Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Luulo ei ole tiedon väärti.
Elonihan sitä paukutti.
Olikohan se Engineering Explained joka noita ratteja vertaili ja totes, että se vaatii rinnalleen (ollakseen hyvä) sähköisen ohjauksen. Vertasi Teslaa ja jotain Lexusta.

Itse en kyllä moista härpäkettä kaipaisi, ratti on ratti ja ratti on pyöreä.
Tesla meni siitä mistä aita on matalin. Vaihtoivat perus ratin tilalle yoken ja nyt takaisin. Ehkä CT saa jo sähköisen ohjauksen.
 
Elonihan sitä paukutti.

Tesla meni siitä mistä aita on matalin. Vaihtoivat perus ratin tilalle yoken ja nyt takaisin. Ehkä CT saa jo sähköisen ohjauksen.
Kyllä. CT ratti muutenkin paremmin muotoiltu butterfly ja perinteisen välistä vois jopa toimia kunhan tulee tosiaan sähköisenä niin kuin Toyota/Lexus
 
vois jopa toimia kunhan tulee tosiaan sähköisenä niin kuin Toyota/Lexus

Tuossa ei liene se sähköisyys se pointti, vaan sen ohjauksen välityksen pitää olla muuttuva. Premiumeihinhan saa tällaista varustetta, onko se nyt aktiiviohjauksen nimellä vai millä, mutta idea on tosiaan että ohjauksen välitys muuttuu. Parkkipaikalla rattia kääntäessä renkaat kääntyy paljon jyrkemmin kuin motarilla jne.
 
Eli jarruton massa on kuitenkin tuon 750kg. tuo on ihan hyvä juttu sentään. Useissa perinteisissä autoissa joissa jarrullinen vetomassa on 1000kg luokassa, jarruton vetomassa on vain n. 500kg. Nämä on tosin tyypillisesti huomattavasti pienempiä autoja.

Ei sitten liity pelkästään Teslaan, vaan ihan yleisesti kaikkiin, että 750kg:n koukku ei ole mitenkään riittävä nykyisten kokonaismassaltaan 825kg:n kärryjen kanssa.
 
Ei sitten liity pelkästään Teslaan, vaan ihan yleisesti kaikkiin, että 750kg:n koukku ei ole mitenkään riittävä nykyisten kokonaismassaltaan 825kg:n kärryjen kanssa.

Näissähän on se jekku että se 750kg tulee kärryn akselin kautta maahan ja 75kg aisapainoa.

 
Näissähän on se jekku että se 750kg tulee kärryn akselin kautta maahan ja 75kg aisapainoa.


Kyllä kyllä, mutta on olemassa niitäkin koukkuja ja autoja, joihin et liitä enempää kuin sen jekutetun 750kg.
 
No sitä varten on sitten umpikärryt :)

Se on totta, umpikärry on myös siitä hyvä, että voi jättää kuorman sitomatta, koska se ei näy muille. Osalle on tullut yllätyksenä myös se, että omistaa 825kg:n kärryn ja sitä et sitten saakaan vetää sillä 3500kg:n kokonaismassaltaan olevalla autolla b-kortilla.
 
On muuten yllättävän raskas rikos vetää jos kortilla ei kilot riitä. Sakot ja kortti kuivuu useamman kuukauden.
 
Punnitsetteko useinkin kärryä lastatessa tuliko painoksi 750kg vai 825kg?

Käsittääkseni meidän lainsäädäntö on tältä kohdin niin hieno että periaatteessa et saa edes tyhjänä vetää kärryä B kortilla, jos laskelmallinen kokonaismassa voi olla yli 3500kg. Paremmin tietävät voi korjata jos meni pieleen
 
Käsittääkseni meidän lainsäädäntö on tältä kohdin niin hieno että periaatteessa et saa edes tyhjänä vetää kärryä B kortilla, jos laskelmallinen kokonaismassa voi olla yli 3500kg. Paremmin tietävät voi korjata jos meni pieleen

Ajokorttilaki määrittelee asian muutamalla lauseella, mutta täältä sama asia romaanin muodossa kuvien kera.
 
Käsittääkseni meidän lainsäädäntö on tältä kohdin niin hieno että periaatteessa et saa edes tyhjänä vetää kärryä B kortilla, jos laskelmallinen kokonaismassa voi olla yli 3500kg. Paremmin tietävät voi korjata jos meni pieleen
Kyllä se ihan käytännössä noin menee ja hyvin herkästi poliisi tuosta tosiaan sakottaa jos tien päältä tuommosen bongaa, ja hyvä niin.
Erään kerran tuttavapiirin paukapäille joutunu tuota asiaa selvittää.. Ei vaan mene jakeluun miksi sai sakot. :facepalm:
 
Tuossa ei liene se sähköisyys se pointti, vaan sen ohjauksen välityksen pitää olla muuttuva. Premiumeihinhan saa tällaista varustetta, onko se nyt aktiiviohjauksen nimellä vai millä, mutta idea on tosiaan että ohjauksen välitys muuttuu. Parkkipaikalla rattia kääntäessä renkaat kääntyy paljon jyrkemmin kuin motarilla jne.
Niinpä. Ja esim. lanaamattomalla soratiellä ei tule tienkosketuksesta järkyttävää tärinää käsiin.
 
Niinpä. Ja esim. lanaamattomalla soratiellä ei tule tienkosketuksesta järkyttävää tärinää käsiin.
Tuleeko muka nykyisessä? En ole Teslalla ajanut tuommoisella huonokuntoisella hiekkatiellä, niin en osaa sanoa. Eri merkkisellä autolla olen ja ei sieltä mitään tärinää kyllä tule kuin jousituksen kautta. Toki ohjaustuntuma on kevyen oloinen tuossa kohtaa, kun renkaat on puolet ajasta ilmassa :D
 
Niinpä. Ja esim. lanaamattomalla soratiellä ei tule tienkosketuksesta järkyttävää tärinää käsiin.

Niin käsittääkseni tuo tulee juurikin sähköisestä ohjauksesta missä ei ole perinteistä hammastankoa tms. ratin ja pyörien välillä vaan ratista lähtee vain signaalit joiden mukaan sähkömoottorit kääntää pyöriä halutulla tavalla. Eli koska ei mekaanista yhteyttä ratin ja pyörien välillä niin eipä ole myös tärinöitä sitä kautta ratissa.

En tiedä onko sama toteutettu hydraulisesti jossain autoissa, ohjaustehostimiahan on sekä hydraulisia että sähköisiä mutta niissä on aina tuo mekaaninen yhteys pyöriin.
 
Käsittääkseni meidän lainsäädäntö on tältä kohdin niin hieno että periaatteessa et saa edes tyhjänä vetää kärryä B kortilla, jos laskelmallinen kokonaismassa voi olla yli 3500kg. Paremmin tietävät voi korjata jos meni pieleen

No sitä 750kg kokonaismassan kärryä voi vetää 3500kg kokonaismassan autolla pelkällä B-kortilla, jolloin koko yhdistelmä on 4250kg. Kilokin yli 750kg niin sitten tulee tuo max. 3500kg koko yhdistelmän kokonaismassa käyttöön. Siinä mielessä pelkän B-kortin omaaville tuosta 825kg painosta jarruttomassa kärryssä on käytännössä vain haittaa, koska rajoittaa vetoautoa ihan turhaan.
 
Varmaan SR+ jos takuut ummessa. LR ja P voimansiirto takuu 192k asti

Kyllä, SR kyseessä. Halvin takuullinen (olikohan 80k rullattu) SR oli 28k.

Ei kyllä vielä Suomessa näy käytettyjen hinnassa hirveästi nämä alet, oppiskohan sitä chatGPT:n avulla rakentamaan jonkun kikkareen joka hakisi vaikka 4x päivässä Nettiautosta halvimmat Model 3:t ja Y:t ja piirtäisi hintakehityksen graafiksi. Ei pitäisi varmaan olla hirveän vaikeata?
 
Miksi muuten Tesloja näkee verrattain vähän taksina? Onko joku verotusjuttu, että pienistä polttoainekustannuksista ei ole hyötyä? Luulis Model Y olevan ok taksi
 
Kerran Tesla-ketjussa ollaan, niin oma OTA-toiveiden tynnyrini prioriteettijärjestyksessä. Toki osassa niin, että ei ole pakko hyödyntää ko. ominaisuutta.

1. Mahdollisimman toimiva Vision parkkitutka + 360
2. Regeneroinnin voimakkuuden säätö
3. Puheohjaus suomenkielellä ja/tai AA/CP
4. Matriisivalot käyttöön
5. Pyyhkijöiden autoasetuksen toiminta kuntoon
6. Lataus pörssihinnan mukaan
7. Suomi- valoasetukset (takavalot aina päällä)
8. Fonttien suurennus tärkeimmille tiedoille
9. Kontin aukaisu, jos olet aivan sen takana kännykän kanssa 5-10s
10. Puhelun katkaisu ratista

V2L voi olla liikaa toivottu. Tiedä, onko 360 mahdollista nykykameroilla.

S3xy buttonit olisivat melkein rahansa arvoiset pelkän kohdan 2. takia. Pitänee harkita.
Näyttää sille, että kohtiin 2, 8 ja 10 olisi tulossa muutosta. Kutonen hoitunee Gridiolla tai latauslaitteella.

On tilanne muuttunut kokemuksien myötä niin, että nelonen ja kolmonen toivottavimmat saada käyttöön tulevien päivitysten jälkeen. Lisäksi visionia on syytä parantaa, vaikka peruutuskameralla pärjäänkin.
 
Kuinkahan älykäs tuo asetusten lataus ruuhkahuippujen ulkopuolella (tms..) on? Mielestäni latailee silloin kun pörssisähkö on halpaa..
 
Saako gridion kanssa asetettu hintarajan milloin lataa? Itseäni kiinnostaa ladata vain silloin kun on erittäin halpaa esim. alle 1 snt per kwh.

Ilmeisesti gridio on joissain tapauksissa aiheuttanut myös ongelmia lataksen kanssa, onko siitä kokemuksia? Entä miten usein gridio auto herättelee? Itsellä auto kun on tallissa ilman sentryä, niin se on jossain syvemmässä unessa, eikä varmaan ole järkevä herätellä kokoajan
 
Miksi muuten Tesloja näkee verrattain vähän taksina? Onko joku verotusjuttu, että pienistä polttoainekustannuksista ei ole hyötyä? Luulis Model Y olevan ok taksi

Auto on (vaikuttaa äkkiä olevan) melko ristiriitainen vrt perinteiset, keskinäyttö, ei pyyhkimen viikseä, huoltopisteet/lyhyt takuu, karmittomat ikkunat jne.

Tilat on hyvät. Korkeus auttaa, mieluummin ajaisin sedan/farkku, mutta niitä nyt ei ole tarjolla ja kyllä ss tunnustettava on, että esim sen kaverina oleva farkkubemari on matala = vaikea vanhempien ihmisten nousta.
Jousitus on kovahko, mutta se nyt oli selvä homma P osalta ja oma valinta.
Laitteiden sijoittelu ja asennus kiitos tuon sisädesingnin on haastavaa jos niitä on paljon, maalaistaksi joka ei ole "kiinni missään" selvisi helpommin.

Ehkä se on suurin syy, että ei voi suoraan vaihtoautoa tumpata sinne ja "ei perinteinen merkki." Kestävyys ja toimivuus sekä huolto on vähän koeponnistamatta laajemmin ja legendoja liikkuu. Lisäksi alamme on yleensä konservatiivinen, joten nuo ID:t, seiska varsinkin todennäköisesti vasta poistaa pohjatulpan sähköistymiseltä. Niin ja nyt on huono tilanne muutenkin jos ei rohjennut hypätä junaan vuosi takaperin kun korkotaso oli vielä matala, ala on henkihieverissä lakimuutoksen, koronan ja sodan vuoksi; konkursseja on tullut ja tulee, koska ei rahkeet riitä sähköistykseen 3v sisällä.

Siinä jotain ja jotain täältä Satakunnasta.
 
Itse olisin ehkä ajanut kaiteeseen tuossa tilanteessa. Sekään nyt ei tuolle ole vaihtoehto kun piti julkisesti käydä avautumassa.
Luulisin että näitä vastaavia tarinoita on paljon näiden alennuksien jälkeen.

Jos on lähtökohtaisesti ostanut auton, johon ei ”ihan” olisi varaa niin ei suurta myrskyä vesilasissa tarvitse, kun homma sakkaa. Harmin paikka hänen osaltaan, luin kirjoituksen facesta myös. Mutta mikäli maksusuunnitelmat on tehty epävarmojen asioiden varaan, niin huonosti voi käydä.

Pitää muistaa, että nykyisin muille halvemmat teslat eivät ole nostaneet yhdenkään aiemmin ostaneen kuukausittaisia maksuja rahoitusyhtiölle.
 
Niin, mutta ei siitä silti pakkomyyntiä tule. Ei autorahoitukset ole mitään sijoituslainoja jossa vakuusarvojen laskiessa tulisi margin call, vaikka auto vakuutena onkin. Jos on ollut varaa maksaa sitä kuukausierää aiemmin, on sitä myös jatkossakin. Jos taas ei ole varaa kuukausierään, niin sellaisen rahoituksen ottaminen on ollut luonnollisesti hyvinkin typerää. Ehkä autorahoituksen saa liian helposti...
Pitää toivoa ettei ainakaan mitään suurempaa liikennevahinkoa satu. Miten rahoitusyhtiö mahtaa menetellä loppuvelan kanssa, jos auton lunastuskorvaus ei riitä kuittaamaan autosta jäljellä olevaa rahoitusosuutta. Saako jämärin maksaa vielä samalla kk erällä vai vaativatko nopeampaa maksuaikataulua.
 
Sulla pitää olla autossa kasko jokatapauksessa kun rahoitus on omistajana ja kaskossa lisänä rahoitusvakuutus. Ne tulee automaattisesti, siitä et voi rimpuilla.
 
Sulla pitää olla autossa kasko jokatapauksessa kun rahoitus on omistajana ja kaskossa lisänä rahoitusvakuutus. Ne tulee automaattisesti, siitä et voi rimpuilla.
Totta, kaskohan siinä pitää olla. Mutta ei se rahoitusvakuutus ole mikään automaatti, joka loppuvelan maksaisi pois. Jos velkaa on enemmän mitä autolla on arvoa.
 
Sinä maksat jokatapauksessa sen nimellisen arvon mikä sille on ostettaessa laskettu, rahoitusyhtiö ei tappiolle jää koskaan. Sen takia niihin on leivottu se rahoitusvakuutus. Tokikin sen jälkeen ongelmat ovat sinun ja vakuutusyhtiösi väliset, mutta eivät kosketa sitä auton omistajaa eli rahoitusyhtiötä.
 
Sinä maksat jokatapauksessa sen nimellisen arvon mikä sille on ostettaessa laskettu, rahoitusyhtiö ei tappiolle jää koskaan. Sen takia niihin on leivottu se rahoitusvakuutus. Tokikin sen jälkeen ongelmat ovat sinun ja vakuutusyhtiösi väliset, mutta eivät kosketa sitä auton omistajaa eli rahoitusyhtiötä.
Rahoitus pitää maksaa kokonaisuudessaan ja tavanomaisesti auton rahoituksen määrä on oikeassa suhteessa auton käypään arvoon. Lähtökohtaisesti mikään rahoitusyhtiö ei varmaan haluaisi antaa autoon rahoitusta enempää mitä auton käypä arvo on.
Rahoitusvakuutuksenkin korvausmäärä rajaantunee auton käypään arvoon vai oletko jostain saanut rahoitusvakuutuksen, jossa luvattaisiin maksaa loppuvelan määrä riippumatta sen suuruudesta ja auton käyvästä arvosta? Kaikkien eri yhtiöiden vakuutusehtoja en ole lukenut, mutta aika samankaltaisia ne ovat olleet rahoitusvakuutuksen sisällön osalta.
 
Mulla on eri tilanne kun on yrityksellä auto, ei ole loppuerää/velkaa. Auto maksetaan kokonaan rahoitusaikana tasaerin, piste.

Hoono soomi kolleegat saivat tämän aikaan alle viidessä vuodessa alallamme.
 
  • Tykkää
Reactions: 10R
Miksi muuten Tesloja näkee verrattain vähän taksina? Onko joku verotusjuttu, että pienistä polttoainekustannuksista ei ole hyötyä? Luulis Model Y olevan ok taksi

Asiakkaan kannalta paska istua ja epämukava alusta vrt. esim mersut.
 
Veikkaan että huoltoverkosto ja huolto yleisesti on suurin este Teslan taksikäytölle, siitä ei tule mitään jos auto istuu 2kk Vetokujalla odottamassa uutta octovalvea tms kun pitäisi heittää keikkaa.

Mersullahan on takseille ihan oma huoltojärjestelmä käsittääkseni Vehon kautta eli ei joudu kauaa odottamaan korjauksia.
 
Asiakkaan kannalta paska istua ja epämukava alusta vrt. esim mersut.
Kuinkahan paljon taksareita keskimäärin kiinnostaa sen kännisen asiakkaan istumismukavuus? Mä en ole ainakaan ikinä kokenut taksikyytiä mersussa yhtään sen paremmaksi kun vaikkapa toyotassa.
 
Kuinkahan paljon taksareita keskimäärin kiinnostaa sen kännisen asiakkaan istumismukavuus? Mä en ole ainakaan ikinä kokenut taksikyytiä mersussa yhtään sen paremmaksi kun vaikkapa toyotassa.

No pieni osa noista on niitä baarikyytejä jossa nuokutaan, kyllä itse menen paljon mielummin jollain ns. laatumerkillä joka hiljainen ja mukava.
 
No pieni osa noista on niitä baarikyytejä jossa nuokutaan, kyllä itse menen paljon mielummin jollain ns. laatumerkillä joka hiljainen ja mukava.
No tästä päästään kuitenkin siihen, että vaikkapa taksi helsingin asiakkaista kaikki mersun kyydissä istujat kyllä suostuisivat menemään myös siihen Y teslaan. Se olisi hinnaltaan kyllä aika nappi osuma taksihommiin.

Offtopiccina ainakin täytyy ihmetellä, että edelleen ilmeisesti osa taksareista ostaa uusiakin autoja polttiksena. Muutama viikko taaksepäin taksikyydin aikana aiheesta juttelinkin kuljettajan kanssa ja sanoi, että taksikuskit on keskimäärin ihan perkeleen muutosvastarintaista ja junttia porukkaa. Pitänee paikkansa.
 
Offtopiccina ainakin täytyy ihmetellä, että edelleen ilmeisesti osa taksareista ostaa uusiakin autoja polttiksena. Muutama viikko taaksepäin taksikyydin aikana aiheesta juttelinkin kuljettajan kanssa ja sanoi, että taksikuskit on keskimäärin ihan perkeleen muutosvastarintaista ja junttia porukkaa. Pitänee paikkansa.

Kuten jo tuossa aikaisemmin sanoin niin huoltoverkosto on älyttömän tärkeä kun autoilla rullataan se satku helposti vuodessa, siinä menee aika paljon tuottoja ohi jos autosi istuu huoltojonossa viikkoja.
 
Johtuu hyvin pitkälle (IMO) siitä, että viimeiseen reilu pariinkymmeneen vuoteen meihin liittyvät uudistukset eivät ole tuoneet juuri mitään hyvää mukanaan. Lähimaksukortit ja niiden luottorajan nousu 50€ plus älyhärpäkkeet joilla senkin voi ohittaa on äkkiä ainoa hyvä alaa sivunnut uudistuma.

Se ottaa aikansa, mutta kyllä niitä autoja tulee, kun niitä ylipäätään tulee. Polttoainekustannukselle on pakko tehdä jotain jos jätetään ne muut pakot pois.

Junteiksi leimaamalla antaa aina hyvän kuvan, niitä jotka varoittivat tästä paskasta missä te asiakkaat nyt kynnätte ympäri Suomea. "Sa et jummarra."
- Ymmärrän sen verran, että täällä pysyn edelleen pinnalla keinumassa kun kokeilijat ja uudistajat uppoaa aaltoihin. Hitaasti, mutta varmasti eteenpäin: sähköautoillen. :tup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 101
Viestejä
4 501 855
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom