Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Öööh, ioniqissa on carplay. En ole koskaan keneltäkään kuullut ennen että googlen navi tai waze olisi oksettavan surkea, saati että teslan oma olisi niitä parempi.
En ole kuullut minäkään. Ioniqin navigaattorista puhuin, enkä googlen.
 
Pakkoko sitä auton omaa on käyttää kun tarjoaa vaihtoehdon jos se niin huono?
No ei tietenkään ole pakko käyttää. Voihan sitä ostaa vaikka tuulilasiin imukupilla kiinnitettävän Tomtom navigaattorin.

Itse olen vaan sitä mieltä, että nykyään kun autoissa tuota näyttöä tarvitsee ja sieltä tehdään säätöjä niin käyttöjärjestelmän pitää olla selkeä, sulava käyttää ja sen oman navigaattorinkin pitäisi olla hyvä. Ei se voi olla liikaa pyydetty tämän hintaisissa tuotteissa.
 
No ei tietenkään ole pakko käyttää. Voihan sitä ostaa vaikka tuulilasiin imukupilla kiinnitettävän Tomtom navigaattorin.

Itse olen vaan sitä mieltä, että nykyään kun autoissa tuota näyttöä tarvitsee ja sieltä tehdään säätöjä niin käyttöjärjestelmän pitää olla selkeä, sulava käyttää ja sen oman navigaattorinkin pitäisi olla hyvä. Ei se voi olla liikaa pyydetty tämän hintaisissa tuotteissa.
Odotan koska Tesla korjaa omansa. Nykyään täysi silli salaatti ja navi ihan vitsi.

Fiksua laittaa sumarit valovalikon taakse ja jättää ne pois pikavalinnoista.
 
No ei tietenkään ole pakko käyttää. Voihan sitä ostaa vaikka tuulilasiin imukupilla kiinnitettävän Tomtom navigaattorin.

Itse olen vaan sitä mieltä, että nykyään kun autoissa tuota näyttöä tarvitsee ja sieltä tehdään säätöjä niin käyttöjärjestelmän pitää olla selkeä, sulava käyttää ja sen oman navigaattorinkin pitäisi olla hyvä. Ei se voi olla liikaa pyydetty tämän hintaisissa tuotteissa.

Mitä merkitystä onko se autonvalmistajan oma viritys vai 3 osapuolen? käyttää sitä mikä on paras?
Autonvalmistajien omat ihan merkistä riippumatta ovat kaikista tähän mennessä vastaan tulleista olleet paljon huonompia kuin kolmansien osapuolten tekemät.
Optimitilannehan on sellainen tietysti missä voi valita oman maun mukaan.
 
Mitä merkitystä onko se autonvalmistajan oma viritys vai 3 osapuolen? käyttää sitä mikä on paras?
Autonvalmistajien omat ihan merkistä riippumatta ovat kaikista tähän mennessä vastaan tulleista olleet paljon huonompia kuin kolmansien osapuolten tekemät.
Optimitilannehan on sellainen tietysti missä voi valita oman maun mukaan.
Subjektiivinen näkemys.

Esimerkiksi 2015-2020 vaggilaisissa et saa googlemapsia digimittaristoon, vaan pelkästään keskinäyttöön. Lisäksi orkkisnavin karttoja pystyi ilmaiseksi päivittämään ja kohteen haku toimi todella nopeasti puhelinluettelosta puhumattakaan (vs. aa/cp). Tosin vaggilaisen orkkisnavi reititti välillä oudosti. Samaa on tehnyt niin bemari, datsuni, opel kuin ford. Ja ilmeisesti Tesla.

Optimitilanne on, että voi käyttää haluamaansa navia ja se on ehdottomasti heikkous Teslassa.

Arvonalenema on kiinnostava juttu. Ei pelkästään Teslassa vaan muidenkin sähköautojen osalta. Jotenkin on silti fiilis, että Teslassa riski arvonalenemalle on suurempi kuin muissa sähköpirsseissä. En oikein osaa sanoa miksi näin.
 
Arvonalenema on kiinnostava juttu. Ei pelkästään Teslassa vaan muidenkin sähköautojen osalta. Jotenkin on silti fiilis, että Teslassa riski arvonalenemalle on suurempi kuin muissa sähköpirsseissä. En oikein osaa sanoa miksi näin.
Koska Musk ja Tesla voi vaan päättää mikä on päivän hinta.
 
Koska Musk ja Tesla voi vaan päättää mikä on päivän hinta.
Onhan se varmasti jatkossa erikoista laittaa teslaa vaihtoon, kun autoliikkeet on nyt oppineet todella kantapään kautta että saattaa siitä vaihdokista lähteä 10k ilman mitään ennakkovaroitusta. Tämän luulisi näkyvän negatiivisella tavalla hyvityshinnoissa.
 
Onhan se varmasti jatkossa erikoista laittaa teslaa vaihtoon, kun autoliikkeet on nyt oppineet todella kantapään kautta että saattaa siitä vaihdokista lähteä 10k ilman mitään ennakkovaroitusta. Tämän luulisi näkyvän negatiivisella tavalla hyvityshinnoissa.
Noh, kannattaa ajaa se auto "loppuun" tai jokatapauksessa niinkuin kestokulutushyödyke esim. 10-15 vuotta riippuen kuinka paljon ajaa. Niin ei tarvitse murehtia tuommoisia.
 
Noh, kannattaa ajaa se auto "loppuun" tai jokatapauksessa niinkuin kestokulutushyödyke esim. 10-15 vuotta riippuen kuinka paljon ajaa. Niin ei tarvitse murehtia tuommoisia.
Aika harva näin taitaa tehdä. Eiköhän ne siinä 3-4v kohdilla suurin osa mene vaihtoon.
 
Aika harva näin taitaa tehdä. Eiköhän ne siinä 3-4v kohdilla suurin osa mene vaihtoon.
Joo. Itse pidin yhtä uutena ostamaani autoa 23 vuotta. Toki siitä ajan kanssa tuli perheen kolmosauto.
Tosin sillä ajettiin kyllä välillä ihan reilusti niinkuin muillakin. Uudempaa tarvittaessa ostettu kun joku niistä menee paaliin. Suomessa on erikoinen tyyli yksityisillä ja myös taksikuskeilla vaihtaa alvariinsa autoja verrattuna keski-euroopan ja varsinkin etelä-euroopan autonomistajiin verrattuna. Eihän ne taksikuskitkaan vissiin enää hyödy autoverottomuudesta niinkuin aikoinaan? Seuraavasta kun aika jättää niin sähköauto voi olla ihan hyvä vaihtoehto.
 
Joo. Itse pidin yhtä uutena ostamaani autoa 23 vuotta. Toki siitä ajan kanssa tuli perheen kolmosauto.
Tosin sillä ajettiin kyllä välillä ihan reilusti niinkuin muillakin. Uudempaa tarvittaessa ostettu kun joku niistä menee paaliin. Suomessa on erikoinen tyyli yksityisillä ja myös taksikuskeilla vaihtaa alvariinsa autoja verrattuna keski-euroopan ja varsinkin etelä-euroopan autonomistajiin verrattuna. Eihän ne taksikuskitkaan vissiin enää hyödy autoverottomuudesta niinkuin aikoinaan?
Vahvasti sama mieltä.
Toki autonvaihto suurempaa kun perhekoko muuttuu, mutta Teslan ja ylipäätään sähkiksen kiima vaihtaa johtuu pitkälti niiden hurjasta kehityksestä. Voisin kuvitella että suurinosa tesloista ei ole 23v ikäisenä liikenteessä kun akku kaput ja jos miettii esim mcu0/1 omistavia Ässiä nii voi olla kiinnostus muutenkin päivittää infotainment, latausnopeudet ja ranget uudempaan ajan myötä.
 
Koska Musk ja Tesla voi vaan päättää mikä on päivän hinta.
Toki voisi olettaa, että nykyisestä ei tulla samalla tavalla alas kuin tammikuussa. Hintariski on varmasti suurempi ja koskee erityisesti uusia julkaisuja sekä pienivoluumisia X- ja S-malleja. Voihan tuo nelikkoMY silti tipahtaa vaikka 49k€ hintaan ja silti taitaa Musk kääriä hilloa.

Olematon huoltoverkosto ja huoltopalveluiden ylikuormittuneisuus.
Tämä ei itselleni onneksi liene ongelma niin sijainnin kuin käytettävissä olevien liikkumisvälineiden takia. Tuliko mitään hyviä puolia mieleen? (Lähinnä kiusallani kysyn, kun tuntuu tippuvan vain negatiivisia kommentteja).
 
Tämä ei itselleni onneksi liene ongelma niin sijainnin kuin käytettävissä olevien liikkumisvälineiden takia. Tuliko mitään hyviä puolia mieleen? (Lähinnä kiusallani kysyn, kun tuntuu tippuvan vain negatiivisia kommentteja).
Hintahan se Teslan kilpailuvaltti on.
 
Tuliko mitään hyviä puolia mieleen?
Tämä varmaan riippuu henkilöstä onko positiivinen vai negatiivinen asia, mutta kun Teslan ostaa niin siinä riittää ihmeteltävää pitkäksi aikaa (positiivisessa ja negatiivisessa mielessä). Ennen ostoa ja oston jälkeen.

Aiemmin kun auton on ostanut niin se tuntuu uudelta ehkä kuukauden ja sen jälkeen se on kulkuväline eikä juuri sen kummemmin enää kiinnosta sen jälkeen. Teslan omistamisessa sattuu ja tapahtuu koko ajan. Tulee softapäivityksiä, uusia featureita, opetellaan pirkkaniksejä, ihmetellään tulossa olevia kehitysaskeleita, uusia malleja, jännitetään bugeja/vikoja, tapellaan netissä jne. Näkeehän tuon kaikesta keskustelun määrästä mitä täälläkin tapahtuu, aika hiljaista on muiden merkkien osalta.

Eli jonkinasteisen harrastuksen siinä saa kylkiäisenä, halusi tai ei.

Itellä tulee nyt 30tkm täyteen (kolmosella) ja monenmoista asiaa on matkan varrella tullut vastaan. Toistaiseksi mitään vikoja ei ole ollut, lähinnä näitä kaikille tuttuja "ominaisuuksia" joita Mattix aiemmin jo listasikin, mutta niidenkin kanssa oppinut aika sujuvasti elämään.
 
... kun Teslan ostaa niin siinä riittää ihmeteltävää pitkäksi aikaa...
...
Eli jonkinasteisen harrastuksen siinä saa kylkiäisenä, halusi tai ei.
...
Ok. Ei siis uutta bemarin kanssa ajeluun. Aina sai pelätä jotain extraääniä ja tonninkongin paukahtamista näyttöön. (Tonninkongi = kongin ääni, keltainen tai punainen kolmio vikailmoituksen kanssa näyttöön ja tonni huoltamolle).
 
Jos kylmenee ajossa niin onkohan tuo ajoviima silloin ongelma? Oletko tutkinut, että läpät on ja pysyy kiinni ajossa?
Autossa on takuu ja valmistaja on velvollinen asian tutkimaan ja korjaamaan.

Ei ole väliä lähteekö sulaneena autolla hallista tai esilämmitetyllä hallista.

Hyvin on pysynyt ainakin tähän asti kovillakin pakkasilla.
Kiitos tiedosta.
 
Vertailua kulimallin MY LR:ään:
Tesla MY LR valkoinen, musta sisusta, 19" --> 56k€
Polestar 2 LR DM, pilot ja plus, 19" --> 71k€
Enyaq 80 Style 4x4, transport ja koukku, 19" --> 67k€
Hyundai Ionic 5 AWD Prem. --> 62k€ ilman koukkua
Kia EV6 AWD 77kWh, comfort back --> 64k€ ilman koukkua

Tesla siis koukku huomioiden n. 7-15 k€ halvempi kuin vastaavat kilpailijat.

Asiallinen postaus sinänsä, mutta Polestarin tilalla tuossa seurassa pitäisi olla Volvo XC40 recharge.

Ei sillä, etteikö P2 olisi lähes missä tahansa seurassa kallis.
 
Asiallinen postaus sinänsä, mutta Polestarin tilalla tuossa seurassa pitäisi olla Volvo XC40 recharge.

Ei sillä, etteikö P2 olisi lähes missä tahansa seurassa kallis.
Olipa hyvä huomio:thumbsup: Näköjään XC40 Twin on paketista (plus tai ultimate) riippuen 62-65 k€ koukulla. Volvossa saa jo hilavitkutinta mukavasti MY:tä enemmän. Toki hintaakin on enemmän ja tilaa vähemmän.
 
Totta, tinkivaraa en huomioinut.

En muuten usko, että Ionic 5 menisi MY:n alle, koska aluksi pitäisi tinkiä 3k€ ja lisävarusteet eivät saisi maksaa mitään, ml. vetokoukku. Ionic AWD Stylen nykyinen listahinta on 59 390 €.
Hynun tinkivara oman kokemuksen mukaan on lähempänä 10 kuin 5%. Ja tämä oli vielä suurimman ostoskiiman aikaan. Hyvin lähellä nuo joka tapauksessa ovat toisiaan, ei hynyllä mitään must-have varustetta varsinaisesti ole.

Mitä ominaisuuksia MY:stä puuttuu tai ovat huonoja, kun pidit sitä @Kvarkki kalliina aiemmalla hinnalla? Kiinnostaa, eroaako minun listastani.
Aiemmalla hinnan ollessa voimassa sai samalla rahalla ioniq 5:n kaikilla mausteilla. Tai oikeastaan vähän halvemmallakin, halvalla (pysyvällä :D) korolla. Riippuu sitten ihan omista painotuksista mitä arvottaa enemmän tai vähemmän. Henk. koht. pidän enemmän perinteisestä käyttöliittymästä ja Teslan huoltoverkosto kun on mitä on…
 
Ioniqilla saisi sitten ”kaupan päälle” huonommat tilat, korkeamman kulutuksen, järkyttävän pitkän toimitusajan ja markkinoiden huonoimman käyttöjärjestelmän ja navigaattorin.
Björnin banaanilaatikko-testi saattaisi olla vähän eri mieltä noista tiloista. Myöskin perusjutut toimii, rajoittamaton 5 v takuu, huoltoverkosto kattava ja helposti saatavilla. Sullahan tais tulla jo ensimmäiset musk-”featuret” vastaa lyhyellä omistusajallasi? Softaratkaisuissa on puolensa, mutta fyysisillä ratkaisuilla tietää ainakin mitä saa ja kukaan ei ota seuraavassa versiossa esim. fyysistä vilkkuviikseä vekeen.
 
Olipa hyvä huomio:thumbsup: Näköjään XC40 Twin on paketista (plus tai ultimate) riippuen 62-65 k€ koukulla. Volvossa saa jo hilavitkutinta mukavasti MY:tä enemmän. Toki hintaakin on enemmän ja tilaa vähemmän.
Hintaa on enemmän mutta ei volvo ole profiloitunutkaan tekemään äärimmilleen halpuutettuja autoja. Selkeästi kalliimpiahan ne on polttispuolellakin kuin vaikkapa nissan.
 
Sullahan tais tulla jo ensimmäiset musk-”featuret” vastaa lyhyellä omistusajallasi? Softaratkaisuissa on puolensa, mutta fyysisillä ratkaisuilla tietää ainakin mitä saa ja kukaan ei ota seuraavassa versiossa esim. fyysistä vilkkuviikseä vekeen.
Joo en todellakaan ole sitä mieltä, että tesla mikään virheetön kapistus olisi. Paljon on vielä parannettavaa. Ioniqissa vain se käyttöjärjestelmä ärsytti liikaa. Apple carplaylla tietysti pystyy vähän väistää luotia sen suhteen.
 
Joo en todellakaan ole sitä mieltä, että tesla mikään virheetön kapistus olisi. Paljon on vielä parannettavaa. Ioniqissa vain se käyttöjärjestelmä ärsytti liikaa. Apple carplaylla tietysti pystyy vähän väistää luotia sen suhteen.
Minulla ei ollut pienintäkään murhetta Ioniqin järjestelmän kanssa, mutta vaatimuksetkin ovat aika minimaaliset. Infotainment evvk kunhan radio ja handsfree toimii. Teslan pyyhinongelmat sun muut suoraan käyttöön vaikuttavat asiat sais taas heti ballistiselle radalle.
 
Näin se toki on, mutta jos kiinnostaa auttaa asian selvittämisessä kannattaa kurkata niiden läppien toimintaa.

Minullakaan ei ole ollut lämpöjen pysymisen kanssa ongelmia, joten yksilöongelmalta kuulostaa.
Ajaessa en näe läppiä ja olen Teslalle toimittanut aikaleimat.
 
Mach-E ilmoitettiin heti, että tinkivara 0e. Skodassa oli myös hinta tiukka. Bensa Skodasta sai aikaisemmin kyllä hyvin tingittyä.
 
Fordia ei varmaan kauheasti kiinnosta hintaa alentaa kun tekevät sen verran reilua tappiota sähköautopuolella jo nykyisillä hinnoilla.
 
Mielestäni teslan systeemi on hyvä kun ei tarvitse eikä voi tinkiä. Sitten kun ostat jonkun muun auton niin naapuri voi saada sen 5000€ halvemmalla kun on jaksanut vääntää asiasta ja on sattunut sopiva myyjä jne.

Jotenkin reilumpaa että hinta on kaikille sama. Vähän sama kun joutuisi aina ruokakaupassakin vääntämään, että maksanko leivästä nyt 1,5€ vai 1,2€. Ja jäisi harmittamaan kun naapurin seppo maksoi leivästä vaan 1,1€.
 
Nojoo toisaalta niin monessa asiassa häviää, jos ei osaa tinkiä, että sitä on kyllä pakko tehdä: palkka, lainan marginaali, kalliimmat hyödykkeet (varsinkin käytetyt), asunto. Siitä samaa mieltä, että onneksi kaikesta ei tarvitse tinkiä, kuten jossain maissa.
 
Nojoo toisaalta niin monessa asiassa häviää, jos ei osaa tinkiä, että sitä on kyllä pakko tehdä: palkka, lainan marginaali, kalliimmat hyödykkeet (varsinkin käytetyt), asunto. Siitä samaa mieltä, että onneksi kaikesta ei tarvitse tinkiä, kuten jossain maissa.
Kyllä itsekin tykkään siitä, että voi itse vaikuttaa hintaan tinkiessään. Itse tingin kaikkialla muualla paitsi ruokakaupassa. Auton kohdalla soittelisin kaikki suomen jälleenmyyjät varmasti läpi ja pompottelisin tarjouksia edestakaisin ja sitä kautta hankkisin parhaan tarjouksen. Siinä kohtaa kun halvin hinta on selvillä niin lypsäisin vielä kaiken mitä irti saa ilmaisista viineistä, lounaista jne auton kylkiäiseksi.
 
Jotenkin reilumpaa että hinta on kaikille sama. Vähän sama kun joutuisi aina ruokakaupassakin vääntämään, että maksanko leivästä nyt 1,5€ vai 1,2€. Ja jäisi harmittamaan kun naapurin seppo maksoi leivästä vaan 1,1€.
Varmaan olisi myös reilua, että kaikki saisi samaa palkkaa ja samat edut töissä jne.? Muutenhan tuo olisi epäreilua, kun osalla on varaa Teslaan, mutta toisilla ei.

Ja btw, sitä leipääkin myydään usein 30-60% alennuksilla kaupoissa. Tai toisen kaupan hinta samasta leivästä on pysyvästi toista kauppaa ~20% alhaisempi. Melko epäreilua.
 
No onhan tuo nyt aivan naurettavaa että pitää olla alennuksia tinkailemassa. Paljon paremmin minulle sopii Teslan tiukka hinta - ota tai jätä. Eikä sillä ole mitään tekemistä kommunismin kanssa vaikka sellaisen olkiukon tähän saitkin väkerrettyä
 
Mielestäni teslan systeemi on hyvä kun ei tarvitse eikä voi tinkiä. Sitten kun ostat jonkun muun auton niin naapuri voi saada sen 5000€ halvemmalla kun on jaksanut vääntää asiasta ja on sattunut sopiva myyjä jne.

Jotenkin reilumpaa että hinta on kaikille sama. Vähän sama kun joutuisi aina ruokakaupassakin vääntämään, että maksanko leivästä nyt 1,5€ vai 1,2€. Ja jäisi harmittamaan kun naapurin seppo maksoi leivästä vaan 1,1€.

En ymmärrä tätä ajattelua alkuunkaan, oletko kateellinen niille jotka ostaa Gigantista Pleikan 600e:lla kun joku toinen löytää vaikkapa Prisman nettikaupasta saman 500e:llä?
 
No onhan tuo nyt aivan naurettavaa että pitää olla alennuksia tinkailemassa.

Maksatko asunnosta aina pyyntihinnan vai tinkaatko? Miksi autoissa ei voisi tingata? Kuka tahansa voi käydä hakemassa minkä tahansa auton maksamalla pyynnin, eihän kukaan pakota tinkaamaan.

Jotenkin on uponnut tämä "Teslalla on valmiiksi tingityt hinnat" tiettyyn porukkaan hyvin ja luulee että saavat "halvalla" auton.
 
Ei tuo Teslan mallikaan ihan täydellinen ole ja tuntui tammikuun hinnanpudotusten jälkeen olevan aikalailla mielensäpahoittajia liikenteessä.
 
Jotenkin reilumpaa että hinta on kaikille sama. Vähän sama kun joutuisi aina ruokakaupassakin vääntämään, että maksanko leivästä nyt 1,5€ vai 1,2€. Ja jäisi harmittamaan kun naapurin seppo maksoi leivästä vaan 1,1€.

Toisaalta jos Seppo osti eilen leivän 1,1€:llä, sinä seuraavana päivänä 1,5€:llä ja Marjo 1,2€:llä kolmantena päivänä, niin voisi sekin käydä hermostuttamaan.
 
En ymmärrä tätä ajattelua alkuunkaan, oletko kateellinen niille jotka ostaa Gigantista Pleikan 600e:lla kun joku toinen löytää vaikkapa Prisman nettikaupasta saman 500e:llä?
Täysin eri asia, kuka vaan voi ostaa vaikka pleikkarin sieltä mistä halvimmalla mainostetulla hinnalla saa. Mutta henkilökohtainen tinkaaminen ei onnistu samaan tapaan kaikilta, voi johtua tinkaajasta ja myyjästä jne.

Toki monista asioista voi tinkiä, mutta silti olen enemmän sen kannalla että mahdollisimman moni hinta olisi kiinteä. Jos kaikessa ostamisessa olisi aina basaarimeininki ja pitäisi huudattaa hintaa pitkiä aikoja niin aika raskasta sekin olisi.

Ja jos se siis on autoissa ok, niin miksi sitten ruokakauppa olisi poikkeus? Haluaisitko että kassalla pitäisi aina vääntää puolituntia kuitin loppusummasta? Ravintolassa ennen tilaamista tingattaisiin tunti että saat hampurilaisesta 50 senttiä alennusta?

Vai olisiko kenties paras että millekään asialle ei ilmoitettaisi mitään hintaa vaan hinta määräytyisi aina kaikessa sen mukaan mihin sopimukseen pääset myyjän kanssa? Kaupassa voisi jokaisen hernekkeittopurkin kohdalla neuvotella hinnasta erikseen jne?
 
No jos ei halua tingata niin ei sitten tinkaa autokaupassa vaan lämää ne lapussa näkyvän määrän seteleitä tiskiin ja auto alle. Ei sitä tinkaamista kukaan pakota tekemään, yleensä se vaan on kannattavaa tälläisten isompien (ja miksei pienempienkin) ostosten kanssa.
 
Toki monista asioista voi tinkiä, mutta silti olen enemmän sen kannalla että mahdollisimman moni hinta olisi kiinteä. Jos kaikessa ostamisessa olisi aina basaarimeininki ja pitäisi huudattaa hintaa pitkiä aikoja niin aika raskasta sekin olisi.

Siis eihän sua kukaan pakota tinkaamaan yhtään mistään, voit ostaa kämpät, autot, pleikat yms just sillä pyynnillä minkä myyjä ilmoittanut!
 
Mach-E ilmoitettiin heti, että tinkivara 0e. Skodassa oli myös hinta tiukka. Bensa Skodasta sai aikaisemmin kyllä hyvin tingittyä.
Jaa, kyllä minullle Skodallakin löytyi neuvotteluvaraa, en vaan ponnistanut loppuun asti. Kaksi tai useampaa liikettä vastakkain jne.. Teslan kanssa ei tietysti moinen kilpahuudatus onnistu.

e: Taisin mä ihan alussa Mach-e:stäkin jonkun tonnin tingata, mutta sit näin livenä ja kiinnostus loppui.
 
Siis eihän sua kukaan pakota tinkaamaan yhtään mistään, voit ostaa kämpät, autot, pleikat yms just sillä pyynnillä minkä myyjä ilmoittanut!
Ei, mutta autojen/asuntojen hintaan on aina laskettu se että niistä tingataan. Jos tapana olisi että ei tingattaisi niin 60k€ auton listahinta olisi 54k€. Nyt sitten jos ei tinkaa niin maksat ylimääräistä pelkän tinkaamis kulttuurin takia. Mieluummin listahinta olisi suoraan 54k€ ja tingata ei voisi.
 
Ei, mutta autojen/asuntojen hintaan on aina laskettu se että niistä tingataan. Jos tapana olisi että ei tingattaisi niin 60k€ auton listahinta olisi 54k€. Nyt sitten jos ei tinkaa niin maksat ylimääräistä pelkän tinkaamis kulttuurin takia. Mieluummin listahinta olisi suoraan 54k€ ja tingata ei voisi.
Ja Teslan tapauksessa et pysty edes kilpailuttamaan vaan maksat läskit katteen automaattisesti :) Pollella ihan sama. Ei ole koskaan kuluttajan etu, että voi ostaa vain yhdellä hinnalla yhdestä paikasta. Teslan hinta ei perustu yhtään mihinkään kuten voimakkaat hinnanheittelyt ovat osoittaneet.
 
Ja Teslan tapauksessa et pysty edes kilpailuttamaan vaan maksat läskit katteen automaattisesti :) Pollella ihan sama. Ei ole koskaan kuluttajan etu, että voi ostaa vain yhdellä hinnalla yhdestä paikasta. Teslan hinta ei perustu yhtään mihinkään kuten voimakkaat hinnanheittelyt ovat osoittaneet.
No ei minkään asian hinta perustu mihinkään muuhun kuin siihen että myyjä saa mahdollisimman hyvän katteen. Toki valmistuskustannukset vaikuttavat siten että harvoin kannattaa tappiolla myydä. Teslalla sentään maksat vain teslan katteen, muilla merkeillä maksat valmistajan, maahantuojan ja myyjän katteet. Vaikka lisäarvo noista voi olla täysin mitätön ja turha.

No toki monille voi tulla hyvä mieli kun ostaa 60k€ auton hintaan 59k€ kun oli niin hyvä tinkaaja omasta mielestään, vaikka kaikki muut sai tingattua saman hintaan 55k€.
 
Subjektiivinen näkemys.

Esimerkiksi 2015-2020 vaggilaisissa et saa googlemapsia digimittaristoon, vaan pelkästään keskinäyttöön. Lisäksi orkkisnavin karttoja pystyi ilmaiseksi päivittämään ja kohteen haku toimi todella nopeasti puhelinluettelosta puhumattakaan (vs. aa/cp). Tosin vaggilaisen orkkisnavi reititti välillä oudosti. Samaa on tehnyt niin bemari, datsuni, opel kuin ford. Ja ilmeisesti Tesla.

Optimitilanne on, että voi käyttää haluamaansa navia ja se on ehdottomasti heikkous Teslassa.

Arvonalenema on kiinnostava juttu. Ei pelkästään Teslassa vaan muidenkin sähköautojen osalta. Jotenkin on silti fiilis, että Teslassa riski arvonalenemalle on suurempi kuin muissa sähköpirsseissä. En oikein osaa sanoa miksi näin.

Itse en oikein ymmärrä mikä Teslan navissa porukkaa ahdistaa? Itse pääsääntöisesti lähetän reitin google mapsista suoraan teslaan ja siellä se odottelee valmiina kun reissuun on lähdössä. Teslassa noi akkutason arviot ovat hämmentävän hyviä, lähes aina useamman sadan kilometrin matkan jälkeen alussa ilmoitettu prosentuaalinen akun määrä on osunut todella lähelle. Ehkä en osaa vaan vaatia navilta liikoja, vag navin jälkeen teslan navi tuntuu ainakin itsestä vähintään yhtä hyvältä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 401
Viestejä
4 555 223
Jäsenet
74 962
Uusin jäsen
Kurk1nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom