Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Joitakin ihmisiä on näköjään alkanut närästää Teslan hinnanalennukset :x3:

1682016271655.png
Odotettavissa kun ostettu minimillä ja eikö lyhennetä tarpeeksi. Ostettu kallis auto ilman että on oikeasti varaa. Ajan kysymys oli koska näitä tulee ja lisää tulee. Varmaan tuo postaus tuolta katoaa…

Kyllä tässä itselläkin on perseessä kutinaa että kerkeekö autoa maksamaan tarpeeksi jos vaihtaisi ennen diilin loppumista.
 
Hyvin on Teslan viesti uponnut.
Kerrot tuon hyvin itsekin.
Sama auto mutta ei vetomassaa, tämä koskee vain Teslaa...

No ei ihan noinkaan. Haen tässä sitä että ovat juridisesti eri autoja kuitenkin. Ei koske vain Teslaa. Esim. Honda Civic 1.6 on vetomassa, Civic Type R ei vetomassaa. Sama auto, mutta ei kuitenkaan
 
Joitakin ihmisiä on näköjään alkanut närästää Teslan hinnanalennukset :x3:

En sanoisi kyllä että "alkanut närästää"... täähän on nyt vaan vähän sitä worst casea joka voi realisoitua kun tollaisia hinnanpudotuksia tehdään. Sen seurauksena toki voi närästää, ja syystäkin?

Olen ihan tätä samaa keissiä miettinyt noista hinnanpudotuksista kun olen lukenut, että varmasti makia tilanne sellaisille jotka on nolla tai pienellä käsirahalla ostaneet teslan vanhalla hinnalla... tilanne on hinnanpudotusten jälkeen helposti sellainen että velkaa on enempi kuin auton arvo on. Ja just sellainen keissihän tässä näkyy olevan :(.
 
Itse olisin ehkä ajanut kaiteeseen tuossa tilanteessa. Sekään nyt ei tuolle ole vaihtoehto kun piti julkisesti käydä avautumassa.
Luulisin että näitä vastaavia tarinoita on paljon näiden alennuksien jälkeen.

Miten tämäkään eroaa yhtään ns. normaalitilanteesta? Ovatko ihmiset jo tottuneet siihen että autosta saa yhtä paljon vuoden ajon jälkeen kuin mitä uutena maksoi?

Sehän oli vanha viisaus että yhtään kalliimmasta autosta haihtui 10k€ heti kun se lähti liikkeen pihasta.
 
No ei ihan noinkaan. Haen tässä sitä että ovat juridisesti eri autoja kuitenkin. Ei koske vain Teslaa. Esim. Honda Civic 1.6 on vetomassa, Civic Type R ei vetomassaa. Sama auto, mutta ei kuitenkaan
Et nyt ymmärrä. 3LR ostettuna koukulla saat koukun mutta et jälkikäteen jos et ostanut tilauksen yhteydessä. Sama auto mutta ei vetomassaa ja ei saa.
 
Miten tämäkään eroaa yhtään ns. normaalitilanteesta? Ovatko ihmiset jo tottuneet siihen että autosta saa yhtä paljon vuoden ajon jälkeen kuin mitä uutena maksoi?

Sehän oli vanha viisaus että yhtään kalliimmasta autosta haihtui 10k€ heti kun se lähti liikkeen pihasta.
Voi kuule kuinka siellä klubissa on myyty Teslaa että paras sijoitus ikinä kun arvo ei laske ja saat enemmän kuin uutena. Kupla puhkesi ja se nyt nakertaa.
 
Voi kuule kuinka siellä klubissa on myyty Teslaa että paras sijoitus ikinä kun arvo ei laske ja saat enemmän kuin uutena. Kupla puhkesi ja se nyt nakertaa.
No jos on uskonut siihen että suht edullinen tuote minkä voi ostaa lyhyellä toimitusajalla uutena kaupasta pitäisi jotenkin erityisen hyvin arvonsa niin eikai tuossa voi muuta ku itseään syyttää.
Selkeästi tuonkin kirjoittaja on ensimmäistä kertaa ostanut uuden auton, jos raju tiputus hinnassa ekan vuoden aikana tulee yllätyksenä.
 
Ostettu 2019 mallin auto pahimpaan kupla-aikaan ja maksettu siitä vissiin enemmän kuin uudesta. Sitten vielä otettu se ilman käsirahaa ja sen jälkeen loppuu työajelut. Ja nyt selittää, että töistä saanut uuden auton joten Tesla tarpeeton.

Kuulostaa ihan omalta hölmöydeltä. Miksi lisäksi ottanut töistä uuden auton, jos vanha on vielä maksamatta ja nyt kaksi autoa.
 
No jos on uskonut siihen että suht edullinen tuote minkä voi ostaa lyhyellä toimitusajalla uutena kaupasta pitäisi jotenkin erityisen hyvin arvonsa niin eikai tuossa voi muuta ku itseään syyttää.
Selkeästi tuonkin kirjoittaja on ensimmäistä kertaa ostanut uuden auton, jos raju tiputus hinnassa ekan vuoden aikana tulee yllätyksenä.
Kyllähän auton hinta tippuu mutta nythän tässä sen suurimman työn on tehnyt itse valmistaja ja laskenut hintaa sen mitä voi. Tämä ei ole normaalia tiputusta.
 
Viimeksi muokattu:
Voi kuule kuinka siellä klubissa on myyty Teslaa että paras sijoitus ikinä kun arvo ei laske ja saat enemmän kuin uutena. Kupla puhkesi ja se nyt nakertaa.

Teslan kohdalla lienee selvästi eniten niitä jotka on ostaneet "liian kalliin" auton koska halvat korot ja pienet kulut. Näitä tulee sitten pakkomyyntiin enenevissä määrin.

Ja arvo tietysti romahtanut kiitos hinnanalennusten. Voi voi, ei ole kiva tilanne.
 
Uusissa Ässissä saa ja x ollut aina vakiona koukulla ja nykyään y malliin vakiona koukku. 3 ainoana poikkeuksena nykyään jos ei heti ota koukulla nii ei voi jälkikäteen asentaa.
Ei X ole ollut aina kun on niitä juttuja että ajettu Ranskaan missä saatu asennettua koukku. Ennen Y oli ilman koukkua mutta sai jälkikäteen. Sitä tässä haetaan että 3:n saa koukulla kun sen ottaa tilauksen yhteydessä mutta aiemmin käytetyssä esimerkissä Golffiin saa tilauksen yhteydessä ja jälkikäteen. 3:n ei.
 
Miten tämäkään eroaa yhtään ns. normaalitilanteesta? Ovatko ihmiset jo tottuneet siihen että autosta saa yhtä paljon vuoden ajon jälkeen kuin mitä uutena maksoi?

Sehän oli vanha viisaus että yhtään kalliimmasta autosta haihtui 10k€ heti kun se lähti liikkeen pihasta.
Jotkut Tesla-kuskit ilmeisesti tottuivat että autosta saa enemmän kun sen myy vuoden päästä. Tässäkin ketjussa taisi pari vuotta sitten olla juttua asiasta.
 
Kyllähän auton hinta tippuu mutta nythän tässä sen suurimman työn on tehnyt itse valmistaja ja laskenut hintaa sen mitä voi. Tämä ei lle normaalia tiputusta.

Joo tämä alkaa olemaan Fiat tason arvonalenemaa näiden alennusten myötä se on totta.
 
Teslan kohdalla lienee selvästi eniten niitä jotka on ostaneet "liian kalliin" auton koska halvat korot ja pienet kulut. Näitä tulee sitten pakkomyyntiin enenevissä määrin.

Ja arvo tietysti romahtanut kiitos hinnanalennusten. Voi voi, ei ole kiva tilanne.
Juuri näitä on paljon ja riittää. Nythän Tesla itse rikkoi markkinat kun aikaisemmin hankintatuki ja ulkomailta tuonti rikkoivat ne kun saatavuus oli heikko.
 
Hyvin on Teslan viesti uponnut.
Kerrot tuon hyvin itsekin.
Sama auto mutta ei vetomassaa, tämä koskee vain Teslaa...
Ööh jos autolle ei ole rekisteriin lisätty vetomassaa niin et sä sitä lisää jälkikäteen. Ole merkki mikä tahansa.

Se kun on valmistajan homma määrittää sen auton mahdollinen vetomassa ja jos valmistaja on päättänyt että vetomassat on vain jos tehtaalla tulee koukku niin sitä ei sinne jälkikäteen saa.
 
Ei X ole ollut aina kun on niitä juttuja että ajettu Ranskaan missä saatu asennettua koukku. Ennen Y oli ilman koukkua mutta sai jälkikäteen. Sitä tässä haetaan että 3:n saa koukulla kun sen ottaa tilauksen yhteydessä mutta aiemmin käytetyssä esimerkissä Golffiin saa tilauksen yhteydessä ja jälkikäteen. 3:n ei.
Jep. Oliko x perf vai normi? Ainakin olin siinä uskossa kun niitäkin välillä seuranneena että perusmallissa aina vakiona koukku ollut.
 
Teslan kohdalla lienee selvästi eniten niitä jotka on ostaneet "liian kalliin" auton koska halvat korot ja pienet kulut. Näitä tulee sitten pakkomyyntiin enenevissä määrin.

Ja arvo tietysti romahtanut kiitos hinnanalennusten. Voi voi, ei ole kiva tilanne.
Mistä se pakkomyynti tulee? Ei kai se rahoituksen kuukausierä siitä mihinkään muutu vaikka auton arvo laskee taustalla. Myydessä se tappio realisoituu, eli ei kannata myydä jos ei tätä realisoitumista vasten kasvojaan halua. Ajelee sillä teslallaan sitten vähintään sen kuusi vuotta rahoituksen loppuun, varsinkin jos on saanut halvan lainan. Noh toki jos on joku 50% jämäri ni voi tulla siltikin ikävät ajat.
 
"Rahaa ei välttämättä olisi ollut, mutta kilsakorvauksilla oli tarkoitus rahoittaa auton kulut"

Juuh... Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta
Isolla riskillä mentiin. Itsekkin laskeskelin että kilsakorvauksilla saisi helposti teslan maksettua, mutta ennustin hinnanlaskut hyvissä ajoin. Tarkoituksena on säästää kokonaisuudessa, mihin jyrkät arvonalenemat eivät sovi.

Koska korkotasokin on mitä on, nyt suunnitelma on säästää tilille siihen asti että tilin saldo ja 500km akullisella kulkevan auton euromäärät ovat samoissa luvuissa. Ei siihen näytä pitkään menevän. Nykyisellä pikkubensalla ajaa melkein yhtä halvalla kun julkisen laiturien varassa, keräten kilometrikorvauksia ja ilman mitään osamaksuja autosta, kun senkin osti aikoinaan kerralla liikkeestä.
 
Ööh jos autolle ei ole rekisteriin lisätty vetomassaa niin et sä sitä lisää jälkikäteen. Ole merkki mikä tahansa.

Se kun on valmistajan homma määrittää sen auton mahdollinen vetomassa ja jos valmistaja on päättänyt että vetomassat on vain jos tehtaalla tulee koukku niin sitä ei sinne jälkikäteen saa.
Model 3 tehtaalta tilattu vetokoukku ok, jälkeenpäin et saa asentaa.
Mikä tahansa muu merkki, tilattu ilman vetokoukkua, saat asentaa jälkeenpäin ja samat vetomassat kuin "tehdas" mallissa. Joko aukeaa?
Edit. Pointtina siis että vain Tesla "lukitsee" tuon hyväksynnän, muilla valmistajilla se pätee vaikka koukku asennetaan jälkikäteen. Tämän asian Teslan omistajat hyväksyvät, sitä ei tarvitse selitellä..
 
Mistä se pakkomyynti tulee? Ei kai se rahoituksen kuukausierä siitä mihinkään muutu vaikka auton arvo laskee taustalla. Myydessä se tappio realisoituu, eli ei kannata myydä jos ei tätä realisoitumista vasten kasvojaan halua. Ajelee sillä teslallaan sitten vähintään sen kuusi vuotta rahoituksen loppuun, varsinkin jos on saanut halvan lainan. Noh toki jos on joku 50% jämäri ni voi tulla siltikin ikävät ajat.

No kun näissä tuntuu olevan pääsääntöisesti pieni käsiraha, max laina-aika ja max jämäri, tällä tavalla saatu itselleen "cool" tehoauto johon oikeasti ei varaa mutta kun Musk sanoi robotaxi ja että arvo vain nousee jne.
 
No kun näissä tuntuu olevan pääsääntöisesti pieni käsiraha, max laina-aika ja max jämäri, tällä tavalla saatu itselleen "cool" tehoauto johon oikeasti ei varaa mutta kun Musk sanoi robotaxi ja että arvo vain nousee jne.
Niin, mutta ei siitä silti pakkomyyntiä tule. Ei autorahoitukset ole mitään sijoituslainoja jossa vakuusarvojen laskiessa tulisi margin call, vaikka auto vakuutena onkin. Jos on ollut varaa maksaa sitä kuukausierää aiemmin, on sitä myös jatkossakin. Jos taas ei ole varaa kuukausierään, niin sellaisen rahoituksen ottaminen on ollut luonnollisesti hyvinkin typerää. Ehkä autorahoituksen saa liian helposti...
 
Mikä tahansa muu merkki, tilattu ilman vetokoukkua, saat asentaa jälkeenpäin ja samat vetomassat kuin "tehdas" mallissa.
No on niitä nyt muitakin kuin Tesla. Mutta Y tosiaan ensimmäinen malli jossa taitaa massat olla valmiina tehtaalta, oli koukkua tai ei.
 
Niin, mutta ei siitä silti pakkomyyntiä tule. Ei autorahoitukset ole mitään sijoituslainoja jossa vakuusarvojen laskiessa tulisi margin call, vaikka auto vakuutena onkin. Jos on ollut varaa maksaa sitä kuukausierää aiemmin, on sitä myös jatkossakin. Jos taas ei ole varaa kuukausierään, niin sellaisen rahoituksen ottaminen on ollut luonnollisesti hyvinkin typerää. Ehkä autorahoituksen saa liian helposti...

"pakkomyynti" eli jos ei ole tarvetta eikä varaa maksaa kk-erää niin eroon olisi hyvä päästä koska diili muuttuu huonommaksi koko ajan arvon laskiessa.
 
No kun näissä tuntuu olevan pääsääntöisesti pieni käsiraha, max laina-aika ja max jämäri, tällä tavalla saatu itselleen "cool" tehoauto johon oikeasti ei varaa mutta kun Musk sanoi robotaxi ja että arvo vain nousee jne.
Toisaalta tähän avautumiseen fb:ssä liittyen, miksi otettu työnantajalta uusi auto kun siitäkin joutunee etua maksamaan (ellei nyt satu olemaan niin että maksetaan ”palkan päälle”). Noh kai siihen syyt ollu mutta ei kuullosta kovin järkevältä.

Ei tosin poista sitä faktaa, että ostettu liian kallis auto muutenkin jo alunalkaen.
 
Niin, mutta ei siitä silti pakkomyyntiä tule. Ei autorahoitukset ole mitään sijoituslainoja jossa vakuusarvojen laskiessa tulisi margin call, vaikka auto vakuutena onkin. Jos on ollut varaa maksaa sitä kuukausierää aiemmin, on sitä myös jatkossakin. Jos taas ei ole varaa kuukausierään, niin sellaisen rahoituksen ottaminen on ollut luonnollisesti hyvinkin typerää. Ehkä autorahoituksen saa liian helposti...
Ja tämä päälle se loppuerän koko. Onko se 0 vai 30 000.
 
"pakkomyynti" eli jos ei ole tarvetta eikä varaa maksaa kk-erää niin eroon olisi hyvä päästä koska diili muuttuu huonommaksi koko ajan arvon laskiessa.
Noh juu, toki jos on sen Teslan puhtaasti sijoituksena ostanut. Käsittämättömältä vain tuntuu jos joku lähtee ihan oikeasti uuden auton ostamaan sijoituksena, enkä jotenkin voi uskoa sen olevan iso porukka.
 
Toisaalta tähän avautumiseen fb:ssä liittyen, miksi otettu työnantajalta uusi auto kun siitäkin joutunee etua maksamaan (ellei nyt satu olemaan niin että maksetaan ”palkan päälle”). Noh kai siihen syyt ollu mutta ei kuullosta kovin järkevältä.

Ei tosin poista sitä faktaa, että ostettu liian kallis auto muutenkin jo alunalkaen.
Missä lukee että ottanut firmalta auton ja maksaa siitä?
 
3LR et saa jälkiasennettua koukkua vaikka siellä vetomassa on. Saat koukun mihin saat pyörätelineen mutta et voi vetää. Se mitä tässä haetaan on että esim. Golffiin saat oikean koukun jälkikäteen.

Kaiken takanahan on siis tyyppihyväksynnän versio (vai oliko variantti), jos se loppui m3/my:ssä kirjaimiin T/T1/T2, niin auto on tehtaan puolesta siunattu vetokyvyllä (500kg/1000kg/1600kg) - oli koukkua tai ei.

Luultavasti siellä on joku vahvike koukullisissa kolmosissa.
 
Minkälainen vetomassa kolmosissa on jarruttomana? Uuteenhan näyttää saavan 1000kg koukkua mutta onko tuossa jarruton massa jokin naurettavat 500kg?
 
Kuulemma uusissa Model3 on näkynyt otteessa vetomassaa vaikka ei ole koukkua? Näin muistaakseni kirjoitti pari kk sitten facessa eräs tampereen suunnalla vaikuttava kauppias joka on erikoistunut sähköautoihin. Nythän monet koukkupajat asentavat Y:hyn koukkuja alle tonnilla kun Teslan hinta on 1500 euroa ja toimitusaika X-kuukautta tilauksesta. Sama kuvio voisi olla mahdollinen joissain kolmosissa.

Näissä uusissa ässissä on kans käsittääkseni veromassaa. Itse asiassa lähes kaikista vanhemmista sähköautoista vetomassa puuttuu: Leaf, eGolf, Zoe, korealaiset, id.3 jne. Ensimmäinen 50k€ sähkis jossa oli ilman valmistajan koukkukytkyä olevaa vetomassaa taisi olla id.4. ja sitä ennen fat etron (55&50).
 
Minkälainen vetomassa kolmosissa on jarruttomana? Uuteenhan näyttää saavan 1000kg koukkua mutta onko tuossa jarruton massa jokin naurettavat 500kg?

En tiedä löytyykö tuota 500kg massaa mistään, ehkä kaiketi ihan ensimmäisistä? Sinne on kuitenkin tyyppihyväksynnän historiaan jäänyt, kun sellainenkin versio ollut tuotannossa.

Yhtä hyvin voisi kysyä miksei kolmoseen saa 1600kg massaa.. Samoja autojahan ne on tyyppihyväksynnän mukaan.
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2023-4-21 kello 7.38.24.png
    Näyttökuva 2023-4-21 kello 7.38.24.png
    144,8 KB · Luettu: 68
En tiedä löytyykö tuota 500kg massaa mistään, ehkä kaiketi ihan ensimmäisistä? Sinne on kuitenkin tyyppihyväksynnän historiaan jäänyt, kun sellainenkin versio ollut tuotannossa.

Yhtä hyvin voisi kysyä miksei kolmoseen saa 1600kg massaa.. Samoja autojahan ne on tyyppihyväksynnän mukaan.
Eli jarruton massa on kuitenkin tuon 750kg. tuo on ihan hyvä juttu sentään. Useissa perinteisissä autoissa joissa jarrullinen vetomassa on 1000kg luokassa, jarruton vetomassa on vain n. 500kg. Nämä on tosin tyypillisesti huomattavasti pienempiä autoja.
 
Jep, dnb maksimi oli muistaakseni 40% jämäri 6v laina-ajalla, jostain taitaa saada jopa 50%.

Jarmo sanoi jossain videossaan muistaakseni ostaneensa autonsa 2021 40% jämärillä ja alle 400€ kuukausierällä perusteella että uskoo arvon säilyvän polttiksia paremmin (241) Jarmon EV - YouTube
No ei sitten säilynyt :) Omassa (vuoden vanha) on 5v rahoitus 1.2% korolla ja n. 20t jämäri, maksoin kympin käsirahaa mikä nyt tietysti "sulanut". Luultavasti pidän autoa 4v takuuajan koska kilsat riittää, saa nähdä saako tuosta 4v/80tkm ajettuna yli vai alle n. 25t loppuvelan mitä sillä hetkellä on jäljellä
 
500kg vetomassa on Model3 P miinus tms. joita tuli maahan ja eurooppaan muutamia kappaleita. Yksisarvinen vuodelta 2019 muistaakseni. Auto näyttää ulkoisesti LR-mallilta.
 
Kaiken takanahan on siis tyyppihyväksynnän versio (vai oliko variantti), jos se loppui m3/my:ssä kirjaimiin T/T1/T2, niin auto on tehtaan puolesta siunattu vetokyvyllä (500kg/1000kg/1600kg) - oli koukkua tai ei.

Luultavasti siellä on joku vahvike koukullisissa kolmosissa.
Mutta kukaan ei asenna koukkua siltikään. Vain pyörätelineen saat mutta et vetää.
Kuulemma uusissa Model3 on näkynyt otteessa vetomassaa vaikka ei ole koukkua? Näin muistaakseni kirjoitti pari kk sitten facessa eräs tampereen suunnalla vaikuttava kauppias joka on erikoistunut sähköautoihin. Nythän monet koukkupajat asentavat Y:hyn koukkuja alle tonnilla kun Teslan hinta on 1500 euroa ja toimitusaika X-kuukautta tilauksesta. Sama kuvio voisi olla mahdollinen joissain kolmosissa.

Näissä uusissa ässissä on kans käsittääkseni veromassaa. Itse asiassa lähes kaikista vanhemmista sähköautoista vetomassa puuttuu: Leaf, eGolf, Zoe, korealaiset, id.3 jne. Ensimmäinen 50k€ sähkis jossa oli ilman valmistajan koukkukytkyä olevaa vetomassaa taisi olla id.4. ja sitä ennen fat etron (55&50).
Mikä koukkupaja asentaa Yn? Ja mistä ne saa softan?
 
Nythän monet koukkupajat asentavat Y:hyn koukkuja alle tonnilla kun Teslan hinta on 1500 euroa ja toimitusaika X-kuukautta tilauksesta. Sama kuvio voisi olla mahdollinen joissain kolmosissa.
Juu niinhän ne asentaa. Et vaan saa sitä Teslan softausta joka kuuluu siihen 1500e hintaan eli jää trailer mode saamatta ja taitaapi sitten kaikki sensorit vetää pultit kun sillä koukkupajan koukulla vetelet sitä kärriä.
 
^ei softaa. Voihan noilla vetää ilman softaakin. Toki jokainen takuunalaisen auton omistava voi miettiä missä kantsii säästää ja kuinka paljon.
 
Jotkut varmasti himoitsevat tuota ilmaista Superlatausta ja kokevat yli $2500 arvoiseksi, jolloin kauppa voi piristyä. Samalta tyypiltä myös twiitti, että S+X ohjauspyörä on nyt oletus ja yoke $250 extra.
 
Tuotantomäärät on käsittääkseni aika pienet ja kumpikin malli ehkä kaipais visuaalista uudistusta. Toisaalta hinnan nosto kuvastais kysyntää suhteessa tarjontaan, mutta tuo SC etu taas, että halutaan tavaraa ulos.

Kaipaa Tesla-Tege-Tesla käsikirjaa. :hmm:
 
Jotkut varmasti himoitsevat tuota ilmaista Superlatausta ja kokevat yli $2500 arvoiseksi, jolloin kauppa voi piristyä. Samalta tyypiltä myös twiitti, että S+X ohjauspyörä on nyt oletus ja yoke $250 extra.
Luulin että Yoke on tulevaisuus ja parasta autossa. Miksi nyt on se vaihdettu pois?
 
Olikohan se Engineering Explained joka noita ratteja vertaili ja totes, että se vaatii rinnalleen (ollakseen hyvä) sähköisen ohjauksen. Vertasi Teslaa ja jotain Lexusta.

Itse en kyllä moista härpäkettä kaipaisi, ratti on ratti ja ratti on pyöreä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 055
Viestejä
4 500 105
Jäsenet
74 324
Uusin jäsen
Nallee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom