Tesla kestää ongelmitta vielä sähköautojen hintasodan toisenkin taiston
TEKSTI ISMO VIRTA
Elon Muskin avaruuden valloitus koki takaiskun, kun hänen avaruusyhtiönsä SpaceX:n jättimäinen kantoraketti räjähti torstaina. Asemistaan sähköautojen markkinoilla Muskin Tesla pitää kuitenkin tiukasti kiinni.
Muskin kiihdyttämä sähköautojen hintasota näkyi jo selvästi Teslan toissailtana julkistamista ensimmäisen vuosineljänneksen tulosluvuista, mutta Teslan heikentynytkin tulostaso kelpaisi vielä aika monelle muulle yritykselle. Sijoittajia katteiden huonontuminen luonnollisesti huolettaa, eikä Teslakaan kestä hintasotaa loputtomiin. Toistaiseksi sillä ei ole vielä hätää.
VIIME VUODEN ensimmäisellä neljänneksellä Tesla myi 310 000 autoa ja sai autoista kaikkiaan tuloa 16,9 miljardia dollaria, siis keskimäärin reilut 54 000 dollaria autolta. Kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä Tesla toimitti asiakkailleen vajaat 423 000 autoa ja tuloa sille kertyi autoista kaikkiaan lähes 20 miljardia dollaria, siis reilut 47 000 dollaria autolta.
Teslan myymien autojen keskihinnat ovat vuodessa tippuneet karkeasti 7 000 dollarin verran. Se on huima summa, kun kaikki muu tuntuu kallistuvan koko maailmassa. Tesla saa hiukan tuloa myös esimerkiksi päästöhyvityksistä ja autojen leasingistä, mutta muutokset noiden luvuissa ovat olleet pieniä.
Hintasodan seuraus näkyy esimerkiksi Helsingin kaduilla. Välillä tuntuu siltä, että Model 3 tai varsinkin Model Y osuu silmään useammin kuin Toyota Corolla. Koko maassa Model Y onkin ollut alkuvuoden toiseksi rekisteröidyin auto Suomessa, maaliskuussa se oli ylivoimaisesti eniten rekisteröity.
Kun kilpailevien merkkien sähköautojen toimitusajat ovat poskettoman pitkiä, tyypillisesti yli tai alle vuosi merkistä ja mallista riippuen, uuden Teslan asiakas saa nopeasti – jopa viikoissa tai enintään kuukausissa. Selitys tähänkin löytyy Teslan tulosraportista. Teslojen tuotanto on ollut viime vuoden lopulta alkaen roimasti suurempi kuin Teslojen toimitukset. Alkuvuonna tuotanto oli yli 440 000 autoa.
Teslan uudet ja tehokkaat tehtaat puskevat ulos autoja enemmän kuin yhtiö saa myytyä. Se ei ole yritykselle hyvä tilanne, ja siksi Tesla on pudottanut roimasti hintoja.
Entä sitten yrityksen kannattavuus?
VIIME VUODEN ensimmäisellä neljänneksellä Teslan liikevoittoprosentti oli 19,2, mikä tarkoitti huippuhyvää kannattavuutta. Tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevoittoprosentti oli enää 11,4. Yrityksen kannattavuus on pudonnut vuodessa roimasti, mutta edelleen se on ihan kohtuullinen – melkein Mercedeksen tasoa ja selvästi parempi kuin vaikkapa Volkswagenilla.
Vertailu Volkswageniin on relevantimpi, koska Model 3 ja Y kilpailevat juuri kansanautojen sarjassa, kalliit S ja X ovat jääneet Teslassa marginaaliin. Mercedestä tuskin edullisten sähköautojen markkinat edes kiinnostavat, se keskittynee jatkossa entistäkin enemmän rahastamaan premiumeilla.
Eurooppalaiset valmistajat ovat väittäneet pidättäytyvänsä sähköautojen hintasodasta, mutta kummasti esimerkiksi Volkswagenin ID.4:stä on ilmaantunut viime aikoina markkinoille ”rajoitetun ajan myynnissä olevia” selvästi edullisempia versioita. Toimitusajoissa Teslan kanssa kilpaileminen on kuitenkin eurooppalaisille erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta.
TESLAN JA etenkin kiinalaisten sähköautojen valmistajien hintasota todennäköisesti jatkuu edelleen. Sitä on mahdoton arvioida, miten sodassa lopulta käy. Ainakin alkuun kuluttajille on käynyt oikein hyvin.