tavallla. Onko se sitten halpuutuksen ongelma, ehkä ei, enemmän henkilöityy perustajan luomaan kulttuuriin, että paskankin tuotteen voi kehityksen nimissä työntää betatestaukseen markkinoille ja sitä sitten iteroida pikkuhiljaa kuntoon vaihtelevalla menestyksellä.
Eikös uudet iPhonet tule ilman laturia, macbookeista karsittu kaikki hdmi yms portit minimiin. Kaikkeen tarvii adapterin.
 
Viitasit siis että Teslan arvoissa ei olisi turvallisuus vaikka Teslat on menestynyt erinomaisesti kolaritesteissä:

Kumpi on turvallisempi:

-Auto joka joutuu kolariin ohjelmiston/ominaisuuden heikkouden vuoksi mutta on kolarissa turvallinen

-Auto joka ei joudu kolariin lainkaan, koska ominaisuus toimii ennakoitavasti ja turvallisesti

Nykyautot on passiivisen kolariturvallisuuden osalta hyvin lähellä toisiaan kokoluokasta riippumatta yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta. Törmäyksenestojärjestelmissä on sitten vähän enemmän eroa.

Mutta siitä en ole vakuuttunut, että Tesla olisi se turvallisin auto kaikilta ominaisuuksiltaan. Tähän riitti yksi muutaman sadan kilometrin matka takapenkillä.
 
Teslassa on varusteet ja ominaisuudet huippuluokkaa ja esim highlandissa myös materiaalit sisustassa jne.
Tuote kestää hintaluokassaan vertailua, mutta en nyt lähtis sanomaan, että highlandin materiaalit tai markkasenkin mainitsemat karsitut viikset ja tutkat nyt mitään erityistä juhlaa aiheuttaa. Materiaalit ovat ehkä parempia kuin edeltäjässä, mutta ei tuo mikään merssu edelleenkään ole. Ja se on ihan ok, järkevää halpuuttamista. Hintaluokka on eri kuin Dacialla, mutta kantava ajatus on sama. Merkin ”erityisyydenkö” katoaminen tässä saa tämän vänkäyksen aikaiseksi? Nykyisellään valkoinen 3/y on yhtä innostava ja poikkeava ilmestys kuin harmaa corolla. Perusauton asemaan pääsemistä kyllä ketjussa aina muistetaan juhlia myyntiluvuilla.
 
Eikös uudet iPhonet tule ilman laturia, macbookeista karsittu kaikki hdmi yms portit minimiin. Kaikkeen tarvii adapterin.
Teslan versio olisi karsia portit pois ja ilmoittaa, että adapteri korvataan softalla ihan hetikohta (vuoden päästä). Applella puskee day1 adapteria tuutista ulos hyvällä katteella. Joka on tietysti bisnesmallina omalla laillaan kyseenalainen, mutta ei tämän ketjun juttu.
 
Tuote kestää hintaluokassaan vertailua, mutta en nyt lähtis sanomaan, että highlandin materiaalit tai markkasenkin mainitsemat karsitut viikset ja tutkat nyt mitään erityistä juhlaa aiheuttaa. Materiaalit ovat ehkä parempia kuin edeltäjässä, mutta ei tuo mikään merssu edelleenkään ole.
Eipä ole tullut uusinta C Mersua koitettua mutta uusimpaan 3 sarjan BMW:hen verrattuna Model 3 Highlandi on laadukkaammin veistetty.
 
Hienoa keskustella asioista näinkin monesta kulmasta asioita tarkastelevien lajitovereiden kanssa.
Eipä ole tullut uusinta C Mersua koitettua mutta uusimpaan 3 sarjan BMW:hen verrattuna Model 3 Highlandi on laadukkaammin veistetty.
Saako näihin verrokkeihin samat ominaisuudet? Toimivan ilmastointiautomatiikan, matriisivalot, säädettävän reisituen, säädettävän iskunvaimennuksen? Edellämainitut löytyy myös VW:n samanhintaisista sähköautoista.

Tesla on bulkkituote, joka alkaa vihdoin lähestyä ominaisuuksiaan ja laatuaan vastaavaa hintatasoa. Model Y 40K€ hintalapulla on puutteineen ihan asiallinen perusauto, jollaista tosin ei siltikään voi hankkia ainakaan omalla rahalla niin kauan kun suunnitteluvirheet (lämpöpumppu, maalipinta pari mainitakseni) maksatetaan käyttäjällä.
 
On kyllä taas pippelimiekkailut menossa. Teslan perusidea on tehdä mahdollisimman hyvää katetta jo ihan sillä että kaikki autot on käytännössä samanlaisia ja vain värin voi valita. Tesla on ihan perushyvä auto mitä olen itse ajellut mutta ei se mikään luksustuote ole eikä sen ole tarkoituskaan olla.
 
Eipä ole tullut uusinta C Mersua koitettua mutta uusimpaan 3 sarjan BMW:hen verrattuna Model 3 Highlandi on laadukkaammin veistetty.
No jokaisella saa olla mielipiteensä. Minulle highlandin näkeminen hehkutuksen jälkeen oli pettymys, edelleen samat jenkkijuuret siellä oli taustalla kehityksestä huolimatta. Kehitysnopeutta jos vertaa vaikka ensimmäisiin id-sarjan hyi helvetti -kokemuksiin, niin volkkari on päässyt suhteessa nopeammin eteenpäin. Uusissa alkaa olla perinteisempi fiilis vaikka ratissa on vielä edelleen paskat näppäimet jne.. Kilpailu kovenee ja hyvä niin.
 

Tuon kun katsot ajatuksella niin ymmärrät. Perinteiset merkit liian fakkiintuneita siihen platform ajatusmaailmaan jolla tehdään 20 mallia samoilla osilla yhdelle alustalle esim 7v ja suunnitellaan taas uutta. Tesla ja kiinalaiset menee ohi ovista ja ikkunoista.

Eli ovat edellä valmistuksessa 10v muita? Onhan Model 3 ja Y identtiset osiltaan noin 70-80%.
 
Eli ovat edellä valmistuksessa 10v muita? Onhan Model 3 ja Y identtiset osiltaan noin 70-80%.
Sähköautotekniikan pioneeri ei niinkään autotekniikan. Nuo valut ja nmc akkuinnovaatiot sekä muun muassa johtosarjojen yksinkertaistaminen Teslan pravuuria. Joka vuosi käytännössä osia kehitetty pois lukien akut ja voimansiirto ottaa joitain vuosia kehittää paremmaksi. Nythän tuo Highland oli lievä pettymys kun käytännössä sama voimansiirto kuin -21 malleissa. Tälläkin foorumilla joskus hirmu vääntö oli ettei painolla väliä, mutta kuten osoittamalla videollani on nähtävissä aika selkeä vaikutus painolla sähköautoissa. Sen takiahan tuo 48v tulee seuraavaksi. Tuo 10v päässä muut kuin kinukit ja tesla on lähinnä se keskimääräinen milloin voi odottaa että yleisesti ottaen alkaa muilla olemaan samaa tavaraa. Mielenkiinnolla odotan -27 kun saksalaisten vastinetta vertaa Teslan tekeleeseen, ei varmaan hirveästi poikkea, mutta maailmassa on paljon muitakin merkkejä.
 
Sehän on tietysti tehty samasta syystä kuin vanhemmat Haldexit, säästetään polttoainetta/sähköä, mutta vastaavasti myös vaste on huomattavasti heikompi kuin pitämällä kummatkin moottorit jatkuvasti pyörimässä. En nyt löytänyt reaktioaikaa Teslan softasta, mutta Haldex Gen IV:ssä neliveto kytkeytyi 90 millisekunnissa (koska järjestelmä oli aina valmiiksi paineistettu), mutta jos sen pystyy tuntemaan niin silloin reaktioaika on huomattavasti korkeampi - lienisikö samaa luokkaa kuin ensimmäisen sukupolven Haldexeissa.
En tiedä miten tuo tarkasti toimii. Mutta jos (käsittääkseni) (induktio)etumoottori pyörii 0-vastuksella mukana koko ajan, niin kytkentäviive on sen verran kun atk:lla ja invertterillä kestää kytkeä moottorille sähköt, kun ei ole mitään mekaanista kytkettävää. Softalla on sitten tehty se kytkentäehto/viive/teho ajotilanteen mukaan.
En ole asiantuntija..
Varmaan ollut näitä samoja videoita täällä moneen kertaa. Tuossa näkyy rullilla, kun softa pähkäilee, että mitä pitäisi milloinkin tehdä. > youtube, Model Y rullilla
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen kyllä näitä vikinöitä "halpuuttamisesta".

Halvin karvahattu-Tesla mikä kataloogista löytyy, sisältää vakiona mm.
  • Ilmastoidut ja lämmitetyt etupenkit + lämmitetty takaistuin
  • Sähkösäätöiset etupenkit muistilla
  • Vähintäänkin hyvä, ehkä jopa erinomainen, audiojärjestelmä
  • Takapenkin näyttö ilmastoinnin säätämiseen ja videoiden katseluun
  • Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 6,1 sekuntia
  • Max. latausteho 170 kW
  • Tunnelmavalaistus LED-valolistoilla
  • 360 asteen akustiset lasit ohjaamossa
  • Autopilotti
  • 3D pysäköintiavustin
  • Adaptiiviset matriisivalot (kohta)
  • 15" näyttö erinomaisella infotainment-järjestelmällä jolla voi sen lisäksi katsoa videoita ja pelata
  • Mobiiliappi joka toimii ja jolla voi helposti etänä esilämmittää auton yms.
  • Sentry joka tarvittaessa vahtii autoa kolhuilta ja vahingonteoilta
  • jne.
 
Ihmettelen kyllä näitä vikinöitä "halpuuttamisesta".

Halvin karvahattu-Tesla mikä kataloogista löytyy, sisältää vakiona mm.
  • Ilmastoidut ja lämmitetyt etupenkit + lämmitetty takaistuin
  • Sähkösäätöiset etupenkit muistilla
  • Vähintäänkin hyvä, ehkä jopa erinomainen, audiojärjestelmä
  • Takapenkin näyttö ilmastoinnin säätämiseen ja videoiden katseluun
  • Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 6,1 sekuntia
  • Max. latausteho 170 kW
  • Tunnelmavalaistus LED-valolistoilla
  • 360 asteen akustiset lasit ohjaamossa
  • Autopilotti
  • 3D pysäköintiavustin
  • Adaptiiviset matriisivalot (kohta)
  • 15" näyttö erinomaisella infotainment-järjestelmällä jolla voi sen lisäksi katsoa videoita ja pelata
  • Mobiiliappi joka toimii ja jolla voi helposti etänä esilämmittää auton yms.
  • Sentry joka tarvittaessa vahtii autoa kolhuilta ja vahingonteoilta
  • jne.

Hyvä nosto. Oma Y on mielestäni ihan yhtä laadukas sisältä kuin uudet mersut ja bemarit, missä olen matkustanut. En käsitä, että mistä kohtaa se olisi huonosti tehty.

Tämä ketju on todella outo. Alan kallistua siihen, että nämä muutamat henkilöt jotka kirjoittavat koko ajan tänne, ovat jotenkin sidoksissa autoalaan Suomessa ja heitä oikeasti harmittaa Teslan menestyminen. Negatiivisen kirjoittaminen ja vikojen jatkuva esille nosto voi varmasti kääntää jotain ostajia. Missään en ole tämmöistä ilmiötä ennen nähnyt, että ihmiset omaa vapaa-aikaa käyttäisivät näin paljoa jonkun tuotteen haukkumiseen. Käykääpä katsomassa noiden henkilöiden postaushistoriaa, jotka tänne koko ajan paukuttavat. Tesla pyörii heillä kovasti mielessä.
 
IMO highland on hyvin rakennettu ja materiaalit ovat hyvät. Sisällä ei ole lähes yhtään kovaa muovia, vaan melkein kaikki on ”soft to touch”. Ottamatta kantaa laatuun, niin nythän esim. i4:ssä on paljon enemmän kovaa muovia, jota löytyy mm. ovista ja B-pilareista(?).
 
Keskustelu muuttuu huomattavasti mukavammaksi lukea, kun jättää muutamat käyttäjät ei huomioitaviksi. En tiedä motiiveja, mutta ainakin Facebookissa ryhmissä oli paljon sellaista väkeä joilla ei tosiasiassa ollut edes varaa hankkia sähköautoa. Sitten heille oli mukavaa ajanvietettä käydä joka keskustelussa trollaamassa ja kateuttaan purkamassa. Toinen porukka on se, joka on tehnyt autostaan huonot kaupat ja sitten se katkeruus puretaan merkkiin ja muihin (tyytyväisiin) omistajiin. Mikään muu merkki ei saa tässä määrin asiattomia viestejä osakseen vaikka osa kritiikista on toki ihan ansaittuakin varsinkin Teslan jälkimarkkinoinnin ansiosta.
Siinä kai se ongelma piileekin kun early adaptoreilla oli ne 2019 mallit aika sutta ja sekundaa made in USA ja Tesla osittain itse kusi maineensa. Siihen lisäksi uuden merkin huolto ruuhkautui ennenkuin saivat 4 pistettä ja rangerit lisäksi. Tokihan tuo valtava ponnistus on vielä huoltoverkostoa parantaa. Sitten kun on menettänyt omissa silmissä mielenkiinnon koko merkkiin ja itsellä se wanha vikainen tekele niin hyvä vängätä vastaan ettei se uusimmassakaan ole korjattu vaan edelleen ämpärimuovia sisuskalut ja nitisee kuin hetekka moottoritiellä ja meluisa kuin laivankonehuoneessa.
 
Onko kokemusta Teslan akun vaihdattamisesta, saako entisen pitää itsellään? Tarkoitus olisi vaihdattaa ennakoidusti akku uuteen ja hyödyntää entinen akku muussa käytössä.
En tiedä onko muuttunut Teslan politiikka, mutta sehän oli joku vuosi sitten että kun vaihtoi akkua niin ei saanut pitää wanhaa riippumatta oliko takuuvaihto vai omaan piikkiin. Olisiko ainoa vaihtoehto sitten tilata uusi akku teslalta ja vaihtaa toisessa liikkeessä/itse että voi pitää wanhan?
 
Kyllä MYP vetää pakkonelikkona yli 130km/h, enempää en viittiny kun tuli väkeä perä edellä vastaan.

Sehän on selvä et jos se pitää pakottaa päälle niin silloin luulis olevan. En ole mitään tuolloin koeajolla asetuksista erikseen pakottanut eikä myyjäkään moista tuolloin opastanut.
 
Paljonko tänä vuonna piti saada biiliä ulos? 2,x M kpl?
Keskiviikkona ilmeisesti muskin arviot tälle vuodelle? Yleinen heikko taloustilanne kun jatkuu tämänkin vuoden niin oletettu muskin arvio varmaan maltillinen 2.1 miljoonaa. Kapasiteetti oli jo käytännössä viime vuonna jo mahdollinen ja tänä vuonna se on siellä 2.6 miljoonassa, mutta liekö se todellinen myynti/tuotanto jäänee 2.3 miljoonaan riippuen mitenkä saadaan korkotarjouksilla ja aleilla kaupiteltua autoja.
 
Miksi tuon osan pitäisi liikenteessä puhdistua ? Harvoin oikeasti tuollaista kuranerrosta tulee.

Tuo kurakerros vaan näyttää hyvin pyyhkimen pinta-alan ja mitä se ei pyyhi, minusta tuo pyyhkimätön osa lasista on varsin suuri ja ihmettelen miksi näin, onhan toimivia yhden pyyhkimen ratkaisuja ollut iät ja ajat.

Toki CT:ssä on järkyttävän iso ruutu mutta onpa jättimäinen pyyhinkin.
 
Kirjoitit: "Kolmas on autopilot ja eritoten adaptiivinen vakkari. Ei mitään saumoja verrata muihin alan huippuihin - onnetonta harrastelua. Haamujarruja, ratin venkoilua ja yleistä sekoilua aivan omalla tasollaan. Varmaan Kaliforniakelissä toimii hyvin pitkiä aikoja, mutta itse en ole vielä 2kk omistuksessa sellaiseen keliin pidemmässä ajossa törmännyt. Volvon tiimistä tällaisen ratkaisun esittäjä oltais irtisanottu, koska arvoissa on turvallisuus. "

Viitasit siis että Teslan arvoissa ei olisi turvallisuus vaikka Teslat on menestynyt erinomaisesti kolaritesteissä:

Historiallista! Tesla Model 3 sai huikean tuloksen Euro NCAP -törmäystesteissä


Tesla Model 3 kävi virallisissa törmäystesteissä, ja tulokset ovat vaikuttavia: Pelkkää viittä tähteä!

Minusta argumentoit ehkä nyt hieman eri aiheesta, nämä asiat olivat kyllä tiedossa jo ennen viestin kirjoitusta. Tässä on mielestäni kyse specsheetin täytöstä, ei arvomaailmasta.

Kyllä minä tosiaan allekirjoittaisin väitteen että Teslan arvoissa ei ole turvallisuus, poislukien markkinointiosaston hokemat. Markkinatutkimus kertonee, mutuilen, että länsimarkkinoille menestyäkseen pitää saada viisi tähteä. Tähän on ansiokkaasti ja arvostettavasti onkin päästy. En osaa sanoa enkä jaksa tutustua mittaako nykyinen NCAP vielä kattavissa esim. autopilotin kaltaisia varusteita - onhan niitä melkoinen työ mitata, kun pitäisi ajaa tuhansia kilometrejä per testi. Mutta uskon, että Teslan arvoissa käytännössä turvallisuus on merkittävästi kustannusten säästöä ja esim. innovatiivisuutta alempana - muutoin tällaista sekoilevaa tuotosta ei olisi toimitettu markkinoille. Kaiken kaikkiaan Tesla saisi puolestani panosta merkittävästi vahinkojen ennaltaehkäisyyn ihan periaatetasolla.

Lisäargumenttina heitän viime aikoina pöydällä olleet Hertzin kritiikit korkeista vahinkomääristä ja muodostuneista korjauskustannuksista Tesloilla. Jos esim. Volvon arvojen mukainen ”nolla vahinkoa vuonna XXXX” olisi avaintavoite yli muiden arvojen, olisi esim. autojen teholukemat todennäköisesti erilaisia, avustimet eri tavoin painotettuja ja nuo Hertzin kritiikit helppo selättää.
 
Sehän on selvä et jos se pitää pakottaa päälle niin silloin luulis olevan. En ole mitään tuolloin koeajolla asetuksista erikseen pakottanut eikä myyjäkään moista tuolloin opastanut.
Koitan muistaa aamulla polkea saman testin liukkaaseen mäkeen ilman maastoapua, kyllä sen huomaa kun etupää vetää, muuten yrittää mennä luirua.
 
Keskustelu muuttuu huomattavasti mukavammaksi lukea, kun jättää muutamat käyttäjät ei huomioitaviksi. En tiedä motiiveja, mutta ainakin Facebookissa ryhmissä oli paljon sellaista väkeä joilla ei tosiasiassa ollut edes varaa hankkia sähköautoa. Sitten heille oli mukavaa ajanvietettä käydä joka keskustelussa trollaamassa ja kateuttaan purkamassa. Toinen porukka on se, joka on tehnyt autostaan huonot kaupat ja sitten se katkeruus puretaan merkkiin ja muihin (tyytyväisiin) omistajiin. Mikään muu merkki ei saa tässä määrin asiattomia viestejä osakseen vaikka osa kritiikista on toki ihan ansaittuakin varsinkin Teslan jälkimarkkinoinnin ansiosta.
Vaikka osin allekirjoitankin tämän kommentin, niin en allekirjoita etteikö tämä koskisi automerkkejä yleensä. Autojen kanssa on erittäin tyypillistä, että esim. tekomaa aiheuttaa jo asennoitumista ja merkkejä seurataan jopa kulttimaisesti. Teslan parissa keskustelemassa on ehkä vain uutta väkeä, jota automarkkina ei ole ennen kiinnostanut vastaavasti, ja samalla merkki vielä ajaa massiivista muutosta koko markkinaan.

Merkeistä esim. VAGin vehkeisiin kohdistuu usein esim. varsin erikoista asennoitumista keston suhteen; Itse omin kokemuksin sekä muutaman NDA tilaston nähneenä haastava maine kestossa perustuu, varsin todennäköisesti Teslan kaltaisesti, suuriin myyntimääriin ja huonoihin yksittäisiin tuotteisiin, ja silloinkin vikatilastot olivat paljon nettihuhuja paremmat. Samoin käsitykseni mukaan Stellantis on nykyään ihan eri tuote mitä maine kertoo, jne.
 
Ihmettelen kyllä näitä vikinöitä "halpuuttamisesta".

Halvin karvahattu-Tesla mikä kataloogista löytyy, sisältää vakiona mm.
  • Ilmastoidut ja lämmitetyt etupenkit + lämmitetty takaistuin
  • Sähkösäätöiset etupenkit muistilla
  • Vähintäänkin hyvä, ehkä jopa erinomainen, audiojärjestelmä
  • Takapenkin näyttö ilmastoinnin säätämiseen ja videoiden katseluun
  • Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 6,1 sekuntia
  • Max. latausteho 170 kW
  • Tunnelmavalaistus LED-valolistoilla
  • 360 asteen akustiset lasit ohjaamossa
  • Autopilotti
  • 3D pysäköintiavustin
  • Adaptiiviset matriisivalot (kohta)
  • 15" näyttö erinomaisella infotainment-järjestelmällä jolla voi sen lisäksi katsoa videoita ja pelata
  • Mobiiliappi joka toimii ja jolla voi helposti etänä esilämmittää auton yms.
  • Sentry joka tarvittaessa vahtii autoa kolhuilta ja vahingonteoilta
  • jne.

Pakko kompata, että Highland on hintaisekseen ylivoimainen auto tällä hetkellä. Ainoa mitä itse haluaisin, olisi edelleen ne parkkitutkat sen sysipaskan visionin tilalle. Muutenhan tuo on mitä parhain kokonaisuus ja mielestäni aika iso laadullinen hyppäys edellisen sukupolven maksalaatikko 3:n verrattaessa.
 
Tämä ketju on todella outo. Alan kallistua siihen, että nämä muutamat henkilöt jotka kirjoittavat koko ajan tänne, ovat jotenkin sidoksissa autoalaan Suomessa ja heitä oikeasti harmittaa Teslan menestyminen. Negatiivisen kirjoittaminen ja vikojen jatkuva esille nosto voi varmasti kääntää jotain ostajia.
Ihan vastaavalla logiikalla voisi todeta, että muutama täällä kirjoittava on varmasti sidoksissa Teslan myyntiportaassa, koska Teslassa ei nähdä mitään negatiivista ja muut merkit ovat aina muka 10 vuotta jäljessä kaikessa. Teslan ratkaisut ovat aina ne oikeat ja muut tekevät asiat väärin. Eli kannattaa katsoa molempien puolien kirjoitukset ennen kuin tuomitsee toisen puolen.
 
Ihan vastaavalla logiikalla voisi todeta, että muutama täällä kirjoittava on varmasti sidoksissa Teslan myyntiportaassa, koska Teslassa ei nähdä mitään negatiivista ja muut merkit ovat aina muka 10 vuotta jäljessä kaikessa. Teslan ratkaisut ovat aina ne oikeat ja muut tekevät asiat väärin. Eli kannattaa katsoa molempien puolien kirjoitukset ennen kuin tuomitsee toisen puolen.
Mustaa/Valkoista. Totuus ehkä harmaata. Jotain tesla tekee oikein myyntilukujen valossa.

Tuskin joku super premium laatu+materiaalit auto nousee myyntitilaston kärkeen. Hinta pompsahtaa liikaa. Teslalla tarkoitus myydä mahdollisimman paljon mikä sulkee premiumit pois kuviosta.

 
Tesla jakaa mielipiteitä, mutta tämä ei mielestäni ole mitenkään erikoista koska valmistajan ratkaisut ovat hyvin erilaisia monessa asiassa (huollosta ja myynnistä lähtien). Riippuu niin paljon mitä autossa, elektroniikkalaitteessa tai vaikka palvelussa arvostaa. Lisäksi mukana tulee itse yrityksen ja johtoportaan keskeinen rooli sekä myynnissä että markkinoinnissa.

Se, että joku laite myy paljon ei tarkoita että se olisi automaattisesti parempi tai huonompi kuin joku muu laite, koska kyse on pitkälle subjektiivisesta asiasta. Mutta siis toki esim. myyntimäärät on se konsolisodista tuttu paremmuuden osoittava metriikka.

Se että autoista löytyy toisia paljon häiritseviä ja toisaalta paljon kehuttavia ominaisuuksia (jotka voivat olla myös sama ominaisuus) ovat niitä kokemuksia joita on ihan hyvä jakaa. Kukin sitten arvottaa nuo sen mukaan mitä itse laitteelta kaipaa.
 
Tesla jakaa mielipiteitä, mutta tämä ei mielestäni ole mitenkään erikoista koska valmistajan ratkaisut ovat hyvin erilaisia monessa asiassa (huollosta ja myynnistä lähtien). Riippuu niin paljon mitä autossa, elektroniikkalaitteessa tai vaikka palvelussa arvostaa. Lisäksi mukana tulee itse yrityksen ja johtoportaan keskeinen rooli sekä myynnissä että markkinoinnissa.

Se, että joku laite myy paljon ei tarkoita että se olisi automaattisesti parempi tai huonompi kuin joku muu laite, koska kyse on pitkälle subjektiivisesta asiasta. Mutta siis toki esim. myyntimäärät on se konsolisodista tuttu paremmuuden osoittava metriikka.

Se että autoista löytyy toisia paljon häiritseviä ja toisaalta paljon kehuttavia ominaisuuksia (jotka voivat olla myös sama ominaisuus) ovat niitä kokemuksia joita on ihan hyvä jakaa. Kukin sitten arvottaa nuo sen mukaan mitä itse laitteelta kaipaa.
Toinen tykkää äidistään ja toinen enempi serkustaan. Makuasioista hankala kiistellä. Ei autoilu ole itseäni juuri kiinnostanut ja sähköautoilu enempi kiinnostusta tuonut siihen. Kaiken maailman perseensuristimet ja estetiikka ollut toissijaista ainakin itselleni. Tesla tarjoaa parasta hinta/laatusuhdetta ainakin itselle muista merkeistä jos ajattelee mitä saa maksimaalisesti rangeen nähden. Nämä lasten lelut vaan tuppaa vielä olemaan alkutaipaleella ennen kuin tulee ne 5min 80% lataukset 1000 wltp.
 
Ihmettelen kyllä näitä vikinöitä "halpuuttamisesta".

Halvin karvahattu-Tesla mikä kataloogista löytyy, sisältää vakiona mm.
  • Ilmastoidut ja lämmitetyt etupenkit + lämmitetty takaistuin
  • Sähkösäätöiset etupenkit muistilla
  • Vähintäänkin hyvä, ehkä jopa erinomainen, audiojärjestelmä
  • Takapenkin näyttö ilmastoinnin säätämiseen ja videoiden katseluun
  • Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 6,1 sekuntia
  • Max. latausteho 170 kW
  • Tunnelmavalaistus LED-valolistoilla
  • 360 asteen akustiset lasit ohjaamossa
  • Autopilotti
  • 3D pysäköintiavustin
  • Adaptiiviset matriisivalot (kohta)
  • 15" näyttö erinomaisella infotainment-järjestelmällä jolla voi sen lisäksi katsoa videoita ja pelata
  • Mobiiliappi joka toimii ja jolla voi helposti etänä esilämmittää auton yms.
  • Sentry joka tarvittaessa vahtii autoa kolhuilta ja vahingonteoilta
  • jne.
Näkisin että tässä menee nytten termeissä puurot ja vellit sekaisin. Kyllä ilman muuta voi halpuuttaa, vaikka specsheetin ominaisuudet ovat erinomaisia, silloin kyse on vain segmentoinnista ja oman segmentin tarkasta valinnasta. Tässä Tesla onkin hyvä ja nimenomaan sitten tämän jälkeen siinä halpuuttamisessa erinomainen. Autoalalla ja muissakin bisneksissä tyypillisesti jopa uskaltaisin väittää, että nimenomaan "halpamerkit" tuovat halpuuttamismielessä vakiovarusteiksi kamaa specsheet checkboxlistien mukaan. Tuo onkin esim. autoalalla aika läpinäkyvää: Pitkään "laatumerkeillä" pystyi valitsemaan vielä ilmastoinnittoman auton, kun jo useilla halpamerkeillä tämä oli vakiovaruste.

Mutuillaan esimerkiksi seuraavaa, otetaan vaikka Model Y:
1. Tesla on itsekkin sanonut, ettei halua tehdä halvinta mahdollista autoa, vaan kokonaisuudessaan kannattavimpia ( kukapa ei? ) autoja. Luultavasti markkinatutkimus on kertonut, että auton range pitää olla XX ja ominaisuuden Y Z, että volyymit kiinnostuu.
2. Papuosasto on kertonut että hintahaitari tälle olisi hatusta >35ke. Alapäässä katetta on yleensä huonosti, joten vuoksi hintasegmentiksi valittu noin 45-50ke.
3. Koska hinta on melkein luksusluokkaa, ei koko auto voi olla mikään karvalakki -> Markkinatutkimus sanoo, että arvostettuja varusteita kyseisessä hintaluokassa ovat mm. luetellut ominaisuudet.
4. Tehdään luetellut ominaisuudet halpuutettuina, ei anneta kovin paljon muita vaihtoehtoja.

En ymmärrä miten Tesla ei voisi olla halpuuttaja? Enkä sitten ymmärrä miksi kritiikki noista aiemmin esiin tuoduista selkeistä hölmöilyistä on vikinää? Kyllä kritiikki on pääosintervetullutta, sieltä pitää sitten vain se ydin kaivaa missä on pointti. En toki tahdo ymmärtää myöskään pelkkiä negatiivisuuksien näkemistäkään - onhan Tesla useilla saroilla selkeästi markkinajohtajakin, kohtuullisen objektiivisestikin.
 
Mitä seurannut teslaa sijoittajavinkkelistä niin seuraavat isot halpuutukset löytyvät tehtaiden ja automallien harmonisoimisesta. Samoja osia eri autoihin, kaikki tehtaat samanlaiseksi versus nykyisin jokainen tehdas on hieman erilainen. Tehtaiden linjastoja/autojen rakennustapaa taidetaan myös yrittää optimoida, että autojen rakentamisesta saataisiin halvempaa.

Pieniä säästöjä löytynee muualtakin kuten uusi moottori missä ei ole jalometalleja ja akustoissa tapahtuu pientä kehitystä vuosittain.

Yksi takavasemmalta tuleva halpuutus seuraavan 5v aikana voi olla robotiikan lisääminen linjastoilla. Isaacsonin musk kirjan pohjalta tesla yritti alunalkaen superautomaattista linjastoa tehtaille. Robot ei toimineet ja niitä korvattiin paljon ihmistyövoimalla. Ehkä roboja tulee takaisin ajan kanssa. Optimus?

Volyymi on yhdenlainen halpuutus. Kiinteät kulut pienemmät per auto, jos autoja rakennetaan ja myydään enemmän. Isompi volyymi voi myös näkyä alihankintaketjussa, kun saa neuvoteltua parempia diilejä eri osista?
 
Viimeksi muokattu:
….
Volyymi on yhdenlainen halpuutus. Kiinteät kulut pienemmät per auto, jos autoja rakennetaan ja myydään enemmän. Isompi volyymi voi myös näkyä alihankintaketjussa, kun saa neuvoteltua parempia diilejä eri osista?

Tällä foorumilla Teslan yhteydessä käytetty termi "halpuutus" on negatiivinen attribuutti jolla yritetään lyödä Teslaa ja teslan eri malleja. Ts. sitä käytetään syynä miksi Teslaa ei kannata ostaa.

Ei suinkaan niin, että koska Tesla tarjoaa erinomaisia ominaisuuksia yhä edullisempaan hintaan, se kannattaa ehdottomasti hankkia muiden merkkien sijaan.
 
En tiedä miten tuo tarkasti toimii. Mutta jos (käsittääkseni) (induktio)etumoottori pyörii 0-vastuksella mukana koko ajan, niin kytkentäviive on sen verran kun atk:lla ja invertterillä kestää kytkeä moottorille sähköt, kun ei ole mitään mekaanista kytkettävää.

Ei, kytkentäviiveeseen vaikuttaa myös mahdollisuus huomata luisto. Ei siitä mitään iloa ole, jos auto kytkee nelivedon 1 millisekunnissa, mutta sillä kestää 4 minuuttia huomata luisto. Tässä on se pähkinä, mikä Teslasta selvästi puuttuu, eli luiston tunnistamiseen käytetään varmaankin vain ABS-antureita (koska halpuuttaminen) ja sillä vain kestää liikaa tunnistaa luisto, koska pollausväli on niin suuri.
 
Tällä foorumilla Teslan yhteydessä käytetty termi "halpuutus" on negatiivinen attribuutti jolla yritetään lyödä Teslaa ja teslan eri malleja. Ts. sitä käytetään syynä miksi Teslaa ei kannata ostaa.

Ei suinkaan niin, että koska Tesla tarjoaa erinomaisia ominaisuuksia yhä edullisempaan hintaan, se kannattaa ehdottomasti hankkia muiden merkkien sijaan.
Ettei nyt vaan olisi rikka lukijan silmässä? Halpuutus itsessään on positiivinen asia halvempaa sähköautoa etsivälle, mutta siihen liittyvät ylilyönnit kuten perusominaisuuksien paskomiset ovat ihan Teslan omaa tekoa. Olen itse ainakin edelleen sitä mieltä, että Teslan pahin vihollinen on Tesla itse. Laadunvalvonnan puutteet, huollon puutteet, vuokrafirmojen muroihin kuseminen, ominaisuuksien poisto/hajottaminen lennosta,.. kaikki loppujen lopuksi asioita, jotka suht pienellä huolenpidolla olisi saanut tehtyä paremmin. Fanipohja pitää vielä, mutta esim. vuokrafirmoihin välit paloi varmasti pitkäksi aikaa.
 
Tässä 3000 km perusteella arvio omasta Model 3 Highland LR:stä, eli nelivetomallista. Aikaisemmat autot ovat lähinnä VAG konsernin malleja. Viimeisin vertailukohta oli uudesta asti ollut A4 Quattro TDI.

Teslan plussat:
- Kohtalaisen hiljainen, ei moitteen sijaa tässä.
- Ok alusta. Ei kuitenkaan Audi tasoinen, mutta riittävän hyvä.
- Kiihtyy todella hyvin ja mukava ajaa, kun voimaa on riittävästi.
- Erittäin hyvä äänentoisto.
- Yllättävän hyvin säilytystilaa.
- Penkit ihan hyvät. Vaikka ei ole tukea tarpeeksi reisille, niin selkä on tykännyt. Yleensä alaselkä kipeytyy pitkässä ajossa, mutta ei tässä. Jossain oli maininta, että ristiseläntuki olisi poistunut, kyllä se silti tässä on mukana. Plussana ilmastoidut penkit.
- Nopea lataus kylmälläkin säällä, kunhan lämmittää akkua etukäteen. 200 kW teholla tullut useasti ladattua.
- Todella hyvä hyötysuhde. Range -15 asteessa n. 400 km, kun 180 km oli motaria talvinopeuksilla Eli ihan hyvää tasoa omasta mielestäni näin talvikeleillä.
- Lämpeää nopeasti ilmalämpöpumpulla.

Miinukset:
- Monen muunkin mainitsema vakionopeudensäädin on aivan syvältä, ainakin nyt talvella. Vakkari on itselläni hyödyllisin juuri kun ajan letkassa motarilla, mutta tuolloin Teslassa sitä ei vain uskalla käyttää. Tekee välillä äkkinäisiä jarrutuksia. Perässä oleva sitten tietenkin reagoi kun jarruvalot syttyy randomisti ja pahimmillaan tämä aiheuttaa pahojakin vaaratilanteita. Ärsyttää todella paljon tämä.
- Navigointi ei ole Google Mapsin tasolla. Näyttää välillä todella idioottimaisia reittejä kun ajelen tutuilla teillä ja olen sitä testaillut.
- Kamerapohjainen "autopilotti" ei toimi kunnolla.
- Kamerapohjainen "etäisyystutka" vaatii vielä työstöä paljon, että siihen voisi jotenkin edes luottaa.
- Neliveto ei ole Quattro-tasoa. Jotenkin on enemmän puskevan tuntuinen, eikä herätä niin paljon luottamusta. Tunnoton.
- Ärsyttävä hälytysääni ylinopeudelle, joka pitää aina erikseen poistaa käytöstä. Auto on sitä mieltä, että nopeusrajoitus on 30, vaikka se on oikeasti 40 eräällä tienpätkällä. *Tämä olikin EU-standardi, mutta ärsyttää silti.
- Akun esilämmityksen manuaalisen valinnan puuttuminen.

Yleisesti ottaen softa, jonka luulin olevan Teslassa ylivoimainen, on sittenkin se surkein osa autoa. En voi varauksetta suositella, ennen kuin softaa saadaan paremmaksi.
Kotilatauksesta sanoisin, että 13A yksivaihelaturi on riittänyt mainiosti myös talvipakkasilla.
 
Viimeksi muokattu:
- Ärsyttävä hälytysääni ylinopeudelle, joka pitää aina erikseen poistaa käytöstä. Auto on sitä mieltä, että nopeusrajoitus on 30, vaikka se on oikeasti 40 eräällä tienpätkällä. (Tietääkö joku, että saako sen pysyvästi pois?)
Pakollinen EU-toiminto kaikissa uusissa autoissa, jota ei saa pois pysyvästi päältä. Mutta on Teslassa sentään helposti pois otettavissa yhdellä painalluksella toisin kuin monessa muussa autossa.
 
Halpuuttamisen ja tehostamisen raja on hiuksen hieno. Itse näen halpuuttaamisena sen, että hintaa joko lasketaan suoraan tai karsimalla ominaisuuksia.
Tesla on minusta tehostanut tekemällä ominaisuudet poikkeavasti (lue: halvemmalla). Näitä ovat mm. vähäinen näyttöjen ja kytkimien määrä, tunnistimien vähentäminen kameroilla jne. Halpuutusta on sitten esim. vähäiset väri- ja mallivaihtoehdot.

Minäkään en pidä Teslan prioriteeteissa tärkeimpänä turvallisuutta, joka esim. Volvosta oikein paistaa läpi. Teslalla on selviä ongelmia pyyhkijöiden ja haamujarrutuksien kanssa. Sellaisia turvallisuuteen vaikuttavia asioita ei vain päästettäisi linjalta läpi ennen ratkaisua turvallisuuteen orjentoituneessa firmassa. Sama fiilis tuli bemarista, kun egr:n takia autoja paloi koko ajan ja marmoritiski sekä tehdas vain nosteli olkiaan.

Minusta Tesla on tehnyt esimerkillisesti kaiken sen softan, johon muutkaan autovalmistajat eivät käytä tutkia tai tunnistimia. Sitten taas ne ratkaisut ovat hanurista, johon muut käyttävät sensoreita, tutkia ja tunnistimia (miksiköhän?).

Edit: Kritisoinnistani huolimatta pidän uutta model 3:sta ja vanhaa model Y LR:ää hintaluokkiensa parhaimpina. Olkoonkin halpuutettuja tai tuotannollisesti tehokkaasti valmistettuina.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, kytkentäviiveeseen vaikuttaa myös mahdollisuus huomata luisto. Ei siitä mitään iloa ole, jos auto kytkee nelivedon 1 millisekunnissa, mutta sillä kestää 4 minuuttia huomata luisto. Tässä on se pähkinä, mikä Teslasta selvästi puuttuu, eli luiston tunnistamiseen käytetään varmaankin vain ABS-antureita (koska halpuuttaminen) ja sillä vain kestää liikaa tunnistaa luisto, koska pollausväli on niin suuri.
En jaksa alkaa semantiikasta vääntämään - sähköautossa 2 moottorilla neliveto eroaa vaikkapa haldexista aika paljon kuten todettu. Enkä tiedä mitä kaikkia antureita/inputteja (vaikka kiihtyvyys 3dnä, lämpötila, abs tai jokin muu pyörintä, vääntö/teho akselilla, jarrupaine, ohjauskulma, kaasun asento, rengaspaine, aika edellisestä pidon menetyksestä, ajotila, jne) tesla tai muut valmistajat käyttävät nelivedon ja ajonvakautuksen ohjaamiseen. Softaa siinä välissä täytyy olla jonkin verran ja sieltä viivettä kytkentään tietty tulee hitaimman inputin mukaan (myös muissa kuin sähköautoissa varmaankin).
Kalifornian lumiohjelma ei varmasti ole paras. Ovat varmaan optimoineet 0-60 mailin aikoja markkinointimielessä enemmän.

Unohtui edellisestä listasta Subaru Impreza. Oli sellainen manuaalina ja ilman mitään ajoavustimia. Nelivedon ohjaus tapahtui ainoastaan kaasupolkimella (ja oli siinä joku viskolukko tms). Siinä mielessä ymmärrän kyllä, että nämä sähköohjatut ja kytkettävät eivät ole oikeita nelivetoja - tai ainakaan niillä ei pysty samaan mitä subarulla. Toisaalta enpä 50k autolla ajaisi metriseen hankeen kahdeksaakymppiä vaan testatakseni että kuinka pitkälle pääsee.

Laitetaan tähän vielä nyt huvikseen Y teslan kolhun korjauskuluja (pelkkä osa) koska hertz. Etulokari verolla ~600 e, etuvalo ~1600 e. Tuo jälkimmäinen on aika arvokas. Kiinnitysnippelit ~1e kpl. Sisälokari ~150 e, etulokarin muovikaari ~50 e.
Näissä ei mitään ihmeellistä pl valo. Mutta jos kunnolla ruttaa, niin varmasti maksaa. Ja gigacastingithän menee aika nopeasti suoraan lunariin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 264
Viestejä
4 502 104
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom