- Liittynyt
- 02.11.2016
- Viestejä
- 1 399
Kesällä eroa samantyyppisiin puikuloihin kuten Ioniq 6 ei juurikaan ole.
Tuossa nyt esim. Edmundsin kesäiset tulokset näille.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kesällä eroa samantyyppisiin puikuloihin kuten Ioniq 6 ei juurikaan ole.
Ihan en ole -30 asteen keleissä ajanut, mutta veikkaisin sun ajaneen just sellaisen pätkän millä auto vielä lämmittää itseään. Sen jälkeen kevenee. -23 oli muistaakseni enkat pakkasta, kun lähdin 5-10 min esilämmityksen jälkeen menemään. Salon kohdilla vielä näytti 31 kWh/100 km kulutusta, mutta perillä Espoossa oli jo alle 30 kWh/100 km (matkan k.a.). Aika tarkkaan kulutus on sen verran isompi kuin mitä lämmitykseen menee. Ketjun lukujen valossa Tesla ottaa talvesta kantamaan paljon pahemmin osumaa. Talvella aika tasoissa, kesällä varsinkin AWD i5 tiiliskivellä turha haaveilla samoista luvuista M3:n kanssa.Silloin kun pakkasta oli melkein 30 Ioniq 5 söi 6kW lämmitykseen koko matkan Hämeenlinmasta Tampereelle. Pakotettu neliveto on kyllä mainio ominaisuus ja päällä koko talven.
Miten siitä nyt tulee kaupunkikulkine 300 rangella -30 pakkasessa?Ne on aika pitkiä viikkoja paljon matkustaville. Ja pohjoisessa on kyllä tuntuvia pakkasia ihan useampia kuukausia joka vuosi. 600km rangella auton ostava saattaa yllättyä kun siitä 50k autosta tuleekin talvella kaupunkikulkine.
Itsekkin laitoin Volvon piuhaan yöksi, kun tuolla taas -25 vissiin. Ohjekirja suositteli että -10 ois piuhassa. Ite nyt oon suunnilleen rajana pitänyt tuota -15, että pistän johdon päähän.Varmaan tuo korostuu jos esilämmittää autoa usein piuha kiinni. Silloin kaikki esilämmitykseen tarvittava energia otetaan suoraan verkosta, mutta ei kirjata auton kulutukseen. Akun lämmittämiselle on varmaan käyttöiän kannalta monta hyvää syytä.
AdBlue jäätyy -11 asteessa. Ilmeisesti autoissa on hyvät lämmitykset silleMiten siitä nyt tulee kaupunkikulkine 300 rangella -30 pakkasessa?
Jos oikeasti paljon, yli tonnin viikkoon, matkustelee lapissa, niin ei se sähkis ole ehkä optimi siihen. Bensalla varmaan lähtisin.
Just luin tänään jutun että adblue-järjestelmät dieseleissä jäätyy näillä keleillä, lämmitys ei vaan riitä ja urea rupeaa jäätymään. Siinä se on mukava sitten pakasta vedettyä autoa hinailla.
Joku rimpulalämmitysvastus niissä on. Aika-ajoin tulee vastaan juttuja kun vastus on mennyt rikki ja sen jälkeen adblue on päässyt jäätymään ja säiliö mennyt rikki varsinkin jos luullut sen loppuneen ja yrittänyt lisätä sitä.AdBlue jäätyy -11 asteessa. Ilmeisesti autoissa on hyvät lämmitykset sille
Seitsemän kysymystä AdBluesta - mitä, missä ja milloin
Neste Oyj Uutinen 14.9.2017 Seitsemän kysymystä AdBluesta - mitä, missä ja milloin AdBlueta saa myös mittarimyynnistä valituilta Nesteen asemilta omasta AdBlue-pistoolista. Dieselautojen lähipäästöt eli ilmanlaatuun vaikuttavat pakokaasupäästöt ovat viime aikoina nousseet otsikoihin, ja niiden...www.neste.com
Joku rimpulalämmitysvastus niissä on. Aika-ajoin tulee vastaan juttuja kun vastus on mennyt rikki ja sen jälkeen adblue on päässyt jäätymään ja säiliö mennyt rikki varsinkin jos luullut sen loppuneen ja yrittänyt lisätä sitä.
Ilmeisesti isot alennukset Euroopassa uusien hinnassa, onko Suomessakin tultu alas?
Tesla taas joutui toimintamatkakokeen jälkeen odottamaan kolmisen tuntia latauksen aloittamista. –20 °C:een pakkasessa Model 3:n pieni 12 voltin litiumioniakku tyhjeni, kun tyhjäksi ajettu ajoakku ei sitä ruokkinut.
Muutama tonttu alentui y hinnat. Hyvin akku materiaalien hinnat tulleet alas syksystä niin aika oletettua olikin.Ilmeisesti isot alennukset Euroopassa uusien hinnassa, onko Suomessakin tultu alas?
Tuohan ollut tiedossa että kun ajat mehut pois akusta niin ei välttämättä lähde edes lataamaan vaikka heti laittaisi laturiin kun on niin hilkulla. Sama koskee uudelleen käynnistystä eli käyttäjän vika/softabugi kun highvoltage akku liian tyhjä. Tuosta ehkä pääpointtina että se 16v litiumakku kyllä pelittää joko lämmittämällä auton tallissa tai niinkuin ashrakki aikaisemmin sanoi servicemenun kautta pakkokäynnistys.Yleistä keskustelua sähköautoista
Tuo 20% taitaa kyllä olla ihan stetsonista vedetty arvo? Vaikuttaa ainakin asiakkaan tekstiltä ja vähän epäilen, että maahantuoja tuollaisia tietoja jakaisi. Itse itselleni vastaten, näköjään vedetty FB:n ryhmän päälle sadan käyttäjän ryhmästä tämä arvaus...bbs.io-tech.fi
Ei ole tarkoitus tuplapostata, mutta huomiona myös Teslan omistajille tai sitä harkitsemassa oleville, että ei se "12V" akun korvaaminen litium-ioniakulla ollutkaan viisasten kivi, vaan sekin voi pettää ihan samalla tapaa.
Tuntuu että tuo valkoinen on ns. luonnossa ylivoimaisesti parhaimman näköinen puhtaana tai likaisena. Maksoittunut veri on ehkä paras kuvaus tuosta Cherry redistä kun näin cittarin parkkipaikalla. Quicksilveri oli muuten vain väsähtäneen värinen samalla parkkiksella. Ei tulisi kyllä itsellä mieleen että maksaisinpa 3k nuista. 500e olisi paljon järkevämpi hinta ihan yleisesti.Hieman likaisena tai hämärässä tuo cherry red väri kyllä enemmän muistuttaa maksoittunutta verta tai verilettua, pestynä auringonpaisteessa ihan ok.
Ilmeisesti isot alennukset Euroopassa uusien hinnassa, onko Suomessakin tultu alas?
Myös värit halventuneet ainakin Y-malissa 1600€ -> 1300€. Uusi 3 on nyt enää tonnin halvempi takavetona ja nelivetona jo täysin samanhintainen kuin Y.
Hyvä, että hinnat laskee, mutta pistää silti miettimään, että miksi Suomen hinnat silti useampaa tonnia kalliimmat mitä Länsi-Euroopassa maksetaan...
Teslahan syö omaa katettaan alemmas. Ei välttämättä ole materiaalit halventuneet.Muutama tonttu alentui y hinnat. Hyvin akku materiaalien hinnat tulleet alas syksystä niin aika oletettua olikin.
Teslahan syö omaa katettaan alemmas. Ei välttämättä ole materiaalit halventuneet.
6* hinnat lokakuu -22 litiumilla, nyt lähestytään normaalia -21 hintatasoa ja silti ollaan tuplahinnoissa mitä 2020. Sama käynyt nikkelissä ja koboltissa alkaneet normalisoitumaan. Tokihan emme tiedä tarkkoja hankintahintoja teslalla milloin osti ja mihin hintaan, mutta yleisesti hinnat palautuneet normaalia kohden. Kiinalaiset valmistajat ovat myös sähköautojen hintoja alkaneet päivittämään kiinanmarkkinoilla kun akkujen hinnat droppaa.Lithium - Price - Chart - Historical Data - News
Lithium decreased 25,000 CNY/T or 25.91% since the beginning of 2024, according to trading on a contract for difference (CFD) that tracks the benchmark market for this commodity. Lithium - values, historical data, forecasts and news - updated on October of 2024.tradingeconomics.com
Tokihan ne vaikutukset pienempiä ovat. Tuommoisia muutaman vuoden sopimuksia kun tekee vuosiksi eteenpäin niin tiedä aina sitä hintaa tarkalleen, mutta lähtökohtaisesti jos tekee huonoon hetkeen ostoja ne vaikuttavat pitkään. Nythän alkaa olemaan taas otollinen hetki ostosopimukselle verrattuna vuoden takaiseen.Sähköautossa on keskimäärin karkeasti 50kg litium karbonaattia, sen hinta korkeimmillaan oli karkeasti 80usd per kilo ja nyt ollaan jossain 15usd per kilo tasolla.
Eli raaka-aineen kustannus on siten ollut korkeimmillaan 4000usd ja tällä hetkellä ollaan 750usd tasossa, iso-akkuisessa autossa tietysti enemmän.
Koska valmistajat tekevät pitkiä sopimuksia raaka-aineista eivätkä maksa spotti hintoja niin todennäköisesti akkujen hintamuutokset ovat paljon pienempiä kuin tuon esimerkin mukaan.
Uumoiltu siihen kesän jälkeen.Mietin että onko nämä Model Y hinnanalennukset merkki siitä että Juniper on tulossa jo alkuvuodesta?
Kaikki käy kaupaksi kun hinta on oikea. Siihen en ota kantaa, onko tuo alennus tarpeeksi. Ehkä lähempänä uuden lanseerausta nähdään jotain kovempaa alennusta?Luultavasti nykyisen Model Y:n myynti sakkaa, koska Highlandin uudistukset olivat niin vakuuttavia, että osa odottaa uutta.
Onneksi ei ole kiire. Ja nyt selkeästi on tullut talven myötä esille, että lämpimän tallin vaatii sähköauto melkolailla, JOS ajaa pitkää matkaa. Niin ei heti range katoa alkulämmityksiin.
Ainahan se häiritsee, mutta kuuluu sarjassamme vikoihin, joiden kanssa voi elää. Ts. jättää vaan vilkut käyttämättä, kun ei satu osumaan liikenneympyrässä kohdilleen.Nytkö ketään ei enää häiritse viiksettömyys?
Kyllä se ainakin itsellä lopettaa ostoaikeet, muutaman muun syyn lisäksi. Liian häiritsevä ominaisuus.Nytkö ketään ei enää häiritse viiksettömyys?
Oman kokemuksen mukaan liikenneympyrässä käyttää 1/10 ihmisestä vilkkua vaikka viikset on että tuskin isosti häiritsee ketään vaikka vilkku nyt ei sattuisi ympyrässä päälle menemään.Ainahan se häiritsee, mutta kuuluu sarjassamme vikoihin, joiden kanssa voi elää. Ts. jättää vaan vilkut käyttämättä, kun ei satu osumaan liikenneympyrässä kohdilleen.
Vastaavasti vaikkapa liian pienten tilojen kanssa ei voi elää. Eri kategorian suunnittelumokia siis.
EDIT:
Hauska nähdä Juniperin kohdalla, että onko lämpöpumppu sama tms. Model S ja X malleista ei nää huhuja, mutta johtunee siitä että varakkaat ei välitä takuunalaisista vioista?
Luultavasti nykyisen Model Y:n myynti sakkaa, koska Highlandin uudistukset olivat niin vakuuttavia, että osa odottaa uutta.
Voidaan kuitenkin spekuloida että tuleva jupiteri saa samat päivitykset kuin highlanderissa on.Jos pitäisi arvata niin kovin moni ei tiedä tulevasta Juniperista ja sekin on tuloillaan ilmeisesti Q2 aikaisintaan.
Jep kuraisena ja pilvinen valaistus kyllä syö tuon värin. Toimii pelkästään Kalifornian auringossa tuo väri. Ultra red jos tulee juniperiin niin se olis mun valinta. Se entinen kusenpolttama punainen aikoinaan kans sai karvat pystyyn y mallissa.Hieman likaisena tai hämärässä tuo cherry red väri kyllä enemmän muistuttaa maksoittunutta verta tai verilettua, pestynä auringonpaisteessa ihan ok.
Uumoiltu siihen kesän jälkeen.
Toki, mutta Tesla itse ei ole mitään asiasta sanonut.
Sen sijaan Tesla on uutisoinut kahden viikon tuotantoseisokista Saksan tehtaalle. Syynä "Punaisen meren kuljetushaasteet". Taisi kiinan tehdas olla saman verran kiinni kun tuotanto vaihtui Highlandiin.
Punaisella merellä on ihan oikea haaste laivojen kanssa. Laivat joutuvat kiertämään pidemmän reitin päästäkseen eurooppaan mistä tulee kertaluonteinen viive. Reititetään laivat pidemmän kalliimman reitin lautta.Toki, mutta Tesla itse ei ole mitään asiasta sanonut.
Sen sijaan Tesla on uutisoinut kahden viikon tuotantoseisokista Saksan tehtaalle. Syynä "Punaisen meren kuljetushaasteet". Taisi kiinan tehdas olla saman verran kiinni kun tuotanto vaihtui Highlandiin.
Vessels transiting the Red Sea have faced attacks over the past several weeks from Yemen-based Houthis, prompting shipping companies to change routes, leading to a spike in freight rates.
Siis ostaako jengi näitä 50k€ autoja täysin laput silmillä? Luulisi nyt koeajolle mennessä ja liikenteessä huomaavan, että hei tosta Model 3 on näköjään uuden näköinen malli, ja heräävän kysymys milloin Model Y päivittyy?
No eihän kolmosesta edes huomaa ulkoisesti että malli on uudistunut Valitetavasti tämä lienee yleinen näkemys.Siis ostaako jengi näitä 50k€ autoja täysin laput silmillä? Luulisi nyt koeajolle mennessä ja liikenteessä huomaavan, että hei tosta Model 3 on näköjään uuden näköinen malli, ja heräävän kysymys milloin Model Y päivittyy?