Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

aika paljon on kummallisuuksia


Niin siis ainakin tuon tyypin jutuissa.

Valittaa kun ei voi lukea WA-viestejä auton näytöltä vaan pitää kaivaa kännykkä käteen - no ei voi kyllä missään muussakaan autossa lukea näytöltä ja toisaalta ei niitä viestejä ajossa lueta muutenkaan :facepalm:
 
Niin siis ainakin tuon tyypin jutuissa.

Valittaa kun ei voi lukea WA-viestejä auton näytöltä vaan pitää kaivaa kännykkä käteen - no ei voi kyllä missään muussakaan autossa lukea näytöltä ja toisaalta ei niitä viestejä ajossa lueta muutenkaan :facepalm:
Ei voi lukea mutta ne voi kuunnella ja vastata äänellä.
 
Onkos porukalla ollut mY kanssa 18" rengastusta? Ei oikein talveksi houkuttele leveähkö 19" vaan olisi mukava saada vähän paksumpaa kumia alle. 235/55 R18 taitaisi olla paras vaihtoehto urissa vetelyä ajatellen ja kehäkin melkein sama?
 
Niin siis ainakin tuon tyypin jutuissa.

Valittaa kun ei voi lukea WA-viestejä auton näytöltä vaan pitää kaivaa kännykkä käteen - no ei voi kyllä missään muussakaan autossa lukea näytöltä ja toisaalta ei niitä viestejä ajossa lueta muutenkaan :facepalm:
Apple CarPlay lukee viestit ääneen haluttaessa ja niihin vastaaminen onnistuu myös puheella.

Yksi niistä syistä miksi langaton CarPlay on itselleni auton kolmen tärkeimmän ominaisuuden joukossa, ja tekee auton omasta käyttöliittymästä itselleni merkityksettömän.
 
Ainakin discordia ja telegrammia voi käyttää ajon aikana selaimella, eikö whatsapp web toimi? Toki fontti on erittäin pientä luettavaksi muuten kuin liikennevaloissa.
Voi varmaan mutta ei tuo nyt ole mitenkään turvallista ajossa.
No toki, mutta itse en tuota ole ikinä käyttänyt. Yleensä mykistän kaikki ilmoitukset AA:ssa ajon aikana. Mennyt sairaaksi tämä maailma jos ei paria tuntia voi olla vilkuilematta viestejä.
Siksi tulisi olla vaihtoehtoja. Ehkä sinulle sairasta mutta joillekin tarpeellista.
 
Aika tehokkaasti noita Tesla Y hävinnyt tuon 3% korkokampanjan myötä.

Nettiautossa halvin Y myynnissä
2022, 116tkm ajettu ja hintalappu 45 950€.

Tuntuu aika uskomattomalta tuo hintapyynti versus uuteen?
Pitääkö Y muka noin hyvin arvonsa.
 
Aika tehokkaasti noita Tesla Y hävinnyt tuon 3% korkokampanjan myötä.

Nettiautossa halvin Y myynnissä
2022, 116tkm ajettu ja hintalappu 45 950€.

Tuntuu aika uskomattomalta tuo hintapyynti versus uuteen?
Pitääkö Y muka noin hyvin arvonsa.
Vain suomalainen idiootti maksaa käytetystä autosta uuden hinnan. Eiköhän tuon idea ole se, että voidaan tarjota ”vastustamaton” hyvitys vaihdokista kauppaa tehdessä…
 

Nyt on vähän lähdetty keulimaan highlandilla. Kivahan tuo olisi jos näin oikeasti olisi että highlandia hinta olisi isosti nykykolmosta alempi.
 

Nyt on vähän lähdetty keulimaan highlandilla. Kivahan tuo olisi jos näin oikeasti olisi että highlandia hinta olisi isosti nykykolmosta alempi.
Ei tuossa mitään uutta ole. Valmistus maksaa alle 28k USD eli noin 25.7k euroa siihen rahti+alv+tulli ja Teslan myyntivoitto niin suomihinta 40k euroa.
 
Nyt olis YLR ja YP.

Takavetoiset ilmeisesti tulee Kiinasta, mutta eikös nämä pitäisi tulla Saksantehtaalta? Varsinkin tuo Quicksilver värinen?

1692375161322.png
 
Nyt olis YLR ja YP.

Takavetoiset ilmeisesti tulee Kiinasta, mutta eikös nämä pitäisi tulla Saksantehtaalta? Varsinkin tuo Quicksilver värinen?

1692375161322.png
Quiksilver tulee varmasti Saksasta. Vin koodin alusta näkee, näkyy urlista eli xp7 alku niin berliini
 
Viimeksi muokattu:
Veikkauksia paljonko YLR arvo tippuisi parissa vuodessa jos kilsoja olisi 50tkm mittarissa?

Ketään ei kristallipalloa pitele, mutta mielenkiinnosta tässä mietin päteekö se -15% arvonalema kahteen vuoteen paikkaansa.
Toki sieltä voi tulla se -4% lisäleikkuri, joka tuli nyt Kiinaan ja Amerikkaan.
 
Veikkauksia paljonko YLR arvo tippuisi parissa vuodessa jos kilsoja olisi 50tkm mittarissa?

Ketään ei kristallipalloa pitele, mutta mielenkiinnosta tässä mietin päteekö se -15% arvonalema kahteen vuoteen paikkaansa.
Toki sieltä voi tulla se -4% lisäleikkuri, joka tuli nyt Kiinaan ja Amerikkaan.

Tällä hetkellähän tilanne on ihan täysin absurdi kun käytetyistä autoista pyydetään samaa tai enemmän kuin uusista, mutta se johtuu noista hinnanalennuksista. Niitä tosin luulen tulevan lisää, onhan Tesla/Musk avoimesti julistanut edullisten sähköautojen massamyynnin olevan heidän eksplisiittinen tavoitteensa, johon pyritään prosesseja virtaviivaistamalla, skaalamalla ja kaikesta mahdollisesta säästämällä. Minun veikkaukseni on, että varsinkin näiden tällä hetkellä Euroopassa myytävien väliinputoaja-mY:eiden (ei ole enää tutkia, mutta silti vanha rauta jne.) jälleenmyyntiarvo tulee olemaan huonompi kuin näitä edeltävien tai näiden jälkeen tulevien, mutta toisaalta luultavasti jo ensi vuoden aikana nähdään ekat alle 40k€ RWD Y:t ja uusien mallien hinta jatkaa painumistaan tuonne 30 kiloeuron suuntaan tulevina vuosina, mikä tietysti tekee käytettyjen jälleenmyyntiarvosta aika arpapeliä.

T. Kristallipallo
 
Viimeksi muokattu:
Veikkauksia paljonko YLR arvo tippuisi parissa vuodessa jos kilsoja olisi 50tkm mittarissa?

Ketään ei kristallipalloa pitele, mutta mielenkiinnosta tässä mietin päteekö se -15% arvonalema kahteen vuoteen paikkaansa.
Toki sieltä voi tulla se -4% lisäleikkuri, joka tuli nyt Kiinaan ja Amerikkaan.

Jos veikata pitää niin eiköhän se kymppi ole aika lähellä.
 
Veikkauksia paljonko YLR arvo tippuisi parissa vuodessa jos kilsoja olisi 50tkm mittarissa?

Ketään ei kristallipalloa pitele, mutta mielenkiinnosta tässä mietin päteekö se -15% arvonalema kahteen vuoteen paikkaansa.
Toki sieltä voi tulla se -4% lisäleikkuri, joka tuli nyt Kiinaan ja Amerikkaan.
2 vuoden päästä juniper long range lähtee alta 50k uutena, joten keskimääräistä enemmän ajettu vanhempi malli nettiautossa alta 40k ja liike maksaa sen 35k.
 
Kumpikin suht samanlaisia, laadussa ei eroja. Enemmän sanottavaa Freemont//Ber&Sha kokoonpanossa.
 
Veikkauksia paljonko YLR arvo tippuisi parissa vuodessa jos kilsoja olisi 50tkm mittarissa?

Ketään ei kristallipalloa pitele, mutta mielenkiinnosta tässä mietin päteekö se -15% arvonalema kahteen vuoteen paikkaansa.
Toki sieltä voi tulla se -4% lisäleikkuri, joka tuli nyt Kiinaan ja Amerikkaan.
-15%/vuosi ekat pari kolme vuotta ja siitä 10% vuodessa paaliin asti on aika hyvä nyrkkisääntö.
Eniten aiheuttaa harmitusta jos yliarvioi oman autonsa arvon, se on käytännössä aina huonompi ku itse haluaisi uskoa. Nyt ollaan toki pienet hetket oltu tosi vääristyneessä markkinassa mutta se korjaantunee.
 
Liisarin vaihto edessä maaliskuussa ja Tesla vakavassa harkinnassa, olin melko vahvasti asennoitunut Y:n kannalle mutta ilmeisesti 3:n on jotain päivitystä tulossa ulkoasuun ja sisätiloihin. En löytänyt mitään tietoja siitä onko 3:n päivityksen myötä sisä- tai tavaratiloihin tulossa koon suhteen muutosta, oletus varmaankin on, ettei ainakaan kovin merkittävästi. Onko kellään 3:n ja Y:n kanssa eläneellä kokemusta / kommenttia siitä onko näiden osalta sisätilojen koon ero kuin yöllä ja päivällä? 4-henkiselle perheelle saattaisi tuo 3:n riittää, toki isommasta autosta (XC60) siirtyminen pienempään saattaa tuntua alkuun vähän oudolta.
 
No moni sanonut että Saksan tehtaalta tullut ei natise ja on jämäkämpi ajaa.

Saksan tehtaalta jos otat takavetoisen mallin se tulee BYD akulla varustettuna.

Tässä video eroista:

Tämä on suht iäkäs video kun sen jälkeen esim. Saksan malleihin tullut mm. yks airbag kuskinpenkkiin lisää mikä uupuu MICistä ja sivutakapenkit paremmilla reisituilla.
 
Liisarin vaihto edessä maaliskuussa ja Tesla vakavassa harkinnassa, olin melko vahvasti asennoitunut Y:n kannalle mutta ilmeisesti 3:n on jotain päivitystä tulossa ulkoasuun ja sisätiloihin. En löytänyt mitään tietoja siitä onko 3:n päivityksen myötä sisä- tai tavaratiloihin tulossa koon suhteen muutosta, oletus varmaankin on, ettei ainakaan kovin merkittävästi. Onko kellään 3:n ja Y:n kanssa eläneellä kokemusta / kommenttia siitä onko näiden osalta sisätilojen koon ero kuin yöllä ja päivällä? 4-henkiselle perheelle saattaisi tuo 3:n riittää, toki isommasta autosta (XC60) siirtyminen pienempään saattaa tuntua alkuun vähän oudolta.
Neljän hengen perheenä molemmat koeajaneena nii on 3 ja Y tiloiltaan ihan eri vaikka samaan pohjaan tehty. Kolmosessa penkit on takana tosi matalat ja tuntuu että niissä squattaa. Varsinkin jos käytössä turvaistuimia nii ei mahtunut kolmea istumaan taakse. Y on taas tilaa vaikka kuin paljon myös takana ja sinne mahtui kahdella turvaistuimella istumaan myös keskelle aikuinen.
 
En ole juurikaan seurannut Tesla keskutelua,eli kysyn että onko joku syy välttää jompaa kumpaa ?
Maku asioita. Jos SR y mallista hakee eroja niin Kiinan mallissa catl akulla lataus hitaampaa, mutta 0.2 sek nopeampi kiihtyvyys 20 HP myötä kuin tällä hetkellä Saksan bydin karvalakissa. Toisaalta jos arvostaa etu ja taka valua rakenteellisella akulla ja ylimääräisellä kuskin airbagilla niin sakemannin pirssi hyvä valinta. Longrangessa erot latauksessa ja korirakenteessa pienempiä kuin standard rangen valmistusmaissa.
 
Neljän hengen perheenä molemmat koeajaneena nii on 3 ja Y tiloiltaan ihan eri vaikka samaan pohjaan tehty. Kolmosessa penkit on takana tosi matalat ja tuntuu että niissä squattaa. Varsinkin jos käytössä turvaistuimia nii ei mahtunut kolmea istumaan taakse. Y on taas tilaa vaikka kuin paljon myös takana ja sinne mahtui kahdella turvaistuimella istumaan myös keskelle aikuinen.
Turvaistuimien kanssa ei enää onneksi tarvitse säätää. Kyllä väljempiä tiloja ja ehkä vielä enemmän sitä korkeammalla istumista on oppinut arvostamaan. Harmi että Y:n päivitystä pitää ilmeisesti odotella pitkälle. 3:n oletetut muutokset sisätiloissa kuulostavat kiinnostavilta kun kohdistuvat ilmeisesti juuri niihin juttuihin jotka nykyisessä Y:ssä hiertävät omaa silmää.
 
Maku asioita. Jos SR y mallista hakee eroja niin Kiinan mallissa catl akulla lataus hitaampaa, mutta 0.2 sek nopeampi kiihtyvyys 20 HP myötä kuin tällä hetkellä Saksan bydin karvalakissa. Toisaalta jos arvostaa etu ja taka valua rakenteellisella akulla ja ylimääräisellä kuskin airbagilla niin sakemannin pirssi hyvä valinta. Longrangessa erot latauksessa ja korirakenteessa pienempiä kuin standard rangen valmistusmaissa.
Jokos on tullu vahvistus että sakemanneissa on etuvalu? Alkukesästä kun oli tehdasvierailu niin silloin oli vasta yksittäisiä testejä tehty berskuissa. Rakenteellista akkua ei vissiin ole sakemanniautoissa kun linja+ paukut siirrettiin jenkkeihin (4680 kennot).
 
Jokos on tullu vahvistus että sakemanneissa on etuvalu? Alkukesästä kun oli tehdasvierailu niin silloin oli vasta yksittäisiä testejä tehty berskuissa. Rakenteellista akkua ei vissiin ole sakemanniautoissa kun linja+ paukut siirrettiin jenkkeihin (4680 kennot).
Standard rangen y mallit Saksasta tulee kaikki etu+takavaluilla sekä rakenteellisella byd blade akulla. Long ranget Berlin/Shanghai vielä ilman rakenteellista akkua sekä ilman etuvalua. En ainakaan vielä ole nähnyt missään vahvistusta että y long range olisi siirtynyt etuvaluihin Berliinin osalta.
 
Saisivat vaan laittaa tuohon Standard Range FLP akkuun myös nelivedon, ihan kuin jenkeissä Standard Range on neliveto (ei FLP akulla tosin). Olisi silloin omalla kohdalla aivan selkeä valinta.
 
Itellä nyt saksan tehtaalta varattu mY LR. Ei taida olla toivoa, että olisi HW4? Kumpaa tehdasta yleisesti pidetty parempana?
 
Itellä nyt saksan tehtaalta varattu mY LR. Ei taida olla toivoa, että olisi HW4? Kumpaa tehdasta yleisesti pidetty parempana?
Odottaisin aikaisintaan 3kk päästä olevan y/3 hw4. Yksittäisiä tapauksia varmaan Highland 3 myötä tulee loka/marraskuussa, mutta taitaa Eurooppa saada viimeisenä hw4 y malleihin. Laatu on kohentunut Saksan malleissa Kiinan tasolle, joten en miettisi laatuongelmia. Aina tulee joitain maanantai kappaleita, mutta uusimmissa alle kuukauden vanhoissa yksilöissä ei moitittavaa ole ollut.
 
Onko HW4:lla raudalla odotettavissa parempi Park Assist?

Etu ja sivukameroiden paikkaa ei ole muutettu niin mitään merkittävää parannusta tuskin on tulossa. Vaatisi sen puskurissa olevan kameran mutta sehän vasta onkin jatkuvasti paskassa.

Tarkemmat kamerat on se isoin juttu mutta jotenkin haisee että tämä muutos on pelkästään FSDtä varten.
 
Viimeksi muokattu:
Etu ja sivukameroiden paikkaa ei ole muutettu niin mitään merkittävää parannusta tuskin on tulossa. Vaatisi sen puskurissa olevan kameran mutta sehän vasta onkin jatkuvasti paskassa.

Tarkemmat kamerat on se isoin juttu mutta jotenkin haisee että tämä muutos on pelkästään FSDtä varten.

Edit kirjoitin väärää tietoa. Itseä ärsyttää ostaa hw3 auto mutta en kuitenkaan usko, että tuo ero kameroissa vaikuttaa kovin paljoa aktiivivakkarin tai parkkitoiminnon käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Model Y Owner's Manual | Tesla
Softalla parantavat kokoajan. Hw4 oletettavasti sivukameroiden laajuus kuolleisiin kulmiin parempi (360 birdeye view) ja tarkempi resoluutio, joten voi olla merkittäviä etuja hw3 nähden, mutta olettaisin silti olevan huonompi kuin perinteinen parkkitutkatoteutus ainakin Suomen talvessa.
Mitä parantavat softalla?

Yhtään parannusta ei ole tullut sitten ensimmäisen julkaisun. Kamerat ovat samalla paikallaan ja kuva-alue on melkein identtinen.

360 näkymää ei voi toteuttaa nykyisillä kameroilla koska ei ole edessä kameraa.
 
Mitä parantavat softalla?

Yhtään parannusta ei ole tullut sitten ensimmäisen julkaisun. Kamerat ovat samalla paikallaan ja kuva-alue on melkein identtinen.

360 näkymää ei voi toteuttaa nykyisillä kameroilla koska ei ole edessä kameraa.
Paha mennä sanomaan. Ainakin tuossa käyttäjämanuaalissa lupailevat päivitystä, tiedä sitten milloin tulee. Ei juuri hw4 päivityksetkään etene edes fsd puolella niin en odottaisi hirveitä park assistista hetkeen. Tokihan ei tietoa vielä etukamerastakaan ole cybertruckin tyyliin, mutta se selvinnee noista Highland luovutuksista lähiaikoina. Kaikki on aikalailla spekulaatiota Teslan kohdalla ennen kuin se toteutuu oli kyse akkuinnovaatiosta saatikka ohjelmistopäivityksistä. Jos olettama on Elon Time niin 3+ vuotta kun jokin asia ilmenee niin alkaa tapahtumaan.
 
Onpa outoa. Mikäs siinä. Onneksi on nykyään muitakin mitkä eivät vaan poista osia.
 
Mitäköhän tuon uuden Model 3:n hinta tulee olemaan Suomessa? 27k USD oli tuossa Tesla China Analystin twiitissä arvioitu. Jos hinta tulee olemaan 35k€ tai alle eli perus Corollan verran saattaa tosiaan tilausmäärät kasvaa merkittävästi. Nykyään Teslaa näkyy liikenteessä merkittävästi enemmän kuin vuosi sitten, toki voi johtua myös siitä, että sähköllä ajetaan enemmän, koska liikkuminen on edullisempaa. Mutta tuota Corollan hintaa voisi pitää jonkinlaisena vedenjakajana, koska Suomessa se Corolla taitaa olla myydyin auto ja johon perus duunareillakin ostovoima on riittänyt.
 
Jos hinta tulee olemaan 35k€ tai alle eli perus Corollan verran saattaa tosiaan tilausmäärät kasvaa merkittävästi.
…..
Mutta tuota Corollan hintaa voisi pitää jonkinlaisena vedenjakajana, koska Suomessa se Corolla taitaa olla myydyin auto ja johon perus duunareillakin ostovoima on riittänyt.

Mistäs stetsonista tämä ”perus Corolan” hinta on vetästy? Itse olen ollut ainakin siinä uskossa että corolan mediaani ostohinta olisi oikeasti jossain melkein 40k kantturoilla (tämä yleensä varmasti sisältää kahdet renkaat), koska vain hyvin harva ostaa auton ilman mitään varusteita. Tähän 40k hintatasoon on jo saanut kolmosta.
 
Viimeksi muokattu:
Mistäs stetsonista tämä ”perus Corolan” hinta on vetästy? Itse olen ollut ainakin siinä uskossa että mediaani ostohinta olisi oikeasti jossain melkein 40k kantturoilla (tämä yleensä varmasti sisältää kahdet renkaat), koska vain hyvin harva ostaa auton ilman mitään varusteita. Tähän 40k hintatasoon on jo saanut kolmosta.
Me käytiin 1,5v sit kattoo farkku Corollaa ja oli käytännös kaikki varusteet ja kahet renkaat hinnassa 33ke.
 
Mistäs stetsonista tämä ”perus Corolan” hinta on vetästy? Itse olen ollut ainakin siinä uskossa että mediaani ostohinta olisi oikeasti jossain melkein 40k kantturoilla (tämä yleensä varmasti sisältää kahdet renkaat), koska vain hyvin harva ostaa auton ilman mitään varusteita. Tähän 40k hintatasoon on jo saanut kolmosta.
Jos hinta putoo samaan verran kuin kiinassa hinta just vähän alta 40000e sit
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 477
Viestejä
4 506 030
Jäsenet
74 424
Uusin jäsen
Keskustelija1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom