Ajelin päivällä vähän mutkan kautta asioille ja otin arvoja talteen S3XY dashboardilta. Lenkkiä tuli yhteensä 40km josta alkuu n. puolet hitaampaa taajama-ajoa ja loput motaria. Huomenna näyttäisi olevan jotakuinkin samanlainen keli, hieman enemmän pakkasta, niin voisi kauppareissulla ajaa tuon saman lenkin Chillaillen ja kattoa muuttuuko mikään.
Tänään lähtiessä akun lämmöt -13 astetta ja max discharge 114kW. 20km jälkeen akku 2.5 astetta ja max discharge 208kW. Motaripätkän jälkeen akku 8 astetta ja max discharge 253kW. Vaikutti että jossain 7.5 asteen kohdalla lopetti akun lämmityksen koska etumoottorin tehot meni nollaan. Kulutus 37,2kWh/100km välietapissa ja lopussa 30,7kWh/100km.
Laturilta palatessa lämpimällä akulla sitten 201kWh/100km motaria pääosin. Luonnollisesti en esilämmittänyt akkua mennessä jotta auto pääsee oikeutetusti kitisemään laturille navigoinnista...
Olikin vähän enemmän pakkasta kun eilen, mutta ajelin saman 40km lenkin kuitenkin Chill-moodissa. Pakkasta oli eilen -17 auton mukaan ja tänään -26. MY LR -23 siis kyseessä.
Lähdössä akun lämpö -14 astetta ja max discharge 114kW.
20km jälkeen akku 1.5 astetta ja max discharge 241kW. Kulutus 40,2 kWh/100km.
Motarin jälkeen akku 6.5 astetta ja max discharge 268kW. Kulutus 35,5 kWh/100km.
N. 6 asteen kohdalla vaikutti että etumoottorin käyttö loppui.
Paluu laturilta kotiin 23,6kWh/100km.
Tuosta max dischargesta: MY LR tehot on rajoitettu n. 300kW, boostin kanssa enemmän. Eli tuo arvo taitaa kertoa vain paljonko akusta olisi mahdollista ottaa tehoa...
Elikkäs pakkasta melkein 10 astetta enemmän joten kulutuslukemista hankala sanoa mitään muuta kuin että kylmää kyytiä. Akun lämpötila nousi kuitenkin hyvinkin samaan tyyliin täysin samalla matkalla ja jotakuinkin samalla ajotyylillä. Eli ei tunnu olevan suuremmin merkitystä ainakaan ajossa.
Ainoa ero minkä huomasin lukemia tuijottaessa on että Chill-modessa etu- ja takamoottorin tehot ovat 0 kun auto ei liiku. Kun taas Normal-moodissa arvot ovat 2kW-3kW. Ajossa taas en huomannut mitään selkeää eroa, moottoreiden tehot vaihtelee ja kumpaakin käytetään enemmän ja vähemmän. Välillä etumoottorin teho vaikutti olevan tasaisesti 2kW kummassakin moodissa eli ilmeisesti tehoa otetaan vaikkei neliveto olisikaan käytössä? Voi olla lisälämmitystä kun pumppu ei riitä tms...
Chill-moodin hyöty tuntuu olevan kyllä aika marginaalinen. Ehkä tuosta on hyötyä jos pätkäajoa varten nappaa lämmityksen päälle 10min ennen lähtöä ja akkua ei tosiaan erikseen lämmitetä tuona aikana.
Chill-moodissa ajaminen on kyllä jotenkin ankeaa, voimapolkimen vasteessa tympeä kuminauhaefekti, polkaset ja odotat että jotain tapahtuu...