Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

FSD tulee olemaan level 2 järjestelmä tässä vaiheessa, joten noilla level 4 aikatauluilla ei sinänsä merkitystä. Se sitten jää nähtäväksi, että millaisia osia tuosta FSD11:stä sallitaan euroopassa käyttöön.

FSD:n sisäinen testaus on aloitettu euroopassa, mutta varsinaista aikataulua ei ole kerrottu.
 
FSD tulee olemaan level 2 järjestelmä tässä vaiheessa, joten noilla level 4 aikatauluilla ei sinänsä merkitystä. Se sitten jää nähtäväksi, että millaisia osia tuosta FSD11:stä sallitaan euroopassa käyttöön.

FSD:n sisäinen testaus on aloitettu euroopassa, mutta varsinaista aikataulua ei ole kerrottu.
Tesla limits self-driving in Europe due to new UN/ECE regulations - GREEN DRIVE NEWS
No olkoon vaikka lvl1 mutta kyllä tuo EU vaikuttaa fsd vielä vuosia eteenpäin
 
Mun mielestä EU tasolla autonomisen ajamisen lainsäädäntö on vielä aika vaiheessa, ja eri maissa on erilaisia kansallisia lakeja/säädöksiä autonomiseen ajamiseen.

Luulen että Eurooppa tulee tässä jäämään jälkeen verrattuna USA/Kiina-akseliin.
 
Eurooppahan on Jenkkejä edellä lainsäädännössä. Sehän Teslan ongelma on, ei itse säädöksissä vikaa ole - ne vaan pitää pystyä täyttämään.
 
Teslan crediittejä ei taida saada rahalla tms ostettua mitenkään? 5000 tulossa auosittelun takia ja katsoin että 7000 riittäisi acceleration boostiin, eli varsin hyvä crediitti/€ suhde verrattuna muihin juttuihin. Myös wall connectorin saisi 5500 crediitillä.

En nyt varmaan saa muualta näitä kovin helposti ja super charger kilsoiksi muutettuna muuntosuhde on varsin huono.
 
Melkoinen virheinvestointi ollut Supercharger asema laittaa tuollaiseen kuolleeseen pitäjään. Paljon parempi sijainti olisi ollut alunperin laittaa 1 tien ja 40-tien risteyskohtaan.

Ei sitä sinne olisi oikein mitenkään järkevästi saanut kun koko ohitustie uudistettiin. Toisekseen eihän siinä risteyksessä ole yhtään mitään, joten siinä mielessä palveluita ei olisi edes alunperin ollut.

S-ketju ei halunnut rempata huoltamon kiinteistöä niin eipä siinä kait muilla kauheasti sanottavaa ole.
 
Eli tästä voitaisiin olettaa, että Model Y OVH laskee Suomessakin ennen Q2 loppua + yliviivausalet siihen päälle. Toisaalta jos vain Model Y laskisi, niin se olisi jopa halvempi kuin Model 3, missä ei taas ole järkeä.
 
Eli tästä voitaisiin olettaa, että Model Y OVH laskee Suomessakin ennen Q2 loppua + yliviivausalet siihen päälle. Toisaalta jos vain Model Y laskisi, niin se olisi jopa halvempi kuin Model 3, missä ei taas ole järkeä.
Eikö se vasta muutama päivää sitten laskenut, miksi siitä voi olettaa että laskee lisää?
 
Eurooppahan on Jenkkejä edellä lainsäädännössä. Sehän Teslan ongelma on, ei itse säädöksissä vikaa ole - ne vaan pitää pystyä täyttämään.

On niissä säädöksissäkin viilattavaa. Tulee ratin maksimi kääntönopeus vastaan pienemmillä teillä jo nyt. Ei mitään kaupunkiajoa vaan pienemmillä maanteilläkin tulee tuo rajoitus vastaan
 
Kaikki kolmoset tuodaan eurooppaan, joten ei kait niitä tänne laivata arvioitua kysyntää enempää, tulliakin taitaa mennä. Y LR taas tulee Berliinistä ulos +4000kpl viikossa ja siihen päälle takavedot ja puuttuvat värit Kiinasta. Eli Y:n tarjonta on huimaa ja jatkuvaa. Siihen nähden kolmonen on ihan marginaaliauto tällä hetkellä ja nähtävästi S ja X ei myy määriä enää missään, joten sinne on tulossa 20k€ hinnanalennukset tänä vuonna euroopan osalta?
 
Eli tästä voitaisiin olettaa, että Model Y OVH laskee Suomessakin ennen Q2 loppua + yliviivausalet siihen päälle. Toisaalta jos vain Model Y laskisi, niin se olisi jopa halvempi kuin Model 3, missä ei taas ole järkeä.
Model 3 takapotku laski 2k$. Muissa ei laskua.

Jos ajoittaisin Teslan housuissa Suomen hinnanalennusta, niin se olisi Q2 loppu + 14 vrk eli 14.7. Tosin tuohon on pitkä aika, joten Y voi laskea 1-3 tonnia täälläkin ennen kvartaalin loppua. Tähän mennessä Y:t ovat pudonneet tammikuun alun hinnoista 12,9 - 13,8 k€. Tulisiko siis joka malliin noin 15k€ pudotus neljässä kuukaudessa? :redface:

Nyt kysymys on, että mihinköhän asti Y rwd ja awd hinnat voivat laskea huomioiden m3 hinnat ja facelift hinnoittelut?

Oma fiilis on, että takapotku Y voi pudota johonkin 40-45 k€ väliin ja LR hieman alle 50k€ vuoden sisällä. Perffi sitten muutama tonnin enemmän. Kyllä noilla hinnoilla Suomen tiet muuttuisivat valkoisemmiksi. Vapariliisarit olivat n. 520-650€ kulimalleilla, niin kaupaksi menisivät varsinkin työsuhderintamalla, jossa ei pääsääntöisesti tarvitse murehtia jäännösarvoa.

Voi muuten kvartaalin lopussa saada varastoauton aika edullisesti, varsinkin model 3:n.
 
On niissä säädöksissäkin viilattavaa. Tulee ratin maksimi kääntönopeus vastaan pienemmillä teillä jo nyt. Ei mitään kaupunkiajoa vaan pienemmillä maanteilläkin tulee tuo rajoitus vastaan
Jep, muutama vuosi sitten oli hyvä YouTube esimerkki missä "siansaparon" teki ennen moottoritielle nousua ja ihan sama mikä vauhti oli nii meni fsd pois päältä kun EUn regulaatio esti liian nopeaa kääntymistä, jolloin auto olisi vääjäämättä suistunut ojaan ellei olisi force quitannut. Tiedä viime kesän lvl3 automaatiosta auttoiko jo asiaa kun saa ainakin 60kmh ajaa kohtuu autonomisesti. No pari vuotta ja lvl4 pukkaa ja regulaatiot avautuu.
Voi olla että Teslaa ei ennen sitä hirveästi nappaa koodailla EU alueelle omaa versiota jenkkiversion rinnalle.
 
Model 3 takapotku laski 2k$. Muissa ei laskua.

Jos ajoittaisin Teslan housuissa Suomen hinnanalennusta, niin se olisi Q2 loppu + 14 vrk eli 14.7. Tosin tuohon on pitkä aika, joten Y voi laskea 1-3 tonnia täälläkin ennen kvartaalin loppua. Tähän mennessä Y:t ovat pudonneet tammikuun alun hinnoista 12,9 - 13,8 k€. Tulisiko siis joka malliin noin 15k€ pudotus neljässä kuukaudessa? :redface:

Nyt kysymys on, että mihinköhän asti Y rwd ja awd hinnat voivat laskea huomioiden m3 hinnat ja facelift hinnoittelut?

Oma fiilis on, että takapotku Y voi pudota johonkin 40-45 k€ väliin ja LR hieman alle 50k€ vuoden sisällä. Perffi sitten muutama tonnin enemmän. Kyllä noilla hinnoilla Suomen tiet muuttuisivat valkoisemmiksi. Vapariliisarit olivat n. 520-650€ kulimalleilla, niin kaupaksi menisivät varsinkin työsuhderintamalla, jossa ei pääsääntöisesti tarvitse murehtia jäännösarvoa.

Voi muuten kvartaalin lopussa saada varastoauton aika edullisesti, varsinkin model 3:n.
Eiköhän noita aleja tule puolivuotta vielä ennenkuin inflaatio hellittää eli lokakuussa hinnat stabiloituu korkojen myötä ja lähtee jopa nousuun Highland refreshin myötä.
Ens lauantaina ilmeisesti Kiinassa tiputtavat rutkasti hintoja niin ei ole varmaan yllätys että täälläkin tulee hinnat alas ennen q2 loppua. Kesällä voi saada karvalakki 3 alta 40k ja y mallin alta 44k.
 
Toistaiseksi on ollut puhetta ja spottauksia vain kolmosesta. Varmasti jollain aikavälillä myös Y, mutta alkuun näyttäisi olevan vain kolmoseen
Lähinnä voisi tuo Y LR kiinnostaa tilojen puolesta jos sen hinta tippuisi tässä Q2 aikana vielä alle 50k€. Periaatteessa tarvetta ei ole vasta kuin kesällä 2024, mutta tuossa hintapisteessä saisi nelivedon "samaan rahaan" kuin tilauksessa olevan takapotku Ioniq 5. Mutta jos Y:stä tulossa kanssa päivitys piakkoin niin samalla voisi odottaa sitä etenkin jos se parantaisi tuota auton melko kammottavaa ulkonäköä.

Model 3 olisi sopiva kakkosauto, mutta vähän turhan kallis siihen hommaan etenkin kun kakkosauton virkaa hoitaa täydellisesti jo Seat Mii, jossa ei ole ollut mitään vikoja ja hankintahinta oli puoli-ilmainen. Model 3 voisi kohta hoitaa jo ykkösauton virkaa, jos sen konttiratkaisu olisi järkevämpi eli lastausaukko suurempi.
 
Saihan sen jo viime kvartaalin lopussa varastoautona 40k€ ja satasia päälle. Itse uskon, että kvartaalin lopussa saa taseesta kiireellä poistettavia varastoautoja kolmosella alkavalla hinnalla.
Konfiguraattorissa meinaan alle 40k, toki noita inventaarioautoja vieläkin edullisemmin jos kelpaa sellainen.
 
Konfiguraattorissa meinaan alle 40k, toki noita inventaarioautoja vieläkin edullisemmin jos kelpaa sellainen.
Jep, näin oletinkin sinun tarkoittavan.

Hintatasot, jotka lisännevät kuohuntaa entisestään:
Model 3 rwd alle 40 000 €
Model 3 awd lr alle 50 000 €
 
Jos en olisi jo ostanut Teslaa niin varmaan odottelisin nyt ainakin 14.7 asti josko saisi MY LR jo alle 50k€ silloin. Tosin ensi vuonna voi olla jo alle 40k€ hinta.
 
On niissä säädöksissäkin viilattavaa. Tulee ratin maksimi kääntönopeus vastaan pienemmillä teillä jo nyt. Ei mitään kaupunkiajoa vaan pienemmillä maanteilläkin tulee tuo rajoitus vastaan

Näytätkö mikä pykälä? Yritin tuolta kovasti etsiä: L_2022221FI.01000101.xml mutta ei siellä kyllä näy ohjaukselle mitään rajoitteita. Nuo on siis L3 tason ohjausjärjestelmiin ne säännöt.
 
Näytätkö mikä pykälä? Yritin tuolta kovasti etsiä: L_2022221FI.01000101.xml mutta ei siellä kyllä näy ohjaukselle mitään rajoitteita. Nuo on siis L3 tason ohjausjärjestelmiin ne säännöt.

Tämän dokumentin takia tuli 2019 AP päivitys jossa lisättiin paljon rajoitteita


Siellä myös syy miksi smart summon ja sen kaltaiset ominaisuudet saa toimia vain jos ohjaus tapahtuu 6 metrin säteellä autosta.
 
Jaha työkaveri oli mennyt tilaamaan karvalakki-Y:n eikä konsultoinu minua, meni referral pointsit sovi suun. Ja oli työpaikan parkkikselle ilmaantunut kolmaskin Y LR, oli tuo uus quicksivler värinä. Tää lähtee kyllä lapasesta...
 
Ensimmäinen pitkä siivu (+300km) takana ja paluuta tekemässä, nyt K-latauksella Järvenpäässä ensimmäistä kertaa toisen mY:n kanssa. Latausnopeus ei 100Kw tolpasta jaettuna nyt päätä huimaa, mutta jos ottais pienet ampeerihörpyt ja katsois jatkoa muualla.

Helppoa ja vaivatonta, akkuennuste piti paikkansa saapumiseen eikä mikään nyppinyt.
 
Harvemmin nykyään tulee muualla kuin SC:llä latailtua reissussa. Viimeksi syksyllä kun koitin Kaakkurin K-Latauksen pönpeliä niin sehän osottautui rikkinäiseksi. Ja minä kun akkuakin lämmittelin huijaamalla navia Kempeleen SC:lle niin kyllähän se ketutti. K-latauksen tuesta vastasivatkin että laite menee vaihtoon ja taisi jossain vuodenvaihteen tienoilla näin tapahtuakin, olen siitä ihan kohtuullisilla tehoilla lataillut kerran. Marketti kun lähellä niin siinä mielessä hyvä paikka Ouluun reissulta palatessa.
ABC-tolppia muutamia käyttänyt ja ne kyllä toimii vaikkakin en muista että auto olis niitä tunnistanut jotta esilämmitys olis toiminut. Aavistuksen tuo applarin käyttö häiritsee kun es-mobiili ei toimi kännyssä vaikka rootitkin poistin, joutuu pankin varmistusten kanssa jumppaamaan melkeen joka kerta. No onneksi aika harvon tarvii niin pääasia että juissia saa...
 
Viimeksi muokattu:
Tämän dokumentin takia tuli 2019 AP päivitys jossa lisättiin paljon rajoitteita


Siellä myös syy miksi smart summon ja sen kaltaiset ominaisuudet saa toimia vain jos ohjaus tapahtuu 6 metrin säteellä autosta.
Tesla Autopilot Europe restrictions explained: How regulations are hindering a Full Self-Driving future
Tuossa muutaman vuoden takaisessa artikkelissa oli noita rajoitteita
 
+600km ajettuna, otettu pari pientä kusitaukolaturia K-lataus Järvenpäässä sekä Akaalla; piti mennä ABC lataukseen, katselin vaan, että 3/4 varattuja joten kestää hetki... No siinähän oli SC pönttöjä kaks riviä vieressä! Joten superia tutkimaan, kaksi roikkaa josta toinen oli CCS ja se kiinni. Kyllä se SC käytettävyydeltään Teslan kanssa on kätevin, kahvin ehdin juoda ja taas ~35% akussa tavaraa, kotipihaan näytti 2% varausta riittävän. Ja kyllähän se riitti, naviin uskaltaa luottaa.

Vaivatonta on sähköautoilu jo nykyisellään, toki supereita sais olla laajemmin ripoteltuna. Onneksi K/S/L rakentavat kokoajan lisää kenttiä ja kaiketi Teslakin.
 
Tuoltapa näkee SC:t kartalla ja on myös seuranta rakennetuille ja tuleville tuolla changes-välilehdellä supercharge.info. Kajaaniin ja Ylöjärvelle näköjään tulossa jollain aikataululla, Kajaani kyllä ollut tuolla jo aika pitkän aikaa eikä mitään tapahtunut. Olikos V4 SC:tä jo jossain? Pitäs käydä Hartola ja Joensuu kiertämässä niin ois taas täys setti SC:tä koettu
 
Selkeämpi kartta löytyy myös suoraan Teslan sivuilta:

 
Tämän dokumentin takia tuli 2019 AP päivitys jossa lisättiin paljon rajoitteita
Siellä myös syy miksi smart summon ja sen kaltaiset ominaisuudet saa toimia vain jos ohjaus tapahtuu 6 metrin säteellä autosta.

Kyllä, ja siellä on myös selvitys keitä se koskee:

"This Regulation does not apply to:
1.2.2. Autonomous Steering Systems as defined in paragraph 2.3.3.;
Steering systems exhibiting the functionality defined as ACSF of Category B2,
D or E in paragraphs 2.3.4.1.3., 2.3.4.1.5., or 2.3.4.1.6., respectively, until
specific provisions are introduced in this Regulation"

Valitettavasti Tesla ei kykene täyttämään vaatimuksia kohdissa 2.3.3 tai 2.3.4, joten L2 järjestelmänä (ei edes kovin advanced) se ei saa tehdä asioita. Muutenhan jokaisen kaverin auto saisi ajella omatekemällä softalla ihan miten sattuu, täytyyhän sitä jotain lakeja sitä vastaan olla.

Eli tuossakaan määritelmässä mikään ei estä kehittyneempiä autoja, mutta auton pitää kyetä oikeasti tekemään ne asiat oikein. Siinä se kiikastus, kuten aina Muskin puheissa - byrokratiahan on Muskin mielestä estänyt FSD:n täydellisyyden jo vuosikausia. Ei siis se, ettei auto tiedä ajaako seinään vai mummon päälle, vai onko se mummo rekka.
 
Tulollaan olevassa 2023.12.1 softaversiossa voi muuten vissiin myös tuulilasinpyyhinten nopeutta säätää vasemman rullan sivuttainpainikkeilla sen jälkeen kun on painanut pyyhkijänappia.
 
Kieltämättä valkoisten sammakoiden (M Y) määrä on kasvanut kovasti liikennevaloissakin. Kolmosia näkyi selvästi enemmän ennen, mutta tänäänkin oli kolme Y:tä yhtäaikaa valoissa eri suunnilta kun ennen noita on vain joku yksittäinen poikkeus näkynyt.

Onhan tuossa se hyvä puoli, että harmaalla autolla alkaa jo erottua joukosta.
 
Hinnat kun vielä laskee jonnekkin 30-40k€ luokkaan Model Y:ssä niin lienee todella suurella marginaalilla suomenkin myydyin auto pian.
 

Tuossa hyviä pointteja mitä EU regulointi estää tällä hetkellä Teslan fsd. Jos EUn regulaatiossa ei ole mainittu jotain asiaa niin se suoraan blockaa käyttämästä jotain Teslan fsd osiota jne. Aikaa ja tupakkia menee vaan hukkaan teslalta jos koodais ennen -25 jonkin tämän hetken version kun sallivampaan suuntaan ollaan täälläkin menossa kohta puoleen. Suosittelen lämpimästi katsomaan ajatuksella.
 
Hinnat kun vielä laskee jonnekkin 30-40k€ luokkaan Model Y:ssä niin lienee todella suurella marginaalilla suomenkin myydyin auto pian.
Tarvinneeko pudota tuonne asti? Tukehtuvat tilauksiin takavedossa jo alle 40k€ ja nelivedossa alle 50 k€ hinnoilla. Epäilen, että voi olla Suomen myydyin auto jo tälläkin hinnoittelulla, marginaali ei silti liene iso.
 
Hinnat kun vielä laskee jonnekkin 30-40k€ luokkaan Model Y:ssä niin lienee todella suurella marginaalilla suomenkin myydyin auto pian.
Kyllähän se kieltämättä siltä vaikuttaa että tesla on se uusi corolla/octavia. Tämä on sitten katsojasta riippuen joko hyvä juttu tai äärimmäisen negatiivinen ja kaupan estävä.
 
Tarvinneeko pudota tuonne asti? Tukehtuvat tilauksiin takavedossa jo alle 40k€ ja nelivedossa alle 50 k€ hinnoilla. Epäilen, että voi olla Suomen myydyin auto jo tälläkin hinnoittelulla, marginaali ei silti liene iso.
Ei varmaan tarvitse, mutta teslan tavoite taitaa olla myydä auto kaikille, niin varmaan tähtäävät halpoihin hintoihin ja todella suuriin tuotantomääriin. Hyvin mielenkiintoista kyllä seuraavat vuodet nähdä miten muut valmistajat pärjäävät ja mitä valmistajia on enää olemassa esim 10v päästä. Toki kaikki ei autoa osta hinnan perusteella, mutta jos Model Y on vaikka 25 000€ halvempi kuin esim. vastaavan kokoinen Skoda tai Kia niin aika fani saa olla jos Skodan/Kian valitsee.
 
Kieltämättä alkanut houkuttaa auton vaihto tuolla uudella hinnalla. Kovat paineet tulee laskea hintaa käytetyistä tesloista.
 
Sehän tuossa on hyvä, että käytettyjen Teslojen hinnat tippuvat väkisin (vaikka sitten viiveellä). Toisaalta jälleenmyyntihinnan laskeminen ja ottaminen huomioon jälleenmyydessä myöhemmin on tällä hetkellä enemmän lottoa. Sinänsä käyttöesineitähän nämä ovat, mutta onhan uuden auton hinnasta kolmessa kuukaudessa neljänneksen sulaminen uuteen nähden aika hurjaa vauhtia.
 
Ei ne hinnat välttämättä kauheasti putoa sitten kun aletaan olemaan siinä 30ke käytetyn hinnassa. Kysyntä siinä hintaluokassa alkaa olemaan hyvin suuri ja vasta 2% autoista on suomessa sähköautoja. Joten kysyntää siinä hintaluokassa hyvän rangen omaavalle sähköautolle voi pitkään olla paljon isompaa kuin tarjonta.
 
Ei ne hinnat välttämättä kauheasti putoa sitten kun aletaan olemaan siinä 30ke käytetyn hinnassa. Kysyntä siinä hintaluokassa alkaa olemaan hyvin suuri ja vasta 2% autoista on suomessa sähköautoja. Joten kysyntää siinä hintaluokassa hyvän rangen omaavalle sähköautolle voi pitkään olla paljon isompaa kuin tarjonta.
Aika monelle on täysin yhdentekevää mitä tesla maksaa, sitä ei osteta riippumatta mistään.
 
Meksikon tehtaalle ennakoivat 15kk rakentamisen alkamisesta autojen valmistukseen. Meksiko alkaa puskemaan kansanteslaa myyntiin. Jos rakennushomma on alulla tän vuoden aikana niin saataneen ensimmäiset näköhavainnot protoista jos ei nyt ihan myyntiin asti halvinta teslaa 2024 loppuvuodesta.

lähde: Tesla Giga Mexico building ‘new production line’ for $25k compact car

Teslan tulosjulkistus tänään. Saapa nähdä puhuvatko meksikosta. Epäilemättä ainakin sijoittajat asiasta kysyvät. QA videoon linkki alla. Linkki aktivoituu about 2h päästä.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 992
Viestejä
4 498 165
Jäsenet
74 320
Uusin jäsen
Skivu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom