Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Intia taitaa olla siinä mielessä ongelmallinen että sinne pitäisi ensin saada oma tehdas. Verottavat länkkäri-autovalmistajia rankalla kädellä jos tuovat kosliaan sinne eli halpa 25k tesla on siellä 45k tesla jota ei kukaan osta.Eri asia, että kannattaako sitä puskea väkisillä länsimarkkinoille, vai kannattaako suoraan mennä Intian suunnalle?
Montako vuotta siitä ovat puhuneet vapor-roasterin ja pahasti myöhästyneen CT:n kera? Joku rakenteellinen ongelma niillä on firman sisällä, kun tavaraa ei tule ulos. Ja kuten totesin, ovat tehneet ja tekemässä varmaan lisää 3:sta halpista. Kun eivät muutakaan ole saaneet aikaiseksi. Miksi eivät ole saaneet, sitä en tiedä. Ehkä ne osien karsimiset purevat nyt perseeseen, kun heidän gigaosista ei saa kuin yhden mallin ulos? Katteet ainakin luisuneet siihen malliin, että vapaaehtoisesta halpuutuksesta ei ole ollut kyse. Jos ja kun Teslan missio on tehdä paljon halpoja autoja, niin luulisi b-segmentti kiinnostavan. Toki kun huolto ja muut eivät nytkään pysy perässä, niin hankala laajentaa. Katteen laskun kannattavuudenhan Elon perusteli sillä, että saavat rahat sitten myöhemmin myydystä kannasta muiden palveluiden kautta.Ihan mielenkiinnosta; miksi luulet, että eräällä arvokkaimmista yrityksistä ei olisi rahaa suunnitella, ja valmistaa "nopeastikin" halpist teslaa, jos vaan näkevät sen strategian mukaiseksi? Kai ne sen halpisteslan saa ulos, jos vaan näkevät kannattavaksi. Eri asia, että kannattaako sitä puskea väkisillä länsimarkkinoille, vai kannattaako suoraan mennä Intian suunnalle? Onko Euroopassa "oikeasti tarvetta" ts. voittokatetta jaossa pikkuTeslalla? Se kuitenkin maksaa varmasti sen 27-35k, niin ei se halpa ole.
Toki itsekin toivoisin sellaista pikku-golf-teslaa. Silleen, että kakkosauton helppo rooli sille jakautuisi.
Ihan mielenkiinnosta; miksi luulet, että eräällä arvokkaimmista yrityksistä ei olisi rahaa suunnitella, ja valmistaa "nopeastikin" halpist teslaa, jos vaan näkevät sen strategian mukaiseksi? Kai ne sen halpisteslan saa ulos, jos vaan näkevät kannattavaksi. Eri asia, että kannattaako sitä puskea väkisillä länsimarkkinoille, vai kannattaako suoraan mennä Intian suunnalle? Onko Euroopassa "oikeasti tarvetta" ts. voittokatetta jaossa pikkuTeslalla? Se kuitenkin maksaa varmasti sen 27-35k, niin ei se halpa ole.
Toki itsekin toivoisin sellaista pikku-golf-teslaa. Silleen, että kakkosauton helppo rooli sille jakautuisi.
No siitä en tiedä mikä on edellinen ollut, mutta kun tässäkin testissä ovat selkeästi ajelleet ilman takaosan lämmitystä ni kertoo totaalisesta tietämättömyydestä testattavaa autoa kohtaan, ni aika sama mitä ”faktoja” sieltä tulee ni luotettavuus on hyvin kyseenalainen.Eihän tässä nyt mistään näkemyksestä ollut kyse. TM:n edellisessä testissä testiauto oli kylmä. Ihan jääkylmä fakta, ei kenenkään mielipide.
e: Ja Kempparin kommentin perusteella testattu yksilö oli lämpöpumpullinen versio, varmaan sarjasta "Elon betatestaa tuotannossa".
Alea tiedossa ja korkotarjouksia läpi vuoden.
ID2 myynnin aloitusta on lykätty toukokuulle 2026. Tekniikan MaailmaJoku Mg4 on jo alle 30k ja tosiaan C3 saatavilla alle 25k hintaan niin saahan tuohon Teslakin jo puristaa. Id2 taitaa tuotannon lykkäämisenkin jälkeen olla tulossa ennen Teslaa.
Kiinavalmistus on se missä suurin osa Tesloista tehdään ja vaikuttaa siltä vielä pitkälle tulevaisuuteen vaikka kovasti tehtaita muuallekin puuhastellaan.
CT varmaan kannattelee jenkeissä kun varmasti myy. Valmistusmäärien katsoin ensin olevan suht pienet, mutta eipä F150 sähköversio myynyt kuin sen 25000 viime vuonna (vs muut F150 versioiden 750000), joten ihan loputtomasti markkinoita ei ole tuollekaan.
Miksi pitää ajaa takana lämmitys päällä jos kuski on yksin autossa?No siitä en tiedä mikä on edellinen ollut, mutta kun tässäkin testissä ovat selkeästi ajelleet ilman takaosan lämmitystä ni kertoo totaalisesta tietämättömyydestä testattavaa autoa kohtaan, ni aika sama mitä ”faktoja” sieltä tulee ni luotettavuus on hyvin kyseenalainen.
Ei tarviikaan, mutta sillon on ihan turha vertailla noilla asetuksilla Toyotan takajalkatilan lämpöä teslan takajalkatilan lämpöön..Miksi pitää ajaa takana lämmitys päällä jos kuski on yksin autossa?
Joku Mg4 on jo alle 30k ja tosiaan C3 saatavilla alle 25k hintaan niin saahan tuohon Teslakin jo puristaa. Id2 taitaa tuotannon lykkäämisenkin jälkeen olla tulossa ennen Teslaa.
Etupää ei myöskään Teslassa lämmennyt.Ei tarviikaan, mutta sillon on ihan turha vertailla noilla asetuksilla Toyotan takajalkatilan lämpöä teslan takajalkatilan lämpöön..
Parantaako? Ts. Teslalla ei taida olla rahoituspuolelta vielä samanlaista bisnestä kuin vanhemmilla toimijoilla...?Plussapuolella jos/kun korot lähtevät laskuun niin se parantaa marginaalia.
Auto käytännössä pelkkää lasia. Sit ajetaan vain kuskia lämmittäen, niin tottakai se vaikuttaa koko lämpötilaan. Tosin oli siinä kuskillakin lämpimämpi mitä ite pidän.Etupää ei myöskään Teslassa lämmennyt.
Ei sitä loputtomiin pysty kuluja lypsämään:Vuodessa muutaman tonnin valmistuskuluja saivat alemmaksi ja tänä vuonna kulujen tiputusta lisää. Kohta Highland alle 40k.Tesla improves cost of goods sold per vehicle once again
Tesla improved the cost of goods sold per vehicle to slightly above $36,000, continuing to improve on the metric with a sequential reduction in cost every quarter.www.teslarati.com
Even as we approach the natural limit of cost down
No siitä en tiedä mikä on edellinen ollut, mutta kun tässäkin testissä ovat selkeästi ajelleet ilman takaosan lämmitystä ni kertoo totaalisesta tietämättömyydestä testattavaa autoa kohtaan, ni aika sama mitä ”faktoja” sieltä tulee ni luotettavuus on hyvin kyseenalainen.
Mitä tuo uusi valmistustapa on niin ei ole kerrottu. Isaacsonin kirjassa on viitteitä siitä mihin suuntaan ollaan menossa.
Itse oletan että tuo Teslan seuraavan sukupolven auto on ominaisuuksiltaan vähintään vastaava kuin nykyinen kolmonen, kooltaan toki kompaktimpi ja pienemmällä akulla.
Itseasiassa Elon eilen muistutti puheessaan että jo vuosia sitten hän sanoi että Teslan suurin kilpailuetu tulevaisuudessa on "Manufacturing Tchnology".
Ei ole varmuutta siitä mikä lopullinen linjaston toteutus on. Konsepti voi olla 100% tuotantolinjastoon toteutettu tai sitten ei. Piru on yksityiskohdissa. Teslalla tapana lyödä pitkä päätyyn ja perään. Asiat muuttuvat matkanvarrella.Kyseessä on siis hyvin korkealta lintuperspektiivistä tarkasteltuna tämän videon asia:
Auto käytännössä pelkkää lasia. Sit ajetaan vain kuskia lämmittäen, niin tottakai se vaikuttaa koko lämpötilaan. Tosin oli siinä kuskillakin lämpimämpi mitä ite pidän.
36k$ taitaa kuitenkin olla koko malliston keskimääräinen valmistuskustannus. Takaveto Model3 valmistus ei varmasti maksa lähellekään samanverran kuin neliveto ModelX:n ja mallikohtainen kate sitten enemmän määrittelisi sitä, onko näissä vielä varaa hinnanalennukseen vai ei.Ei sitä loputtomiin pysty kuluja lypsämään:
Toinen juttu on se, että jos tuotteen valmistushinta on 36+ k$, niin jää nuo marginaalit vähän ohuen puolelle "industry leading" tasolla, jos alle 40k pitää myydä.
Graafin mukaan jalkatila kylmää kyytiä.Auto käytännössä pelkkää lasia. Sit ajetaan vain kuskia lämmittäen, niin tottakai se vaikuttaa koko lämpötilaan. Tosin oli siinä kuskillakin lämpimämpi mitä ite pidän.
Sellaisiahan arvioita on esitetty, että Tesla ei lähtisi mukaan kaikkein edullisimpaan hintaluokkaan lainkaan. Tällä hetkellä tilanne on hyvä, eli hinnanalennukset on pystytty tekemään kannattavasti, mutta autojen keskihinta on silti suuri. Hinnan ollessa suuri, pystyy katetta tekemään helpommin. Jos ja kun markkinoille alkaa tulla 20 ke sähköautoja, niin niissä katteet ovat hyvin pienet ja riskit suuret, kun ainoastaan volyymillä voi tehdä tiliä. Ehkä Teslalta ei koskaan tule 20ke autoa.En usko, että Tesla pystyy pidemmässä juoksussa kilpailemaan auton hinnalla kiinalaisten kanssa. Perinteisesti ainoa tapa erottua kiinalaisista on tehdä parempia tuotteita. Jos valitsevat hintakilpailun se johtaa lopulta laadun laskemiseen entisestään, tyytymättömiä asiakkaita ja lopulta tuotteista ei saa enää sijoittajia tyydyttävää katetta ja yhtiön syöksykierre on edessä.
Toivottavasti ymmärtävät jälkimarkkinoinnin, laatutason ja viimeistelyn käyttökokemuksen merkityksen ennen kuin on liian myöhäistä.
Eikö Y:ssä muka ole etupenkkien alla takamatkustajille puhallusta samalla tavalla kuin kolmosessa? Olin siinä käsityksessä että olisi.Mistä niin päättelit? Eihän takatilojen jalkatilat sillä lämpene, ei ne puhaltimet ole sinne suunnattu.
Takajalkatilaan. Etujalkatilaan oli ihan hyvät lämmöt. Pikemminkin noissa ongelmana on ollu se et jaloille on liian kuuma.Graafin mukaan jalkatila kylmää kyytiä.
Kumpi on loogisempi selitys yhtiölle, jonka missio on tehdä mahdollisimman suurella voluumilla ” increasingly affordable electric vehicles”: a) Eivät tee ollenkaan halpoja autoja b) Ovat vaan myöhässä kilpailuun nähden? Vielä kun suuri johtaja selitteli tätä edellisessä osarissa, että auton katteella ei ole väliä, kun softasta revitään rahat.Sellaisiahan arvioita on esitetty, että Tesla ei lähtisi mukaan kaikkein edullisimpaan hintaluokkaan lainkaan. Tällä hetkellä tilanne on hyvä, eli hinnanalennukset on pystytty tekemään kannattavasti, mutta autojen keskihinta on silti suuri. Hinnan ollessa suuri, pystyy katetta tekemään helpommin. Jos ja kun markkinoille alkaa tulla 20 ke sähköautoja, niin niissä katteet ovat hyvin pienet ja riskit suuret, kun ainoastaan volyymillä voi tehdä tiliä. Ehkä Teslalta ei koskaan tule 20ke autoa.
Etujalkatilaan oli ihan hyvät lämmöt. Pikemminkin noissa ongelmana on ollu se et jaloille on liian kuuma.
36k$ taitaa kuitenkin olla koko malliston keskimääräinen valmistuskustannus. Takaveto Model3 valmistus ei varmasti maksa lähellekään samanverran kuin neliveto ModelX:n ja mallikohtainen kate sitten enemmän määrittelisi sitä, onko näissä vielä varaa hinnanalennukseen vai ei.
Ei sitä loputtomiin pysty kuluja lypsämään:
Toinen juttu on se, että jos tuotteen valmistushinta on 36+ k$, niin jää nuo marginaalit vähän ohuen puolelle "industry leading" tasolla, jos alle 40k pitää myydä.
Kyse nyt varmaan enemmänkin siitä mitä sillä rahalla saa. Itse oletan että tuo Teslan seuraavan sukupolven auto on ominaisuuksiltaan vähintään vastaava kuin nykyinen kolmonen, kooltaan toki kompaktimpi ja pienemmällä akulla.
Mutta HW4, kamerat, FSD yms. varmasti löytyvät autosta, infotainmentin ruutu voi olla himppasen pienempi toki auton fyysisestä koosta johtuen. Sähköauto-ominaisuudet ovat samoja, nopea lataus, esilämmitettävä akku, lämpöpumppu jne. varmasti tulee tuosta autosta löytymään.
Tapoja saada hintaa alemmaksi on tuotantoprosessin kehittäminen Fordin liukuhihnasta ns. "unboxed malliin" + gigacastingit, talon sisällä suunnitellut mikropiirit ja softa kaikkeen, 48V sähköt.
Se myönnettäköön että en käytä sitä automaattia itse koska en jaksa jatkuvaa huurteenpoistoa. Mulla on 20c pyyntinä manuaalilla, puhallus kaikkialle. Jaloille tulee aivan pirun kuumaa kokoajan. Norjan reissullakin poika piti usein jalkoja penkillä kun jalat ”paloi” kokoajan. Välillä tulee otettua jalkojen puhallus kokonaan pois, että saa vähän viileämmäksi sieltä.Ei ainakaan mulla ole se ongelma, joudun jokakerta laittamaan puhalluksen jaloille kun auto haluaa vain lämmittää etuikkunaa. Ja ei, jos mielestäsi tuossa on etujalkatilassa hyvät lämmöt, niin et tainnut katsoa sitä X-akselia ollenkaan. Auto saavuttaa 20C etujalkatilassa ~35 min lämmityksen alkamisen jälkeen. 15 min lämmityksen aloittamisen jälkeen autossa on vielä pakkasta etujalkatilassa.
Vertailuna, samassa ajankohdassa (15 min lämmityksen aloittamisesta) kun Teslassa on jaloissa pakkasta, niin Priuksessa on ~13C.
Missä kohtaa tuo sanotaan? Siellä ei näy kuin 2018 graafi pikaisella vilkaisulla.
Given Sandy Munro's estimates that it cost Tesla about US$33,600 to make a Model 3 last year (2022).
Highland jokseenkin ideana olla halvempi tehdä.
Tuo johdotus/kupari tiputtaa hintaa 48v järjestelmällä sekä voimansiirto tonnin edukkaampi.
Hienoa että olikin jo -18 eikä -22Missä kohtaa tuo sanotaan? Siellä ei näy kuin 2018 graafi pikaisella vilkaisulla.
Miten saa tonnin pois esim. Model 3 SR:n voimalinjaan verrattuna? Taitaa olla prosentuaalisesti aika paljon, mistä tuo oikein revitään?
Kai sä ymmärrät, että tuo tarkoittaa korjattuna noin 40 k$ hintaa nykyhetkeen?Hienoa että olikin jo -18 eikä -22
Kai sä ymmärrät, että tuo tarkoittaa korjattuna noin 40 k$ hintaa nykyhetkeen?
Mitä sä yrität näillä nyt oikeastaan todistaa? Kiinan sisämarkkinoilla myydään autoa hinnalla x? On siis pakko olla paljon halvempi valmistaa t. Tesla China Analyst. Hyvin uskottavaa.Tuossa kiinalaisten analyysi viime vuodelta 28k sekä (toinen) lähdeTesla's Model 3 Highland: Latest Rumors and Speculation
Tesla's Model 3 Highland refresh, including new design features, pricing, and production updates. The Highland promises innovation and affordability in the EV mwww.notateslaapp.com
Tesla Model 3 'Project Highland' To Start Deliveries in October, Will Be More Affordable
Reports from China show that refreshed Model 3 mass-production will start next month, with deliveries planned in October at a more affordable pricewww.autoevolution.com
Eikös tässä kyselty lähinnä onko mahdollisia hinnan tiputuksia mahdollista tehdä. Ja näyttää siltä että kyllä voi jatkossakin puristaa Tesla 3 hinnan alle 40k. Sitä en osaa sanoa mikä se kipuraja lähtöhinnalle tässä lähiaikoina on, mutta ihmiset tuppaa ostamaan lisävarusteitakin. Eli jos hypoteettisesti ajateltaisiin että valmistuskulut olisi karvalakki Highlandissa tänä vuonna sen 35k Suomeen toimitettuna niin myyntihinta voi olla vaikka alkaen 34k kun monet ottaa siihen vaikka valkoisen sisustan ja punaisen ulkovärin sekä vetokoukun niin voittoa tulee heti.Mitä sä yrität näillä nyt oikeastaan todistaa? Kiinan sisämarkkinoilla myydään autoa hinnalla x? On siis pakko olla paljon halvempi valmistaa t. Tesla China Analyst. Hyvin uskottavaa.
No laske mitä lasket, sinulla on selvästi oma visiosi. Kannattaa muistaa, että Tesla voi määrällisen tavoitteen saavuttamiseksi myydä autoja tappiollakin. Tai pitääkseen turhan isoksi rakennetut tehtaat käynnissä kunnes kysyntä paranee.Eikös tässä kyselty lähinnä onko mahdollisia hinnan tiputuksia mahdollista tehdä. Ja näyttää siltä että kyllä voi jatkossakin puristaa Tesla 3 hinnan alle 40k. Sitä en osaa sanoa mikä se kipuraja lähtöhinnalle tässä lähiaikoina on, mutta ihmiset tuppaa ostamaan lisävarusteitakin. Eli jos hypoteettisesti ajateltaisiin että valmistuskulut olisi karvalakki Highlandissa tänä vuonna sen 35k Suomeen toimitettuna niin myyntihinta voi olla vaikka alkaen 34k kun monet ottaa siihen vaikka valkoisen sisustan ja punaisen ulkovärin sekä vetokoukun niin voittoa tulee heti.
Tuota oli jo vuosi sitten avattu. Ei harvinaisia maametalleja.Tesla Teases Less-Expensive, Next-Gen EV Motor and Platform
The next-generation permanent magnet drive unit will be cheaper to manufacture and use no rare earth metals.www.cnet.com
Jep. Kaksi vuotta on pitkä aika kun auto tulee uunista ulos. Tuo voimansiirto ilman harvinaisia maametalleja näyttää olevan tavoite kuitenkin ja voihan se alkutuotannossa olla pienempi kuin mainittu tonni kun realisoituu.Noh nämä Teslan Battery/AI yms Day lupaukset ovat puhdasta sanahelinää ilman mitään faktoja tai konkretiaa eli olen äärimmäisen skeptinen tämänkin osalta.
Toki, julkaistu 2019 ja piti tulla 2021. Eikä auto täyttänyt mitään mitä he mainostivat.Oltiin myös skeptisiä CT:n suhteen, mutta niin vain sekin on nyt myynnissä. Skeptinen hyvä olla, mutta skeptisyyden ja patologisen vihan välillä on harmaan eri asteita.
Voi myös nähdä hyvää CT:ssa. Vuosi sitten vielä moni vihaaja piti ihan mahdottomana että koko kärry tulisi myyntiin. Maailma on erilainen jos on lasi puoli täysi tai puoli tyhjä. En ymmärrä mikä saa vihaajat jatkamaan ketjussa kun voisi keskittyä asioihin mitkä ovat omasta mielestä hyviä. Kai meitä on sitten moneen junaan, että joku saa kicksit vihaamisesta ja toinen ei.Toki, julkaistu 2019 ja piti tulla 2021. Eikä auto täyttänyt mitään mitä he mainostivat.
Oltiin myös skeptisiä CT:n suhteen, mutta niin vain sekin on nyt myynnissä. Skeptinen hyvä olla, mutta skeptisyyden ja patologisen vihan välillä on harmaan eri asteita.
EU epäilee kiinan tukevan sähköautojen valmistusta epäreilulla tavalla. Halvat kiinakärryjen hinnat valtion tukien ansiota, tulleja tulossa?
Liekö paljon tarvii edes eurooppaan enää teslan kiinasta autoja tuoda, jos/kun saavat berliinin tehtaanlaajennuksen tehtyä. Se lisäisi 500000 euroopan tuotantokapasiteettiin. Akut tietty oma juttunsa, mutta silläkin puolella teslalla muitakin kuin kiinalaisia yhteistyökumppaneita/tehtaita.Tuohon yhdistettynä tuo akkupassi niin helppo pistää tariffit Kiinan sähköautoille. Aikaisemmin ainakin mainittiin että lisätullit ei koske Teslan shanghain tehtaalta Eurooppaan tulevia kärryjä. Saa nähdä miten tuo akkupassi sitten Teslaa tulee koskemaan -27 alkaen.EU alkaa vaatia sähköautoilta akkupassin – uudistuksen luvataan hyödyttävän ostopäätöstä harkitsevia
EU-alueella myytävissä uusissa täyssähköautoissa on helmikuusta 2027 lähtien oltava niin sanottu akkupassi.www.ksml.fi