Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eri asia, että kannattaako sitä puskea väkisillä länsimarkkinoille, vai kannattaako suoraan mennä Intian suunnalle?
Intia taitaa olla siinä mielessä ongelmallinen että sinne pitäisi ensin saada oma tehdas. Verottavat länkkäri-autovalmistajia rankalla kädellä jos tuovat kosliaan sinne eli halpa 25k tesla on siellä 45k tesla jota ei kukaan osta.

PS: En tiedä tarkasti veroja ja muita mutta olen törmäillyt vain keskusteluihin että importti verot on kovat varsinkin autoille.
 
Ihan mielenkiinnosta; miksi luulet, että eräällä arvokkaimmista yrityksistä ei olisi rahaa suunnitella, ja valmistaa "nopeastikin" halpist teslaa, jos vaan näkevät sen strategian mukaiseksi? Kai ne sen halpisteslan saa ulos, jos vaan näkevät kannattavaksi. Eri asia, että kannattaako sitä puskea väkisillä länsimarkkinoille, vai kannattaako suoraan mennä Intian suunnalle? Onko Euroopassa "oikeasti tarvetta" ts. voittokatetta jaossa pikkuTeslalla? Se kuitenkin maksaa varmasti sen 27-35k, niin ei se halpa ole.
Toki itsekin toivoisin sellaista pikku-golf-teslaa. Silleen, että kakkosauton helppo rooli sille jakautuisi.
Montako vuotta siitä ovat puhuneet vapor-roasterin ja pahasti myöhästyneen CT:n kera? Joku rakenteellinen ongelma niillä on firman sisällä, kun tavaraa ei tule ulos. Ja kuten totesin, ovat tehneet ja tekemässä varmaan lisää 3:sta halpista. Kun eivät muutakaan ole saaneet aikaiseksi. Miksi eivät ole saaneet, sitä en tiedä. Ehkä ne osien karsimiset purevat nyt perseeseen, kun heidän gigaosista ei saa kuin yhden mallin ulos? Katteet ainakin luisuneet siihen malliin, että vapaaehtoisesta halpuutuksesta ei ole ollut kyse. Jos ja kun Teslan missio on tehdä paljon halpoja autoja, niin luulisi b-segmentti kiinnostavan. Toki kun huolto ja muut eivät nytkään pysy perässä, niin hankala laajentaa. Katteen laskun kannattavuudenhan Elon perusteli sillä, että saavat rahat sitten myöhemmin myydystä kannasta muiden palveluiden kautta.

tl;dr Halpoja autoja tulossa 2024 ja lisää jo autonsa ostaneiden hampaiden narskuttelua.
 
Joku Mg4 on jo alle 30k ja tosiaan C3 saatavilla alle 25k hintaan niin saahan tuohon Teslakin jo puristaa. Id2 taitaa tuotannon lykkäämisenkin jälkeen olla tulossa ennen Teslaa.

Kiinavalmistus on se missä suurin osa Tesloista tehdään ja vaikuttaa siltä vielä pitkälle tulevaisuuteen vaikka kovasti tehtaita muuallekin puuhastellaan.

CT varmaan kannattelee jenkeissä kun varmasti myy. Valmistusmäärien katsoin ensin olevan suht pienet, mutta eipä F150 sähköversio myynyt kuin sen 25000 viime vuonna (vs muut F150 versioiden 750000), joten ihan loputtomasti markkinoita ei ole tuollekaan.
 
Ihan mielenkiinnosta; miksi luulet, että eräällä arvokkaimmista yrityksistä ei olisi rahaa suunnitella, ja valmistaa "nopeastikin" halpist teslaa, jos vaan näkevät sen strategian mukaiseksi? Kai ne sen halpisteslan saa ulos, jos vaan näkevät kannattavaksi. Eri asia, että kannattaako sitä puskea väkisillä länsimarkkinoille, vai kannattaako suoraan mennä Intian suunnalle? Onko Euroopassa "oikeasti tarvetta" ts. voittokatetta jaossa pikkuTeslalla? Se kuitenkin maksaa varmasti sen 27-35k, niin ei se halpa ole.
Toki itsekin toivoisin sellaista pikku-golf-teslaa. Silleen, että kakkosauton helppo rooli sille jakautuisi.

En edes esitä tuntevani Teslan tekemisiä tai heidän ongelmia, mutta näin yleisemmällä tasolla ison ja varakkaan korporaation takkuilevaa R&D toimintaa on tullut nähtyä. Pinnalta, tai jopa ihan tekemisen (räpeltämisen) vierestäkin katsoen ei pitäisi olla mitään syytä miksei tuotetta X saada "nopeastikin" ulos, mutta kun ei niin ei. Milloin änkyröidään kuukausitolkulla lillukanvarsista, ei suostuta ajoissa vetämään henkseleitä paskan konseptin päälle kun syystä tai toisesta joku on käynyt kaivertamassa kivipaateen asian X, jne. Joskus ne pyörät vain lyö tyhjää, eikä yllättävän moni organisaatio saa asialle oikein mitään aikaan ennen kuin sitten ehkä jos ihme tapahtuu tai isommin ravistellaan, jälkimmäisessä toki riskinsä että menee huonommaksi vain.
Eipä siinä, toivottavasti saavat jotain uutta ajallaan, en itse kaipaa kiinalaisille yhtään enempää markkinaosuuksia.
 
Eihän tässä nyt mistään näkemyksestä ollut kyse. TM:n edellisessä testissä testiauto oli kylmä. Ihan jääkylmä fakta, ei kenenkään mielipide.

e: Ja Kempparin kommentin perusteella testattu yksilö oli lämpöpumpullinen versio, varmaan sarjasta "Elon betatestaa tuotannossa".
No siitä en tiedä mikä on edellinen ollut, mutta kun tässäkin testissä ovat selkeästi ajelleet ilman takaosan lämmitystä ni kertoo totaalisesta tietämättömyydestä testattavaa autoa kohtaan, ni aika sama mitä ”faktoja” sieltä tulee ni luotettavuus on hyvin kyseenalainen.
 
Joku Mg4 on jo alle 30k ja tosiaan C3 saatavilla alle 25k hintaan niin saahan tuohon Teslakin jo puristaa. Id2 taitaa tuotannon lykkäämisenkin jälkeen olla tulossa ennen Teslaa.

Kiinavalmistus on se missä suurin osa Tesloista tehdään ja vaikuttaa siltä vielä pitkälle tulevaisuuteen vaikka kovasti tehtaita muuallekin puuhastellaan.

CT varmaan kannattelee jenkeissä kun varmasti myy. Valmistusmäärien katsoin ensin olevan suht pienet, mutta eipä F150 sähköversio myynyt kuin sen 25000 viime vuonna (vs muut F150 versioiden 750000), joten ihan loputtomasti markkinoita ei ole tuollekaan.
ID2 myynnin aloitusta on lykätty toukokuulle 2026. Tekniikan Maailma
 
No siitä en tiedä mikä on edellinen ollut, mutta kun tässäkin testissä ovat selkeästi ajelleet ilman takaosan lämmitystä ni kertoo totaalisesta tietämättömyydestä testattavaa autoa kohtaan, ni aika sama mitä ”faktoja” sieltä tulee ni luotettavuus on hyvin kyseenalainen.
Miksi pitää ajaa takana lämmitys päällä jos kuski on yksin autossa?
 
Joku Mg4 on jo alle 30k ja tosiaan C3 saatavilla alle 25k hintaan niin saahan tuohon Teslakin jo puristaa. Id2 taitaa tuotannon lykkäämisenkin jälkeen olla tulossa ennen Teslaa.

Kyse nyt varmaan enemmänkin siitä mitä sillä rahalla saa. Itse oletan että tuo Teslan seuraavan sukupolven auto on ominaisuuksiltaan vähintään vastaava kuin nykyinen kolmonen, kooltaan toki kompaktimpi ja pienemmällä akulla.

Mutta HW4, kamerat, FSD yms. varmasti löytyvät autosta, infotainmentin ruutu voi olla himppasen pienempi toki auton fyysisestä koosta johtuen. Sähköauto-ominaisuudet ovat samoja, nopea lataus, esilämmitettävä akku, lämpöpumppu jne. varmasti tulee tuosta autosta löytymään.

Tapoja saada hintaa alemmaksi on tuotantoprosessin kehittäminen Fordin liukuhihnasta ns. "unboxed malliin" + gigacastingit, talon sisällä suunnitellut mikropiirit ja softa kaikkeen, 48V sähköt.
 
Olen siinä käsityksessä, että next gen platformin hinnan halpuudesta iso osa tulee valmistusteknologiasta. Samainen uusi tapa valmistaa kärry oli elonin sivulauseessa mainitsema syy miksi tuotantoon 2025 on haasteellinen. Samasta syystä ensin austinissa teknologia kuntoon ja vasta sen jälkeen meksikon tehtaan linjastojen rakentaminen. Toki siellä varmasti osa hinnasta koostuu materiaaleista, akuista jne. mutta isoin innovaatio on valmistustapa. Mitä tuo uusi valmistustapa on niin ei ole kerrottu. Isaacsonin kirjassa on viitteitä siitä mihin suuntaan ollaan menossa.

Rahatilannetta jos miettii niin next gen platform optimus, CT jne. kehityskulut on jo tuloksessa mukana ja mainittiin syinä marginaalin kutistumiseen. Plussapuolella jos/kun korot lähtevät laskuun niin se parantaa marginaalia.
 
Viimeksi muokattu:
Vuodessa muutaman tonnin valmistuskuluja saivat alemmaksi ja tänä vuonna kulujen tiputusta lisää. Kohta Highland alle 40k.
Ei sitä loputtomiin pysty kuluja lypsämään:
Even as we approach the natural limit of cost down

Toinen juttu on se, että jos tuotteen valmistushinta on 36+ k$, niin jää nuo marginaalit vähän ohuen puolelle "industry leading" tasolla, jos alle 40k pitää myydä.
 
No siitä en tiedä mikä on edellinen ollut, mutta kun tässäkin testissä ovat selkeästi ajelleet ilman takaosan lämmitystä ni kertoo totaalisesta tietämättömyydestä testattavaa autoa kohtaan, ni aika sama mitä ”faktoja” sieltä tulee ni luotettavuus on hyvin kyseenalainen.

Mistä niin päättelit? Eihän takatilojen jalkatilat sillä lämpene, ei ne puhaltimet ole sinne suunnattu.
 
Mitä tuo uusi valmistustapa on niin ei ole kerrottu. Isaacsonin kirjassa on viitteitä siitä mihin suuntaan ollaan menossa.

Kyseessä on siis hyvin korkealta lintuperspektiivistä tarkasteltuna tämän videon asia:



Mutta on iso työ implementoida ja realisoida tuo visio ja konsepti oikeaksi tuotantolinjaksi. Tesla on Elonin mukaan joutunut suunnittelemaan myös koneita ja laitteita tätä tuotantolinjaa varten, koska tämä on täysin uusi tapa tehdä autoja.

Itseasiassa Elon eilen muistutti puheessaan että jo vuosia sitten hän sanoi että Teslan suurin kilpailuetu tulevaisuudessa on "Manufacturing Tchnology".

 
Itse oletan että tuo Teslan seuraavan sukupolven auto on ominaisuuksiltaan vähintään vastaava kuin nykyinen kolmonen, kooltaan toki kompaktimpi ja pienemmällä akulla.

Eli silloin se olisi samanhintainen kuin Model 3, paitsi jos sitä myytäisiin pienemmällä katteella. Ei sen valmistus ole muussa tapauksessa yhtään halvempaa, jos se on ainoastaan vähän pienempi eikä muuta eroa ole. Jos taas valmistustekniikassa tehdään jotain mainioat keksintöä, niin silloin se tuodaan myös 3/Y akselille vastaavasti.

Kyllä se halvempi hinta pitää tulla myös jostain muualta karsimalla.
 
Itseasiassa Elon eilen muistutti puheessaan että jo vuosia sitten hän sanoi että Teslan suurin kilpailuetu tulevaisuudessa on "Manufacturing Tchnology".

Eikö se ollutkaan softa, jota myydään kuukausimaksuilla? Nytkö se "visio" unohtui ja siirrytään seuraavaan toiveuneen? Teslan osakkeelle ei tehne tosin hirveän hyvää, jos softa todetaan läskiksi menneeksi.
 
Kyseessä on siis hyvin korkealta lintuperspektiivistä tarkasteltuna tämän videon asia:
Ei ole varmuutta siitä mikä lopullinen linjaston toteutus on. Konsepti voi olla 100% tuotantolinjastoon toteutettu tai sitten ei. Piru on yksityiskohdissa. Teslalla tapana lyödä pitkä päätyyn ja perään. Asiat muuttuvat matkanvarrella.
 
Auto käytännössä pelkkää lasia. Sit ajetaan vain kuskia lämmittäen, niin tottakai se vaikuttaa koko lämpötilaan. Tosin oli siinä kuskillakin lämpimämpi mitä ite pidän.

Niin, eli lämmityslaite ei toimi oikein, kuten jo todettu. Auton alaosahan ei ole lasia ja siellä pitäisi kuskia lämmittää - vai onko suurin osa Tesla kuskeista jalattomiakin?
 
Ei sitä loputtomiin pysty kuluja lypsämään:

Toinen juttu on se, että jos tuotteen valmistushinta on 36+ k$, niin jää nuo marginaalit vähän ohuen puolelle "industry leading" tasolla, jos alle 40k pitää myydä.
36k$ taitaa kuitenkin olla koko malliston keskimääräinen valmistuskustannus. Takaveto Model3 valmistus ei varmasti maksa lähellekään samanverran kuin neliveto ModelX:n ja mallikohtainen kate sitten enemmän määrittelisi sitä, onko näissä vielä varaa hinnanalennukseen vai ei.
 
En usko, että Tesla pystyy pidemmässä juoksussa kilpailemaan auton hinnalla kiinalaisten kanssa. Perinteisesti ainoa tapa erottua kiinalaisista on tehdä parempia tuotteita. Jos valitsevat hintakilpailun se johtaa lopulta laadun laskemiseen entisestään, tyytymättömiä asiakkaita ja lopulta tuotteista ei saa enää sijoittajia tyydyttävää katetta ja yhtiön syöksykierre on edessä.

Toivottavasti ymmärtävät jälkimarkkinoinnin, laatutason ja viimeistelyn käyttökokemuksen merkityksen ennen kuin on liian myöhäistä.
Sellaisiahan arvioita on esitetty, että Tesla ei lähtisi mukaan kaikkein edullisimpaan hintaluokkaan lainkaan. Tällä hetkellä tilanne on hyvä, eli hinnanalennukset on pystytty tekemään kannattavasti, mutta autojen keskihinta on silti suuri. Hinnan ollessa suuri, pystyy katetta tekemään helpommin. Jos ja kun markkinoille alkaa tulla 20 ke sähköautoja, niin niissä katteet ovat hyvin pienet ja riskit suuret, kun ainoastaan volyymillä voi tehdä tiliä. Ehkä Teslalta ei koskaan tule 20ke autoa.
 
Mistä niin päättelit? Eihän takatilojen jalkatilat sillä lämpene, ei ne puhaltimet ole sinne suunnattu.
Eikö Y:ssä muka ole etupenkkien alla takamatkustajille puhallusta samalla tavalla kuin kolmosessa? Olin siinä käsityksessä että olisi.
Graafin mukaan jalkatila kylmää kyytiä.
Takajalkatilaan. Etujalkatilaan oli ihan hyvät lämmöt. Pikemminkin noissa ongelmana on ollu se et jaloille on liian kuuma.
IMG_4835.jpeg
 
Sellaisiahan arvioita on esitetty, että Tesla ei lähtisi mukaan kaikkein edullisimpaan hintaluokkaan lainkaan. Tällä hetkellä tilanne on hyvä, eli hinnanalennukset on pystytty tekemään kannattavasti, mutta autojen keskihinta on silti suuri. Hinnan ollessa suuri, pystyy katetta tekemään helpommin. Jos ja kun markkinoille alkaa tulla 20 ke sähköautoja, niin niissä katteet ovat hyvin pienet ja riskit suuret, kun ainoastaan volyymillä voi tehdä tiliä. Ehkä Teslalta ei koskaan tule 20ke autoa.
Kumpi on loogisempi selitys yhtiölle, jonka missio on tehdä mahdollisimman suurella voluumilla ” increasingly affordable electric vehicles”: a) Eivät tee ollenkaan halpoja autoja b) Ovat vaan myöhässä kilpailuun nähden? Vielä kun suuri johtaja selitteli tätä edellisessä osarissa, että auton katteella ei ole väliä, kun softasta revitään rahat.
 
Etujalkatilaan oli ihan hyvät lämmöt. Pikemminkin noissa ongelmana on ollu se et jaloille on liian kuuma.

Ei ainakaan mulla ole se ongelma, joudun jokakerta laittamaan puhalluksen jaloille kun auto haluaa vain lämmittää etuikkunaa. Ja ei, jos mielestäsi tuossa on etujalkatilassa hyvät lämmöt, niin et tainnut katsoa sitä X-akselia ollenkaan. Auto saavuttaa 20C etujalkatilassa ~35 min lämmityksen alkamisen jälkeen. 15 min lämmityksen aloittamisen jälkeen autossa on vielä pakkasta etujalkatilassa.

Vertailuna, samassa ajankohdassa (15 min lämmityksen aloittamisesta) kun Teslassa on jaloissa pakkasta, niin Priuksessa on ~13C.
 
36k$ taitaa kuitenkin olla koko malliston keskimääräinen valmistuskustannus. Takaveto Model3 valmistus ei varmasti maksa lähellekään samanverran kuin neliveto ModelX:n ja mallikohtainen kate sitten enemmän määrittelisi sitä, onko näissä vielä varaa hinnanalennukseen vai ei.
Jep näin se menee. Model2 ilmeisesti työnosuus sitten max 5k unboxed mallilla ja 1k lähtee materiaaleista uudella voimansiirrolla, 1-2k pienemmällä akulla ja toimintatonni pois omilla mikrokytkimillä, magnesiumcastingeillä, 48v innovaatioilla yms.
 
Ei sitä loputtomiin pysty kuluja lypsämään:


Toinen juttu on se, että jos tuotteen valmistushinta on 36+ k$, niin jää nuo marginaalit vähän ohuen puolelle "industry leading" tasolla, jos alle 40k pitää myydä.

Given Sandy Munro's estimates that it cost Tesla about US$33,600 to make a Model 3 last year (2022).
Highland jokseenkin ideana olla halvempi tehdä.
 
Kyse nyt varmaan enemmänkin siitä mitä sillä rahalla saa. Itse oletan että tuo Teslan seuraavan sukupolven auto on ominaisuuksiltaan vähintään vastaava kuin nykyinen kolmonen, kooltaan toki kompaktimpi ja pienemmällä akulla.

Mutta HW4, kamerat, FSD yms. varmasti löytyvät autosta, infotainmentin ruutu voi olla himppasen pienempi toki auton fyysisestä koosta johtuen. Sähköauto-ominaisuudet ovat samoja, nopea lataus, esilämmitettävä akku, lämpöpumppu jne. varmasti tulee tuosta autosta löytymään.

Tapoja saada hintaa alemmaksi on tuotantoprosessin kehittäminen Fordin liukuhihnasta ns. "unboxed malliin" + gigacastingit, talon sisällä suunnitellut mikropiirit ja softa kaikkeen, 48V sähköt.

Nuo castingit varmaan jalostuu magnesiumiksi nii saadaan auton painoa alemmaksi ja castingin hintaa samalla. Hw5 todennäköisesti vielä halvempi tehdä kuin nykyinen rauta. Tuo johdotus/kupari tiputtaa hintaa 48v järjestelmällä sekä voimansiirto tonnin edukkaampi.
 
Ei ainakaan mulla ole se ongelma, joudun jokakerta laittamaan puhalluksen jaloille kun auto haluaa vain lämmittää etuikkunaa. Ja ei, jos mielestäsi tuossa on etujalkatilassa hyvät lämmöt, niin et tainnut katsoa sitä X-akselia ollenkaan. Auto saavuttaa 20C etujalkatilassa ~35 min lämmityksen alkamisen jälkeen. 15 min lämmityksen aloittamisen jälkeen autossa on vielä pakkasta etujalkatilassa.

Vertailuna, samassa ajankohdassa (15 min lämmityksen aloittamisesta) kun Teslassa on jaloissa pakkasta, niin Priuksessa on ~13C.
Se myönnettäköön että en käytä sitä automaattia itse koska en jaksa jatkuvaa huurteenpoistoa. Mulla on 20c pyyntinä manuaalilla, puhallus kaikkialle. Jaloille tulee aivan pirun kuumaa kokoajan. Norjan reissullakin poika piti usein jalkoja penkillä kun jalat ”paloi” kokoajan. Välillä tulee otettua jalkojen puhallus kokonaan pois, että saa vähän viileämmäksi sieltä.

Mutta tuossakin taakse puhallus menee siitä keskikonsolista ja koko keskikonsoli on todella lämmin kauttaaltaan, joten se myös hohkaa lämpöä sinne etujalkatiloihin.

Ja kun siinäkin on älytön ero lämmitätkö auton paikallaan ja lähdet liikkeelle ja ylläpidät sitä lasikuution lämpöä, vai ajatko kylmänä ja yrität lämmittää sitä mukaa kun lämpö karkaa.
Omassa autossa on ainakin kokoajan turhan kuuma pienilläkin pyynnillä. Yli 20c ei voi ikinä laittaa pyynniksi.
 
Kai sä ymmärrät, että tuo tarkoittaa korjattuna noin 40 k$ hintaa nykyhetkeen?
Tuossa kiinalaisten analyysi viime vuodelta 28k sekä (toinen) lähde
 
Tuossa kiinalaisten analyysi viime vuodelta 28k sekä (toinen) lähde
Mitä sä yrität näillä nyt oikeastaan todistaa? Kiinan sisämarkkinoilla myydään autoa hinnalla x? On siis pakko olla paljon halvempi valmistaa t. Tesla China Analyst. Hyvin uskottavaa.

e: Eihän nuo arvaushinnat edes osuneet lähellekään toteutuneita.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä sä yrität näillä nyt oikeastaan todistaa? Kiinan sisämarkkinoilla myydään autoa hinnalla x? On siis pakko olla paljon halvempi valmistaa t. Tesla China Analyst. Hyvin uskottavaa.
Eikös tässä kyselty lähinnä onko mahdollisia hinnan tiputuksia mahdollista tehdä. Ja näyttää siltä että kyllä voi jatkossakin puristaa Tesla 3 hinnan alle 40k. Sitä en osaa sanoa mikä se kipuraja lähtöhinnalle tässä lähiaikoina on, mutta ihmiset tuppaa ostamaan lisävarusteitakin. Eli jos hypoteettisesti ajateltaisiin että valmistuskulut olisi karvalakki Highlandissa tänä vuonna sen 35k Suomeen toimitettuna niin myyntihinta voi olla vaikka alkaen 34k kun monet ottaa siihen vaikka valkoisen sisustan ja punaisen ulkovärin sekä vetokoukun niin voittoa tulee heti.
 
Eikös tässä kyselty lähinnä onko mahdollisia hinnan tiputuksia mahdollista tehdä. Ja näyttää siltä että kyllä voi jatkossakin puristaa Tesla 3 hinnan alle 40k. Sitä en osaa sanoa mikä se kipuraja lähtöhinnalle tässä lähiaikoina on, mutta ihmiset tuppaa ostamaan lisävarusteitakin. Eli jos hypoteettisesti ajateltaisiin että valmistuskulut olisi karvalakki Highlandissa tänä vuonna sen 35k Suomeen toimitettuna niin myyntihinta voi olla vaikka alkaen 34k kun monet ottaa siihen vaikka valkoisen sisustan ja punaisen ulkovärin sekä vetokoukun niin voittoa tulee heti.
No laske mitä lasket, sinulla on selvästi oma visiosi. Kannattaa muistaa, että Tesla voi määrällisen tavoitteen saavuttamiseksi myydä autoja tappiollakin. Tai pitääkseen turhan isoksi rakennetut tehtaat käynnissä kunnes kysyntä paranee.

Mr. Market ei ainakaan osarista perustanut, tänään -13% ja -27 % YTD. Toki osake pääsi viime vuonna myös keulimaankin perusteettomasti eli luisuvaraa löytyy.
 
Noh nämä Teslan Battery/AI yms Day lupaukset ovat puhdasta sanahelinää ilman mitään faktoja tai konkretiaa eli olen äärimmäisen skeptinen tämänkin osalta.
Jep. Kaksi vuotta on pitkä aika kun auto tulee uunista ulos. Tuo voimansiirto ilman harvinaisia maametalleja näyttää olevan tavoite kuitenkin ja voihan se alkutuotannossa olla pienempi kuin mainittu tonni kun realisoituu.
 
Toki, julkaistu 2019 ja piti tulla 2021. Eikä auto täyttänyt mitään mitä he mainostivat.
Voi myös nähdä hyvää CT:ssa. Vuosi sitten vielä moni vihaaja piti ihan mahdottomana että koko kärry tulisi myyntiin. Maailma on erilainen jos on lasi puoli täysi tai puoli tyhjä. En ymmärrä mikä saa vihaajat jatkamaan ketjussa kun voisi keskittyä asioihin mitkä ovat omasta mielestä hyviä. Kai meitä on sitten moneen junaan, että joku saa kicksit vihaamisesta ja toinen ei.
 
Oltiin myös skeptisiä CT:n suhteen, mutta niin vain sekin on nyt myynnissä. Skeptinen hyvä olla, mutta skeptisyyden ja patologisen vihan välillä on harmaan eri asteita.

EU epäilee kiinan tukevan sähköautojen valmistusta epäreilulla tavalla. Halvat kiinakärryjen hinnat valtion tukien ansiota, tulleja tulossa?
Tuohon yhdistettynä tuo akkupassi niin helppo pistää tariffit Kiinan sähköautoille. Aikaisemmin ainakin mainittiin että lisätullit ei koske Teslan shanghain tehtaalta Eurooppaan tulevia kärryjä. Saa nähdä miten tuo akkupassi sitten Teslaa tulee koskemaan -27 alkaen.
 
Tuohon yhdistettynä tuo akkupassi niin helppo pistää tariffit Kiinan sähköautoille. Aikaisemmin ainakin mainittiin että lisätullit ei koske Teslan shanghain tehtaalta Eurooppaan tulevia kärryjä. Saa nähdä miten tuo akkupassi sitten Teslaa tulee koskemaan -27 alkaen.
Liekö paljon tarvii edes eurooppaan enää teslan kiinasta autoja tuoda, jos/kun saavat berliinin tehtaanlaajennuksen tehtyä. Se lisäisi 500000 euroopan tuotantokapasiteettiin. Akut tietty oma juttunsa, mutta silläkin puolella teslalla muitakin kuin kiinalaisia yhteistyökumppaneita/tehtaita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 269
Viestejä
4 503 043
Jäsenet
74 377
Uusin jäsen
JohanP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom