Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mihin se sisätilojen lämmitykseen tarvittava energia poistuu suola-akun yhteydessä?
Ei mihinkään. Nämä akuthan on pääsääntöisesti tulossa a/b segmenteihin jolloin lämmityskoppikin pienempi. Se että ulkona -15 pakkasta ja nykyakku kaipaa lämmitystä +20 asteeseen on millä tahansa tms energiasyöppö. Suola-akut ei oleellisesti tarvitse akun hehkuttelua jolloin ilp hoitaa tehokkaasti sisälämmityksen. Eiköhän noita 2024 talvena päästä tosielämässä näkemään.
 
No eipä tuossa laskelmassa ole kuin tuo 1st gen 4680 vs nykyinen 2170 ja potentiaalinen piillä rikastettu 4680 energiatiheys esitetty.

Nykyinen 4680 on ainoa joka on olemassa. Loput parannukset on pelkkää haihattelua tässä vaiheessa, siinä missä mikä tahansa muukin maailman mullistava akku - ei ole olemassa. Jos haluat verrata johonkin luvattuun niin vertaa sitten jokaisen tekijän johonkin luvattuun. Muussa tapauksessa verratkaamme siihen mitä tehtaat puskee ulos.

Kumpaan nyt haluat vertailla? Olemassa olevaan, vai "lupauksiin onnesta" ? Kummassakaan 4680 ei näytä olevan kovin vahvoilla.
 
Nykyinen 4680 on ainoa joka on olemassa. Loput parannukset on pelkkää haihattelua tässä vaiheessa, siinä missä mikä tahansa muukin maailman mullistava akku - ei ole olemassa. Jos haluat verrata johonkin luvattuun niin vertaa sitten jokaisen tekijän johonkin luvattuun. Muussa tapauksessa verratkaamme siihen mitä tehtaat puskee ulos.

Kumpaan nyt haluat vertailla? Olemassa olevaan, vai "lupauksiin onnesta" ? Kummassakaan 4680 ei näytä olevan kovin vahvoilla.
No eikös tuossa aikaisemmassa artikkelissa juurikin ollut puhetta ettei 4680 ole vain yhtä sukupolvea? Katoroadilta 1st gen ja Austinin tehtaalta tulee 2nd gen.
Mutta joo tottahan se on turha turista kun suomessa ei myynnissä noita ole.
 
AP:llä vaihtaa pienillä teillä. Isoilla teillä ei vaihda. Tien tyyppi tulee tietääkseni jostain openstreetmap tjsp. Jostain niitä pystyi katsomaan että mikä tie tyyppi merkitty mihinkin.
No kyllä vaihtaa normi ap ihan itsekseen oikein kunnolla jarruttaen 120km/h vauhdista 90km/h vauhtiin kun keksii 60 nopeusrajoituksen tuonne keskelle moottoritietä. Mutta koska tesla niin varmaan kuskissa vikaa, täytyy varmaan laittaa joku 50 offsetti tai vastaavaa mitä en ole keksinyt....
 
Millä logiikalla tai aikaikkunassa uudet päivitykset tulevat tarjolle, jos on valittuna "edistynyt" ohjelmisto-valikossa?
Ei ole vielä minulle tippunut 2023.12.1. päivitystä, vaikka somen ja not a tesla app -sivun perusteella se on ollut jaossa viikon verran. Voiko se ottaa kuukaudenkin, vaikka on valinnut tuon edistynyt-vaihtoehdon? Sentry on käytössä, mutta ei päällä omassa pihassa. Ilmastoinnin eri modet eivät ole käytössä. Eikö OTA:n silloin pitäisi ymmärtää tarjota päivitystä?
 
Millä logiikalla tai aikaikkunassa uudet päivitykset tulevat tarjolle, jos on valittuna "edistynyt" ohjelmisto-valikossa?
Ei ole vielä minulle tippunut 2023.12.1. päivitystä, vaikka somen ja not a tesla app -sivun perusteella se on ollut jaossa viikon verran. Voiko se ottaa kuukaudenkin, vaikka on valinnut tuon edistynyt-vaihtoehdon? Sentry on käytössä, mutta ei päällä omassa pihassa. Ilmastoinnin eri modet eivät ole käytössä. Eikö OTA:n silloin pitäisi ymmärtää tarjota päivitystä?
Tipotellen ne tulee. Ei ole vielä itsellekään tuota uusinta päivitystä valunut.
 
Joskus tulee nopeammin, joskus hitaammin. Asiaan ei pysty itse vaikuttamaan, tulee kun on tullakseen.
 
No kyllä vaihtaa normi ap ihan itsekseen oikein kunnolla jarruttaen 120km/h vauhdista 90km/h vauhtiin kun keksii 60 nopeusrajoituksen tuonne keskelle moottoritietä. Mutta koska tesla niin varmaan kuskissa vikaa, täytyy varmaan laittaa joku 50 offsetti tai vastaavaa mitä en ole keksinyt....

Sieltä jostain kartasta sen näkisi onko se kohta jäänyt eri tieksi ja mikä rajoitus tietokannassa. En nyt vaan muista tarkalleen mikä se paikka oli
 
Pihalle kaadettu kuorma-autollinen multaa hämmensi Sentryn täysin, lähes 300 uutta hälytystä yön aikana. Minkäköhän luuli nähneensä.

Yksi asia mikä on askarruttanut, on mielestäni radio. Mielestäni pätkii vähän heti käynnistyksen jälkeen ja asemaa vaihdettaessa myös jonkin verran. Veikkaan että esim. puolisoni ei asiaa huomaa lainkaan, mutta ihan kuin sieltä puuttuisi muutaman millisekunnin pätkiä sieltä täältä, ihan kuin ei olisi bufferit / kellot synkassa radiopuolen ja vahvistimen välillä.
 
Tekisi mieli karvalakki Y-hommata. Mikä on täällä veikkaus, että lasketaanko hintoja vielä nykyisestä? 46 tonnia on autosta edelleen aivan helvetisti rahaa. Oma toivehinta olisi siellä 42-43 tonnia Y-teslasta, jolloin voisi sormi olla herkillä tilausnapissa.

Kannattaako talvirenkaat ottaa Teslan kautta vai säästääkö jos hommaa itse vanteet+renkaat?

Onko karvalakki Y mielestänne tyhmä lopulta - jääkö jokin hyvin olennainen jälleenmyyntiarvon kannalta pois?
 
Kannattaako talvirenkaat ottaa Teslan kautta vai säästääkö jos hommaa itse vanteet+renkaat?
Teslalla taisi toiset renkaat+vanteet+anturit olla sen 3000e. jos nyt esim 19" vanteet niin itse hankkimalla saatat säästää ehkä 500-600e. riippuen tietysti vähän mitkä kumit ja vanteet otat. Tesla käyttänee Nokian renkaita noissa, talvirenkaissa siis.

Itse ostamalla tietysti saat omaan silmään just sellaiset vanteet ja kumimerkin kuin haluat. Noista antureista ja niiden vertaamisesta teslan virallisiin vaikea sanoa, tuskin niissä jos jostain laadukkaasta liikkeestä kumit ja vanteet hommaa on juurikaan eroja.
 
Tekisi mieli karvalakki Y-hommata. Mikä on täällä veikkaus, että lasketaanko hintoja vielä nykyisestä? 46 tonnia on autosta edelleen aivan helvetisti rahaa. Oma toivehinta olisi siellä 42-43 tonnia Y-teslasta, jolloin voisi sormi olla herkillä tilausnapissa.

Kannattaako talvirenkaat ottaa Teslan kautta vai säästääkö jos hommaa itse vanteet+renkaat?

Onko karvalakki Y mielestänne tyhmä lopulta - jääkö jokin hyvin olennainen jälleenmyyntiarvon kannalta pois?
Erikseen vanteet niin säästää noin 500-600€ ja saa valita sellaiset kun haluaa. Näin tein itse.

Vaikea sanoa, mutta moni ehkä arvostaa nelivetoa ja pidempää rangea? Tai itse ainakin maksoin noiden takia lisää LR mallista. Ja onhan se myös nopeampi kiihtymään. Uskoisin että LR mallin jälleenmyynti helpompaa, mutta saako omiaan pois RWD ja LR hintaerosta? Aika näyttää.
 
Itse tilasin Reffiltä Eestistä rengassetin valmiina, 19" Misukan kitkat paineantureineen alle 2k€ kotiinkuljetuksella viime syksynä. Sähköpostilla suomeksi toimii.

Jätä tilaus nyt ainakin juhannuksen jälkeen, kvartaalin lopussa ne sykäykset tulee jos halutaan myydä nopeammin tuotantoa ulos.
 
Vaikea sanoa, mutta moni ehkä arvostaa nelivetoa ja pidempää rangea? Tai itse ainakin maksoin noiden takia lisää LR mallista. Ja onhan se myös nopeampi kiihtymään. Uskoisin että LR mallin jälleenmyynti helpompaa, mutta saako omiaan pois RWD ja LR hintaerosta? Aika näyttää.
7 kiloeuroa on melkoisesti rahaa ja range-erotus on oikeasti melko mitätön noilla kahdella todellisessa ajossa. Ellei nyt joka viikko aja satoja kilometrejä kerralla niin niissä muutamissa pidemmissä reissuissa säästää muutamia minuutteja LR-versiolla. Oikeasti selkeäksi eroksi jää tuo neliveto enkä oikein tiedä onko sekään tuon erotuksen arvoinen. Ainakaan etelässä on talvella muutama hassu päivä kun nelikosta olisi jotain hyötyä ja silloinkin sillä takapotkulla pärjää ihan hyvin kun käyttää vähän järkeä ajamisessa.
 
Pihalle kaadettu kuorma-autollinen multaa hämmensi Sentryn täysin, lähes 300 uutta hälytystä yön aikana. Minkäköhän luuli nähneensä.
On se joskus kuvannut mutkin kun tulen omalla autolleni..
Vähän kyseenalainen ominaisuus mielestäni kaiken kaikkiaan. Imee akkua kun sieni ja mitä iloa siitä loppujen lopuksi on jos autoon on tullut kolhuja ja näet jonkun jakojäännöksen naamavärkin videolta. Vakuutukseen menee joka tapauksessa (Poliisia ei voisi vähempää kiinnostaa) ja vakuutuksessahan on nykyään valittavissa parkkivahinko, jolloin ei vaikuta kaskon bonareihin.

Vaikutus akkuun Sentry päällä Model 3 LR jota ei ladata kotona on iso. Täydellä akulla latausväli Sentry päällä latausväli 4-5 päivää. Range n. 300km +/- jotain kymmeniä kilsoja riippuen tuleeko pidempiä päivämatkoja.
Ilman Sentryä samoilla ajoilla latausväli on n. viikko ja Range helposti + 500km riippumatta oikeastaan siitä onko siellä pidempiä yksittäisiä ajoja vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
On se joskus kuvannut mutkin kun tulen omalla autolleni..
Vähän kyseenalainen ominaisuus mielestäni kaiken kaikkiaan. Imee akkua kun sieni ja mitä iloa siitä loppujen lopuksi on jos autoon on tullut kolhuja ja näet jonkun jakojäännöksen naamavärkin videolta. Vakuutukseen menee joka tapauksessa (Poliisia ei voisi vähempää kiinnostaa) ja vakuutuksessahan on nykyään valittavissa parkkivahinko, jolloin ei vaikuta kaskon bonareihin.

Vaikutus akkuun Sentry päällä Model 3 LR jota ei ladata kotona on iso. Täydellä akulla latausväli Sentry päällä latausväli 4-5 päivää. Range n. 300km +/- jotain kymmeniä kilsoja riippuen tuleeko pidempiä päivämatkoja.
Ilman Sentryä samoilla ajoilla latausväli on n. viikko ja Range helposti + 500km riippumatta oikeastaan siitä onko siellä pidempiä yksittäisiä ajoja vai ei.
Vain julkisilla kannattaa käyttää. Kotona vähän turha.
 
Jos parkkikolhuja / ilkivaltaa hoidetaan samalla pieteetillä kun vaikka polkupyörävarkauksia, niin on se julkisillakin ihan turha.
Jos rekkari näkyy, niin sitten onkin jo helpompaa, kun voi laittaa suoraan haltijan vakuutusyhtiöön vaateen. Todisteetkin löytyvät, niin ns. läpihuutojuttu. Ei tarvitse poliiseja sotkea mukaan, kun ei niitä tosiaan kiinnosta.
 
Jos rekkari näkyy, niin sitten onkin jo helpompaa, kun voi laittaa suoraan haltijan vakuutusyhtiöön vaateen. Todisteetkin löytyvät, niin ns. läpihuutojuttu. Ei tarvitse poliiseja sotkea mukaan, kun ei niitä tosiaan kiinnosta.

Ihan mielenkiinnosta, onko montakin keissiä vakuutusyhtiöiden kanssa mennyt, jossa on toimitettu sentryn video ja oli läpihuutojuttu sillä? Vai onko tämä joku oletus? Jos vastapuoli kiistää tai et voi tunnistaa kasvovärkkiä tms. niin tuskin tämä kauhean läpihuutojuttu on. Kotivarkauksissakin vaikka on kamerassa naamapärstä ja kaikki ei ole läpihuutojuttu, niin rohkenen epäillä ettei vakuutusyhtiöillä ole "pistä Teslasi video tänne, saat rahat tilille huomenna" -meininkiä.
 
Ihan mielenkiinnosta, onko montakin keissiä vakuutusyhtiöiden kanssa mennyt, jossa on toimitettu sentryn video ja oli läpihuutojuttu sillä? Vai onko tämä joku oletus? Jos vastapuoli kiistää tai et voi tunnistaa kasvovärkkiä tms. niin tuskin tämä kauhean läpihuutojuttu on. Kotivarkauksissakin vaikka on kamerassa naamapärstä ja kaikki ei ole läpihuutojuttu, niin rohkenen epäillä ettei vakuutusyhtiöillä ole "pistä Teslasi video tänne, saat rahat tilille huomenna" -meininkiä.

Vakuutus on nyt kuitenkin autokohtainen eikä kuljettajakohtainen (kuten jossain maissa), niin teoriassa pitäisi riittää. Tosin eipä ole tuollaisten kanssa ikinä tarvinnut tapella.
 
Henkilökohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että kuva rekkarista on riittänyt siihen että saa syyllisen vakuutuksista korjaukset
 
Henkilökohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että kuva rekkarista on riittänyt siihen että saa syyllisen vakuutuksista korjaukset

Ok hyvä tietää kun seuraavaksi tulee parkkipaikkakolhu ottaa random kuvan jostain lähellä olevasta autosta :p
 
Niin. Onhan minullekin tullut korvausvaade kerran, että aiheutin muka lommon auton oveen, koska autoni oli viereissä ruudussa. Kiistin tottakai, koska en sitä siihen tehnyt ja yllättäen en joutunut korvaamaan mitään, vaikka ruutupaitahipsteri kovin uhkaili kaikella. Olisikin tosi kivaa, et vois käydä ottamassa randomisti rekkareista kuvia ja sanoa "toi se oli" ja menisi läpi kuin joka kerta. Tai vie kolhitun autonsa mihin tahansa parkkiin ja ottaa kuvaa "viereisestä tekijästä".
 
Ok hyvä tietää kun seuraavaksi tulee parkkipaikkakolhu ottaa random kuvan jostain lähellä olevasta autosta :p
Jos nyt sattuu vaikka teslan sentryvideo olla jossa näkyy kun esim viereisen auton ovi kolhaistaan omaan autoon ja sattuu rekkari vielä näkymään samalla videolla niin se nyt tietysti toimii paremmin kuin joku kuva :)
 
Meinaatko et johonkin Meganen muoviosaan jaa ihan hirveästi sun Teslan lommosta jotain jälkeä?

Jäähän siitä jotain. Se + sentryn video tai kuvakaappaus riittää vallan mainiosti todisteeksi.

Yhdessä tapauksessa saatiin tutkittua ovikolhusta jäänyt maalihippu volvon maaliksi. Ja kun rekkari oli tiedossa niin ei ollut ongelmaa saada korjaus korvattua.

Mutta aina siinä jää itsekin maksumieheksi, vaikka syytön onkin
 

Tuossa oli avattu 4680 hintakehitystä. Tokihan tuo aikansa vielä ottaa, mutta kehitystä mukava seurailla.
 
Vasemmalla rullalla voi nyt myös puhelun tullessa vastata tulevaan puheluun ja lopettaa puhelun.

Lisäksi pitämällä nappia pohjassa tulee esiin valikko, josta voi: avata hansikaslokeron, käynnistää huurteenpoiston, laittaa päälle kattovalot, säätää ilmastoinnin lämpötilaa, tuulettimen nopeutta, näytön kirkkautta, tallentaa dashcam-videon, vaihtaa kiihtyvyysasetusta, aktivoida ohjauspyörän lämmityksen ja peruutuskameraa.

Yhteisön todentama ‑kuvake
 
Kuulostaa hyvältä päivitykseltä. Puheluun vastaaminen ja tuo pyyhkimien nopeuden säätö erityisesti omaan mieleen.
 
Puheluun vastaaminen ja puhelun lopettaminen kyllä kätevää rullalla. Ihan hyvä päivitys.
 
Vasemmalla rullalla voi nyt myös puhelun tullessa vastata tulevaan puheluun ja lopettaa puhelun.

Lisäksi pitämällä nappia pohjassa tulee esiin valikko, josta voi: avata hansikaslokeron, käynnistää huurteenpoiston, laittaa päälle kattovalot, säätää ilmastoinnin lämpötilaa, tuulettimen nopeutta, näytön kirkkautta, tallentaa dashcam-videon, vaihtaa kiihtyvyysasetusta, aktivoida ohjauspyörän lämmityksen ja peruutuskameraa.

Yhteisön todentama ‑kuvake
Eikö tässä voinut aktivoida että pikatoiminnon? Että tietty suunta tekee tietyn asian.

Valikon kyllä saa auki mutta fokus on heti pois ajamisesta kun pitää katsoa ruudulta mitä tekee.
 
Käytettävyydessä nuo "yhdessä napissa useita toimintoja" ratkaisut ei kuuluisi autoon.

Maksaisin mielellään tonnin lisää, jos autossa olisi kattovalo, joka syttyy sitä painamalla, lämmönsäätörullat, äänenvoimakkuus rulla, jossa voisi olla keskellä nappi päälle/pois. Vilkut ja pyyhkimet vivuissa. Noiden toteuttaminen autoon taitaisi maksaa ehkä 100€.

Pointtina siis että ajon aikana hallittavia toimintoja ei tarvitse katsoa jos niitä käyttää.
 
Käytettävyydessä nuo "yhdessä napissa useita toimintoja" ratkaisut ei kuuluisi autoon.

Maksaisin mielellään tonnin lisää, jos autossa olisi kattovalo, joka syttyy sitä painamalla, lämmönsäätörullat, äänenvoimakkuus rulla, jossa voisi olla keskellä nappi päälle/pois. Vilkut ja pyyhkimet vivuissa. Noiden toteuttaminen autoon taitaisi maksaa ehkä 100€.

Pointtina siis että ajon aikana hallittavia toimintoja ei tarvitse katsoa jos niitä käyttää.
Teslassa tämä ei toteutu koska minimalismi. Sitä välillä havahtuu kun etsii esim. musaa, että sitä on ollut minuutteja katsomatta tietä tai etsii mistä sai ne sumarit päälle kun tarttee.
 
Teslassa tämä ei toteutu koska minimalismi. Sitä välillä havahtuu kun etsii esim. musaa, että sitä on ollut minuutteja katsomatta tietä tai etsii mistä sai ne sumarit päälle kun tarttee.

Minimalismia voisi olla ilman että vedetään täysin överiksikin, kuten teslassa on tehty. Jos autossa olisi normi viikset, volumelle rulla mutella ja tosiaan vaikka kattovalo, niin ei se edelleenkään olisi mitään muuta kuin minimalistinen. Siinä olisi edelleen se 60 nappia vähemmän kuin muissa autoissa, mutta muutama pahimmista käytettävyysongelmista olisi selätetty.
 
Mihin kaikkeen tuo tuli käyttöön. Ilmeisesti ainakin pyyhkijöiden nopeudensäätöön, mutta toimiiko muuhunkin?
Oli siinä vaikka mitä: hanskalokeron avaus, ac: n lämpötila ja puhallus, ratinlämmitin, chill-sport ajotila, kamera tallennus, näytön kirkkaus jne. Myös fontit tais muuttua nopeusmitarissa ja ilmastoinnin lämpötilassa. Bling äänimerkki kun kytkee vaihteen päälle. Naviin tuli näkyviin kuvia supereista paikanpäältä.
 
Käytettävyydessä nuo "yhdessä napissa useita toimintoja" ratkaisut ei kuuluisi autoon.

Maksaisin mielellään tonnin lisää, jos autossa olisi kattovalo, joka syttyy sitä painamalla, lämmönsäätörullat, äänenvoimakkuus rulla, jossa voisi olla keskellä nappi päälle/pois. Vilkut ja pyyhkimet vivuissa. Noiden toteuttaminen autoon taitaisi maksaa ehkä 100€.

Pointtina siis että ajon aikana hallittavia toimintoja ei tarvitse katsoa jos niitä käyttää.
Kyllä ainakin model 3 saa kattovalot päälle valoa painamalla. Äänenvoimakkuusrulla löytyy ratista? Vilkut löytyy viiksestä ja nyt löytyy pyyhkijät rattinapista.
 
Käytettävyydessä nuo "yhdessä napissa useita toimintoja" ratkaisut ei kuuluisi autoon.

Maksaisin mielellään tonnin lisää, jos autossa olisi kattovalo, joka syttyy sitä painamalla, lämmönsäätörullat, äänenvoimakkuus rulla, jossa voisi olla keskellä nappi päälle/pois. Vilkut ja pyyhkimet vivuissa. Noiden toteuttaminen autoon taitaisi maksaa ehkä 100€.

Pointtina siis että ajon aikana hallittavia toimintoja ei tarvitse katsoa jos niitä käyttää.
Teslassa tämä ei toteutu koska minimalismi. Sitä välillä havahtuu kun etsii esim. musaa, että sitä on ollut minuutteja katsomatta tietä tai etsii mistä sai ne sumarit päälle kun tarttee.
Minimalismia voisi olla ilman että vedetään täysin överiksikin, kuten teslassa on tehty. Jos autossa olisi normi viikset, volumelle rulla mutella ja tosiaan vaikka kattovalo, niin ei se edelleenkään olisi mitään muuta kuin minimalistinen. Siinä olisi edelleen se 60 nappia vähemmän kuin muissa autoissa, mutta muutama pahimmista käytettävyysongelmista olisi selätetty.
Eikö täällä ole esim. model Y:llä ajeltu, kun tällaisia kommentoidaan?

Kattovalo toimii valosta painamalla, lämmönsäätö on koko ajan saatavilla näytön alalaidassa, äänenvoimakkuusrulla on ratissa ja vilkut ovat vivussa sekä pyyhkijä vivun päässä ja nyt päivityksen myötä pyyhkijän taajuus ratin rullalla säädettävissä, jos ei halua valikosta käytön yhteydessä helposti säätää.

Musan etsiminen on ihan sama operaatio vaikkapa AA/CP toiminnolla olevassa autossa. Soittolistat syytä laittaa kuntoon ennen ajoa.

Epäilen, että kovin moni ei laita sumareita päälle tai säädä lämpöjä katsomatta mihin sormella painaa tai tilan asettaa? En minä ainakaan, vaikka on ollut ihan napeilla ja rullilla nuo ominaisuudet aiemmissa autoissa.
 
Käytettävyydessä nuo "yhdessä napissa useita toimintoja" ratkaisut ei kuuluisi autoon.

Maksaisin mielellään tonnin lisää, jos autossa olisi kattovalo, joka syttyy sitä painamalla, lämmönsäätörullat, äänenvoimakkuus rulla, jossa voisi olla keskellä nappi päälle/pois. Vilkut ja pyyhkimet vivuissa. Noiden toteuttaminen autoon taitaisi maksaa ehkä 100€.

Pointtina siis että ajon aikana hallittavia toimintoja ei tarvitse katsoa jos niitä käyttää.
Teslassahan on nuo kaikki, paitsi lämmönsäätö ei ole rulla vaan toimii slidellä, mutta koko ajan siinä näkyvissä ja heti säädettävissä. Taisiis kolmosessa ja Y.ssä ainakin.
 
Eikö täällä ole esim. model Y:llä ajeltu, kun tällaisia kommentoidaan?

Kattovalo toimii valosta painamalla, lämmönsäätö on koko ajan saatavilla näytön alalaidassa, äänenvoimakkuusrulla on ratissa ja vilkut ovat vivussa sekä pyyhkijä vivun päässä ja nyt päivityksen myötä pyyhkijän taajuus ratin rullalla säädettävissä, jos ei halua valikosta käytön yhteydessä helposti säätää.

Musan etsiminen on ihan sama operaatio vaikkapa AA/CP toiminnolla olevassa autossa. Soittolistat syytä laittaa kuntoon ennen ajoa.

Epäilen, että kovin moni ei laita sumareita päälle tai säädä lämpöjä katsomatta mihin sormella painaa tai tilan asettaa? En minä ainakaan, vaikka on ollut ihan napeilla ja rullilla nuo ominaisuudet aiemmissa autoissa.
Sumarit voisi olla siinä heti näkyvissä mutta ne onkin Lights valikon alla. Ei noita kaikkia aina muista kun pitäisi laittaa päälle.

Lämpöä voi säätää monella tapaa esim. jos on fyysinen nappi tai slider niin voit säätää ja vilkaista missä se on kuin se että pitää ottaa katse kokonaan pois ja katsoa mihin tähtää.

Sitä ei vielä kerrottu että saiko siihen rullaan pikatoimintoja vai avaako se valikon joka tarkoitaa että katse pois ajamisesta ja katsotaan mitä halutaan säätää.
 
Sumarit voisi olla siinä heti näkyvissä mutta ne onkin Lights valikon alla. Ei noita kaikkia aina muista kun pitäisi laittaa päälle.

Lämpöä voi säätää monella tapaa esim. jos on fyysinen nappi tai slider niin voit säätää ja vilkaista missä se on kuin se että pitää ottaa katse kokonaan pois ja katsoa mihin tähtää.

Sitä ei vielä kerrottu että saiko siihen rullaan pikatoimintoja vai avaako se valikon joka tarkoitaa että katse pois ajamisesta ja katsotaan mitä halutaan säätää.
Sumareista samaa mieltä, ne on hieman hankalat säätää. Mutta lämmönsäätö on imo täysin kunnossa, miksi sitä lämpöä edes pitää säätää jatkuvasti? Itellä ollut viimiset 50tkm siinä 20c kesät talvet. Toki automaattisen lämmön toiminta voi olla välillä vähän niin ja näin, mutta ratkaisu on laittaa se lämpötila-automatiikka täydelliseksi eikä lisätä jotain fyysistä nappia manuaaliseen lämmönsäätöön.
 
Viimeksi muokattu:
Maksaisin mielellään tonnin lisää, jos autossa olisi kattovalo, joka syttyy sitä painamalla, lämmönsäätörullat, äänenvoimakkuus rulla, jossa voisi olla keskellä nappi päälle/pois. Vilkut ja pyyhkimet vivuissa. Noiden toteuttaminen autoon taitaisi maksaa ehkä 100€.
Sinun ei tarvitse maksa mitään. Jokainen näistä on omana toimintonaan jos valitset vasemman rullan pikavalintatoimintoon oletukseksi lämmönsäädön. Toki samaa nappia käytetään useampaan toimintoon, mutta ihan loogisesti.
 
Sumareista samaa mieltä, ne on hieman hankalat säätää. Mutta lämmönsäätö on imo täysin kunnossa, miksi sitä lämpöä edes pitää säätää jatkuvasti? Itellä ollut viimiset 50tkm siinä 20c kesät talvet. Toki automaattisen lämmön toiminta voi olla välillä vähän niin ja näin, mutta ratkaisu on laittaa se lämpötila-automatiikka täydelliseksi eikä lisätä jotain fyysistä nappia manuaaliseen lämmönsäätöön.
Kuten itse sanoit. Laittaa se automatiikka kuntoon.
 
...
Sitä ei vielä kerrottu että saiko siihen rullaan pikatoimintoja vai avaako se valikon joka tarkoitaa että katse pois ajamisesta ja katsotaan mitä halutaan säätää.
Minulla näyttäisi olevan niin, että voi valita suosikkivalinnan, mikä pitkällä painalluksella tulee lähtökohtaisesti käyttöön. Jos tarve on ohjata jotain muuta, niin pitkän painalluksen jälkeen vasemmalle painallus ja kelaa rullalla halutun toiminnon ja oikealle, jolloin pääsee säätämään.

Kyllä tuo Teslassa käyttöä helpottaa, mutta ei mikään UI:n riemuvoitto ole. Avautuva valikko on pieni näytön vasemmassa alalaidassa ja vasemman rullan toimintojen määrää tulisi käyttäjän minusta pystyä rajaamaan. Nyt ne ovat tietyt Teslan päättämät vaihtoehdot.
 
Niin. Onhan minullekin tullut korvausvaade kerran, että aiheutin muka lommon auton oveen, koska autoni oli viereissä ruudussa. Kiistin tottakai, koska en sitä siihen tehnyt ja yllättäen en joutunut korvaamaan mitään, vaikka ruutupaitahipsteri kovin uhkaili kaikella. Olisikin tosi kivaa, et vois käydä ottamassa randomisti rekkareista kuvia ja sanoa "toi se oli" ja menisi läpi kuin joka kerta. Tai vie kolhitun autonsa mihin tahansa parkkiin ja ottaa kuvaa "viereisestä tekijästä".

Sama täällä, kauhea meuhka päälle ja sitä selviteltiin ihan poliisin kanssa (aikaa varmaan +20v) ja lopulta hermanni ymmärsi ettei se voinnut olla mun ovi kun ei se mun ovi edes osu siitä kohdasta missä klommo oli vaan 30cm alempaa :facepalm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 109
Viestejä
4 502 233
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom