Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eiköhän kyseessä ole sama tunnistinsensorin tyyppinen puute kuin sadesensorissa. Tesla päättänyt että joo ei makseta markkaakaan vaan hard fucking smack koodataan tää homma pajalla ja niin myös matriisi valoissa tarvitse mitään liikkeentunnistuksia. Kyllä nämä prototyypit välillä mielenkiintoisia on seurailla. Kohta yhdestä kamerasta "nähdään" varmaan sade tilanne, vastaan tuleva autoilija ja parkkitutkanakin se toimii ja tietty se kamera sijaitsee auton pohjassa mikä on peitetty ilmastointiteipillä.Siis hetkinen. Teslassa, jossa ei ole matrix valoja on kuitenkin siihen pystyvät polttimot, mutta sen sijaan että tesloihin olisi tehty matrix toiminnallisuus ledimatriisia hyödynnetään vain jossain valoshow efektissä?
Eihän tuossa ole mitään järkeä, vai onko niiden matrix valojen koodi jotain lisenssoitavaa juttua ja Teslan pitäisi alusta asti koodata omansa niin eivät vaan viitsi kun valoshowt on kivempia?
Jos noin todellakin. Niin tuo on tyhmää ellei idioottimaista. Mikä järkiperuste tähän on ?
Siis hetkinen. Teslassa, jossa ei ole matrix valoja on kuitenkin siihen pystyvät polttimot, mutta sen sijaan että tesloihin olisi tehty matrix toiminnallisuus ledimatriisia hyödynnetään vain jossain valoshow efektissä?
Eihän tuossa ole mitään järkeä, vai onko niiden matrix valojen koodi jotain lisenssoitavaa juttua ja Teslan pitäisi alusta asti koodata omansa niin eivät vaan viitsi kun valoshowt on kivempia?
Mitä järkeä laittaa autoon kalliit valot mutta niitä ei hyödynnetä? Tulee hiton kalliiksi teslalle. Vai onko valoshow niin tärkeä juttu. Jokin tässä ei täsmää.
Tokihan tuossa 4680 formaatissa mielestäni on jo saavutettu joitain osioita mitä markkinoitu mm. pienempi pinta-ala akkutehtaalle ja nopeampi prosessointi ja ehkä se halpuutus tai ainakin suuremmalla mittakaavalla se halpa akkusolujen tuotanto "luvattiin" presentaatiossa vasta 2025. Mitä eri tahoja seuranneena on kohtuu ilmeistä että 2024 on jo aika merkityksellistä tuo 4680 tuotanto ihan jo maailman mittakaavassa vaikkakin ei yllä vielä yli 10% akkutuotannoista. Ja tuo 4680 y malli jenkeissä neliveto vaikkakin karvalakki.4680 on ihan tuhnu. Mitään luvattua ei saatu kun sitä ”markkinointiin”. Ehkä gen 2 on parempi mutta tiedä koska tulee. Nytkin vasta Model Y perus takavedossa tuo akkupaketti. Alunperin piti tulla uusi S/X tällä.
4D radar ei auta kun et vanhaan autoon sitä saa.
Ei kannata hankkia autoa mistä tietää että puutteet häiritsee ja se ei lämmitä jos softa tulee 5v päästä.
Tottakai pinta-ala on pienempi koska akku on isompi vs 2170 mutta energiatiheys vielä brakaa verrattuna 2170:n. Tuotannossahan on jotain ongelmaa kun sen takia Plaid peruttiin.Tokihan tuossa 4680 formaatissa mielestäni on jo saavutettu joitain osioita mitä markkinoitu mm. pienempi pinta-ala akkutehtaalle ja nopeampi prosessointi ja ehkä se halpuutus tai ainakin suuremmalla mittakaavalla se halpa akkusolujen tuotanto "luvattiin" presentaatiossa vasta 2025. Mitä eri tahoja seuranneena on kohtuu ilmeistä että 2024 on jo aika merkityksellistä tuo 4680 tuotanto ihan jo maailman mittakaavassa vaikkakin ei yllä vielä yli 10% akkutuotannoista. Ja tuo 4680 y malli jenkeissä neliveto vaikkakin karvalakki.
Puhuin tehtaan pinta-alan tarpeesta. Tuotannon skaalaus on kussut kympillä varmaankin kun sakkas energiantiheys niin ei ole ollut järkevää skaalata ennen 2nd geniä ja nythän se tulee cybertruckkiin joten jenkeissä 4680 tuplaantui ja kokoajan lisää skaalataan. Onhan tämä tuotekehittely aikaa vievää samanlailla kuin piirien kehitys elektroniikkaan eli jos 20% menee uudelleen kierrätettäväksi nii ei järkeä tuotantoa isontaa ennenkuin hävikki alle 10%. Nythän tuo on kohdillaan ja siinä ohessa saatu energiatiheyttä ylös joten 2024 saadaan jo satojatuhansia autoja 4680 akulla tai miten Tesla päättääkään tunkea noita esim semi/CT? Eiköhän se plaid refreshiin tule 3rd gen 4680 sekä roadster 2.Tottakai pinta-ala on pienempi koska akku on isompi vs 2170 mutta energiatiheys vielä brakaa verrattuna 2170:n. Tuotannossahan on jotain ongelmaa kun sen takia Plaid peruttiin.
Halpuutus tulee siitä että ne ”valaa” yhden ison akkupaketin.
Kuten tuossa on muutamat jo todenneet ja @Markkanen linkillään vihjasi, ongelmana näiden matriisivalojen kanssa on ollut se, että ne Jenkeissä olleet laittomat ja eurotrashille ei oo jaksettu koodaa omaa systeemiä. Tarvittava rauta tosiaan löytyy, ainakin joistakin malleista...
Toimitusaika on nyt tietysti mysteeri, siirtynee varmasti eteenpäin mutta saa nähdä kuinka paljon
Meinaat, ettei sitten sen seuraavan toimituksen lähetyessä tule taas jotain alerysäystä?
Eikös näissä peruutuksissa/tilauksissa ollut Teslalla joku rajoitekin, että eivät enää suostu myymään uutta jos on peruuteltu useampaan otteeseen?
Olettaisin juu että nämä myynnin erikoisuudet jatkuvat, ja juuri siksi seurasinkin hintoja juuri tässä ennen oman toimitusta kun oli nuo Kiina-uutiset jne. Toimitus siirtyi (ensimmäiseen nähden) 2 viikkoa eteenpäin. Ihan okei kun sillä säästöllä saan melkeinpä talvirengaspaketin ja kovalla rahalla ostetun acceleration boostin, esimerkiksi. Ja voisin hyvin kuvitella että jos useammin kikkailee tolleen niin voi tulla ongelmia, tässä tapauksessa ensimmäistä autoa ei siis oltu vielä luovutettu. Saa nähdä tuleeko sekin sitten myyntiin varastoautona ja alennettuun hintaan..Meinaat, ettei sitten sen seuraavan toimituksen lähetyessä tule taas jotain alerysäystä?
Eikös näissä peruutuksissa/tilauksissa ollut Teslalla joku rajoitekin, että eivät enää suostu myymään uutta jos on peruuteltu useampaan otteeseen?
Kaikissa tällä hetkellä myytävissä Tesloissa on matriisivalo-umpiot, viimeisenä tuollaiset umpiot sai Model X tänä kesänä:
Tesla Model X Gets Updated Headlights For All Global Markets | Carscoops
It looks like Tesla has redesigned the Model X's headlights, reportedly using Matrix LED technologywww.carscoops.com
Eiköhän niihin softakin tule, muuten ei ole järkeä laittaa kallis rauta autoihin. Luulen kyllä että nuo saattavat olla lisämaksullinen juttu.
Samaa vähän ihmettelen, että miksi noita laitetaan kun ei ole softaa. Luulisi olevan halvempi laittaa vaan perus valot?Ihmeellisiä ovat Teslaväen ajaukset. Penniä veneytetään mitä ihmellisimmissä asioissa ja nuukailua näkee pienistäkin aisoista, mutta sitten laitetaan oikeasti arvokkaat valot autoon jota sitten ei hyödynnetä. En nyt mikään nobel tason taloustieteijijä ole, mutta olisihan se järkevää ollut laittaa ne vasta sitten auton nokalle, kun niitä voidaan oikeasti käyttää. No, kulutajalle kiva juttu jos ne voi aktivoida jälkikäteen, mutta vituttaisihan se istua autossa vuosikausia tiedostean, että tuolla ne on, mutta niitä ei voi käyttää. Se seknaario, että olisi sisämaksullinen ominaisuus, käy järkeen, mutta kuinka moni niitä oikeasti ostaisi jälkikäteen vs paljonko niitä on autoihin viljelty? Jos kaikille ilmaiseksi jälkikäteen, niin tosi kiva juttu kuluttajalle, mutta taas business mielessä tyhmää ? Toki voi joku teslan excel taulukko kertoa että on järkevämpi tehdä kaikki auton noilla valoilla, kuin ottaa riippakiveksi yksi erinlainen autoconfiguraatio lisää. Mutta silti........
Muuten, millainen hardis puolen päivitysrytmi Teslalla on ? Ns vanhoilla toimijoilla on kerran vuoteen isompi muutos ja kerran vuoteen pienempi muutos (puolivuosi uudistus), eli kaksi kertaa vuodessa auto muutuu. Erikseen on sitten ns facelift päivitykset joita on harvemmin ( mallin elinkaaren puolivälissä tai hieman sen jälkeen )
Ihmeellisiä ovat Teslaväen ajaukset. Penniä veneytetään mitä ihmellisimmissä asioissa ja nuukailua näkee pienistäkin aisoista, mutta sitten laitetaan oikeasti arvokkaat valot autoon jota sitten ei hyödynnetä.
Umpioiden varaosahinnoista voi saada hiemna osviittaa kustannuserosta, sillä niissä ei ole sensoreita ja softaa mukana. Ero on selvä.Eivät nuo välttämättä ole sen kalliimmat kuin normaalit umpiot, kyllähän Audillakin vastaavaa tekniikkaa käytetään jo halvimmassakin mallissa pelkissä vilkuissa.
Noiden varastodumppailujen myötä ruvennut houkuttamaan cherry red tai quicksilver, mutta ainakin tämän fiksarin mukaan ilmeisen pehmeä ja herkkä maalipintaa. Ei sikäli mitään uutta noiden erikoisvärien maailmassa, mutta taitaisi vaatia kaveriksi melkein koko kiesin kalvotuksen, jos haluaa pitää siistissä kunnossa. Toinen vaihtoehto sitten alaosan kalvotus ja muutoin keraaminen pinnoite. Ehkä käyttöautona kuitenkin toimivin se santaderin valkoinen, jos toisena vaihtoehtona on suojata maalipintaa härpäkkeillä, jotka on 5% auton arvosta
Osa päivityksistä on niputettu yhteen, mutta paljon päivityksiä tulee myös näennäisesti satunnaiseen aikaan. Esimerkiksi tuo parkkisensoreista luopuminenhan tapahtui aika yllättäen joskus vuosi sitten, kun taas Model 3 facelift (kromien vaihto mustaan, sisustan päivitys, lämpöpumppu) tuli kaikki kerralla.Muuten, millainen hardis puolen päivitysrytmi Teslalla on ? Ns vanhoilla toimijoilla on kerran vuoteen isompi muutos ja kerran vuoteen pienempi muutos (puolivuosi uudistus), eli kaksi kertaa vuodessa auto muutuu. Erikseen on sitten ns facelift päivitykset joita on harvemmin ( mallin elinkaaren puolivälissä tai hieman sen jälkeen )
Näköjään aika "randomisti" tulee muutoksia. Tehtaalle varmaan mukava juttu, mutta kuluttaja ei tiedä välttämättä mitä on saamassa. Perinteisillä valmistajilla on monesti lukkoon lyöty viikko jolloin muutokset tapahtuvat, vuodesta toiseen sama viikko käytössä kaksi kertaa vuodessa. Softa nyt tietty kehittyy omia aikojaan oman tahtiin. Hyvää tietysti tuossa teslan systeemissä on se, että muutokset voivat tulla nopeasti kun on valmista, ei tarvitse aina odotella sitä tiettyä viikkoa.Tästä voi pläräillä vaikka Model 3 päivityksiä komponentiikassa: Tesla Model 3 history of changes by year
Eikös ne kaikki roamaa ruotsin kautta. Maakoodi on sitten vielä erikseen.Näköjään suomessa teslalta ostetussa autossa sim-kortti on ruotsiin asetettu. Jännä etteivät tarkista näitä ennen toimitusta. Huoltopyynnöllä toki korjaantunee.
Mjaha soittelin Teslalle, ei saanut vaihdettua jo tehtyä tilausta, mutta neuvoi tilaamaan uuden varastoauton ja peruuttamaan jo tilatun, joten näin tein.
On siellä koukullisiaki ollu aina välillä. Kannattaa liittyä semmoseen tesla info telegram ryhmään niin saa hälytyksen ja tiedot noista suomen uusista varastoautoista. Ite nappasin lr valkonen 19" koukku hintaan 51240e toimituskuluineen ja refelinkkeineen.Jaha. Mitenköhän nyt kantsis tehdä kun on "täyteen hintaan" ostettu MYLR tarkoitus noutaa ens maanantaina.. vastaava myynnissä nyt 4k halvemmalla.
edit: Jaa, koukkuhan noista monesta puuttuu.
Jos sulle on jo esim VIN allokoitu niin ei ne sitä oikein lähde silloin vaihtamaan.Mitäs Teslan tapauksessa tarkoittaa, että "Valmis noudettavaksi tästä sijainnista". Onko nämä autot oikeasti myymälän pihassa kuten voisi tekstistä kuvitella vai todellisuudessa jossain matkalla. Itsekin kun odottelen toimitusta niin miksei samalla speksillä olevia tarjota jonossa oleville?
Vai onko nämä jotain sellaisia mitä joku ei ole syistä x ja y suostunut ottamaan vastaan tarkastettuaan auton?
Eivät nuo välttämättä ole sen kalliimmat kuin normaalit umpiot, kyllähän Audillakin vastaavaa tekniikkaa käytetään jo halvimmassakin mallissa pelkissä vilkuissa. Se on vain kasa LEDejä, jotka voidaan sytyttää miten halutaan - ei sen kalliimpaa liene kuin monta LEDiä, jotka voidaan vain sytyttää kerralla tai ei mitään. Muista, että näistä puuttuu se äly (sensorit + algoritmit etc), joka muiden valmistajien valoissa tulee mukana ja se on se mistä veloitetaan.
Kiitos, Facebook on kyllä hyvä ajatus. Tesla itseasiassa tulee Joensuuhunkin esittelemään autojaan, mutta rahoitustarjouksen hyödyntämistä ajatellen vähän liian myöhään...Electric Summer – Koeaja Tesla Kuopiossa | Tesla-tapahtumat
Join us to celebrate 10 years of Supercharging in Europe with an Electric Summer. Experience Tesla aroud Finland. With 23 Supercharger locations across Finland, you really can go anywhere with Tesla.www.tesla.com
Kannattaa liittyä sähköautot Nyt tai Tesla Model Y ryhmiin ja kysellä siellä.
Ekaa kertaa nyt Suomessa. Päämääränä myydä 2miljoona autoa. Sen takia tehdään mitä vain.Onko nää Teslan rahoitustarjoukset kuinka yleisiä?
On voimassa syyskuun asti ja koskee Yta.Loppuiko 3% korko tarjous jo?
Näitä on ollut aikaisemminkin. Oliko se 75 vai 60 oikeasti 90kwh akku mutta lukittu.Tesla Confirms Software-Locking Strategy for Standard Range Model S and Model X
Tesla's Standard Range Model S and Model X have software-locked battery capacity. This strategy enables more affordable pricing, with potential future unlockingwww.notateslaapp.com
Vittu miten typerää paskaa ja kunnon resurssien haaskausta. TL;DR: uudet "karvalakki" mS ja mX on ihan samalla akulla kuin perusmallitkin, mutta softalla on lukittu pois 21% akusta.
Eikös tuo ole oikeinkin kätevää nyt kun maksulliset ominaisuudet saa korkatusta softasta aktivoitua?Tesla Confirms Software-Locking Strategy for Standard Range Model S and Model X
Tesla's Standard Range Model S and Model X have software-locked battery capacity. This strategy enables more affordable pricing, with potential future unlockingwww.notateslaapp.com
Vittu miten typerää paskaa ja kunnon resurssien haaskausta. TL;DR: uudet "karvalakki" mS ja mX on ihan samalla akulla kuin perusmallitkin, mutta softalla on lukittu pois 21% akusta.
Näyttää olevan syyskuun lopulla. Mutta ainahan voit tilata auton ja mennä sitten tuonne tapahtumaan ja jos vaimolle kelpaa Tesla niin sittenhän se onkin jo varmaan juuri tulossakin. Jos ei kelpaa niin tilauksen voi aina perua ja varausmaksun saa takaisin.Kiitos, Facebook on kyllä hyvä ajatus. Tesla itseasiassa tulee Joensuuhunkin esittelemään autojaan, mutta rahoitustarjouksen hyödyntämistä ajatellen vähän liian myöhään...
Se uutinen oli vähän harhaanjohtava, esim. FSD Betaa ei oikeasti saanut, enemmänkin sai vaan penkinlämmittimet.Eikös tuo ole oikeinkin kätevää nyt kun maksulliset ominaisuudet saa korkatusta softasta aktivoitua?
En tiedä miten tuo on lukittu, mutta parhaassa tapauksessahan tässä käy niin että tuollaisen auton akun kapasiteetti ei juuri alene auton vanhetessa?Tesla Confirms Software-Locking Strategy for Standard Range Model S and Model X
Tesla's Standard Range Model S and Model X have software-locked battery capacity. This strategy enables more affordable pricing, with potential future unlockingwww.notateslaapp.com
Vittu miten typerää paskaa ja kunnon resurssien haaskausta. TL;DR: uudet "karvalakki" mS ja mX on ihan samalla akulla kuin perusmallitkin, mutta softalla on lukittu pois 21% akusta.
Eli jos tulevaisuudessa un-lockkaat akun lisä-osan, niin et välttämätä saakkaanyhtää mitään vaan. Pelkästään pahoittelut, että lisäosa on jo käytetty.En tiedä miten tuo on lukittu, mutta parhaassa tapauksessahan tässä käy niin että tuollaisen auton akun kapasiteetti ei juuri alene auton vanhetessa?
Eli normaalisti kun akun kapasiteetti laskee joka vuosi jonkun prosentin niin tuossa kun on 21% puskuri niin tuossa lienee alkuperäinen kapasiteetti jäljellä vielä 15 vuodenkin päästä. Eli voisi olla aika hyväkin diili tuollainen auto.
En tiedä miten tuo on lukittu, mutta parhaassa tapauksessahan tässä käy niin että tuollaisen auton akun kapasiteetti ei juuri alene auton vanhetessa?
Eli normaalisti kun akun kapasiteetti laskee joka vuosi jonkun prosentin niin tuossa kun on 21% puskuri niin tuossa lienee alkuperäinen kapasiteetti jäljellä vielä 15 vuodenkin päästä. Eli voisi olla aika hyväkin diili tuollainen auto.
Ja lisäksi varmaan voi surutta ladata joka päivä 100% koska se on oikeasti vain 79%. Ja niissä autoissa joissa ei softalukkoa ole, pitäisi ladata päivittäin vain 80% asti.
Vielä lisäksi latausnopeudet olisi sinne 100% asti aikalailla muikeat verrattuna sata=sata akullisiin.En tiedä miten tuo on lukittu, mutta parhaassa tapauksessahan tässä käy niin että tuollaisen auton akun kapasiteetti ei juuri alene auton vanhetessa?
Eli normaalisti kun akun kapasiteetti laskee joka vuosi jonkun prosentin niin tuossa kun on 21% puskuri niin tuossa lienee alkuperäinen kapasiteetti jäljellä vielä 15 vuodenkin päästä. Eli voisi olla aika hyväkin diili tuollainen auto.
Ja lisäksi varmaan voi surutta ladata joka päivä 100% koska se on oikeasti vain 79%. Ja niissä autoissa joissa ei softalukkoa ole, pitäisi ladata päivittäin vain 80% asti.
Teslalla oli vuosia todellinen rahoituskorko 1,5-2%. Viime syksynä vielä sai tilattua todellisella 2% korolla, mutta nyt alkaneet nousta 6% todelliset korot niin ensin oli Tesla 3 hetken korkokamppis ja siirtyi sitten y malliin. Voi tulla seuraavaksi s/x.Onko nää Teslan rahoitustarjoukset kuinka yleisiä?
Latausnopeudetkin on lähes varmasti softakäpätty. Ei tarvitse pelätä, että softakäpätty versio lataisi korkeammilla tehoilla samalla soc%:lla. Jonka kyllä pitäisi taas säästää akun elinikää.Vielä lisäksi latausnopeudet olisi sinne 100% asti aikalailla muikeat verrattuna sata=sata akullisiin.
Soittelin sinne Vantaan myymälään, hetki meni mutta kyllä sieltä sitten joku vastasi ja peruutti tilauksen kun luettelin auton/tilauksen RN-numeron. Nyt piti laittaa viestiä perään kun "peruutettu" auto näkyy edelleen sovelluksessa eikä mitään vahvistusta ole ainakaan vielä tullut, pari päivää puhelun jälkeen.Mistä tuo peruuttaminen käytännössä sujuu, pitäisi oma tilaus myös peruuttaa - mutta ei oikein helpolla pääse puhelimella läpi?