Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kaskojen hinnat nousevat ikävästi jos auto menee pienenkin pohjakolhun jälkeen ajokieltoon ja akku on rakenteellinen osa auton runkoa, eikä sitä voi mitenkään korjata.

Jokainen kanttarin raapaisu -> auto lunariin + lunastusautojen arvo on mitätön kun ei voi korjata, vaan koko akku pitää leikata irti rungosta ja kierrättää koko auto.

Missä autossa pitää akku laikata irti?
 
Missä autossa pitää akku laikata irti?
Ainakin Tesla on tainnut jo siirtyä "structural" akkuihin joissain malleissa ja ne ovat umpeen liimattuja, eikä niitä käsittääkseni voi avata, huoltaa tai edes irroittaa autosta vaihtoa varten.

Tosin tuosta viimeisestä en ole varma.
 
Tosin tuosta viimeisestä en ole varma.
Ei nahdakseni pida paikkaansa. Korjaamattomia ne kylla ovat koska ovat valettu jonkinlaiseen epoksiin joka vaikuttaa kovinkin peraanantamattomalta. En ole vain erityisen varma etta onko kehityksen kannalta hyva jos kaikki moduulien on oltava korjattavia. Se kylla saisi olla etta niiden tulisi olla kierratettavia.
 
Ainakin Tesla on tainnut jo siirtyä "structural" akkuihin joissain malleissa ja ne ovat umpeen liimattuja, eikä niitä käsittääkseni voi avata, huoltaa tai edes irroittaa autosta vaihtoa varten.

Tosin tuosta viimeisestä en ole varma.

Siinä yhdessä y:n kehityshaarassa olla tuo structural battery, joka tosiaan on kantava - siinä mielessä että siihen on suoraan pultattu penkit ja sisustus kiinni, joka sitten vaan nostetaan auton pohjaan, ja pultataan kiinni. Tällöin ei tartte turhaan olla pohjalevyä autossa. Totta kyllä se että on täytetty pinkillä hattaralla, eli korjattavuutta ei ole (mutta kyseenalaista on muutenkin mikä näiden todellinen korjattavuus on, no ainakin LFP akkuinen Tesla taitaa koostua sisäisesti useammasta isosta moduulista, joita voinee vaihdella)
 
Jokainen kanttarin raapaisu -> auto lunariin + lunastusautojen arvo on mitätön kun ei voi korjata, vaan koko akku pitää leikata irti rungosta ja kierrättää koko auto.
Akkukoteloiden pohja on millejä paksua alumiinia/terästä. Lommoa siihen ei millään pienellä kanttaripusulla saa aikaan, joten mielestäni tämä "pohjakosketuksesta lunariin" on edelleen hyvin epätodennäköinen skenaario. On erittäin vaarallista, jos akkuun tulee kolhu (voi vaurioittaa kennoja), joten valmistajat mitoittavat kotelot kestämään melko kovia iskuja ilman sisäisiä vaurioita.

Siinä yhdessä y:n kehityshaarassa olla tuo structural battery, joka tosiaan on kantava - siinä mielessä että siihen on suoraan pultattu penkit ja sisustus kiinni, joka sitten vaan nostetaan auton pohjaan, ja pultataan kiinni. Tällöin ei tartte turhaan olla pohjalevyä autossa. Totta kyllä se että on täytetty pinkillä hattaralla, eli korjattavuutta ei ole (mutta kyseenalaista on muutenkin mikä näiden todellinen korjattavuus on, no ainakin LFP akkuinen Tesla taitaa koostua sisäisesti useammasta isosta moduulista, joita voinee vaihdella)
Niin, itse ainakin toistaiseksi uskon, että kokonaisluotettavuuden kannalta tuo täyteen valettu akku on/olisi huomattavasti parempi kuin korjattavuus silmällä pitäen suunniteltu. Osa Model S vikaantuneista akuistakin johtuu kosteusvaurioista, jollaisia ei tule jos akku on käytännössä yhtä puuta. Korkea degradaatio joissain akussa on tupannut johtumaan huonosta lämmönhallinnasta (esim. vanhat Leafit).

Täyteen valamistahan harrastetaan elektroniikkateollisuudessa paljonkin ja se juurikin lisää luotettavuutta vähentäen mm. kosteudesta tai tärinästä johtuvien vikamuotojen esiintymistodennäköisyyttä.

Esimerkki, kumpi lienee parempi:
- Täyteen valettujen akkujen luotettavuudeksi saadaan 99,5% 10 vuoden ajalle (0,5% vikaantuu)
tai
- Hyvin korjattavaksi suunniteltujen akkujen luotettavuus on 97% 10 vuoden ajalle (3% vikaantuu).

Onko nyt sitten parempi vaihtaa 1 akku samassa ajassa kun korjata 6? Suhdeluku tuulesta temmattu, mutta valettu akku on varmasti lähtökohtaisesti luotettavampi kuin korjattavaksi rakennettu akku. Tällä hetkellä korjauksen kustannus taitaa pyöriä jossain 1/2...1/3 suhteessa uuden akun hinnasta.
 
Akkukoteloiden pohja on millejä paksua alumiinia/terästä. Lommoa siihen ei millään pienellä kanttaripusulla saa aikaan, joten mielestäni tämä "pohjakosketuksesta lunariin" on edelleen hyvin epätodennäköinen skenaario. On erittäin vaarallista, jos akkuun tulee kolhu (voi vaurioittaa kennoja), joten valmistajat mitoittavat kotelot kestämään melko kovia iskuja ilman sisäisiä vaurioita.
On erittäin todennäköinen skenaario, että löytyy sellainen katsastusmies, joka hylkää auton puhtaan kosmeettisen vaurion seurauksena ja sen jälkeen omistaja on kusessa.
 
On erittäin todennäköinen skenaario, että löytyy sellainen katsastusmies, joka hylkää auton puhtaan kosmeettisen vaurion seurauksena ja sen jälkeen omistaja on kusessa.

Yhtään ei vielä ole tullut, on noilla katsureillakin säännöt mitä noudattaa. Joskus varmasti joku rajatapaus tulee mikä käydään sitten varmastikin oikeusteitse läpi.
 
Siinä on käytetylle Y:lle löytynyt hinta :rofl:

1679410489279.png
 
On erittäin todennäköinen skenaario, että löytyy sellainen katsastusmies, joka hylkää auton puhtaan kosmeettisen vaurion seurauksena ja sen jälkeen omistaja on kusessa.
Lainsäädäntö taitaa mennä niin että katsastusmies ohjaa kyseisen merkin autokorjaamolle ja siellä päättävät onko liian paha case. Toki pikku lommoille oli jokin mitta esim yli 5cm jälki ja ohjaus tutkintaan. En nyt muista ulkoa mutta ei se akku todellisuudessa mene kovin helpolla hylkyyn ellei syvä painauma ja/tai pitkä
 
Lainsäädäntö taitaa mennä niin että katsastusmies ohjaa kyseisen merkin autokorjaamolle ja siellä päättävät onko liian paha case. Toki pikku lommoille oli jokin mitta esim yli 5cm jälki ja ohjaus tutkintaan. En nyt muista ulkoa mutta ei se akku todellisuudessa mene kovin helpolla hylkyyn ellei syvä painauma ja/tai pitkä
Merkkikorjaamo varmaan ilolla kyllä tutkii joo... Hyvään hintaan. Jotenkin itse vähän nihkeänä ajatuksesta, että taloudellisesti eniten hyötyvä taho on päättämässä mikä täytyy korjata ja mikä ei. Katsurien ja merkkikorjaamoiden maine ei kuitenkaan ole ihan tyhjästä temmattu. Teslan liimattu rakenne ei taida mahdollistaa mitään todellista arviota siitä, että onko se akku paskana vai ei. Jos siis vertaa näihin modulaarisiin ratkaisuihin, jossa moduulin voi ottaa pois ja todeta, että klommo on vain suojassa. Toki helvetillinen työhän tuonkin toteaminen on.
 
Model 3 Highlandista kootusti tietoa, ilmeisesti "luotettavan sisäpiiriläisen" vahvistamaa tietoa. Vastaa pääosin niitä huhuja, mitä aiemminkin liikkunut, mutta seassa jonkun verran uusia tarkennuksia muutoksista.

 
Pystyykö Teslalta ostettaessa, rahoitusta säätämään enempää kuin mitä heidän sivuilla oleva rahoituslaskuri antaa? Eli jos haluaisi esim rahoituksen ilman suurempaa viimeistä erää niin onnistuuko? En pikaisella googlauksella ainakaan löytänyt tähän vastausta.
 
Ota yhteyttä sinne, sivuston laskuri on hyvin rajoitettu ja vain DNB:lle kun siellä on muitakin saatavana.
 
Model 3 Highlandista kootusti tietoa, ilmeisesti "luotettavan sisäpiiriläisen" vahvistamaa tietoa. Vastaa pääosin niitä huhuja, mitä aiemminkin liikkunut, mutta seassa jonkun verran uusia tarkennuksia muutoksista.

Vahvistaa sen, että ekat HW4:t tuli HW3:n kamera-asettelulla.
 
Taas tuli vittumainen ominaisuus esille teslasta. Lähdin parkkihallista ja ajelin n. 10km matkan kotiin ja koko matkan ilmastointi oli jossain ”Autom. huurteenpoisto” tilassa. Käytin ilmastointia pois, säädin lämpötilaa, laitoin huurteenpoiston eli lasien lämmityksen päälle, pois jne, mutta mikään ei auttanut.

Mikä tuo tuollainen on? Luuleeko auto että lasit on huurussa ja puhaltaa ilmaa pelkästään tuulilasille koko ajan? Oli todella ärsyttävä ajaa vaikka lämpötila oli säädetty 19 asteeseen, niin tuntui että naama palaa. Enkä halunnut ongelmaa ratkaista silläkään, että laittaisin ilmastoinnin manuaalisäätöihin.

Apua!
 
Laita manuaali päälle. Ei sen manuaaliasennon käyttämisessä mitään haittavaikutuksia ole.
 
Laita manuaali päälle. Ei sen manuaaliasennon käyttämisessä mitään haittavaikutuksia ole.
Onhan siinä se haittavaikutus, että puhallusnopeutta pitää säädellä itse sopivan lämpötilan löytämiseksi. Jotenkin uskoin, että viidenkympin auto osaisi sen jo tehdä puolestani kun asetan vaan lämpötilan minkä haluan kopissa olevan.
 
Koko talven vetänyt 19 tai 20 astetta ja sama puhallinnopeus (4), suuntaus lasille, keskelle ja jaloille. Ei mitään ongelmaa ole ollut lämmön kanssa tai että pitäisi säätää, toimii niin nollakelillä kuin 17 asteen pakkasessa. Sen kylmemmässä ei ite tänä talvena ole päässyt ajamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Y:ssä sen kait saa jostain tökkimällä ainakin pois (jos siinä joku tuollainen meni päälle, en tunne Teslaa niin hyvin):
"The windshield defroster distributes air flow to the windshield. Touch once to defog the windshield (the icon turns amber). Touch a second time to defrost the windshield. Touch a third time to turn off and restore the air distribution, heating, and fan to their previous settings."

Omassa Kian ladattavassa olen kytkenyt automaattisen huurteenpoiston pois päältä asetuksista, kun voin manuaalisesti kytkeä hivenen lisää ilmavirtaa jos automatiikka ei tosi kostealla kelillä tahdo riittää tai painaa Max nappulaa joka voi puhallella sen hetken täysillä ja takaisin ilmastoinnin auto nappulaa ja mentyä perustilaan.
 
Koko talven vetänyt 19 tai 20 astetta ja sama puhallinnopeus (4), suuntaus lasille, keskelle ja jaloille. Ei mitään ongelmaa ole ollut lämmön kanssa tai että pitäisi säätää, toimii niin nollakelillä kuin 17 asteen pakkasessa. Sen kylmemmässä ei ite tänä talvena ole päässyt ajamaan.
Eli eikö tässä nyt toimi sitten automaattinen ilmastointikaan? Ikinä kuullutkaan että uudessa autossa pitäisi kikkailla jonkun manuaalisten säätöjen kanssa. Jos lasit on huurussa lähtiessä niin 30s laseille ilmaa ja sit antaa automaatin hoitaa loput.

edit. Kerran kyllä jouduin kikkailee. Ajelin Kuopiota kohti pari vuotta sitten, niin rupesi -2 C satamaan vettä. Hädin tuskin riitti pitämään etulasin sulana vaikka säädin max. kuumuuden ja kaikki tehot ikkunoihin Volvossa. Ei tosiaan ollut mukavin 30-40km mitä tuo kesti kun tuntui että pää sulaa ja varpaita paleltaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole kyllä ollut ongelmia automaattisen ilmastoinnin kanssa. Tosin vedän aina kunnollisen esilämmityksen ja huurteenpoiston kylmällä.
 
Eipä ole täälläkään ollut ongelmia itse ac automatiikassa. Pelkästään kovilla pakkasilla + lumi etusäleikössä saa lämmityslaitteen pitämään erikoisia ääniä. Nyt kun on plussa kelit tai pikkupakkanen niin ei äännä.
 
Tänä aamunakin katoksesta lähtiessä ja esilämmityksen jälkeen (luonnollisesti laseissa ei yhtään huurua) veti tuon huurteenpoiston päälle muutaman kilometrin jälkeen. Suoraan sanottuna vitutti laittaa ilmastointi manuaaliasetuksille kun ei muuta vaihtoehtoa taida olla.
 
Eka sähköauto, Hyundai Ioniq 28kWh akulla oli eka auto ilman koukkua, ei saanut edes pyörätelinettä varten koukkua vaikka useammasta paikasta kyselin. Autoa ostaessa järkeilin että kyllä sen pyörän saa muutenkin kuljetettua ja jos kärryä tarvii niin aina on vaihtoehtoja. Lopputulema: 6kk jälkeen auto vaihtui koukulliseen Model 3, alkoi oikeasti ahistaa olla ilman koukkua. Koukku ei tietnkään ollut se ainoa syy vaihtoon, mutta kuitenkin.
Minulle siis koukku on jotenkin iskostunut vakiovarusteeksi, varmaankin kuin kaikissa autoissa se yleensä on ollut ja sen käyttöön tottunut. Edelleen ilmankin koukkua varmaankin olisi pärjännyt, mutta olisi vaatinut sinne kuuluisalle epämukavuusalueelle menemistä joten nope.
 
Eka sähköauto, Hyundai Ioniq 28kWh akulla oli eka auto ilman koukkua, ei saanut edes pyörätelinettä varten koukkua vaikka useammasta paikasta kyselin. Autoa ostaessa järkeilin että kyllä sen pyörän saa muutenkin kuljetettua ja jos kärryä tarvii niin aina on vaihtoehtoja. Lopputulema: 6kk jälkeen auto vaihtui koukulliseen Model 3, alkoi oikeasti ahistaa olla ilman koukkua. Koukku ei tietnkään ollut se ainoa syy vaihtoon, mutta kuitenkin.
Minulle siis koukku on jotenkin iskostunut vakiovarusteeksi, varmaankin kuin kaikissa autoissa se yleensä on ollut ja sen käyttöön tottunut. Edelleen ilmankin koukkua varmaankin olisi pärjännyt, mutta olisi vaatinut sinne kuuluisalle epämukavuusalueelle menemistä joten nope.
Oli muuten yllättävän vaikea saada sopimaan 28" renkailla oleva pyörä sopimaan V60 takakonttiin, takapenkit alhaalla. Ei siis meinannut leveyssuunnassa mahtua millään, otin sitten eturenkaan irti ja perän sain väännettyä jotenkin että luukku meni kiinni. Joten kyllä tuo koukku kait pyörien kuljetukseen ois ihan jees.

edit. Toki tuossa ois kattokiskot, mutta oikein jaksa hommata telinettä kun kerran kahteen vuoteen kuskaan pyörää johonkin :lol:

edit2. Huomasin juuri että tää olikin Tesla-lanka. Lähti ehkä vähän ot, sori. Rupesin vain kirjoittelee kun oli oksasilppureita, peräkoukkuja ja kompostin käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Eli eikö tässä nyt toimi sitten automaattinen ilmastointikaan? Ikinä kuullutkaan että uudessa autossa pitäisi kikkailla jonkun manuaalisten säätöjen kanssa. Jos lasit on huurussa lähtiessä niin 30s laseille ilmaa ja sit antaa automaatin hoitaa loput.
Se toimii sillain kun automaatti tykkää toimia. Voi joskus innokkaasti tehdä huurteen poistoa.

Siksi käytän manuaalia talvella, koska en tykkää tuosta ajoittaisesta turhalta tuntuvasta huurteenpoistosta. Mulle on aivan sama mikä ilmastointimoodin nimi on, kunhan se toimii siten kuin haluan. Itellä manuaali on hoitanut tehtävänsä parhaiten, koska saan sen puhaltamaan tasapuolisesti ylös ja alas, eikä sitä tarvi koskaan omalla kohdalla säätää vaan toimii oletuksena hyvin kaikissa olosuhteissa.
 
Se toimii sillain kun automaatti tykkää toimia. Voi joskus innokkaasti tehdä huurteen poistoa.

Siksi käytän manuaalia talvella, koska en tykkää tuosta ajoittaisesta turhalta tuntuvasta huurteenpoistosta. Mulle on aivan sama mikä ilmastointimoodin nimi on, kunhan se toimii siten kuin haluan. Itellä manuaali on hoitanut tehtävänsä parhaiten, koska saan sen puhaltamaan tasapuolisesti ylös ja alas, eikä sitä tarvi koskaan omalla kohdalla säätää vaan toimii oletuksena hyvin kaikissa olosuhteissa.
Tähän joudun nyt itsekin siirtyä. Itse ihmettelen lähinnä sitä, että nyt kun hyppäsin 20 vuotta vanhasta autosta tämän vuosimallin edistyneen sähköauton rattiin, niin edelleen kamppaillaan samojen ongelmien kanssa, että automaattinen lämmönsäätö ei toimi kuten pitäisi vaan tekee jotain turhia temppuja.

Ei vaan jotenkin mahdu omaan päähän tuo. Eikö nämä autot vaan kehity ikinä siihen pisteeseen, että edes lämpötilan pystyisi vaan kuljettaja päättää ja auto hoitaisi sen tasaisesti joka paikkaan automaattisesti kesät talvet.
 
Siksi käytän manuaalia talvella, koska en tykkää tuosta ajoittaisesta turhalta tuntuvasta huurteenpoistosta. Mulle on aivan sama mikä ilmastointimoodin nimi on, kunhan se toimii siten kuin haluan. Itellä manuaali on hoitanut tehtävänsä parhaiten, koska saan sen puhaltamaan tasapuolisesti ylös ja alas, eikä sitä tarvi koskaan omalla kohdalla säätää vaan toimii oletuksena hyvin kaikissa olosuhteissa.

Ongelma tässä uudelleen määrittelyssä on, että kunnollahan automaatti-ilmastoinnit on toimineet vuosikymmeniä. Se toimi jo mainiosti isäni E124-mersussa. Kun asetti lämpötilaksi X, niin se lämmitti sekä jalkoja että yläosaa tarpeen tullen suunnilleen siihen lämpötilaan. Nyt Teslassa se ei enää riitä, ensinnäkin huurteenpoisto aiheuttaa sen että varpaat jäätyy talvisaappaissa pidemmässä ajossa, sähköä kuluu älyttömästi lämmitykseen ja viihtyvyys on hanurista. Jo ennen tätä itselläni oli myös jatkuvasti seilaava lämpötila, jossa asetuksella oli kummallisia vaikutuksia. Lämpötila nousi 20,5 -> 21C muutoksella sisällä joskus 3-4C. Varmasti älykkäästi se yrittää katsoa pihalta valoilmiöitä ja ties mitä ulkolämpötiloja, mutta se älykkyys on vain heikkoa.

En ole omistanut autoa automaatti-ilmastoinnilla jossa tällainen perusasia olisi huonommin hoidettu. Ei normaalissa ajossa manuaalista koskemista lämmitykseen pitäisi tarvita enää. Tässäkin on varmaan käytössä Muskin "kameralla tehdään lämpötilan mittauskin" logiikka.
 
Se toimii sillain kun automaatti tykkää toimia. Voi joskus innokkaasti tehdä huurteen poistoa.

Siksi käytän manuaalia talvella, koska en tykkää tuosta ajoittaisesta turhalta tuntuvasta huurteenpoistosta. Mulle on aivan sama mikä ilmastointimoodin nimi on, kunhan se toimii siten kuin haluan. Itellä manuaali on hoitanut tehtävänsä parhaiten, koska saan sen puhaltamaan tasapuolisesti ylös ja alas, eikä sitä tarvi koskaan omalla kohdalla säätää vaan toimii oletuksena hyvin kaikissa olosuhteissa.
Itse siis käytän "huurteenpoistoa" kun lähden salilta. Eli painan näytön alapuolella olevaa nappia joka puhkuu maksimilämmöt maksimitehoilla laseille. Tämä siis talvella, kun lähden hikisenä salilta, kun en esilämmitä reenin jälkeen autoa. Painan uudestaan nappia ja automaatti-ilmastointi ottaa ohjat, joka minulla on 20C jokapuolelle.

Yleensähän Teslatkin on varmaan tällei talvella lämmitetty ennen liikkeelle lähtöä, jolloin ei ole mitään huurreongelmaa?
 
Yleensähän Teslatkin on varmaan tällei talvella lämmitetty ennen liikkeelle lähtöä, jolloin ei ole mitään huurreongelmaa?
Ei ole huurreongelmaa, mutta huurteenpoisto ongelma löytyy. Siitähän tässä kysymys olikin. Eli liian innokkaasta automaattisesta huurteenpoistosta on kyse.
 
Ei vaan jotenkin mahdu omaan päähän tuo. Eikö nämä autot vaan kehity ikinä siihen pisteeseen, että edes lämpötilan pystyisi vaan kuljettaja päättää ja auto hoitaisi sen tasaisesti joka paikkaan automaattisesti kesät talvet.

näinhän se on toiminut hyvin jo vaikka miten pitkään automerkeissä jotka eivät ole 5v - valovuotta edellä kaikkia muita.
 
Ei ole huurreongelmaa, mutta huurteenpoisto ongelma löytyy. Siitähän tässä kysymys olikin. Eli liian innokkaasta automaattisesta huurteenpoistosta on kyse.
Minulla on nyt selkeästi joku ymmärtämisongelma. Siis rupeaako nuo huurtumaan kesken ajon vai toimiiko se automaattinen ilmastointi jotenkin omituisesti? Käynnistää jonkun huurteenpoiston vaikka ei ole huurretta?
 
-

edit. On se jännä kun kesäkelissä nuo toimii kuin ajatus. Jenkeissäkin on kuitenkin pohjoiset osavaltio + Kanada. Mikähän siinä on kun ei testejä saada siellä ajetuksi. Sitten tulee pohjoismaissa hylsyjä paskasta talvisuorittamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on nyt selkeästi joku ymmärtämisongelma. Siis rupeaako nuo huurtumaan kesken ajon vai toimiiko se automaattinen ilmastointi jotenkin omituisesti? Käynnistää jonkun huurteenpoiston vaikka ei ole huurretta?

Ei rupea huurtumaan, vaan auto luulee kaiken olevan aina huurteista. Se on näitä kamerapohjaisten järjestelmien ongelmia, eivät tunnista mikä on lasin sisäpuolella ja mikä ulkopuolella. Joten kaikki, lähtien lumisateesta tai auringonpaisteesta saa tämän edelläkävijän luulemaan sitä ilmeisesti huurteeksi ikkunassa.
 
Ei rupea huurtumaan, vaan auto luulee kaiken olevan aina huurteista. Se on näitä kamerapohjaisten järjestelmien ongelmia, eivät tunnista mikä on lasin sisäpuolella ja mikä ulkopuolella. Joten kaikki, lähtien lumisateesta tai auringonpaisteesta saa tämän edelläkävijän luulemaan sitä ilmeisesti huurteeksi ikkunassa.

Funtsin myös tuota, että luulisiko se joka puolella olevaa lunta lasissa olevaksi huuruksi? eikai se voi niin tymä olla sentäs?
 
Funtsin myös tuota, että luulisiko se joka puolella olevaa lunta lasissa olevaksi huuruksi? eikai se voi niin tymä olla sentäs?
Paskasti koodattu automatiikka se ok. Kovakoodattu jotain asetuksia kun tänä vuonna ei toiminut mutta vuosi sitten toimi.

Teknologian edellä kävijä.
 
Funtsin myös tuota, että luulisiko se joka puolella olevaa lunta lasissa olevaksi huuruksi? eikai se voi niin tymä olla sentäs?
Mulla ainakin ongelma päällä, vaikka lasissa ei olisi lunta, huurua, jäätä, eikä vettäkään. Siltikin saattaa puhaltaa koko matkan pelkästään laseille (lue: naamalle).
 
Siinähän on erikseen puhallus lasille ja naamalle. Itse olen havainnut hyväksi säätää matkustamoon tulevan puhalluksen V-muotoiseksi jolloin ei ilmene silmien ärsytystä ilmavirran vaikutuksesta.

katso liitettä 1067758
Juu mullakin se on levitettynä, mutta huurteenpoisto kun on päällä (automaattisesti), niin puhaltaa pelkästään laseille.

Tänään kävi ranger pihassa korjaamassa toista juttua ja mainitsin tuosta automaattisesta huurteenpoistosta, niin aika suoraan tuli sieltäkin että perseestä se softa tällä hetkellä on, mutta ongelmat on tiedossa ja parannuksia olisi tulossa.
 
Juu mullakin se on levitettynä, mutta huurteenpoisto kun on päällä (automaattisesti), niin puhaltaa pelkästään laseille.

Tänään kävi ranger pihassa korjaamassa toista juttua ja mainitsin tuosta automaattisesta huurteenpoistosta, niin aika suoraan tuli sieltäkin että perseestä se softa tällä hetkellä on, mutta ongelmat on tiedossa ja parannuksia olisi tulossa.
Prototyyppisoftalla ensin ja sitten OTA päivityksellä tuodaan myöhemmin ominaisuus mikä ollut muilla parikymmentä vuotta nii saadaan asiakas tyytyväiseksi kun langattomasti päivittyy nykyaikaan.
 
Se nyt on ainakin selvinnyt että @mineraalimies Teslassa ei ole vikaa. Kaikki toimii kuin tarkoitettu, mitä ikinä se sitten tarkoittaa.

Mutta asiaan, onhan tuossa nyt jotain omituista jos näillä hieman hankalilla keleillä, -5 - +8, joutuu kovasti hipelöimään suuttimia ja puhalluksia.
 
Tästä on varmasti ollut puhetta aiemmin, mutta en jaksa selata montaa kymmentä sivua taaksepäin ja googlekaan ei antanut järkeviä tuloksia.

Olen siis harkitsemassa uuden Tesla Model Y Long Rangen hankkimista kesällä/syksyllä. Mielenkiinnosta olen tsekkaillut myös käytettyjen, -21 ja uudempien hintoja, mutta ne ovat järjestään vain hieman alle tai täysin saman hintaisia kuin uudet. Mihin tämä käytettyjen Model Y:n hinnoittelu oikein perustuu? Miksi kukaan ostaisi käytettyä ja jopa 67 000 km ajettua Model Y:tä melkein uuden auton hinnalla, kun sen uuden saa 1-2 kk odotuksella? Onko tuo 2023 versio huomattavasti huonompi kuin 2022 versio (ainakin parkkitutkat puuttuu) vai mistä tässä on kyse?

Spoilerin takana nettiauton 6 halvinta MYLR:
tesla my.jpg

Nettiauto.com: Model Y Long Range
 
Tästä on varmasti ollut puhetta aiemmin, mutta en jaksa selata montaa kymmentä sivua taaksepäin ja googlekaan ei antanut järkeviä tuloksia.

Olen siis harkitsemassa uuden Tesla Model Y Long Rangen hankkimista kesällä/syksyllä. Mielenkiinnosta olen tsekkaillut myös käytettyjen, -21 ja uudempien hintoja, mutta ne ovat järjestään vain hieman alle tai täysin saman hintaisia kuin uudet. Mihin tämä käytettyjen Model Y:n hinnoittelu oikein perustuu? Miksi kukaan ostaisi käytettyä ja jopa 67 000 km ajettua Model Y:tä melkein uuden auton hinnalla, kun sen uuden saa 1-2 kk odotuksella? Onko tuo 2023 versio huomattavasti huonompi kuin 2022 versio (ainakin parkkitutkat puuttuu) vai mistä tässä on kyse?

Spoilerin takana nettiauton 6 halvinta MYLR:
tesla my.jpg

Nettiauto.com: Model Y Long Range

Onko tosiaan näin, että joku maksaa noista tuon pyynnin? Uusi maksaa 56k€?
 
Käytettyjen hinnat reagoivat vaan viiveellä. Kyllähän esim. jenkeissä on ihan sama tilanne, eli vaikka Model3 on laskenut käytettyjen markkinoilla eniten kaikista automalleista 6kk sisällä (22% kun listan seuraavan hinta on tippunut 14% ja mukana siis kaikki autot riippumatta mikä käyttövoima) niin sielläkin käytettyjen pyyntihinnat ovat edelleen liian korkeita.
 
Tästä on varmasti ollut puhetta aiemmin, mutta en jaksa selata montaa kymmentä sivua taaksepäin ja googlekaan ei antanut järkeviä tuloksia.

Olen siis harkitsemassa uuden Tesla Model Y Long Rangen hankkimista kesällä/syksyllä. Mielenkiinnosta olen tsekkaillut myös käytettyjen, -21 ja uudempien hintoja, mutta ne ovat järjestään vain hieman alle tai täysin saman hintaisia kuin uudet. Mihin tämä käytettyjen Model Y:n hinnoittelu oikein perustuu? Miksi kukaan ostaisi käytettyä ja jopa 67 000 km ajettua Model Y:tä melkein uuden auton hinnalla, kun sen uuden saa 1-2 kk odotuksella? Onko tuo 2023 versio huomattavasti huonompi kuin 2022 versio (ainakin parkkitutkat puuttuu) vai mistä tässä on kyse?

Spoilerin takana nettiauton 6 halvinta MYLR:
tesla my.jpg

Nettiauto.com: Model Y Long Range
En usko, että kukaan ihan niin hullu on, että parkkitutkien takia ostaisi noin ylihintaisen käytetyn. Ja taitaa 2021 jälkeen tullut hyviäkin päivityksiä mm. alustaan.

Tuskin kukaan tällä hetkellä käytettyä ostaa, ellei noihin pyynteihin saa vaikkapa 5-10k€ alennuksen ja tosi hyvän rahoituksen. Epäilen vahvasti kyllä sitä.
 
En usko, että kukaan ihan niin hullu on, että parkkitutkien takia ostaisi noin ylihintaisen käytetyn. Ja taitaa 2021 jälkeen tullut hyviäkin päivityksiä mm. alustaan.

Tuskin kukaan tällä hetkellä käytettyä ostaa, ellei noihin pyynteihin saa vaikkapa 5-10k€ alennuksen ja tosi hyvän rahoituksen. Epäilen vahvasti kyllä sitä.
Paikallisessa Kamuxissa oli juuri eilen tullut myyntiin n. 15 000 km ajettu, 2022 musta Y LR n. 55 000 € hintaan, joka olikin sitten tänään hävinnyt listoilta. Joku noita kai ostaa, mutta miksi.
 
Tuskin kukaan tällä hetkellä käytettyä ostaa, ellei noihin pyynteihin saa vaikkapa 5-10k€ alennuksen ja tosi hyvän rahoituksen. Epäilen vahvasti kyllä sitä.

Tässä yrittänyt kauppaa käydä käytetyistä niin ei saa kumpaakaan. Eikä myyjillä tunnu varasto liikkuvan.
 
Paikallisessa Kamuxissa oli juuri eilen tullut myyntiin n. 15 000 km ajettu, 2022 musta Y LR n. 55 000 € hintaan, joka olikin sitten tänään hävinnyt listoilta. Joku noita kai ostaa, mutta miksi.

Yksi syy tuli tietysti on se että auton heti ja vanhan romun tietysti vaihdossa. Ja tuurilla saa parkkitutkatkin :)
 
Tästä on varmasti ollut puhetta aiemmin, mutta en jaksa selata montaa kymmentä sivua taaksepäin ja googlekaan ei antanut järkeviä tuloksia.

Olen siis harkitsemassa uuden Tesla Model Y Long Rangen hankkimista kesällä/syksyllä. Mielenkiinnosta olen tsekkaillut myös käytettyjen, -21 ja uudempien hintoja, mutta ne ovat järjestään vain hieman alle tai täysin saman hintaisia kuin uudet. Mihin tämä käytettyjen Model Y:n hinnoittelu oikein perustuu? Miksi kukaan ostaisi käytettyä ja jopa 67 000 km ajettua Model Y:tä melkein uuden auton hinnalla, kun sen uuden saa 1-2 kk odotuksella? Onko tuo 2023 versio huomattavasti huonompi kuin 2022 versio (ainakin parkkitutkat puuttuu) vai mistä tässä on kyse?

Spoilerin takana nettiauton 6 halvinta MYLR:
tesla my.jpg

Nettiauto.com: Model Y Long Range
Kaipa se on vielä denialismia että on vaikea niellä sitä että kymppi pois noista pyynneistä.
Jos joku hetken tienasikin sähköautollaan se nyt on vaan fakta että auto on helvetin huono sijoitus noin yleisesti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 341
Viestejä
4 553 250
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom