Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Juu, itsekin tehnyt tuon päätöksen ainakin kolme kertaa (kaikkina kertoina tullut etuveto lopulta käyttöön).

Mutta ihan mielenkiintoista nähdä kuinka hienojakoiset ne matriisivalot ovat kun lopulta kytketään päälle. Noissahan on aika isoja eroja vielä eri valmistajien välillä miten toimivat esim. mäkisessä maastossa (eli seuraavatko valot millä tavalla maaston muotoja). Sinänsä toki hyvä kun saisivat nyt edes toimimaan ja eiköhän ne ihan ok toimi kun näin kauan on kestänyt. Toki mikään kovin hyvä track record ei valojen kohdalla Teslalla ole.

Noi jenkkitestit isoilla vetomassoilla ovat aina vähän niin ja näin kun siellä lainsäädäntö elää riippuen osavaltiosta, eli riippuu siitä kuinka kovaa niillä saa oikeasti ajaa.
Sama se on euroopassa - eri maissa on eri säännökset ainakin nopeuksien suhteen.

Vetomassat taitavat sentään olla standardoituja.
 
Huhhuh, eikö tuolla jenkeissä ole mitään rajoituksia kärryillä? Yli satasta vedetään 5000kg lavetilla.

Ei, koska se on kommunismia. Jenkeissä ei tuo liikenneturvallisuus muutenkaan ole kunnossa (porukkaa kuolee kuin kärpäsiä, n. kolme kertaa enemmän kuin esim. Briteissä/Ruotsissa/etc per ajettu kilometri), joten ei tuota tarvitse kovin kummastella.

Nyt kun on lunta todella paljon niin on kyllä huikea ero nelivedon eduksi. Ei kyllä siis kokemusta takavetoisesta Teslasta, mutta kaikki aiemmat autoni ovat olleet etuvetoisia ja tällaisilla lumimäärillä on ollut aina ongelmia. Model Y Long Range sen sijaan tuntuu menevän todella helposti lumessa. Ei puhettakaan että jäisi jumiin.

Ei se vetokyky ole takavetoisessakaan ongelma, luulisin että kaikilla sähköautoilla tuo lisääntynyt paino takarenkailla auttaa tuossa. Itse en ole takavetoisallakaan jäänyt jumiin, paitsi kun tekee sen kuuluisan "upposi mahastaan", joka on suurin riski näillä keleillä. Ja siihen ei lisää pyöriviä renkaita auta. Mitä taas tulee nelivedon jälkeen takavetoiseen / etuvetoiseen siirtymisessä, niinhän sitä kuvittelisi ettei sitä päätöstä tee. Vaan itsekin olen kahdesti siirtynyt nelivetoisesta takaisin vajaavetoiseen, esim. viime autoni oli nelivetoinen ja meni sieltäkin mistä Model Y ei menisi. Silti, lopulta oikeasti päiviä ja tilanteita joissa sitä tarvitsee normaaliliikenteessä on niin vähäsen, ettei sillä ole mitään väliä. Valinta nasta vs kitkat on melkein tärkeämpi jos ajattelee päivittäistä ajoa, siinä kun on vaikutusta myös jarruihin - ja silti ajan vajaavetoisella kitkoilla.
 
Ei, koska se on kommunismia. Jenkeissä ei tuo liikenneturvallisuus muutenkaan ole kunnossa (porukkaa kuolee kuin kärpäsiä, n. kolme kertaa enemmän kuin esim. Briteissä/Ruotsissa/etc per ajettu kilometri), joten ei tuota tarvitse kovin kummastella.

Ei niillä ole autokouluakaan saati oikeita vaatimuksia ajotaidolle. Alaikäsille on jotain vaatimuksia hiukan enemmän, mutta toisaalta ajokortin saa aikaisimmillaan 14 vuotiaana esim. perhesyistä ja kaikki vissiin viimeistä 16 vuotiaana halutessaan. Aikuisena jos hankit ajokortin niin jossain osavaltioissa vaaditaan vain teoriakoe, ellei sitten nykyään jo kaikissa osavaltioissa ole pakollinen löyhä ajokoe.
 
Nyt kun on lunta todella paljon niin on kyllä huikea ero nelivedon eduksi. Ei kyllä siis kokemusta takavetoisesta Teslasta, mutta kaikki aiemmat autoni ovat olleet etuvetoisia ja tällaisilla lumimäärillä on ollut aina ongelmia. Model Y Long Range sen sijaan tuntuu menevän todella helposti lumessa. Ei puhettakaan että jäisi jumiin.

Nyt kitkat ja ennen ollut aina nastat.

Kadunvarsilla pelkästään tänään nähnyt jo kymmenen henkilöä koittamassa kaivaa autolle lapiolla tietä ja työntämässä autoja paikoissa joista teslalla pääsisi helposti ajamalla pois.

Ei kyllä tule koskaan enää ostettua muuta kuin neliveto autoja.

Enemmän se maavara merkitsee kuin vetotapa. Vajaavetoisista suosin itse kyl etuvetoa.
 

Mielenkiintoinen haastattelu Teslan ja perinteisten merkkien eroista sekä mitenkä mm. nuo 3/y kehittyneet ja spekulointia uudesta halvasta teslasta. Kiinalaiset tietysti kärkkyy perskärpäsenä.
 
GEQPZZLWAAA5cs9.jpeg


Voiko tuo pyyhkijä olla noin huonosti suunniteltu vai onko tuossa joku rikki?
 
Tuskin, kun olin käsittävinä että olisi pystyssä vakiona ilmanvastuksen takia. Taino, en tiedä rakenteesta että kait se joku viritelmä voi olla.
 
Nopeasti tippui korko 2.49%.
Screenshot_2024-01-19-21-39-44-817_com.brave.browser.jpg

Polttelee kyllä.. oiskohan toivoa, että model y juniperissa oisi lämpöpumppu uusittu tms. ? Tai että ois virran ulosottoa.

Kaippa sitä pitää edelleen odotella. 225km pitäisi päästä 110-115kmh keskinopeudella talvellakin. Ei taida takaveto siihen riittää

Mut on kyl kova toi Teslan hinta/tila/laatusuhde.
 
Kannattaa tosin itse mennä tilat (varsinkin takakontti) toteamaan. Litrat ovat todella isot, mutta ei tuo takakontti ilmoitettuun lukemiin suhteutettuna ole niin ison oloinen. Toki tilava se on, ei siinä.
 
Polttelee kyllä.. oiskohan toivoa, että model y juniperissa oisi lämpöpumppu uusittu tms. ? Tai että ois virran ulosottoa.

Kaippa sitä pitää edelleen odotella. 225km pitäisi päästä 110-115kmh keskinopeudella talvellakin. Ei taida takaveto siihen riittää

Mut on kyl kova toi Teslan hinta/tila/laatusuhde.
Ei mitään toivoa karvalakilla noilla nopeuksilla ellet aja lämpimästä tallista pilkkihaalari päällä ikkuna raollaan ilman puhallinta kun pakkasta -25.
Tuo ilppi varmaan kohtuu samanlainen mitä tekniikan maailman testissä oleva Highland, josta tulee tulokset kuukauden päästä, tokihan Teslan kun tietää niin jatkuva kehitystyö niin jotain parannusta pitäisi olla vuodessa tapahtunut kun vertaa marraskuun Highlandiä ja tulevaa juniperia ehkä syyskuussa?
V2L juuri tullut cybertruckiin niin pitäisin aika ylläri pyllärinä jos tänä vuonna tulisi y malliin.
Iso auto kyllä, ehkä koiran omistajat yms kritisoineet takakonttia pitkulaksi ja tuttu valitsi skeida eunukin juurikin että saa kaksi koiraa rinnakkain eikä peräkanaa.
 
Polttelee kyllä.. oiskohan toivoa, että model y juniperissa oisi lämpöpumppu uusittu tms. ? Tai että ois virran ulosottoa.

Kaippa sitä pitää edelleen odotella. 225km pitäisi päästä 110-115kmh keskinopeudella talvellakin. Ei taida takaveto siihen riittää

Mut on kyl kova toi Teslan hinta/tila/laatusuhde.
Minä lähinnä ajattelen tuota Teslan hinta/"laatu" suhdetta kuin ajattelisin Dacian hinta/"laatu" - suhdetta.
Molemmat tekee hommansa. Halvalla saa halpaa.
 
Minä lähinnä ajattelen tuota Teslan hinta/"laatu" suhdetta kuin ajattelisin Dacian hinta/"laatu" - suhdetta.
Molemmat tekee hommansa. Halvalla saa halpaa.
Niin dacialla saa 10v wanhaa rellun tekniikka ja teslalla saa 10v edellä olevaa sähköautotekniikkaa? Autoteknisesti Tesla ei riemuvoitto toki ole, mutta sisuskalut kyllä aivan toiselta planeetalta. Ehkä nuo gigacastingit ja hardwaret samaa tasoa yleisesti sitten muillakin tulee olemaan 2030 luvulla.
 
Minä lähinnä ajattelen tuota Teslan hinta/"laatu" suhdetta kuin ajattelisin Dacian hinta/"laatu" - suhdetta.
Molemmat tekee hommansa. Halvalla saa halpaa.
Näitä muutamia tämän ketjun kommentoijia jotka ei ole ikinä Teslaa omistanut on kyllä veikeää lukea. Aivan kuin olisi syvää katkeruutta tms. merkkiä kohtaan.:lol:
 
Pitäiskö teidän kemppari ja Markkanen katsoa asiaa vähän vähemmän Teslan "underdog" asenteen kautta? Minusta vertauksen Daciaan järkevänä halpuuttajana voi ottaa ihan kehunakin. Molemmissa merkeissä valitettavasti joutuu myös tekemään uhrauksia sen kautta, että myyjä on saavuttanut tietyn hintatason.
 
Niin dacialla saa 10v wanhaa rellun tekniikka ja teslalla saa 10v edellä olevaa sähköautotekniikkaa? Autoteknisesti Tesla ei riemuvoitto toki ole, mutta sisuskalut kyllä aivan toiselta planeetalta. Ehkä nuo gigacastingit ja hardwaret samaa tasoa yleisesti sitten muillakin tulee olemaan 2030 luvulla.
10v edellä? Missä asiassa? Tehoja on mutta korealaiset ovat aina olleet pihimpiä.
 
Pitäiskö teidän kemppari ja Markkanen katsoa asiaa vähän vähemmän Teslan "underdog" asenteen kautta? Minusta vertauksen Daciaan järkevänä halpuuttajana voi ottaa ihan kehunakin. Molemmissa merkeissä valitettavasti joutuu myös tekemään uhrauksia sen kautta, että myyjä on saavuttanut tietyn hintatason.
Mitäs Tesloissa on halpuutettu? Pysäköintitutkat se on selvä ja ehkä myös viikset. Mitä muuta?
 
Mitäs Tesloissa on halpuutettu? Pysäköintitutkat se on selvä ja ehkä myös viikset. Mitä muuta?
Kaikki. Sehän se Elonin tavoite aina on ollut, halpa sähköauto? Ei halpuuttaminen aina negatiivista tarkoita vaikka selvästi siihen suuntaan yrität tästä väittelyä kehittää. Mainitsemasi jutut ovat ominaisuuksia jostain voidaan olla montaa mieltä. Tutkien poisto kertoo minusta enemmän (suunnittelun) laadunhallinnan ongelmista kuin hinnasta, ei tuollaista olisi saanut toteuttaa ilman ehjää korvaavaa ratkaisua.
 
Sitä minäkin vähän ihmettelen, että jos Muski sanoo että tarkoitus tehdä halvin sähköauto ikinä, ja onnistuu siinä, niin miten se Dacian vertaaminen on väärin?

Eikö Dacia juuri tehty sitä varten että peräkylän ukoilla olisi varaa ostaa uusi auto? Halpuutusta.
 
Kerro nyt mitkä? Miksi Elon virittelisi kameroita ja lisää kaiuttimia ja näyttöjä jos pitäisi tehdä vaan mahdollisimman halpa sähköauto?
Johan se halpuutus seisoo Teslan omassa toiminta-ajatuksessakin :D Ihan oikeastiko haluat vääntää yrittääkö Tesla tehdä autot mahdollisimman halvalla vai ei? Kamerat tarvitaan ajamiseen, kajarit ja näyttö auton myymiseen.
1705790635301.png
 
Johan se halpuutus seisoo Teslan omassa toiminta-ajatuksessakin :D Ihan oikeastiko haluat vääntää yrittääkö Tesla tehdä autot mahdollisimman halvalla vai ei? Kamerat tarvitaan ajamiseen, kajarit ja näyttö auton myymiseen.
1705790635301.png
Et edelleenkään vastannut kysymykseeni. Mitä Tesla on halpuuttanut. Halpuuttanut ja tehostaminen on eri asioita.
 
Et edelleenkään vastannut kysymykseeni. Mitä Tesla on halpuuttanut. Halpuuttanut ja tehostaminen on eri asioita.
Ollaan jo aika kaukana siitä keskustelun avauksesta, jossa yritin vinkata, että Daciaan rinnastamisesta ei välttämättä pidä vetää pellollista herneitä nenään. Loppujen lopuksi se on aika sama millä termillä Dacian tyylillä järkiperäistä karsimista ja oleellisuuksiin keskittymistä kutsuu.
 
Ollaan jo aika kaukana siitä keskustelun avauksesta, jossa yritin vinkata, että Daciaan rinnastamisesta ei välttämättä pidä vetää pellollista herneitä nenään. Loppujen lopuksi se on aika sama millä termillä Dacian tyylillä järkiperäistä karsimista ja oleellisuuksiin keskittymistä kutsuu.
Dacioissa taisi olla karsittu keskuslukosta lähtien. Se on halpuuttamista. Onko Tesloissa näkynyt vastaavaa? Paitsi ne parkkitutkat.
Eiköhän jokainen autovalmistaja halua tehdä mahdollisimman pienillä kuluilla autoja. Tyhmäähän se olisi tehdä tarkoituksella kalliilla jos voi tehdä halvemmalla tuotteen siitä kärsimättä. Moni autovalmistaja on kuitenkin yhtiömuodoltaan osakeyhtiö jonka päätarkoituksena on tehdä maksimaalista voittoa osakkeenomistajille.
 
Dacioissa taisi olla karsittu keskuslukosta lähtien. Se on halpuuttamista. Onko Tesloissa näkynyt vastaavaa? Paitsi ne parkkitutkat.
Eiköhän jokainen autovalmistaja halua tehdä mahdollisimman pienillä kuluilla autoja. Tyhmäähän se olisi tehdä tarkoituksella kalliilla jos voi tehdä halvemmalla tuotteen siitä kärsimättä. Moni autovalmistaja on kuitenkin yhtiömuodoltaan osakeyhtiö jonka päätarkoituksena on tehdä maksimaalista voittoa osakkeenomistajille.
Johan se koko käyttöliittymäkin on karsittu yhteen ruutuun sopivaksi kulujen karsimiseksi. Toiset tykkää, toiset ei. En ihan oikeasti ymmärrä miten tästä voi saada jonkun väittelyn, kun kyse on koko merkin perusajatuksesta. Ihan kuin Daciallakin.
 
Itselleni ainakin sopii, että tehdään halvalla, kunhan se ei tarkoita huonoa. Itse ainakin ostan mieluiten tuotteen jossa hinta ja laatu kohtaavat niin että käytetyllä rahalla saa mahdollisimman paljon.

Joku Rolls Royce on varmaan ihan hieno jne. Mutta ei tuossa hinta ja laatu kohtaa mitenkään ainakaan näin normaaleille ihmisille.

~50k€ model Y:stä on mielestäni ihan hyvä hinta, mutta toki maksaisin tuosta mieluummin vaikka vain ~30k€ ja toivon että Tesla saa tehostettua tuotantoaan niin että kun vaihdan Y:ni uuteen autoon, saisin seuraavan Teslan paljon halvemmalla.

Parkkisensorien poisto oli kyllä huono asia tehdä ennenkuin vision oli olemassa, mutta toisaalta nyt olen tyytyväinen että sensorit oli poistettu koska nykyinen 3D vision tuntuu olevan todella hyvä, enkä tätä kyllä vaihtaisi ikinä parkkisensoreihin.
 
~50k€ model Y:stä on mielestäni ihan hyvä hinta, mutta toki maksaisin tuosta mieluummin vaikka vain ~30k€ ja toivon että Tesla saa tehostettua tuotantoaan niin että kun vaihdan Y:ni uuteen autoon, saisin seuraavan Teslan paljon halvemmalla.

Muutenhan tässä ei ole mitään, mutta tehostuminen on ollut kyllä todella hidasta ja hinnanalennukset on liittyneet joka kerta kysynnän hiipumiseen, eikä saavutettuihin kustannussäästöihin. Säästöjäkin on viimeisen parin vuoden aikana se tonni-pari per auto tullut, mutta hinnat tippuneet moninkertaisesti ja jos näiden kustannussäästöjen kautta odottaa Teslan hintojen alenevan niin ei kyllä ymmärrä yhtään miten Tesla (ja muutkin) tuotteitaan hinnoittelee.

Hinnat tullee laskemaan jatkossakin, mutta mistään tehostumisesta tässä ei ole kyse, vaan ihan kysynnän kasvattamisesta. Ja vaikka Teslalasit silmillä haluaakin uskoa, että on itsekin tässä voittaja, niin ihan aikuisten oikeasti turpaan tulee joka kerta kun saman tuotteen hinta laskee, ja vaikka paperilla sen uuden auton hinta laskee, sen edellisen arvonalenemaa ei pääse karkuun... se nykyinen auto on kuitenkin se, johon sen pääomasi olet jo sijoittanut.
 
Ihan samalla tavalla noi muidenkin merkkien arvo on pudonnut. Niissä tilanne on oikeastaan vielä pahempi kun uudesta joutuu maksamaan valmistajan alentamattoman hinnan, mutta käytetyt myydään Teslan pudottaman hintatason mukaan.

Kolme vuotta vanhaa sähköaudia tai mersua saa puoleen hintaan alkuperäisestä eli 30-40te halvemmalla kuin alunperin, käytetyn ID4 GTX:n hinta on pudonnut 25-30te siitä mitä oli uutena, jne. Mustang Mach-E:n käytettyjen hinnasta on lähtenyt todella rajusti verrattuna siihen mitä niistä on maksettu, jne.
 
Ihan samalla tavalla noi muidenkin merkkien arvo on pudonnut. Niissä tilanne on oikeastaan vielä pahempi kun uudesta joutuu maksamaan valmistajan alentamattoman hinnan, mutta käytetyt myydään Teslan pudottaman hintatason mukaan.

Kolme vuotta vanhaa sähköaudia tai mersua saa puoleen hintaan alkuperäisestä eli 30-40te halvemmalla kuin alunperin, käytetyn ID4 GTX:n hinta on pudonnut 25-30te siitä mitä oli uutena, jne. Mustang Mach-E:n käytettyjen hinnasta on lähtenyt todella rajusti verrattuna siihen mitä niistä on maksettu, jne.
Piti ihan kurkata pikaisesti autotalli comista Id.4 gtx hintoja niin totta tosiaan reilu vuoden vanhaa GTX:ää tarjolla 44k eli tuommonen 20k vuodessa arvonalenema. En kyllä ostaisi vielä tuohonkaan hintaan edes uutena tuota.

E: Tosin enemmän naurattaa nuo vuoden tai kaksi vanhat model-y long-ranget joilla pyynti 50-53.
 
Johan se koko käyttöliittymäkin on karsittu yhteen ruutuun sopivaksi kulujen karsimiseksi. Toiset tykkää, toiset ei. En ihan oikeasti ymmärrä miten tästä voi saada jonkun väittelyn, kun kyse on koko merkin perusajatuksesta. Ihan kuin Daciallakin.
Halpuuttaako Applekin kun jättää pois asioita tuotteistaan ja tekee minimalistisuus edellä.
 
Ihan samalla tavalla noi muidenkin merkkien arvo on pudonnut. Niissä tilanne on oikeastaan vielä pahempi kun uudesta joutuu maksamaan valmistajan alentamattoman hinnan, mutta käytetyt myydään Teslan pudottaman hintatason mukaan.

Kolme vuotta vanhaa sähköaudia tai mersua saa puoleen hintaan alkuperäisestä eli 30-40te halvemmalla kuin alunperin, käytetyn ID4 GTX:n hinta on pudonnut 25-30te siitä mitä oli uutena, jne. Mustang Mach-E:n käytettyjen hinnasta on lähtenyt todella rajusti verrattuna siihen mitä niistä on maksettu, jne.

Jos nyt vastasit mun viestiin niin meni kyllä pointti täysin ohi.

Pointti ei ollut se, että vain Teslan hinnat laskisi. Pointti oli se, että korkeammalla hinnalla ostanut ei ole voittaja, ja hinnanalennukset ei historiallisesti ole perustuneet mihinkään tehostumisiin.
 
Hinnat tullee laskemaan jatkossakin, mutta mistään tehostumisesta tässä ei ole kyse, vaan ihan kysynnän kasvattamisesta. Ja vaikka Teslalasit silmillä haluaakin uskoa, että on itsekin tässä voittaja, niin ihan aikuisten oikeasti turpaan tulee joka kerta kun saman tuotteen hinta laskee, ja vaikka paperilla sen uuden auton hinta laskee, sen edellisen arvonalenemaa ei pääse karkuun... se nykyinen auto on kuitenkin se, johon sen pääomasi olet jo sijoittanut.
No joo, mutta ajan nykyisen paaliin asti, sitten jos uusi on halventunut niin se on vaan hyvä asia. Itselläni ongelma ei ole niinkään se mitä auto maksaa uutena vaan se, että kilometrejä tulee niin paljon että auton arvo romahtaa nopeasti jokatapauksessa nollaan. Kohta vuosi täynnä ja ekana vuotena näyttää tulevan noin 45tkm. Ei tuolla ole 5v ikäisenä kuitenkaan juuri mitään arvoa kun mittarissa on reilusti yli 200tkm. Tai tuossa kohdin arvoon ei ainakaan vaikuta se että onko uuden hinta 60 vai 40k€. Enemmänkin auton ja akun kunto.

Tarkoitus on ajella sellainen 400tkm ja sitten ostaa uusi. Jos akku on vielä kohtalaisessa kunnossa ja saan hankittua omakotitalon tai mökin siihen mennässä niin otan tuosta akun sähkövarastoksi taloon.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti pitää olla aina uusi joka ajetaan paaliin, esimerkiksi käytetty vähän ajettu puoleen hintaan ei käy.
Säästyneillä rahoilla voisi käydä vaikka Thaimaassa parin kuukauden välein.
 
Tietysti pitää olla aina uusi joka ajetaan paaliin, esimerkiksi käytetty vähän ajettu puoleen hintaan ei käy.
Säästyneillä rahoilla voisi käydä vaikka Thaimaassa parin kuukauden välein.
Linkkaileppa muutama vähän ajettu MY 25k€ hintaan, niin käyn heti huomenna hakemassa.
 
Jatko. Y modeli siis paras talviauto tähän mennessä koskaan. Ihan turha nillittää, on ollut bmw, volvo, mersudes, bensa, diisel, hubridi, kaikki nämät. ja mitsubissi. ja tojota. ja ford. prkl. ja saab.
(kyllä ollut näitä kaikkia laitteita ). edit. : niin -on.
ei vanha mies enää jaksa autolla ajaa --

Miten hyvin Y:n neliveto toimii? Ilmeisesti mitään jatkuvaa nelivetoa ei ole ja joku mainitsi pitkän viiveen että etupää kytkeytyy päälle. Loskassa kun kohta ajellaan silloin kaipaisi jatkuvaa nelivetoa varsinkin kaistanvaihdossa motarilla.

Maavaraa saisi olla enemmän, löytyyköhän Y:hyn jotain lift-kittiä?
 
Maastoavustuksella nelikko on "kiinteänä" päällä, aloin käyttämään lumipöperökeleillä tätä.
Normaalisti se on nopeasti kytkeytyvä, Y on siis takavetoinen pääsääntöisesti; pitää ajaa ja polkea päättäväisesti, jos liukkaalla liruttelet höyhenkaasulla liikkeelle niin ensin hiukan sutii eikä mitään tapahdu kunnes etupää tulee mukaan, kun tiedostaa tämän ja polkee hieman päättäväisemmin niin jää se "epävarmuus" pois liikahdettaessa.
 
Maastoavustuksella nelikko on "kiinteänä" päällä, aloin käyttämään lumipöperökeleillä tätä.
Normaalisti se on nopeasti kytkeytyvä, Y on siis takavetoinen pääsääntöisesti; pitää ajaa ja polkea päättäväisesti, jos liukkaalla liruttelet höyhenkaasulla liikkeelle niin ensin hiukan sutii eikä mitään tapahdu kunnes etupää tulee mukaan, kun tiedostaa tämän ja polkee hieman päättäväisemmin niin jää se "epävarmuus" pois liikahdettaessa.

M3LR kun koeajelin niin vähän jäi semmoinen etiäinen et 50-60 jälkeen veto jää edestä kokonaan pois. Toimiiko yyssä samoin?
 
Miten hyvin Y:n neliveto toimii? Ilmeisesti mitään jatkuvaa nelivetoa ei ole ja joku mainitsi pitkän viiveen että etupää kytkeytyy päälle. Loskassa kun kohta ajellaan silloin kaipaisi jatkuvaa nelivetoa varsinkin kaistanvaihdossa motarilla.

Maavaraa saisi olla enemmän, löytyyköhän Y:hyn jotain lift-kittiä?


Tuo on varmaan ainut katulaillinen suomessa. Coilovereita saa, mutta saako sitten tarvittavia hyväksyntälappuja.
 
Omasta näkökulmastani allekirjoitan kyllä mielelläni tuon halpuuttamisen Teslan ydinideana. Siihen tulisi ehkä vain lisätä ehkä innovatiivisuus. Sanoisin, että innovatiivinen halpuuttaja kuvaa Tesla erittäin hyvin.

Perusteluiksi kuvaisin esimerkiksi jo ihan niitä automaattisia tuulilasinpyyhkijöitä: Säästösyistä
alan standardiratkaisut veks ja tilalle oma innovatiivisesti kameraan perustuva naurettavan huono kötöstys. Jos tämä olisi tullut vaikka Mersulta, niin kamera olisi ensin tukena ja se olisi parissa mallissa hirvee kallis yhdistelmä himmeli ja vasta ehkä myöhemmin pelkästään kamera. Onhan tuo innovatiivista keskittää kaikki samoihin antureihin/kameraan, mutta isona ajurina siinä on se halpuutus.

Sama parkkitutkissa: Innovatiivisesti tutkat veks niin saadaan halvalla autoa markkinalle, mutta käyttökelpoinen apuri tuli vasta nyt jouluna. Ja sekin on selkeästi osin huonompi ja vain osin parempi: Yleensä se on hyvä, mutta esim jotkin ehkä valkoiset pinnat, heijastukset ja sellaiset aiheuttaa ihme epätarkkaa sekoilua ( oma autokatos tällainen ). Enemmän alkoi hämmentää että miksi oikeaa 360 kameraa ei ole, eikö haluta maksaa lisenssiä (= halpuutetaan).

Kolmas on autopilot ja eritoten adaptiivinen vakkari. Ei mitään saumoja verrata muihin alan huippuihin - onnetonta harrastelua. Haamujarruja, ratin venkoilua ja yleistä sekoilua aivan omalla tasollaan. Varmaan Kaliforniakelissä toimii hyvin pitkiä aikoja, mutta itse en ole vielä 2kk omistuksessa sellaiseen keliin pidemmässä ajossa törmännyt. Volvon tiimistä tällaisen ratkaisun esittäjä oltais irtisanottu, koska arvoissa on turvallisuus.

Toisaalta innovatiivisuus ilman laatuvaadetta arvoissa voi viedä ratkaisuja todella merkittävästi aina ajoittain eteenpäinkin. Tästä esimerkkinä rohkeasti kaikille autoille annetut tehoreservit ja osin tämänkin ansiosta erinomaisesti toimiva voimalinja. Samoin akun lämmönhallinta, ennakkoluuloton energian käyttö akun valmistelussa ja tekniset ratkaisut antaa mielestäni parhaimman keskihintaluokan latauskokemuksen. Markkinoilla on tekemistä näiden saavuttamiseen, ja näyttää olevan esim kiinalaisille yllättävän vaikea asiallisessa hintaluokassa. Vrt esim Audin huippumallin hyvä lataus: Kompleksinen ja varmasti kallis lämmitys/jäähdytys, BMS yleensä ja taso ehkä vain sama. Laatu maksaa, kun ei uskalleta ottaa riskejä.

Innovatiivisuus voi OTAn myötä myös ratkoa näitä ongelmia esittämiäni haasteita, joskaan ei kannata pidätellä hengitystä. Sen verran niitä rummutetaan ja sen verran on jo aikaa kulunut. Teslan sinällään sutjakan softakehityksen arvoista kertoo mielestäni oleellisen esimerkiksi se, että jouluna autowiperit saa viimein päältä vakkarin kanssa, mutta käyttöliittymässä sanotaan toisin, esim vasemman rullan pikavalikossa.
 
M3LR kun koeajelin niin vähän jäi semmoinen etiäinen et 50-60 jälkeen veto jää edestä kokonaan pois. Toimiiko yyssä samoin?
Mielestäni ei, vakkari tiputtaa maastoavun pois, mutta ei muuten... Helppo testata kun olen paraikaa liikenteessä ja pääsen valtatielle jonkin ajan kuluttua.
 
En ihan oikeasti ymmärrä miten tästä voi saada jonkun väittelyn, kun kyse on koko merkin perusajatuksesta. Ihan kuin Daciallakin.

Tavallaan ymmärrän tuon sun pointin, mutta ymmärrän myös vastapuolen pointin.

Molemmat yrittää tehdä halvalla autoa, kyllä. Mutta siihen ne yhtäläisyydet loppuu.

Dacian idea on tehdä vanhalla hyväksi havaitulla tekniikalla karsittuja autoja jotta niistä saadaan työjuhtia työmatkaan ja arkeen.

Teslassa on varusteet ja ominaisuudet huippuluokkaa ja esim highlandissa myös materiaalit sisustassa jne.
Teslan halvan auton idea perustuu tuotantolinjaan jonka vuoksi pystytään tekee halvalla, sekä siihen ettei ole markkinointia, jälleenmyyjäverkostoa jne. Tämä on juuri se syy miksi tesla myy hinnanpudotuksista huolimatta autoja edelleen voitolla toisin kuin muut merkit. Tähän on vaikea muiden lähteä kilpailemaan vielä.
Toki myös kaikki yritetty tehdä sen näytön taakse jotta osia olisi vähän ja asiat voidaan päivittää etänä. Mutta se ei perustu samaan ideologiaan kuin dacian karsiminen.

Miten hyvin Y:n neliveto toimii? Ilmeisesti mitään jatkuvaa nelivetoa ei ole ja joku mainitsi pitkän viiveen että etupää kytkeytyy päälle. Loskassa kun kohta ajellaan silloin kaipaisi jatkuvaa nelivetoa varsinkin kaistanvaihdossa motarilla.

Maavaraa saisi olla enemmän, löytyyköhän Y:hyn jotain lift-kittiä?
Y:stä ei ole omakohtaista kokemusta mutta siinähän ei tuota Snow modea ole ollut mikä kolmosessa on. Tästä vähän ristiriitaista tietoa et oisko tuo nyt jo tullut myös yhyn vai ei.
Mutta kolmosessa neliveto tulee niin nopeasti ettei itse ehdi tajuamaan ja Snow modessa menee sit jatkuvana nelivetona. Tuo siis hoituu taustalla ite, et voi siihen vaikuttaa koska on Snow mode ja koska ei. Menee kyllä kolmonen ainakin kuin kiskoilla liukkailla keleillä, ei mitään ongelmaa.

S3xy buttoneilla kun softasta seurasin, niin Snow mode päällä menee itseasiassa niin, että hiljaisessa nopeudessa regenerointi siirtyy etupainotteiseksi, kun kesällä on vain takana. Mutta sit huomasin, että tietyssä kovemmassa nopeudessa (60-80 ainakin) ei menekään samalla kaavalla. Vaan edessä pidetään veto päällä ja takana jarrutetaan. Veto ei tietty ole kova, mutta sellainen et auton hallinta on ihan samanlainen kuin ilman jarrutustakin. Toimii todella hienosti.
 
Teslathan on maailman turvallisimpia autoja.
Kaipaisin vähän markkinointiosastolinejä parempia perusteluja, olletikkin kun keskustelu lähti sinun perusteluvaateista. Äkkiväärä luulisi trolliksi.

Autopilot ja Teslan adaptiivinen vakkari tekee ajoittain sopivissa olosuhteissa hengenvaarallisia liikkeitä. Todisteita netti täynnä ja varsin paljon kokemuksia täälläkin. Vaikka yksittäiset kokemukset ovatkin varsin arvottomia, niin puhutaan satakerroista verrattuna muiden ajamieni merkkien heikkouksiin samoissa ominaisuuksissa.
 
Tietysti pitää olla aina uusi joka ajetaan paaliin, esimerkiksi käytetty vähän ajettu puoleen hintaan ei käy.
Säästyneillä rahoilla voisi käydä vaikka Thaimaassa parin kuukauden välein.
Käytetyistä pyydettiin enemmän kuin uudesta kun ostin. Toki jos käytetyn melkein uuden saa paljon halvemmalla kuin uuden niin ostan sellaisen.
 
Miten hyvin Y:n neliveto toimii? Ilmeisesti mitään jatkuvaa nelivetoa ei ole ja joku mainitsi pitkän viiveen että etupää kytkeytyy päälle. Loskassa kun kohta ajellaan silloin kaipaisi jatkuvaa nelivetoa varsinkin kaistanvaihdossa motarilla.

Maavaraa saisi olla enemmän, löytyyköhän Y:hyn jotain lift-kittiä?
Saahan sitä toki valittua jatkuvan nelivedon päälle kun haluaa. Normi tilassa lähinnä takavetoinen ja muuttuu nelivedoksi jos sutii tms.

Kulutus varmaan vähän isompi jatkuvalla nelivedolla, joten sinänsä hyvä että saa valita koska sitä käyttää ja koska ei. Kesällä tarvetta kun ei yleensä ole.
 
Kyllä MYP vetää pakkonelikkona yli 130km/h, enempää en viittiny kun tuli väkeä perä edellä vastaan.
 
Miten hyvin Y:n neliveto toimii? Ilmeisesti mitään jatkuvaa nelivetoa ei ole ja joku mainitsi pitkän viiveen että etupää kytkeytyy päälle. Loskassa kun kohta ajellaan silloin kaipaisi jatkuvaa nelivetoa varsinkin kaistanvaihdossa motarilla.
Normiajossa on toiminut hyvin. Pienen hetken se ainakin taajamassa antaa perän sutaista ennen kuin etupää tulee mukaan. Ajelin bensa-etuvedolla nyt kovilla pakkasilla ja kun vaihtoi takaisin teslaan, niin vasta sitten kunnolla huomasi eron teslan hyväksi (esilämmitys ja neliveto jne).
Isommissa nopeuksissa on vähän vaikeampi arvioida nelivetoa. Välillä etupää lienee mukana ja yleensä varmaan ei. Sitä ei ajaessa mistään näe mutta ei toisaalta ole tullut isolla tiellä sellaista tilannetta vielä, että olisin erityisesti huomannut, että nyt etupää ei ole mukana mutta pitäisi olla.
Loskavallin ylitys on aina ärsyttävää, kun on leveät renkaat. Nuo 255 on vähän leveät ainakin loskalla. Toistaalta sama se oli aiemmassa nelivetohybridissä.
Off road -modea tulee käytettyä lähinnä pihaan ajaessa, jos on jäätä tai piha auraamatta. (jyrkähkö rinne meillä, harvalla sama tarve). Pari kertaa ei ole ilman offroadia päässyt pihaan. Offroad päällä selkeästi etupää on enemmän "yhtäpuuta" perän kanssa. Offroad-modella menee hitaassa vauhdissa joku ristiriipunta-moodi päälle, jos meinaa jäädä jumiin. Jarruttaa pyöriä yksi/kaksi kerrallaan, kun hakee pitoa. Isommilla nopeuksilla ei ole kokemuksia offroadista tai slipstartista.
Paikaltaan liukkaalla ylämäkeen lähtö on sähköllä (ja kun on 2 moottoria) aika paljon helpompaa kuin polttomoottorivehkeillä. Auto pysyy holdilla paikoillaan ja lähtee liikkeelle sutimatta täysin eleettömästi (jos vaan on renkaiden puitteissa mahdollista).
Todella liukkaalla ja jyrkässä mäessä keula alaspäin olen saanut aikaan tilanteen, että auto ei pysy paikallaan "käsijarru" päälläkään kun ottaa vain takapyöriin. Auto alkaa herjaamaan, kun huomaa, että ei pysykään paikoillaan. Saisi lukita kyllä etupyöriäkin jotenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 259
Viestejä
4 501 903
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom