Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Sorry mun autossa on USS joka ei toimi sekään läheskään aina 100% varmasti. Tesla Vision toimii yllättävänkin hyvin siihen nähden, että tällä oli useampi kommentti joiden mukaan varsinkin etupuskurin edessä olevat esteet jäisivät kokonaan havaitsematta.

Niinhän ne jäivät? "Park Assist unavailable" heti kun kameran näkökyky katosi. Ja sitä ennen 60cm näyttämä kohteeseen onkin jotain ihan muuta.
 
Soita puhelimesta suoraan omalla Spotifailla, ei sun sitä auton omaa tarvi saada aktivoitua tuota varten.

Tämä vaihtoehto toki oli mielessä myös, mutta siinä ei sitten paljon testailla miten toimiva se auton oma spotify on - jää pelkkien äänentoistovehkeiden ponnisteluun. Vaan parempi sekin toki kuin ei mitään. Ja olen käsityksessä että sen premium connectivityn kanssa tuo spotify toimisi autossa kuin ajatus, onko näin?
 
Tämä vaihtoehto toki oli mielessä myös, mutta siinä ei sitten paljon testailla miten toimiva se auton oma spotify on - jää pelkkien äänentoistovehkeiden ponnisteluun. Vaan parempi sekin toki kuin ei mitään. Ja olen käsityksessä että sen premium connectivityn kanssa tuo spotify toimisi autossa kuin ajatus, onko näin?
Spotify/apple music/tidal jos haluu soittaa suoraan autosta vaatii tuon premiumin, muutoin joutuu turvautumaan hotspottiin/wifiin. Spotify taisi myös kuulua tuohon premiumiin niin että et välttämättä tarvitse edes omia spotify tiliä, muut vaatii sen tilin ja erillisen maksun sitten vielä itse palveluun
 
Jos katsot videon huolella niin näet, että kyseinen pönttö näkyy videolla pitkään. Heikempi erottelukyky on USS:n verrattuna se on faktaa, mutta ei niin huono kuin olisi voinut kuvitella. Olisi mukava nähdä miten peruuttaminen sujuu sehän se tärkein ominaisuus on.
Täysin käyttökelvotonhan tuo tekele on, ihmissilmin teet saman paljon paremmalla syvyystarkkuudella. Käytännössä lakkaa toimimasta juuri siinä kohtaa, kun pitäisi vasta oikeasti alkaa avustaa.
 
Täysin käyttökelvotonhan tuo tekele on, ihmissilmin teet saman paljon paremmalla syvyystarkkuudella. Käytännössä lakkaa toimimasta juuri siinä kohtaa, kun pitäisi vasta oikeasti alkaa avustaa.
Sen takia on uusi HW4 missä tulee lisäkameroita ja tarkkuus parantuu. Jäi nämä non USS autot välimalleiksi.
 
Tulit oikeastaan vastanneeksi siihen miksi edes tarvitsee suoraan eteenpäin ajaessaan mitään tarkkaa pysäköintiavustinta, kun jokaisella on silmät päässä. Mielellään tosiaan näkisi miten se peruuttaminen sujuu Tesla Visionin avulla.
USS on apuväline joka valvoo kun sinulla ei pää aina käänny joka paikkaan. Vision ei tässä tapauksessa sitä tee tai anna ääntäkään.
 
Tulit oikeastaan vastanneeksi siihen miksi edes tarvitsee suoraan eteenpäin ajaessaan mitään tarkkaa pysäköintiavustinta, kun jokaisella on silmät päässä. Mielellään tosiaan näkisi miten se peruuttaminen sujuu Tesla Visionin avulla.
Välimallin ostajaa Muskin tyhjä lupaus saattaa silti jonkun verran harmittaa. Ahtaissa parkkihalleista etusensorista kulmassa on iloa, kun voi keskittyä itse visuaalisesti välttämään kylkikontaktin.
 
Tämä vaihtoehto toki oli mielessä myös, mutta siinä ei sitten paljon testailla miten toimiva se auton oma spotify on - jää pelkkien äänentoistovehkeiden ponnisteluun. Vaan parempi sekin toki kuin ei mitään. Ja olen käsityksessä että sen premium connectivityn kanssa tuo spotify toimisi autossa kuin ajatus, onko näin?
Premium connectivityn ilmainen spotify toimii mielestäni todella hyvin ainakin uudessa model y:ssä.
 
Tesla ships new feature that eliminates the worst part of cabin heat
Ens talvena näkee miten toimii tuo lämmin ilma ettei tule haaleaa ilmaa ennakkoon kasvoille. Loppupeleissä ei hirveää hyötyä taida olla jos kiire kylmässä autossa lähteä liikkeelle kun pitää käytännössä käyttää puhallinta.
Minuutin lämmitys havacissa ja lohikäärmeen henkäys?
Äkkiseltään tulee mieleen, että mitähän tuulilasi mahtaa tuumata, kun rauhallisemman lämpötilaeron muutoksen sijaan tuleekin yht'äkkiä reilusti kuumaa. Täysin ehjä lasi varmaan kestää, mutta kiveniskemät sun muut voi tuottaa yllärin. Kylmä puhallus myös estää tilanteen pahenemisen tuulilasissa, jos ihminen sattuu jostain kumman syystä istumaan sisällä autossa. Kuulostaa ominaisuudelta, jossa hyöty on pieni, mutta huonolla toteutuksella päänsärky iso. Säädettävä lämpötilaraja auttanee kyllä siihen, että saa ominaisuuden pois, jos sattuu tulemaan sitruuna.
 

Nyt kun täällä on jo todettu että ei voi toimia tai toimii huonosti, niin otetaanpa esiin vähän toisenlaisia kokemuksia.

Joo, kyllä se varmaan sitä kynnystä mittas, johon "suprisinly accurate" tulkinta pohjas. Aika mutkainen reunakivi :D Takakamera paremmin suunnattu tarkoitusta varten, niin siinä voi jotenkin toimiakin. Etukameran kanssa yllä kuvatusti silkkaa paskaa.
1679669911486.png
 
Äkkiseltään tulee mieleen, että mitähän tuulilasi mahtaa tuumata, kun rauhallisemman lämpötilaeron muutoksen sijaan tuleekin yht'äkkiä reilusti kuumaa. Täysin ehjä lasi varmaan kestää, mutta kiveniskemät sun muut voi tuottaa yllärin. Kylmä puhallus myös estää tilanteen pahenemisen tuulilasissa, jos ihminen sattuu jostain kumman syystä istumaan sisällä autossa. Kuulostaa ominaisuudelta, jossa hyöty on pieni, mutta huonolla toteutuksella päänsärky iso. Säädettävä lämpötilaraja auttanee kyllä siihen, että saa ominaisuuden pois, jos sattuu tulemaan sitruuna.
Kyllä se lasi kestää varsinkin jossei sen päällä ole lunta. Lumen/jään kanssa haluaisin lasivakuutuksen.
 
Äkkiseltään tulee mieleen, että mitähän tuulilasi mahtaa tuumata, kun rauhallisemman lämpötilaeron muutoksen sijaan tuleekin yht'äkkiä reilusti kuumaa. Täysin ehjä lasi varmaan kestää, mutta kiveniskemät sun muut voi tuottaa yllärin. Kylmä puhallus myös estää tilanteen pahenemisen tuulilasissa, jos ihminen sattuu jostain kumman syystä istumaan sisällä autossa. Kuulostaa ominaisuudelta, jossa hyöty on pieni, mutta huonolla toteutuksella päänsärky iso. Säädettävä lämpötilaraja auttanee kyllä siihen, että saa ominaisuuden pois, jos sattuu tulemaan sitruuna.
Jep. Hyviä nämä talviominaisuuksien parannukset muutenkin kun aina kausi ohi ja saa spekuloida seuraavaan talveen vaikutuksia. Taas jännän äärellä tuo ilppi hommakin kun ei mennyt tämä talvikaan kuin strömsöössä. Ehkä Juniperissa sitten!
 
Tesla ships new feature that eliminates the worst part of cabin heat
Ens talvena näkee miten toimii tuo lämmin ilma ettei tule haaleaa ilmaa ennakkoon kasvoille. Loppupeleissä ei hirveää hyötyä taida olla jos kiire kylmässä autossa lähteä liikkeelle kun pitää käytännössä käyttää puhallinta.
Minuutin lämmitys havacissa ja lohikäärmeen henkäys?
Kertoo että octo ei ole tehokas vs vastus.
Eiköhän ensi talvi samaa paskaa ole kuin tämäkin.
 
Nyt kun täällä on jo todettu että ei voi toimia tai toimii huonosti, niin otetaanpa esiin vähän toisenlaisia kokemuksia.

Eikö Teslaratin voisi jättää jo pois laskuista? Seuraavaksiko me aletaan ottamaan totuuksina sitä heppua joka lavastelee niitä FSD-juttuja ja tekee telkkarimainoksia? Kummankin luotettavuus on yhtä korkea.

Teslaratin luotettavuus on samaa luokkaa kuin heittäisin kolikkoa ja videoisin vain silloin kun arvaan oikein. Sen jälkeen kertoisin että pystyn arvaamaan kolikon kääntymisen 100% varmuudella silmät kiinni tuhannen kilometrin päästä. Jos laitan siihen otsikoksi TSLA, niin varmaan se julkaistaankin kyseisellä hupisivustolla.
 
Kertoo että octo ei ole tehokas vs vastus.
Eiköhän ensi talvi samaa paskaa ole kuin tämäkin.
Tokihan se vastus on ollut parempi mutta toki imee energiaakin enempi. Lisäisivät faceliftiin vastuksen lisäksi nii johan ois jerkkua vaikka noille pohjoisen -40 pakkasille, mutta eipä marginaaleille tule Teslan osalta lisäoptiota edes rahalla. Joillekin on tämä nykyinen ilp jo riittävä toisille ei.
 
Tokihan se vastus on ollut parempi mutta toki imee energiaakin enempi. Lisäisivät faceliftiin vastuksen lisäksi nii johan ois jerkkua vaikka noille pohjoisen -40 pakkasille, mutta eipä marginaaleille tule Teslan osalta lisäoptiota edes rahalla. Joillekin on tämä nykyinen ilp jo riittävä toisille ei.
Teslan moottorit tuottaa sen 6kw kuten se vastuskin. Kyse on vain siitä miten halvalla auton saa tehtyä ja pidettyä ostajat vielä ostamassa/kiinnostuneina.
 
Kertoo että octo ei ole tehokas vs vastus.
Eiköhän ensi talvi samaa paskaa ole kuin tämäkin.
Nää on nyt taas näitä, että ei ymmärrä ollenkaan eikä korreloi omien kokemusten kanssa.

Eteläsuomen talvessa (max -17 astetta tänä talvena) lämpöpumpullinen auto lämpeni joka kelissä etälämmityksellä max 7-8 minuutissa +20 asteeseen ja jos lähti suoraan kylmällä autolla, niin 200m ajon jälkeen puhaltimista alkoi tulla lämmintä ilmaa. Kertaakaan ei talven aikana ollut autossa kylmä tai viileää.
 
Nää on nyt taas näitä, että ei ymmärrä ollenkaan eikä korreloi omien kokemusten kanssa.

Eteläsuomen talvessa (max -17 astetta tänä talvena) lämpöpumpullinen auto lämpeni joka kelissä etälämmityksellä max 7-8 minuutissa +20 asteeseen ja jos lähti suoraan kylmällä autolla, niin 200m ajon jälkeen puhaltimista alkoi tulla lämmintä ilmaa. Kertaakaan ei talven aikana ollut autossa kylmä tai viileää.
Kyllä se paikallaan lämpee mutta ajossa ei pysy lämmöt. Eka alkaa jalat jäätymään ja sitten muu.
 
Melko kovia hinnan pudotuksia uusissa varasto Tesloissa. Alan jo harkitsemaan nykyisen auton laittamista autovex palveluun ja myyntiin. Pahus kun taloyhtiössä ei vielä ole lataus mahdollisuutta. Tästä tuskin hinnat enää putoaa, mutta milloin lähtee hinnat nousuun? Tesla laittaa kyllä perinteiset autoliikkeet koville
D8E8EEA6-DC60-4030-A415-1C73D565669A.jpeg
En ole koskaan ollut mikään tesla "fani", mutta nyt alkaa olemaan sen hintaista sähköautoa, että alkaa jo itsekkin teslaa harkitsemaan.
 
Kyllä se paikallaan lämpee mutta ajossa ei pysy lämmöt. Eka alkaa jalat jäätymään ja sitten muu.
Tekisi mieli päästä ajamaan moista. En jotenkin osaa edes kuvitella miten toiminta voi erota toisistaan niin pirusti. En pidä viileästä autosta ja itselle Teslan isoin ongelma koskien lämmitystä tai esilämmitystä oli se etteivät penkit olleet ilmastoidut ja ettei ratti ollut lämmitetty. Koskin ilmastointiin tuulilasin defrostia lukuunottamatta ehkä pari kolme kertaa koko auton omistamisen aikana ja en kokenut yhtään ongelmaa. ILP Model 3 2021 malli siis kyseessä.
 
Tekisi mieli päästä ajamaan moista. En jotenkin osaa edes kuvitella miten toiminta voi erota toisistaan niin pirusti. En pidä viileästä autosta ja itselle Teslan isoin ongelma koskien lämmitystä tai esilämmitystä oli se etteivät penkit olleet ilmastoidut ja ettei ratti ollut lämmitetty. Koskin ilmastointiin tuulilasin defrostia lukuunottamatta ehkä pari kolme kertaa koko auton omistamisen aikana ja en kokenut yhtään ongelmaa. ILP Model 3 2021 malli siis kyseessä.
2021 malli myös. Jotain vikaa on ja epäilen että ILP tai ”äly”. Teslan mukaan ongelmaa ei ole kun lämpenee paikallaan. Ajossa ei niin väliä. Viime talvena meni lasit aina huuruun.

Auto defrost on kanssa yksi susi tänä talvena. Aina päällä vaikka ajat parkkiin hetkeksi ja lähdet siitä. Ei mitää logiikkaa miten se toimii. Defrostaa vaikka on esilämmittänyt autoa tunninkin.

Vision parkkitutkat tulivat vain USA ja Kanada.
 
2021 malli myös. Jotain vikaa on ja epäilen että ILP tai ”äly”. Teslan mukaan ongelmaa ei ole kun lämpenee paikallaan. Ajossa ei niin väliä. Viime talvena meni lasit aina huuruun.

Auto defrost on kanssa yksi susi tänä talvena. Aina päällä vaikka ajat parkkiin hetkeksi ja lähdet siitä. Ei mitää logiikkaa miten se toimii. Defrostaa vaikka on esilämmittänyt autoa tunninkin.

Vision parkkitutkat tulivat vain USA ja Kanada.
Itse myin omani viime kesän lopulla joten en uusimmista softista tms ole niin perillä mutta kun itsellä oli niin ainoa hetki kun tuntui ettei teho riitä oli lämpimään halliin pakkasesta ajaessa. Veti lasin ihan huuruun ja vei aiempia autoja pidempään saada lasi kirkkaaksi (tosin iso osa autoistani on ollut Fordeja joissa on ollut vastuksilla lämmitettävä tuulilasi joka hoitaa nuo hetkessä).
 
Itse myin omani viime kesän lopulla joten en uusimmista softista tms ole niin perillä mutta kun itsellä oli niin ainoa hetki kun tuntui ettei teho riitä oli lämpimään halliin pakkasesta ajaessa. Veti lasin ihan huuruun ja vei aiempia autoja pidempään saada lasi kirkkaaksi (tosin iso osa autoistani on ollut Fordeja joissa on ollut vastuksilla lämmitettävä tuulilasi joka hoitaa nuo hetkessä).
Ongelmat alkaa heti kun ulkona mennään alle nollan. Sitä ennen ei juurikaan ole ongelmia.

Lämmin halli ei vedä huuruu vasta kun sinne ajaa kylmästä. Silloin ”äly” ei tee mitään. Kuulostaa niin kovakoodatulta säädöltä.

Lämpimästä kylmään toimii hetken kunnes alkaa viilentyä.
 
Ongelmat alkaa heti kun ulkona mennään alle nollan. Sitä ennen ei juurikaan ole ongelmia.

Lämmin halli ei vedä huuruu vasta kun sinne ajaa kylmästä. Silloin ”äly” ei tee mitään. Kuulostaa niin kovakoodatulta säädöltä.

Lämpimästä kylmään toimii hetken kunnes alkaa viilentyä.
Ja itse pöhöttelin läpi pahimpien pakkasten pershien ollen isompi ongelma kuin viluissani olo :D. Mikähän noissa on, voisiko olla joku eri komponenteilla tehty osa, eri koodinpätkä tms mikä selittäisi eron näille kokemuksille.
 
Ja itse pöhöttelin läpi pahimpien pakkasten pershien ollen isompi ongelma kuin viluissani olo :D. Mikähän noissa on, voisiko olla joku eri komponenteilla tehty osa, eri koodinpätkä tms mikä selittäisi eron näille kokemuksille.
Varmaan ne osat kun kaikki muuttuu lennosta ja korjataan jälkikäteen.
 
Melko kovia hinnan pudotuksia uusissa varasto Tesloissa. Alan jo harkitsemaan nykyisen auton laittamista autovex palveluun ja myyntiin. Pahus kun taloyhtiössä ei vielä ole lataus mahdollisuutta. Tästä tuskin hinnat enää putoaa, mutta milloin lähtee hinnat nousuun? Tesla laittaa kyllä perinteiset autoliikkeet koville
D8E8EEA6-DC60-4030-A415-1C73D565669A.jpeg
Mikäs tuossa mallissa on akkukoko? Yritin googlailla, kun ennen ollut kaiken maailman standard rangea, standard range + yms. mutta tuosta en tiedä.
Just sopivasti kakkosautoon 1200e remontti. Johan tuota melkeen Teslan kassavirroilla jo ajelis (ku polttoaineessa säästää). Ja olis sentään uus auto.
 
Ai että. Joutunee itsekin tarttumaan tämän ketjun perusteella kunnon sontakasaan ja hankkimaan Teslan MY:n. Melkein 60k€ autosta, jossa ei ole parkkitutkia ja toimivia automaattipitkiä sekä -pyyhkijöitä. Penkitkin ovat vain välttävät näin 10v ajan bemarin comfortteihin tottuneelle ahterilleni. Surkea esitys siis. Ikinä en kuvitellut Teslaa hankkivani.

Harmi vain, että sähköautokilpailijat vaikuttavat vielä surkeammilta, kalliimmilta tai niitä saa odotella vuositolkulla. Kaikki Enyaqin omistavat tuttuni haukkuvat infotainmentin ja latausnopeuden pataluhaksi, Polestar samoilla varusteilla on selvästi kalliimpi ja Ionic 5:sen saa sitten joskus.

Haamujarrutuksiin olen jo VW GTE autoilla tottunut ja niiden matriisivalot palauttavat kohtaamisen jälkeen pitkät päälle sitten, kun muilta kiireiltä ehtivät. Ei siis uutta Y:n kanssa tiedossa. Niin ja Passat gte osasi jostain syystä liikennevaloissa silloin tällöin käynnistää parkkitutkat omin päin. Samoja sekoiluja Visionin kanssa odotellessa.

Y:tä koeajaessa viehätti minimalistisuus kuskin paikalla. Voimalinja on huima. Alusta oli ok 19" kiekoilla ja tuntumaltaan sporttinen. Ei ihan kivireki, mutta ei missään nimessä pehmeä. Rengasmelu keskitasoa, mutta kaukana saksalaisista premiumeista. Ohjaus ok ja fiilis aika hyvä, sehän on tärkeää. Hudin puute on ilmeinen ja olis sen tihkukytkimen siihen viikseen voinut laittaa. Applikaatio vaikuttaa fiksulle ja elämää helpottavalle.

Vaggilaissa menee peruutuskamera piiloon, niin en muistanutkaan, mille likainen kamerakuva näyttää. Tuli ihan mieleen bmw 5-sarjalaisen aina sontainen peruutuskuva. Parkkeeraus on siis oma operaationsa tällä autolla.

Itse toivon, että pysäköintitutkia lukuun ottamatta muut omituisuudet saataisiin korjattua. Enkä nyt ainakaan tunnista mitään kivoja premium-ongelmia, kuten egr-venttiilin aiheuttamia tulipaloja, mekatroniikan porsimisia, hiukkaloukun tukehtumisia, persgrillin oikosulkuja ja niin edelleen. Olis nyt maalipinta edes ok.

Saatan olla jopa tyytyväinen autoon, jos isoimmat haukut saa parkkitutkien puuttuminen. En oikein tiedosta täyssähköistä vaihtoehtoa ~samaan hintaan, kun tilaa pitää olla, vetokoukku saa käyttöä, iso range plussaa, kaikkien pyörien pitäisi vetää ja varusteitakin arvostan tappiin asti ruksittujen bemareiden ja vaggilaisten myötä.

Edit: korjattu kirjoitusvirheitä ja pari unohtunutta asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs tuossa mallissa on akkukoko? Yritin googlailla, kun ennen ollut kaiken maailman standard rangea, standard range + yms. mutta tuosta en tiedä.
Just sopivasti kakkosautoon 1200e remontti. Johan tuota melkeen Teslan kassavirroilla jo ajelis (ku polttoaineessa säästää). Ja olis sentään uus auto.
55kwh lienee se käytettävissä oleva.
 
Sen takia on uusi HW4 missä tulee lisäkameroita ja tarkkuus parantuu. Jäi nämä non USS autot välimalleiksi.
Ainakin siinä prototyyppi cybertruckissa etukamera oli niin alhaalla, että suomen talvessa ei tule olemaan melkein koskaan näkyvyyttä kuran tai pakkaantuneen lumen vuoksi. Ellei tesla asenna siihen lämmitystä ja pesuria, toivottavasti älyävät asentaa.
 
Ainakin siinä prototyyppi cybertruckissa etukamera oli niin alhaalla, että suomen talvessa ei tule olemaan melkein koskaan näkyvyyttä kuran tai pakkaantuneen lumen vuoksi. Ellei tesla asenna siihen lämmitystä ja pesuria, toivottavasti älyävät asentaa.
Lämmitys ehkä, pesuria ei.
 
Onko kokemuksia android kelloissa toimivista tesla ohjelmista? Ilmaisia ei taida olla ollenkaan?

Jos ei ilmaisia ole mitä kokeilla niin mikä olisi paras maksullinen?

Haluaisin nähdä kellosta perus tiedot, eli paljonko akkua on, onko lataus käynnissä ja millä teholla, ja avata ovet, peräkontin jne. Ja voisi toimia toki avaimenakin jos vaikka puhelin hajoaa tai hukkuu niin pääsisi kuitenkin ajamaan.

Voisi joissain tilanteissa olla helpompi avata peräkontti kellosta kuin kaivaa puhelinta esiin.

Samsung galaxy watch 4 kellossa pitäisi toimia.
 
Onko kokemuksia android kelloissa toimivista tesla ohjelmista? Ilmaisia ei taida olla ollenkaan?

Jos ei ilmaisia ole mitä kokeilla niin mikä olisi paras maksullinen?

Haluaisin nähdä kellosta perus tiedot, eli paljonko akkua on, onko lataus käynnissä ja millä teholla, ja avata ovet, peräkontin jne. Ja voisi toimia toki avaimenakin jos vaikka puhelin hajoaa tai hukkuu niin pääsisi kuitenkin ajamaan.

Voisi joissain tilanteissa olla helpompi avata peräkontti kellosta kuin kaivaa puhelinta esiin.

Samsung galaxy watch 4 kellossa pitäisi toimia.
Jos on esim Tessie käytössä niin sille löytyy myös WearOS appi kelloon. Tessie on tietysti maksullinen (kk-maksu tai vuosimaksu) sovellus, mutta siitä saa paljon muutakin mielenkiintoista tietoa ajoista yms.

EDIT: multa löytyy reffikoodi jolla saa kuukauden testiajan sovellukselle.
 
noista automaattisista pitkistä, täällä ne on toimineet ihan odotetusti, eikä ole tarvinnut mitään säädellä. Noissa on se hyvä puoli että automatiikan saa pois ja voi käsipelillä napsautella päälle pois viiksestä. Vois samalla tavalla automatisoida noi etu ja takasumarit, ei tarttis niiden takia mennä valikkoon.

lämmöistä sen verran että vag konsernin tuotteilla oon ajellut ja niihin verrattuna Tesla on suorastaan kuuma talvella ja siis automaatilla yleensä asetukset. Defrostia joskus valinnut puhelimesta jos on tullut nopeampi lähtö ajastuksien ulkopuolella.

ihan vain kommenttina kaikkien valituksien sekaan
 
Viimeksi muokattu:
Aikaisempi postaukseni oli hieman sarkastisesti kirjoitettu, kun täällä on väännetty kymmeniä sivuja muutamasta epäkohdasta.

Vertailua kulimallin MY LR:ään:
Tesla MY LR valkoinen, musta sisusta, 19" --> 56k€
Polestar 2 LR DM, pilot ja plus, 19" --> 71k€
Enyaq 80 Style 4x4, transport ja koukku, 19" --> 67k€
Hyundai Ionic 5 AWD Prem. --> 62k€ ilman koukkua
Kia EV6 AWD 77kWh, comfort back --> 64k€ ilman koukkua

Tesla siis koukku huomioiden n. 7-15 k€ halvempi kuin vastaavat kilpailijat. Osa varusteista menee ristiin eli jotain ei ole Teslassa (esim. ne parkkitutkat) ja jotain ei taas ole jossain noista kilpailijoista. Toimitusajalla on myös arvo ja siinä Tesla on kiistatta hyvä.

Minun päätökseen vaikuttaa se, että Teslalta saa suhteessa edullisen auton jopa viikon toimitusajalla. Silloin kestän heikkouksia. Niistä ei ole yksikään auto vapaa. Mulla on ollut autoja, joihin on uutena jotkut reikäpäät ruksineet yli 50k€:lla lisävarusteita ja niissäkin on silti jotain epäkohtia saati vikoja.

Tesla MY:n nykyiset heikkoudet koeajoni (2/23 auto) ja selvittämäni perusteella:
- kovahko alusta
- autopilot rauhaton monikaistatiellä
- ei parkkitutkia eikä takakamerassa pesuria
- tihkukytkin puuttuu viiksestä
- ei hudia, joka olisi hyvä tällä käyttöliittymällä
- penkin istuinosa pienehkö kaikin puolin
- karmittomat ikkunat meikäläisten olosuhteissa
- Elonin väläykset, jolloin ominaisuuksia voi hävitä
- arvonalenemariski dynaamisen hinnoittelun myötä

Vahvuudet:
- voimalinjan toiminta, suorituskyky ja energiakulutus
- varustelutaso ml. vetokoukku
- matkustajien tilat
- säilytystilat
- hyvä näkyvyys pl. takalasi.
- näytön jouheva toiminta
- applikaatio ja avaimeton toiminta
- nappien vähäinen määrä
- supercharger
- arvonnousumahdollisuus dynaamisen hinnoittelun myötä

Minusta Tesla on virkistävän erilainen, kun olen näin 20v ajellut saksalaisten vehkeillä ja vaikka Tesla merkkinä ei herätä yhtään intohimoja. Hinnanalennuksen jälkeen Tesla MY vaikuttaa minusta hinta-laatu-ominaisuus -suhteiltaan oivalliselta nelivetosähköautolta tällä hetkellä. Ei ihme, että se myy hyvin. Saattaa muutama mennä liisariksikin, kun aika monessa firmassa on rajana 50-65k€ ja tiukat päästörajat.
 
Aikaisempi postaukseni oli hieman sarkastisesti kirjoitettu, kun täällä on väännetty kymmeniä sivuja muutamasta epäkohdasta.

Vertailua kulimallin MY LR:ään:
Tesla MY LR valkoinen, musta sisusta, 19" --> 56k€
Polestar 2 LR DM, pilot ja plus, 19" --> 71k€
Enyaq 80 Style 4x4, transport ja koukku, 19" --> 67k€
Hyundai Ionic 5 AWD Prem. --> 62k€ ilman koukkua
Kia EV6 AWD 77kWh, comfort back --> 64k€ ilman koukkua

Tesla siis koukku huomioiden n. 7-15 k€ halvempi kuin vastaavat kilpailijat. Osa varusteista menee ristiin eli jotain ei ole Teslassa (esim. ne parkkitutkat) ja jotain ei taas ole jossain noista kilpailijoista. Toimitusajalla on myös arvo ja siinä Tesla on kiistatta hyvä.

Minun päätökseen vaikuttaa se, että Teslalta saa suhteessa edullisen auton jopa viikon toimitusajalla. Silloin kestän heikkouksia. Niistä ei ole yksikään auto vapaa. Mulla on ollut autoja, joihin on uutena jotkut reikäpäät ruksineet yli 50k€:lla lisävarusteita ja niissäkin on silti jotain epäkohtia saati vikoja.

Tesla MY:n nykyiset heikkoudet koeajoni (2/23 auto) ja selvittämäni perusteella:
- kovahko alusta
- autopilot rauhaton monikaistatiellä
- ei parkkitutkia eikä takakamerassa pesuria
- tihkukytkin puuttuu viiksestä
- ei hudia, joka olisi hyvä tällä käyttöliittymällä
- penkin istuinosa pienehkö kaikin puolin
- karmittomat ikkunat meikäläisten olosuhteissa
- Elonin väläykset, jolloin ominaisuuksia voi hävitä
- arvonalenemariski dynaamisen hinnoittelun myötä

Vahvuudet:
- voimalinjan toiminta, suorituskyky ja energiakulutus
- varustelutaso ml. vetokoukku
- matkustajien tilat
- säilytystilat
- hyvä näkyvyys pl. takalasi.
- näytön jouheva toiminta
- applikaatio ja avaimeton toiminta
- nappien vähäinen määrä
- supercharger
- arvonnousumahdollisuus dynaamisen hinnoittelun myötä

Minusta Tesla on virkistävän erilainen, kun olen näin 20v ajellut saksalaisten vehkeillä ja vaikka Tesla merkkinä ei herätä yhtään intohimoja. Hinnanalennuksen jälkeen Tesla MY vaikuttaa minusta hinta-laatu-ominaisuus -suhteiltaan oivalliselta nelivetosähköautolta tällä hetkellä. Ei ihme, että se myy hyvin. Saattaa muutama mennä liisariksikin, kun aika monessa firmassa on rajana 50-65k€ ja tiukat päästörajat.
Hyvä kirjoitus. "AP rauhaton monikaistatiellä" varmaan tarkoittaa ns leveäkaistatietä? Tästä olen kyllä samaa mieltä, ei toimi käytännössä ollenkaan - tosin ei siellä osaa ihmisetkään ajaa oikein. :D
 
Onko kokemuksia android kelloissa toimivista tesla ohjelmista? Ilmaisia ei taida olla ollenkaan?

Jos ei ilmaisia ole mitä kokeilla niin mikä olisi paras maksullinen?

Haluaisin nähdä kellosta perus tiedot, eli paljonko akkua on, onko lataus käynnissä ja millä teholla, ja avata ovet, peräkontin jne. Ja voisi toimia toki avaimenakin jos vaikka puhelin hajoaa tai hukkuu niin pääsisi kuitenkin ajamaan.

Voisi joissain tilanteissa olla helpompi avata peräkontti kellosta kuin kaivaa puhelinta esiin.

Samsung galaxy watch 4 kellossa pitäisi toimia.
Ainut kello appi joka toimii offline avaimena on Watch App For Tesla. Tämä vain Apple Watchille.

Teoriassa esim. Tessie jos sinulla on netti kellossa niin voit avata ovet sillä ja käynnistää auton. Ei sana asia kuin avain. Mutta lähelle. Kannattaa pitää se muovikortti mukana.

Jos haluat kokeilla Tessietä niin kk refelinkki, muuten 2 viikkoa.
 
Tesla siis koukku huomioiden n. 7-15 k€ halvempi kuin vastaavat kilpailijat.
Korealaisissa ja varmaan Skodassakin on useita tonneja tinkivaraa. Style-varusteltu Ioniq 5 menisi todennäköisesti Y:n alle kokonaisuutena lisävarusteineen. Eli jää saatavuudesta kiinni. Haluan tällä siis vain sanoa, että Y ei ole erityisen halpa. Pikemminkin oli liian kallis ominaisuuksiin nähden ennen alennuksia.
 
Ainut kello appi joka toimii offline avaimena on Watch App For Tesla. Tämä vain Apple Watchille.

Teoriassa esim. Tessie jos sinulla on netti kellossa niin voit avata ovet sillä ja käynnistää auton. Ei sana asia kuin avain. Mutta lähelle. Kannattaa pitää se muovikortti mukana.

Jos haluat kokeilla Tessietä niin kk refelinkki, muuten 2 viikkoa.
Ostin Watt app ohjelman 8,99€. Toimii hienosti ja toimii kello myös NFC avaimena tarvittaessa. Ei tosin toimi jutut offlinessa(paitsi nfc avain). Watt key toimisi sitten bluetoothilla. Mutta mennään nyt tällä Watt Timellä toistaiseksi.
 
Korealaisissa ja varmaan Skodassakin on useita tonneja tinkivaraa. Style-varusteltu Ioniq 5 menisi todennäköisesti Y:n alle kokonaisuutena lisävarusteineen. Eli jää saatavuudesta kiinni. Haluan tällä siis vain sanoa, että Y ei ole erityisen halpa. Pikemminkin oli liian kallis ominaisuuksiin nähden ennen alennuksia.
Totta, tinkivaraa en huomioinut.

En muuten usko, että Ionic 5 menisi MY:n alle, koska aluksi pitäisi tinkiä 3k€ ja lisävarusteet eivät saisi maksaa mitään, ml. vetokoukku. Ionic AWD Stylen nykyinen listahinta on 59 390 €.

Pidän Teslaa edullisimpana vertailuryhmäänsä nähden ja esim. Polleen, Enyaqiin ja EV6:een nähden halpana. Huomioin tässä vertailussa varusteet ja ominaisuudet. Ennen hinnankorotusta tilanne olisi ollut toinen. Silloin Teslan hinta oli aika sama ja puuttuvia tai huonoja ominaisuuksia olisin tarkastellut kriittisemmin.

Mitä ominaisuuksia MY:stä puuttuu tai ovat huonoja, kun pidit sitä @Kvarkki kalliina aiemmalla hinnalla? Kiinnostaa, eroaako minun listastani.

Kiinnostaisi kuulla muilta MY:tä ajaneilta, mitä hyviä tai huonoja puolia edellä kirjoittamastani listasta jäi mainitsematta.
 
Korealaisissa ja varmaan Skodassakin on useita tonneja tinkivaraa. Style-varusteltu Ioniq 5 menisi todennäköisesti Y:n alle kokonaisuutena lisävarusteineen. Eli jää saatavuudesta kiinni. Haluan tällä siis vain sanoa, että Y ei ole erityisen halpa. Pikemminkin oli liian kallis ominaisuuksiin nähden ennen alennuksia.
Ioniqilla saisi sitten ”kaupan päälle” huonommat tilat, korkeamman kulutuksen, järkyttävän pitkän toimitusajan ja markkinoiden huonoimman käyttöjärjestelmän ja navigaattorin.
 
Ioniqilla saisi sitten ”kaupan päälle” huonommat tilat, korkeamman kulutuksen, järkyttävän pitkän toimitusajan ja markkinoiden huonoimman käyttöjärjestelmän ja navigaattorin.

Ohjaako Ioniqkin teille joista auto ei pääse? Tai tielle, jota ei enää ole olemassa kun karttadata on eri kuin navigaatiodata?
 
Ohjaako Ioniqkin teille joista auto ei pääse? Tai tielle, jota ei enää ole olemassa kun karttadata on eri kuin navigaatiodata?
Koeajolla ainakin ohjasi suoraan sanottuna niin päin persettä, että tuli oksennusta suuhun. Jos edes löysi mitään kohdetta. Se ioniqin navigaattori on niin huono, että sitä ei pysty sanoiksi pukea vaan se pitää itse kokea.
 
Koeajolla ainakin ohjasi suoraan sanottuna niin päin persettä, että tuli oksennusta suuhun. Jos edes löysi mitään kohdetta. Se ioniqin navigaattori on niin huono, että sitä ei pysty sanoiksi pukea vaan se pitää itse kokea.
Öööh, ioniqissa on carplay. En ole koskaan keneltäkään kuullut ennen että googlen navi tai waze olisi oksettavan surkea, saati että teslan oma olisi niitä parempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 352
Viestejä
4 553 575
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom