Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kesällä eroa samantyyppisiin puikuloihin kuten Ioniq 6 ei juurikaan ole.

Tuossa nyt esim. Edmundsin kesäiset tulokset näille.

1705435700249.png
 
Silloin kun pakkasta oli melkein 30 Ioniq 5 söi 6kW lämmitykseen koko matkan Hämeenlinmasta Tampereelle. Pakotettu neliveto on kyllä mainio ominaisuus ja päällä koko talven.
Ihan en ole -30 asteen keleissä ajanut, mutta veikkaisin sun ajaneen just sellaisen pätkän millä auto vielä lämmittää itseään. Sen jälkeen kevenee. -23 oli muistaakseni enkat pakkasta, kun lähdin 5-10 min esilämmityksen jälkeen menemään. Salon kohdilla vielä näytti 31 kWh/100 km kulutusta, mutta perillä Espoossa oli jo alle 30 kWh/100 km (matkan k.a.). Aika tarkkaan kulutus on sen verran isompi kuin mitä lämmitykseen menee. Ketjun lukujen valossa Tesla ottaa talvesta kantamaan paljon pahemmin osumaa. Talvella aika tasoissa, kesällä varsinkin AWD i5 tiiliskivellä turha haaveilla samoista luvuista M3:n kanssa.
 
Ne on aika pitkiä viikkoja paljon matkustaville. Ja pohjoisessa on kyllä tuntuvia pakkasia ihan useampia kuukausia joka vuosi. 600km rangella auton ostava saattaa yllättyä kun siitä 50k autosta tuleekin talvella kaupunkikulkine.
Miten siitä nyt tulee kaupunkikulkine 300 rangella -30 pakkasessa?

Jos oikeasti paljon, yli tonnin viikkoon, matkustelee lapissa, niin ei se sähkis ole ehkä optimi siihen. Bensalla varmaan lähtisin.

Just luin tänään jutun että adblue-järjestelmät dieseleissä jäätyy näillä keleillä, lämmitys ei vaan riitä ja urea rupeaa jäätymään. Siinä se on mukava sitten pakasta vedettyä autoa hinailla.
 
Varmaan tuo korostuu jos esilämmittää autoa usein piuha kiinni. Silloin kaikki esilämmitykseen tarvittava energia otetaan suoraan verkosta, mutta ei kirjata auton kulutukseen. Akun lämmittämiselle on varmaan käyttöiän kannalta monta hyvää syytä.
Itsekkin laitoin Volvon piuhaan yöksi, kun tuolla taas -25 vissiin. Ohjekirja suositteli että -10 ois piuhassa. Ite nyt oon suunnilleen rajana pitänyt tuota -15, että pistän johdon päähän.

10h tuo tosin seisoi -28 työpaikan pihassa. Lähti kyllä mutta tehorajoitus oli aika kova.
 
Miten siitä nyt tulee kaupunkikulkine 300 rangella -30 pakkasessa?

Jos oikeasti paljon, yli tonnin viikkoon, matkustelee lapissa, niin ei se sähkis ole ehkä optimi siihen. Bensalla varmaan lähtisin.

Just luin tänään jutun että adblue-järjestelmät dieseleissä jäätyy näillä keleillä, lämmitys ei vaan riitä ja urea rupeaa jäätymään. Siinä se on mukava sitten pakasta vedettyä autoa hinailla.
AdBlue jäätyy -11 asteessa. Ilmeisesti autoissa on hyvät lämmitykset sille :D
 
AdBlue jäätyy -11 asteessa. Ilmeisesti autoissa on hyvät lämmitykset sille :D
Joku rimpulalämmitysvastus niissä on. Aika-ajoin tulee vastaan juttuja kun vastus on mennyt rikki ja sen jälkeen adblue on päässyt jäätymään ja säiliö mennyt rikki varsinkin jos luullut sen loppuneen ja yrittänyt lisätä sitä.
 
Ilmeisesti isot alennukset Euroopassa uusien hinnassa, onko Suomessakin tultu alas?
 

Liitteet

  • GEAwEpPXUAA9gaB.png
    GEAwEpPXUAA9gaB.png
    8,9 KB · Luettu: 321
Joku rimpulalämmitysvastus niissä on. Aika-ajoin tulee vastaan juttuja kun vastus on mennyt rikki ja sen jälkeen adblue on päässyt jäätymään ja säiliö mennyt rikki varsinkin jos luullut sen loppuneen ja yrittänyt lisätä sitä.

Ja Ad-blue vian sattuessa kohdalle auton range on sitten max. 1000km, ikävä jos tulee sillä jokavuotisella lapinreissulla, mitä kaikki paitsi minä tuntuvat harrastavan :)

Toki itse ratkaisisin ongelman niin, että antaisin auton käydä koko reissun ja sammuttaisin vasta korjaamon pihassa kotiseudulla.
 
Jotain pientä pilkunviilausta olin näkevinäni somessa postauksen, ei merkittävästi.
 

Ei ole tarkoitus tuplapostata, mutta huomiona myös Teslan omistajille tai sitä harkitsemassa oleville, että ei se 12V akun korvaaminen litium-ioniakulla ollutkaan viisasten kivi, vaan sekin voi pettää ihan samalla tapaa.

Tesla taas joutui toimintamatkakokeen jälkeen odottamaan kolmisen tuntia latauksen aloittamista. –20 °C:een pakkasessa Model 3:n pieni 12 voltin litiumioniakku tyhjeni, kun tyhjäksi ajettu ajoakku ei sitä ruokkinut.
 
Pieni kauneusvirhe, mutta tuo pikkuakun volttimäärä, edelleen väärin ja vielä ammattilaisten toimesta;

Se on 16 volttia! :angry:

Lisäksi samaa Miele©, toki testin tarkoitus ilmeisesti on se "täydestä tyhjään," mutta... Sama kun vetäis diisselin kuiviin ja valittelis kun pitää ilmata ruiskutuspumppu, vaikka tankkasin täyteen tämän päätteeksi.
 

Ei ole tarkoitus tuplapostata, mutta huomiona myös Teslan omistajille tai sitä harkitsemassa oleville, että ei se "12V" akun korvaaminen litium-ioniakulla ollutkaan viisasten kivi, vaan sekin voi pettää ihan samalla tapaa.
Tuohan ollut tiedossa että kun ajat mehut pois akusta niin ei välttämättä lähde edes lataamaan vaikka heti laittaisi laturiin kun on niin hilkulla. Sama koskee uudelleen käynnistystä eli käyttäjän vika/softabugi kun highvoltage akku liian tyhjä. Tuosta ehkä pääpointtina että se 16v litiumakku kyllä pelittää joko lämmittämällä auton tallissa tai niinkuin ashrakki aikaisemmin sanoi servicemenun kautta pakkokäynnistys.
 
Hieman likaisena tai hämärässä tuo cherry red väri kyllä enemmän muistuttaa maksoittunutta verta tai verilettua, pestynä auringonpaisteessa ihan ok.
 
Hieman likaisena tai hämärässä tuo cherry red väri kyllä enemmän muistuttaa maksoittunutta verta tai verilettua, pestynä auringonpaisteessa ihan ok.
Tuntuu että tuo valkoinen on ns. luonnossa ylivoimaisesti parhaimman näköinen puhtaana tai likaisena. Maksoittunut veri on ehkä paras kuvaus tuosta Cherry redistä kun näin cittarin parkkipaikalla. Quicksilveri oli muuten vain väsähtäneen värinen samalla parkkiksella. Ei tulisi kyllä itsellä mieleen että maksaisinpa 3k nuista. 500e olisi paljon järkevämpi hinta ihan yleisesti.
 
Ilmeisesti isot alennukset Euroopassa uusien hinnassa, onko Suomessakin tultu alas?

Myös värit halventuneet ainakin Y-malissa 1600€ -> 1300€. Uusi 3 on nyt enää tonnin halvempi takavetona ja nelivetona jo täysin samanhintainen kuin Y.

Hyvä, että hinnat laskee, mutta pistää silti miettimään, että miksi Suomen hinnat silti useampaa tonnia kalliimmat mitä Länsi-Euroopassa maksetaan...
 
Myös värit halventuneet ainakin Y-malissa 1600€ -> 1300€. Uusi 3 on nyt enää tonnin halvempi takavetona ja nelivetona jo täysin samanhintainen kuin Y.

Hyvä, että hinnat laskee, mutta pistää silti miettimään, että miksi Suomen hinnat silti useampaa tonnia kalliimmat mitä Länsi-Euroopassa maksetaan...

Valtaosa selittyy ihan korkeammalla ALVilla.
 
Teslahan syö omaa katettaan alemmas. Ei välttämättä ole materiaalit halventuneet.
6* hinnat lokakuu -22 litiumilla, nyt lähestytään normaalia -21 hintatasoa ja silti ollaan tuplahinnoissa mitä 2020. Sama käynyt nikkelissä ja koboltissa alkaneet normalisoitumaan. Tokihan emme tiedä tarkkoja hankintahintoja teslalla milloin osti ja mihin hintaan, mutta yleisesti hinnat palautuneet normaalia kohden. Kiinalaiset valmistajat ovat myös sähköautojen hintoja alkaneet päivittämään kiinanmarkkinoilla kun akkujen hinnat droppaa.
 
6* hinnat lokakuu -22 litiumilla, nyt lähestytään normaalia -21 hintatasoa ja silti ollaan tuplahinnoissa mitä 2020. Sama käynyt nikkelissä ja koboltissa alkaneet normalisoitumaan. Tokihan emme tiedä tarkkoja hankintahintoja teslalla milloin osti ja mihin hintaan, mutta yleisesti hinnat palautuneet normaalia kohden. Kiinalaiset valmistajat ovat myös sähköautojen hintoja alkaneet päivittämään kiinanmarkkinoilla kun akkujen hinnat droppaa.

Sähköautossa on keskimäärin karkeasti 50kg litium karbonaattia, sen hinta korkeimmillaan oli karkeasti 80usd per kilo ja nyt ollaan jossain 15usd per kilo tasolla.

Eli raaka-aineen kustannus on siten ollut korkeimmillaan 4000usd ja tällä hetkellä ollaan 750usd tasossa, iso-akkuisessa autossa tietysti enemmän.

Koska valmistajat tekevät pitkiä sopimuksia raaka-aineista eivätkä maksa spotti hintoja niin todennäköisesti akkujen hintamuutokset ovat paljon pienempiä kuin tuon esimerkin mukaan.
 
Sähköautossa on keskimäärin karkeasti 50kg litium karbonaattia, sen hinta korkeimmillaan oli karkeasti 80usd per kilo ja nyt ollaan jossain 15usd per kilo tasolla.

Eli raaka-aineen kustannus on siten ollut korkeimmillaan 4000usd ja tällä hetkellä ollaan 750usd tasossa, iso-akkuisessa autossa tietysti enemmän.

Koska valmistajat tekevät pitkiä sopimuksia raaka-aineista eivätkä maksa spotti hintoja niin todennäköisesti akkujen hintamuutokset ovat paljon pienempiä kuin tuon esimerkin mukaan.
Tokihan ne vaikutukset pienempiä ovat. Tuommoisia muutaman vuoden sopimuksia kun tekee vuosiksi eteenpäin niin tiedä aina sitä hintaa tarkalleen, mutta lähtökohtaisesti jos tekee huonoon hetkeen ostoja ne vaikuttavat pitkään. Nythän alkaa olemaan taas otollinen hetki ostosopimukselle verrattuna vuoden takaiseen.
 
Maailma on niin pullollaan erilaisia tapoja suojata tuotannossa tarvittavien materiaalien hintoja, että ei tarvitse olla yhdenkään autovalmistajan puolesta huolissaan. Johan Teslan katsauksetkin näyttää sen, että katteestaan ovat alet repineet.
 
Jos Juniper on samaa tasoa Highlandin kanssa, niin tulee olemaan myyntimenestys. Vilkkuviiksipuutteineen. On kyllä uusi M3 hiljainen matka-auto. Muutenkin ihan pirun hyvä ajaa ja aavistuksen pehmosempi alusta aiempiin verrattuna. Sanoisin, että ajomelu on premiumtasoa sisälle.
 
Luultavasti nykyisen Model Y:n myynti sakkaa, koska Highlandin uudistukset olivat niin vakuuttavia, että osa odottaa uutta.
Kaikki käy kaupaksi kun hinta on oikea. Siihen en ota kantaa, onko tuo alennus tarpeeksi. Ehkä lähempänä uuden lanseerausta nähdään jotain kovempaa alennusta?
Mutta näyttää noi kinkkivehkeetkin myyvän, kun saa "halvalla".
 
Juniper Y kyllä jo ennakkotietojen perusteella vahva suosikki täälläkin seuraavaksi autoksi kun vajaan vuoden päästä vaihto ajankohtaista.

Onko muuten kokemusta kuinka paljon rangeen vaikuttaa suksiboksi katolla? Siis talvella pakkasen lisäksi.
 
Jep, Juniper Y itelläki ootilla. Ei tossa nykyisessäkään kai sen suurempaa vikaa ole, mutta ei vaan pysty ykkösautoksi ostaa autoa, jossa on kuitenkin puutteita mitkä Juniper korjaa.
Näinkin sanottuna, kyllä takaveto Model Y alkaa olla hyvä hinta/value käyttöautoksi. Liian kallis tosin kakkosautoksi, ja liian vähän rangea ykkösautoksi.
Onneksi ei ole kiire. Ja nyt selkeästi on tullut talven myötä esille, että lämpimän tallin vaatii sähköauto melkolailla, JOS ajaa pitkää matkaa. Niin ei heti range katoa alkulämmityksiin.
 
Onneksi ei ole kiire. Ja nyt selkeästi on tullut talven myötä esille, että lämpimän tallin vaatii sähköauto melkolailla, JOS ajaa pitkää matkaa. Niin ei heti range katoa alkulämmityksiin.

Tai sitten vaan ajastaa lähtöajan ja pistää lataustöpselin kiinni, niin on akkukin lämmitetty.
 
Nytkö ketään ei enää häiritse viiksettömyys? :confused:
Ainahan se häiritsee, mutta kuuluu sarjassamme vikoihin, joiden kanssa voi elää. Ts. jättää vaan vilkut käyttämättä, kun ei satu osumaan liikenneympyrässä kohdilleen.
Vastaavasti vaikkapa liian pienten tilojen kanssa ei voi elää. Eri kategorian suunnittelumokia siis.

EDIT:
Hauska nähdä Juniperin kohdalla, että onko lämpöpumppu sama tms. Model S ja X malleista ei nää huhuja, mutta johtunee siitä että varakkaat ei välitä takuunalaisista vioista?
 
Ainahan se häiritsee, mutta kuuluu sarjassamme vikoihin, joiden kanssa voi elää. Ts. jättää vaan vilkut käyttämättä, kun ei satu osumaan liikenneympyrässä kohdilleen.
Vastaavasti vaikkapa liian pienten tilojen kanssa ei voi elää. Eri kategorian suunnittelumokia siis.

EDIT:
Hauska nähdä Juniperin kohdalla, että onko lämpöpumppu sama tms. Model S ja X malleista ei nää huhuja, mutta johtunee siitä että varakkaat ei välitä takuunalaisista vioista?
Oman kokemuksen mukaan liikenneympyrässä käyttää 1/10 ihmisestä vilkkua vaikka viikset on että tuskin isosti häiritsee ketään vaikka vilkku nyt ei sattuisi ympyrässä päälle menemään.
 
Ei kyllä tossa juniperissa itsellekkään mitään posiitiivista ainakaan huhujen perusteella ole. Viiksettömyys ja ulkonäkö (highlandin perusteella) huonompi.
 
Hieman likaisena tai hämärässä tuo cherry red väri kyllä enemmän muistuttaa maksoittunutta verta tai verilettua, pestynä auringonpaisteessa ihan ok.
Jep kuraisena ja pilvinen valaistus kyllä syö tuon värin. Toimii pelkästään Kalifornian auringossa tuo väri. Ultra red jos tulee juniperiin niin se olis mun valinta. Se entinen kusenpolttama punainen aikoinaan kans sai karvat pystyyn y mallissa.
 
Uumoiltu siihen kesän jälkeen.

Toki, mutta Tesla itse ei ole mitään asiasta sanonut.

Sen sijaan Tesla on uutisoinut kahden viikon tuotantoseisokista Saksan tehtaalle. Syynä "Punaisen meren kuljetushaasteet". Taisi kiinan tehdas olla saman verran kiinni kun tuotanto vaihtui Highlandiin.
 
Volvollakin seisoo koneet samasta syystä, yleensä ne päivitykset tulee loppukesällä kun lomakausi muutenkin autoteollisuudessa.
 
Toki, mutta Tesla itse ei ole mitään asiasta sanonut.

Sen sijaan Tesla on uutisoinut kahden viikon tuotantoseisokista Saksan tehtaalle. Syynä "Punaisen meren kuljetushaasteet". Taisi kiinan tehdas olla saman verran kiinni kun tuotanto vaihtui Highlandiin.

Tämähän olisi tosi hyvä uutinen Teslalle. Itsekin laittaisin noi lainausmerkit tuon syyn ympärille, mutta ennemminkin kysynnän pohjalta kun katsoo Model Y:n myyntilukuja euroopassa Q4:lla.
 
Toki, mutta Tesla itse ei ole mitään asiasta sanonut.

Sen sijaan Tesla on uutisoinut kahden viikon tuotantoseisokista Saksan tehtaalle. Syynä "Punaisen meren kuljetushaasteet". Taisi kiinan tehdas olla saman verran kiinni kun tuotanto vaihtui Highlandiin.
Punaisella merellä on ihan oikea haaste laivojen kanssa. Laivat joutuvat kiertämään pidemmän reitin päästäkseen eurooppaan mistä tulee kertaluonteinen viive. Reititetään laivat pidemmän kalliimman reitin lautta.

Jos juniper olis tulossa ihan just nyt niin siitä lienee olis huhuja samalla tapaa kiihtyvään tahtiin kuin model3 päivityksestä. Eiköhän juniper ole aikaisintaan loppuvuoden asioita.
Vessels transiting the Red Sea have faced attacks over the past several weeks from Yemen-based Houthis, prompting shipping companies to change routes, leading to a spike in freight rates.
 
Viimeksi muokattu:
Siis ostaako jengi näitä 50k€ autoja täysin laput silmillä? Luulisi nyt koeajolle mennessä ja liikenteessä huomaavan, että hei tosta Model 3 on näköjään uuden näköinen malli, ja heräävän kysymys milloin Model Y päivittyy?

Taas kerran tekkipalstavääristymä iskee.

Keskiverto yritysauton ostaja ei roiku io-techin sähköautoketjussa joka päivä eikä todellakaan seuraa muutoksia samalla intensiteetillä, jos Jarmo 52v menee liikkeeseen koeajamaan Y:tä koska duunikaveri otti sellaisen syksyllä niin hän tuskin miettii miltä Model 3 näyttää tai miksi Model 3:ssa on erilaiset lamput keulassa.
 
Siis ostaako jengi näitä 50k€ autoja täysin laput silmillä? Luulisi nyt koeajolle mennessä ja liikenteessä huomaavan, että hei tosta Model 3 on näköjään uuden näköinen malli, ja heräävän kysymys milloin Model Y päivittyy?
No eihän kolmosesta edes huomaa ulkoisesti että malli on uudistunut :) Valitetavasti tämä lienee yleinen näkemys.
Tämän takia perinnevalmstajat tekevät yleensä selkeän faceliftin, voi myydä käytännössä vanhaa uutena. Nyt Tesla myy uutta vanhana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 457
Viestejä
4 512 768
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom