Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Nyt kun meni 2 viikkoa kvartaalin lopusta niin tippui hinnat taas. MYLR 2000€ tiputus, muista en tiedä paljonko maksoivat ennen kun ei tullut seurattua niiden hintoja.

Ja nyt on M3 jonkin verran halvempi kuin Y.
 
Nyt kun meni 2 viikkoa kvartaalin lopusta niin tippui hinnat taas. MYLR 2000€ tiputus, muista en tiedä paljonko maksoivat ennen kun ei tullut seurattua niiden hintoja.
Tiputtelevat hintoja pikkuhiljaa että varastot olisi tyhjät, kun project highland Tesla model 3 saapuu hintaan 25000€...
 
Tuossahan noi.
 

Liitteet

  • FB_IMG_1681444996286.jpg
    FB_IMG_1681444996286.jpg
    38,5 KB · Luettu: 332
Onkohan vielä reilusti tulossa lisää aleja? Aika ahtaalle menee muut auton valmistajat kyllä jos Tesla alkaa myymään vaikka ~40k€ model Y LR ja saavat kasvatettua nopeasti tuotantoa. Volkkarit, Toyotat ja muut konkurssissa parissa vuodessa?
 
Aivan varmasti tulee ainakin kvarttaalin loppua kohden uusista varastoautoista näitä yliviivattuja hintoja, joissa useampi tonni alennusta.
 
2020 luvun Camry & RAV-4.

Tulee pian vain hyviä tuttuja vastaan tien päällä. :psmoke:
 
Ei se Toyota nyt niin nopsasti konkkaan mene. Brändi on paljon vahvempi kuin Teslalla (esim. jenkeissä jos kysellään sähköautoista niin hyvin yleinen vastaus on että on katselemassa Toyotalta sähköautoja vaikka sellaista ei aiemmin ole ollut edes saatavana) ja luotettavuus perinteisessä mielessä erinomainen.

Lisäksi onhan Teslalla aika pitkä matka tuonne hintahaarukan alapäähän edelleen kun ei sinne tarjota mitään (muiltakin valmistajilta vasta tulossa malleja sinne joten ei siellä sen parempia toki olla).

Hyundai/Kia konsernilla viime vuosi oli myynnillisesti paras ikinä, joten kilpailua Teslalle on muualtakin vaikka Toyotan ja muutaman muun valmistajan myynti takkuaisikin.
 
Ei se Toyota nyt niin nopsasti konkkaan mene. Brändi on paljon vahvempi kuin Teslalla (esim. jenkeissä jos kysellään sähköautoista niin hyvin yleinen vastaus on että on katselemassa Toyotalta sähköautoja vaikka sellaista ei aiemmin ole ollut edes saatavana) ja luotettavuus perinteisessä mielessä erinomainen.

Lisäksi onhan Teslalla aika pitkä matka tuonne hintahaarukan alapäähän edelleen kun ei sinne tarjota mitään (muiltakin valmistajilta vasta tulossa malleja sinne joten ei siellä sen parempia toki olla).

Hyundai/Kia konsernilla viime vuosi oli myynnillisesti paras ikinä, joten kilpailua Teslalle on muualtakin vaikka Toyotan ja muutaman muun valmistajan myynti takkuaisikin.
Näin kai Nokiastakin ajateltiin ja parissa vuodessa kävi miten kävi.
 
Millä Tojotalla on vahvempi brändi kun just pyörii uutiset, joissa Teslasta tuli ykkönen syrjäyttämällä Mersun? Kilpailijoilla on ongelma se työvoiman määrä ja tilat, joista ei saada EV tehtaita; nopeasti saati halvalla. Pirullista hankkiutua eroon sadoista tuhansista ihmisistä sis.alihankintaketjut vrt Tesla, jolla ei ole "ylimäärää" rasitteenaan.

 
Eihän se(Nokian älypuhelin valmistus) mennyt konkkaan vaan myytiin Microsoftille miljardeilla. Toisekseen ehkä joku ostaa autoja vuosittain, mutta suurin osa ei näin tee. Lisäksi Teslan myyntihän pieneni omassa segmentissään viime vuonna prosentuaalisesti kun BYD meni myynneissä ohi (Tesla oli myydyin merkki viisi vuotta peräkkäin tuota ennen). Volkkariryhmänkin osuus myynnistä laski vain pari prosenttia (10->8).

Siksihän osakekurssi on ottanut vähän osumaa kun Teslan myynnin osuus omassa segmentissään laski.

Valmistuksen kohdalla toki osa valmistajista on ollut hitaita (tai konservatiivisia). Jollain subarulla esim. tehtaiden kapasiteetti pyörii siellä 100%:ssa joten eihän sieltä voi montaa sähköautoa saada pihalle kun tehtaat käyvät täydellä asteella jos valmistaja ei halua uutta tehdasta pykätä.

Hankintatuki jenkeissä tosiaan otti mukaan akkuvalmistuksen myös, joten halvin Teslan malli3n saa puolet tuesta enää jenkeissä (muut saavat kait täyden 7500 tuen). Sinänsä korealaiset menetti aika lailla kaikki tuet käsittääkseni, tosin ilmeisesti liisaamisen kautta tukia voi saada niihinkin autoihin joita ei valmisteta jenkeissä jos niitä liisaavat yhtiöt maksavat veronsa jenkkeihin. Tämän voisi olettaa jonkin verran lisäävän saatavuutta eussa, jos tuo hillitsee hivenen jenkkimyyntiä. Ainakin Volkkarilla on jenkeissä omaakin tuotantoa ID autoille, joten sinne tukia varmasti myös saa. Toyotasta en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei näillä hinnanalennuksilla kannata intoilla muiden konkkaa. Kaikki ei Teslaa halua ja tuotantoskaalauksen myötä aftersalesin olisi syytä skaalautua, muuten osuu näpeille.

E: kirjoitusvirhe korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Jaha. Pitäisiköhän se laittaa auto tilaukseen.. Ilmeisesti ei ole pakko ottaa heti vastaan, vaan voi lykätä myöhempään ajankohtaan ja saa silti mahdolliset hinnanalennukset hyödynnettyä?
 
Ei näillä hinnanalennuksilla kannata intoilla muiden konkkaa. Kaikki ei Teslaa halua ja tuotantoskaalauksen myötä aftersalesin olisi syytä skaalautuva, muuten osuu näpeille.

Täällä varsinaissuomessa huolto ainakin pelaa paremmin kuin volkkarilla, ja huhun mukaan Raisioon tulossa uusi myymäläkin.
 
Ei saa, mutta onko se jotenkin poikkeuksellisen halpa sitten segmenttiinsä? Otin summassa polestar2:n sivuilta sen ovh-hinnan, ja sieltä saisi 4.5sek 0-100 liikahtavan nelivedon hintaan 61900e, eli ~10% kalliimmalla. Onko polle premium, eos? Onko se sitten kallis "segmenttiinsä"?

Eilen tuo ero oli jotain kuutisen tonnia, nyt se on 11000eur. Nyt kyllä voi sanoa jo että on luokassaan halpa. Nopeasti muuttuu tilanteet. :rofl:

Olen tässä nyt 2kk ollut autotta liisarin umpeuduttua ja katsellut ziljoonaa eri vaihtoehtoa, vielä en ole liipaissut... asiaa sivuava kysymys: uskaltaako tämmöiseen laskevaan hintaan autoa ostaakaan? Jos perus palkansaajana olisi jollain rahoituksella ostanut auton vaikka alkuvuodesta, olisi uuden hinta pudonnut taas paljon enempi mitä tässä ois lainaa ehtinyt lyhennellä. Autohan nyt ei mikään voittoisa sijoitus ole koskaan, mutta ihan oma lukunsa on tämmöinen rug pull -hommeli jossa juuri ostetun vehkeen saa kohta tonneja halvemmalla kuin uuden :)
 
Hinnanalennukset aina kiva, mutta leikkiiköhän Tesla tässä samalla vähän tulella. Aftermarket -liikkeet voivat vedellä palkoja aika syvälle nenään. Varastonarvosta sulaa yhdessä yössä varoittamatta iso siivu pois. Pidemmässä juoksussa voi käydä niin, että ne kuuluisat välirahat nousevat laskemisen sijasta, koska liikkeet eivät tykkää näitä pyöritellä ja reilua turvamarginaalia pukkaa ostotarjouksiin => Vanhoilla ajetaan pidempään ja uuudet jäävät kauppaan.
 
Hinnanalennukset aina kiva, mutta leikkiiköhän Tesla tässä samalla vähän tulella. Aftermarket -liikkeet voivat vedellä palkoja aika syvälle nenään. Varastonarvosta sulaa yhdessä yössä varoittamatta iso siivu pois. Pidemmässä juoksussa voi käydä niin, että ne kuuluisat välirahat nousevat laskemisen sijasta, koska liikkeet eivät tykkää näitä pyöritellä ja reilua turvamarginaalia pukkaa ostotarjouksiin => Vanhoilla ajetaan pidempään ja uuudet jäävät kauppaan.

Tosin trendi taitaa olla se että uusista poistetaan varusteita, jos haluaa USS parkkitutkat ja pyöreän ratin ja vilkkuviiket, voi olla pakko valita käytetty :)
 
Hinnanalennukset aina kiva, mutta leikkiiköhän Tesla tässä samalla vähän tulella. Aftermarket -liikkeet voivat vedellä palkoja aika syvälle nenään. Varastonarvosta sulaa yhdessä yössä varoittamatta iso siivu pois. Pidemmässä juoksussa voi käydä niin, että ne kuuluisat välirahat nousevat laskemisen sijasta, koska liikkeet eivät tykkää näitä pyöritellä ja reilua turvamarginaalia pukkaa ostotarjouksiin => Vanhoilla ajetaan pidempään ja uuudet jäävät kauppaan.
Teslaa ei kiinnosta. Aika paljon löytyy vielä ihmisiä, joilla ei ole ensimmäistäkään sähköautoa eli ostovoimaa on.

Jossain vaiheessa Teslakin taipuu kun hinnoitteluvoima loppuu kesken eli liiketoiminta ei kestä persnetolla tai hyvin pienellä katteella tekemistä, kun tuotannon lisäksi muun toiminnan tulee myös skaalautua.

Silti uskon, että 3/Y voivat tulevaisuudessa olla uusina 30-40k€ autoja riippuen vetotavasta.

Edit: automaattikorjaus poisti pari sanaa välistä :x3:
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan vielä reilusti tulossa lisää aleja? Aika ahtaalle menee muut auton valmistajat kyllä jos Tesla alkaa myymään vaikka ~40k€ model Y LR ja saavat kasvatettua nopeasti tuotantoa. Volkkarit, Toyotat ja muut konkurssissa parissa vuodessa?
Itse peruutin tilauksen kun Vision tutkat eivät toimi.
Nyt katsellaan mitä hankkii sitten joskus.

Vaikka hinnat laskee niin korot nousee. Ne syö alet.
 
Vision toimii kyllä, parannettavaa toki on vieläkin ja itsekin ottaisin mieluummin ultraäänen. Siihen kun jotenkin tottui luottamaan vuodesta 2008, toki niitä oli jo vuostuhannen alussa, mutta itsellä vasta tuolloin.
 
Alkaa olla model 3 se niissä hinnoissa mitä noilla varusteilla ja laadulla voisi olettaakin.
 
Vision toimii kyllä, parannettavaa toki on vieläkin ja itsekin ottaisin mieluummin ultraäänen. Siihen kun jotenkin tottui luottamaan vuodesta 2008, toki niitä oli jo vuostuhannen alussa, mutta itsellä vasta tuolloin.
Mutta koska se pystyy korvaamaan USS? Kun tulee uudet kamerat eteen? En viitsi hankkia autoa joka on raakile vrt nykyiseen.
 
Tullut maininta jos hankkii rahoituksella
Tilausmaksusi 250 € voidaan hyvittää, jos haet rahoitusta seitsemän päivän kuluessa tilauksen tekemisestä ja hakemuksesi hylätään.
Outoja sanavalintoja. Koittavatko nyt omia tuota tilausmaksua?
 
Teslojen hinnat tippuivat taas yön aikana rajusti – vaikuttaa suoraan myös käytettyjen hintoihin - Autot - Ilta-Sanomat (is.fi)

Rupeaa olemaan hinta kohdallaan yleiseen laatuun nähden. Jopa Suomessakin. Harmi vaan, että käytetyissä tämä ei näy juurikaan.
Jos aikoo ostaa auton rahoituksella, niin korkojen nousun myötä ollaan aika samassa tilanteessa kuin reilu vuosi sitten nollakorko-aikana.

Toki jos käteisellä pääsee tekemään kauppoja, niin onhan nuo jo aika houkuttelevia.
 
Jos aikoo ostaa auton rahoituksella, niin korkojen nousun myötä ollaan aika samassa tilanteessa kuin reilu vuosi sitten nollakorko-aikana.

Toki jos käteisellä pääsee tekemään kauppoja, niin onhan nuo jo aika houkuttelevia.
No ei se kyllä ihan noin mene. On siinä korkojen
noususta huolimatta aika iso ero hinnassa.
 
Ehkäpä X joskus on ~80.000€ kulmilla ja voi sellaisen hankkia ilman suuria tunnontuskia.
Ja mukava nähdä mitä muuta on silloin tarjolla, Euroopan liikenne todellakin sähköistyy vauhdilla.
 
Ei (vieläkään) harmita kun sai viime kesän korkotarjouksesta kiinni ja hyötyi tammikuun alet. Nyt vaaan toivois, että tulis lisää huoltopaikkoja ehkä Vaasa ja Kuopio jne. Ja rangereita.
 
Jos otat 5v rahoituksen ja minimi käsirahan niin korko tuo noin 10-15k hintaa lisää.
Mutta ei kai viime kesänäkään nollakorolla auto saanut? Eli kyllä kai siitäkin tulee kustannuksia, mitkä pitää tuosta kymppitonnista vähentää jos erotusta miettii.
 
Mutta ei kai viime kesänäkään nollakorolla auto saanut? Eli kyllä kai siitäkin tulee kustannuksia, mitkä pitää tuosta kymppitonnista vähentää jos erotusta miettii.
Ei ollut nollakorkoa, noin 1,5% oli todellinen. Se nosti tonnin pari hintaa.
 
Aivan varmasti tulee ainakin kvarttaalin loppua kohden uusista varastoautoista näitä yliviivattuja hintoja, joissa useampi tonni alennusta.

Joo nyt varmaan joutuu kokeilemaan AutoVexiä V90 Volvoon seuraavan kvartaalin lopussa. Rahoitus Volvossa 375e/kk, Teslassa säästöjen kanssa 421e. Noin 50e/kk hinnalla "saisi" siis ensinnäkin uuden auton, mutta myös nelivedon ja vähän lisää nopeuttakin.
Katsotaan mitä AutoVex tuumaa kvartaalin lopussa!

Just kattelin Tesla 3 malleja Saksasta, 2019-2020 mallit maksaa sellaiset 30 000e siellä. Ok, pikku sedan, mutta silti. Samoin Model S alkaa olla saksassa 30-35k ne vanhat P90, P75 mut uskaltaako niitä kukaan ostaa ja onko niissä todella ilmaiset SuperChargerit jatkossakiN? Tietääkö joku?

Ja entä toi Model Y perfonmance, onko siinä todella vain lisää tehoa ja siihen jää? Eli maksat extraa siis 5.0 --> 3.7 kiihtyvyydestä?
 
Olikos tuo Y malli juuri näitä missä otettiin ne performance jarrut pois takaa, eli edestä ne toki löytyvät (ja takaakin löytyy kotelot että näyttävät performance jarruilta ulospäin)?
 
No ei se kyllä ihan noin mene. On siinä korkojen
noususta huolimatta aika iso ero hinnassa.
Nyt Model Y Long Rangelle todellinen hinta luottoineen 60kk maksuajalla 64 798 €. Auton ilmestymishetkellä hinta oli 66 682 €, todelliset vuosikorot taisi olla tuolloin jotain 1,5% luokkaa, eli kokonaisuudessaan 69 255 €.

Onhan tuossa n 4500 € tultu alaspäin ja onhan se tietysti ihan hyvä ale, mutta ei tuo nyt aivan valtava ero mielestäni ole. Käteisellä ostettaessa alennus kuitenkin nykyään 66 682 € - 53 990 = 12692€, eli lähes kolme kertaa yhtä suuri.
 
Vastinetta rahalle on, jos muutenkin hankkisi isot vanteet ja ehkä madalluksen. Edessä on tosiaan järeämmät jarrut, mutta uusissa takajarrut samat kuin LR.

Tehoa on riittävästi, mutta LR on jo 5.0s ja 1800€ boostilla 4.4s.
 
Vaikuttaakohan mitenkä uusien kauppaan? Toki halvemmalla hinnalla moni voi ostaa, mutta toisaalta kun hinnan alennuksia tulee 3kk välein niin jääkö kohta kaikki odottamaan että Q2 jälkeen hinta taas tippuu ja Q3 jälkeen tippuu jne?
 
Vaikuttaakohan mitenkä uusien kauppaan? Toki halvemmalla hinnalla moni voi ostaa, mutta toisaalta kun hinnan alennuksia tulee 3kk välein niin jääkö kohta kaikki odottamaan että Q2 jälkeen hinta taas tippuu ja Q3 jälkeen tippuu jne?
Tuskin samanlaista ”nostetta” tulee kuin alkuvuodesta.

Tiedä sitten mitä M3 hinnoille tapahtuu kun uusi highland versio tulee, nouseekohan hinnat?
 
Vaikuttaakohan mitenkä uusien kauppaan? Toki halvemmalla hinnalla moni voi ostaa, mutta toisaalta kun hinnan alennuksia tulee 3kk välein niin jääkö kohta kaikki odottamaan että Q2 jälkeen hinta taas tippuu ja Q3 jälkeen tippuu jne?

Tuskin. No itse jään odottamaan, mutta mulla on jo auto. Eikä 4 vuoden aikana ole niin mullistavaa päivitystä tullut että olisi kiire vaihtaa uuteen. Ne jotka tarvitsevat autoa, ostaa sen suunnilleen silloin kun sitä tarvitsee.

Eli kaltaiseni ihmiset kenellä ei ole tarvetta uudelle autolle odottavat, hätäisemmät tilaavat kyllä heti. Osa on odotellut jo vuosia ja nyt on hinta kohdillaan.

Tuskin samanlaista ”nostetta” tulee kuin alkuvuodesta.

Tiedä sitten mitä M3 hinnoille tapahtuu kun uusi highland versio tulee, nouseekohan hinnat?

Voi olla että nousevat "normaalimmaksi", jos nykyhinnat ovat varastontyhjennystä varten. Jos hinta nousee niin sitten on parempi kyllä olla jotain vastinetta rahalle.
 
Onhan tuossa n 4500 € tultu alaspäin ja onhan se tietysti ihan hyvä ale, mutta ei tuo nyt aivan valtava ero mielestäni ole. Käteisellä ostettaessa alennus kuitenkin nykyään 66 682 € - 53 990 = 12692€, eli lähes kolme kertaa yhtä suuri.

Siihen kun huomioi inflaation, niin "todellinen" hinta on tullut alas vielä enempi...
 
Minulla on tilausputkessa Model Y Standard Range. Tuli viesti, että tilaus päivittyy uudelle hinnalle. Ilmeisesti ihan kohtuullisen hyvä diili olisi ottaa vastaan se kesällä hintaan 46990 kun korko on sopimuksessa 1,5%. Tämä on muuten jo toinen hinnanpudotus tilauksessa olevalle yksilölleni.
Miten sulla kestänyt toimitus noin pitkään?
 
Minulla on tilausputkessa Model Y Standard Range. Tuli viesti, että tilaus päivittyy uudelle hinnalle. Ilmeisesti ihan kohtuullisen hyvä diili olisi ottaa vastaan se kesällä hintaan 46990 kun korko on sopimuksessa 1,5%. Tämä on muuten jo toinen hinnanpudotus tilauksessa olevalle yksilölleni.
Miten on mahdollista, että se on ollut noin kauan tilauksessa, eikä vieläkään toimitettu?
 
Minulla on tilausputkessa Model Y Standard Range. Tuli viesti, että tilaus päivittyy uudelle hinnalle. Ilmeisesti ihan kohtuullisen hyvä diili olisi ottaa vastaan se kesällä hintaan 46990 kun korko on sopimuksessa 1,5%. Tämä on muuten jo toinen hinnanpudotus tilauksessa olevalle yksilölleni.
Jos kesällä tulossa niin varmaan kannattaa odotella ainakin Q2 loppuun josko tulisi taas reilu hinnanpudotus? Alle 40k€?
 
Mielenkiintoinen kysymys on, että missä menee 3:n ja Y:n osalta se rajahinta, että:
1) Kysyntä kohtaa tuotannon (ja sen kasvun) ilman merkittävää varastointia
2) Liiketoiminnan kannalta hinnoittelu on kestävä ja mahdollistaa investoinnit

Oma fiilis on, että kymppitonnirajat kun puhkaistaan, niin tapahtuu. Kun m3 menee selvästi alle 40 k€ ja Y:n LR malli selvästi alle 50 k€, niin jatkuva kysyntä lienee taattu ellei muut autovalmistajat lähde hintakisaan mukaan ja paranna toimitusaikojaan.

Nyt sitten veikkauksia, mitä m3 kulimallin rwd varastoauto maksaa halvimmillaan juhannuksen jälkeen ennen kvartaalin vaihdetta? Oma veikkaus on 36 590 € ja LR malli sitten 46 090 €, molempiin SC latauksia mukaan. Model Y:ssä alennukset pienempiä, koska menekkiä piisaa muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on tilausputkessa Model Y Standard Range. Tuli viesti, että tilaus päivittyy uudelle hinnalle. Ilmeisesti ihan kohtuullisen hyvä diili olisi ottaa vastaan se kesällä hintaan 46990 kun korko on sopimuksessa 1,5%. Tämä on muuten jo toinen hinnanpudotus tilauksessa olevalle yksilölleni.
Sinulla Santander?
Ja ovatko antaneet enemmän kuin kerran siirtää?
 
Tuskin samanlaista ”nostetta” tulee kuin alkuvuodesta.

Tiedä sitten mitä M3 hinnoille tapahtuu kun uusi highland versio tulee, nouseekohan hinnat?
Tesla tuntuu nostavan ihan kysynnän mukaan, jos uusi Higland menee kaupaksi ja tilausjono kasvaa, nousee hinnat varmasti. Mutta jos ei mene, ni ei välttämättä nouse yhtään. Tesla kasvattaa tuotantoaan niin lujaa, että ei heille riitä tasainen asiakasvirta, kokoajan pitäisi löytää kiihtyvään tahtiin uusia asiakkaita. Itse veikkaan että kun korot laskee, kysyntä ja hinnat nousee. Mutta millon korot laskee? Ei nyt varmaan ihan heti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 996
Viestejä
4 498 231
Jäsenet
74 320
Uusin jäsen
Skivu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom