- Liittynyt
- 26.06.2017
- Viestejä
- 1 869
Oliko siitä uutta kuulunut että uudessa Y:ssä ikkunoiden avaaminen siirtyisi keskipaneeliin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ainakin jossain videossa se oli tosi lötkö eli voisi kuvitella että juurikin sen vuoksi jää tuosta keskeltä rantuja kun pyyhkii kuin sateenkaari.
Pienen hetken se ainakin taajamassa antaa perän sutaista ennen kuin etupää tulee mukaan
Niin tässä yhteydessä kyse euroncap pisteistä ja tähdistä. Fyysisesti kun törmätään ja testaillaan niin monet toki saavat 5 tähteä ja pisteytys kiristyy muutaman vuoden välein about. Seuraavaksi otetaan huomioon muistaakseni näitä autopilot yms osioita jossain -25 paikkeilla tj. Hyvin pienet erothan ne ovat Teslan hyväksi jos toinen saa esim. 93/100 ja toiseksi paras 86/100Kaipaisin vähän markkinointiosastolinejä parempia perusteluja, olletikkin kun keskustelu lähti sinun perusteluvaateista. Äkkiväärä luulisi trolliksi.
Autopilot ja Teslan adaptiivinen vakkari tekee ajoittain sopivissa olosuhteissa hengenvaarallisia liikkeitä. Todisteita netti täynnä ja varsin paljon kokemuksia täälläkin. Vaikka yksittäiset kokemukset ovatkin varsin arvottomia, niin puhutaan satakerroista verrattuna muiden ajamieni merkkien heikkouksiin samoissa ominaisuuksissa.
10v edellä? Missä asiassa? Tehoja on mutta korealaiset ovat aina olleet pihimpiä.
En vetänyt hernettä nenääni. Kyllähän asioita voidaan tarkastella eri kanteilta tosiaan. Niin kuin omenanraato yllä puhui niin komppaan samaan suuntaan.Pitäiskö teidän kemppari ja Markkanen katsoa asiaa vähän vähemmän Teslan "underdog" asenteen kautta? Minusta vertauksen Daciaan järkevänä halpuuttajana voi ottaa ihan kehunakin. Molemmissa merkeissä valitettavasti joutuu myös tekemään uhrauksia sen kautta, että myyjä on saavuttanut tietyn hintatason.
Se isoin halpuutus on se, että Tesla työntää linjastolta vain bulkkitavaraa ulos ilman, että asiakas voisi juurikaan räätälöidä omaa autoaan. Lisävarustelistaa, kun käytännössä ei autoissa ole. Linjasto puskee maksalaatikkoa ulos toisensa perään ja asiakas voi sitten kaupan hyllyllä valita joko 400g tai 700g version ja haluaako rusinoilla vai ilman. Mitään muuta ei voikaan valita ja kaikki ajaa ihan samanlaisilla autoilla. Tätä kun vertaa saksalaisiin premium autoihin niin erilaisia varustekombinaatioita voi olla tuhansia.Et edelleenkään vastannut kysymykseeni. Mitä Tesla on halpuuttanut. Halpuuttanut ja tehostaminen on eri asioita.
Turvallisuus testitilanteessa ja käytännössä tiellä miten auto käyttäytyy siellä ovat kaksi eri asiaa. Esimerkiksi nämä moneen kertaan puhutut haamujarrut ovat kaukana turvallisen auton käyttäytymisestä.Teslathan on maailman turvallisimpia autoja.
Jep voisi olla ainakin 10cm pidempi sulka.Lähinnä ihmettelin miten niin suuri osa ruudusta pyyhkimättä, nuo rannut varmaan lähtee pesunesteen runsaammalla käytöllä mutta järkyttävän iso alue johon pyyhin ei osu.
Kirjoitit: "Kolmas on autopilot ja eritoten adaptiivinen vakkari. Ei mitään saumoja verrata muihin alan huippuihin - onnetonta harrastelua. Haamujarruja, ratin venkoilua ja yleistä sekoilua aivan omalla tasollaan. Varmaan Kaliforniakelissä toimii hyvin pitkiä aikoja, mutta itse en ole vielä 2kk omistuksessa sellaiseen keliin pidemmässä ajossa törmännyt. Volvon tiimistä tällaisen ratkaisun esittäjä oltais irtisanottu, koska arvoissa on turvallisuus. "Kaipaisin vähän markkinointiosastolinejä parempia perusteluja, olletikkin kun keskustelu lähti sinun perusteluvaateista. Äkkiväärä luulisi trolliksi.
Autopilot ja Teslan adaptiivinen vakkari tekee ajoittain sopivissa olosuhteissa hengenvaarallisia liikkeitä. Todisteita netti täynnä ja varsin paljon kokemuksia täälläkin. Vaikka yksittäiset kokemukset ovatkin varsin arvottomia, niin puhutaan satakerroista verrattuna muiden ajamieni merkkien heikkouksiin samoissa ominaisuuksissa.
Montako ominaisuutta Apple on jättänyt pois ilman, että on korvannut sen toimivalla uudella ratkaisulla? Siinä on se ”pieni” ero Teslaan. Nykyisen räpellyksen tahdit muistuttavat enemmän Nokiaa. Just kun tuote on tulossa edellisestä ongelmasta kuntoon, menoa paskotaan uudella tavallla. Onko se sitten halpuutuksen ongelma, ehkä ei, enemmän henkilöityy perustajan luomaan kulttuuriin, että paskankin tuotteen voi kehityksen nimissä työntää betatestaukseen markkinoille ja sitä sitten iteroida pikkuhiljaa kuntoon vaihtelevalla menestyksellä.Halpuuttaako Applekin kun jättää pois asioita tuotteistaan ja tekee minimalistisuus edellä.
Eikös uudet iPhonet tule ilman laturia, macbookeista karsittu kaikki hdmi yms portit minimiin. Kaikkeen tarvii adapterin.Montako ominaisuutta Apple on jättänyt pois ilman, että on korvannut sen toimivalla uudella ratkaisulla? Siinä on se ”pieni” ero Teslaan. Nykyisen räpellyksen tahdit muistuttavat enemmän Nokiaa. Just kun tuote on tulossa edellisestä ongelmasta kuntoon, menoa paskotaan uudella tavallla. Onko se sitten halpuutuksen ongelma, ehkä ei, enemmän henkilöityy perustajan luomaan kulttuuriin, että paskankin tuotteen voi kehityksen nimissä työntää betatestaukseen markkinoille ja sitä sitten iteroida pikkuhiljaa kuntoon vaihtelevalla menestyksellä.
Eikös uudet iPhonet tule ilman laturia,
Kyllä koska Apple aloitti tämän halpuutuksen ympäristön nimissä: Näin Samsung reagoi Applen päätökseen jättää laturi pois iPhone-myyntipakkauksista – nähtäväksi jää, mitä tapahtuu seuraavaksiSama taitaa olla about kaikilla, syynä on ympäristösyyt eli koska latureita on useimmiten kaikilla jo valmiiksi nurkat täynnä niin ei laiteta enään uutta laturia pakkaukseen.
Sama on Sampalla ja monella muulla.
Viitasit siis että Teslan arvoissa ei olisi turvallisuus vaikka Teslat on menestynyt erinomaisesti kolaritesteissä:
Tuote kestää hintaluokassaan vertailua, mutta en nyt lähtis sanomaan, että highlandin materiaalit tai markkasenkin mainitsemat karsitut viikset ja tutkat nyt mitään erityistä juhlaa aiheuttaa. Materiaalit ovat ehkä parempia kuin edeltäjässä, mutta ei tuo mikään merssu edelleenkään ole. Ja se on ihan ok, järkevää halpuuttamista. Hintaluokka on eri kuin Dacialla, mutta kantava ajatus on sama. Merkin ”erityisyydenkö” katoaminen tässä saa tämän vänkäyksen aikaiseksi? Nykyisellään valkoinen 3/y on yhtä innostava ja poikkeava ilmestys kuin harmaa corolla. Perusauton asemaan pääsemistä kyllä ketjussa aina muistetaan juhlia myyntiluvuilla.Teslassa on varusteet ja ominaisuudet huippuluokkaa ja esim highlandissa myös materiaalit sisustassa jne.
Ja suomipoika ottaisi silti veivilaseilla jos sillä vaan saisi bemin hintaa alas.Tätä kun vertaa saksalaisiin premium autoihin niin erilaisia varustekombinaatioita voi olla tuhansia.
Teslan versio olisi karsia portit pois ja ilmoittaa, että adapteri korvataan softalla ihan hetikohta (vuoden päästä). Applella puskee day1 adapteria tuutista ulos hyvällä katteella. Joka on tietysti bisnesmallina omalla laillaan kyseenalainen, mutta ei tämän ketjun juttu.Eikös uudet iPhonet tule ilman laturia, macbookeista karsittu kaikki hdmi yms portit minimiin. Kaikkeen tarvii adapterin.
Eipä ole tullut uusinta C Mersua koitettua mutta uusimpaan 3 sarjan BMW:hen verrattuna Model 3 Highlandi on laadukkaammin veistetty.Tuote kestää hintaluokassaan vertailua, mutta en nyt lähtis sanomaan, että highlandin materiaalit tai markkasenkin mainitsemat karsitut viikset ja tutkat nyt mitään erityistä juhlaa aiheuttaa. Materiaalit ovat ehkä parempia kuin edeltäjässä, mutta ei tuo mikään merssu edelleenkään ole.
Hienoa keskustella asioista näinkin monesta kulmasta asioita tarkastelevien lajitovereiden kanssa.Kaikki.
Saako näihin verrokkeihin samat ominaisuudet? Toimivan ilmastointiautomatiikan, matriisivalot, säädettävän reisituen, säädettävän iskunvaimennuksen? Edellämainitut löytyy myös VW:n samanhintaisista sähköautoista.Eipä ole tullut uusinta C Mersua koitettua mutta uusimpaan 3 sarjan BMW:hen verrattuna Model 3 Highlandi on laadukkaammin veistetty.
No jokaisella saa olla mielipiteensä. Minulle highlandin näkeminen hehkutuksen jälkeen oli pettymys, edelleen samat jenkkijuuret siellä oli taustalla kehityksestä huolimatta. Kehitysnopeutta jos vertaa vaikka ensimmäisiin id-sarjan hyi helvetti -kokemuksiin, niin volkkari on päässyt suhteessa nopeammin eteenpäin. Uusissa alkaa olla perinteisempi fiilis vaikka ratissa on vielä edelleen paskat näppäimet jne.. Kilpailu kovenee ja hyvä niin.Eipä ole tullut uusinta C Mersua koitettua mutta uusimpaan 3 sarjan BMW:hen verrattuna Model 3 Highlandi on laadukkaammin veistetty.
Tuon kun katsot ajatuksella niin ymmärrät. Perinteiset merkit liian fakkiintuneita siihen platform ajatusmaailmaan jolla tehdään 20 mallia samoilla osilla yhdelle alustalle esim 7v ja suunnitellaan taas uutta. Tesla ja kiinalaiset menee ohi ovista ja ikkunoista.
Sähköautotekniikan pioneeri ei niinkään autotekniikan. Nuo valut ja nmc akkuinnovaatiot sekä muun muassa johtosarjojen yksinkertaistaminen Teslan pravuuria. Joka vuosi käytännössä osia kehitetty pois lukien akut ja voimansiirto ottaa joitain vuosia kehittää paremmaksi. Nythän tuo Highland oli lievä pettymys kun käytännössä sama voimansiirto kuin -21 malleissa. Tälläkin foorumilla joskus hirmu vääntö oli ettei painolla väliä, mutta kuten osoittamalla videollani on nähtävissä aika selkeä vaikutus painolla sähköautoissa. Sen takiahan tuo 48v tulee seuraavaksi. Tuo 10v päässä muut kuin kinukit ja tesla on lähinnä se keskimääräinen milloin voi odottaa että yleisesti ottaen alkaa muilla olemaan samaa tavaraa. Mielenkiinnolla odotan -27 kun saksalaisten vastinetta vertaa Teslan tekeleeseen, ei varmaan hirveästi poikkea, mutta maailmassa on paljon muitakin merkkejä.Eli ovat edellä valmistuksessa 10v muita? Onhan Model 3 ja Y identtiset osiltaan noin 70-80%.
En tiedä miten tuo tarkasti toimii. Mutta jos (käsittääkseni) (induktio)etumoottori pyörii 0-vastuksella mukana koko ajan, niin kytkentäviive on sen verran kun atk:lla ja invertterillä kestää kytkeä moottorille sähköt, kun ei ole mitään mekaanista kytkettävää. Softalla on sitten tehty se kytkentäehto/viive/teho ajotilanteen mukaan.Sehän on tietysti tehty samasta syystä kuin vanhemmat Haldexit, säästetään polttoainetta/sähköä, mutta vastaavasti myös vaste on huomattavasti heikompi kuin pitämällä kummatkin moottorit jatkuvasti pyörimässä. En nyt löytänyt reaktioaikaa Teslan softasta, mutta Haldex Gen IV:ssä neliveto kytkeytyi 90 millisekunnissa (koska järjestelmä oli aina valmiiksi paineistettu), mutta jos sen pystyy tuntemaan niin silloin reaktioaika on huomattavasti korkeampi - lienisikö samaa luokkaa kuin ensimmäisen sukupolven Haldexeissa.
Ihmettelen kyllä näitä vikinöitä "halpuuttamisesta".
Halvin karvahattu-Tesla mikä kataloogista löytyy, sisältää vakiona mm.
- Ilmastoidut ja lämmitetyt etupenkit + lämmitetty takaistuin
- Sähkösäätöiset etupenkit muistilla
- Vähintäänkin hyvä, ehkä jopa erinomainen, audiojärjestelmä
- Takapenkin näyttö ilmastoinnin säätämiseen ja videoiden katseluun
- Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 6,1 sekuntia
- Max. latausteho 170 kW
- Tunnelmavalaistus LED-valolistoilla
- 360 asteen akustiset lasit ohjaamossa
- Autopilotti
- 3D pysäköintiavustin
- Adaptiiviset matriisivalot (kohta)
- 15" näyttö erinomaisella infotainment-järjestelmällä jolla voi sen lisäksi katsoa videoita ja pelata
- Mobiiliappi joka toimii ja jolla voi helposti etänä esilämmittää auton yms.
- Sentry joka tarvittaessa vahtii autoa kolhuilta ja vahingonteoilta
- jne.
Siinä kai se ongelma piileekin kun early adaptoreilla oli ne 2019 mallit aika sutta ja sekundaa made in USA ja Tesla osittain itse kusi maineensa. Siihen lisäksi uuden merkin huolto ruuhkautui ennenkuin saivat 4 pistettä ja rangerit lisäksi. Tokihan tuo valtava ponnistus on vielä huoltoverkostoa parantaa. Sitten kun on menettänyt omissa silmissä mielenkiinnon koko merkkiin ja itsellä se wanha vikainen tekele niin hyvä vängätä vastaan ettei se uusimmassakaan ole korjattu vaan edelleen ämpärimuovia sisuskalut ja nitisee kuin hetekka moottoritiellä ja meluisa kuin laivankonehuoneessa.Keskustelu muuttuu huomattavasti mukavammaksi lukea, kun jättää muutamat käyttäjät ei huomioitaviksi. En tiedä motiiveja, mutta ainakin Facebookissa ryhmissä oli paljon sellaista väkeä joilla ei tosiasiassa ollut edes varaa hankkia sähköautoa. Sitten heille oli mukavaa ajanvietettä käydä joka keskustelussa trollaamassa ja kateuttaan purkamassa. Toinen porukka on se, joka on tehnyt autostaan huonot kaupat ja sitten se katkeruus puretaan merkkiin ja muihin (tyytyväisiin) omistajiin. Mikään muu merkki ei saa tässä määrin asiattomia viestejä osakseen vaikka osa kritiikista on toki ihan ansaittuakin varsinkin Teslan jälkimarkkinoinnin ansiosta.
En tiedä onko muuttunut Teslan politiikka, mutta sehän oli joku vuosi sitten että kun vaihtoi akkua niin ei saanut pitää wanhaa riippumatta oliko takuuvaihto vai omaan piikkiin. Olisiko ainoa vaihtoehto sitten tilata uusi akku teslalta ja vaihtaa toisessa liikkeessä/itse että voi pitää wanhan?Onko kokemusta Teslan akun vaihdattamisesta, saako entisen pitää itsellään? Tarkoitus olisi vaihdattaa ennakoidusti akku uuteen ja hyödyntää entinen akku muussa käytössä.
Kyllä MYP vetää pakkonelikkona yli 130km/h, enempää en viittiny kun tuli väkeä perä edellä vastaan.
Keskiviikkona ilmeisesti muskin arviot tälle vuodelle? Yleinen heikko taloustilanne kun jatkuu tämänkin vuoden niin oletettu muskin arvio varmaan maltillinen 2.1 miljoonaa. Kapasiteetti oli jo käytännössä viime vuonna jo mahdollinen ja tänä vuonna se on siellä 2.6 miljoonassa, mutta liekö se todellinen myynti/tuotanto jäänee 2.3 miljoonaan riippuen mitenkä saadaan korkotarjouksilla ja aleilla kaupiteltua autoja.Paljonko tänä vuonna piti saada biiliä ulos? 2,x M kpl?
Miksi tuon osan pitäisi liikenteessä puhdistua ? Harvoin oikeasti tuollaista kuranerrosta tulee.
Minusta argumentoit ehkä nyt hieman eri aiheesta, nämä asiat olivat kyllä tiedossa jo ennen viestin kirjoitusta. Tässä on mielestäni kyse specsheetin täytöstä, ei arvomaailmasta.Kirjoitit: "Kolmas on autopilot ja eritoten adaptiivinen vakkari. Ei mitään saumoja verrata muihin alan huippuihin - onnetonta harrastelua. Haamujarruja, ratin venkoilua ja yleistä sekoilua aivan omalla tasollaan. Varmaan Kaliforniakelissä toimii hyvin pitkiä aikoja, mutta itse en ole vielä 2kk omistuksessa sellaiseen keliin pidemmässä ajossa törmännyt. Volvon tiimistä tällaisen ratkaisun esittäjä oltais irtisanottu, koska arvoissa on turvallisuus. "
Viitasit siis että Teslan arvoissa ei olisi turvallisuus vaikka Teslat on menestynyt erinomaisesti kolaritesteissä:
Tesla Model Y on maailman turvallisin auto – ennätyspisteet testissä
Sähköautovalmistajan uusi katumaasturimalli rikkoi ennätyksiä Euro NCAP -turvallisuustestissä.www.iltalehti.fi
Historiallista! Tesla Model 3 sai huikean tuloksen Euro NCAP -törmäystesteissä
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Tesla Model 3 kävi virallisissa törmäystesteissä, ja tulokset ovat vaikuttavia: Pelkkää viittä tähteä!
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Koitan muistaa aamulla polkea saman testin liukkaaseen mäkeen ilman maastoapua, kyllä sen huomaa kun etupää vetää, muuten yrittää mennä luirua.Sehän on selvä et jos se pitää pakottaa päälle niin silloin luulis olevan. En ole mitään tuolloin koeajolla asetuksista erikseen pakottanut eikä myyjäkään moista tuolloin opastanut.
Vaikka osin allekirjoitankin tämän kommentin, niin en allekirjoita etteikö tämä koskisi automerkkejä yleensä. Autojen kanssa on erittäin tyypillistä, että esim. tekomaa aiheuttaa jo asennoitumista ja merkkejä seurataan jopa kulttimaisesti. Teslan parissa keskustelemassa on ehkä vain uutta väkeä, jota automarkkina ei ole ennen kiinnostanut vastaavasti, ja samalla merkki vielä ajaa massiivista muutosta koko markkinaan.Keskustelu muuttuu huomattavasti mukavammaksi lukea, kun jättää muutamat käyttäjät ei huomioitaviksi. En tiedä motiiveja, mutta ainakin Facebookissa ryhmissä oli paljon sellaista väkeä joilla ei tosiasiassa ollut edes varaa hankkia sähköautoa. Sitten heille oli mukavaa ajanvietettä käydä joka keskustelussa trollaamassa ja kateuttaan purkamassa. Toinen porukka on se, joka on tehnyt autostaan huonot kaupat ja sitten se katkeruus puretaan merkkiin ja muihin (tyytyväisiin) omistajiin. Mikään muu merkki ei saa tässä määrin asiattomia viestejä osakseen vaikka osa kritiikista on toki ihan ansaittuakin varsinkin Teslan jälkimarkkinoinnin ansiosta.
Ihmettelen kyllä näitä vikinöitä "halpuuttamisesta".
Halvin karvahattu-Tesla mikä kataloogista löytyy, sisältää vakiona mm.
- Ilmastoidut ja lämmitetyt etupenkit + lämmitetty takaistuin
- Sähkösäätöiset etupenkit muistilla
- Vähintäänkin hyvä, ehkä jopa erinomainen, audiojärjestelmä
- Takapenkin näyttö ilmastoinnin säätämiseen ja videoiden katseluun
- Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 6,1 sekuntia
- Max. latausteho 170 kW
- Tunnelmavalaistus LED-valolistoilla
- 360 asteen akustiset lasit ohjaamossa
- Autopilotti
- 3D pysäköintiavustin
- Adaptiiviset matriisivalot (kohta)
- 15" näyttö erinomaisella infotainment-järjestelmällä jolla voi sen lisäksi katsoa videoita ja pelata
- Mobiiliappi joka toimii ja jolla voi helposti etänä esilämmittää auton yms.
- Sentry joka tarvittaessa vahtii autoa kolhuilta ja vahingonteoilta
- jne.
Ihan vastaavalla logiikalla voisi todeta, että muutama täällä kirjoittava on varmasti sidoksissa Teslan myyntiportaassa, koska Teslassa ei nähdä mitään negatiivista ja muut merkit ovat aina muka 10 vuotta jäljessä kaikessa. Teslan ratkaisut ovat aina ne oikeat ja muut tekevät asiat väärin. Eli kannattaa katsoa molempien puolien kirjoitukset ennen kuin tuomitsee toisen puolen.Tämä ketju on todella outo. Alan kallistua siihen, että nämä muutamat henkilöt jotka kirjoittavat koko ajan tänne, ovat jotenkin sidoksissa autoalaan Suomessa ja heitä oikeasti harmittaa Teslan menestyminen. Negatiivisen kirjoittaminen ja vikojen jatkuva esille nosto voi varmasti kääntää jotain ostajia.
Mustaa/Valkoista. Totuus ehkä harmaata. Jotain tesla tekee oikein myyntilukujen valossa.Ihan vastaavalla logiikalla voisi todeta, että muutama täällä kirjoittava on varmasti sidoksissa Teslan myyntiportaassa, koska Teslassa ei nähdä mitään negatiivista ja muut merkit ovat aina muka 10 vuotta jäljessä kaikessa. Teslan ratkaisut ovat aina ne oikeat ja muut tekevät asiat väärin. Eli kannattaa katsoa molempien puolien kirjoitukset ennen kuin tuomitsee toisen puolen.
Ne hiirenharmaat kangaspenkitkin on monessa tapauksessa paljon paremmat kuin mustat kumipenkit.Unohtamatta niitä hiirenharmaita kangasistuimia.
Toinen tykkää äidistään ja toinen enempi serkustaan. Makuasioista hankala kiistellä. Ei autoilu ole itseäni juuri kiinnostanut ja sähköautoilu enempi kiinnostusta tuonut siihen. Kaiken maailman perseensuristimet ja estetiikka ollut toissijaista ainakin itselleni. Tesla tarjoaa parasta hinta/laatusuhdetta ainakin itselle muista merkeistä jos ajattelee mitä saa maksimaalisesti rangeen nähden. Nämä lasten lelut vaan tuppaa vielä olemaan alkutaipaleella ennen kuin tulee ne 5min 80% lataukset 1000 wltp.Tesla jakaa mielipiteitä, mutta tämä ei mielestäni ole mitenkään erikoista koska valmistajan ratkaisut ovat hyvin erilaisia monessa asiassa (huollosta ja myynnistä lähtien). Riippuu niin paljon mitä autossa, elektroniikkalaitteessa tai vaikka palvelussa arvostaa. Lisäksi mukana tulee itse yrityksen ja johtoportaan keskeinen rooli sekä myynnissä että markkinoinnissa.
Se, että joku laite myy paljon ei tarkoita että se olisi automaattisesti parempi tai huonompi kuin joku muu laite, koska kyse on pitkälle subjektiivisesta asiasta. Mutta siis toki esim. myyntimäärät on se konsolisodista tuttu paremmuuden osoittava metriikka.
Se että autoista löytyy toisia paljon häiritseviä ja toisaalta paljon kehuttavia ominaisuuksia (jotka voivat olla myös sama ominaisuus) ovat niitä kokemuksia joita on ihan hyvä jakaa. Kukin sitten arvottaa nuo sen mukaan mitä itse laitteelta kaipaa.
Näkisin että tässä menee nytten termeissä puurot ja vellit sekaisin. Kyllä ilman muuta voi halpuuttaa, vaikka specsheetin ominaisuudet ovat erinomaisia, silloin kyse on vain segmentoinnista ja oman segmentin tarkasta valinnasta. Tässä Tesla onkin hyvä ja nimenomaan sitten tämän jälkeen siinä halpuuttamisessa erinomainen. Autoalalla ja muissakin bisneksissä tyypillisesti jopa uskaltaisin väittää, että nimenomaan "halpamerkit" tuovat halpuuttamismielessä vakiovarusteiksi kamaa specsheet checkboxlistien mukaan. Tuo onkin esim. autoalalla aika läpinäkyvää: Pitkään "laatumerkeillä" pystyi valitsemaan vielä ilmastoinnittoman auton, kun jo useilla halpamerkeillä tämä oli vakiovaruste.Ihmettelen kyllä näitä vikinöitä "halpuuttamisesta".
Halvin karvahattu-Tesla mikä kataloogista löytyy, sisältää vakiona mm.
- Ilmastoidut ja lämmitetyt etupenkit + lämmitetty takaistuin
- Sähkösäätöiset etupenkit muistilla
- Vähintäänkin hyvä, ehkä jopa erinomainen, audiojärjestelmä
- Takapenkin näyttö ilmastoinnin säätämiseen ja videoiden katseluun
- Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 6,1 sekuntia
- Max. latausteho 170 kW
- Tunnelmavalaistus LED-valolistoilla
- 360 asteen akustiset lasit ohjaamossa
- Autopilotti
- 3D pysäköintiavustin
- Adaptiiviset matriisivalot (kohta)
- 15" näyttö erinomaisella infotainment-järjestelmällä jolla voi sen lisäksi katsoa videoita ja pelata
- Mobiiliappi joka toimii ja jolla voi helposti etänä esilämmittää auton yms.
- Sentry joka tarvittaessa vahtii autoa kolhuilta ja vahingonteoilta
- jne.
….
Volyymi on yhdenlainen halpuutus. Kiinteät kulut pienemmät per auto, jos autoja rakennetaan ja myydään enemmän. Isompi volyymi voi myös näkyä alihankintaketjussa, kun saa neuvoteltua parempia diilejä eri osista?
En tiedä miten tuo tarkasti toimii. Mutta jos (käsittääkseni) (induktio)etumoottori pyörii 0-vastuksella mukana koko ajan, niin kytkentäviive on sen verran kun atk:lla ja invertterillä kestää kytkeä moottorille sähköt, kun ei ole mitään mekaanista kytkettävää.
Ettei nyt vaan olisi rikka lukijan silmässä? Halpuutus itsessään on positiivinen asia halvempaa sähköautoa etsivälle, mutta siihen liittyvät ylilyönnit kuten perusominaisuuksien paskomiset ovat ihan Teslan omaa tekoa. Olen itse ainakin edelleen sitä mieltä, että Teslan pahin vihollinen on Tesla itse. Laadunvalvonnan puutteet, huollon puutteet, vuokrafirmojen muroihin kuseminen, ominaisuuksien poisto/hajottaminen lennosta,.. kaikki loppujen lopuksi asioita, jotka suht pienellä huolenpidolla olisi saanut tehtyä paremmin. Fanipohja pitää vielä, mutta esim. vuokrafirmoihin välit paloi varmasti pitkäksi aikaa.Tällä foorumilla Teslan yhteydessä käytetty termi "halpuutus" on negatiivinen attribuutti jolla yritetään lyödä Teslaa ja teslan eri malleja. Ts. sitä käytetään syynä miksi Teslaa ei kannata ostaa.
Ei suinkaan niin, että koska Tesla tarjoaa erinomaisia ominaisuuksia yhä edullisempaan hintaan, se kannattaa ehdottomasti hankkia muiden merkkien sijaan.
Pakollinen EU-toiminto kaikissa uusissa autoissa, jota ei saa pois pysyvästi päältä. Mutta on Teslassa sentään helposti pois otettavissa yhdellä painalluksella toisin kuin monessa muussa autossa.- Ärsyttävä hälytysääni ylinopeudelle, joka pitää aina erikseen poistaa käytöstä. Auto on sitä mieltä, että nopeusrajoitus on 30, vaikka se on oikeasti 40 eräällä tienpätkällä. (Tietääkö joku, että saako sen pysyvästi pois?)
En jaksa alkaa semantiikasta vääntämään - sähköautossa 2 moottorilla neliveto eroaa vaikkapa haldexista aika paljon kuten todettu. Enkä tiedä mitä kaikkia antureita/inputteja (vaikka kiihtyvyys 3dnä, lämpötila, abs tai jokin muu pyörintä, vääntö/teho akselilla, jarrupaine, ohjauskulma, kaasun asento, rengaspaine, aika edellisestä pidon menetyksestä, ajotila, jne) tesla tai muut valmistajat käyttävät nelivedon ja ajonvakautuksen ohjaamiseen. Softaa siinä välissä täytyy olla jonkin verran ja sieltä viivettä kytkentään tietty tulee hitaimman inputin mukaan (myös muissa kuin sähköautoissa varmaankin).Ei, kytkentäviiveeseen vaikuttaa myös mahdollisuus huomata luisto. Ei siitä mitään iloa ole, jos auto kytkee nelivedon 1 millisekunnissa, mutta sillä kestää 4 minuuttia huomata luisto. Tässä on se pähkinä, mikä Teslasta selvästi puuttuu, eli luiston tunnistamiseen käytetään varmaankin vain ABS-antureita (koska halpuuttaminen) ja sillä vain kestää liikaa tunnistaa luisto, koska pollausväli on niin suuri.