Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Hieno juttu että voit noin ajatella. Ei taida rahasta olla pulaa . Jatka samaa rataa.

Eiköhän viiden-kuudenkympin autosta nyt muutaman euron saa viiden vuoden kulttua ?
Ottaen huomioon, että joku tyyliin 90% Suomen teillä liikkuvista autoista on yli 5v vanhoja, niin aika paljon porukka ajelee kyllä näillä 0€ arvoisilla autoilla.
 
Vähä huolettaa tulevan Yn musta maalipinta vaikka kulutustavarana haluaisinkin nähdä. Takaosassa jotain kämästä kalvoa valmiina, mutta onko tuo kuraläppien vaihto kannattavaa? Ehdotuksia mallille? Mietin että teippaisi jonkun kivan värin, mutta budjetin tuolle saa revittyä ehkä ensi kesäksi.
 
Long Range Model Y meni lopulta tilaukseen 2,99% korolla. Sininen väri, musta sisusta, vetokoukku, 19" Gemini-vanteet ja talveksi otin nastat.

XP7 eli Berliinin tuotantoa ja toimitusaika 3. - 15. syyskuuta.

Listahinnasta alennus oli 3960€ ja käytin tässä ketjussa aktiivisen keskustelijan suosittelukoodia, joten sillä vielä -500€ eli yhteensä -4460€.
 
Viimeksi muokattu:
No ei kai kukaan autoa ostava kuvittele, että sillä mitään arvoa on 5 vuoden kuluttua.

Itse ainakin kun ostan niin pitää elää sillä tavalla, että viiden vuoden kuluttua menee paaliin.

Tää on omakin ajattelutapa. Mitä kalliimpi auto ostaessa, sen enemmän kannattaa orientoitua siihen, että rahat menevät roskikseen. Jos autoilua ajattelisi järjellä, niin alla olisi n. 10v vanha Toyota, jota sitten tonnin tai parin välirahalla päivittelisi muutaman vuoden välein uudempaan. 50k autosta saa viiden-kuuden vuoden ja 200000 kilsan jälkeen ehkä sen kympin. Sähkäreissä voi olla se kymppikin tiukassa jos akkutakuu loppu.
 
Kyllä se kymppi varmasti lämittää kuitenkin sydäntä ja vaikuttaa kummasti seuraavan auton hankintaan ?
Tietty jos pinkka kunnossa, tuolla ei ole mitään väliä.

Siinä olen saman mieltä , että ei sitä vahtoarvoa pidä liikaa valinnassa miettiä. Huono se on aina. Lisäksi lisävarusteethan ovat autossa vielä pahempi hukkainvestointi kuin itse auto. Puhdasta hyväntekeväisyyttä seuraavalle omistajalle voisi sanoa. Lisävarusteiden osalta voin hyvin olla sitä mieltä että viiden vuoden kuluttua niiden arvo on 0 EUR. Ja monestihan tämä lisävarusteiden hankintahinta voi olla hyvinkin iso auton arvoon nähden.
 
Itse kun katsoo autoilun kokonaiskustannuksia, niin arvonalenema vielä tällä hetkellä vakavasti rajoittaa sähköön siirtymisen järkevyyttä.

Kun niitä 20k€ päteviä sähköautoja alkaa tulla, niin laskien arvonaleneman mukaan aletaan päästä kannattavuuslaskelmissa oikealle tasolle. Tällä hetkellä luotettava +10-v bensa auto johonkin vajaa 10k€ hintaan ei enää menetä arvoaan paljoa ja tuo tekee merkittävän eron autoilun kokonaiskustannuksiin, jota ei sähköllä ajamalla kiritä kiinni.

Tesla 3 highland halpuutus, tesla 2, id2, mg4 on oikeansuuntaisia liikkeitä isolle osalle tulevista sähköautoilijoista.
 
Itse kun katsoo autoilun kokonaiskustannuksia, niin arvonalenema vielä tällä hetkellä vakavasti rajoittaa sähköön siirtymisen järkevyyttä.

Kun niitä 20k€ päteviä sähköautoja alkaa tulla, niin laskien arvonaleneman mukaan aletaan päästä kannattavuuslaskelmissa oikealle tasolle. Tällä hetkellä luotettava +10-v bensa auto johonkin vajaa 10k€ hintaan ei enää menetä arvoaan paljoa ja tuo tekee merkittävän eron autoilun kokonaiskustannuksiin, jota ei sähköllä ajamalla kiritä kiinni.

Tesla 3 highland halpuutus, tesla 2, id2, mg4 on oikeansuuntaisia liikkeitä isolle osalle tulevista sähköautoilijoista.

Näin tuon itsekin näen. Markkina on uusi ja uusien autojen hintojen putoaminen on väistämätöntä tarjonnan lisääntyessä ja kilpailun kovetessa. Samaan aikaan sulaa arvo tietysti käytetyistäkin. Toinen juttu on tietysti nuo akkuun liittyvät takuut. Jonkinlaista venäläistä rulettia pelataan kun lähdetään ostamaan akkutakuun ohittanutta sähkäriä yhtään enempää kuin muutamalla tonnilla. Tiedetään, että ne tulevat ennemmin tai myöhemmin hajoamaan, tiedetään että huoltopalvelua/jälkimarkkinaa etc. ei vielä oikein ole, ja tiedetään, että akun uusiminen on useimpiin autoihin sen hintaista ettei siinä ole yksinkertaisesti mitään järkeä. Kaikki em. seikat puoltavat sitä, että sähköautojen arvonalenema tulee olemaan lähivuosina selvästi isompaa kuin polttiksissa, mikäli jotain ihan oleellista ei tapahdu esim. polttoaineen hinnoissa tai vaikka noiden akkujen huolloissa/jälkimarkkinassa.
 
Itse kun katsoo autoilun kokonaiskustannuksia, niin arvonalenema vielä tällä hetkellä vakavasti rajoittaa sähköön siirtymisen järkevyyttä.
Tässä yhteydessä täytyisi aina mainita ne vuosittaiset kilometrit. Ei alle 15tkm vuosittaisilla kilometreillä olekkaan mitään järkeä sähkössä.
 
Tässä yhteydessä täytyisi aina mainita ne vuosittaiset kilometrit. Ei alle 15tkm vuosittaisilla kilometreillä olekkaan mitään järkeä sähkössä.
Toki. Itsellä ehkä joku 20-30tkm kilometrikorvattua ajoa tulee vuodessa. Mutta en halua polttaa sitäkään rahaa arvonalenemaan. Tällä hetkellä pienikulutuksinen bensavehje tienaa tuossa hommassa oman arvonsa takaisin pari kertaa vuodessa. 53c/km verottomana riittää ihan kivasti 5l/100km autossa.

Sinänsä tämä ei ole vaan sähköautoja koskeva asia, vaan yleisesti uuden auton omistaminen ei ole kannattavaa. Kun uuden sähkön hankintahinnat tulevat alas, niin tämäkin muuttuu. Toivottavasti Highland tai Model 2 tulevat tarpeeksi halvalla ulos.

muoks: nykyiset käytettyjen sähköjen hinnatkin on vielä aikamoinen kupla, eli arvonalenema kummittelee sieläkin. Maksaisin itse tällä hetkellä Model 3 SR 2019 alle 20k käytettynä.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä vaihtui nyt -16 Skoda Octavia 1.4TSI - > Tesla Y, musta RWD varastoauto.
Rehti kiinalainen.

Ensimmäinen sähköauto meidän taloudessa sekä myös ensimmäinen takavetoinen. Hieman jännittää tuleva talvi.

Kiitoksia threadille jotta viisastuin Teslan suhteen.
 
Ottaen huomioon, että joku tyyliin 90% Suomen teillä liikkuvista autoista on yli 5v vanhoja, niin aika paljon porukka ajelee kyllä näillä 0€ arvoisilla autoilla.

En sanonut, että ne ovat 0€ arvoisia, sanoin, että niin pitää elää - varsinkin sähkärin kanssa.

Perusteluna se, että noin 40-50k polttis autoilla olen ajanut sen 5-6 vuotta ja 200-300 ja niistä saa 5-15 siinä vaiheessa. Eli ei kannata laskea sen varaan mitä siitä saa.

Sähköautolla vielä enemmän, tekniikka menee eteenpäin koko ajan ja voi tulla jotain mullistavaa mikä tekee kaikista nykyisistä irrelevantteja yhdessä yössä.

Ja kaiken tämän lisäksi, jos joutuu funtsimaan uuden auton jälleenmyyntiarvoa viiden vuoden päästä, kannattaisi ehkä hommata se käytetty.

Sitten on eri asia liisarit ja / tai jos aikoo vuoden - kahden välein vaihtaa.
 
Meillä vaihtui nyt -16 Skoda Octavia 1.4TSI - > Tesla Y, musta RWD varastoauto.
Rehti kiinalainen.

Ensimmäinen sähköauto meidän taloudessa sekä myös ensimmäinen takavetoinen. Hieman jännittää tuleva talvi.

Kiitoksia threadille jotta viisastuin Teslan suhteen.

Samassa veneessä, musta FWD LR Berliinistä.
Kuumottaa erityisen paljon tuo Highlandin julkistus jospa tiputtaa olennaisesti myös Y:n hintoja. Tuosta sain sen n. 4300 euroa varastoalea, mutta pilaa kyllä tehokkaasti arvonalenemalaskut jos tippuu vielä lisää. Toinen jännityksen aihe on tuo musta väri. Omaan silmään ainoastaan midnight cherry olisi ollut parempi, mutta ylläpito ja välttämättömät kivichipit mietityttää jo etukäteen.
 
Syyskuussa Highland toimitukset alkaa. Tuossakin oli juttua että hw3.5 tulisi noihin. Toisessa artikkelissa puhuttiin että Eurooppaan tulis 4 mallia, joista riisuttuja malleja on standard rangen ja takapotku longrange, missä ei ole tunnelma valaistusta, takana näyttöä ja ilmeisemmin tämä riisuttu hardware. Sitten kaikilla herkuilla tuuletetuilla penkeillä yms long range awd ja plaid versio.
 
Syyskuussa Highland toimitukset alkaa. Tuossakin oli juttua että hw3.5 tulisi noihin. Toisessa artikkelissa puhuttiin että Eurooppaan tulis 4 mallia, joista riisuttuja malleja on standard rangen ja takapotku longrange, missä ei ole tunnelma valaistusta, takana näyttöä ja ilmeisemmin tämä riisuttu hardware. Sitten kaikilla herkuilla tuuletetuilla penkeillä yms long range awd ja plaid versio.

Luulisi tämän tulevan Teslan sivuille aika pikaisesti jos toimituksetkin jo syyskuun aikana.
Näkee sitten vielä hintavaikutuksen Y:n osalta tuon 14 päivän kuluttajasuojan sisään jos saan auton noudettua tässä lähipäivinä.
 
Luulisi tämän tulevan Teslan sivuille aika pikaisesti jos toimituksetkin jo syyskuun aikana.
Näkee sitten vielä hintavaikutuksen Y:n osalta tuon 14 päivän kuluttajasuojan sisään jos saan auton noudettua tässä lähipäivinä.

Taitaa vaan mahdolliset Model Y:n hinnanalennukset kuittaantua korkeammalla korolla, joka nousee 30.9. jälkeen toimitettuihin autoihin :hmm:
 
Taitaa vaan mahdolliset Model Y:n hinnanalennukset kuittaantua korkeammalla korolla, joka nousee 30.9. jälkeen toimitettuihin autoihin :hmm:

Hyvä pointti. Toki ennakot tällä hetkellä veikkaa, että jenkeissä lähdetään alkuvuodesta laskuun. Jos EU tulee perinteiset puoli vuotta jäljessä niin vuoden päästä tuo etu voi sitten olla jo kuopattu ja Juniper iskee samoihin aikoihin. Ehkä pitääkin sit alkaa kesällä miettiä jo vaihtamista uudempaan jos korot antaa myöden ja Juniperia ennustetaan vielä sillon halvemmaksi. Tätä kirjoittaessa huomaa kyllä syyllistyvänsä kovaan ylianalysointiin :rolleyes:
 
Taitaa vaan mahdolliset Model Y:n hinnanalennukset kuittaantua korkeammalla korolla, joka nousee 30.9. jälkeen toimitettuihin autoihin :hmm:
En usko Teslan toiminnan perustuessa jarruttamattomaan tuotantoon, että lakkaisivat tuota rahoituksen tukemista. Tietysti voivat rahan siirtää suoraan myyntihintaan alennuksena, mutta taitaa kauppa käydä paremmin näennäisesti alemmalla korolla paremmin.
 
En usko Teslan toiminnan perustuessa jarruttamattomaan tuotantoon, että lakkaisivat tuota rahoituksen tukemista. Tietysti voivat rahan siirtää suoraan myyntihintaan alennuksena, mutta taitaa kauppa käydä paremmin näennäisesti alemmalla korolla paremmin.
Kyllä se alennus meni kuin häkä ostajiin vaikka korot olivat jo 5-6% välillä ja ne söi sen alkuvuoden alet.
 
Toki tuo Teslan 5,41% normaalikorkokin (hieman alle 6% todellinen) on tällä hetkellä aika sairaan hyvä, itse kyselin juuri käytettyyn autoon rahoitusta ja halvin mitä löytyi oli 7,89% todellinen vuosikorko. Ja sellaiseen oli kyllä mahdoton suostua.
 
On kyllä erikoinen tilanne käytetty vs uusi hinnoissa. Esimerkiksi vm 2021 ja 83000 km käytetty Model Y Long Range ilman vetokoukkua ja 2xkumit viittaat vain yksiin vanteisiin(?) Hinta 49990€.


OP Autorahoituksella 9,14% todellinen vuosikorko ja kokonaiskustannus monta tonnia kalliimpi kuin uusi + koukku 1500€ + vanteet +1000€ :beye:
 
Luulisi tämän tulevan Teslan sivuille aika pikaisesti jos toimituksetkin jo syyskuun aikana.
Näkee sitten vielä hintavaikutuksen Y:n osalta tuon 14 päivän kuluttajasuojan sisään jos saan auton noudettua tässä lähipäivinä.
Tuossa artikkelissa syyskuun loppuun mennessä toimitukset alkavat ja toki ensimmäisenä Kiinassa. EU/Suomi enemmän tai vähemmän mysteeri, mutta konfiguraattorissa näkyy ennuste loka/marraskuu niin aika todennäköistä että osa suomalaisista ajaa Highland 3 joulukuussa.
 
Taitaa vaan mahdolliset Model Y:n hinnanalennukset kuittaantua korkeammalla korolla, joka nousee 30.9. jälkeen toimitettuihin autoihin :hmm:

Riippuu vähän alennuksien suuruudesta. Äkkiseltään Nordean rahoituslaskurilla pyöriteltynä jo n. kolmen tonnin alennus hintaan kuittaa korkeamman koron kustannuksen pois, eli jos hinta putoaa yli sen niin tulee silti halvemmaksi vaikka korko olisikin korkeampi. Riippuu toki vähän käsirahasta, jämäristä jne.
 
On kyllä erikoinen tilanne käytetty vs uusi hinnoissa. Esimerkiksi vm 2021 ja 83000 km käytetty Model Y Long Range ilman vetokoukkua ja 2xkumit viittaat vain yksiin vanteisiin(?) Hinta 49990€.


OP Autorahoituksella 9,14% todellinen vuosikorko ja kokonaiskustannus monta tonnia kalliimpi kuin uusi + koukku 1500€ + vanteet +1000€ :beye:
Toivottavasti noita ei kukaan osta. Saisi tulla käytettyjen hinnat reilusti alas.
 
Riippuu vähän alennuksien suuruudesta. Äkkiseltään Nordean rahoituslaskurilla pyöriteltynä jo n. kolmen tonnin alennus hintaan kuittaa korkeamman koron kustannuksen pois, eli jos hinta putoaa yli sen niin tulee silti halvemmaksi vaikka korko olisikin korkeampi. Riippuu toki vähän käsirahasta, jämäristä jne.

Omaan Model Y laskin 2,99% vs 5,41% nousu tekisi noin +5000€ luottokustannuksiin
 
On kyllä erikoinen tilanne käytetty vs uusi hinnoissa. Esimerkiksi vm 2021 ja 83000 km käytetty Model Y Long Range ilman vetokoukkua ja 2xkumit viittaat vain yksiin vanteisiin(?) Hinta 49990€.


OP Autorahoituksella 9,14% todellinen vuosikorko ja kokonaiskustannus monta tonnia kalliimpi kuin uusi + koukku 1500€ + vanteet +1000€ :beye:
Näin on, ja sama näkyy muissakin merkeissä. Vaihtoautosta on tuolla pyyntihinnalla helppo tehdä avokätiseltä tuntuva hyvitystarjous, liian moni kun ei osaa laskea välirahaa :D.
 
Tuossa korko keskustelussa kannattaa ottaa huomioon se, että jos korot lähtee laskemaan niin rahoituksen voi kilpailuttaa ja saada sitä kautta sitten säästöä. Milloin korot sitten laskee onkin toinen juttu. Auton hinta on kuitenkin se mikä se on osto vaiheessa.
 
Itselläkin on tällä hetkellä sähköauto mietinnässä. Tesla vaan osaa sekoittaa pakkaa oikein kunnolla näillä hinnan alennuksilla. Pitää varmaan odotella ainakin tuota uuden model 3 hinnoittelua ennen kuin tekee mitään liikkeitä. Toki, voi olla että uusi auto ei edes ole Tesla, mutta jos hinnat asettuu sopivalle tasolle niin miksipä ei.
 
Nyt kun koroista puhutaan, monet liikkeet myyvät Tesloja (ja muita autoja, mutta langan aihe) myös vaihtuvalla korolla. 1kk euribor + 2% marginaalia on tullut paljon vastaan. Jos uskoo korkojen laskevan auton omistusajan aikana, voi olla ihan hyvä diili.
 
Tuossa korko keskustelussa kannattaa ottaa huomioon se, että jos korot lähtee laskemaan niin rahoituksen voi kilpailuttaa ja saada sitä kautta sitten säästöä. Milloin korot sitten laskee onkin toinen juttu. Auton hinta on kuitenkin se mikä se on osto vaiheessa.
Mites tämä käytännössä menee? Eikös nämä tämänhetkiset hyvät korot (3-5%) ole yleensä autoliikkeiden sopimia sopimuskorkoja? Eli jos lähtisin nyt yksityishenkilönä korkoja kilpailuttamaan, niin enkös saisi jotain härskejä 8-10% tarjouksia.
 
Sanokaas hölmölle.

Pääkallokeli talvella ja takaveto Tesla kyseessä.

Hirvi hyppää tielle. Vaistomaisesti nostat kaasusta kokonaan ylös niin regen puuttuu peliin ja takapyöristä lähtee veto koska jarruttaa jolloin pienessä väistöliikkeessä lähtee perä heti alta?

Kaasulla ainakin silloin aikoinaan opetelliin takavedon kanssa korjaamaan talvella, mutta miten nyt kun pumppaamalla kaasua ei toimikkaan samalla tavalla.
 
Sanokaas hölmölle.

Pääkallokeli talvella ja takaveto Tesla kyseessä.

Hirvi hyppää tielle. Vaistomaisesti nostat kaasusta kokonaan ylös niin regen puuttuu peliin ja takapyöristä lähtee veto koska jarruttaa jolloin pienessä väistöliikkeessä lähtee perä heti alta?

Kaasulla ainakin silloin aikoinaan opetelliin takavedon kanssa korjaamaan talvella, mutta miten nyt kun pumppaamalla kaasua ei toimikkaan samalla tavalla.
Miettii hyvin pienen hetken, havaitsee pidon lähteneen ja antaa renkaiden pyöriä. Mutta painonsiirto etupäähän on jo tapahtunut joten perän alkavaa luistoa korjataan ajonvakautuksen tilanteeseen sopivaksi näkemällä tavalla. Renkaiden ollessa hieman kääntyneet tämä voi olla lyhyt etupään lukitus johtaen sivuluisuun. Saa kyllä pyörähtämään kuskin liikkeistä riippuen. Hieman vakaammin menee nelivedolla, mutta ei se ero ole iso. Model 3 on hieman "leikkisä" ajettava liukkaalla verrattuna moniin muihin autoihin.
 
Miettii hyvin pienen hetken, havaitsee pidon lähteneen ja antaa renkaiden pyöriä. Mutta painonsiirto etupäähän on jo tapahtunut joten perän alkavaa luistoa korjataan ajonvakautuksen tilanteeseen sopivaksi näkemällä tavalla. Renkaiden ollessa hieman kääntyneet tämä voi olla lyhyt etupään lukitus johtaen sivuluisuun. Saa kyllä pyörähtämään kuskin liikkeistä riippuen. Hieman vakaammin menee nelivedolla, mutta ei se ero ole iso. Model 3 on hieman "leikkisä" ajettava liukkaalla verrattuna moniin muihin autoihin.
3:ssa on tuo että antaa ”luistaa” mutta tuliko tähän Yn sitä koskaan? Tämäkin pääosin nelivetoon.

 
Sanokaas hölmölle.

Pääkallokeli talvella ja takaveto Tesla kyseessä.

Hirvi hyppää tielle. Vaistomaisesti nostat kaasusta kokonaan ylös niin regen puuttuu peliin ja takapyöristä lähtee veto koska jarruttaa jolloin pienessä väistöliikkeessä lähtee perä heti alta?

Kaasulla ainakin silloin aikoinaan opetelliin takavedon kanssa korjaamaan talvella, mutta miten nyt kun pumppaamalla kaasua ei toimikkaan samalla tavalla.

No kyllähän ABS/ESP tuollaisen tilanteen ottaa haltuun, mutta on siinäkin eroja:



TLDW: Ioniq on pellolla samassa vauhdissa kun Kalifornian aurinkoon suunniteltu auto menee kuin kiskoilla.
 
Malli3 taitaa painaa 300kg vähemmän kuin ionic5, nelivetoisten kohdalla siis. Tuskin ihan merkityksetön seikka sekään.
 
Huhu kertoo että Saksan tehtaalla tuotantoa on tiputettu. Lisäksi nimetön henkilö sanoo että 5000 autoa per viikko oli vain hetkellinen toimenpide ja sen jälkeen ollut laskussa.

 
Käytetty model 3 perfomance vuosimalli 2019 ajettu 130km onko järkevää ostaa nyt vai pitäisikö vaan odottaa että uusi malli julkaistaan ja hinnat putoo sit varmaan rajusti?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom