Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Me käytiin 1,5v sit kattoo farkku Corollaa ja oli käytännös kaikki varusteet ja kahet renkaat hinnassa 33ke.

Kovasti on inflaation hammas purrut, koska tällä hetkellä halvimmalla varustepaketilla ja pienimmälllä moottorilla olevan farkkurokkolan lähtöhinta on 33k ilman yhtään mitään extraa. Tähän joko isompi moottori tai parempi varustepaketti niin lähtöhinta on 35-38k. Sitten vielä ne omat henkilökohtaiset varusteet päälle + renkaat
 
Linkki nettiautoon uusian Corollien listaukseen https://www.nettiauto.com/toyota/corolla?id_vehicle_type=1&yfrom=2023&id_country[]=73 Pyynti hinnat liikkuvat 33t -37t välissä.

Kannattaa kuitenkin varmaan Highlandiin vertailessa katsella ihan tuoreita 2024 mallivuoden hintoja? (sedanin hinnastoa ei oltu vielä julkistettu) https://www.toyota.fi/content/dam/t...lla_Touring_Sports_hinnasto_mv24_18072023.pdf

Mutta varmaan ihan turha väntää kovin montaa viestiä samasta aiheesta, kun hintaero on miten päin vain katseltuna vain ykköstonneja eikä kymppejä. Eli jos kansan syvät rivit on ylipäätään on ostamassa uutta autoa niin ei model 3 ole mitenkään poissuljettu vaihtoehto
 
Itse tykkään vähän alemmasta ajoasennosta (ns. normaalista autosta), mutta ei se nykyisellä ikärakenteella ole se auto jonka moni välttämättä ostaisi. Omalla anopillakin aikamoinen homma nousta autoon ja autosta, joten matala auto tippuu valinnoista riippumatta hinnasta. Tokihan malli3n on aika kookas käänneltävä eikä ollenkaan näppärä auto ns. kaupunkiajossa johon moni autoa tarvitsee.
 
Toivottavasti nuo huhut highlandin viiksettömyydestä ei pidä paikkaansa. Auto menossa ensi keväänä vaihtoon ja sähköön siirtyminen lienee väistämätöntä.

Vaihteenvalitsin on ihan fine olla näytössä, mutta siinä kohtaa jos vilkkuja pitää operoida paskoilla rattinapeilla, jää hankkimatta.

Muuten Model 3 olisi varteenotettava vaihtoehto, mutta Muskin/Teslan pakonomainen fetissi keksiä pyörää uudelleen ihmetyttää.
 
Muuten Model 3 olisi varteenotettava vaihtoehto, mutta Muskin/Teslan pakonomainen fetissi keksiä pyörää uudelleen ihmetyttää.
Tuo jatkuva halpuuttaminen karsimalla, yhdistämäälä ja poistamala ei ole minunkaan mieleen. Poistaisivat kaikki autonomiseen ajoon liittyvät härpäkeet mielummin ja pitäisivät perusasiat ennallaan, Siitä sitä cost seivinkiä tulisi.

Hieman karrikoidusti kysyen; Eikä se sähköauto nyt ollutkan niin edellinen valmistaa kun kaikki perinteinen pitää karsia pois ?
 
Tuo jatkuva halpuuttaminen karsimalla, yhdistämäälä ja poistamala ei ole minunkaan mieleen. Poistaisivat kaikki autonomiseen ajoon liittyvät härpäkeet mielummin ja pitäisivät perusasiat ennallaan, Siitä sitä cost seivinkiä tulisi.

Hieman karrikoidusti kysyen; Eikä se sähköauto nyt ollutkan niin edellinen valmistaa kun kaikki perinteinen pitää karsia pois ?
Teslalta kun puuttuu halvempi pienempi malli, niin nyt kolmosesta tehdään väkisin halvempi, että saadaan tuotantomäärät suuren vision mukaisiksi. Koska saadaan Elonin palava sähköakku-puhe?
 
Teslalta kun puuttuu halvempi pienempi malli, niin nyt kolmosesta tehdään väkisin halvempi, että saadaan tuotantomäärät suuren vision mukaisiksi.
Tämä menettelytapa on vaan pyllistys auton nykyisille omistajille. Autojen jälleenmyyntihinta kun aina peilataan siihen hinnat alkaen malliin. Kaikki sen päälle menettää arvoaan huomattavasti nopeammin kuin hinnat alkaen malli.

Olisivat tehneet persutanete jonkun halpamerkin itselleen, vaikka Koslan, sitä olisivat sitten voineet rauhassa riisua oiken kunnolla. Pelkä ratti, 300hv, 5 jakkaraa.
 
Tuo jatkuva halpuuttaminen karsimalla, yhdistämäälä ja poistamala ei ole minunkaan mieleen. Poistaisivat kaikki autonomiseen ajoon liittyvät härpäkeet mielummin ja pitäisivät perusasiat ennallaan, Siitä sitä cost seivinkiä tulisi.

Hieman karrikoidusti kysyen; Eikä se sähköauto nyt ollutkan niin edellinen valmistaa kun kaikki perinteinen pitää karsia pois ?
Itse olen kyllä sinänsä sitä mieltä, että mitä vähemmän osia sen parempi. Mutta ei toki niin, että se vaikuttaa toimivuuteen. Ihan hyvä että ei ole esim. niitä parkkitutkia koska ne maksaa ostaessa ja ne maksaa myös sitten jos ne hajoaa. Mutta ennen poistamista pitäisi olla vastaava toiminta toteutettu sitten vähemmillä osilla niin, että se oikeasti toimii. Nyt on vähän puolivillainen tuo kun eteenpäin on helposti aika arpapeliä, vaikka taakse ja sivuille toimiikin.
 
Itse olen kyllä sinänsä sitä mieltä, että mitä vähemmän osia sen parempi. Mutta ei toki niin, että se vaikuttaa toimivuuteen. Ihan hyvä että ei ole esim. niitä parkkitutkia koska ne maksaa ostaessa ja ne maksaa myös sitten jos ne hajoaa. Mutta ennen poistamista pitäisi olla vastaava toiminta toteutettu sitten vähemmillä osilla niin, että se oikeasti toimii. Nyt on vähän puolivillainen tuo kun eteenpäin on helposti aika arpapeliä, vaikka taakse ja sivuille toimiikin.

Niin, voisihan sitä vaikka ilmastoinnin poistaa ja keksiä tilalle automaattiset avautuvat ikkunat, kun kerta sellaiset on. Eikä se toiminnallisuuteen tietysti hirveästi vaikuttaisi vaikka se ikkuna olisikin oikeasti veivattava, kun voi ruudulle laittaa ohjeistuksen paljonko veivaat jotta ilmastointi on oikea. Tai paljonko vähentää tai lisätä vaatetusta.

Mitä vähemmän osia, sitä parempi. Miksi muuten ilmansuuntia auton sisällä pitää pystyä vaihtamaan? Ikkunalle vaan, pois ne moottorit, onhan tuo menetelmä toiminut vanhoissa Defendereissäkin, ihan yhtä huonosti se lämmitys niissä toimisi puhaltaisi minne tahansa.

Ainakin mä voisin uhrata myös kaikki FSD prosessorit ja vaihtaa ne USS:ksi.

Huomaatko kuinka vaikeaa on määritellä "vaikuttaa toimivuuteen" ? Parkkitutkiahan tuo kamera ei koskaan tule korvaamaan, ainoastaan "sinne päin" kuten ehdottamani "ilmastointi".
 
Kovasti on inflaation hammas purrut, koska tällä hetkellä halvimmalla varustepaketilla ja pienimmälllä moottorilla olevan farkkurokkolan lähtöhinta on 33k ilman yhtään mitään extraa. Tähän joko isompi moottori tai parempi varustepaketti niin lähtöhinta on 35-38k. Sitten vielä ne omat henkilökohtaiset varusteet päälle + renkaat

Noista saa tingattua (varsinkin varusteista). Ei ole apteekin hinnat kuten Teslalla ilmeisesti (jotain kampanjoita on?). Jos vertaa verottomia hintoja niin sitten noissa Corollissa olisi edes jonkinverran järkeä jos olettaa että laatu on sitä mitä se ennen on ollut.
 
Jostain lueskelin jossain vaiheessa että ovien ja ikkunoiden avaaminen siirrettäisiin keskuspaneeliin ja ovista häviäisi nappulat.
 
Jostain lueskelin jossain vaiheessa että ovien ja ikkunoiden avaaminen siirrettäisiin keskuspaneeliin ja ovista häviäisi nappulat.
En yhtään ihmettele. Siinä saa olla aika taikuri tekemässä UIta mukavaksi. Nytkin ongelmana saada ajonaikaisia nappeja esiin.
 
Tämä menettelytapa on vaan pyllistys auton nykyisille omistajille. Autojen jälleenmyyntihinta kun aina peilataan siihen hinnat alkaen malliin. Kaikki sen päälle menettää arvoaan huomattavasti nopeammin kuin hinnat alkaen malli.

Olisivat tehneet persutanete jonkun halpamerkin itselleen, vaikka Koslan, sitä olisivat sitten voineet rauhassa riisua oiken kunnolla. Pelkä ratti, 300hv, 5 jakkaraa.
No miten sen nyt ottaa. Jos se uusi auto olisi samanlainen, niin se on selvä että vanhemmat vertautuvat siihen ja toki kohtuu uudella markkinalla täytyy tuollaiseen varautua. Sitten taas, jos uusi malli on ominaisuuksiltaan kovasti karsittu versio nykyisistä, niin voipi olla ettei se hinta enää suoraan korreloikaan käytettyjen kanssa. Varsinkin jos ne poistetut featuret ovat sellaisia, joita ostajat kaipailevat. Mä en esim. itse ostaisi ikinä autoa. jossa ei ole viiksiä tai pyöreää rattia. Jos pitäisin siitä muuten, niin valitsisin sen käytetyn. Tai jos pakko saada pakasta vedetty auto, niin suuntaisin katseet jonnekin muualle. 80k jälkeen on joka tapauksessa yhdentekevää onko se sun Tesla 2022 vai 2023.
 
Ei keskivertoa auton ostajaa voisi vähempää kiinnostaa selvitellä minkä vuoden missä kuussa joku ominaisuus on kadonnut tai korvautunut tyhjällä lupauksella. Autonmyyjillä on varmaan asiantuntemusta myydessä arvioida minkälaiset varusteet autossa on, mutta sisäänostossa ihan sata varmasti tonnin seteli-ilmeellä vedotaan halvimman uuden hintaan ja hyvitys sen mukaan. Jotain "base" versiotahan tuo 3 kaipaisi nykyisten kaveriksi, jos kaikki varusteet otetaan pois.
 
Jos Model 3 maksaa ~27k$ niin mitähän sen tulevan Model 2 hintaluokka on? Alle 20k$?
Tesla painaa valmistuskustannukset innovaatioilla puoleen edellisestä mallista. Myyntihintaa pari vuotta sitten ajateltu 25k USD, jolloin Suomi hinta varmaan sen 33k euroa alussa kunnes saavat valmistuskustannukset painettua lähelle 19k usd ja Suomi hinta voisi olla silloin 27k EUR.

Hankala spekuloida mikä ajankohta Suomen toimitukselle on kun Meksikon tehdas ei tod näk tuo Eurooppaan yhtään model2. Eiköhän tuo säästö idea ole tehdä paikallisesti Amerikkaan Meksikon tehtaalta, Kiinaan valmistuu toinen tehdas ja Eurooppaan se oma model2 tehdas jolloin tullit ja rahtikulut poistuu. Komponenttien hinnat halventuneet huomattavasti sekä akkujen hinnat jos ja kun ensimmäinen Tesla 2 saapuu suomalaiselle 2026/27. Yksi isoin säästö työvoimakuluissa Euroopan tehtaalla on 12 tonnin giga casting, jolloin auto muodostuu yhdestä valusta poiketen huomattavasti nykyisestä ideasta etu- ja takavaluineen sekä materiaali kulut pienenevät 48v järjestelmällä.
 
Jostain lueskelin jossain vaiheessa että ovien ja ikkunoiden avaaminen siirrettäisiin keskuspaneeliin ja ovista häviäisi nappulat.
Mitä tohon nyt sanoisi. Jos tämä on kehityssuunta niin.....

Halpuutetan sitten kunnolla. Kiinteät ikkunat, ilman avausmahdollisuutta. Autossa on ilmastointi. Miksi ikkunat pitäis saada auki ? Panostetaan vaan johonkin ohjelmanpätkään joka saa samanlaisen tuulenvireen ja äänen aikaan ilmastoinnista, että kuin ikkunat olisivat auki. Säästyisi paljon rahaa.
 
Tesla painaa valmistuskustannukset innovaatioilla puoleen edellisestä mallista. Myyntihintaa pari vuotta sitten ajateltu 25k USD, jolloin Suomi hinta varmaan sen 33k euroa alussa kunnes saavat valmistuskustannukset painettua lähelle 19k usd ja Suomi hinta voisi olla silloin 27k EUR.
Se taisi olla valmistuslinjaston kulut, jotka menivät puoleen... Eikä valmistuskulut. Ja sekin Teslan PR:n mukaan eli todellisuus voi olla jotain ihan muuta.
 
Se taisi olla valmistuslinjaston kulut, jotka menivät puoleen... Eikä valmistuskulut. Ja sekin Teslan PR:n mukaan eli todellisuus voi olla jotain ihan muuta.
The Next Tesla Model May Cost Less Than A Base Model Honda Civic
Tuossa esimerkiksi puhutaan jopa 65% valmistuskustannuksien alentamisesta. Selväähän on jo nyt että model2 käyttää mm. halvempaa johtosarjaa, akkua, castingia ja sähkömoottoria. Se mihin loppujen lopuksi Tesla päätyy valmistuskuluissa on toki mysteeri näin alkuvaiheessa.
 
The Next Tesla Model May Cost Less Than A Base Model Honda Civic
Tuossa esimerkiksi puhutaan jopa 65% valmistuskustannuksien alentamisesta. Selväähän on jo nyt että model2 käyttää mm. halvempaa johtosarjaa, akkua, castingia ja sähkömoottoria. Se mihin loppujen lopuksi Tesla päätyy valmistuskuluissa on toki mysteeri näin alkuvaiheessa.
Alkuvuoden sijoittajatilaisuudessa viralliseksi tavoitteeksi kommunikoitiin 50% valmistuskustannusten alentaminen. 50% lienee hyvä oletusarvo siihen asti, että tesla kommunikoi jotain muuta sijoittajille. Ei toki tarkoita 50% hinnanalennusta kuluttajille. Myyntihinta on sen millä valmistetut autot menevät kaupaksi.
 
The Next Tesla Model May Cost Less Than A Base Model Honda Civic
Tuossa esimerkiksi puhutaan jopa 65% valmistuskustannuksien alentamisesta. Selväähän on jo nyt että model2 käyttää mm. halvempaa johtosarjaa, akkua, castingia ja sähkömoottoria. Se mihin loppujen lopuksi Tesla päätyy valmistuskuluissa on toki mysteeri näin alkuvaiheessa.
Ei siinä kyllä sanota yhtään mikä "cost" on kyseessä. Ja mihin verrataan. Tuossa kun puhutaan sekä tehtaasta että auton ratkaisuista, niin kuulostaa joltain hihasta ravistetulta kombolta.

Alkuvuoden sijoittajatilaisuudessa viralliseksi tavoitteeksi kommunikoitiin 50% valmistuskustannusten alentaminen. 50% lienee hyvä oletusarvo siihen asti, että tesla kommunikoi jotain muuta sijoittajille. Ei toki tarkoita 50% hinnanalennusta kuluttajille. Myyntihinta on sen millä valmistetut autot menevät kaupaksi.
Eikö tämä nimenomaan ollut tehtaan valmistuksesta 50 %, eikä auton valmistuskustannuksista? Joku minua tästä korjasi silloin, mutta en tähän hätään löydä uutista, jossa tuo lukema olisi.

e: Olipas hyvin kätketty Teslan kalvojen sijainti. 50% säästö next gen tulee Teslan mukaan koosta ja innovaatiosta. Eli totuus voi olla mitä sattuu, jos puhuttaisiin yhden kokoluokan sisällä tapahtumasta muutoksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siinä kyllä sanota yhtään mikä "cost" on kyseessä. Ja mihin verrataan. Tuossa kun puhutaan sekä tehtaasta että auton ratkaisuista, niin kuulostaa joltain hihasta ravistetulta kombolta.

Eikö tämä nimenomaan ollut tehtaan valmistuksesta 50 %, eikä auton valmistuskustannuksista? Joku minua tästä korjasi silloin, mutta en tähän hätään löydä uutista, jossa tuo lukema olisi.

e: Olipas hyvin kätketty Teslan kalvojen sijainti. 50% säästö next gen tulee Teslan mukaan koosta ja innovaatiosta. Eli totuus voi olla mitä sattuu, jos puhuttaisiin yhden kokoluokan sisällä tapahtumasta muutoksesta.
Sähköautojen yksi isoimpia kulueriä tahtoo olla akkupaketti ja kolme vuotta sitten Tesla 3 tuotantokustannukset ovat huomattavasti korkeampia kuin tuleva Highland niin kohtuu mahdollisuus saada puolet halvemmalla uunista ulos Tesla 2. Jos miettii karvalakki 3 akkupaketin hintaa 3v takaperin se lienee maksanut minimissään sen 6.5k ja tulevan Tesla 2 odotettavissa oleva 53kwh akku lienee sen 3.3k maksimissaan hinnaltaan muutaman vuoden päästä.
 
Jos viikset, ovikahva tai -nappi, vaihdevalitsin, tutkat sun muut tosiaan jätetään pois tulevissa malleissa sijoittaen ne näyttöön, niin saa hinta sekä muut ominaisuudet olla pirun hyvin kohdillaan myynnin varmistamiseksi. Aika fundamentaalisia asioita ollaan huhujen mukaan nyysimässä pois.

Jos ovinappi ja ikkunanostimien napit siirretään keskikonsoliin, ei se ole välttämättä ole iso juttu muotoilun ollessa onnistunut. Korealaisilta lisätietoa ikkunanostimien osalta.
 
Sähköautojen yksi isoimpia kulueriä tahtoo olla akkupaketti ja kolme vuotta sitten Tesla 3 tuotantokustannukset ovat huomattavasti korkeampia kuin tuleva Highland niin kohtuu mahdollisuus saada puolet halvemmalla uunista ulos Tesla 2. Jos miettii karvalakki 3 akkupaketin hintaa 3v takaperin se lienee maksanut minimissään sen 6.5k ja tulevan Tesla 2 odotettavissa oleva 53kwh akku lienee sen 3.3k maksimissaan hinnaltaan muutaman vuoden päästä.
No jos akun hinta on se säästö, niin silloihan se "innovointi" on tapahtunut ihan jossain muualla kuin Teslalla, jolla ihanhetikohtajustnyt 4680 akut edelleen odottaa tuloaan kilpailukykyisiksi. Kyllä se karu fakta taitaa olla, että ne muutamat pennoset mitä tuotannon optimoinnista saadaan tulee oikeasti siitä, että karsitaan lisää ja lisää. Markkinointimies voi tuota(kin) nimittää innovoinniksi, potentiaalisella ostajalla saattaa olla joku muu termi.

Mattix, ikkunannostinten osalta keskikonsoli fyysisenä nappina on käytännössä ihan toimiva, kun siitä ikkunasta ei tarvitse päästä läpi. Toki typerää hajauttamista, koska katsot joko ikkunaa tai nappia. Oven avausnappi taas tuntuu aika helvetin typerältä, kun tarkoituksena on päästä autosta ulos. Perinteisessä mallissa kahvalla työnnät oven samalla aukikin. Kuten monet teslan hätäavaustakin käyttäneet toki tietävät...
 
No jos akun hinta on se säästö, niin silloihan se "innovointi" on tapahtunut ihan jossain muualla kuin Teslalla, jolla ihanhetikohtajustnyt 4680 akut edelleen odottaa tuloaan kilpailukykyisiksi. Kyllä se karu fakta taitaa olla, että ne muutamat pennoset mitä tuotannon optimoinnista saadaan tulee oikeasti siitä, että karsitaan lisää ja lisää. Markkinointimies voi tuota(kin) nimittää innovoinniksi, potentiaalisella ostajalla saattaa olla joku muu termi.

Mattix, ikkunannostinten osalta keskikonsoli fyysisenä nappina on käytännössä ihan toimiva, kun siitä ikkunasta ei tarvitse päästä läpi. Toki typerää hajauttamista, koska katsot joko ikkunaa tai nappia. Oven avausnappi taas tuntuu aika helvetin typerältä, kun tarkoituksena on päästä autosta ulos. Perinteisessä mallissa kahvalla työnnät oven samalla aukikin. Kuten monet teslan hätäavaustakin käyttäneet toki tietävät...
Jep karsittu mallihan se 2 on verrattuna 3. Tesla 2 akku on lfp kun 3/y käyttää siinä vaiheessa lmfp/4680. Esim 15" keskinäyttö jokunen vuosi sitten maksoi 1.3k tokihan kuluttajalle, mutta tuskin se tuossa model2 enää siinä vaiheessa edes teslalle 100 dollaria enempää maksaa. Romurauta tahtoo tippua suht nopeasti. Hyvä kauppakassi se varmasti tulee olemaan halvalla ja premiumpaan suuntaan sitten isommat mallit teslalta.
 
Tuleekohan Model 2:een myös fsd mahdollistama rauta?
Kyllä lähtökohtaisesti tulee, mutta ei näy valoa tunnelissa lvl5 automatiossa edes lippulaiva mallissa. Ehkä suuntaisin hw5 tai myöhempään ajankohtaan että Tesla saavuttaa lvl4 automaation tason itsestään ajettavuuden.
 
Kyllä lähtökohtaisesti tulee, mutta ei näy valoa tunnelissa lvl5 automatiossa edes lippulaiva mallissa. Ehkä suuntaisin hw5 tai myöhempään ajankohtaan että Tesla saavuttaa lvl4 automaation tason itsestään ajettavuuden.

Lvl4 ensivuonna ja lvl5 2027.
 
Jos viikset, ovikahva tai -nappi, vaihdevalitsin, tutkat sun muut tosiaan jätetään pois tulevissa malleissa sijoittaen ne näyttöön, niin saa hinta sekä muut ominaisuudet olla pirun hyvin kohdillaan myynnin varmistamiseksi. Aika fundamentaalisia asioita ollaan huhujen mukaan nyysimässä pois.

Jos ovinappi ja ikkunanostimien napit siirretään keskikonsoliin, ei se ole välttämättä ole iso juttu muotoilun ollessa onnistunut. Korealaisilta lisätietoa ikkunanostimien osalta.
Näistä viikset ja vaihdevalitsin on siirretty jo S/X siihen ruutuun, sama ilmeisesti tulee nyt 3:n ja tutkathan jäi jo aika päiviä sitten jo pois.

Lvl4 ensivuonna ja lvl5 2027.
Aika kovaa tekstiä ottaen huomioon, että Teslansa itsensä mukaan FSD on level 2 ja eikä tule olemaan muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Näistä viikset ja vaihdevalitsin on siirretty jos S/X siihen ruutuun, sama ilmeisesti tulee nyt 3:n ja tutkathan jäi jo aika päiviä sitten jo pois.
Toki tämän tiesin viiksien/vaihdevalitsimen osalta. Silti pidän sitä kohtuu kovana hyppynä, koska S/X ovat eksklusiivisempia, niin niissä aivopieruja jopa ihannoidaan. Jos massamalleihin alkaa noita tulemaan, niin se leikkaa ostajakuntaa ellei hintalappu ole todella alhainen.

Tutkien osalta totesin hieman pieleen. Tarkoitin toimivaa etukameraa korvaamaan poistuneen etuparkkitutkan.
 
Toki tämän tiesin viiksien/vaihdevalitsimen osalta. Silti pidän sitä kohtuu kovana hyppynä, koska S/X ovat eksklusiivisempia, niin niissä aivopieruja jopa ihannoidaan. Jos massamalleihin alkaa noita tulemaan, niin se leikkaa ostajakuntaa ellei hintalappu ole todella alhainen.

Tutkien osalta totesin hieman pieleen. Tarkoitin toimivaa etukameraa korvaamaan poistuneen etuparkkitutkan.
Ainakin vuodot viittaavat, että 3:sta tulee hallinnan kannalta samanlainen kuin S/X. Etukameraa ei ole toistaiseksi nähty kuin CT:n vuodoissa, tiedä sitten tuleeko 3:n mutta parin kuun päästä sekin nähdään.
 
Kait tuo kamera-parkkitutka toteutus on hyvä kun ei taida niistä kovin moni valittaa. Kyllä se Teslakin taipuu paineen alla palauttamaan asiat takaisin hyväksi havaittuihin. Esim. Pyöreä ratti tulikin takaisin Yoken rinnalle, vaikka eka Musk sanoi ei.
elon-musk-twitter-yoke.webp
 
Toinen poljin pois vaan. OPD kunniaan kunnolla.

Hattuhylly pois, ei tarvita eikä nykyinen toimi.

Penkkien säädöt pois penkkien sivusta ja sekin keskinäyttöön. Tai mieluiten pois kokonaan. Turhia säätöjä. Pehmeä penkki sopii kaikille.

Ratin korkeus- ja etäisyysäätö pois. Ratin koko isommaksi, niin mitään säätöjä ei tarvita. Ratista napit veke. Auto tietää, milloin pitää vilkuttaa. Yoke 2.0.

USB-C pois. Langaton on tulevaisuutta.

Sisävalot pois ja jollain nerokkaalla kikalla saadaan etuvalot loistamaan sisälle silloin, kun auton mielestä on tarpeellista. Matrix-valojen todellinen tarkoitus.

Hätävilkkunappi pois ja itse hätävilkut automaattiseksi. Kyllä auto itse tietää, milloin on hätä.

Keskinäyttö pois ja valikkojen screenaus ajajan kännykkään. Turhaan on monia näyttöjä.

Ominaisuuksista kaikki muu pois paitsi FSD ja radio Nova. Kumpaakin vihataan ja rakastetaan enemmän kuin mitään muuta, joten niiden täytyy toimia ja herättää tunteita.

Turhat mallit pois. S, X ja Y siis kilometritehtaalle. Vain uusin highland kolomonen jää. Pitää kelvata, kun halvalla saa.

#sarkasmi
 
Lähdettä tälle?
Lähteitä netti pullollaan. Kokonaisuus ratkaisee koko auton valmistuksessa. Lähdetään liikkeelle jo halvemmasta tehtaasta ja jo mainitsemani akku+moottori+infotainmentin halpuutuksella valmistaminen yli 5k alempi verrattuna Tesla 3. Kuparijohtojen määrä ja paino, piirilevyjen rojaltien poistuminen ja omien kytkimien ja liittimien lukuisat säästöt. Voi jatkaa loputtomiin melkein mistä tuo kakkosen halpuutus johtuu puhumattakaan se yksi iso valu nykyisten kahden tilalle.
 
Malli kolmea on tituleerattu uuden ajan Corollaksi, mutta kun nyt heidän yliinsinööri on käynnyt DfC kurssilla ( Design for Cost ), vertaus Corollaan ei enään kohta päde. Kyllähän tästä on karsimisen jälkeen tulossa uusi Dacia.

Olen vahvasti sitä mieltä että tekevät ison virheen perkaamalla hyvää autoa liikaa kustannustavoitteiden saavuttamiseksi. Olisivat tehneet Rellut ja laittaneet vain reilusti pystyyn sen halpamerkin eli Koslan. Tähän touhuun heillä riittää näköjään sitä aikaa ja innovatiivisuutta.
 
Malli kolmea on tituleerattu uuden ajan Corollaksi, mutta kun nyt heidän yliinsinööri on käynnyt DfC kurssilla ( Design for Cost ), vertaus Corollaan ei enään kohta päde. Kyllähän tästä on karsimisen jälkeen tulossa uusi Dacia.

Olen vahvasti sitä mieltä että tekevät ison virheen perkaamalla hyvää autoa liikaa kustannustavoitteiden saavuttamiseksi. Olisivat tehneet Rellut ja laittaneet vain reilusti pystyyn sen halpamerkin eli Koslan. Tähän touhuun heillä riittää näköjään sitä aikaa ja innovatiivisuutta.
Kuluttajahan viime kädessä sen ostopäätöksen tekee ja sitä Corollaa ja Dacia saa edelleen myös ostettua. Kuluttaja sitten tekee valintoja omien tarpeiden ja arvostamiensa valintojen mukaan. Itse arvostan kustannustehokasta liikkumista ja on hyvä, että markkinoille syntyy kilpailua ja hintapainetta myös muille valmistajille. Voin nyt ostaa Teslan ja osaltaan tyytyä sen puutteisiin, mutta Tesla tuo muutosta markkinoille ja toivon mukaan neljän vuoden kuluttua on markkinoilla enemmän valikoimaa kilpailukykyiseen hintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lähteitä netti pullollaan. Kokonaisuus ratkaisee koko auton valmistuksessa. Lähdetään liikkeelle jo halvemmasta tehtaasta ja jo mainitsemani akku+moottori+infotainmentin halpuutuksella valmistaminen yli 5k alempi verrattuna Tesla 3. Kuparijohtojen määrä ja paino, piirilevyjen rojaltien poistuminen ja omien kytkimien ja liittimien lukuisat säästöt. Voi jatkaa loputtomiin melkein mistä tuo kakkosen halpuutus johtuu puhumattakaan se yksi iso valu nykyisten kahden tilalle.

Noh, uskon kun näen. Halvempi tehdas ei muuten vaikuta COGSiin.

Akun halpuuttaminen tapahtuu pitkälti akun koon pienentämisellä, joka sinänsä on täysin mahdollista. Jos Model 3 SR:ssä oli se 57Kwh akku niin voisi kuvitella että pienemmässä autossa on ehkä joku 40kwh akku suurusluokaltaan.

Mielenkiintoista nähdä miten vertautuu ID2 jonka veroton hinta on luokkaa 20k (hinnat alkaen)
 
Olen vahvasti sitä mieltä että tekevät ison virheen perkaamalla hyvää autoa liikaa kustannustavoitteiden saavuttamiseksi.

Tää on kyllä erikoinen moovi. Kolmonen myi hyvin ja olisi varmaan myynyt edelleen ihan hyvin. Tehostuneet tuotantokustannukset yms. olisi voinut käyttää siihen, että faceliftiin olisi tuotu vähän karkkia houkuttelemaan nykyisiä kolmosen omistajia vaihtamaan uudempaan.
Jos huhut pitävät paikkansa, niin tuskin yhtäkään < 2023 vm:n kolmosen omistajaa kiinnostaa vaihtaa autoansa heikompaan versioon nykyisestä kun vaihdon aika koittaa. Y on ylikokoinen kolmonen, joka tuskin kolmosen omistajia kiinnostaa yhtään enempää kuin silloinkaan kun alunperin valitsivat kolmosen Y:n sijasta. Jäljelle jäävät X ja S, jotka ovat sitten jo aivan eri hintaluokan autoja. Lopputulemana voisi arvella, että monelle nykyiselle Model 3.n omistajalle ei löydy enää Teslan mallistosta mitään kiinnostavaa ja merkki vaihtuu samalla kun nykyinen auto vaihtuu. Toki halvempi hinta voi houkutella uusia ostajia ja kassakone kilisee silti, mutta en mä oikein henkilökohtaisesti näe tässä järkeä jatkumoa ajatellen.

Ylipäänsä tää sähkärimarkkina on aika väritön. Autot ovat pääsääntöisesti persoonatonta massaa ja kustannuspaineet tulevat todennäköisesti pahentamaan tilannetta entisestään (Teslan esimerkkiä alkavat seuraamaan muutkin). Saa nähdä onko muutaman vuoden päästä paluu polttomoottoreihin edessä :)
 
Noh, uskon kun näen. Halvempi tehdas ei muuten vaikuta COGSiin.

Akun halpuuttaminen tapahtuu pitkälti akun koon pienentämisellä, joka sinänsä on täysin mahdollista. Jos Model 3 SR:ssä oli se 57Kwh akku niin voisi kuvitella että pienemmässä autossa on ehkä joku 40kwh akku suurusluokaltaan.

Mielenkiintoista nähdä miten vertautuu ID2 jonka veroton hinta on luokkaa 20k (hinnat alkaen)
Jep ei kyllä realistisesti ajateltuna Tesla 2 puolet edullusempi ole kuluttajalle kuin Tesla 3, mutta on siinä se merkittävä 10k euron cap jolla herutellaan seuraava porras ostoksille. Ilmeisesti Highlandiin päivittyy minimissään se 66kwh akku ja Tesla 2 se tulee olemaan 53kwh ja se vertaantuu hyvin VW id2 SUV malliin minkä hinta lähellä 30k kun karvalakki id2 lähtöhinta 25k. Ei lienee epäselvää ostaako Tesla 2 isommalla rangella halvemmalla kuin id2. Toki on näitä 38 kWh id2 ostajia paljon jonossa joilla rangella ei väliä vaan juurikin hinnalla.
Vaikka Highland ja Tesla 2 akun koko se 13kwh pitää ottaa huomioon eri akkukemia ja tuosta Highlandin akusta jo kerrottu olevan lfp akkua kalliimpi, mutta nca/ncm halvempi kun taas Tesla 2 käyttää halvempaa lfp kemiaa. En odota Tesla 2 tuplalaseja saatikka matriisivaloja yms.
 
Sanoisin, että Teslan halpuutuskampanjassa paremmuus on hyvin epäselvää vielä tässä vaiheessa. Se, että autolla pääsee hivenen pidemmälle on kyllä pienemmän auton tapauksessa yleensä aika pienessä roolissa.

Odotellaan nyt ihan rauhassa koska noita tulee markkinoille ja vertaillaan sitten siinä kohtaa minkälaisia tuotteita ovat ja mihin hintaan niitä saa.
 
Mitä VAGin tripletin kulutuksesta tiedän, niin ei Teslalla tule olemaan mitään merkittävää ylivoimaa rangessa, jos/kun autot ovat samaa kokoluokkaa ja volkkarin muotoilukin vähän tripletin laatikkoa virtaviivaisempi. Auton käytettävyydellä tulee olemaan suuri merkitys ja sillä saralla, jos Tesla jatkaa esim. Y:n hattuhyllyn linjaa ja muita vastaavia kukkasia, niin Teslan täytyy saada ulos merkittävästi muita halvempi auto ja toivoa, että muilla ei ole vielä silloinkaan toimituskykyä laajassa mittakaavassa. Ehkä näin käy, ehkä ei. Tesla on aika heikosti saanut uusia malleja ulos ajallaan. Next gen mallin osalta arvoitus on myös se, että onko ensimmäiset 100k kpl autoja edes sinnepäin koottu. Varmasti tulee olemaan haasteita saada osat ns. osumaan. Vastaava paskamyrsky kuin 3:n kanssa alussa vahingottaisi Teslan brändiä nyt paljon enemmän, kun on selvästi aitoa kilpailua olemassa.
 
Sanoisin, että Teslan halpuutuskampanjassa paremmuus on hyvin epäselvää vielä tässä vaiheessa.

No jos huhut viiksettömyydestä, tutkattomuudesta yms. pitävät paikkansa, niin kyllähän se on jo lähtökohtaisesti köpöisempi kun < 2023 vm:n kolmoset. Noi hallintalaitteet - tai niiden puuttuminen - on kuitenkin jo sen sortin muutoksia, että niitä ei voi millään kolmannen osapuolen virityksilläkään korvata. Imo minimalismi on jo nyt viety ihan limiiteille ja ihan uusissa jo jopa kenties sen ylikin. Jokainen muutos tuosta pidemmälle on muutos huonompaan suuntaan.
 
Tämä menettelytapa on vaan pyllistys auton nykyisille omistajille. Autojen jälleenmyyntihinta kun aina peilataan siihen hinnat alkaen malliin. Kaikki sen päälle menettää arvoaan huomattavasti nopeammin kuin hinnat alkaen malli.

Olisivat tehneet persutanete jonkun halpamerkin itselleen, vaikka Koslan, sitä olisivat sitten voineet rauhassa riisua oiken kunnolla. Pelkä ratti, 300hv, 5 jakkaraa.

No ei kai kukaan autoa ostava kuvittele, että sillä mitään arvoa on 5 vuoden kuluttua.

Itse ainakin kun ostan niin pitää elää sillä tavalla, että viiden vuoden kuluttua menee paaliin.
 
No ei kai kukaan autoa ostava kuvittele, että sillä mitään arvoa on 5 vuoden kuluttua.

Itse ainakin kun ostan niin pitää elää sillä tavalla, että viiden vuoden kuluttua menee paaliin.
Tai sitten mitottaa viimesen erän järkeväksi. Itellä viimenen erä on 15k€ ja vaikea kuvitella että 6v vanhaa model 3:sta sais alle sen.
 
Itse ainakin kun ostan niin pitää elää sillä tavalla, että viiden vuoden kuluttua menee paaliin.
Hieno juttu että voit noin ajatella. Ei taida rahasta olla pulaa . Jatka samaa rataa.

Eiköhän viiden-kuudenkympin autosta nyt muutaman euron saa viiden vuoden kulttua ?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 475
Viestejä
4 505 967
Jäsenet
74 423
Uusin jäsen
tosaha

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom