Aikaisempi postaukseni oli hieman sarkastisesti kirjoitettu, kun täällä on väännetty kymmeniä sivuja muutamasta epäkohdasta.
Vertailua kulimallin MY LR:ään:
Tesla MY LR valkoinen, musta sisusta, 19" --> 56k€
Polestar 2 LR DM, pilot ja plus, 19" --> 71k€
Enyaq 80 Style 4x4, transport ja koukku, 19" --> 67k€
Hyundai Ionic 5 AWD Prem. --> 62k€ ilman koukkua
Kia EV6 AWD 77kWh, comfort back --> 64k€ ilman koukkua
Tesla siis koukku huomioiden n. 7-15 k€ halvempi kuin vastaavat kilpailijat. Osa varusteista menee ristiin eli jotain ei ole Teslassa (esim. ne parkkitutkat) ja jotain ei taas ole jossain noista kilpailijoista. Toimitusajalla on myös arvo ja siinä Tesla on kiistatta hyvä.
Minun päätökseen vaikuttaa se, että Teslalta saa suhteessa edullisen auton jopa viikon toimitusajalla. Silloin kestän heikkouksia. Niistä ei ole yksikään auto vapaa. Mulla on ollut autoja, joihin on uutena jotkut reikäpäät ruksineet yli 50k€:lla lisävarusteita ja niissäkin on silti jotain epäkohtia saati vikoja.
Tesla MY:n nykyiset heikkoudet koeajoni (2/23 auto) ja selvittämäni perusteella:
- kovahko alusta
- autopilot rauhaton monikaistatiellä
- ei parkkitutkia eikä takakamerassa pesuria
- tihkukytkin puuttuu viiksestä
- ei hudia, joka olisi hyvä tällä käyttöliittymällä
- penkin istuinosa pienehkö kaikin puolin
- karmittomat ikkunat meikäläisten olosuhteissa
- Elonin väläykset, jolloin ominaisuuksia voi hävitä
- arvonalenemariski dynaamisen hinnoittelun myötä
Vahvuudet:
- voimalinjan toiminta, suorituskyky ja energiakulutus
- varustelutaso ml. vetokoukku
- matkustajien tilat
- säilytystilat
- hyvä näkyvyys pl. takalasi.
- näytön jouheva toiminta
- applikaatio ja avaimeton toiminta
- nappien vähäinen määrä
- supercharger
- arvonnousumahdollisuus dynaamisen hinnoittelun myötä
Minusta Tesla on virkistävän erilainen, kun olen näin 20v ajellut saksalaisten vehkeillä ja vaikka Tesla merkkinä ei herätä yhtään intohimoja. Hinnanalennuksen jälkeen Tesla MY vaikuttaa minusta hinta-laatu-ominaisuus -suhteiltaan oivalliselta nelivetosähköautolta tällä hetkellä. Ei ihme, että se myy hyvin. Saattaa muutama mennä liisariksikin, kun aika monessa firmassa on rajana 50-65k€ ja tiukat päästörajat.