Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Vaikka emme pysty tässä kovin vahvasti tulevaisuutta ennustamaan, miltä vaikuttavat riskit ostaa tässä ajassa ja nyt Tesla pois kuleksimasta? Riskeillä tarkoitan nykyhinnoittelua/pyyntiä vaihtoautojen osalta. Tuleeko Juniper vaikuttamaan nykyisten arvokehitykseen merkittävästi? Onko riski, että Tesla tiputtaa hintoja uusista Y-malleista merkittävästi, kuten Model 3 kanssa tapahtui aikaisemmin? Laskeskelin, että parin vuoden lyhentelyn jälkeen velkaa olisi jäljellä 35k.

Jos oletetaan että Juniper tekee saman minkä Highland teki Model 3:lle, niin auto paranee kokonaisuutena merkittävästi. Joo, ei ole vilkkuviiksiä, mutta ainakin itse sen tradeoffin otin mieluusti. Mutta toki voi olla, että noita joutuu vielä odottamaan vuoden loppupuolelle.
 
Taas uusi kysymys: pitäisikö huolestua siitä, että uusin kolmonen alkaa välillä puhaltamaan haalea (ilmalämpöpumppu sulattelee tms.?)? Puoliso on tuota valitellut. Tänäänkin oli lähtenyt töistä 22 asteisella autolla, mutta alkumatkasta oli puhaltanut haaleaa ~10 min ajan. Ulkona pakkasta -26.
 
Taas uusi kysymys: pitäisikö huolestua siitä, että uusin kolmonen alkaa välillä puhaltamaan haalea (ilmalämpöpumppu sulattelee tms.?)? Puoliso on tuota valitellut. Tänäänkin oli lähtenyt töistä 22 asteisella autolla, mutta alkumatkasta oli puhaltanut haaleaa ~10 min ajan. Ulkona pakkasta -26.
Onko Chill mode käytössä? Voi olla että ohjaa sinne akulle lämmöt.
 
Jos täällä olisi joku pellepeloton seksi nappuloiden ja softan kanssa tutkinut asiaa. Tai huoltovalikosta.
En oo jaksanut Chill-modella pelleillä vaikka olisi mahdollisuus dataa tutkailla. Tuubissa Jarmon EV:n yhden MY kylmätestivideon kommentissa kysäsin tuosta Chill-moodista ja kuulemma ei ole huomannut vaikutusta...
Edit: ihan mielenkiintoista testidataa kuitenkin nuo pari videota missä seurataan miten MY lämpeää pakkasessa sekä kulutukset, esilämmityksen kanssa ja ilman.
 
Jos täällä olisi joku pellepeloton seksi nappuloiden ja softan kanssa tutkinut asiaa. Tai huoltovalikosta.
Mä ajoin Norjan roadtripillä 4000km ajosta 3500km chillillä ja en huomannut mitään eroa. Oon tuota aikaisemminkin testannut kodin lähistöllä en saanut eroja aikaan.

En tiedä onko eri akkutyypeillä tai vuosimalleilla jotain eroa sit. Itellä 2019 M3P
 
Mä ajoin Norjan roadtripillä 4000km ajosta 3500km chillillä ja en huomannut mitään eroa. Oon tuota aikaisemminkin testannut kodin lähistöllä en saanut eroja aikaan.

En tiedä onko eri akkutyypeillä tai vuosimalleilla jotain eroa sit. Itellä 2019 M3P
Voipi olla että vaikuttaa vain lämpöpumppu vehkeissä. PTC-vastus vehkeissä kun on täysin eri systeemi.
 
Tuo vaatisi tosiaan tarkempaa testausta että missä tilanteissa sitä akkua ei lämmitetä Chill-moodissa niin agressiivisesti kuten normaalitilassa. Max power outputhan laskee mitä alhaisempi akun lämpötila on (alhaisin mitä olen mitannut oli uudenvuoden jälkeen -21 asteisella akulla n. 40kW esmes) joten jos Chill-modessa max tehot olisi vaikkapa 150kW (arvaus) niin voisi olettaa että akun lämmitys loppuu aiemmin kuin normaalisti (max tehot n. 300kW LR ilman boostia). Hatarien muistikuvien mukaan noin -14 asteisella akulla max power on jotain 120kW ja 300kw kun akku yli 5 astetta.
Toisaalta taas jos posotellaan motaria niin lämpeneekö tuo sitten jo muutenkin? Eli pätkäajo vs. matka-ajo...
 
Björnihän suht uudella testivideolla cämppäsi parkissa 40 tuntia Model S Plaidilla ja eipä tuo chill moodi siinä tuntunut vaikuttavan lopputulokseen (aluksi oli plaid tilassa ja sitten tajusi muuttaa chillille, ei mielestäni ollut akun kulumiseen mitään vaikutusta). Tuossa oltiin siis paikalla akun loppuun asti

Ongelma vaan sitten tuli, ettei plaid suostunut lataamaan vaikka pisti piuhan kiinni (11kWh teholla). Lopulta työnsivät kärryn lämpimään sulamaan ja lopulta rupesi lataamaan. Juuttui johonkin limboon että ei lämmittänyt akkua-> ei ruvennut lataamaan vaikka teksti ruudulla väitti muuta.
 
Björnihän suht uudella testivideolla cämppäsi parkissa 40 tuntia Model S Plaidilla ja eipä tuo chill moodi siinä tuntunut vaikuttavan lopputulokseen (aluksi oli plaid tilassa ja sitten tajusi muuttaa chillille, ei mielestäni ollut akun kulumiseen mitään vaikutusta). Tuossa oltiin siis paikalla akun loppuun asti

Ongelma vaan sitten tuli, ettei plaid suostunut lataamaan vaikka pisti piuhan kiinni (11kWh teholla). Lopulta työnsivät kärryn lämpimään sulamaan ja lopulta rupesi lataamaan. Juuttui johonkin limboon että ei lämmittänyt akkua-> ei ruvennut lataamaan vaikka teksti ruudulla väitti muuta.
Chill vaikuttanee ajossa. Ei ehkä paikallaan.
Tosin tuollainen bugi softassa on huonoa. Jos onkin vähän syrjemmässä ja pitäisi päästä pois.
 
Björnihän suht uudella testivideolla cämppäsi parkissa 40 tuntia Model S Plaidilla ja eipä tuo chill moodi siinä tuntunut vaikuttavan lopputulokseen (aluksi oli plaid tilassa ja sitten tajusi muuttaa chillille, ei mielestäni ollut akun kulumiseen mitään vaikutusta). Tuossa oltiin siis paikalla akun loppuun asti

Ongelma vaan sitten tuli, ettei plaid suostunut lataamaan vaikka pisti piuhan kiinni (11kWh teholla). Lopulta työnsivät kärryn lämpimään sulamaan ja lopulta rupesi lataamaan. Juuttui johonkin limboon että ei lämmittänyt akkua-> ei ruvennut lataamaan vaikka teksti ruudulla väitti muuta.

Tuossa ekalla videolla auto herjasi 12v virrasta ja omakohtaisesta kokemuksesta tiedän että silloin ei suostu akkua lämmittämään -> ei lataa ikinä jos ympärillä on pakkasta.
Ratkaisu on mennä servicemodeen, se buustaa dcdc muunninta siten että lämmitys käynnistyy. Vaihtoehtosesti voi kokeilla sulkea turhat 12v kuluttajat ja resetoida Servicemodessa FCfrontin -> herja akusta pois ja sitten lämmittää vakiotilassa jos 12v akku edes kohtuu älyssään.

Näkisin kyllä että tuon täytyy olla bugi kun servicemodessa lämmitys kuitenkin onnistuu.
 
Cybertruck on ruma ja painava, mutta tehokas. Siitä osoituksena se taannoinen markkinointivideo, jossa Cybertruck päihittää varttimaililla Porsche 911:sta, samalla kun hinaa yhtä sellaista.

Vaan kuinka ollakaan, nyt vaikuttaa siltä, että ei se todellisuudessa ollutkaan ihan niin nopea/tehokas kuin mitä Musk väitti.

Matka oli todellisuudessa puolta lyhyempi, Porchen malliksi oli valittu hitain mahdollinen manuaalivaihdeversio ja vissiin siinä mittauksessa ja kuvauksessa oli muutenkin vähän sovellettu mutkia oikoen. Porschella eivät välttämättä ole ihan tyytyväisiä jos ja kun näin oli.

Täällä tarkemmin aiheesta:

 
Cybertruck on ruma ja painava, mutta tehokas. Siitä osoituksena se taannoinen markkinointivideo, jossa Cybertruck päihittää varttimaililla Porsche 911:sta, samalla kun hinaa yhtä sellaista.

Vaan kuinka ollakaan, nyt vaikuttaa siltä, että ei se todellisuudessa ollutkaan ihan niin nopea/tehokas kuin mitä Musk väitti.

Matka oli todellisuudessa puolta lyhyempi, Porchen malliksi oli valittu hitain mahdollinen manuaalivaihdeversio ja vissiin siinä mittauksessa ja kuvauksessa oli muutenkin vähän sovellettu mutkia oikoen. Porschella eivät välttämättä ole ihan tyytyväisiä jos ja kun näin oli.

Täällä tarkemmin aiheesta:



Se, että markkinoinnissa muunnetaan totuutta tai kaunistellaan asioita ei ole mitään yllättävää ja se on jopa odotettua.

Mutta tuo Teslan tapaus on täyttä valehtelua jo sen takia, että maaliviivaksi esitetään 1/8 mailin kohta eikä neljännesmailia. Testiasetelmalla saadaan sitten loput valheesta läpi.

Vähän sama kuin tämä Porschen ja Teslan nokittelu Nordscleifella, että Tesla väittäisi ajavansa sen alle 5 minuuttiin mutta ajanotto lopetetaan puolessa välissä kierrosta.

Mutta jos tarkoitus on hakea maksimaalinen määrä reaktioita ja näkyvyyttä totuudesta välittämättä niin sittenhän tuo oli erittäin onnistunut strategia.
 
Teslan työntekijän mukaan väärät renkaat kärryssä. Muuten voittaisi.
 
Sinänsä hauska kombo, valitaan kärryyn valmistajan auto, joka tunnetusti väittää autojaan hitaammiksi speksien osalta mitä oikeasti ovat, kun samalla itse valehdellaan minkä ehtii, ja toki valittu se hitain malli luonnollisesti, 911T on täällä noin 20k€ kalliimpikin kuin base 911, jolle ei olisikaan enään pärjännyt. Näkyvyys toki on taattu ja tuskin mistään muusta Teslalla (Elonilla) välitetäänkään.
 
Cybertruck on ruma ja painava, mutta tehokas. Siitä osoituksena se taannoinen markkinointivideo, jossa Cybertruck päihittää varttimaililla Porsche 911:sta, samalla kun hinaa yhtä sellaista.

Vaan kuinka ollakaan, nyt vaikuttaa siltä, että ei se todellisuudessa ollutkaan ihan niin nopea/tehokas kuin mitä Musk väitti.

Matka oli todellisuudessa puolta lyhyempi, Porchen malliksi oli valittu hitain mahdollinen manuaalivaihdeversio ja vissiin siinä mittauksessa ja kuvauksessa oli muutenkin vähän sovellettu mutkia oikoen. Porschella eivät välttämättä ole ihan tyytyväisiä jos ja kun näin oli.

Täällä tarkemmin aiheesta:


Eiköhän suunnilleen jokainen vähän autoista ymmärtävä tajunnut heti videon nähdessään, että tuo on ihan läppä koko video.
 
Eiköhän suunnilleen jokainen vähän autoista ymmärtävä tajunnut heti videon nähdessään, että tuo on ihan läppä koko video.
No sehän siinä on, kun sitä ei oltu tarkoitettu "ihan läpäksi" ja siinä selvästi tuotiin esille toisen valmistajan auto, joka asetettiin huonoon valoon valheellisin perustein, mutta ei kuitenkaan niin valheellisin, että sitä olisi nähnyt mitenkään ilmiselvästi.

Näkyvyys on taattu, mutta melkoista paskaa tuollainen on silti. Sitä en sitten tiedä, uppoaako tällainen kuitenkin kohderyhmään. Varmaan uppoaa, kun sille näköjään löytyy puolustelijoitakin.
 
No sehän siinä on, kun sitä ei oltu tarkoitettu "ihan läpäksi" ja siinä selvästi tuotiin esille toisen valmistajan auto, joka asetettiin huonoon valoon valheellisin perustein, mutta ei kuitenkaan niin valheellisin, että sitä olisi nähnyt mitenkään ilmiselvästi.

Näkyvyys on taattu, mutta melkoista paskaa tuollainen on silti. Sitä en sitten tiedä, uppoaako tällainen kuitenkin kohderyhmään. Varmaan uppoaa, kun sille näköjään löytyy puolustelijoitakin.
Se oli kuitenkin vain mainosvideo. En muista sitä enää tarkkaan, mutta väitettiinkö siinä missään kohtaa että kyseessä olisi varttimaili? Väitettiinkö, että kärryn päällä oleva Porsche on kokonainen eikä pelkät kuoret?

Disclaimer: En puolustele videota, en ole Tesla-fani, en aja Teslalla, en tykkää Muskista henkilönä
 
Vaikea sanoa mitä videossa itse sanottiin kun en ole nähnyt sitä äänillä ja/tai kokonaan. Vahvasti annettiin ymmärtää kuitenkin. Musk sen siellä julkkaritilaisuudessa ihan suoraan sanoi että varttimaililla porchea vetäen nopeampi kuin porche itse.

Mitä CT laitteeseen tulee niin menee siihen samaan rangessa kuin f150 ja rivian häviten kuitenkin molemmille hivenen. Latauskyky kova alhaisilla varaustasoilla mutta tippuu kuin kivi. Joten jos tarkoitus esim. vetää jotain niin F150 menee paremmin kun joutuu kuitenkin tekemään latauksia isoille prosenttimäärille että pystyy etenemään.

CT on kiva pyöriteltävä kaupungissa kun siinä on se steer-by-wire mutta sitten vastineeksi siinä ei ole ilmeisesti mitään vakkaria kummempaa kuskin avustus järjestelmää. Ilmeisesti nykytoteutus ei mahdollista ohjaukseen puuttumista millään tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla yrittää matkia Applen julkistushypetystä, mutta siinä missä Apple käytti numeroita, joita ei voi oikeastaan kukaan 100% vääräksi osoittaa (erityistilanteen erityistilanteessa), niin tässä mentiin suoraan testattavaan väitteeseen. Vähän meni yli.
 
Se oli kuitenkin vain mainosvideo. En muista sitä enää tarkkaan, mutta väitettiinkö siinä missään kohtaa että kyseessä olisi varttimaili? Väitettiinkö, että kärryn päällä oleva Porsche on kokonainen eikä pelkät kuoret?

Disclaimer: En puolustele videota, en ole Tesla-fani, en aja Teslalla, en tykkää Muskista henkilönä
Ei kyse ole pelkästään mainosvideosta, vaan myös siitä mitä Musk sanoi siellä tilaisuudessa. Oletin, että jokainen kommentoija olisi katsonut edes tuon videon, josta tässä keskustellaan.

Tähän liittyvä olennainen kohta aikaleiman kanssa:

 
Eikähän tämä nopein ( kiihtyvin) sähköauto ole jo menneiden aikojen pikkupoikaleikkejä. Nykyään jokainen sähköautovalmistaja pysty valmistaman sellaisen raketin että alta pois...Keskittyisivät taas oleelliseen, ei hyvään autoon kokonaisuutena, se on paljon muutakin kuin kiihtyvyys....Toki se on paljon vaikeampaa ja työläämpää kuin pelkkinen kilowattien istuttaminen autoon...
 
Turhan naljailun sijaan voisit joskus tehdä palveluksen ja kirjoittaa tähän ketjuun jotain sen tarkoitusta palvelevaa sisältöä. Jos lähdetään näitä epäollennaisuuksia käymään läpi, tammikuussa voi hyvinkin joutua käyttämään aurinkorasvaa jos sattuu vierailemaan esim. Saksan alpeilla. Viestissäni mainitsin vain potentiaaliset vaihtoehdot Model 3:n ovipahvin jäljen aiheuttajaksi: käsi tai aurinkorasva. Aurinkorasvan käyttö on tiettävästi ollut ongelma ainakin vegan leather materiaaleille.

Sen sijaan että olisit itse artikkelista suoraan nähnyt vastauksen kysymykseen? Ei ole kovin avuliasta kenellekään alkaa selittämään tekosyitä, miksi jotain on tapahtunut, kun tiedetään miksi se on tapahtunut. Materiaalin laatu on heikkoa, eikö se ole aika hyvä informaatio tuleville ostajille?
 
Osaako joku sanoa kun vaihtaa 2013 Model S:ään eteen jarrulevyt ja jarrupalat, pitääkö jonnekin koodata jotain vai onko tämä kuin vaihtaisi nuo mihin tahansa autoon?

Autoasentaja ei uskaltanut ottaa keikkaa vastaan ennen kun tietää tämän.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku sanoa kun vaihtaa 2013 Model S:ään eteen jarrulevyt ja jarrupalat, pitääkö jonnekin koodata jotain vai onko tämä kuin vaihtaisi nuo mihin tahansa autoon?

Autoasentaja ei uskaltanut ottaa keikkaa vastaan ennen kun tietää tämän.

Tonne omalla tilillä sisään ja sieltä lueskelemaan. :comp2:
 
PTC-lämmittiminen ohella saa tosin kaikinpuolin heikommin viimeistellyn ja meluisamman kokonaisuuden. Kannattaa ainakin ajaa nuo perätysten niin saa käsityksen eroista. Ei sillä tosin ihan hirveää vaikutusta ole jos hakusessa on nimenomaan minimal budget optio.

Tuo lämpöpumppuongelma on nykyään sähköautoissa niin yleinen, että näitä vikaantuneita yksiköitä varmaan parin vuoden sisään saa vaihdatettua kohtuullisella korvauksella melkein missä vain korjaamolla.
Ai noissa oli tapahtunut jotain ihan "huomattavaa" muutosta viimeistelyssä ja melutasojen suhteen muutaman vuoden tuoreemmissakin? Ajattelin ettei noissa äänieristyksessä ole tehty kovin kummoisia temppuja pre-faceliftin ja highlandin välillä.
Ehkä ihan hivenen hintapsykooseissa tuli katseltua noita halvimpia ja vanhimpia tesloja, todellisuudessa taidan ajella mondeolla vielä pari vuotta ja sitten jos alkaisi katselemaan edes etäisesti sopuhintaisia LR malleja kohtuullisilla kilsoilla.
 
Ai noissa oli tapahtunut jotain ihan "huomattavaa" muutosta viimeistelyssä ja melutasojen suhteen muutaman vuoden tuoreemmissakin? Ajattelin ettei noissa äänieristyksessä ole tehty kovin kummoisia temppuja pre-faceliftin ja highlandin välillä.
Ehkä ihan hivenen hintapsykooseissa tuli katseltua noita halvimpia ja vanhimpia tesloja, todellisuudessa taidan ajella mondeolla vielä pari vuotta ja sitten jos alkaisi katselemaan edes etäisesti sopuhintaisia LR malleja kohtuullisilla kilsoilla.

Mitä nyt paria made in USA versiota olen ajanut, niin ihan hyviä nekin ovat olleet. Liekö sitten loppuviimeistelty Suomessa …
 
Reilu 600km tuli ajettua tänään 25-32 asteen pakkasessa. Hienosti sinänsä toimii kyllä talvella Model Y, mutta kulutus 28kWh/100km kun kesällä sen 14 pitkällä matkalla.

Akun lämmitys laturia varten kyllä syö paljon prosentteja ja s3xy apista kun katselin niin auto tykkäsi pitää akkua todella pitkään 47 asteisena.

Paljon pienemmällä kulutuksella pääsi viimeisen osuuden kun ei ollut tarvetta akkua lämmittää enää.

Täytyy vähän koittaa optimoida tuota lämmitystä kun ajelen takaisin.
 
Juuri näin FB:ssä jutun, jossa kehuttiin uuden Model 3:n päässeen jopa kokonaiset 300km pakkasessa. Ihan kauheasti en aaltoja lähtisi tekemään. Kulutus linjassa vanhimpien kanssa ja kokonaisuudessaan surkea tulos.
 
Juuri näin FB:ssä jutun, jossa kehuttiin uuden Model 3:n päässeen jopa kokonaiset 300km pakkasessa. Ihan kauheasti en aaltoja lähtisi tekemään. Kulutus linjassa vanhimpien kanssa ja kokonaisuudessaan surkea tulos.

Tuohan taisi olla se testin paras auto? Useita muita jouduttiin hinaamaan laturille, kun matka jäi kesken.
 
Juuri näin FB:ssä jutun, jossa kehuttiin uuden Model 3:n päässeen jopa kokonaiset 300km pakkasessa. Ihan kauheasti en aaltoja lähtisi tekemään. Kulutus linjassa vanhimpien kanssa ja kokonaisuudessaan surkea tulos.
0 keli jo kuitenkin täysin eri asia. Onneksi 20-30 asteen pakkasia nyt ei kuitenkaan vuodessa ole keskimäärin kuin muutamia viikkoja.
 
Juuri näin FB:ssä jutun, jossa kehuttiin uuden Model 3:n päässeen jopa kokonaiset 300km pakkasessa. Ihan kauheasti en aaltoja lähtisi tekemään. Kulutus linjassa vanhimpien kanssa ja kokonaisuudessaan surkea tulos.
Ei nämä itselle ainakaan mitenkään yllätyksenä tule. Olen 2020 lähtien haaveillut neliveto y 650+ wltp että kykenee joten kuten ajella muutenkin kuin kesällä tai kaupungissa. Jos tuo Tesla s uudistuu 800 wltp niin mieluummin sen ostaa kuin kitkuttaa nippa nappa rangella.
 
Tesla on ylivoimainen näissä kun käyttävät akkua ylimääräisenä (lämpö)energiavarastona. Ehkäpä muutkin vielä oppivat tai sitten paremmat akut tekevät tuommoisesta tarpeetonta joskus.
 
Tesla on ylivoimainen näissä kun käyttävät akkua ylimääräisenä (lämpö)energiavarastona. Ehkäpä muutkin vielä oppivat tai sitten paremmat akut tekevät tuommoisesta tarpeetonta joskus.

Ylivoimaisuus on toki suhteellista. Kun M3 LR:n wltp-range on 629km niin se, että pääsee lataamatta reilu 250km etapin pitäisi olla lähes itsestäänselvyys, ellei valmistaja sitten kuseta tosissaan mittauksissa.
Se, että tuollaisella 400-450km wltp rangen autolla ei pääse tuota etappia ei ole mielestäni mitenkään yllättävää, enkä itse lähtisi edes yrittämään ilman välilatausta.

Teslan energiapiheydestä vain pieni osa liittyy tuohon lämmönhallintaan mielestäni, koska onhan se etumatka kesälläkin nähtävissä että voimalinja on optimoidumpi mitä monella kilpailijalla. Ja model3 lienee edelleen yksi pienimmän ilmanvastuksen(huom, ei ilmanvastuskerroin) omaavia autoja joka myös kylmässä korostuu ilman suuremman tiheyden myötä.
 
Ajelin päivällä vähän mutkan kautta asioille ja otin arvoja talteen S3XY dashboardilta. Lenkkiä tuli yhteensä 40km josta alkuu n. puolet hitaampaa taajama-ajoa ja loput motaria. Huomenna näyttäisi olevan jotakuinkin samanlainen keli, hieman enemmän pakkasta, niin voisi kauppareissulla ajaa tuon saman lenkin Chillaillen ja kattoa muuttuuko mikään.
Tänään lähtiessä akun lämmöt -13 astetta ja max discharge 114kW. 20km jälkeen akku 2.5 astetta ja max discharge 208kW. Motaripätkän jälkeen akku 8 astetta ja max discharge 253kW. Vaikutti että jossain 7.5 asteen kohdalla lopetti akun lämmityksen koska etumoottorin tehot meni nollaan. Kulutus 37,2kWh/100km välietapissa ja lopussa 307kWh/100km.
Laturilta palatessa lämpimällä akulla sitten 201kWh/100km motaria pääosin. Luonnollisesti en esilämmittänyt akkua mennessä jotta auto pääsee oikeutetusti kitisemään laturille navigoinnista... :)
 
Tuohan taisi olla se testin paras auto? Useita muita jouduttiin hinaamaan laturille, kun matka jäi kesken.
Joo. Ei se suorituskyvystä yhtään sen parempaa tee, että muutkin ovat paskoja. Naurettavia lukuja ihan jokaiselta mukanaolijalta
 
Teslan energiapiheydestä vain pieni osa liittyy tuohon lämmönhallintaan mielestäni, koska onhan se etumatka kesälläkin nähtävissä että voimalinja on optimoidumpi mitä monella kilpailijalla. Ja model3 lienee edelleen yksi pienimmän ilmanvastuksen(huom, ei ilmanvastuskerroin) omaavia autoja joka myös kylmässä korostuu ilman suuremman tiheyden myötä.
Kesällä eroa samantyyppisiin puikuloihin kuten Ioniq 6 ei juurikaan ole.
 
0 keli jo kuitenkin täysin eri asia. Onneksi 20-30 asteen pakkasia nyt ei kuitenkaan vuodessa ole keskimäärin kuin muutamia viikkoja.

Ne on aika pitkiä viikkoja paljon matkustaville. Ja pohjoisessa on kyllä tuntuvia pakkasia ihan useampia kuukausia joka vuosi. 600km rangella auton ostava saattaa yllättyä kun siitä 50k autosta tuleekin talvella kaupunkikulkine.
 
Ne on aika pitkiä viikkoja paljon matkustaville. Ja pohjoisessa on kyllä tuntuvia pakkasia ihan useampia kuukausia joka vuosi. 600km rangella auton ostava saattaa yllättyä kun siitä 50k autosta tuleekin talvella kaupunkikulkine.
No toivottavasti ei yllätyksenä tule kenellekkään, luulisi että useimmat ottaisivat hieman selvää ennenkuin ostavat +50k€ tavaroita.

Itselläni tulee tällä viikolla noin 1700km ajoa joka on aika tyypillinen viikko, mutta vaikka toki kesällä mukavampi niin ei tämä nyt mitenkään erityisen hankalaa ole, muutamia latauksia enemmän. Toki riippuu paljon siitäkin missä liikkuu, että miten sattuu latureita reitille ja minkälaisia.

Toki helpommalla pääsi vanhalla diesel autolla, toisaalta en tiedä olisiko se hyytynyt nyt päälle 30 asteen pakkasilla. Lisäksi dieselistä olisi pitänyt maksaa.
 
Kesällä eroa samantyyppisiin puikuloihin kuten Ioniq 6 ei juurikaan ole.
Tuskin on talvellakaan, kun ainakaan Ioniq 5:lla -15 astetta (lisää) ei näkynyt rangessa käytännössä mitenkään. Käytetyllä nopeudella on paljon suurempi vaikutus kuin pakkasen määrällä, lämmitin nappaa aina sen samat 2-3 kW ajossa. Jopa pakotetulla 4-vedolla menee ~28 kWh/100 km, kun vetelee mittarin mukaan 110 km/h paikkeilla 1-tietä päästä päähän. Perstuntumalta sanoisin hynyn olevan suhteessa vahvempi talvella kuin kesällä.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla on ylivoimainen näissä kun käyttävät akkua ylimääräisenä (lämpö)energiavarastona. Ehkäpä muutkin vielä oppivat tai sitten paremmat akut tekevät tuommoisesta tarpeetonta joskus.
Yksi suurimmista syistä pysyä ainakin toistaiseksi Teslasta erossa tuo tapa lämmittää akkua pohjolan oloihin ihan järjettömästi energiaa tuhlaavalla tavalla. Melkein kolmasosa jää käyttäjien raporttien mukaan eroa auton ilmoittamalle ja verkosta otetulle kulutukselle.
 
Yksi suurimmista syistä pysyä ainakin toistaiseksi Teslasta erossa tuo tapa lämmittää akkua pohjolan oloihin ihan järjettömästi energiaa tuhlaavalla tavalla. Melkein kolmasosa jää käyttäjien raporttien mukaan eroa auton ilmoittamalle ja verkosta otetulle kulutukselle.
Juu tässä on hyvät ja huonot puolensa.
 
Tuskin on talvellakaan, kun ainakaan Ioniq 5:lla -15 astetta (lisää) ei näkynyt rangessa käytännössä mitenkään. Käytetyllä nopeudella on paljon suurempi vaikutus kuin pakkasen määrällä, lämmitin nappaa aina sen samat 2-3 kW ajossa. Jopa pakotetulla 4-vedolla menee ~28 kWh/100 km, kun vetelee mittarin mukaan 110 km/h paikkeilla 1-tietä päästä päähän. Perstuntumalta sanoisin hynyn olevan suhteessa vahvempi talvella kuin kesällä.
Silloin kun pakkasta oli melkein 30 Ioniq 5 söi 6kW lämmitykseen koko matkan Hämeenlinmasta Tampereelle. Pakotettu neliveto on kyllä mainio ominaisuus ja päällä koko talven.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 727
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom