Autonominen ajaminen ja itsestään ajavat autot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terro
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 648
Erilaiset itsestään ajavat järjestelmät lisääntyvät voimakkaasti lähitulevaisuudessa. Henkilöautoihin kehitettäviä autonomisia järjestelmiä on eritasoisia ja tulossa usealta eri valmistajalta. Tunnetuimpia autonomista ajamista kehittäviä yrityksiä ovat mm. Tesla, Waymo, Mobileye, Argo AI, jne.

Tässä säikeessä siis keskustelua autonomisesta ajamisesta ja niiden kehityksestä.

Autonomisen ajamisen tasot

Taso 0:

Ei automaatiota, auto saattaa sisältää ajamista tukevia järjestelmiä, kuten automaattisen hätäjarrutuksen.

Taso 1:
Auton avustavat järjestelmät ovat edistyneempiä ja sisältää esimerkiksi adaptiivisen vakionopeussäätimen, joka pitää auton sopivalla etäisyydellä edellä kulkevasta ajoneuvosta.

Taso 2:
Osittainen automaatio. Autossa on enemmän ajamista tukevia järjestelmiä, kuten esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja parkkeerausavustin. Kuljettajan pitää keskittyä edelleen ajamiseen ja on vastuussa ajamisesta.

Taso 3:
Autossa on ympäristöä seuraavat tutkat ja auto pystyy tarvittaessa ajamaan rajatusti itse tietyissä ennalta määritellyissä tilanteissa. Esimerkiksi ajamaan ruuhkasssa itsenäisesti. Kuljettajan ei näissä tilanteissa tarvitse keskittyä ajamiseen vaan ottaa ajovastuu vasta kun ajoneuvo pyytää.

Taso 4:
Korkea automaation taso. Auto osaa pääosin ajaa täysin itsenäisesti ja ajamaan annetun reitin. Jos ajo-olosuhteet muuttuvat liian vaikeiksi esim. runsaan lumisateen vuoksi, järjestelmä osaa ohjata auton sivuun ja pyytää kuljettajaa jatkamaan ajamista.

Taso 5:
Täysautomaatio. Auto ajaa itse kaikissa olosuhteissa, eikä autossa välttämättä ole edes rattia ja polkimia.
 
Viimeksi muokattu:
Argo AI, Ford ja Lyft aloittelevat Miamissa tänä vuonna ja Austinissa ensi vuonna tarjoamaan robotaxipalvelua. Tosin aika pienessä mittakaavassa alkuun alle sadalla autolla ja vielä siten, että apukuljettaja varmuuden vuoksi alussa mukana:


Saksassa Argo AI aloittelee tänä kesänä testaamaan autonomista ajamista VW ID Buzz:iin asennetulla Argon "viidennen sukupolven" laitteistolla. Tavoitteena saada vuoteen 2025 mennessä kaupallinen tavaran kuljetus ja robotaxipalvelu aikaiseksi.


Vähän tuntuisi, että suunnilleen tuo vuosi 2025 on sellainen kun alkaa monella taholla olla suht valmiita järjestelmiä olemaan ja robotaxi- ja tavarankuljetus-palveluita pystytään oikeasti tarjoamaan aikakin rajatuilla alueilla.
 
Laitetaas (eli lainataan näin ei-adminina) tämä viesti uuteen otsikon mukaiseen ketjuun. Jos Mobileye ei ole tuttu, voi katsoa vaikka ensimmäiset reilu 5 minuuttia, näkee missä tällä hetkellä mennään:

Noh ei, Mobileyeltä löytyy kyllä tunnin katkomattomat videot myös Jerusalemin liikenteestä ja Munchenistä ajelusta. Tuossakin videossa tärkeämpi anti on se data jonka näyttävät minkä perusteella päätöksiä tuo järjestelmä tekee.
 
Waymo:lla(google) on jo robotaxi tuotannossa. Tosin arizonan phoenix:ssa, missä olosuhteet ovat helpoimmasta päästä

 
 
Tätä mielenkiintoista aihetta olisi syytä pohjustaa enemmän kuin mitä tuo maanmittauslaitoksen datatason artikkeli kertoo:

1. Mitä tarkoittaa autonominen ajaminenja mitkä ovat sen ehdot tai raja-arvot?
2. Onko autonomisesti etenevässä autossa kuljettaja?
3. Mikä lasketaan autonomiseksi ajamiseksi esim. rahtilaiva kulkee ilman miehistöä merellä paikasta a paikkan b, mutta on etäohjauksessa vs auto jossa on kuljettaja ja matkustajata, mutta se näennäisesti etenee autonomisesti ?
 
Noh ei, Mobileyeltä löytyy kyllä tunnin katkomattomat videot myös Jerusalemin liikenteestä ja Munchenistä ajelusta. Tuossakin videossa tärkeämpi anti on se data jonka näyttävät minkä perusteella päätöksiä tuo järjestelmä tekee.
En mitään argumentoinut, toin vain linkkaamasi kiinnostavan videon uuteen ketjuun. Jos video oli paska, olisit toki voinut jo omaan viestiisi kommentoida.
En jatka tästä.
 
En mitään argumentoinut, toin vain linkkaamasi kiinnostavan videon uuteen ketjuun. Jos video oli paska, olisit toki voinut jo omaan viestiisi kommentoida.

Ei, vaan se oli ensimmäinen näytös miten auto ajaisi New Yorkissa opettamatta sille uusia temppuja. Ja ainoa yritys joka uskaltaa siellä kokeilla. Nämä kaupungit ovat kuitenkin sellaisia, joissa useimmat suomalaiset eivät pystyisi ikinä ajamaan (osa vielä valittaa jostain Helsingin liikenteestä). Teit kuitenkin argumentoinnin miten tekniikka on kehittynyt ja sen näkee ekasta 5 minuutista - mutta näinhän asia ei ole.
 
Ei, vaan se oli ensimmäinen näytös miten auto ajaisi New Yorkissa opettamatta sille uusia temppuja. Ja ainoa yritys joka uskaltaa siellä kokeilla. Nämä kaupungit ovat kuitenkin sellaisia, joissa useimmat suomalaiset eivät pystyisi ikinä ajamaan (osa vielä valittaa jostain Helsingin liikenteestä). Teit kuitenkin argumentoinnin miten tekniikka on kehittynyt ja sen näkee ekasta 5 minuutista - mutta näinhän asia ei ole.
Siis miten kehittynyt?
Mihin verrattuna?
Missä aikavälissä?

En ole yhtäkään videota katsonut aiheesta tätä ennen, enkä tästäkään kuin sen reilut viisi minuuttia. Eikö tuo edusta Mobileyen teknologista tasoa tällä hetkellä? Miksi sitten linkkasit tuon?

Luit viestistäni jonkin kannanoton, jota siinä ei ole.
 
Miksi sitten linkkasit tuon?

Lukisit, se kerrotaan siinä viestissä. Se esittää sen 40 min miten auto ajaa New Yorkissa (jossa yksikään muu yritys ei aja koska se on hankala ympäristö) ja eri kohdissa videota miten se näkee. Sen 5 min ei kerro mitään, eikä yksi video kerro mikä taso tällä hetkellä on (sehän voisi olla vaikka hand-picked video kuten Tesla videot usein on).
 
Minusta tuo Mobileyen video kertoo sen olevan selvästi edellä Teslaa ja lähellä Waymoa. Mielenkiintoista nähdä seuraavat 5v kehitys.
 


YouTube:n ehkä paras sisällöntuottaja teki autonomisista autoista videon. Suosittelen :tup:
 
Voiko joku tietävä nopeasti referoida, mitkä autot osaa seurata kaistaa keskellä? Siis eli että esim. maantieajoa osaa ajaa itsekseen? Tesla ja ?
Tuota volkkarin kaista-avustinta olen kyllä testaillut, mutta sehän vaan kääntää rattia keskemmälle jos meinaa mennä laitaan eli ei estä seilaamista. Koeajolla en myöskään huomannut ID.4:ssa tai ID.3:ssa moista olevan --> toki adaptiivinen vakkari osasi jarruttaa risteyksiin.
 
Volvot ainakin ajelee itsekseen.

Edit. Maantiellä siis. Tosin lisävaruste taitaa olla tuo itseajo. Kalleimpiin paketteihin kuuluu.
 
GM:n supercruise taitaa olla paras niillä teillä mihin on kartat tehty. Tosin sen systeemin heikkous on, että perustuu millintarkkoihin karttoihin eikä siten toimi kaikkialla.


Teslalle vielä naureskellaan. Minusta kuitenkin tuntuu, että teslalla on oikea idea. Uusin softa näyttää, että idea toimii. Uskoisin, että tesla saa sen uuden softansa toimimaan todella nopeasti paljon paremmin. Tarvivat lisää dataa beta-testaajilta joiden pohjalta tuunataan ja opetetaan neuroverkkoja uusiksi. Ihan hirveät myllyt millä tesla jauhaa neuroverkkojen opettamista. Alle linkattu nvidian tarjoama systeemikään ei riitä. Teslalla on oma dojo-piiri ja ratkaisu tulossa. Toki suomi on vaikea tapaus itseajaville. Itseajavat tapahtuvat ensin paikoissa missä on vähemmän haastavat olosuhteet kuten urbaani kalifornia tai googlen tapauksessa phoenix arizona.

 
Voiko joku tietävä nopeasti referoida, mitkä autot osaa seurata kaistaa keskellä? Siis eli että esim. maantieajoa osaa ajaa itsekseen? Tesla ja ?
Tuota volkkarin kaista-avustinta olen kyllä testaillut, mutta sehän vaan kääntää rattia keskemmälle jos meinaa mennä laitaan eli ei estä seilaamista. Koeajolla en myöskään huomannut ID.4:ssa tai ID.3:ssa moista olevan --> toki adaptiivinen vakkari osasi jarruttaa risteyksiin.
Volkkarilla taitaa tästä myös edistyneempi versio, mukautuva kaistaavustin tms. joka pitää keskellä kaistaa.
 
GM:n supercruise taitaa olla paras niillä teillä mihin on kartat tehty. Tosin sen systeemin heikkous on, että perustuu millintarkkoihin karttoihin eikä siten toimi kaikkialla.


Teslalle vielä naureskellaan. Minusta kuitenkin tuntuu, että teslalla on oikea idea. Uusin softa näyttää, että idea toimii. Uskoisin, että tesla saa sen uuden softansa toimimaan todella nopeasti paljon paremmin. Tarvivat lisää dataa beta-testaajilta joiden pohjalta tuunataan ja opetetaan neuroverkkoja uusiksi. Ihan hirveät myllyt millä tesla jauhaa neuroverkkojen opettamista. Alle linkattu nvidian tarjoama systeemikään ei riitä. Teslalla on oma dojo-piiri ja ratkaisu tulossa. Toki suomi on vaikea tapaus itseajaville. Itseajavat tapahtuvat ensin paikoissa missä on vähemmän haastavat olosuhteet kuten urbaani kalifornia tai googlen tapauksessa phoenix arizona.


Tarkoitatko v9? Mielestäni YouTube pätkien perusteella ei ole juurikaan edistystä tapahtunut vs V8.2.
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on että vision only ei tule riittämään lvl5. Tarvitaan kollektiivista muistia tai/ja karttadataa lisäksi. Itseasiassa eihän tuo teslan systeemikään ole vision only kun se käyttää kartta dataa jossa liikennevalojen paikat ja onko jopa kaistatietojakin?
 
Tarkoitatko v9? Mielestäni YouTube pätkien perusteella ei ole juurikaan edistystä tapahtunut vs V8.2.
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on että vision only ei tule riittämään lvl5. Tarvitaan kollektiivista muistia tai/ja karttadataa lisäksi. Itseasiassa eihän tuo teslan systeemikään ole vision only kun se käyttää kartta dataa jossa liikennevalojen paikat ja onko jopa kaistatietojakin?

Viittaan cadillacilla käytössä olevaan versioon niillä teillä joista on hyvät kartat olemassa. Video spoilerissa. Edellisen postauksen linkissähän puhuttiin uudesta versiosta, josta ei taida vielä olla kokemuksia.

Mua ei niin l2,l3,l4,l5 tasot niin kiinnosta. Uskon, että tesla saa vehkeensä toimimaan niin hyvin, että urbaania elämää viettävät pystyvät autonomialla ajamaan työmatkat esim. kaliforniassa. Se on monelle suurin osa ajoista. Osa porukasta kommutoi 1h+ suuntaansa päivittäin. Tuo riittäisi pitkälle varsinkin, jos auto hanskaa pysähdyksen ruokakaupan parkkikselle ja jatkaa siitä kotiin. Kirjaimellista L5 tasolla olevaa kuluttajavehjettä, jonka saa järkihinnalla kaupasta saa odottaa todella kauan.

Teslan tapa tehdä kehitystä voi kritisoida, mutta se lienee paras tapa päästä asiassa eteenpäin. Ainakin, jos tarkoituksena on tehdä koneoppimiseen(isoon datamäärään) perustuva ratkaisu, joka toimii kameroiden pohjalta. Karpathyn esityksessä oli muistaakseni, että teslalla on opetusmateriaalissa miljoona erillistä videota tällä hetkellä. Tuhansien/satojen tuhansien/miljoonien kuluttaja-autojen keräämästä datasta on hyvä ponnistaa eteenpäin. Jos siis uskoo itseajavien/koneoppimisen olevan dataongelma. Teslalla on sangen fiksu tapa kerätä data siitä, missä heidän autot epäonnistuvat + iso skaala pohjalla. Muutamaa sataa tai edes tuhatta omaa autoa ajattamalla ei tule teslalle pärjäämään.

 
En oo seurannut näitä juttuja kauheesti. Vieläkö Tesla käyttää pelkästään kameroita vai onko ottanut LiDAR systeemit käyttöön? Suhtaudun aika skeptisesti tuohon kameratekniikaan yksin toimintaan. Kiteytettynä näkeminen ja näetyn ymmärtäminen on niin vaikea ohjelmointiongelma, että kamerasysteemit tulee aiheuttamaan onnettomuuksia vielä monta vuotta. Paras, jos laserkeilauksen ja älykkään kameratekniikan yhdistäisi. Mikä on tilanne itseään ajavien autojen markkinoilla (LiDAR / kamera)? Viimeksi kun katselin, niin mersulla oli ainakin joku LiDAR systeemi kehityksessä. Eipä siinä itsellä ei ole näihin kumminkaan varaa, mutta mielenkiintoista tekniikkaa.
 
Voiko joku tietävä nopeasti referoida, mitkä autot osaa seurata kaistaa keskellä? Siis eli että esim. maantieajoa osaa ajaa itsekseen? Tesla ja ?
Tuota volkkarin kaista-avustinta olen kyllä testaillut, mutta sehän vaan kääntää rattia keskemmälle jos meinaa mennä laitaan eli ei estä seilaamista. Koeajolla en myöskään huomannut ID.4:ssa tai ID.3:ssa moista olevan --> toki adaptiivinen vakkari osasi jarruttaa risteyksiin.
ID3/ID4 pitää ruksia se parempi avustinpaketti lisävarusteena jos haluaa sen cruise-avustimen, joka kait osaa seurailla oikeasti kaistaa.
 
ID3/ID4 pitää ruksia se parempi avustinpaketti lisävarusteena jos haluaa sen cruise-avustimen, joka kait osaa seurailla oikeasti kaistaa.
Millä nimellä tämä on Skoda Enyaqissa ? Luulin että tuollaista ominaisuutta ei ole siinä. Pääsis vertamaan Model Y -malliin.
 
En oo seurannut näitä juttuja kauheesti. Vieläkö Tesla käyttää pelkästään kameroita vai onko ottanut LiDAR systeemit käyttöön? Suhtaudun aika skeptisesti tuohon kameratekniikaan yksin toimintaan.

Teslan vanha softa käyttää lidaria+kameroita. Uusi "fsd beta v9" käyttää pelkkää kameraa moottoritiellä+rampeissa. Tuo beta on vain muutamalla tuhannella käyttäjällä käytössä. Syksyn aikana tulee softa, jossa erilliset parkkipaikka ja pikkutie toteutukset yhdistetään uuteen implementaatioon, jota moottoritiet käyttää jo. Tuossa kohtaa lidarin käyttö loppuu kokonaan. Uusista tesloista poistetaan myös lidar-rauta. Samassa kohtaa beta-laajenee isommalle käyttäjäjoukolle. Elon musk laittoi all in vedon kameroihin.

En tuosta fsd 9 betasta vielä vetäisi liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Selkeästi bugailee vielä. Tosin ei sellaisissa tilanteissa missä vian kuvittelisi olevan kameraimplementaatiossa. Jos teslalla on käsissä dataongelma niin heidän pitäisi pystyä parantamaan merkittävästi seuraavan vuoden aikana. Tesla juuri sai uuden supertietokoneen tulille neuroverkkojen opettamista varten, jonka pitäisi myös auttaa numeronmurskauksessa(isommat neuroverkot tai pienempiin nopeampia iteraatioita). Tuon uuden konesalin kaveriksi on tulossa vielä tehokkaampi supertietokone kai ensi vuonna(dojo).

Muskin mukaan lidarin häiriötilanteet olivat enemmän haastavia yrittää selvittää kuin käyttää pelkkää kameraa. Lidarissahan on myös omat vikansa eikä se ole jumalratkaisu. Hinta on myös tekijä, kun yritetään tehdä massavalmistettua kuluttajatuotetta. Robotaxeihin voi lyödä enemmän/laadukkaampaa rautaa, kun rahan ehkä saa takaisin kyydeistä.

edit. Mä en odota teslalta robotaxia tai l5:sta Odotan ratkaisua joku vuoden/kahden sisällä ajaa sut kotoa töihin, töistä kauppaan, kaupasta kotiin. Toi on se isoin tarve monelle. Siihen päälle hyvä moottoritieautomatiikka, että voi roadtrippailla ja loppu on sitten pitkän hännän kurittamista. En pidättele henkeä, että tesla lähivuosina suorittaisi tämän suomen talvessa. Suomi ja talvi lienee siellä tarvelistan loppupäässä teslalle. Kunhan saisivat ensin tyylin kalifornian ja texasin toimimaan.

edit. Olen kai väärässä, lidarin tilalla tutka. Tosin mun käsityksen mukaan lidar ei ihan hirveän paljon rakasta esim. alumiinitölkkiä tiellä tai muita ikävästi heijastavia esineitä. Kumpaa sitten uskotaan, jos kamera kertoo yhtä ja lidar toista?
 
Viimeksi muokattu:
Teslassa ei ole koskaan ollut lidaria, eikä yksikään sen julkinen fsd ole lidaria käyttänyt.

Tutkaa ne sen sijaan ovat käyttäneet, mutta se on sekä teknisesti, että tuottamansa datan osalta aivan erilainen vehje kuin laserkeilain, eli lidar.
 
Joo toi talvella ajo on varmasti hankala monesta syystä, yksi syy on, että lumi häikäisee, kuva ylivalottuu ja ylivalottuneessa kuvassa on merkittävästi vähemmän informaatiota. Näin yhden videon, missä tesla ajo sillalla jossa oli tietyömaa ja vasemmalla puolella oli paljaasta tasaisesta metallista tai betonista tehty suojamuuri, aurinko paistoi edestäpäin, luultavasti ylivalotti muurin ja auto ajoi suoraan muuriin autopilotti päällä. Siinä ei vissiin ollut sitä tutkaa, koska varmasti olisi huomannut ison tasaisen pinnan.
 
Olen joskus ajanut lumessa missä oli vain tasainen valkoinen matto. Mahdoton sanoa missä tie, ojat ja pelto olivat. Maaseudulla sattuu ja tapahtuu. Mä näkisin itseajavat "täydellinen on tarpeeksi hyvän pahin vihollinen" asetelmana. Tesla edes yrittää päästä sinne tarpeeksi hyvään sen sijaan, että pidettäisiin mahdottomana ja ei edes yritetä. Se tarpeeksi hyvä voi olla pitkään vielä suht hyvissä olosuhteissa työmatkan ja roadtripin heittämistä alueilla missä on rikkaita ihmisiä. Eli tyyliin kalifornian piilaakso, austin/dallas teksasissa jne. Suomi on niin pieni markkina, että aika moni muu asia ratkaistaan ennen suomea ja talvea.

Teslan kohtalo selvinnee seuraavan vuoden/kahden aikana. Joko ne saavat neuroverkot ja kamerat toimimaan tai tuli täys pummi ja joku muu menee ohi/kuluttajat vittuuntuvat. Vanhoja softia ei hirveästi voi peilata fsd-pinoon, kun fsd pino on täydellinen uudelleenkirjoitus. Seuraavaksi tosiaan ne parkkipaikat ja pikkutiet siirretään käyttämään uutta implementaatiota. Sen jälkeen teslalla on yksi pino käytössä ja saavat varmastikin sillä helpotettua softan kehittämistä ja ylläpitoa.
 
edit. Mä en odota teslalta robotaxia tai l5:sta Odotan ratkaisua joku vuoden/kahden sisällä ajaa sut kotoa töihin, töistä kauppaan, kaupasta kotiin. Toi on se isoin tarve monelle. Siihen päälle hyvä moottoritieautomatiikka, että voi roadtrippailla ja loppu on sitten pitkän hännän kurittamista. En pidättele henkeä, että tesla lähivuosina suorittaisi tämän suomen talvessa.

Jep, jo tuo on monelle "ostopäätös". Eli että päivittäin suoritettaviin "pakkoajoihin" saa automaatiosta apua ainaikn suurelle osalle matkaa. Mulla olis työmatkalla muutakin tekemistä, kuin ajamiseen keskittyminen - mikäli siis vaan voisi antaa osan tietokoneen/auton tehtäväksi.
Itelle riittäis huhti-marraskuun ajot jo pitkälle ja muutaman kuukauden voin itekki uhrautua (talvi).
Toivotaan, että onnistuvat.
 
Tesla edes yrittää päästä sinne tarpeeksi hyvään sen sijaan, että pidettäisiin mahdottomana ja ei edes yritetä. Se tarpeeksi hyvä voi olla pitkään vielä suht hyvissä olosuhteissa työmatkan ja roadtripin heittämistä alueilla missä on rikkaita ihmisiä. Eli tyyliin kalifornian piilaakso, austin/dallas teksasissa jne. Suomi on niin pieni markkina, että aika moni muu asia ratkaistaan ennen suomea ja talvea.

Tesla on vain tuossa ainoastaan-kamera järjestelyssäkin muita jäljessä useamman v uoden, joten mitään kovin ihmeellistä ei kannata siltä osastolta odottaa. Ainoa mitä Tesla tekee eri tavalla on myy olematonta, mikä ei ole ollenkaan välttämättä hyväksi itse asialle. Sillä jos alkaa paukkumaan, niin silloin alkaa myös vaatimustaso kasvamaan millä kukaan järjellinenkään toimija voi alkaa toimittamaan järjestelmiä. Kaikki kärsivät kun yksi töppää.
 
Millä nimellä tämä on Skoda Enyaqissa ? Luulin että tuollaista ominaisuutta ei ole siinä. Pääsis vertamaan Model Y -malliin.

Veikkaisin toisen vaggineen perusteella, että travel assist. Pitää siinä kohdassa kaistaa kuin missä painoi nappia. Pitää olla adaptiivinen vakkari päällä. Menee sitten itsekseen, mutta hälyttelee heti jos näpit on irti ohjauspyörästä muutamaa sekuntia kauempaa.
 
Voiko joku tietävä nopeasti referoida, mitkä autot osaa seurata kaistaa keskellä? Siis eli että esim. maantieajoa osaa ajaa itsekseen? Tesla ja ?
Tuota volkkarin kaista-avustinta olen kyllä testaillut, mutta sehän vaan kääntää rattia keskemmälle jos meinaa mennä laitaan eli ei estä seilaamista. Koeajolla en myöskään huomannut ID.4:ssa tai ID.3:ssa moista olevan --> toki adaptiivinen vakkari osasi jarruttaa risteyksiin.
Mach E:ssä on 2 tasoa avustavissa järjestelmissä (en muista nimeä): toinen auttaa kuljettajaa pitämään kaistalla, eli ”kimpoaa” kevyesti kaistaviivoista ja täristää rattia. Toinen moodi ajaa itse, ja haluaa saman rattimomentin kuin Tesla.

Jälkimmäinen pysyy ihan hyvin 1- ja 2-numeroisilla teillä, mutta jyrkimmät mutkat deaktivoi vähän helpommin kuin Teslan AP. Toimii yhdessä adaptiivisen vakkarin ja ”älykkään” liikennemerkkitunnistuksen kanssa.

Ja Jenkeissä tulee ilmeisesti esimapattu handsfree ”rajoitettu L3” BlueCruise Q3 lopulla.
 
Se ois hienoa, jos Teslaan tai muuhun saataisiin sellainen "opetettava autopilotti. Eli että voisia ajaa ja "tallentaa" oman työmatkan koneen muistiin ja se osaisi siitä poimia sitten ns. "oikean tavan ajaa". Vielä vaikka kaksi profiilia, kesä- ja talvi(loska) sää.. Tuskin tapahtuu, kunhan pohdiskelen ääneen.
 
Se ois hienoa, jos Teslaan tai muuhun saataisiin sellainen "opetettava autopilotti. Eli että voisia ajaa ja "tallentaa" oman työmatkan koneen muistiin ja se osaisi siitä poimia sitten ns. "oikean tavan ajaa". Vielä vaikka kaksi profiilia, kesä- ja talvi(loska) sää.. Tuskin tapahtuu, kunhan pohdiskelen ääneen.

Tavallaan teslan rajoitettu FSD beta on tuollainen. Betassa mukanaolevat merkkaavat aina, kun auto käyttäytyy väärin. Auto lataa teslan servereille videopätkän+sensoridatan. Tesla sitten noiden klippien pohjalta korjaa softaansa/opettaa uusiksi neuroverkkoja. Iso määrä(2000 autoa) beta-testaajia on se teslan etu tällä hetkellä, kun he saavat enemmän dataa siitä missä tilanteissa auto käyttäytyy väärin. Tämä beta johtanee siihen, että tesla voi keskittyä nimenomaan niiden tilanteiden parantamiseen, missä käyttäjät toteavat, että nyt auto ei toiminut oikein. Teslan beta laajentunee isompaan käyttäjämäärään syksyn aikana.

edit. Mä uskon, että nimenomaan koti-työ-ruokakauppa-koti on se mihin noi itseajavat ekana tähtäävät. Tuolla kattaa ison osan arjen peruskäytöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen joskus ajanut lumessa missä oli vain tasainen valkoinen matto. Mahdoton sanoa missä tie, ojat ja pelto olivat. Maaseudulla sattuu ja tapahtuu.
Tämä on hyvä pointti, mikä tekee autonomisesta ajamisesta hankalan probleeman, eli ihminen ottaa tietoisia tai tiedostamattomia riskejä tietyissä tilanteissa ja vetää ns. ulkomuistista ja luottaa siihen, että kaikki menee hyvin, ja tämän vuoksi liikenne sujuu eikä pysähdy pieniin ongelmiin. Mutta voiko autonominen auto tehdä niin? Niinpä, se onkin hyvä kysymys.

Esimerkkitilanne, mikä on ihan todennäköinen huonolla kelillä, eli lunta sataa erittäin sankasti, tie on lumessa ja on pimeää. Ajat moottoritietä ja näet suunnilleen missä tie menee, muttet täysin, näet ehkä edessä olevan takavaloja, joten päättelet vähän niidenkin perusteella, että mihin sitä ajetaan - ja myös tiedät, että mitä siellä edessä on, koska olet ajanut saman paikan tuhat kertaa. Voiko autonominen auto luottaa siihen, ettei edessä ole jotain yllätystä, jos anturidata ei anna tarpeeksi infoa, se on hankala kysymys suunnittelijoille.

Toinen esimerkkitilanne, eli edessä rankkasateen jälkeen tulvavettä tiellä. Sinä voit jopa nousta autosta ja katsoa, että onko vettä paljonkin. Tai sitten vaan menet, kun edellä oleva autokin näytti päässeen. Tai sitten vaan yrität ja ehkä onnistut. Mutta voiko autonominen auto vain kokeilla, että pääsisikö?

Näitä esimerkkejä voisi keksiä vaikka miljoonia, missä autonomia vaatii aika kovia ponnisteluja. Tuli mieleeni esim. nyt kun katuja asfaltoidaan, niin välillä ne tiejärjestelyt ovat todella mutkikkaita noin niin kuin "ohjelmallisesti" ajatellen, koska ajetaan vastaantulevien kaistaa, ehkä mennään jalkakäytävälle ja katellaan vähän kun joku tikkarimies heilauttaa käsiään väsyneesti ja kaikenlaiset opastemerkinnät puuttuvat plus tiejärjestely muuttuu lennosta, eli 2min päästä tilanne voi olla eri kuin nyt, mutta suunnilleen täysjärkinen ihminen näkee heti, että missä pitää ajaa ja milloin saa ajaa. Nää esim. on ihan yleisiä kaupungeissa ja autonominen auto ei vaan voi pysähtyä jonon tulpaksi tällaisessa tilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse näen juuri noi sattumanvaraiset erikoistilanteet autonomisen autoilun suurimpana esteenä. Oikeasti itseajava auto on itselleni sellainen että lapsi tai känniläinen voi sillä huoletta lähteä liikkeelle ilman pelkoa että pitäisi itse ajaa. Hurja vaatimus, mutta se on sama kuin ihmis kuskille.

Jos auto jokatapauksessa edellyttää että autossa on ajokykyinen niin sitten on parempi keskittyä siihen motarilla kaistan seurailuun. Ihminen hoitaa vahvuusalueensa eli ne matkan alku ja loppupään mahdolliset erikoistilanteet ja tietokone sen junnaavan yhdellä kaistalla ajamisen johon ihmisen keskittymiskyky ei parhaiten sovellu. Ei lentokoneissakaan autopilotti hoida portille ajoa kun pitää keskustella sekavia puhuvan tornin kanssa ja katsella kun joku janari on laukkuauton kanssa jumissa ja tiellä.
 
Suomalaisella sensible4:llä on ainakin todella mielenkiintoisen oloinen tuote, joka taitaa olla jo melkein kaupallistamisvaiheessa ja toimii ilmeisesti hyvin vaikka maa olisi valkoisena. Perustuu siis nelostason automaatioon, jossa autot autonominen ajo tapahtuu tarkoin rajatuissa ympäristöissä ja vaikeita tilanteita varten on ihmiskuskeja, jotka suorittavat ajon etänä tai yhteyksien puuttuessa paikanpäältä. Vitostasoon siellä ei edes pyritä. Eiköhän jollain tällaisella saada julkinen liikenne hoidettua vielä omana elinikänä.

Olivat sähköautomiesten podissa mukana, mielenkiintoinen jakso.

 
Itse näen juuri noi sattumanvaraiset erikoistilanteet autonomisen autoilun suurimpana esteenä. Oikeasti itseajava auto on itselleni sellainen että lapsi tai känniläinen voi sillä huoletta lähteä liikkeelle ilman pelkoa että pitäisi itse ajaa. Hurja vaatimus, mutta se on sama kuin ihmis kuskille.

Jos auto jokatapauksessa edellyttää että autossa on ajokykyinen niin sitten on parempi keskittyä siihen motarilla kaistan seurailuun. Ihminen hoitaa vahvuusalueensa eli ne matkan alku ja loppupään mahdolliset erikoistilanteet ja tietokone sen junnaavan yhdellä kaistalla ajamisen johon ihmisen keskittymiskyky ei parhaiten sovellu. Ei lentokoneissakaan autopilotti hoida portille ajoa kun pitää keskustella sekavia puhuvan tornin kanssa ja katsella kun joku janari on laukkuauton kanssa jumissa ja tiellä.
Joo, näin se oman käsitykseni mukaan tulee menemään vielä pitkälle tulevaisuuteen. Lentoliikenne on muutenkin ihan hyvä vertailukohta, eli siellähän autopilotit ovat olleet käytössä hyvin pitkään, osaavat tehdä asioita ihmistä paremmin, ja lähtökohtaisesti anturit ja järjestelmät ovat "sitä parasta mahdollista", mutta edelleen se perusongelma sielläkin on, että jos anturidata on ristiriitaista, niin pilotti joutuu ottamaan ohjat. Näin se varmaan pitkälti tulee menemään myös autoilun kanssa, eli joku backup sinne taustalle tarvitaan, eli joko se kuski, etäohjausmahdollisuus tai sitten pitää vaan hyväksyä se, että liikenne aika ajoin pysähtyy "tekniseen virheeseen".
 
Eiköhän jollain tällaisella saada julkinen liikenne hoidettua vielä omana elinikänä.
Jos julkisella liikenteellä tarkoitetaan vain paikallista joukkoliikennettä, niin sehän ei ole mitenkään kaukainen päämäärä. Se olisi jo nyt silkalla rahalla teknisesti hyvinkin mahdollista, jos infra olisi tämä huomioiden suunniteltu, mikä on todella iso jos, eli jos tarkoittaa melkeinpä ei. Uusille alueille tai keinotekoisiin kaupunkeihin se ei ole teknisesti mikään temppu. Sen sijaan vähän orgaanisemmassa ympäristössä vaikeuksia tulee, samoin tahallaan huonosti päin helvettiä hoidettavassa jatkuvassa tosielämän remonttikaaoksessa.

Kuitenkin paikallisbussit saadaan nykymuotoisissa suomalaisissa kaupungeissakin melko pian toimimaan ainakin osalla linjoja ilman kuljettajaa jos niin halutaan, mutta tämä tietysti tarkoittaa enemmän miltä aluksi kuulostaa. Se vaatii sitä, että väylät laitetaan sellaiseen kuntoon, jossa ne eivät ole bussia ajavalle ihmisellekin(kuten jokaiselle tienkäyttäjälle) silkkaa paskaa ja kiusantekoa. Toisin sanoen se vaatii rahaa ympäristön ja väylien hoitoon, ja se vaatii aika mahtavaa poliittista tahtoa. Nykyisellä vuohen järsimällä systeemillä ei oikein mikään toimi, kun joka paikka pitää hajottaa ilman suurempaa suunnitelmaa, muka erikseen kilpailuttaa, sietää myöhästyneitä urakoita ja tietenkin "säästää" eli siirtää kuluja seuraavan hallituksen ja valtuuston kaudelle. Realististen budjettirajoitusten ja asennevammojen yhteisvaikutuksena sitä saadaan odottaa kauan. Nykytilanne väylien ja järjestelyjen osalta on ikään kuin apinoitaisiin vähän isommaksi skaalaten 70- tai 80-luvun osaamista sen mikä osataan, jätetään osa töistä tekemättä ja kustaan nurkkiin.

Julkinen liikenne laajasti ymmärrettynä(sisältäen valtakunnalliset taksipalvelut) tai jopa joukkoliikenne kokonaisuudessaan(mukaanlukien maaseudun linja-autoliikenne) onkin edellä mainittua vaikeampi tehtävä. Itse asiassa siinä ylitetään se kehityksen taso, jolla voitaisiin myydä kuluttajille autonomisia(todellinen markkinoitava ja laillistettu universaali taso 5) ajoneuvoja, joita voi operoida vaikka se lapsi tai känniläinen, ja asiakkaat voisivat luottaa että nämä toimivat koko maan tieverkostolla 24/7/365 yhtä luotettavasti kuin perinteinen taitavan kuljettajan ajama auto.

Myös julkisesta liikenteestä puhuttaessa on muistettava kumipyörien ohella ilma-, raide- ja vesiliikenne, jossa on erinäisiä syitä kuljettajien, lentäjien ja muun käyttöhenkilöstön tarpeelle. Yksinkertaisessa käyttöympäristössä kuljettajaa ei kuitenkaan tarvita. Hyvänä esimerkkinä metro, jossa kuljettaja ei enää ole mikään välttämättömyys ja automaattisia järjestelmiä on käytössä. Itse asiassa jos asiat olisivat menneet toisin, Helsingin metro olisi(ainakin periaatteessa ja melkein) voinut heti aluksi olla "täysin automaattinen" tarkoittaen sitä, ettei liikenteessä normaalisti tarvittaisi kuljettajaa. Järkevää tämä tuskin olisi ollut, riskejä siihen olisi sisältynyt ja tuotekehityskuluja olisi tullut aika monen kuskin palkan verran ajasta ikuisuuteen.

Tietysti vastuun, moraalivalintojen siirtämisen kuljettajalta ohjelmalle yms. ongelmat ovat niin laajoja etten ainakaan tänään niihin pureudu enempää. Joka tapauksessa se on niin suuri haaste, että automaatiolle ei riitä läheskään koulutettujen ihmisten toiminnan antamaan turvallisuustasoon pääseminen. Jotta vastuu voidaan yleisellä hyväksyntää nauttien siirtää, täytyy varmuuden moninkertaistua ja vahinkojen vähentyä mielellään ainakin pilkun paikan verran.
 
Suomalaisella sensible4:llä on ainakin todella mielenkiintoisen oloinen tuote, joka taitaa olla jo melkein kaupallistamisvaiheessa ja toimii ilmeisesti hyvin vaikka maa olisi valkoisena. Perustuu siis nelostason automaatioon, jossa autot autonominen ajo tapahtuu tarkoin rajatuissa ympäristöissä ja vaikeita tilanteita varten on ihmiskuskeja, jotka suorittavat ajon etänä tai yhteyksien puuttuessa paikanpäältä. Vitostasoon siellä ei edes pyritä. Eiköhän jollain tällaisella saada julkinen liikenne hoidettua vielä omana elinikänä.

Olivat sähköautomiesten podissa mukana, mielenkiintoinen jakso.



Eli meikä ajaa tulevaisuudessa "etätaksia" ajamalla ihmiset etänä kotia lumisateessa? :rofl:
 
Jatkoin tänne sen takia että nivoutuu yhteen ja on vähän sitä kohta, juttua ja jos uskotaan että pitää olla hyvin robotisoituja/automatisoituja



Lentävät autot on kuin fuusiovoima, aina 20-30 vuoden päässä. Lentäviä autoja taitaa olla ennustettu "kohta" tuleviksi jostain 50-luvulta asti, mutta ei ole paljoa näkynyt. Prototyyppejä lukuunottamatta siis. Ongelmana juurikin energian tarve, hinta ja kansalaisten lentotaidot. N...



Lentävä kulkuneuvo eroaa kamerapuhelimesta siinä että kamerapuhelin ei häiriötilanteessa tapa ihmistä/ihmisiä.



Sinänsä ei voi sanoa että lentävää autonomisesti liikkuvaa autoa ei ikinä tule, mutta se edellyttää kyllä vielä aikamoista kehitystä tekniikassa ja ihmisten asenteessa. Nykyinen autonomisen liikkumisen mallihan pohjautuu siihen että jos tulee ongelmatilanne niin automaatio vaan kytkeytyy pois päältä, jolloin ihminen tekee mitä osaa, mutta lentävässä laitteessa jota lähtökohtaisesti ihminen ei osaa eikä saa operoida tuo ei ole vaihtoehto.



Nyky käsityksen mukaan lentävien henkilöautojen suurin este on energiatehokkuus. sekin sopii tuohon fuusiovoima vertaukseen



Kamerapuhelin vertaus on siinämielessä hyvä että, kuvapuhelut kuuluu pitkään samaan sarjaan lentävien autojen kanssa, kunnes kuvapuheluista tuli arkipäivää, sillä erolla että laitteet ei olleet isoja ja kiinteitä, vaan pieniä, mukana kuljetettavia.



Lentämisen kehitystä jarruttaa toki nykyiset turvallisuus vaatimukset, aikoinaan autot lähti mistä lähti ja ukot heilutti lippuja varoitukseksi.



Voidaan myös määrittää mikä on lentävän auton määritelmä. Se että auto liikkuu ilmassa ei estä "teitä" jos näitä on ennakoivasti suunniteltu, niin ei niistä vapaita lintuja tule, vaan edelleen väylät missä ajetaan, potenttiaali tulee siitä että ei tarvi yhtä valtavaa kalliisti ylläpidettävää fyysistä infraa alle -> vapauttaa resursseja rakentaa sitä lentoympäristöä.

En odota, mutta en yllättyisi jos itselentävät kulkuneuvot tulee ennen pyörillä liikkumista, lokiikka se että tavarakuljetus voi edetä etunenässä, ja toinen se että lentämiseen voidaan rakentaa reitit, jos ei ole tarkoitus lentää kaikkea matkaa, vaan reittien ulkopuolella pyörillä, ja lyhyitämatkoja "käsin leijuen".


Edit:
Jos ajatus on drooni tyyppinin, ja joku ilmainen puhdasenergialähde.

Aiemmin joku mainitsi ettei tavikset, niin tavis voi tänäpäivänäkin hankkia lentolupakirjan.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin että lentävän auton autonomia on haastavuudessa kymmenesosa siitä mitä Tesla on jo saanut aikaan autonomisien autojen kanssa. Siksi olisin sanomassa, että ensimmäinen askel on Lentävät taksit lentokentiltä lähikaupunkeihin 10 vuoden päästä ja siitä heti 10 vuoden päästä autonominen lentäminen. Lentävät taksit tarvitaan siihen, että muodostuu lait ja säädökset joidenka avulla ilmatilaa hallitaan.
Tekninen haaste on minusta enää kiinteä elektrolyyttisten akkujen valmistaminen. Niiden avulla pitäisi olla mahdollista saada riittävästi hyötykuormaa järkevän kokoiseen quadkopteriin.
 
Lentävässä ajoneuvossa on tekoälyn kannalta se etu että koheltajia on paljon vähemmän huomioon otettavana. Eli autoja ajelee kaiken näköisiä sankareita, jonka lisäksi tuolla liikenteessä hoipertelee kaiken näköisiä kolmannen polven muusikoita, ilman mitään käsitystä säännöistä tai maailmasta noin ylipäätään.
 
Varmaan kiva kävellä siellä kaupungilla kun ilmatila täynnä päriseviä jättidroneja. Ei noita lentäviä autoja voi tehdä nykysllä tekniikalla ilman järkyttävää melusaastetta.

En kyllä ees ymmärrä mikä Tesla FSD:ssä vielä mättää? Niitä videoita kun kattonut niin hyvinhän ne ajaa.

Eikai tossa oo mitään ylitsepääsemättömiä esteitäkään. Lähtökohtasestihan toi on vaan törmäyksen ennaltaehkäisyä. Lähtökohtaisesti kaikki objektit liikenteessä noudattaa selkeitä liikennesääntöjä ja jos joku ei noudata niin sitten sen voi huomata ja hidastaa vauhtia kun tämä epämääräinen objekti on lähellä.

Kun mä ajan autoa niin en mä mieti mitä jalkakäytävällä kevelevän päässä pyörii. Se on mahdotonta. Lähinnä riittää kun tarkastelee objektin nopeutta, suuntaa ja ehkä liikkeen epätasaisuutta.

Toisaalta oon kyllä aika pitkälti Geoge Hotzin linjalla: Autonomia ei vaadin insinöörilogiikkaa. Neuroverkon opettaminen riittää ja se hiffaa itse miten liikenne toimii. Tesla tuntuu tota logiikkaa koodaavan aika paljon tonne.

DeepMindin MuZero, riittävän iso neuroverkko ja riittävästi simulointidataa niin tekoäly osaa sitten ajaa autoa. Reward funktio on: löydä kohteeseen törmäämättä ja rikkomatta liikennesääntöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin että lentävän auton autonomia on haastavuudessa kymmenesosa siitä mitä Tesla on jo saanut aikaan autonomisien autojen kanssa. Siksi olisin sanomassa, että ensimmäinen askel on Lentävät taksit lentokentiltä lähikaupunkeihin 10 vuoden päästä ja siitä heti 10 vuoden päästä autonominen lentäminen. Lentävät taksit tarvitaan siihen, että muodostuu lait ja säädökset joidenka avulla ilmatilaa hallitaan.

Tekninen haaste on minusta enää kiinteä elektrolyyttisten akkujen valmistaminen. Niiden avulla pitäisi olla mahdollista saada riittävästi hyötykuormaa järkevän kokoiseen quadkopteriin.

Tuo hyvä nosto, ei sitä lentävää lähiöautoa tarvi valmiiksiasti kehittää, kenenkää resurssit ei siihen riitä.

Droonit on arkipäivää, autonoomiset jos ei ihan arkipäivää, niin työnalla, ja sähkölentokoneet on vakavasti työnalla. Jälkimmäinen liittyy aiheeseen sitten että niiden uskotaan yleistyvän ensin lyhyessä liikenteessä ei järin suurina.

Sanoisin että lentävän auton autonomia on haastavuudessa kymmenesosa siitä mitä Tesla on jo saanut aikaan autonomisien autojen kanssa.
En odota, mutta en yllättyisi jos ne autonomisen autojen ajatus tilaskyytipalveluista ei tapahtuisi kumipyörillä, vaan ilmassa liikkuvilla laitteilla.


Ei tuota tarvitse edes miettiä, vaan se on ihan itsestään selvä asia, että lentävitä autoja ei koskaan tule kansalaisten käyttöön. Jos lentäviä autoja tehdään, niin niillä kulkeminen tapahtuu ammattilaisten toimesta, ihan samalla tavalla kuin nykyään lentokoneet ja helikopteritkin kulkevat. Mutta mitään joka kansalaisen kulkuvälinettä noista ei tule koskaan.
- Siviili lentolupakirjat ihan arkipäivää.
- droonit ihan arkipäivää, ensin vapaata, nyt kun yleisty niin tiukat rajoitukset, kun kokemus karttuu niin löytyy optimia
- Jos unelmoi vapaudesta lennnellä missä vain, niin sen osalta kannattaa varautua pettymykseen, todennäköisesti ihmisjukkojen päällä ei saa lentää, vaan lähdetään liikkeelle ihan ns sallituista väylistä.
- Lentokorkeus, mitä korkeammalla mallilla saisi lentää, niin sitä tiukemmat vaatimuksen, jos mennään, metrin parin korkeudessa, turvallisella väylällä, niin maahan tippumisen todennäköisyys voidaan paljon paremmin sietää.

Jos optimi lentoalus mahtuu auton mittoihin, niin maanpinnalla pyörillä liikkuminen ei ole poissuljettu, esim jos kohteeseen ei voi (saa) suoraan ilmassa mennä.
 
Varmaan kiva kävellä siellä kaupungilla kun ilmatila täynnä päriseviä jättidroneja. Ei noita lentäviä autoja voi tehdä nykysllä tekniikalla ilman järkyttävää melusaastetta.
Tässä kun on sata vuotta kuunneltu päriseviä peltilehmiä kumisorkkineen, niin eiköhän pärisevät muovikärpäset mene siinä sivussa.

Jotkut pienimunaiset partaukot sitten tietysti vielä asentavat droneensa viritysosat jonka pääasiallinen tarkoitus on tuottaa mahdollisimman kova "miehekäs" ääni, ihminen kun ei kuitenkaan muutu mihinkään vaikka tekniikka kehittyy.
 
En kyllä ees ymmärrä mikä Tesla FSD:ssä vielä mättää? Niitä videoita kun kattonut niin hyvinhän ne ajaa.
Esim. Chuck turn. Teslan devaajat ajoivat useasti samaa risteystä ja opettivat järjestelmälle sen. Vielä ei osaa ajaa kuin ok mikä ei ole riittävä. L2 tason paketti ja eikä tule olemaan L3.
 
Varmaan kiva kävellä siellä kaupungilla kun ilmatila täynnä päriseviä jättidroneja. Ei noita lentäviä autoja voi tehdä nykysllä tekniikalla ilman järkyttävää melusaastetta.

En kyllä ees ymmärrä mikä Tesla FSD:ssä vielä mättää? Niitä videoita kun kattonut niin hyvinhän ne ajaa.

Eikai tossa oo mitään ylitsepääsemättömiä esteitäkään. Lähtökohtasestihan toi on vaan törmäyksen ennaltaehkäisyä. Lähtökohtaisesti kaikki objektit liikenteessä noudattaa selkeitä liikennesääntöjä ja jos joku ei noudata niin sitten sen voi huomata ja hidastaa vauhtia kun tämä epämääräinen objekti on lähellä.

Kun mä ajan autoa niin en mä mieti mitä jalkakäytävällä kevelevän päässä pyörii. Se on mahdotonta. Lähinnä riittää kun tarkastelee objektin nopeutta, suuntaa ja ehkä liikkeen epätasaisuutta.

Toisaalta oon kyllä aika pitkälti Geoge Hotzin linjalla: Autonomia ei vaadin insinöörilogiikkaa. Neuroverkon opettaminen riittää ja se hiffaa itse miten liikenne toimii. Tesla tuntuu tota logiikkaa koodaavan aika paljon tonne.

DeepMindin MuZero, riittävän iso neuroverkko ja riittävästi simulointidataa niin tekoäly osaa sitten ajaa autoa. Reward funktio on: löydä kohteeseen törmäämättä ja rikkomatta liikennesääntöjä.
Teslan FSD:ssä mättää se, että kuskin on puututtava menoon muutaman kilometrin välein. Pelkällä neuroverkolla ei itsestään ajelevaa autoa yksinkertaisesti voi saada aikaan. Liikenteessä ei riitä reagoida ennaltamäärätyllä tavalla ennalta tunnettuihin tilanteisiin, mikä on ainoa asia, jonka neuroverkko on kykenevä tekemään. Mikään määrä koulutusdataa ei kata kaikkia mahdollisia tilanteita, vaan liikenteessä on kyettävä soveltamaan sääntöjä täysin uusissa tilanteissa ja välillä myös rikkomaan niitä parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Ei voi vain olla törmäämättä, vaan joskus on esimerkiksi osattava tehdä itse etuajo-oikeutettuna tilaa väistämisvelvolliselle ihan vain siksi, että muuten kumpikaan ei pääse liikkumaan.
 
Teslan FSD:ssä mättää se, että kuskin on puututtava menoon muutaman kilometrin välein. Pelkällä neuroverkolla ei itsestään ajelevaa autoa yksinkertaisesti voi saada aikaan. Liikenteessä ei riitä reagoida ennaltamäärätyllä tavalla ennalta tunnettuihin tilanteisiin, mikä on ainoa asia, jonka neuroverkko on kykenevä tekemään. Mikään määrä koulutusdataa ei kata kaikkia mahdollisia tilanteita, vaan liikenteessä on kyettävä soveltamaan sääntöjä täysin uusissa tilanteissa ja välillä myös rikkomaan niitä parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Ei voi vain olla törmäämättä, vaan joskus on esimerkiksi osattava tehdä itse etuajo-oikeutettuna tilaa väistämisvelvolliselle ihan vain siksi, että muuten kumpikaan ei pääse liikkumaan.

Aika kapeasta kulmasta katsot asiaa. Teslan uudella occupancy network:lla(neuroverkko, nerfs) saa tehtyä maailmasta voxelipohjaisen representaation missä myös tunnistamattomat kappaleet vievät tilaa ja animoituvat. Tuon voxelimaailman päälle voi sitten simulaatioiden avulla luoda parhaan skenaarion siitä miten oma ja muiden liikenne saadaan sujumaan. Onko tuo simulaatio sitten pelkästään jotain simulaatiota vai neuroverkkojen avustamaa simulaatiota on implementaatioyksityiskohta. Tesla tuntuu satsaavaan hybridiratkaisuun, jossa neuroverkkojen avulla rajataan hakuavaruutta reiteille ja kohteiden käyttäytymiselle + päälle luodaan simulaatioita parhaiden hakutulosten pohjalta.

Tesla tuntuu muuttavan lähestymistapaa sitä mukaa, kun törmäävät uusiin ongelmiin. Onhan se mahdollista, että tesla ratkaisee itseajavat ongelman johonkin nicheen kuten kalifornian työmatkat urbaanissa kesäisessä ympäristössä samalla kun joku vuoristotalvikeissi tai suomi ei toimi ollenkaan. En uskaltaisi pallejani lyödä pantiksi siitä, että tesla ei saa softaa toimimaan. Voi toki olla ettei nykyisen fsd raudan laskentakyky riitä ja se niche esim. kalifornian työmatkaliikenteestä ratkeaa vasta hw4:lla tai hw5:lla. Tässä tarvii muistaa, että täydellinen on riittävän hyvän pahin vihollinen. Täydellinen tuskin koskaan ratkeaa, riittävän hyvä teslalle merkittävillä markkinoilla voi ratketa,...

Linkki about aikaleimalla occupancy network, nerfs, voxeliosioon. Koko esitys on aika mielenkiintoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Aika kapeasta kulmasta katsot asiaa. Teslan uudella occupancy network:lla(neuroverkko, nerfs) saa tehtyä maailmasta voxelipohjaisen representaation missä myös tunnistamattomat kappaleet vievät tilaa ja animoituvat. Tuon voxelimaailman päälle voi sitten simulaatioiden avulla luoda parhaan skenaarion siitä miten oma ja muiden liikenne saadaan sujumaan. Onko tuo simulaatio sitten pelkästään jotain simulaatiota vai neuroverkkojen avustamaa simulaatiota on implementaatioyksityiskohta. Tesla tuntuu satsaavaan hybridiratkaisuun, jossa neuroverkkojen avulla rajataan hakuavaruutta reiteille ja kohteiden käyttäytymiselle + päälle luodaan simulaatioita parhaiden hakutulosten pohjalta.

Tesla tuntuu muuttavan lähestymistapaa sitä mukaa, kun törmäävät uusiin ongelmiin. Onhan se mahdollista, että tesla ratkaisee itseajavat ongelman johonkin nicheen kuten kalifornian työmatkat urbaanissa kesäisessä ympäristössä samalla kun joku vuoristotalvikeissi tai suomi ei toimi ollenkaan. En uskaltaisi pallejani lyödä pantiksi siitä, että tesla ei saa softaa toimimaan. Voi toki olla ettei nykyisen fsd raudan laskentakyky riitä ja se niche esim. kalifornian työmatkaliikenteestä ratkeaa vasta hw4:lla tai hw5:lla. Tässä tarvii muistaa, että täydellinen on riittävän hyvän pahin vihollinen. Täydellinen tuskin koskaan ratkeaa, riittävän hyvä teslalle merkittävillä markkinoilla voi ratketa,...

Linkki about aikaleimalla occupancy network, nerfs, voxeliosioon. Koko esitys on aika mielenkiintoinen.

En väittänyt, että Teslalla ei olisi (ainakin kenties kehitteillä) tekniikoita, joilla liikenteessä pystyisi toimimaan. Vastasin väitteeseen siitä, että itsekseen ajelevan auton saisi aikaan pelkästään käyttämällä neuroverkkoa, joka ottaa vain kuvaa sisään ja ajelee esteiden välttämisestä ja liikennesääntöjen noudattamisesta saatavien pisteiden mukaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 479 591
Jäsenet
74 017
Uusin jäsen
Nooa11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom