Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Muistanko väärin vai osasiko tesla ennen lukea ja visualisoida nopeusrajoituskylttejä moottoriteiltä? Huomasin tänään että lahen moottoritiellä ja kehä3 osas lukea ja näyttää visualisoinnissa nopeusrajoitusmerkinnät. :hmm:
Mikä softa? 2023.6 ei ainakaan näytä motarilla.

Muiden autojen ominaisuudet on huonoja koska Tesla ei niitä tarjoa. Seatissa tunnelmavaloja käytetään myös informoimaan asioita kuljettajalle. Kyllä ne valot Mersussa on aika hillityt ja jotenkin kiva ajaa ne siellä päällä.
 
2023.12 -softassa on maininta, että uusiin maihin taas tullut nopeuskylttien lukeminen. En tiedä onko Suomi nyt mukana.
 
Ei tuettu suomessa
Mikä homma tämä siis oikein on? Eikö tuo nyt kuitenkin lue ne merkit? Näkyvät siinä visualisoinnissakin? Mutta tietoa ei sitten käytetä? Miten tämä edes liittyy maahan, miksi ole vaan kaikkialla käytössä?
 
Kyllähän tuo jotain merkkejä osaa ihan hienosti lukea ja merkata nopeusrajoituksen (tosin tuleeko tuo sitten karttadatasta?). Motarilla tuo taasen ei taida toimia tällä hetkellä.
 
Ankea sisus, materiaalit esim. penkki vastenmielisiä, osat repsottaa miten sattuu (b-pilaria jos esim. tuijottelee matkan aikana). Alusta kova ja auto meluisa. Lähi-idän vatanen kuskiksi ”urakkaa”ajamaan, niin niskat menee. Siis jos vertaa siihen, että ottaa vierestä sen Kovasen perinteisen mustan e-mersun kyydittäjäksi. Maakunnissa ”ota tai jätä” alueilla menis heikompikin kyydin laatu, mutta sitten päästään taas siihen 404 huoltoon. Ei yritystoimintaa voi tuurin varaan laskea. Ymmärtääkseni moni taksi tuppaa olemaan aikalailla 24/7 ajossa useamman kuskin voimin.

e: Tesla ei taida tarjota perinteisten valmistajien lailla takseille erityisetuja?

Näitä on minusta aivan turha vertailla, koska Ioniq 5:tä ei ole mahdollista Suomessa enää uutena ostaa siinä missä MY:tä tulee parin kuukauden välein sama määrä kuin Hynyä vuodessa.

Siitä kyllä samaa mieltä, että taksikäytössä rangea lukuun ottamatta parempi eivätkä Teslan vahvuudet pääse esille.
 
Kaikki Suomessa myydyt Ioniq 5:t ovat saaneet tuon päivityksen viime syksystä. Sitä myöten tämän auton latausnopeushan voittaa Teslan kaikissa olosuhteissa joten vaikea ymmärtää mikä juuri siinä asiassa on vialla.

Päivityksen joo saa, jos autossa on lämmitystä varten laitteisto olemassa. Ja kaikissa malleissa maasta riippuen ei ilmeisesti ole (Briteissä ainakin porataan tosta kovasti, mutta mites Saksa?). Eli siinä tapauksessa ei edes päivitykset auta.
 
Päivityksen joo saa, jos autossa on lämmitystä varten laitteisto olemassa. Ja kaikissa malleissa maasta riippuen ei ilmeisesti ole (Briteissä ainakin porataan tosta kovasti, mutta mites Saksa?). Eli siinä tapauksessa ei edes päivitykset auta.
Suomessa on. Tämä on kai suomalainen keskustelupalsta?
 
Suomessa on. Tämä on kai suomalainen keskustelupalsta?

Onko ennenkuulumatonta että esim. Saksasta tuodaan autoja tänne myytäväksi, tai joku jopa sieltä itse autonsa hakee varsinkin kun valmistaja ei saa noita ulos linjastolta? Nettiautossa näkyy 12 kpl 58 kWh -akullisia myynnissä nopealla vilkaisulla. Eikös nämä ole juuri tuonti-Ioniqqeja?

No ymmärrän kyllä, että ei sopisi mielestäsi moisesta keskustella :). On vaan hyvä tiedostaa tässä Tesla-harmistuksessa, että kyllä muillakin merkeillä haasteita on. Toki tämä nyt väärä ketju aiheelle, mutta eipä tästä nyt enempää jatkettavaa edes olisi.
 
Capex kuulostaa tässä yhteydessä oudolta :hmm:
Jos meinaat että miten ihmeessä Tesla kykenee tekemään kWh niin edullisesti kuin muut oli se 2020 presentaatiossa jo. Menee tuohon vielä ainakin 2-3 vuotta kun tuo 4680 optimoitu, mutta lähinnä idea miksi se on niin halpa tuottaa on kun tehdaspinta-ala pieni verrattuna normaaliin märkäakkuun valmistettavaan tehtaaseen ja ei ole pitkiä kuivatus aikoja niin kuin perinteisissä li-ion akuissa eli nopeampi tuottaa.
Tässähän juurikin 4680 nerous piilee kun saa niin edullisesti tehtyä, jota useampi on vuosien varrella vähätellyt ja haukkunut paskaksi formaatiksi. Tokihan tässä verrataan keskimäärin autoteollisuuden akkuihin ja aina löytyy halvempia akkuja niin kuin tänä vuonna tulevat suola-akut, mutta ei ne oikein toimi verrokkina parempaan energiatiheyden omaavaan Teslan akkuun.
 
Uudessa softassa tosiaan fonttikoon muutos, mutta ei toimi jos kielenä suomi. Olisiko joku juttu että ei tekstit mahdu sitten paikoilleen ja täytyisi lyhentää, mutta tuo lienee manuaalinen homma lyhentää että tulee järkevä lopputulos, mutta tätä ei olla sitten saatu tehtyä?
 
Miten Teslan historiallisen kovat hintaromahdukset on vaikuttaneet markkinaan? Käytettyjen puollella sähköautojen myynti tuntuu romahtaneen nyt q1-q2 aikana. Tällä hetkellä taitaa monella olla tilanne se että 30k autosta on velkaa 45k ja totuus ei varmaan vielä ole ihan kaikille valjennut elleivät seuraa tilannetta. Eräskin tuttu oli kertomansa mukaan ostanut itselleen Model3:n viime kesänä, avovaimo sitten innostunut ja ostanut vielä itselleen toisen.
Pääomakulut näissä alkavat olla nyt jo todella kovat. Aiemmin ostamista perusteltiin sillä että näiden hinta ei tipu, tämä väite taitaa nyt olla jo turvallisesti kumottu.
 
Viimeksi muokattu:
Uudessa softassa tosiaan fonttikoon muutos, mutta ei toimi jos kielenä suomi. Olisiko joku juttu että ei tekstit mahdu sitten paikoilleen ja täytyisi lyhentää, mutta tuo lienee manuaalinen homma lyhentää että tulee järkevä lopputulos, mutta tätä ei olla sitten saatu tehtyä?
Taas pientä Suomea sorretaan pitämällä fontitkin pienenä.

Miten Teslan historiallisen kovat hintaromahdukset on vaikuttaneet markkinaan? Käytettyjen puollella sähköautojen myynti tuntuu romahtaneen nyt q1-q2 aikana. Tällä hetkellä taitaa monella olla tilanne se että 30k autosta on velkaa 45k ja totuus ei varmaan vielä ole ihan kaikille valjennut elleivät seuraa tilannetta. Eräskin tuttu oli kertomansa mukaan ostanut itselleen Model3:n viime kesänä, avovaimo sitten innostunut ja ostanut vielä itselleen toisen.
Pääomakulut näissä alkavat olla nyt jo todella kovat. Aiemmin ostamista perusteltiin sillä että näiden hinta ei tipu.
Paluu normaaliin tulevaisuuteen. Korona saatavuushaasteineen teki mm. terassilaudoista laatoitusta kalliimpaa. Samoin 10v nollakoroilla kulutusjuhla velkavivutuksineen sai huipentumansa. Nyt tilanne on järkiperäistynyt ja velkavivuilla keulineilta loppui musiikki eikä tuoleja ole missään.

Teslan hinnanromahdukset ovat tarkoittaneet sitä, että 70k€ auton saa 55k€ tai 60k€ auton 45k€. Ei noita edelleenkään taloudellisesti heikoimmassa asemassa olevat ole ostaneet, ei edes lainarahalla.

Toivottavasti kaikkien valmistajien tuotantomyllyt alkavat tehostumaan ja EU pakottaa myymään sähköautoja valmistajakohtaisten päästötavoitteiden saavuttamiseksi. Edellä mainitut olisivat meidän kuluttajien etu.
 
Miten Teslan historiallisen kovat hintaromahdukset on vaikuttaneet markkinaan? Käytettyjen puollella sähköautojen myynti tuntuu romahtaneen nyt q1-q2 aikana. Tällä hetkellä taitaa monella olla tilanne se että 30k autosta on velkaa 45k ja totuus ei varmaan vielä ole ihan kaikille valjennut elleivät seuraa tilannetta. Eräskin tuttu oli kertomansa mukaan ostanut itselleen Model3:n viime kesänä, avovaimo sitten innostunut ja ostanut vielä itselleen toisen.
Pääomakulut näissä alkavat olla nyt jo todella kovat. Aiemmin ostamista perusteltiin sillä että näiden hinta ei tipu, tämä väite taitaa nyt olla jo turvallisesti kumottu.
Eiköhän tuo yleinen inflaatio ole ylipäätään romahduttanut isompien investointien hankintaa. Toki monella vielä kallis sähkösopimus niin ei ole niin edullista se ajaminenkaan kuin pari vuotta sitten. Nämä seikat muuttuvat lähitulevaisuudessa ehkäpä 2v päästä.
Halvan koron aikana ostetut teslat on kannattanut ostaa pitkällä laina-ajalla, mutta ainahan niitä 2-3v lyhyemmällä maksuajalla ostaneita löytyy ja nyt alkaa kusisukassa olemaan kun arvo romahtanut ja iso kerta erä lähestyy niin persnettoa puskee.
Jos itsellä olisi sellainen auto niin maksaisin sen loppuerän itselle ja ajelisin muutaman vuoden pitempään ihan rauhassa. Tuntuu nämä caset välillä naurettavilta kun on niin hektisiä markkinatilanteita. Pitää osata varautua tulevaisuuteen eikä elää kädestä suuhun idealla.
Ei nuo ylläpitokulut takuun jälkeenkään isoja ole jos ei mittarissa ole yli 200k.
 
Ei ole. Viranomaisten tulisi säätää tavoite/rajoite ja jättää keinot markkinoiden päätettäväksi.
En tarkoittanut pakotusta myydä nimenomaan sähköautoja vaan pakotusta tiettyyn päästötasoon myydyistä autoista. Sitä voi sitten lähestyä energiatehokkuudella, fiksulla mallivalikoimalla, sähkövoimalinjoilla jne.
 
Mikä homma tämä siis oikein on? Eikö tuo nyt kuitenkin lue ne merkit? Näkyvät siinä visualisoinnissakin? Mutta tietoa ei sitten käytetä? Miten tämä edes liittyy maahan, miksi ole vaan kaikkialla käytössä?
Kyllähän tuo jotain merkkejä osaa ihan hienosti lukea ja merkata nopeusrajoituksen (tosin tuleeko tuo sitten karttadatasta?). Motarilla tuo taasen ei taida toimia tällä hetkellä.
Vain yksikaistaiset tiet. Muualla se näyttää mutta ei säädä nopeutta. Nopeus tulee karttadatasta.

Tulossa uusi ominaisuus että säätää myös monikaistaisilla teillä nopeutta. Tästä muuten alkaa itku kun motarilla ei voi nostaa yli luetun nopeuden ilman offsettiä. Offset taas aiheuttaa sen että se on kaikkialla päällä.

Sitten on led merkit. Niitä Teslan kamerat eivät kykene lukemaan laisinkaan.
 
Eiköhän tuo yleinen inflaatio ole ylipäätään romahduttanut isompien investointien hankintaa. Toki monella vielä kallis sähkösopimus niin ei ole niin edullista se ajaminenkaan kuin pari vuotta sitten. Nämä seikat muuttuvat lähitulevaisuudessa ehkäpä 2v päästä.
Halvan koron aikana ostetut teslat on kannattanut ostaa pitkällä laina-ajalla, mutta ainahan niitä 2-3v lyhyemmällä maksuajalla ostaneita löytyy ja nyt alkaa kusisukassa olemaan kun arvo romahtanut ja iso kerta erä lähestyy niin persnettoa puskee.
Jos itsellä olisi sellainen auto niin maksaisin sen loppuerän itselle ja ajelisin muutaman vuoden pitempään ihan rauhassa. Tuntuu nämä caset välillä naurettavilta kun on niin hektisiä markkinatilanteita. Pitää osata varautua tulevaisuuteen eikä elää kädestä suuhun idealla.
Ei nuo ylläpitokulut takuun jälkeenkään isoja ole jos ei mittarissa ole yli 200k.
Joillain kyllä lähti vähän lapasesta ja ostettiin aivan liian kallis auto. Itse ostin uuden Y:n, mutta maksoin ihan käteisellä. Uuden hinta tippunut nyt sen 2k€ tuosta, mutta oma ajatus on pitää tätä kauan kuitenkin. 3v jälkeen on km korvauksilla maksettu, tai oikeastaan teen niin että säästän aina km korvaukset etukäteen seuraavaan autoon ja ostan auton käteisellä, mutta sinänsä helppoa kun tulee 30-40tkm/vuosi työajoa niin nopeasti kertyy auton hinta kokoon. Ensimmäiset sadat tuhannet kilsat ajelin halvalla ruoskalla ja sen jälkeen sitten parempaan autoon siirtynyt.
 
Itselle tulee työkilometrejä vuodessa pyöreät nolla, eli omasta selkänahasta on lyhennykset revittävä. Katsoin kuitenkin, että tuossa ensimmäisen kuukauden aikana tuli teslalla reilu 4000km ja sähköihin on mennyt 15€ (lataukset töissä paria kertaa lukuunottamatta), niin siinähän se lyhennys aikalailla kuitattiin jo bensiinin säästöillä.

Edellisellä autolla 43 x 7,5l/100km x 1,9€/l = 612€. Toki joka kuukausi ei tule noin paljoa kilsoja, mutta ainakin jossain määrin pystyy perustelemaan itselleen tuon hankinnan.
 
Jos meinaat että miten ihmeessä Tesla kykenee tekemään kWh niin edullisesti kuin muut oli se 2020 presentaatiossa jo. Menee tuohon vielä ainakin 2-3 vuotta kun tuo 4680 optimoitu, mutta lähinnä idea miksi se on niin halpa tuottaa on kun tehdaspinta-ala pieni verrattuna normaaliin märkäakkuun valmistettavaan tehtaaseen ja ei ole pitkiä kuivatus aikoja niin kuin perinteisissä li-ion akuissa eli nopeampi tuottaa.
Tässähän juurikin 4680 nerous piilee kun saa niin edullisesti tehtyä, jota useampi on vuosien varrella vähätellyt ja haukkunut paskaksi formaatiksi. Tokihan tässä verrataan keskimäärin autoteollisuuden akkuihin ja aina löytyy halvempia akkuja niin kuin tänä vuonna tulevat suola-akut, mutta ei ne oikein toimi verrokkina parempaan energiatiheyden omaavaan Teslan akkuun.
Ei vaan, että ”uutisessa” minusta ei puhuta varsinaisesti capexista. Ainakin minusta tuntuu oudolta, kun tuotantokustannusta tungetaan capexiin. Toki capex tehtaan rakentamisen rahoituksen kautta tuotteen hintaan vaikuttaa.

e: Tai siis yritän sanoa, että juttu jotenkin kuvittelee 70% capex pienennyksen kovin oleelliseksi asiaksi. Kyllä halvempi ja pienempi tehdas on hyvä asia, mutta loppupuolella COGS 25% vasta paljastaa, ettei se tuotteen hinta nyt niin paljoa laske.

e2: Ja tuo COGS parannus on tietysti heidän omaan 4680 toimintaan nähden. Mikä on totuus aiempaan tekniikkaan nähden? Jutun pihvi puuttuu täysin. Tuotteen hitaasta ylösajosta voi tietysti arvuutella, että jossain on haasteita. Yield liian huono ja sitä kautta COGS jäätävä?
 
Viimeksi muokattu:
Mikä softa? 2023.6 ei ainakaan näytä motarilla.

Muiden autojen ominaisuudet on huonoja koska Tesla ei niitä tarjoa. Seatissa tunnelmavaloja käytetään myös informoimaan asioita kuljettajalle. Kyllä ne valot Mersussa on aika hillityt ja jotenkin kiva ajaa ne siellä päällä.
2023.6.11 softalla.
 
Onko näissä Saksassa tehdyissä Y malleissa nyt paremmat penkit kuin Kiinan versioissa?Huomannut nyt vaan että muutamissa ilmoituksissa mainostetaan että päivitetyt etupenkit tai jotain vastaavaa.
 
At The end of rainbow...

Tesla Giga Texas Battery Factory Will Enable 70% Lower CapEx per GWh than Industry Norm
Tuossa jossain määrin 2nd gen 4680 confirmed kun oli aikaisemmin spekulaatiota joko tuloillaan.
Tehdas on halvempi per kapasiteetti, mutta ei ole mitään mainintaa siitä mitä OpEx on per GWh.

CapEx on käytännössä tehtaan hinta. OpEx on käytännössä se mitä kennojen valmistaminen tehtaassa maksaa. Siitä ei tietty mainita mitään.
 
Onko näissä Saksassa tehdyissä Y malleissa nyt paremmat penkit kuin Kiinan versioissa?Huomannut nyt vaan että muutamissa ilmoituksissa mainostetaan että päivitetyt etupenkit tai jotain vastaavaa.
Saksasta tullut aina uusilla etupenkeillä. Nykyään takapenkit muuttuneet. Niitä ainakin Kiinasta tullut.
 
Tehdas on halvempi per kapasiteetti, mutta ei ole mitään mainintaa siitä mitä OpEx on per GWh.

CapEx on käytännössä tehtaan hinta. OpEx on käytännössä se mitä kennojen valmistaminen tehtaassa maksaa. Siitä ei tietty mainita mitään.
Aikaisemmin oli arvio 4680 akun kWh 65 dollaria siinä 2025/26 paikkeilla ja musk tais korjata viime aikoina 70 dollariin. Halpaa ku saippua jos vertaa vastaaviin tuotteisiin hintahaarukka 130-150 dollaria.
 
Tässähän juurikin 4680 nerous piilee kun saa niin edullisesti tehtyä, jota useampi on vuosien varrella vähätellyt ja haukkunut paskaksi formaatiksi. Tokihan tässä verrataan keskimäärin autoteollisuuden akkuihin ja aina löytyy halvempia akkuja niin kuin tänä vuonna tulevat suola-akut, mutta ei ne oikein toimi verrokkina parempaan energiatiheyden omaavaan Teslan akkuun.

Tarkoittanet, että jos 4680 olisi täyttänyt vaatimukset jo neljä vuotta sitten niin kuin sen piti, niin kenties se olisi täyttänyt nuo vaatimukset. Tällä hetkellä se ei täytä mitään noista ja kilpailijat ovat jo tuoneet markkinoille akkuja joissa on parempi energiatiheys tai ovat halvempia valmistaa. Tai kumpiakin.

4680 lupaukset on lähinnä olleet vain pannukakkuja, eikä ole edes prototyyppiä joka olisi muuta.
 
4680 tuli täysfloppi kun sitä ei saa kuin yhteen malliin. Harvoin siihenkään. Valmistaminen on vaikeaa vaikka piti olla helppoa.
 
Tarkoittanet, että jos 4680 olisi täyttänyt vaatimukset jo neljä vuotta sitten niin kuin sen piti, niin kenties se olisi täyttänyt nuo vaatimukset. Tällä hetkellä se ei täytä mitään noista ja kilpailijat ovat jo tuoneet markkinoille akkuja joissa on parempi energiatiheys tai ovat halvempia valmistaa. Tai kumpiakin.

4680 lupaukset on lähinnä olleet vain pannukakkuja, eikä ole edes prototyyppiä joka olisi muuta.
No batteryday presentaatio ei kyllä ihan 4v sitten ollut vaan aika tarkalleen 2.5v sitten. Senhän tarkoitus oli demota mitä pitkässä juoksussa 4680 formaatti tuo tullessaan.
Odotan edelleen missä on Suomessa myynnissä paremman energiatiheyden sähköautoja kuin Tesla? Kyllähän kaikki mainostaa juuri tuloillaan parempaa mutta aika hiljaista ollut Euroopassa saatikka Suomessa. Kiinan sähköautot paremmalla energiatiheyden akulla ehkä saapuvat myyntiin aikaisintaan ensi vuonna. Jos esim eurooppalaisilla autonvalmistajilla olisi tämmöinen magic akku niin tuskin ne laittaisivat yli 100kwh akkuja pärjätäkseen rangessa.
 
No batteryday presentaatio ei kyllä ihan 4v sitten ollut vaan aika tarkalleen 2.5v sitten. Senhän tarkoitus oli demota mitä pitkässä juoksussa 4680 formaatti tuo tullessaan.

2,5 vuotta ja lopputuloksena nykyisissä 4680:ssa on vanhaa 2170:sta heikompi energiatiheys. Eikä pystytä valmistamaan massoittain. Silti jaksat sitä hehkuttaa? Eikö voisi hehkuttaa ihan mitä tahansa muuta akkulupausta, joka ei koskaan tuota sitä mitä pitäisi?

Odotan edelleen missä on Suomessa myynnissä paremman energiatiheyden sähköautoja kuin Tesla? Kyllähän kaikki mainostaa juuri tuloillaan parempaa mutta aika hiljaista ollut Euroopassa saatikka Suomessa. Kiinan sähköautot paremmalla energiatiheyden akulla ehkä saapuvat myyntiin aikaisintaan ensi vuonna. Jos esim eurooppalaisilla autonvalmistajilla olisi tämmöinen magic akku niin tuskin ne laittaisivat yli 100kwh akkuja pärjätäkseen rangessa.

Suomessa myytävissä autoissa ei yhdessäkään ole mitään erikoista akkutekniikkaa. Samojen valmistajien tavarat löytyvät jokaiselta merkiltä, myös Teslalta. Mitäköhän yritit tällä hakea? Että myös Tesla luottaa vain muiden tekemiin akkuihin? 100kWh akustossa voi olla parempi energiatiheys kuin 30kWh. Tai toistepäin. Ei sillä ole mitään tekemistä energiatiheyden kanssa.
 
2,5 vuotta ja lopputuloksena nykyisissä 4680:ssa on vanhaa 2170:sta heikompi energiatiheys. Eikä pystytä valmistamaan massoittain. Silti jaksat sitä hehkuttaa? Eikö voisi hehkuttaa ihan mitä tahansa muuta akkulupausta, joka ei koskaan tuota sitä mitä pitäisi?



Suomessa myytävissä autoissa ei yhdessäkään ole mitään erikoista akkutekniikkaa. Samojen valmistajien tavarat löytyvät jokaiselta merkiltä, myös Teslalta. Mitäköhän yritit tällä hakea? Että myös Tesla luottaa vain muiden tekemiin akkuihin? 100kWh akustossa voi olla parempi energiatiheys kuin 30kWh. Tai toistepäin. Ei sillä ole mitään tekemistä energiatiheyden kanssa.
No et varmaan osaa itsekään lähtökohtaisesti sanoa tuolle 2nd gen 4680 energiatiheyttä, mitä Texasissa juuri vasta alettu valmistamaan.
Kaikki ei synny yhdessä yössä ja maltti on valttia. Nythän tuotantoa vasta nostetaan ja tuloksia näkyy ensi vuonna paremmin massana.
Tämä taitaa olla teslafoorumin osio niin eipä juuri ole käynyt mielessä kehua muita solid state batteryitä yms.
 
Ei se Teslalla ajaminenkaan ole talvella DC-lataamalla enää puoli-ilmaista. 10€/100km sähköön on mahdollista (kulutus 20kwh/100km, 50c/kwh). Tuntuisi erikoiselta että sähkiksiä rangaistaisiin energiatehokkuudesta. Itsellä 0km km-korvauksia vuodessa.
 
No et varmaan osaa itsekään lähtökohtaisesti sanoa tuolle 2nd gen 4680 energiatiheyttä, mitä Texasissa juuri vasta alettu valmistamaan.

Ei varmaan tarvitsekaan, kun joku muu on sen laskenut: Tesla's 4680 Cells Are Worse Than Those In Regular Batteries

Kaikki ei synny yhdessä yössä ja maltti on valttia. Nythän tuotantoa vasta nostetaan ja tuloksia näkyy ensi vuonna paremmin massana.
Tämä taitaa olla teslafoorumin osio niin eipä juuri ole käynyt mielessä kehua muita solid state batteryitä yms.

Kaikki ei synny yhdessä yössä lienee yleisin sanonta näissä kaikissa uusissa patterikehityksissä. "Toimii laboratoriossa, muuttaa kaikki muut patterit hyödyttömiksi". Siihen ne sitten jääkin. 4680 ei ole kovinkaan kiinnostava verrattuna solid state akkuihin Toyotalta tai CATLin uusiin tuotteisiin nähden. Ja ne ovat aivan yhtä lähellä todellista tuotantoa kuin luvattu-4680, koska yhtään näistä ei ole kukaan vielä nähnyt. Nyt nähty 4680 on lähinnä huono vitsi, joka ei saavuta yhtään luvattua asiaa.
 
Itse näkisin mullistavampana vaikka BYDn suola-ioni akun, jos sen saa törkeän halvalla. Vaikka energiatiheys heikompi ja latausnopeus alhainen niin riippuen vähän jälkimmäisen tasosta voi silti olla varsinkin halvempien sähköautojen saatavuuteen todellinen hyppy.

Nämä 500+km autot hoidetaan sitten niillä muilla tavoilla eli joko lisäämällä akuston kokoa tai panostamalla latausnopeuteen, eikä kumpaankaan tarvita mitään varsinaisia uudistuksia. Toki akkutekniikka, moottorin kehittäminen, aerodynamiikka ja muut parannukset kaikki siirtävät kilometrimääriä ylöspäin, mutta esim. Teslan myynnit riippuvat melkein enemmän kaikesta muusta kun se että muutama kilometri saadaan kantamaan lisää.
 
Pk seudulla pyörii bmw i4 taksina mikä on asiakkaan näkökulmasta aivan helvetin surkea auto siihen hommaan ja noin 100x mielummin taksiksi ottaisin teslan.
En ymmärrä mitä on taksarin mielessä pyörinyt kun taksiksi valitsee coupe mallin bemarin, takatilat tasoa yaris.
Pk-seudulla pyörii kyllä Teslojakin paljon takseina. Myös Model 3:sta, joka ei mielestäni ole tiloiltaan auto jota odottaisi näkevät taksina toisin kun Y. Sama pätee kyllä Corolloihin yms. joita hämmentävää kyllä näkee myös aika paljon takseina pk-seudulla tätänykyä.
 
Vain yksikaistaiset tiet. Muualla se näyttää mutta ei säädä nopeutta. Nopeus tulee karttadatasta.
Taitaa tulla kaikkialla kartadatasta. Esim. tietyöalueilla olen huomannut, että auto havaitsee nopeusrajoitusmerkin, mutta nopeus pysyy siinä mihin on säädetty (karttadata + offset).
 
Pk-seudulla pyörii kyllä Teslojakin paljon takseina. Myös Model 3:sta, joka ei mielestäni ole tiloiltaan auto jota odottaisi näkevät taksina toisin kun Y. Sama pätee kyllä Corolloihin yms. joita hämmentävää kyllä näkee myös aika paljon takseina pk-seudulla tätänykyä.

Tämäpä. Viimeiset kolme käyttämääni taksia PKS:llä on olleet Corolla/Auris, joten kieltämättä aika huvittuneena olen seurannut tämän ketjun vääntöä siitä kuinka Tesla ei ole tarpeeksi fiini taksiksi. :D
 
Eikös Model Y ole juurikin hyvä taksina? Ne penkit ja muut ei hirveästi häiritse, koska istuu sen 10-40min ja ollaan jo kohteessa. Auto on avara, tilaa on. Menee hiljaa taajamassa ja perusrengasmelulla kehällä/oharilla. Kyllä se Auris vituttaa enemmän jos nyt on pakko vittuntua jostain. Model Y on kuitenkin aika passeli ja energiapihi kokonaisuus.
 
Eikös Model Y ole juurikin hyvä taksina? Ne penkit ja muut ei hirveästi häiritse, koska istuu sen 10-40min ja ollaan jo kohteessa. Auto on avara, tilaa on. Menee hiljaa taajamassa ja perusrengasmelulla kehällä/oharilla. Kyllä se Auris vituttaa enemmän jos nyt on pakko vittuntua jostain. Model Y on kuitenkin aika passeli ja energiapihi kokonaisuus.

Mielipiteitä on monia. Oma ruho on aikalailla keskiarvomitoissa joten penkki istuu hyvin. Yli 100tkm ajan kuitenkin kolmosen penkkiä kulutettu joten Y taksina kuulostaa oikeinkin hyvältä.
 
Ei varmaan tarvitsekaan, kun joku muu on sen laskenut: Tesla's 4680 Cells Are Worse Than Those In Regular Batteries



Kaikki ei synny yhdessä yössä lienee yleisin sanonta näissä kaikissa uusissa patterikehityksissä. "Toimii laboratoriossa, muuttaa kaikki muut patterit hyödyttömiksi". Siihen ne sitten jääkin. 4680 ei ole kovinkaan kiinnostava verrattuna solid state akkuihin Toyotalta tai CATLin uusiin tuotteisiin nähden. Ja ne ovat aivan yhtä lähellä todellista tuotantoa kuin luvattu-4680, koska yhtään näistä ei ole kukaan vielä nähnyt. Nyt nähty 4680 on lähinnä huono vitsi, joka ei saavuta yhtään luvattua asiaa.
No eipä tuossa laskelmassa ole kuin tuo 1st gen 4680 vs nykyinen 2170 ja potentiaalinen piillä rikastettu 4680 energiatiheys esitetty.
Jokatapauksessa yli vuosi toimitettu enemmän tai vähemmän työntekijöille ja kuluttajille noita 4680 akullisia y malleja että ei se enää mikään prototyyppi ole niin kuin mainitsemasi catl/Toyota kuiva-akku suunnitelmat.
Juurihan Toyota lupailee 2030 tuplaavan rangen solid state battereilla eli ei mitään uutta, katsellaan ja odotellaan. Catlin haihattelut menee kategoriaan ilmailu ja raskasliikenne. Niolla samaa kuin teslalla puolikuivaa pukkaa tänä vuonna mutta teslasta poiketen eivät myy asiakkaalle vaan aluksi leasingillä ja ehkä ensi vuonna myyvät jopa noita 150kwh akuilla olevia ET5 asiakkaille Kiinassa. Nähtäväksi jää milloin Suomeen tulee yhdeltäkään näiltä puolikuivaa/kuivaa akkuteknologiaa, ehkäpä se voisi olla Tesla näin äkkiseltään vuonna 2025.
 
Kyllähän tuo jotain merkkejä osaa ihan hienosti lukea ja merkata nopeusrajoituksen (tosin tuleeko tuo sitten karttadatasta?). Motarilla tuo taasen ei taida toimia tällä hetkellä.
Kyllä itellä lukee niin moottoritiellä kuin kehä 3 kyltit.
IMG_1973.jpeg
 
Juu en oo lukenu ohjeita. :joy:

Mites, mitä vaaditaan, että vakkari osais vaihdella itse nopeusrajoituksien mukaan; olisko EAP vai vasta FSD jolla nämä onnistuu? :hmm:
 
Juu en oo lukenu ohjeita. :joy:

Mites, mitä vaaditaan, että vakkari osais vaihdella itse nopeusrajoituksien mukaan; olisko EAP vai vasta FSD jolla nämä onnistuu? :hmm:

AP:llä vaihtaa pienillä teillä. Isoilla teillä ei vaihda. Tien tyyppi tulee tietääkseni jostain openstreetmap tjsp. Jostain niitä pystyi katsomaan että mikä tie tyyppi merkitty mihinkin.
 
Taitaa tulla kaikkialla kartadatasta. Esim. tietyöalueilla olen huomannut, että auto havaitsee nopeusrajoitusmerkin, mutta nopeus pysyy siinä mihin on säädetty (karttadata + offset).
Monikaistatiet tulee datasta vaikka se joskus näyttää merkin. Joskus tulevaisuudessa tulee se uusi päivitys mikä osaa myös ne.
 
Viimeksi muokattu:
Itse näkisin mullistavampana vaikka BYDn suola-ioni akun, jos sen saa törkeän halvalla. Vaikka energiatiheys heikompi ja latausnopeus alhainen niin riippuen vähän jälkimmäisen tasosta voi silti olla varsinkin halvempien sähköautojen saatavuuteen todellinen hyppy.

Nämä 500+km autot hoidetaan sitten niillä muilla tavoilla eli joko lisäämällä akuston kokoa tai panostamalla latausnopeuteen, eikä kumpaankaan tarvita mitään varsinaisia uudistuksia. Toki akkutekniikka, moottorin kehittäminen, aerodynamiikka ja muut parannukset kaikki siirtävät kilometrimääriä ylöspäin, mutta esim. Teslan myynnit riippuvat melkein enemmän kaikesta muusta kun se että muutama kilometri saadaan kantamaan lisää.
Suola-akut onkin tosi hyviä verrattuna nykyisiin akkuihin juurikin Suomen sääoloissa kun täällä ei ole kesät/talvet yli +10 astetta niin säilyy range 90%.
Ensimmäiset seagullit bydiltä ilmeisesti oikeasti 200km range kesät talvet. Jossain 2030 vuonna noissakin normaali 400km range kesät talvet. Nyt kun vertaa Teslan longrange akkuihin 600 kesällä ja 400 talvella niin ilman muuta jos tulisi 400km suola-akullinen sähköauto myyntiin en miettisi hetkeäkään kumpaan päätyisin. Vastaavasti noilla kuiva-akku teknologioilla päästään parempiin rangeihin kylmässä ja siinä mielessä ne kiinnostavat tällä hetkellä itseäni, koska saavuttavat markkinat ennenkuin suola-akullisia tulee mid/longrange versiona.
 
Mihin se sisätilojen lämmitykseen tarvittava energia poistuu suola-akun yhteydessä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 109
Viestejä
4 502 243
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom