- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 648
Erilaiset itsestään ajavat järjestelmät lisääntyvät voimakkaasti lähitulevaisuudessa. Henkilöautoihin kehitettäviä autonomisia järjestelmiä on eritasoisia ja tulossa usealta eri valmistajalta. Tunnetuimpia autonomista ajamista kehittäviä yrityksiä ovat mm. Tesla, Waymo, Mobileye, Argo AI, jne.
Tässä säikeessä siis keskustelua autonomisesta ajamisesta ja niiden kehityksestä.
Autonomisen ajamisen tasot
Taso 0:
Ei automaatiota, auto saattaa sisältää ajamista tukevia järjestelmiä, kuten automaattisen hätäjarrutuksen.
Taso 1:
Auton avustavat järjestelmät ovat edistyneempiä ja sisältää esimerkiksi adaptiivisen vakionopeussäätimen, joka pitää auton sopivalla etäisyydellä edellä kulkevasta ajoneuvosta.
Taso 2:
Osittainen automaatio. Autossa on enemmän ajamista tukevia järjestelmiä, kuten esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja parkkeerausavustin. Kuljettajan pitää keskittyä edelleen ajamiseen ja on vastuussa ajamisesta.
Taso 3:
Autossa on ympäristöä seuraavat tutkat ja auto pystyy tarvittaessa ajamaan rajatusti itse tietyissä ennalta määritellyissä tilanteissa. Esimerkiksi ajamaan ruuhkasssa itsenäisesti. Kuljettajan ei näissä tilanteissa tarvitse keskittyä ajamiseen vaan ottaa ajovastuu vasta kun ajoneuvo pyytää.
Taso 4:
Korkea automaation taso. Auto osaa pääosin ajaa täysin itsenäisesti ja ajamaan annetun reitin. Jos ajo-olosuhteet muuttuvat liian vaikeiksi esim. runsaan lumisateen vuoksi, järjestelmä osaa ohjata auton sivuun ja pyytää kuljettajaa jatkamaan ajamista.
Taso 5:
Täysautomaatio. Auto ajaa itse kaikissa olosuhteissa, eikä autossa välttämättä ole edes rattia ja polkimia.
Tässä säikeessä siis keskustelua autonomisesta ajamisesta ja niiden kehityksestä.
Autonomisen ajamisen tasot
Taso 0:
Ei automaatiota, auto saattaa sisältää ajamista tukevia järjestelmiä, kuten automaattisen hätäjarrutuksen.
Taso 1:
Auton avustavat järjestelmät ovat edistyneempiä ja sisältää esimerkiksi adaptiivisen vakionopeussäätimen, joka pitää auton sopivalla etäisyydellä edellä kulkevasta ajoneuvosta.
Taso 2:
Osittainen automaatio. Autossa on enemmän ajamista tukevia järjestelmiä, kuten esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja parkkeerausavustin. Kuljettajan pitää keskittyä edelleen ajamiseen ja on vastuussa ajamisesta.
Taso 3:
Autossa on ympäristöä seuraavat tutkat ja auto pystyy tarvittaessa ajamaan rajatusti itse tietyissä ennalta määritellyissä tilanteissa. Esimerkiksi ajamaan ruuhkasssa itsenäisesti. Kuljettajan ei näissä tilanteissa tarvitse keskittyä ajamiseen vaan ottaa ajovastuu vasta kun ajoneuvo pyytää.
Taso 4:
Korkea automaation taso. Auto osaa pääosin ajaa täysin itsenäisesti ja ajamaan annetun reitin. Jos ajo-olosuhteet muuttuvat liian vaikeiksi esim. runsaan lumisateen vuoksi, järjestelmä osaa ohjata auton sivuun ja pyytää kuljettajaa jatkamaan ajamista.
Taso 5:
Täysautomaatio. Auto ajaa itse kaikissa olosuhteissa, eikä autossa välttämättä ole edes rattia ja polkimia.
Viimeksi muokattu: