En ole kuullut minäkään. Ioniqin navigaattorista puhuin, enkä googlen.Öööh, ioniqissa on carplay. En ole koskaan keneltäkään kuullut ennen että googlen navi tai waze olisi oksettavan surkea, saati että teslan oma olisi niitä parempi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En ole kuullut minäkään. Ioniqin navigaattorista puhuin, enkä googlen.Öööh, ioniqissa on carplay. En ole koskaan keneltäkään kuullut ennen että googlen navi tai waze olisi oksettavan surkea, saati että teslan oma olisi niitä parempi.
Pakkoko sitä auton omaa on käyttää kun tarjoaa vaihtoehdon jos se niin huono?En ole kuullut minäkään. Ioniqin navigaattorista puhuin, enkä googlen.
No ei tietenkään ole pakko käyttää. Voihan sitä ostaa vaikka tuulilasiin imukupilla kiinnitettävän Tomtom navigaattorin.Pakkoko sitä auton omaa on käyttää kun tarjoaa vaihtoehdon jos se niin huono?
Odotan koska Tesla korjaa omansa. Nykyään täysi silli salaatti ja navi ihan vitsi.No ei tietenkään ole pakko käyttää. Voihan sitä ostaa vaikka tuulilasiin imukupilla kiinnitettävän Tomtom navigaattorin.
Itse olen vaan sitä mieltä, että nykyään kun autoissa tuota näyttöä tarvitsee ja sieltä tehdään säätöjä niin käyttöjärjestelmän pitää olla selkeä, sulava käyttää ja sen oman navigaattorinkin pitäisi olla hyvä. Ei se voi olla liikaa pyydetty tämän hintaisissa tuotteissa.
No ei tietenkään ole pakko käyttää. Voihan sitä ostaa vaikka tuulilasiin imukupilla kiinnitettävän Tomtom navigaattorin.
Itse olen vaan sitä mieltä, että nykyään kun autoissa tuota näyttöä tarvitsee ja sieltä tehdään säätöjä niin käyttöjärjestelmän pitää olla selkeä, sulava käyttää ja sen oman navigaattorinkin pitäisi olla hyvä. Ei se voi olla liikaa pyydetty tämän hintaisissa tuotteissa.
Subjektiivinen näkemys.Mitä merkitystä onko se autonvalmistajan oma viritys vai 3 osapuolen? käyttää sitä mikä on paras?
Autonvalmistajien omat ihan merkistä riippumatta ovat kaikista tähän mennessä vastaan tulleista olleet paljon huonompia kuin kolmansien osapuolten tekemät.
Optimitilannehan on sellainen tietysti missä voi valita oman maun mukaan.
Koska Musk ja Tesla voi vaan päättää mikä on päivän hinta.Arvonalenema on kiinnostava juttu. Ei pelkästään Teslassa vaan muidenkin sähköautojen osalta. Jotenkin on silti fiilis, että Teslassa riski arvonalenemalle on suurempi kuin muissa sähköpirsseissä. En oikein osaa sanoa miksi näin.
Onhan se varmasti jatkossa erikoista laittaa teslaa vaihtoon, kun autoliikkeet on nyt oppineet todella kantapään kautta että saattaa siitä vaihdokista lähteä 10k ilman mitään ennakkovaroitusta. Tämän luulisi näkyvän negatiivisella tavalla hyvityshinnoissa.Koska Musk ja Tesla voi vaan päättää mikä on päivän hinta.
Noh, kannattaa ajaa se auto "loppuun" tai jokatapauksessa niinkuin kestokulutushyödyke esim. 10-15 vuotta riippuen kuinka paljon ajaa. Niin ei tarvitse murehtia tuommoisia.Onhan se varmasti jatkossa erikoista laittaa teslaa vaihtoon, kun autoliikkeet on nyt oppineet todella kantapään kautta että saattaa siitä vaihdokista lähteä 10k ilman mitään ennakkovaroitusta. Tämän luulisi näkyvän negatiivisella tavalla hyvityshinnoissa.
Aika harva näin taitaa tehdä. Eiköhän ne siinä 3-4v kohdilla suurin osa mene vaihtoon.Noh, kannattaa ajaa se auto "loppuun" tai jokatapauksessa niinkuin kestokulutushyödyke esim. 10-15 vuotta riippuen kuinka paljon ajaa. Niin ei tarvitse murehtia tuommoisia.
Joo. Itse pidin yhtä uutena ostamaani autoa 23 vuotta. Toki siitä ajan kanssa tuli perheen kolmosauto.Aika harva näin taitaa tehdä. Eiköhän ne siinä 3-4v kohdilla suurin osa mene vaihtoon.
Olematon huoltoverkosto ja huoltopalveluiden ylikuormittuneisuus.Kiinnostaisi kuulla muilta MY:tä ajaneilta, mitä hyviä tai huonoja puolia edellä kirjoittamastani listasta jäi mainitsematta.
Vahvasti sama mieltä.Joo. Itse pidin yhtä uutena ostamaani autoa 23 vuotta. Toki siitä ajan kanssa tuli perheen kolmosauto.
Tosin sillä ajettiin kyllä välillä ihan reilusti niinkuin muillakin. Uudempaa tarvittaessa ostettu kun joku niistä menee paaliin. Suomessa on erikoinen tyyli yksityisillä ja myös taksikuskeilla vaihtaa alvariinsa autoja verrattuna keski-euroopan ja varsinkin etelä-euroopan autonomistajiin verrattuna. Eihän ne taksikuskitkaan vissiin enää hyödy autoverottomuudesta niinkuin aikoinaan?
Toki voisi olettaa, että nykyisestä ei tulla samalla tavalla alas kuin tammikuussa. Hintariski on varmasti suurempi ja koskee erityisesti uusia julkaisuja sekä pienivoluumisia X- ja S-malleja. Voihan tuo nelikkoMY silti tipahtaa vaikka 49k€ hintaan ja silti taitaa Musk kääriä hilloa.Koska Musk ja Tesla voi vaan päättää mikä on päivän hinta.
Tämä ei itselleni onneksi liene ongelma niin sijainnin kuin käytettävissä olevien liikkumisvälineiden takia. Tuliko mitään hyviä puolia mieleen? (Lähinnä kiusallani kysyn, kun tuntuu tippuvan vain negatiivisia kommentteja).Olematon huoltoverkosto ja huoltopalveluiden ylikuormittuneisuus.
Hintahan se Teslan kilpailuvaltti on.Tämä ei itselleni onneksi liene ongelma niin sijainnin kuin käytettävissä olevien liikkumisvälineiden takia. Tuliko mitään hyviä puolia mieleen? (Lähinnä kiusallani kysyn, kun tuntuu tippuvan vain negatiivisia kommentteja).
Tämä varmaan riippuu henkilöstä onko positiivinen vai negatiivinen asia, mutta kun Teslan ostaa niin siinä riittää ihmeteltävää pitkäksi aikaa (positiivisessa ja negatiivisessa mielessä). Ennen ostoa ja oston jälkeen.Tuliko mitään hyviä puolia mieleen?
Ok. Ei siis uutta bemarin kanssa ajeluun. Aina sai pelätä jotain extraääniä ja tonninkongin paukahtamista näyttöön. (Tonninkongi = kongin ääni, keltainen tai punainen kolmio vikailmoituksen kanssa näyttöön ja tonni huoltamolle).... kun Teslan ostaa niin siinä riittää ihmeteltävää pitkäksi aikaa...
...
Eli jonkinasteisen harrastuksen siinä saa kylkiäisenä, halusi tai ei.
...
Kuten sanoin. Paikallaan lämpenee. Ajossa ei pysy lämmöt.
Hyvin on pysynyt ainakin tähän asti kovillakin pakkasilla.Ajossa ei pysy lämmöt.
Autossa on takuu ja valmistaja on velvollinen asian tutkimaan ja korjaamaan.Jos kylmenee ajossa niin onkohan tuo ajoviima silloin ongelma? Oletko tutkinut, että läpät on ja pysyy kiinni ajossa?
Kiitos tiedosta.Hyvin on pysynyt ainakin tähän asti kovillakin pakkasilla.
Ei voi käyttää ajossa. Vain parkissa.Oletko @Tege seurannut mitä service menussa näkyy kun kabiini alkaa viilenemään?
Vertailua kulimallin MY LR:ään:
Tesla MY LR valkoinen, musta sisusta, 19" --> 56k€
Polestar 2 LR DM, pilot ja plus, 19" --> 71k€
Enyaq 80 Style 4x4, transport ja koukku, 19" --> 67k€
Hyundai Ionic 5 AWD Prem. --> 62k€ ilman koukkua
Kia EV6 AWD 77kWh, comfort back --> 64k€ ilman koukkua
Tesla siis koukku huomioiden n. 7-15 k€ halvempi kuin vastaavat kilpailijat.
Olipa hyvä huomio Näköjään XC40 Twin on paketista (plus tai ultimate) riippuen 62-65 k€ koukulla. Volvossa saa jo hilavitkutinta mukavasti MY:tä enemmän. Toki hintaakin on enemmän ja tilaa vähemmän.Asiallinen postaus sinänsä, mutta Polestarin tilalla tuossa seurassa pitäisi olla Volvo XC40 recharge.
Ei sillä, etteikö P2 olisi lähes missä tahansa seurassa kallis.
Hynun tinkivara oman kokemuksen mukaan on lähempänä 10 kuin 5%. Ja tämä oli vielä suurimman ostoskiiman aikaan. Hyvin lähellä nuo joka tapauksessa ovat toisiaan, ei hynyllä mitään must-have varustetta varsinaisesti ole.Totta, tinkivaraa en huomioinut.
En muuten usko, että Ionic 5 menisi MY:n alle, koska aluksi pitäisi tinkiä 3k€ ja lisävarusteet eivät saisi maksaa mitään, ml. vetokoukku. Ionic AWD Stylen nykyinen listahinta on 59 390 €.
Aiemmalla hinnan ollessa voimassa sai samalla rahalla ioniq 5:n kaikilla mausteilla. Tai oikeastaan vähän halvemmallakin, halvalla (pysyvällä ) korolla. Riippuu sitten ihan omista painotuksista mitä arvottaa enemmän tai vähemmän. Henk. koht. pidän enemmän perinteisestä käyttöliittymästä ja Teslan huoltoverkosto kun on mitä on…Mitä ominaisuuksia MY:stä puuttuu tai ovat huonoja, kun pidit sitä @Kvarkki kalliina aiemmalla hinnalla? Kiinnostaa, eroaako minun listastani.
Björnin banaanilaatikko-testi saattaisi olla vähän eri mieltä noista tiloista. Myöskin perusjutut toimii, rajoittamaton 5 v takuu, huoltoverkosto kattava ja helposti saatavilla. Sullahan tais tulla jo ensimmäiset musk-”featuret” vastaa lyhyellä omistusajallasi? Softaratkaisuissa on puolensa, mutta fyysisillä ratkaisuilla tietää ainakin mitä saa ja kukaan ei ota seuraavassa versiossa esim. fyysistä vilkkuviikseä vekeen.Ioniqilla saisi sitten ”kaupan päälle” huonommat tilat, korkeamman kulutuksen, järkyttävän pitkän toimitusajan ja markkinoiden huonoimman käyttöjärjestelmän ja navigaattorin.
Hintaa on enemmän mutta ei volvo ole profiloitunutkaan tekemään äärimmilleen halpuutettuja autoja. Selkeästi kalliimpiahan ne on polttispuolellakin kuin vaikkapa nissan.Olipa hyvä huomio Näköjään XC40 Twin on paketista (plus tai ultimate) riippuen 62-65 k€ koukulla. Volvossa saa jo hilavitkutinta mukavasti MY:tä enemmän. Toki hintaakin on enemmän ja tilaa vähemmän.
Joo en todellakaan ole sitä mieltä, että tesla mikään virheetön kapistus olisi. Paljon on vielä parannettavaa. Ioniqissa vain se käyttöjärjestelmä ärsytti liikaa. Apple carplaylla tietysti pystyy vähän väistää luotia sen suhteen.Sullahan tais tulla jo ensimmäiset musk-”featuret” vastaa lyhyellä omistusajallasi? Softaratkaisuissa on puolensa, mutta fyysisillä ratkaisuilla tietää ainakin mitä saa ja kukaan ei ota seuraavassa versiossa esim. fyysistä vilkkuviikseä vekeen.
Minulla ei ollut pienintäkään murhetta Ioniqin järjestelmän kanssa, mutta vaatimuksetkin ovat aika minimaaliset. Infotainment evvk kunhan radio ja handsfree toimii. Teslan pyyhinongelmat sun muut suoraan käyttöön vaikuttavat asiat sais taas heti ballistiselle radalle.Joo en todellakaan ole sitä mieltä, että tesla mikään virheetön kapistus olisi. Paljon on vielä parannettavaa. Ioniqissa vain se käyttöjärjestelmä ärsytti liikaa. Apple carplaylla tietysti pystyy vähän väistää luotia sen suhteen.
Ajaessa en näe läppiä ja olen Teslalle toimittanut aikaleimat.Näin se toki on, mutta jos kiinnostaa auttaa asian selvittämisessä kannattaa kurkata niiden läppien toimintaa.
Minullakaan ei ole ollut lämpöjen pysymisen kanssa ongelmia, joten yksilöongelmalta kuulostaa.
Kyllä itsekin tykkään siitä, että voi itse vaikuttaa hintaan tinkiessään. Itse tingin kaikkialla muualla paitsi ruokakaupassa. Auton kohdalla soittelisin kaikki suomen jälleenmyyjät varmasti läpi ja pompottelisin tarjouksia edestakaisin ja sitä kautta hankkisin parhaan tarjouksen. Siinä kohtaa kun halvin hinta on selvillä niin lypsäisin vielä kaiken mitä irti saa ilmaisista viineistä, lounaista jne auton kylkiäiseksi.Nojoo toisaalta niin monessa asiassa häviää, jos ei osaa tinkiä, että sitä on kyllä pakko tehdä: palkka, lainan marginaali, kalliimmat hyödykkeet (varsinkin käytetyt), asunto. Siitä samaa mieltä, että onneksi kaikesta ei tarvitse tinkiä, kuten jossain maissa.
Varmaan olisi myös reilua, että kaikki saisi samaa palkkaa ja samat edut töissä jne.? Muutenhan tuo olisi epäreilua, kun osalla on varaa Teslaan, mutta toisilla ei.Jotenkin reilumpaa että hinta on kaikille sama. Vähän sama kun joutuisi aina ruokakaupassakin vääntämään, että maksanko leivästä nyt 1,5€ vai 1,2€. Ja jäisi harmittamaan kun naapurin seppo maksoi leivästä vaan 1,1€.
Mielestäni teslan systeemi on hyvä kun ei tarvitse eikä voi tinkiä. Sitten kun ostat jonkun muun auton niin naapuri voi saada sen 5000€ halvemmalla kun on jaksanut vääntää asiasta ja on sattunut sopiva myyjä jne.
Jotenkin reilumpaa että hinta on kaikille sama. Vähän sama kun joutuisi aina ruokakaupassakin vääntämään, että maksanko leivästä nyt 1,5€ vai 1,2€. Ja jäisi harmittamaan kun naapurin seppo maksoi leivästä vaan 1,1€.
No onhan tuo nyt aivan naurettavaa että pitää olla alennuksia tinkailemassa.
Jotenkin reilumpaa että hinta on kaikille sama. Vähän sama kun joutuisi aina ruokakaupassakin vääntämään, että maksanko leivästä nyt 1,5€ vai 1,2€. Ja jäisi harmittamaan kun naapurin seppo maksoi leivästä vaan 1,1€.
Täysin eri asia, kuka vaan voi ostaa vaikka pleikkarin sieltä mistä halvimmalla mainostetulla hinnalla saa. Mutta henkilökohtainen tinkaaminen ei onnistu samaan tapaan kaikilta, voi johtua tinkaajasta ja myyjästä jne.En ymmärrä tätä ajattelua alkuunkaan, oletko kateellinen niille jotka ostaa Gigantista Pleikan 600e:lla kun joku toinen löytää vaikkapa Prisman nettikaupasta saman 500e:llä?
Toki monista asioista voi tinkiä, mutta silti olen enemmän sen kannalla että mahdollisimman moni hinta olisi kiinteä. Jos kaikessa ostamisessa olisi aina basaarimeininki ja pitäisi huudattaa hintaa pitkiä aikoja niin aika raskasta sekin olisi.
Jaa, kyllä minullle Skodallakin löytyi neuvotteluvaraa, en vaan ponnistanut loppuun asti. Kaksi tai useampaa liikettä vastakkain jne.. Teslan kanssa ei tietysti moinen kilpahuudatus onnistu.Mach-E ilmoitettiin heti, että tinkivara 0e. Skodassa oli myös hinta tiukka. Bensa Skodasta sai aikaisemmin kyllä hyvin tingittyä.
Ei, mutta autojen/asuntojen hintaan on aina laskettu se että niistä tingataan. Jos tapana olisi että ei tingattaisi niin 60k€ auton listahinta olisi 54k€. Nyt sitten jos ei tinkaa niin maksat ylimääräistä pelkän tinkaamis kulttuurin takia. Mieluummin listahinta olisi suoraan 54k€ ja tingata ei voisi.Siis eihän sua kukaan pakota tinkaamaan yhtään mistään, voit ostaa kämpät, autot, pleikat yms just sillä pyynnillä minkä myyjä ilmoittanut!
Ja Teslan tapauksessa et pysty edes kilpailuttamaan vaan maksat läskit katteen automaattisesti Pollella ihan sama. Ei ole koskaan kuluttajan etu, että voi ostaa vain yhdellä hinnalla yhdestä paikasta. Teslan hinta ei perustu yhtään mihinkään kuten voimakkaat hinnanheittelyt ovat osoittaneet.Ei, mutta autojen/asuntojen hintaan on aina laskettu se että niistä tingataan. Jos tapana olisi että ei tingattaisi niin 60k€ auton listahinta olisi 54k€. Nyt sitten jos ei tinkaa niin maksat ylimääräistä pelkän tinkaamis kulttuurin takia. Mieluummin listahinta olisi suoraan 54k€ ja tingata ei voisi.
No ei minkään asian hinta perustu mihinkään muuhun kuin siihen että myyjä saa mahdollisimman hyvän katteen. Toki valmistuskustannukset vaikuttavat siten että harvoin kannattaa tappiolla myydä. Teslalla sentään maksat vain teslan katteen, muilla merkeillä maksat valmistajan, maahantuojan ja myyjän katteet. Vaikka lisäarvo noista voi olla täysin mitätön ja turha.Ja Teslan tapauksessa et pysty edes kilpailuttamaan vaan maksat läskit katteen automaattisesti Pollella ihan sama. Ei ole koskaan kuluttajan etu, että voi ostaa vain yhdellä hinnalla yhdestä paikasta. Teslan hinta ei perustu yhtään mihinkään kuten voimakkaat hinnanheittelyt ovat osoittaneet.
Subjektiivinen näkemys.
Esimerkiksi 2015-2020 vaggilaisissa et saa googlemapsia digimittaristoon, vaan pelkästään keskinäyttöön. Lisäksi orkkisnavin karttoja pystyi ilmaiseksi päivittämään ja kohteen haku toimi todella nopeasti puhelinluettelosta puhumattakaan (vs. aa/cp). Tosin vaggilaisen orkkisnavi reititti välillä oudosti. Samaa on tehnyt niin bemari, datsuni, opel kuin ford. Ja ilmeisesti Tesla.
Optimitilanne on, että voi käyttää haluamaansa navia ja se on ehdottomasti heikkous Teslassa.
Arvonalenema on kiinnostava juttu. Ei pelkästään Teslassa vaan muidenkin sähköautojen osalta. Jotenkin on silti fiilis, että Teslassa riski arvonalenemalle on suurempi kuin muissa sähköpirsseissä. En oikein osaa sanoa miksi näin.