Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

No tästä päästään kuitenkin siihen, että vaikkapa taksi helsingin asiakkaista kaikki mersun kyydissä istujat kyllä suostuisivat menemään myös siihen Y teslaan. Se olisi hinnaltaan kyllä aika nappi osuma taksihommiin.
Se on varmaan ihan sattumaa, että Helsinki-Vantaa on täynnä esim. Ioniq 5:sta ja Teslat lähinnä 404? Laatuvaikutelmalla ja matkustusmukavuudella on väliä, nyt on vielä helppo, kun taksinsa saa valita jos on useita tarjolla. Kuten esim. Hki-Vantaalla.

e: Taksikäyttöhän tuo esiin kaikki Teslan heikkoudet ja matkustaja ei hyvistä puolista pääse nauttimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Huoltojen sujuvuus, takuu, arvonalenema ja mielikuvat niin kuskin kuin asiakkaan mielestä. Siinä lienee taksikuskille aika tärkeitä asioita. Tiloillakin lienee jokin arvo.

Jos itse olisin taksikuski, niin tuskin ajaisin Tesla 3/Y, kun penkit on mitä on eikä hudia ole vaikkakin OPD on erinomainen. Ja mitä olen Ionic 5:sta ajanut, niin eipä sekään mikään herkku ole. Niin Ionicin kuin MY:n etu on hyvät sisätilat. Ionic5:n tavaratilat eivät kummoiset ole MY nähden, vaikka miten on banaanilaatikkotestejä tehty. Olen näitä vertaillut autot vierekkäin.
 
Ihmettelen näkemyksiä, että mitä huonoja puolia Teslassa, mY esim on matkustajan kannalta?

Penkit: hyvät. Ei mitään ongelmaa kertavedolla täältä stadiin +300km
Jousitus: kovahko ja kieltämättä lyhyt joustovara, ei haittaa taajamanopeuksilla ellei ajeta reikä päässä pinnan kunnosta välittämättä. Maantienopeuksilla hieman pituusakselin suuntaisesti nyökkii jos esim isoja routaheittoja (ojarumpu painunut)
Tilat: Hyvät. Helppo kulkea ja poistua korkeasta autosta, on pääntilaa ja hartiatilaa sekä tavaratilaa. Toki enemmänkin voisi olla ja automaattinen rullaverho kuten BMW.
Äänimaailma: ihan ok, en voi talvikitkoilla moittia. Ei suuremmin metelöi eikä tuuli ulise. Stereot hyvät.
 
Kuten jo tuossa aikaisemmin sanoin niin huoltoverkosto on älyttömän tärkeä kun autoilla rullataan se satku helposti vuodessa, siinä menee aika paljon tuottoja ohi jos autosi istuu huoltojonossa viikkoja.
Periaatteessa samaa mieltä, mutta jos ei sen ekan 80tkm aikana vikoja satu tulemaan mitä takuuseen pitäisi hoitaa, niin sen jälkeenhän autoa voi huollattaa missä haluaa? Ja jos/kun takuuaikana tulee vikoja niin ranger hoitaa kuntoon silloin kun taksi ei ole ajossa. Tietysti on mahdollista että jotain isompaakin remppaa tulee, mutta se on sitten jo huonoa tuuriakin.
 
Ihmettelen näkemyksiä, että mitä huonoja puolia Teslassa, mY esim on matkustajan kannalta?
Ankea sisus, materiaalit esim. penkki vastenmielisiä, osat repsottaa miten sattuu (b-pilaria jos esim. tuijottelee matkan aikana). Alusta kova ja auto meluisa. Lähi-idän vatanen kuskiksi ”urakkaa”ajamaan, niin niskat menee. Siis jos vertaa siihen, että ottaa vierestä sen Kovasen perinteisen mustan e-mersun kyydittäjäksi. Maakunnissa ”ota tai jätä” alueilla menis heikompikin kyydin laatu, mutta sitten päästään taas siihen 404 huoltoon. Ei yritystoimintaa voi tuurin varaan laskea. Ymmärtääkseni moni taksi tuppaa olemaan aikalailla 24/7 ajossa useamman kuskin voimin.

e: Tesla ei taida tarjota perinteisten valmistajien lailla takseille erityisetuja?
 
Ankea sisus, materiaalit esim. penkki vastenmielisiä, osat repsottaa miten sattuu (b-pilaria jos esim. tuijottelee matkan aikana). Alusta kova ja auto meluisa. Lähi-idän vatanen kuskiksi ”urakkaa”ajamaan, niin niskat menee. Siis jos vertaa siihen, että ottaa vierestä sen Kovasen perinteisen mustan e-mersun kyydittäjäksi. Maakunnissa ”ota tai jätä” alueilla menis heikompikin kyydin laatu, mutta sitten päästään taas siihen 404 huoltoon. Ei yritystoimintaa voi tuurin varaan laskea. Ymmärtääkseni moni taksi tuppaa olemaan aikalailla 24/7 ajossa useamman kuskin voimin.

e: Tesla ei taida tarjota perinteisten valmistajien lailla takseille erityisetuja?
Kyllä on taas asenteellista settiä että huhhuh. Jännä kun itellä tai kellää muullakaan tutulla ei kolmosissa mitkään osat repsota ja penkit ei kyllä mukavuudessa häpeä muille. Kaupungissa ja kehäteillä teslat ole sen meluisempia kuin E mursutkaan, ei ainakaan tarvitse liikennevaloissa kuunella sitä ärsyttävää diiselin raksutusta ja tärinää.
Eiköhän teslojen ja muiden sähkisten vähyys taksikäytössä selity osittain sillä että esim pk seudulla on aivan naurettavan vähän pikalatureita, ja vielä aivan ihme paikoissa, ei juurikaan huolto-asemilla.
 
Ankea sisus, materiaalit esim. penkki vastenmielisiä, osat repsottaa miten sattuu (b-pilaria jos esim. tuijottelee matkan aikana). Alusta kova ja auto meluisa. Lähi-idän vatanen kuskiksi ”urakkaa”ajamaan, niin niskat menee.
Nyt menee taas jo vähän yli. Ei tässä nyt kovasen mersuille ole varmaan korvaajaa hakemassakaan vaan ihan normaaliksi taksiksi. Nyt voisi taas alkaa vähän rauhoittua sen tesla vihan kanssa.
 
Ankea sisus, materiaalit esim. penkki vastenmielisiä, osat repsottaa miten sattuu (b-pilaria jos esim. tuijottelee matkan aikana). Alusta kova ja auto meluisa. Lähi-idän vatanen kuskiksi ”urakkaa”ajamaan, niin niskat menee.
...
Teslaa puolustelematta aika monessa muussa autossa (tai taksissa) on vielä ankeampi sisusta ja melua selvästi enemmän. Olen useampaa uutta Teslaa ajanut / ollut kyydissä eikä yhdessäkään mikään repsota. Penkit eivät ole parhaat, mutta ok varsinkin takapenkillä. Kuskista kiinni niskojen meno. Chill-asetus päälle, niin ei mene.

Aika harva auto pääsee eemelin kyydin mukavuuteen. Silti aika tiukasti ammuttua tekstiä, kun takseissa on corollaa, qashqaita ja vaikka mitä perusrassia ahtaalla takapenkillä. Perustuuko kommenttisi kokemuksiin uusista Tesloista?
 
Aika harva auto pääsee eemelin kyydin mukavuuteen. Silti aika tiukasti ammuttua tekstiä, kun takseissa on corollaa, qashqaita ja vaikka mitä perusrassia ahtaalla takapenkillä. Perustuuko kommenttisi kokemuksiin uusista Tesloista?

Pk seudulla pyörii bmw i4 taksina mikä on asiakkaan näkökulmasta aivan helvetin surkea auto siihen hommaan ja noin 100x mielummin taksiksi ottaisin teslan.
En ymmärrä mitä on taksarin mielessä pyörinyt kun taksiksi valitsee coupe mallin bemarin, takatilat tasoa yaris.
 
Pk seudulla pyörii bmw i4 taksina mikä on asiakkaan näkökulmasta aivan helvetin surkea auto siihen hommaan ja noin 100x mielummin taksiksi ottaisin teslan.
En ymmärrä mitä on taksarin mielessä pyörinyt kun taksiksi valitsee coupe mallin bemarin, takatilat tasoa yaris.
Tämä. Jos maksan kyydistä, niin haluan tilaa löytyvän. En voi käsittää, miksi c-segmentin autoja on taksissa.

Superb olisi eemelimersua parempi taksi, jos rengasmelu olisi maltillisempi. Nyt on minusta samantasoinen, toisen etuna tilat ja toisessa hiljaisuus ja napsun mukavampi jousitus.
 
Teslaa puolustelematta aika monessa muussa autossa (tai taksissa) on vielä ankeampi sisusta ja melua selvästi enemmän. Olen useampaa uutta Teslaa ajanut / ollut kyydissä eikä yhdessäkään mikään repsota. Penkit eivät ole parhaat, mutta ok varsinkin takapenkillä. Kuskista kiinni niskojen meno. Chill-asetus päälle, niin ei mene.

Aika harva auto pääsee eemelin kyydin mukavuuteen. Silti aika tiukasti ammuttua tekstiä, kun takseissa on corollaa, qashqaita ja vaikka mitä perusrassia ahtaalla takapenkillä. Perustuuko kommenttisi kokemuksiin uusista Tesloista?
Eikös se pointti tässä nyt juuri ollut, että jos sen taksin saa valita, niin miksi ottaisi Teslan? Ei siitä rivistä myöskään mitään Toyotaa tai Nissania oteta. Iso merssu tai volle kuskilla, joka ei kysy Hki-Vantaalla englanniksi missä on Espoo. (Näinkin on käynyt…) Matkustamon vaikutelma on makuasia, mutta aika sokea saa olla, jos ei näe ja tunnista laatueroja kun vertaillaan aitoa premiumia Teslaan. Jo pelkästä rakennustavasta johtuen Teslalla repsottaa paikat, se viimeinen silaus puuttuu. Oli sitten uusi tai vanha. Eikä siinä mitään, autojen hintaluokkakin on eri.

Naurattaa tämä ”tesla-viha” huutelu useammassa viestissä. Taksina eemeli tai iso volle vie jotain mY:tä 100-0 kolmosesta puhumattakaan. Ei siihen mitään erityistä vihaa tarvitse mukaan sotkea. Kyllä minäkin varmasti Tesla-kyydin otan jos siinä tolpalla on jotain polttis-nissania/opelia yms. muina vaihtoehtoina. Ioniq 5 jos on tarjolla, niin Tesla jää odottamaan seuraavaa asiakasta. Hynun sisusta miellytää enemmän.
 
Kaupungissa ja kehäteillä teslat ole sen meluisempia kuin E mursutkaan
Onko tästä jotain mitattua dataa?
Oma korva on nimittäin aivan toista mieltä...
Edit. ja nimenomaan melu ajon aikana. Nastojen karhentamilla teillä ainakin model 3 takapenkillä omaan korvaan on melu samassa luokassa Yariksen kanssa... E Mersu ei oikein ole samassa sarjassa? Toki tähän vaikuttaa rengastus yms...
 
Ohan niita b mallin mersuja ollut stadissa taksina. Oli oikein komeaa istuaan kyydissa kun oli 150kg kaver,i 205 cm kaveri ja sitten yksi muuten vaan miehen kokoinen toveri.
 
Tuli muuten oltua polestar perffin kyydissä viime viikolla ja en kyllä senkään jousitusta /alustaa mukavaksi kehuisi. Vähintään yhtä kova ja hakkaava kun teslat. Uudessa yssä jopa mukavampi.
 
Juu E-mersu on varmasti mukavampi kuin Tesla 3/Y. On se myös tuplasti kalliimpi normaaleilla varusteilla, että vähän turha vertailla. Muutenkin varmaan topicissa ois hyvä pysyä. Nyt täällä jo huudellaan pollen perään että se nyt ainakin on ihan paska.
 
Kuinkahan paljon taksareita keskimäärin kiinnostaa sen kännisen asiakkaan istumismukavuus? Mä en ole ainakaan ikinä kokenut taksikyytiä mersussa yhtään sen paremmaksi kun vaikkapa toyotassa.

Kyllä niitä varmaan kiinnostaa siinä vaiheessa kun asiakkaat valitsevat jonkun muun taksin :)
 
Eikös se pointti tässä nyt juuri ollut, että jos sen taksin saa valita, niin miksi ottaisi Teslan? Ei siitä rivistä myöskään mitään Toyotaa tai Nissania oteta. Iso merssu tai volle kuskilla, joka ei kysy Hki-Vantaalla englanniksi missä on Espoo. (Näinkin on käynyt…) Matkustamon vaikutelma on makuasia, mutta aika sokea saa olla, jos ei näe ja tunnista laatueroja kun vertaillaan aitoa premiumia Teslaan. Jo pelkästä rakennustavasta johtuen Teslalla repsottaa paikat, se viimeinen silaus puuttuu. Oli sitten uusi tai vanha. Eikä siinä mitään, autojen hintaluokkakin on eri.
...
Turhia taksikuskeja on kokemukseni mukaan ihan joka merkille.
Pidän pääni ja väitän, että uusissa MY Tesloissa ei paikat repsota. Laatueroa on esim. mersuihin tai bemareihin nähden, ei kuitenkaan viimeistelyssä omien kokemuksieni mukaan. Vanhat Teslat sitten erikseen.
En hyppäisi model 3 kyytiin enkä myöskään jonkin i4:n tai muun pienen sähkiksen tai polttiksen kyytiin. Isossa ja mieluiten korkeassa autossa matka sujuu mukavimmin. Paras taksikokemus on ollut jenkeissä Escaladella toteutettu uber-kyyti.

....
Naurattaa tämä ”tesla-viha” huutelu useammassa viestissä. Taksina eemeli tai iso volle vie jotain mY:tä 100-0 kolmosesta puhumattakaan. Ei siihen mitään erityistä vihaa tarvitse mukaan sotkea. Kyllä minäkin varmasti Tesla-kyydin otan jos siinä tolpalla on jotain polttis-nissania/opelia yms. muina vaihtoehtoina. Ioniq 5 jos on tarjolla, niin Tesla jää odottamaan seuraavaa asiakasta. Hynun sisusta miellytää enemmän.
Meikäläinen ei mitään Tesla vihaa huudellut.

Mulla on ollut kolme isoa vaggilaista ja kaksi bemarin vitosta viimeisen viiden vuoden aikana pihassa, kaikki max. 4v vanhoja hankittaessa ja nahkapenkeillä. Minusta MY on takapenkiltään parempi kuin bemarit, koska tilaa on enemmän ja lasikatto on hyvä, vaikka bemareissakin sellaiset oli. Kyyti ja hiljaisuus toki bemareissakin parempaa, istuminen ei. Superb on takapenkeiltään paras, mutta äänekäs. Pari omistamaani Passattia ovat taas MY:tä pienempiä takapenkiltään, melu aika samoissa eikä laadussa mitään eroa. Viikko sitten näitä tuossa omassa pihassa viimeksi vertailin.

Jos Hynyn sisusta miellyttää Teslaa enemmän, niin hyvä. Onko kuitenkin kyseessä laatu- vai mieltymysero?
Niin ja onko sinulla kokemusta uusista MY Tesloista? Nimittäin pari vuotta sitten kokemukseni kolmosen kyydistä ei ollut hääppöinen.

Onko tästä jotain mitattua dataa?
Oma korva on nimittäin aivan toista mieltä...
Edit. ja nimenomaan melu ajon aikana. Nastojen karhentamilla teillä ainakin model 3 takapenkillä omaan korvaan on melu samassa luokassa Yariksen kanssa... E Mersu ei oikein ole samassa sarjassa? Toki tähän vaikuttaa rengastus yms...
Samaa mieltä. Kyllä eemeli ja bemarin vitoset ovat aivan eri tasolla, vaikka olisi Teslassa pehmoiset kitkat alla.
 
[
Kyllä niitä varmaan kiinnostaa siinä vaiheessa kun asiakkaat valitsevat jonkun muun taksin :)
joo ihan varmasti vaihtavat taksia sen takia, että siinä on tesla autona. Nyt jotain järkeä näihin juttuihin jo. Niinkuin aiemmin sanottiin, niin suuri osa takseista on kaiken maailman qashqaita ja corollaa. Ainakin pk-seudulla on takseissa ihan muunlaiset ongelmat kuin auton alustan tai penkkien kovuus, mutta se on eri keskustelu se.
 
Tesla kestää ongelmitta vielä sähköautojen hintasodan toisenkin taiston

TEKSTI ISMO VIRTA
Elon Muskin avaruuden valloitus koki takaiskun, kun hänen avaruusyhtiönsä SpaceX:n jättimäinen kantoraketti räjähti torstaina. Asemistaan sähköautojen markkinoilla Muskin Tesla pitää kuitenkin tiukasti kiinni.

Muskin kiihdyttämä sähköautojen hintasota näkyi jo selvästi Teslan toissailtana julkistamista ensimmäisen vuosineljänneksen tulosluvuista, mutta Teslan heikentynytkin tulostaso kelpaisi vielä aika monelle muulle yritykselle. Sijoittajia katteiden huonontuminen luonnollisesti huolettaa, eikä Teslakaan kestä hintasotaa loputtomiin. Toistaiseksi sillä ei ole vielä hätää.

VIIME VUODEN ensimmäisellä neljänneksellä Tesla myi 310 000 autoa ja sai autoista kaikkiaan tuloa 16,9 miljardia dollaria, siis keskimäärin reilut 54 000 dollaria autolta. Kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä Tesla toimitti asiakkailleen vajaat 423 000 autoa ja tuloa sille kertyi autoista kaikkiaan lähes 20 miljardia dollaria, siis reilut 47 000 dollaria autolta.

Teslan myymien autojen keskihinnat ovat vuodessa tippuneet karkeasti 7 000 dollarin verran. Se on huima summa, kun kaikki muu tuntuu kallistuvan koko maailmassa. Tesla saa hiukan tuloa myös esimerkiksi päästöhyvityksistä ja autojen leasingistä, mutta muutokset noiden luvuissa ovat olleet pieniä.

Hintasodan seuraus näkyy esimerkiksi Helsingin kaduilla. Välillä tuntuu siltä, että Model 3 tai varsinkin Model Y osuu silmään useammin kuin Toyota Corolla. Koko maassa Model Y onkin ollut alkuvuoden toiseksi rekisteröidyin auto Suomessa, maaliskuussa se oli ylivoimaisesti eniten rekisteröity.

Kun kilpailevien merkkien sähköautojen toimitusajat ovat poskettoman pitkiä, tyypillisesti yli tai alle vuosi merkistä ja mallista riippuen, uuden Teslan asiakas saa nopeasti – jopa viikoissa tai enintään kuukausissa. Selitys tähänkin löytyy Teslan tulosraportista. Teslojen tuotanto on ollut viime vuoden lopulta alkaen roimasti suurempi kuin Teslojen toimitukset. Alkuvuonna tuotanto oli yli 440 000 autoa.

Teslan uudet ja tehokkaat tehtaat puskevat ulos autoja enemmän kuin yhtiö saa myytyä. Se ei ole yritykselle hyvä tilanne, ja siksi Tesla on pudottanut roimasti hintoja.

Entä sitten yrityksen kannattavuus?

VIIME VUODEN ensimmäisellä neljänneksellä Teslan liikevoittoprosentti oli 19,2, mikä tarkoitti huippuhyvää kannattavuutta. Tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevoittoprosentti oli enää 11,4. Yrityksen kannattavuus on pudonnut vuodessa roimasti, mutta edelleen se on ihan kohtuullinen – melkein Mercedeksen tasoa ja selvästi parempi kuin vaikkapa Volkswagenilla.

Vertailu Volkswageniin on relevantimpi, koska Model 3 ja Y kilpailevat juuri kansanautojen sarjassa, kalliit S ja X ovat jääneet Teslassa marginaaliin. Mercedestä tuskin edullisten sähköautojen markkinat edes kiinnostavat, se keskittynee jatkossa entistäkin enemmän rahastamaan premiumeilla.

Eurooppalaiset valmistajat ovat väittäneet pidättäytyvänsä sähköautojen hintasodasta, mutta kummasti esimerkiksi Volkswagenin ID.4:stä on ilmaantunut viime aikoina markkinoille ”rajoitetun ajan myynnissä olevia” selvästi edullisempia versioita. Toimitusajoissa Teslan kanssa kilpaileminen on kuitenkin eurooppalaisille erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta.

TESLAN JA etenkin kiinalaisten sähköautojen valmistajien hintasota todennäköisesti jatkuu edelleen. Sitä on mahdoton arvioida, miten sodassa lopulta käy. Ainakin alkuun kuluttajille on käynyt oikein hyvin.
 
Itte ostin aikoinaan eräältä taksiyrittäjältä suoralla kaupalla pari päivää vaille vuoden vanhan merssun, ole reilu 120tkm mittarissa, ns. lentokenttätaksi pääkaupunkiseudulla. No miten tämä liittyy Tesla-keskusteluun, no ei mitenkään...
 
[

joo ihan varmasti vaihtavat taksia sen takia, että siinä on tesla autona. Nyt jotain järkeä näihin juttuihin jo. Niinkuin aiemmin sanottiin, niin suuri osa takseista on kaiken maailman qashqaita ja corollaa. Ainakin pk-seudulla on takseissa ihan muunlaiset ongelmat kuin auton alustan tai penkkien kovuus, mutta se on eri keskustelu se.
Juu ei ole esim lentokenttätakseista tullut valittua auton perusteella. Kyllä aika pitkälti on menty firman perusteella. Helsingin taksin kyydissä tullut suhailtua joka kerta koska ainakin oman kokemuksen mukaan kuskista riippumatta on menty suorinta reittiä ja ilman ihme säätöjä sinne ja tänne. Juu osa kuskeista eivät ehkä tiedä karttaa tai ovat uhm... varsin erikoisia, eivät välttämättä tiedä niin tarkkaan tms mutta ovat sitten ihan rehellisesti kysyneet minne mennä vs että ajeltaisiin ympyrää. Aivan täyttä paskaa taksimaailma tällä hetkellä, etenkin PK-seudulla ja vaikken joka viikko tai kk käytäkkään... on tuntuma varsin hyvä ja esim Yangon kansainvälisen päätiedottajan (tuli metsätettyä kaverin yhteystiedot Yangon mainostoimiston kautta, kun kuski sylki kohti kun käskin painua vittuun taloyhtiön nurmilta ajelemasta) kanssa on tullut jauhettua kuskien taidosta, koulutukseta paskaa (vihje, vänkäävät että jokainen kuski on täydellinen).
 
Tänään tuli uusi päivitys. Puhelimeen vastaaminen ratti rullalla ja muitakin toimintoja rullalle. En tosin vielä ole päässyt testaamaan.
 
Naurattaa tämä ”tesla-viha” huutelu useammassa viestissä.

Nämä sun "analyysit" näyttää lähinnä sellaiselta nettimeemien kokoelmalta, niin en ihmettele jos moni vähän naamapalmuttelee ja ihmettelee, että mikä noin harmittaa.

OT:

Ioniq 5 jos on tarjolla, niin Tesla jää odottamaan seuraavaa asiakasta. Hynun sisusta miellytää enemmän.


1682179844798.png


Ah tätä korealaista estetiikkaa, varsinkin nuo ovenkahvat! Vakavasti ottaen Ioniq 5 on aivan pätevä kulkine, mutta piristävän erilaisen ulkomuodon lisäksi ei kyllä herätä tunteita suuntaan tai toiseen. Pikkuakkuinen variaatio olisi ihan mielenkiintoinen nopean latauksen kanssa, mutta coldgate-valitukset (eli surkeat pikalatausnopeudet talvella, kun akkua ei saada lämpimäksi) ei rohkaise. Joihinkin malleihin ilmeisesti saa lämmityksen softapäivityksellä, mutta jotkut taas ovat ns. "shit out of luck". Tämäkin on aika olennainen osa sähköauton laatua, vaikka asiasta ei paljoa puhuta.

Ja Hki-Vantaalla kyllä piisaa niin Tesla MY kuin Ioniq 5 takseja. Useammin olen itseasiassa Teslalla tullut kotiin, koska sähkis siitä jonosta tulee melkein aina poimittua. Ja ei ole ollut kyydistä valittamista niin Teslalla kuin Ioniqillakaan :rofl:.
 
Nämä sun "analyysit" näyttää lähinnä sellaiselta nettimeemien kokoelmalta, niin en ihmettele jos moni vähän naamapalmuttelee ja ihmettelee, että mikä noin harmittaa.

OT:




1682179844798.png


Ah tätä korealaista estetiikkaa, varsinkin nuo ovenkahvat! Vakavasti ottaen Ioniq 5 on aivan pätevä kulkine, mutta piristävän erilaisen ulkomuodon lisäksi ei kyllä herätä tunteita suuntaan tai toiseen. Pikkuakkuinen variaatio olisi ihan mielenkiintoinen nopean latauksen kanssa, mutta coldgate-valitukset (eli surkeat pikalatausnopeudet talvella, kun akkua ei saada lämpimäksi) ei rohkaise. Joihinkin malleihin ilmeisesti saa lämmityksen softapäivityksellä, mutta jotkut taas ovat ns. "shit out of luck". Tämäkin on aika olennainen osa sähköauton laatua, vaikka asiasta ei paljoa puhuta.

Ja Hki-Vantaalla kyllä piisaa niin Tesla MY kuin Ioniq 5 takseja. Useammin olen itseasiassa Teslalla tullut kotiin, koska sähkis siitä jonosta tulee melkein aina poimittua. Ja ei ole ollut kyydistä valittamista niin Teslalla kuin Ioniqillakaan :rofl:.

Itsellänikin tulee jotain suurta tökkimistä vastaan ioniqin 5:n sisustan suhteen, jotenkin ulkomuoto positiivista retro 80-lukua, sisusta lähinnä sitä kaameinta. Ja tuo ratin takana näkyvä näyttö tuo mieleen jonkun GTA:n jossa ajetaan kaupunkin mereen laskevissa sadevesi"viemäreissä".
 
[

joo ihan varmasti vaihtavat taksia sen takia, että siinä on tesla autona. Nyt jotain järkeä näihin juttuihin jo. Niinkuin aiemmin sanottiin, niin suuri osa takseista on kaiken maailman qashqaita ja corollaa. Ainakin pk-seudulla on takseissa ihan muunlaiset ongelmat kuin auton alustan tai penkkien kovuus, mutta se on eri keskustelu se.

En mä puhunut vaihtamisesta mitään, vaan siitä että jos jonossa on tesla ja mersu niin kyllä minä ainakin valitsen mersun.
 
En mä puhunut vaihtamisesta mitään, vaan siitä että jos jonossa on tesla ja mersu niin kyllä minä ainakin valitsen mersun.
Omalla kohdalla riippuu täysin kuskista. Enkä tarkoita onko ihonväri se tai tämä. Yleinen asenne ratkaisee. On tullu suhailtua kentälle/kentältä Mersulla, Volvolla ja random jollain... Relellisesti... olisin ottanut Teslan mieluummin kuin saakelin RGB helvetti mersun tai Volvokuskin joka kuvitteli olevansa maaiman kovin kuski custom kilvillään ja toisaalta keuli että hänen paras sijoituksena koko elämänsä aikana on Toyota Avensis....
 
Turhia taksikuskeja on kokemukseni mukaan ihan joka merkille.
Pidän pääni ja väitän, että uusissa MY Tesloissa ei paikat repsota. Laatueroa on esim. mersuihin tai bemareihin nähden, ei kuitenkaan viimeistelyssä omien kokemuksieni mukaan. Vanhat Teslat sitten erikseen.
En hyppäisi model 3 kyytiin enkä myöskään jonkin i4:n tai muun pienen sähkiksen tai polttiksen kyytiin. Isossa ja mieluiten korkeassa autossa matka sujuu mukavimmin. Paras taksikokemus on ollut jenkeissä Escaladella toteutettu uber-kyyti.
Kyllähän se etupenkkien selkänoja on nyt esimerkkiksi aivan hirveä (halpa) oksennus, jos asiakas sellaista joutuu tuijottelemaan vähääkään käytettynä. Samaten b-pilarin kirveellä veistetty ”sovite” kattoon. Sisus etenkin valkoisena näyttää halvalta. Keskikonsoli tuo mieleen ”perusauton”. Pieniä asioita, mutta ainakaan minä en erityisemmin tykkää. Kunhan ovat jotain lätkineet kasaan.

Meikäläinen ei mitään Tesla vihaa huudellut.
Juu, viittasin noihin muihin viesteihin joita oli aika monta.

Jos Hynyn sisusta miellyttää Teslaa enemmän, niin hyvä. Onko kuitenkin kyseessä laatu- vai mieltymysero?
Sekä että. Kyllä hyny osaa paremmin ohjaamon kokoonpanon suunnittelun kuin tesla. Osin kyse on varmasti valinnastakin, ulkonäkö vs. koottavuus. Sen nyt tietää kumman tesla aina valitsee. Toki tuohon hynyyn on kukkasia eksynyt (”hopea”muovi), mutta varsinkaan takapenkillä ei tarvitse katsoa niitä. Penkit on syytä olla joku muu kuin style-taso eli nahkaa kiitos.

Niin ja onko sinulla kokemusta uusista MY Tesloista? Nimittäin pari vuotta sitten kokemukseni kolmosen kyydistä ei ollut hääppöinen.
No mikä nyt sitten on ”uusi”? Tuskin joku taksi hirveän vanha on, mutta en mä nyt erityisesti tunnista jotain tiettyä vuosimallia. Ei ole montaa kertaa tultua käytettyä koska merssu. Samalta ne ongelmapaikat (minulle) nettivideoissa on näyttänyt kuin livenä. Tosin livet on ollut valkoisia sisustaltaan, joka tuo esille ne minusta rumimmat ratkaisut.
 
Hienoja perusteluita kyllä…penkkien selkänokat merkkaa matkustajalle todella paljon.

Kaksi kertaa tullut ioniq5 taksin kyydissä oltua ja kyllä se takapenkki on niin suolesta kuin olla ja voi. Istuma-asento on hirveä ja penkitkin on sitä samaa mitä monissa muissa. Vaalea sisusta näyttää vielä kaikenlisäksi oksennukselta värimaailmaltaan. Penkkien selkämykset tais kyllä olla kunnossa :rofl:
 
Hienoja perusteluita kyllä…penkkien selkänokat merkkaa matkustajalle todella paljon.

Kaksi kertaa tullut ioniq5 taksin kyydissä oltua ja kyllä se takapenkki on niin suolesta kuin olla ja voi. Istuma-asento on hirveä ja penkitkin on sitä samaa mitä monissa muissa. Vaalea sisusta näyttää vielä kaikenlisäksi oksennukselta värimaailmaltaan. Penkkien selkämykset tais kyllä olla kunnossa :rofl:
Oletko kokeillut mersun RGB pasketta? Tuo oli kyllä niin "oksettava" kuin olla ja voi. "Laatua" my ass. Juu, tiedän että helvetin pinnallista, mutta teki mieli tehdä valitus taksiyrittäjälle full on RGB helvetistä (oli siis full on rainbow paske mersussa). Maksan itseni kipeäksi että pääsen kotiin yöllä ja saan kokea RGB overloadin kotimatkalla jossa haluaisin mielummin nukkua kuin ihmetellä rainbow värejä mersussa (juu GPS record on tottakai päällä aka jos joku yrittää kusettaa, kastuu).
 
Oletko kokeillut mersun RGB pasketta? Tuo oli kyllä niin "oksettava" kuin olla ja voi. "Laatua" my ass. Juu, tiedän että helvetin pinnallista, mutta teki mieli tehdä valitus taksiyrittäjälle full on RGB helvetistä (oli siis full on rainbow paske mersussa). Maksan itseni kipeäksi että pääsen kotiin yöllä ja saan kokea RGB overloadin kotimatkalla jossa haluaisin mielummin nukkua kuin ihmetellä rainbow värejä mersussa (juu GPS record on tottakai päällä aka jos joku yrittää kusettaa, kastuu).
No mut se merssu ja rgb valothan kertoo että on desainia, aivan kuten tiatokoneissa.

En oo näillä rgb helveteillä päässyt / joutunut matkustamaan, mutta jos valoja ei laitettaisi pois niin ei alkaisi matka.
 
No mut se merssu ja rgb valothan kertoo että on desainia, aivan kuten tiatokoneissa.

En oo näillä rgb helveteillä päässyt / joutunut matkustamaan, mutta jos valoja ei laitettaisi pois niin ei alkaisi matka.
Lentokentto-koti väli oli legit halpis RGB tietokone paskaa :D. RGB rainbow menossa koko matkan. Rehellisesti, jos pitäisi C-E mersu vs Tesla valita... En epäröisi hetkeäkään valita Telsaa. Ainakin tiedän mitä saan vs Mersu joka tuntuu olevan ihan mitä sattuu (omien kokemusten mukaan).
 
Ne Mersun rgb-valot saa varmaan yhtä nopeasti pois valikoista kun Teslan pyyhkimet päälle.
Varmasti, se onkin sitten kiinni osaako taksikuski niitä ottaa pois. Eihän ne yleensä auton ominaisuuksia riedä, kuhan ajavat.

Ja Teslan pyyhkimet saa päälle kahdella painalluksella :)
 
Lentokentto-koti väli oli legit halpis RGB tietokone paskaa :D. RGB rainbow menossa koko matkan. Rehellisesti, jos pitäisi C-E mersu vs Tesla valita... En epäröisi hetkeäkään valita Telsaa. Ainakin tiedän mitä saan vs Mersu joka tuntuu olevan ihan mitä sattuu (omien kokemusten mukaan).
Auton vika kun kuski käyttää ominaisuuksia?
Sama kun sanoisit auton X olevan paska ku taksikuski huudattaa mankkaa täysillä ja lämmöt minimissä. Onpas paska auto ku niin meluisa radio ja helvetin kylmäkin vielä.
Ne mersun RGB valot on erittäin muokattavia, ja jopa ihan pois kokonaan päältä on mahdollinen usko tai älä.

Eniten ehkä ärsyttäisi tulla kotiin ilma-alustaisella ässämersulla mikä ei pääse pihaan asti kun kuski säätänyt alustan alimpaan asentoon, onpas paska auto. (tämä tietysti korjaantuu yhdellä klikkauksella mutta silti).
 
Viimeksi muokattu:
Nyt menee taas jo vähän yli. Ei tässä nyt kovasen mersuille ole varmaan korvaajaa hakemassakaan vaan ihan normaaliksi taksiksi. Nyt voisi taas alkaa vähän rauhoittua sen tesla vihan kanssa.

Jos se taksi-Tesla hajoaa vaikka vain lämmityksen osalta ja kuski on ilman tuloja 2kk, niin eiköhän se ole aika ikävä tilanne. Uskaltaisitko itse luottaa Teslan huoltoon, jos siinä olisi oma toimeentulosi kiinni? Minä en. Siinä vaiheessa nopeasti se luotettava polttis on paljon parempi vaihtoehto, jossa huoltoverkosto toimii.
 
Auton vika kun kuski käyttää ominaisuuksia?
Ei kun kuskin vika kunnei osaa käyttää autoaan. Suurinosa on ihan kujalla auton ominaisuuksista, kun niillä vaan ”ajetaan”. Saati että luillaan tuollaisen rgb valaistuksen tuovan jotain iloa matkustajille.
 
Ei kun kuskin vika kunnei osaa käyttää autoaan. Suurinosa on ihan kujalla auton ominaisuuksista, kun niillä vaan ”ajetaan”. Saati että luillaan tuollaisen rgb valaistuksen tuovan jotain iloa matkustajille.
Eli tesla parempi koska siinä ei ole juttuja mitä kuski voisi laittaa päälle mikä ei välttämättä ole asiakkaan mieleen?

Vaikka kyllä täytyy sanoa että kerran olikohan se 700 bemari taksina niin lasikaton rgb valaistus kieltämättä teki vaikutuksen. joku skyroof tms oli varusteella nimi, aivan helvetin upea.
 
Auton vika kun kuski käyttää ominaisuuksia?
Sama kun sanoisit auton X olevan paska ku taksikuski huudattaa mankkaa täysillä ja lämmöt minimissä. Onpas paska auto ku niin meluisa radio ja helvetin kylmäkin vielä.
Ne mersun RGB valot on erittäin muokattavia, ja jopa ihan pois kokonaan päältä on mahdollinen usko tai älä.

Eniten ehkä ärsyttäisi tulla kotiin ilma-alustaisella ässämersulla mikä ei pääse pihaan asti kun kuski säätänyt alustan alimpaan asentoon, onpas paska auto. (tämä tietysti korjaantuu yhdellä klikkauksella mutta silti).
On joo... Olisihan tuo paha jos olisi vain yhden kuskin "ongelma"... Mersu on ainoa missä olen törmännyt moiseen hv hinat alkaen pc rgb paskeeseen. Ei siis kyse vain yhdestä kuskista. Jos jotain pitäisi sanoa niin mieleen tulee tulee halpa prebuit paske halpis pc.
 
Viimeksi muokattu:
Eli tesla parempi koska siinä ei ole juttuja mitä kuski voisi laittaa päälle mikä ei välttämättä ole asiakkaan mieleen?

Vaikka kyllä täytyy sanoa että kerran olikohan se 700 bemari taksina niin lasikaton rgb valaistus kieltämättä teki vaikutuksen. joku skyroof tms oli varusteella nimi, aivan helvetin upea.
Oli auto mikä tahansa niin tuollaiselle turhiudelle ei ole mitään käyttöä, etenkään taksissa. Mutta ehkä tää nykysukupolvi sitten tuollaisesta tykkää.

vielä kun ne saisi vilkkumaan ja välkkymään että voisi nauttia maksetusta kyydistä täydellä teholla. Mukavampi sekin ettei tarvitse katsella etupenkkien selkänojien takaosaa :rofl:
 
Oli auto mikä tahansa niin tuollaiselle turhiudelle ei ole mitään käyttöä, etenkään taksissa. Mutta ehkä tää nykysukupolvi sitten tuollaisesta tykkää.

vielä kun ne saisi vilkkumaan ja välkkymään että voisi nauttia maksetusta kyydistä täydellä teholla.
Lähes kaikkiin autoihin on tullut ns. "tunnelmavalot" alkaen ysäribemareista missä valaistiin vaihdekepin alue. Nykymersuissa se vedetty täysin överiksi mikäli kuski niin haluaa.
Omaan makuun hienoja ne hillityt valaistukset on.

Turhuuttahan se on mutta jostain syystä rolls-royce myy rgb tähtitaivaskattoa hintaan ihan vitun järjetön ja jengi ostaa.
 
Oli auto mikä tahansa niin tuollaiselle turhiudelle ei ole mitään käyttöä, etenkään taksissa. Mutta ehkä tää nykysukupolvi sitten tuollaisesta tykkää.

vielä kun ne saisi vilkkumaan ja välkkymään että voisi nauttia maksetusta kyydistä täydellä teholla. Mukavampi sekin ettei tarvitse katsella etupenkkien selkänojien takaosaa :rofl:
Viimeksi kentältä tullesa oli full RGB rainbow shit. Teki oikeasti mieli kysyä onko kaveri tosissaan vai muutan vain mielenvikainen mutta olin liian väsynyt lentojen jälkeen vääntämään...
 
Viimeksi kentältä tullesa oli full RGB rainbow shit. Teki oikeasti mieli kysyä onko kaveri tosissaan vai muutan vain mielenvikainen mutta olin liian väsynyt lentojen jälkeen vääntämään...
Menee kyllä hieman ohi miten tämä liittyy mitenkään mihinkään?

Viimeksi kentältä tullesa oli full subwoofer music shit. Teki oikeasti mieli kysyä onko kaveri tosissaan vai muutan vain mielenvikainen mutta olin liian väsynyt lentojen jälkeen vääntämään...
 
Muistanko väärin vai osasiko tesla ennen lukea ja visualisoida nopeusrajoituskylttejä moottoriteiltä? Huomasin tänään että lahen moottoritiellä ja kehä3 osas lukea ja näyttää visualisoinnissa nopeusrajoitusmerkinnät. :hmm:
 
coldgate-valitukset (eli surkeat pikalatausnopeudet talvella, kun akkua ei saada lämpimäksi) ei rohkaise. Joihinkin malleihin ilmeisesti saa lämmityksen softapäivityksellä, mutta jotkut taas ovat ns. "shit out of luck". Tämäkin on aika olennainen osa sähköauton laatua, vaikka asiasta ei paljoa puhuta.
Kaikki Suomessa myydyt Ioniq 5:t ovat saaneet tuon päivityksen viime syksystä. Sitä myöten tämän auton latausnopeushan voittaa Teslan kaikissa olosuhteissa joten vaikea ymmärtää mikä juuri siinä asiassa on vialla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 101
Viestejä
4 501 855
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom