Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Varmaan makuasioita, mutta mielestäni Tesla on parempi itseasiassa paljon parempi. Ei mitään säätöä mihinkään suuntaan, kaikki vaan toimii helposti ja nopeasti. Android auto ei yhdistä ja pätkii ja pitää viritellä johtoja(no ehkä nykyään saa jonkun langattoman en tiedä?) Mutta teslassa ei tarvitse kikkailla mitään ja puhelimellekkin on helppo ja hyvä langaton lataus. Vanhassa autossa piti aina viritellä johtoa puhelimeen jolle ei sitten ollut mitään järkevää paikkaa ja johtokin hajosi pari kertaa vuodessa kun liitin törrötti huonossa kohtaa niin siihen osui jne. Ei todellakaan tule ikävä tuollaista säätöä.
 
Vähän pohtinut volvon hybridejä viimeaikoina, mutta nyt viimeisimpien alennuksien jälkeen alkoi houkuttelemaan jopa Tesla(?). En olisi uskonut, että alkaisin kallistumaan Teslan puolelle tulevan auton hankinnassa, mutta mitkä olisivat heikkouksia Teslan heikkouksia esim. Volvon T8 (XC60, V90) verraten?
Tuttu pohti Model Y (uusi) ja XC90 T8 (käytetty) välillä ennen aleja ja päätyi Volvoon. Oli monia syitä, mutta nyt huomannut, että Volvo kuluttaa 10l+, jos ei ihan koko ajan pysty pientä akkua lataamaan. Lähtee kuulemma Volvo myyntiin kesällä ja Model Y luultavasti alle.
 
Vähän pohtinut volvon hybridejä viimeaikoina, mutta nyt viimeisimpien alennuksien jälkeen alkoi houkuttelemaan jopa Tesla(?). En olisi uskonut, että alkaisin kallistumaan Teslan puolelle tulevan auton hankinnassa, mutta mitkä olisivat heikkouksia Teslan heikkouksia esim. Volvon T8 (XC60, V90) verraten?
Ajamisen hinta on ainakin aivan eri luokkaa samaten kuin huollon hinta. Eli Tesla tulee käytössä paljon halvemmaksi käyttökuluiltaan. Minulla oli ennen volvo ja meni 12-15€/100km.(ei tosin ollu hybridi) Nyt mennyt Y:llä vajaassa kuukaudessa 3200km hintaan 42€. Eli n. 1,3€/100km. Lisäksi Dieselveroa meni 600€/vuosi ja huoltoihin noin 600€/vuosi volvossa.

Se että kumpi on vaikka mukavampi ajaa tms on varmaan lähinnä makuasia. Model Y:ssä on ainakin hyvät tilat, tuskin noille volvo malleille paljoa häviää ellei ole jopa isompi kontti?
 
Viimeksi muokattu:
Tech foorumillakin saattaa nämä käsitteet mennä sekaisin, eli Automotive on käytössä mm. Volvo, Pole ja huhua ollut muistakin isoista toimijoista. Ottaisin ennen Teslan käyttistä tämän.

Android Automotive & Android Auto
The nomenclature can be confusing. Here’s how they differ:

  • Android Auto is a platform running on the user’s phone, projecting the Android Auto user experience to a compatible in-vehicle infotainment system over a USB connection. Android Auto supports apps designed for in-vehicle use. For details, refer to developer.android.com/auto.
  • Android Automotive is an operating system and platform running directly on the in-vehicle hardware. It is a full-stack, open source, highly customizable platform powering the infotainment experience. Android Automotive supports apps built for Android as well as those built for Android Auto.
 
Xc 90 kannattaa kyllä vertailla Teslan X:ään, ihan jo hinnan ja koon puolesta. Xc60 ois sit siellä Tesla Y kokoluokassa.
 
Siis jos tämä tarkoittaa vaikkapa Volvo XC/C40 ja Polestar 2 käyttistä, niin se on ihan ok, mutta edelleen pysyn kannassani, että teslalla se vaan on parempi. Ainakin Volvossa koeajolla navigaattori pätki koko ajan ja muutenkin se infotainment oli tahmainen käyttää. Oikeastaan aika sama apple vs android. Aina kun sitä androidia joutuu käyttää niin jotenkin ahdistaa ja ärsyttää sen käyttäminen.

Mutta kyllä ainakin Polestarin käyttöliittymässä on monia asioita paremmin kun teslalla ja se on aika selkeäkin käyttää, mutta kokonaisuutena kuitenkin jää kakkoseksi minun papereissani.
 
Varmaan makuasioita, mutta mielestäni Tesla on parempi itseasiassa paljon parempi. Ei mitään säätöä mihinkään suuntaan, kaikki vaan toimii helposti ja nopeasti. Android auto ei yhdistä ja pätkii ja pitää viritellä johtoja(no ehkä nykyään saa jonkun langattoman en tiedä?) Mutta teslassa ei tarvitse kikkailla mitään ja puhelimellekkin on helppo ja hyvä langaton lataus. Vanhassa autossa piti aina viritellä johtoa puhelimeen jolle ei sitten ollut mitään järkevää paikkaa ja johtokin hajosi pari kertaa vuodessa kun liitin törrötti huonossa kohtaa niin siihen osui jne. Ei todellakaan tule ikävä tuollaista säätöä.
Tarkoitin sitä integroitua autoa mitä Volvo käyttää jne.

Nykyisellään Teslan oma on hiukan sekava kun tulee uusia juttuja niin ne vaan tungetaan jonnekin miettimättä. Lisäksi mitään ei viimeistellä ja paljon puutteita kun ei saa muokata.
 
Varmaan makuasioita, mutta mielestäni Tesla on parempi itseasiassa paljon parempi. Ei mitään säätöä mihinkään suuntaan, kaikki vaan toimii helposti ja nopeasti. Android auto ei yhdistä ja pätkii ja pitää viritellä johtoja(no ehkä nykyään saa jonkun langattoman en tiedä?) Mutta teslassa ei tarvitse kikkailla mitään ja puhelimellekkin on helppo ja hyvä langaton lataus. Vanhassa autossa piti aina viritellä johtoa puhelimeen jolle ei sitten ollut mitään järkevää paikkaa ja johtokin hajosi pari kertaa vuodessa kun liitin törrötti huonossa kohtaa niin siihen osui jne. Ei todellakaan tule ikävä tuollaista säätöä.
Kaikki vaan toimik ja tämäkin ketju täynnä valitusta, kun toiminto x ei toimi tai päivitys tuhos sen :D Paljon ajavan näkökulmasta Tesloissa toimii toissijaiset asiat hyvin ja ne asiat joilla oikeasti on merkitystä on täysin retuperällä.
 
Kaikki vaan toimik ja tämäkin ketju täynnä valitusta, kun toiminto x ei toimi tai päivitys tuhos sen :D Paljon ajavan näkökulmasta Tesloissa toimii toissijaiset asiat hyvin ja ne asiat joilla oikeasti on merkitystä on täysin retuperällä.
Ei minulla ole ollut mitään ongelmaa. Tai no alkuun spotify ei toiminut, mutta alkoi nopeasti toimimaan kyllä itsekseen. Varmaan jotain lataili verkosta alkuun tms?
 
Kaikki vaan toimik ja tämäkin ketju täynnä valitusta, kun toiminto x ei toimi tai päivitys tuhos sen :D Paljon ajavan näkökulmasta Tesloissa toimii toissijaiset asiat hyvin ja ne asiat joilla oikeasti on merkitystä on täysin retuperällä.
Nää on ihan käyttäjäkohtaisia juttuja. Itse en landella ikimaailmassa haluaisi automaattisia pyyhkimiä.
Soratiellä kun märkään aikaan tukki- tai maitoauto heittää "puoli ämpärillistä" kuraa hiekkaa savea lasille niin ensin lasille pesunestettä mahdollisimman paljon. Manuaalisesti.
Toinen on automaattipitkät. Juu ei. Nyppylöissä ja nyppylä-mutkayhdistelmissä pitää päästä kurkkaamaan lyhyillä onko ketään tulossa vastaan. (varsinkin se raskasliikenne) Kun kohtaamisessa on välittömästi "naamat vastakkain" Ja jos vastapuolella on kokenut kuski huomaa sekin valojenkajastuksen vaihdosta epäsuorasti että joku on tulossa vastaan. Ja tietty talvella osaa ottaa vauhtia pois. Tiet on kapeita.
Ja tietenkin jalan kulkevien kohdalla himmaa vauhtia ja pitkät pois. Fillareita ei montaa vuodessa näe.
jne.
Voisin näistä valittaa mutta tiedostan olevani marginaalissa.
Ai niin, kaikki ne takakamerat mihin rapa/pöly/lumipölly ylttää (pystyhkoperäisessä kattoon asti) on varsin turhia, varsinkin ilman pesuria :D
 
@jerker66 Siis eihän noita automaattipyyhkijlitä ja valoja ole pakko käyttää landen hiekkateillä? Tuskin kuitenkaan autopilotilla siellä ajelet muutenkaan.
 
@jerker66 Siis eihän noita automaattipyyhkijlitä ja valoja ole pakko käyttää landen hiekkateillä? Tuskin kuitenkaan autopilotilla siellä ajelet muutenkaan.
Ok. Myönnän että en tunne Tesloja. On siis viikset kuitenkin hätäiseen tarpeeseen manuaalilla?
Josko käytetyt kolmoset laskis juuri tulleen hinnanlaskun myötä jossain vaiheessa. 20K euroa voisi uhrata. Kilsat on kuitenkin about 10K. Vaimo käy töissä ulkopuolisella, sille etupäässä kilsat tulee.
Pitäis olla simppeli, sille älypuhelinkin on aika haasteellinen rasti :D Kaikki pitää selittää ja näyttää.
Tietokoneella saa junaliput tilattua, puhelimalla täysin nocando.
 
Xc 90 kannattaa kyllä vertailla Teslan X:ään, ihan jo hinnan ja koon puolesta. Xc60 ois sit siellä Tesla Y kokoluokassa.

Y on noista kaikista suurin matkustajien tiloja verratessa. Sitten taas, kun vertaillaan tavarankuljetus kapasiteettia, niin XC90 on ennen y:tä selvällä erolla.

Edit, tuossa lisätty tarkemmat specsit.

Volvo XC60 has a total passenger volume of 99.6 cubic feet, while the Tesla Model Y has a total passenger volume of 105.0 cubic feet. Volvo XC90 has a total passenger volume of 103.8 cubic feet.

XC90 has up to 85.7 cubic feet of cargo space with both the second and third rows of seats folded down, while the XC60 has up to 63.3 cubic feet of cargo space, and the Model Y has up to 68 cubic feet of cargo space.
 
Viimeksi muokattu:
Ok. Myönnän että en tunne Tesloja. On siis viikset kuitenkin hätäiseen tarpeeseen manuaalilla?
Josko käytetyt kolmoset laskis juuri tulleen hinnanlaskun myötä jossain vaiheessa. 20K euroa voisi uhrata. Kilsat on kuitenkin alle 10K.
On joo kertapyyhkäisymahdollisuus.
Varmaan vuosi tms menee että 20k alkaa irtoamaan. Uusi on 40k niin perus 4-5v/50% arvonalenemalla, tietty jos jatkavat halpuuttamistaan ni voi olla että aiemminkin alkaa saamaan.
 
Ok. Myönnän että en tunne Tesloja. On siis viikset kuitenkin hätäiseen tarpeeseen manuaalilla?
Josko käytetyt kolmoset laskis juuri tulleen hinnanlaskun myötä jossain vaiheessa. 20K euroa voisi uhrata. Kilsat on kuitenkin about 10K. Vaimo käy töissä ulkopuolisella, sille etupäässä kilsat tulee.
Pitäis olla simppeli, sille älypuhelinkin on aika haasteellinen rasti :D Kaikki pitää selittää ja näyttää.
Tietokoneella saa junaliput tilattua, puhelimalla täysin nocando.
On viikset ja voi niistä laittaa pyyhinnän päälle. Ei ole pakko käyttää automaattia. Tosin taitaa olla vaan pesuneste ja sen pois pyyhintä viiksessä? Jos haluaa jatkuvasti päälle niin sitten joutuu näytöstä näpäyttämään.
 
On joo kertapyyhkäisymahdollisuus.
Varmaan vuosi tms menee että 20k alkaa irtoamaan. Uusi on 40k niin perus 4-5v/50% arvonalenemalla, tietty jos jatkavat halpuuttamistaan ni voi olla että aiemminkin alkaa saamaan.
Noh, katsellaan avoimin mieli. Mihinkä sitä kiire valmiissa maailmassa eläkekäisellä.
Vaikka olen koko ikäni aina autoilija ja ennen niitä oli useampiakin kun oli ajajiakin ja ajoja, tuo etupäässä vaimon autontarve nykyään voi kyllä olla määräävä tekijä millä tullaan ajamaan.
Kesän kaksipyöräinen ja harrasteauto kyllä on ja pysyy.
 
Tarkoitin sitä integroitua autoa mitä Volvo käyttää jne.

Nykyisellään Teslan oma on hiukan sekava kun tulee uusia juttuja niin ne vaan tungetaan jonnekin miettimättä. Lisäksi mitään ei viimeistellä ja paljon puutteita kun ei saa muokata.
Tegen kanssa siinä mielessä samaa mieltä, että Teslan käyttöliittymä on huono käyttää ajaessa. Itse logiikka on kohtuu ok, vaikka muutama vipu tai alasvetovalikko on oudossa paikassa. Valikoita on vain liikaa ja teksti/valinnat liian pienellä ajaessa käytettäväksi.

Kun Android Automotiven deep dive -videoita olen vilkuillut, niin aika fiksulle vaikuttaa myös ajon aikaiseen käyttöön. Miksiköhän Tesla ei muokkaa UI:ta niin, että ajossa se olisi rajatumpi, selkeämpi ja isommilla ikoneilla?
 
On joo kertapyyhkäisymahdollisuus.
Varmaan vuosi tms menee että 20k alkaa irtoamaan. Uusi on 40k niin perus 4-5v/50% arvonalenemalla, tietty jos jatkavat halpuuttamistaan ni voi olla että aiemminkin alkaa saamaan.

Vaikea tässä kohtaa uskoa että 20k vielä irtoaisi vuoden päästä vaikka se ns. nyrkkisäännön mukaan onkin täysin mahdollista.

Mutta sanotaan että jos vuoden päästä todellakin irtoaisi käytettynä 20k ja olisi vaikka alle 150k ajettu niin olisihan se aika jäätävän kova hinta.
 
Tegen kanssa siinä mielessä samaa mieltä, että Teslan käyttöliittymä on huono käyttää ajaessa. Itse logiikka on kohtuu ok, vaikka muutama vipu tai alasvetovalikko on oudossa paikassa. Valikoita on vain liikaa ja teksti/valinnat liian pienellä ajaessa käytettäväksi.

Kun Android Automotiven deep dive -videoita olen vilkuillut, niin aika fiksulle vaikuttaa myös ajon aikaiseen käyttöön. Miksiköhän Tesla ei muokkaa UI:ta niin, että ajossa se olisi rajatumpi, selkeämpi ja isommilla ikoneilla?
Seuraava päivitys tuo mahdollisuuden muuttaa ainakin tekstikokoa isommaksi. Tiedä sitten miten käytännössä toimii.
 
Seuraava päivitys tuo mahdollisuuden muuttaa ainakin tekstikokoa isommaksi. Tiedä sitten miten käytännössä toimii.
Tuo toki mutta sen mitä itse huomannut niin esim. sumuvalot piilossa valo-valikon takana. Niiiden aktivointi vie fokuksen koko ajamisesta kun ”etsit” ne sieltä. Tai sitten kun väläytät pitkiä niin saat myös valikon esiin mutta ikonit on turhan pieniä ja pitää katsoa mitä painaa.

Sama juttu kun haluaa säätää pyyhkijöiden nopeutta. Pitää siirtää katse pois ajamisesta.

Nuo nyt muutama esimerkkinä, että kaikkea ei kannattaisi siirtää sinne näyttöön.
 
Onko noiden uusien Teslojen suositushinnoista muuten olemassa graafia missään, eli että näkisi hintakehityksen? Jos olisi Suomen hinnoista, niin täydellistä, mutta varmaan joku muukin maa näyttäisi saman suunnan.

Hinta.fi:ssä ei ole autoja (vink vink :rofl:)
 
Onko noiden uusien Teslojen suositushinnoista muuten olemassa graafia missään, eli että näkisi hintakehityksen? Jos olisi Suomen hinnoista, niin täydellistä, mutta varmaan joku muukin maa näyttäisi saman suunnan.

Hinta.fi:ssä ei ole autoja (vink vink :rofl:)
USA:n hinnoista löytyy vanhaa hintatietoa.
 
Seuraava päivitys tuo mahdollisuuden muuttaa ainakin tekstikokoa isommaksi. Tiedä sitten miten käytännössä toimii.
Mitä minä laittaisin ajon aikaiseen näyttöön ja todennäköisesti isoilla laatikkosymboleilla, joista aukeaa ko. valikon laatikot:
* Hallintalaitteet (sis. pyyhkijät, ajovalot+sumarit, peilien taitto, kiihtyvyys, ohjausvaste, lapsilukko)
* Navigointi (navigointivalikko, isot valinnat suosikeille + laturihaku)
* puhelin (isolla suosikit ja viimeisimmät puhelut. Fiksu hakutoiminto.)
* Musiikki (radio, puhelin bt, Spotify jne)

Lisäksi alareunan pikavalintojen symbolit isommiksi.
Kaikki muu säädetään sitten parkissa ja silloin leiska voisi olla nykyinen.
 
En tiedä oletko huomannut mutta ihmiset ympäri maailman eivät tähänkään mennessä ole aina ostaneet sitä ihan halvinta autoa tai oikeastaan ihan mitä hyvänsä tuotetta mitä kaupasta vaan saa?
Tuolla ajatusmaailmalla "premium" saksalaisetkin olisivat olleet konkurssissa jo vaikka kuinka kauan.

Applenkin olisi pitänyt mennä nurin jo aikoja sitten, koska kaupasta saa about samoilla spekseillä paljon halvemmalla puhelimen.

Osallehan hintojen lasku saattaa jopa lopauttaa jo olleen kiinnostuksen kun ei halua ajaa "halpiksella".
Tesla ehkä sellanen automaailman IKEA, ihan ok ja hinta on sopiva mutta silti on todella paljon jengiä jotka haluavat muutakin kuin sitä ikeaa vaikka maksaisikin enemmän.
Swedish microcar maker Luvly wants to be the IKEA of tiny electric cars
Tuossa automaailman Ikea. Tesla out of specs tuohon nähden
 
Tuossa uutisessa puhuttiin että Luvly haluaa olla pikkuruisten sähköautojen Ikea. Isojen sähköautojen Ikea on sitten joku muu. Ikeastakin saa aika monenlaista mööpeliä.

Mutta joo, kieltämättä Tesloja ei toimiteta litteissä pakkauksissa, jotka pitää koota kotona.
 

Jotain ja jotain.
 
Ajelin Paimion abc tai siis entisen abc aseman ohi, teslan superi siellä vissiin edelleen toimii kun joku siellä autonsa oli latauspisteelle tuonut..

Lähti abc kun olis pitänyt rakentaa oma lataus infra jne, toiv tulee joku toinen niihin tiloihin niin ei ole pelkkästään super pihalla :hmm:
 
Ajelin Paimion abc tai siis entisen abc aseman ohi, teslan superi siellä vissiin edelleen toimii kun joku siellä autonsa oli latauspisteelle tuonut..

Lähti abc kun olis pitänyt rakentaa oma lataus infra jne, toiv tulee joku toinen niihin tiloihin niin ei ole pelkkästään super pihalla :hmm:

Ainakin pari päivää sitten toimi, mutta ihan kuin tänään aamulla ohi ajaessa olis ollu sen näköistä että tolpat lähteneet ja asfaltti rullalla. Ehkä oli vaan turhan pikainen vilkaisu …
 
Jotain ja jotain.
Kuulostaa fiksulta kehitykseltä, jos ei yritetä tunnistaa kuvasta kaikkea mahdollista ja jos jotain ei ole opetettu, siitä ei välitetä. Ainoa mikä jäi epäselväksi, miten tuo itse voxelin tunnistus menee? Eli miten algoritmi päättelee, onko jossain kuutiossa este vai ei. Videota en katsonut, ehkä se olisi avannut asiaa, mutta ainakaan tekstissä ja kuvissa sitä ei kerrottu kovin selkeästi. Nimittäin koko uusi voxelipohjainen tunnistus ei auta mitään, jos ei edellenkään osata luotettavasti sanoa onko siinä kuvan tietyssä kohdassa este vai ei. Esimerkiksi vaikka sillan varjot, sumu, vesisade, jne. Edistystä toki, jos toimii edes hyvällä säällä puhtain kameroin.

Luulenpa silti, ettei tuokaan mikään erehtymätön tule olemaan, vaan tulee sekä haamutunnistuksia ja toisaalta jotain jää tunnistamatta. Parannus tuo voi silti olla ja se on tietysti pääasia FSD:n kehityksen kannalta.
 
Kuulostaa fiksulta kehitykseltä, jos ei yritetä tunnistaa kuvasta kaikkea mahdollista ja jos jotain ei ole opetettu, siitä ei välitetä. Ainoa mikä jäi epäselväksi, miten tuo itse voxelin tunnistus menee?
nerfs:ia käyttää. Video selittää mikä nerfs on.

Voisi kuvitella, että nerfs:in lisäksi neuroverkko tunnistaa avoimen tilan. Sen lisäksi tunnistetaan autot, jalankulkijat yms. jotka lisätään avoimen tilan päälle. Tunnistus lienee videopohjainen eikä pelkkä yksittäinen kuva. Useampi eri toteutus auttaa virhetilanteiden minimoinnissa
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys model Y liittyen: Mitä ero on vakionopeudensäätimellä ja autopilotilla ajaessa? AP:ssa on kaistalla pysyminen mukana ja nopeusrajoitusten kyyläys sekä sen mukaan nopeuden muuttaminen, mutta onko muuta? Eli toimiiko pyyhkijät, haamujarruttelut jne. vastaavasti? Minun kokemus on, että vakkarilla ajaessa ei noista tarvitse käytännössä murehtia.
 
Mulla ei ole EAP vaan ihan perus. Nopeus ei muutu automaattisesti ylös tai alas, ilmestyy kyllä näyttöön alueen vaihtuessa, mutta asetettu nopeus pysyy.

Pyyhkimet menee automaattiin kun nappaat vakkarin päälle, saattaa joskus innostua omiaan. Sain juuri softapäivityksen, en ole tietoinen vielä mitä se vaikutti. Tihkusateella huomasin, että sen voi täpätä autolta pois pienimmälle asetukselle, mutta ei kokonaan pois mikäli haluaa vakkarilla ajaa.

Olen laittanu +8km/h toleranssin vakkariin, eli kun kaarran kotitieltä maantielle ja nappaan suoraan vakkarin päälle, se kiihdyttää 88km/h asti. Kun alue muuttuu ylös tai alas niin oikealla rullalla säädän vakkaria sopivalle.
 
Mulla ei ole EAP vaan ihan perus. Nopeus ei muutu automaattisesti ylös tai alas, ilmestyy kyllä näyttöön alueen vaihtuessa, mutta asetettu nopeus pysyy.
Mulla kyllä vaihtaa automaattisesti nopeuden kun tulee uusi nopeusrajoituskyltti vastaan. Perus autopilotti siis kyseessä. Tietysti menestys on vaihtelevaa kuinka se toimii. Joskus menee koko matka moitteettomasti ja joskus saattaa tulla joku ”pieni” hasardi esimerkiksi 60-alueella vaihtaa nopeuden 110km/h tai vastaavaa.
 
Joo näyttää edelleen olevan tuo bugi että risteysalueella saattaa yhtäkkiä nostaa nopeuden tyyliin 60 -> 110. Muuten nopeudensäätö tosiaan toimii ihan kohtuu hyvin, vaikkakin joillain pätkillä ei tee sitä ollenkaan, esmes tuossa Pohjantiellä. En ole hoksannut että mikä logiikka siinä on. Ylöspäin ei vaihda automaattisesti jos AP:n on kytkenyt päälle vaikka 80 alueella, mutta kun säätää rullasta 100-alueella maksimiin niin sen jälkeen toimii.
 
Ainoa mikä ensisijaisesti nyppii on tuo kaistallapitoavustin vai minkä järjestelmän alle meneekään; kun ajaudut lähelle reunaviivaa, helvetillinen piipitys ja hienovarainen korjausliike keskelle. Olen tottunu ajamaan laidassa enkä uria pitkin ja tuo on raivostuttava kitisijä.

Visionin näkökyky kun joku vastaantulija kääntyy edestäsi kaistan yli tulosuuntaasi nähden oikealle, auto on aikaa sitten poistumassa edestä eikä vaatisi mitään reaktioita, mutta vision sen kyllä näkee vielä mahdollisena uhkana ja tuloksena vankka hidastus. Noita on oppinut ennakoimaan nopealla "vastakaasulla" ettei suotta nyöki niin rajusti.

Tokikin turvallisuuden ehdolla se noin tekee, mutta pitäis olla asetuksia ottaa pois/säätää niille, jotka eivät niitä halua häiriökseen; tosin ne tulee tuolta EU lainsäädännöstä.
 
Kun alue muuttuu ylös tai alas niin oikealla rullalla säädän vakkaria sopivalle.

Yleistietona laitan että vakkarin nopeutta saa säädettyä myös painamalla ruudulla näkyvää nopeusrajoitusta, tai pitämällä vaihdeviikseä alhaalla hetken, jolloin nopeus menee myös ruudulla näkyvään rajoitukseen + offset. Eli vaihdeviiksi samaan asentoon kuin vakkaria käynnistettäessä, ei ihan alas asti.

Myös jos on painanut kaasua nostaakseen nopeutta ja vakkari on aktivoituna, voi myös silloin näpäyttää vaihdeviiksestä alas jolloin nykyinen nopeus asettuu vakkariin.
 
Ainoa mikä ensisijaisesti nyppii on tuo kaistallapitoavustin vai minkä järjestelmän alle meneekään; kun ajaudut lähelle reunaviivaa, helvetillinen piipitys ja hienovarainen korjausliike keskelle. Olen tottunu ajamaan laidassa enkä uria pitkin ja tuo on raivostuttava kitisijä.

Tuo on ja pari kertaa aiheuttanut sydärin, vaikkei edes viivaa ole ylitetty. Ja joskus saa ajaa ihan viivan päälle eikä piippaa.

Toinen mikä aavistuksen ärsyttää (tälläistä vilukissaa) on ilmastoinnin lämpötila. Tuntuu ennakoivasti laskevan puhalluksen lämpötilaa liikaa, jos aurinko tulee pilvestä ja porottaa AC:n sensoriin. Varmaan Kalifornia-asetukset säädön jyrkkyydessä. Ehkä tuota voisi huollon kautta hienosäätää, muistaakseni muissakin autoissa yleensä on tälläinen "kuljettajan preferenssi" diagnostiikan kautta asetettavissa..
 
Tuo on ja pari kertaa aiheuttanut sydärin, vaikkei edes viivaa ole ylitetty. Ja joskus saa ajaa ihan viivan päälle eikä piippaa.

Toinen mikä aavistuksen ärsyttää (tälläistä vilukissaa) on ilmastoinnin lämpötila. Tuntuu ennakoivasti laskevan puhalluksen lämpötilaa liikaa, jos aurinko tulee pilvestä ja porottaa AC:n sensoriin. Varmaan Kalifornia-asetukset säädön jyrkkyydessä. Ehkä tuota voisi huollon kautta hienosäätää, muistaakseni muissakin autoissa yleensä on tälläinen "kuljettajan preferenssi" diagnostiikan kautta asetettavissa..

Lähiaikoina tullut automaattiasennon low-medium-high puhallinasetus auttaa tuohon hieman
 
2023.6.11 softa tuli kolmoseen jossa ussit, mielenkiinnolla odotin tuleeko ussillisiinkin sama ominaisuus kuin ussittomiin että näyttää myös koko kyljen etäisyyden esteeseen. Ei tullut ainakaan vielä.
 
2023.6.11 softa tuli kolmoseen jossa ussit, mielenkiinnolla odotin tuleeko ussillisiinkin sama ominaisuus kuin ussittomiin että näyttää myös koko kyljen etäisyyden esteeseen. Ei tullut ainakaan vielä.
Tuovat vasta kun saavat sen paremmaksi. Nyt vielä aika raakile.
 
Sattuuko kenelläkään olemaan jotain Teslan yhteystietoa josta saisi jonkun asiakaspalvelijan kiinni? On nyt 2h hälyttänyt tuonne service centeriin, en usko että sieltä kukaan tulee vastaamaan..?
 
Sattuuko kenelläkään olemaan jotain Teslan yhteystietoa josta saisi jonkun asiakaspalvelijan kiinni? On nyt 2h hälyttänyt tuonne service centeriin, en usko että sieltä kukaan tulee vastaamaan..?
Eikös sinne kuulu kommunikoida apin kautta viestitse?
 
Laita apista huoltopyyntö.

Yleistietona laitan että vakkarin nopeutta saa säädettyä myös painamalla ruudulla näkyvää nopeusrajoitusta, tai pitämällä vaihdeviikseä alhaalla hetken, jolloin nopeus menee myös ruudulla näkyvään rajoitukseen + offset.

Kiitos, testasin. :joy: Hidastus alaspäin nätisti ja hallitusti, ei täydellä regeneraatiolla.
 
Just kattelin Tesla 3 malleja Saksasta, 2019-2020 mallit maksaa sellaiset 30 000e siellä. Ok, pikku sedan, mutta silti. Samoin Model S alkaa olla saksassa 30-35k ne vanhat P90, P75 mut uskaltaako niitä kukaan ostaa ja onko niissä todella ilmaiset SuperChargerit jatkossakiN? Tietääkö joku?

Tämä kiinnostaa hiukan itseäkin, siis käytetty S, mut vähintään 2017 tai 2018 malli kun on facelift :)
 
FSD Beta 11.4 (2023.6.15) on tulossa, release notet alla.


- Improved the decision to assert or yield for pedestrians at more crosswalks by evaluating multiple possible futures in the joint space of ego's actions and the pedestrian's response.

- Improved ego's behavior near VRUs by measuring their probability of intersecting ego's path, based on their kinematic data, and preemptively decelerating when the estimated risk is high.

- Improved turn performance in dense unstructured city environments. Examples of improved cases include: turning when the turn lane is blocked by parked cars and avoiding turning into bus lanes.

- Improved lane guidance module to feed in long range routing "hints" to the network for which lanes ego needs to be in to reach its destination. Also significantly improved per-lane routing type autolabeler. These changes combined resolved 64% of all interventions caused by bad routing type.

- Improved geometric consistency between lane, line, road edge and restricted space detections by re-training our networks on the same dataset with the latest version of our "lane guidance" module, and by using a common features space to predict line, road edge and restricted space.

- Improved recall for partial cut-ins by 39% and precision for false positive cut-ins due to lane changes into adjacent lanes by 66%, resulting in a 33% reduction in overall lane-changing prediction error. This was accomplished by further increasing our auto-labeled fleet dataset by 80k clips, improving the accuracy of the auto-labeling algorithm, and tuning the distribution of training supervision.

- Improved understanding for when to use bus lanes and when to avoid them, by updating the lane type detection network and improving map-vision fusion.

- Improved speed control during lane changes through better consideration of upcoming navigation deadlines, required back-to-back lane changes and presence of a vehicle behind ego.

- Added new Vision Speed network to infer the typical driving speed on a given road. This is used to limit the maximum allowed speed in environments such as parking lots and residential roads.

- Mitigated hydroplaning risk by making maximum allowable speed in Autopilot proportional to the severity of the detected road conditions. In extreme cases, Autopilot may use the wetness of the road, tire spray from other vehicles, rain intensity, tire wear estimation or other risk factors that indicate the vehicle is near the handling limit of the surface to warn the driver and reduce speed.

- Improved long-range path blockage detection and control on city streets. Ego will now be able to perform lane changes due to upcoming path blockages earlier.

- Improved developer productivity with better code diagnostics and C+ +20 features by upgrading compiler to clang-16. This also improved photon-to-control vehicle response latency by 2%.
 
FSD Beta 11.4 (2023.6.15) on tulossa, release notet alla.


- Improved the decision to assert or yield for pedestrians at more crosswalks by evaluating multiple possible futures in the joint space of ego's actions and the pedestrian's response.

- Improved ego's behavior near VRUs by measuring their probability of intersecting ego's path, based on their kinematic data, and preemptively decelerating when the estimated risk is high.

- Improved turn performance in dense unstructured city environments. Examples of improved cases include: turning when the turn lane is blocked by parked cars and avoiding turning into bus lanes.

- Improved lane guidance module to feed in long range routing "hints" to the network for which lanes ego needs to be in to reach its destination. Also significantly improved per-lane routing type autolabeler. These changes combined resolved 64% of all interventions caused by bad routing type.

- Improved geometric consistency between lane, line, road edge and restricted space detections by re-training our networks on the same dataset with the latest version of our "lane guidance" module, and by using a common features space to predict line, road edge and restricted space.

- Improved recall for partial cut-ins by 39% and precision for false positive cut-ins due to lane changes into adjacent lanes by 66%, resulting in a 33% reduction in overall lane-changing prediction error. This was accomplished by further increasing our auto-labeled fleet dataset by 80k clips, improving the accuracy of the auto-labeling algorithm, and tuning the distribution of training supervision.

- Improved understanding for when to use bus lanes and when to avoid them, by updating the lane type detection network and improving map-vision fusion.

- Improved speed control during lane changes through better consideration of upcoming navigation deadlines, required back-to-back lane changes and presence of a vehicle behind ego.

- Added new Vision Speed network to infer the typical driving speed on a given road. This is used to limit the maximum allowed speed in environments such as parking lots and residential roads.

- Mitigated hydroplaning risk by making maximum allowable speed in Autopilot proportional to the severity of the detected road conditions. In extreme cases, Autopilot may use the wetness of the road, tire spray from other vehicles, rain intensity, tire wear estimation or other risk factors that indicate the vehicle is near the handling limit of the surface to warn the driver and reduce speed.

- Improved long-range path blockage detection and control on city streets. Ego will now be able to perform lane changes due to upcoming path blockages earlier.

- Improved developer productivity with better code diagnostics and C+ +20 features by upgrading compiler to clang-16. This also improved photon-to-control vehicle response latency by 2%.
Onko mitään tietoa tai huhuja milloin euroopassa autopilottiin/fsd:hen tulisi jotain uutta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 369
Viestejä
4 505 852
Jäsenet
74 391
Uusin jäsen
Do0zy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom