Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

No ei minkään asian hinta perustu mihinkään muuhun kuin siihen että myyjä saa mahdollisimman hyvän katteen. Toki valmistuskustannukset vaikuttavat siten että harvoin kannattaa tappiolla myydä. Teslalla sentään maksat vain teslan katteen, muilla merkeillä maksat valmistajan, maahantuojan ja myyjän katteet. Vaikka lisäarvo noista voi olla täysin mitätön ja turha.
Sulta unohtuu, että se myyjän kate voi olla jopa negatiivinen ja näin saat osan valmistajan katteesta. Mitä useampi riippumaton myyjä, sen paremmin hinta on ”kartoitettu”.
 
Ei, mutta autojen/asuntojen hintaan on aina laskettu se että niistä tingataan. Jos tapana olisi että ei tingattaisi niin 60k€ auton listahinta olisi 54k€. Nyt sitten jos ei tinkaa niin maksat ylimääräistä pelkän tinkaamis kulttuurin takia. Mieluummin listahinta olisi suoraan 54k€ ja tingata ei voisi.

Niin siis Teslalla on hinta x josta sanotaan ettei neuvotella yhtään, oli se sitten hyvä tai huono hinta. En keksi yhtään syytä miksi tämä olisi kuluttajalle joku etu.
 
Itse en oikein ymmärrä mikä Teslan navissa porukkaa ahdistaa? Itse pääsääntöisesti lähetän reitin google mapsista suoraan teslaan ja siellä se odottelee valmiina kun reissuun on lähdössä. Teslassa noi akkutason arviot ovat hämmentävän hyviä, lähes aina useamman sadan kilometrin matkan jälkeen alussa ilmoitettu prosentuaalinen akun määrä on osunut todella lähelle. Ehkä en osaa vaan vaatia navilta liikoja, vag navin jälkeen teslan navi tuntuu ainakin itsestä vähintään yhtä hyvältä.
Sama homma, en kyllä keksi miten tuo voisi olla parempi, paitsi että ehdottaisi vaikka halvimman mahdollisen pikalaturin eikä vaan teslan omia. Mutta vaikea toteuttaa kun hinnat eivät varmaan ole saatavilla kovin helposti kaikille latureille.

Reitit ollu ihan ok mielestäni. Tosin ei taida ehdottaa kuin yhtä reittiä? Google maps monesti ehdottaa useampaa joista valita, ehkä tuo voisi olla lisänä.
 
Itse en oikein ymmärrä mikä Teslan navissa porukkaa ahdistaa? Itse pääsääntöisesti lähetän reitin google mapsista suoraan teslaan ja siellä se odottelee valmiina kun reissuun on lähdössä. Teslassa noi akkutason arviot ovat hämmentävän hyviä, lähes aina useamman sadan kilometrin matkan jälkeen alussa ilmoitettu prosentuaalinen akun määrä on osunut todella lähelle. Ehkä en osaa vaan vaatia navilta liikoja, vag navin jälkeen teslan navi tuntuu ainakin itsestä vähintään yhtä hyvältä.
Varmaan eniten hiertää niitä, ketkä eivät edes omista teslaa. Sama moniin muihinkin hiertäviin asioihin. Teslan navi on ainakin tämän vajaan parin tuhannen kilometrin kokemuksella lähes täydellinen. Täydellistä ei olekaan, mutta tähän mennessä (kop kop) ollut todella hyvä.
 
Niin siis Teslalla on hinta x josta sanotaan ettei neuvotella yhtään, oli se sitten hyvä tai huono hinta. En keksi yhtään syytä miksi tämä olisi kuluttajalle joku etu.
Voi jättää ostamatta jos ei hinta miellytä. Onpahan hinta selvillä, eikä tarvi arvailla että listahinta on 63k niin eiköhän tuon saa 59 tms. Helpompi vertailla myös eri autoja kun hinta tiedossa.
 
Voi jättää ostamatta jos ei hinta miellytä. Onpahan hinta selvillä, eikä tarvi arvailla että listahinta on 63k niin eiköhän tuon saa 59 tms. Helpompi vertailla myös eri autoja kun hinta tiedossa.

Edelleen en tajua mikä ongelma tämä on. Jos on pakko ostaa autoja kuten leipää jollain tietyllä hinnalla niin siitä vaan. Jotkut sitten voivat haluta nähdä vähän vaivaa halvemman hinnan etsimikseksi.

Me puhutaan autoista, tod.näk.se toiseksi kallein hankinta asunnon jälkeen. Jos on sitä mieltä ettei pitäisi voida käyttää vaivaa paremman hinnan saamiseksi niin sitten voi tosiaan ostaa sillä listahinnalla.
 
Kuluttajalle etu koska vertailu on helpompaa ja aikaa säästyy.
Kämppiä olen ostanut 2 käytettyä ja ihan hyvin tinkinyt. Rakennuttanut yhden ja kilpailutin muutaman talovalmistajan "loppuun asti". Käytetyistä autoista olen tinkinyt aina.
Mutta rautakauppatinkimiset ym. skippaisin mielellään ja parempi olisi että "oikea hinta" olisi heti nähtävillä. Tässä mielessä tykkään enemmän Teslan toimintamallista. En pidä kuluttajan etuna sitä, että oikeaa hintaa pitää arvailla ja vääntää
 
Kuluttajalle etu koska vertailu on helpompaa ja aikaa säästyy.

Täysin eri mieltä. Vertailun voi tehdä vaikka listahinnoilla ja sitten -5% alennuksella, saa tarvittavan hehtaarin.

Auton hankkimiseen suurin osa käyttää muutenkin aikaa vähän enemmän kuin makkarapakettiin, tuo selitys että "aikaa säästyy" on aika absurdi.
 
No mites sitten, kun Tesla myy nytkin varastoautoja useiden tonnien alennuksella. Melko hankalaa taitaa olla monen mielestä ostaminen, kun saman auton saakin nyt melkein jopa 10%:n alennuksella.
 
Itse en oikein ymmärrä mikä Teslan navissa porukkaa ahdistaa? Itse pääsääntöisesti lähetän reitin google mapsista suoraan teslaan ja siellä se odottelee valmiina kun reissuun on lähdössä. Teslassa noi akkutason arviot ovat hämmentävän hyviä, lähes aina useamman sadan kilometrin matkan jälkeen alussa ilmoitettu prosentuaalinen akun määrä on osunut todella lähelle. Ehkä en osaa vaan vaatia navilta liikoja, vag navin jälkeen teslan navi tuntuu ainakin itsestä vähintään yhtä hyvältä.
Et lähetä mitään reittiä vaan pisteen minne se navigoi. Se on eri miten navigoi. Joskus järkevästi ja joskus ei. Yleensä ei.
 
Sananen hinnoittelusta ja tinkimisestä.

Ihan aluksi on aloitettava sillä, että ostajia on erilaisia. Joillekin itse ostotapahtuma tai vaikka mahdollisimman halvalla ostaminen on nautinto. Jotkut ei taas siitä pidä. Joidenkin on taas pakko yrittää ostaa mahdollisimman halvalla taloudellisen tilanteen takia. Nyt puhutaan uusien autojen ostaamisesta. Käytettyihin autoihin liittyy vahvasti subjektiivisia arvioita, jolloin tinkimisvaraa yleensä on ostajasta (ja myyjästä) riippuen vähän tai voimakkaasti.

Teslan ns. kiinteä hinnoittelu on poikkeava toimintatapa uusien autojen kaupassa. Kun hinta on kiinteä eikä neuvoteltavissa, luo se vertailukelpoisuutta, mutta ei mahdollista asiakkaan suuntaan tapauskohtaista hintajoustoa (vaikkapa vähäisen myynnin takia) vaan se on Teslan käsissä. Vielä kimurantimmaksi asian tekee, että hinta päätetään tosi korkealla eli todennäköisesti Suomenkin maaorganisaatio (tai jopa euroopan) saa luvut valmiina, kun hintoja muutetaan.

No, mitä kuluttaja voi kiinteästä hinnoittelusta hyötyä? Läpinäkyvyys tulee itselläni mieleen. Ei tarvitse laitella useille jälleenmyyjille tarjouspyyntöjä, tehdä useita tarjouskierroksia ja vääntää huolella saadakseen rajahinnan, jolla auto vielä irtoaa. Tiedät hinnan ja joko ostat tai et. Energia käytetään muihin asioihin. Jos kaikilla automyyjillä olisi kiinteät hinnat, laajan automäärän vertailu tapahtuisi helpommin.

Toisaalta Teslan kiinteä hinnoittelu (ja vähäiset variaatiot sutomalleissa) helpottaa käytettyjen arviointia suhteessa uuteen ostajan kannalta.

Negatiivisena puolena on ehdottomasti, että ahkera ostaja ei saa vaivalleen palkkiota vaan laiska ostaja pystyy hankkimaan auton samaan rahaan. Voi tosin käydä niin, että jos ahkerat ostajat kokevat auton liian kalliiksi ja myyjä ei tule hinnassa vastaan, niin myynti laskee ja kohta todennäköisesti hinnatkin.

Raadollinen asia kiinteässä hinnoittelussa on, että hintamuutokset tulevat esille läpinäkyvästi. On ne sitten Teslan tarjousautoja tai koko malliston alennuksia. Muilla merkeillä ne jää todennäköisesti piiloon, kun ovh on sama, mutta myynnin edistämiseksi onkin tiskin alla tai päällä tarjoushintaista myynninkohotus-editionia. Kyllä ottaisi minuakin päähän, jos olen juuri ostanut tai myymässä Teslaa ja hinta laskisi reippaasti.

Teslan kiinteiden hintojen muutoksia en yleisesti pitäisi ongelmana kuluttajalle. Ihan sama juttu kuin mitä muut myyjät tekevät kysynnän mukaan. Välillä saa alennuksia, korkotarjouksia, talvirenkaat ja välillä hinta on tosi tiukka. Kuramatot saattaa saada kaupan päälle. Tesla näyttää vaan asian avoimesti. Eri asia on tämä viimeisin Teslan tosi suuri hintamuutos, joka koetteli aiemmin Teslan ostaneita ja toi epäluottamusta taloudellisesti ison hankinnan tekemiseen.

Nettiautojen jne myötä käytettyjen kauppaankin on tullut paljon läpinäkyvyyttä ja yhtään yleisemmissä automalleissa on kovin vähän tinkivaraa ainakin nettiauton halvimman neljänneksen osalta. Onko tämä kuluttajalle etu vai haitta? Varmaan isolle joukolle kyllä, mutta ahkerimmille ei.

Autokaupassa kannattaa aina muistaa, että joku muu osti saman auton kuitenkin halvemmalla tai vähintään ensi viikolla. Lisäksi ei kannata viehättyä alennuksista vaan kauppakirjassa olevasta hinnasta.

Edit: ja isossa kuvassa Teslalle lienee fiksuinta pitää kiinteää maakohtaista hinnoittelua. Jää satastenkin tinkimiset pois.
 
Aika jännä, kun mainitsin ettei näistä sähköautoista nykyään saa juurikaan tingittyä niin kerrottiin jopa 5-10% alennuksista.
Bemariin sai järjestäen reilu 5% alet kaikkialta listahintaan ilman mitään tinkausta, tuli suoraan kun pyysi tarjouksen.
Voisivat siis ihan hyvin ilmoittaa suoraan tuon halvemman hinnan sivuillaan vaikka tuo 5% tuskin kenenkään ostopäätökseen vaikuttaa. Tosin siitä tuli hyvä mieli kun sai "alennusta" niin mikäs siinä.
 
Sananen hinnoittelusta ja tinkimisestä.

Ihan aluksi on aloitettava sillä, että ostajia on erilaisia. Joillekin itse ostotapahtuma tai vaikka mahdollisimman halvalla ostaminen on nautinto. Jotkut ei taas siitä pidä. Joidenkin on taas pakko yrittää ostaa mahdollisimman halvalla taloudellisen tilanteen takia. Nyt puhutaan uusien autojen ostaamisesta. Käytettyihin autoihin liittyy vahvasti subjektiivisia arvioita, jolloin tinkimisvaraa yleensä on ostajasta (ja myyjästä) riippuen vähän tai voimakkaasti.

Teslan ns. kiinteä hinnoittelu on poikkeava toimintatapa uusien autojen kaupassa. Kun hinta on kiinteä eikä neuvoteltavissa, luo se vertailukelpoisuutta, mutta ei mahdollista asiakkaan suuntaan tapauskohtaista hintajoustoa (vaikkapa vähäisen myynnin takia) vaan se on Teslan käsissä. Vielä kimurantimmaksi asian tekee, että hinta päätetään tosi korkealla eli todennäköisesti Suomenkin maaorganisaatio (tai jopa euroopan) saa luvut valmiina, kun hintoja muutetaan.

No, mitä kuluttaja voi kiinteästä hinnoittelusta hyötyä? Läpinäkyvyys tulee itselläni mieleen. Ei tarvitse laitella useille jälleenmyyjille tarjouspyyntöjä, tehdä useita tarjouskierroksia ja vääntää huolella saadakseen rajahinnan, jolla auto vielä irtoaa. Tiedät hinnan ja joko ostat tai et. Energia käytetään muihin asioihin. Jos kaikilla automyyjillä olisi kiinteät hinnat, laajan automäärän vertailu tapahtuisi helpommin.

Toisaalta Teslan kiinteä hinnoittelu (ja vähäiset variaatiot sutomalleissa) helpottaa käytettyjen arviointia suhteessa uuteen ostajan kannalta.

Negatiivisena puolena on ehdottomasti, että ahkera ostaja ei saa vaivalleen palkkiota vaan laiska ostaja pystyy hankkimaan auton samaan rahaan. Voi tosin käydä niin, että jos ahkerat ostajat kokevat auton liian kalliiksi ja myyjä ei tule hinnassa vastaan, niin myynti laskee ja kohta todennäköisesti hinnatkin.

Raadollinen asia kiinteässä hinnoittelussa on, että hintamuutokset tulevat esille läpinäkyvästi. On ne sitten Teslan tarjousautoja tai koko malliston alennuksia. Muilla merkeillä ne jää todennäköisesti piiloon, kun ovh on sama, mutta myynnin edistämiseksi onkin tiskin alla tai päällä tarjoushintaista myynninkohotus-editionia. Kyllä ottaisi minuakin päähän, jos olen juuri ostanut tai myymässä Teslaa ja hinta laskisi reippaasti.

Teslan kiinteiden hintojen muutoksia en yleisesti pitäisi ongelmana kuluttajalle. Ihan sama juttu kuin mitä muut myyjät tekevät kysynnän mukaan. Välillä saa alennuksia, korkotarjouksia, talvirenkaat ja välillä hinta on tosi tiukka. Kuramatot saattaa saada kaupan päälle. Tesla näyttää vaan asian avoimesti. Eri asia on tämä viimeisin Teslan tosi suuri hintamuutos, joka koetteli aiemmin Teslan ostaneita ja toi epäluottamusta taloudellisesti ison hankinnan tekemiseen.

Nettiautojen jne myötä käytettyjen kauppaankin on tullut paljon läpinäkyvyyttä ja yhtään yleisemmissä automalleissa on kovin vähän tinkivaraa ainakin nettiauton halvimman neljänneksen osalta. Onko tämä kuluttajalle etu vai haitta? Varmaan isolle joukolle kyllä, mutta ahkerimmille ei.

Autokaupassa kannattaa aina muistaa, että joku muu osti saman auton kuitenkin halvemmalla tai vähintään ensi viikolla. Lisäksi ei kannata viehättyä alennuksista vaan kauppakirjassa olevasta hinnasta.

Edit: ja isossa kuvassa Teslalle lienee fiksuinta pitää kiinteää maakohtaista hinnoittelua. Jää satastenkin tinkimiset pois.
Teslalla tietysti sekin vaikuttaa että mitään varsinaisia myyjiä ei edes ole, eli ei ole ketään jolta edes teoriassa voisi tingata mitään. Eli käytännön pakko olla kiinteä hinta netissä joka on kaikille sama. Tämä toki säästää kuluissa melkoisesti. En nyt tiedä montako vaikka toyotan tai skodan myyjää on suomessa? Mutta aika monta kuitenkin ja heidänkin palkkansa joku maksaa, eli asiakas. Teslalla on pari henkilöä vetokujalla esittelemässä autoja ja tampereella kanssa ehkä joku.
 
MYPillä tuli heitettyä ~200km lenkki, ehkä ainoa harmistuksen aihe vielä, että olis pitänyt vaihtaa X:ään tilaus, tosin se olis ollu vielä huomattavasti kalliimpi.

Hiukan nyökkivä jousitus, mutta vaikka tiet ovat tälle keväälle Satakunnassa paskaa, ihan okei rullaa. Talvikitkoina 19" Misukat.
 
Audilta saanu -25% jokasesta lisävarusteesta ja itse autosta myös vähän pois. En tiiä miten helposti tuo on saavutettavissa joka jantterilla, mutta itse arvostan kun on sama luottomyyjä ollut monet vuodet. Siks ei tulis mieleenkää tilata netistä autoa, koska arvostan tuota kanssa käymistä, yhdessä speccausta, yleistä hifistelyä jne myyjän kanssa todella paljon.
 
Audilta saanu -25% jokasesta lisävarusteesta ja itse autosta myös vähän pois. En tiiä miten helposti tuo on saavutettavissa joka jantterilla, mutta itse arvostan kun on sama luottomyyjä ollut monet vuodet. Siks ei tulis mieleenkää tilata netistä autoa, koska arvostan tuota kanssa käymistä, yhdessä speccausta, yleistä hifistelyä jne myyjän kanssa todella paljon.
Siksi uskonkin, että palvelualtis autojen myyminen ei häviä mihinkään. Moni haluaa ihan syystä tuollaisen kokemuksen. Sillä pitää vain pystyä kattamaan sen myynnin järjestelyn kulut ja tuotto-odotukset vs. kustannustehokas suoramyynti. Joko 1) myymällä enemmän eli esim. lisävarusteita, 2) myymällä kalliimmalla tai 3) myymällä ylipäätään eli kerryttämällä liikevaihtoa, jota ei syntyisi esim. suoramyynnissä.

Voi myös olla, että suoramyynnin aloituskustannukset olisivat niin korkeat, että myyntiorganisaatio kannattaa pitää elossa, vaikka valmistajalla olisi kyky myydä suoraan/netissä. Tulee mieleen, että mitenköhän huoltopuoli toimisi, jos autovalmistaja päättäisi vetää kaiken myynnin itselleen? Voisi muutama liike vetää herneen nenään ja vaihtaa toiseen merkkiin myös huollon. Toisaalta, sähköautojen huoltobisnes ei vaikuta kovin hyvälle vs. polttikset.

Teslalla ei ole historiallisia rasitteita, niin liiketoimintaa tehty eri tavalla.
 
Ei ne nettimyynnitkään, koeajojärjestelyt sun muut itsekseen pyöri. Vaihtoautot tukee perinteistä pyöritystä. Noinkohan se ero sitten lopussa kovinkaan merkittävä olisi, jos Teslan palvelutaso esim. huollossa tulisi vertailukelpoiselle tasolle muiden merkkien kanssa.
 
Ei ne nettimyynnitkään, koeajojärjestelyt sun muut itsekseen pyöri. Vaihtoautot tukee perinteistä pyöritystä. Noinkohan se ero sitten lopussa kovinkaan merkittävä olisi, jos Teslan palvelutaso esim. huollossa tulisi vertailukelpoiselle tasolle muiden merkkien kanssa.
Teslalla ei olisi ongelmia huollon kanssa jos saisivat tai tekisivät jotain QAta autoille. Sen takiahan siellä jonoa on kun joku osa ei toimi, osia puuttuu tai pellit väpättää.
 
Ei ne nettimyynnitkään, koeajojärjestelyt sun muut itsekseen pyöri. Vaihtoautot tukee perinteistä pyöritystä. Noinkohan se ero sitten lopussa kovinkaan merkittävä olisi, jos Teslan palvelutaso esim. huollossa tulisi vertailukelpoiselle tasolle muiden merkkien kanssa.
Ei pyöri ei. Kuitenkin henkilökunnan määrä lienee selvästi pienempi. Pelkästää toimipaikkojen vähyys johtaa siihen.

Huollon osalta tilanne on minusta mielenkiintoinen. Sähköautot tarvitsevat kovin vähän huoltoa (varsinkin, jos QA kunnossa), joten huoltoverkostoa ei kannattane ajatella polttisperusteisesti. Pikkukorjaukset tekee auton luo tuleva huoltomies. Homman pitää silti toimia ja huoltoon pääsy jouhevaa ja vaivatonta. Mikään kk odotusaika ja 400km matka huoltoon ei ole sitä. Veikkaan, että Teslalla ei tule tulevaisuudessa olemaan laajaa huoltoverkostoa, vaan <10 huoltamoa koko Suomessa. Sillä palvelee 90% asiakkaista alle 50km etäisyydellä.
 
Ei pyöri ei. Kuitenkin henkilökunnan määrä lienee selvästi pienempi. Pelkästää toimipaikkojen vähyys johtaa siihen.
Yksittäisen toimipisteen näkökulmasta tarkasteltuna uuden myyntiin saattaa olla laskennallisesti jopa Teslaa vähemmän väkeä nenää kaivamassa myynnin tukitoiminnoissa, kun työpanosta saadaan käytettyä muuhunkin kuin uusien myyntiin. Toimipisteiden lukumäärä on haastava kysymys, miten vertaa tahoihin joka myy puolta tusinaa automerkkiä ja paria kymmentä eri mallia.
 
Ei tuo Teslan mallikaan ihan täydellinen ole ja tuntui tammikuun hinnanpudotusten jälkeen olevan aikalailla mielensäpahoittajia liikenteessä.

Kyllä muakin vituttais jos olisin vuonna -22 ostanut teslan +50k€ ja -23 samaa autoa saa 42k€

:srofl:
 
Ei pyöri ei. Kuitenkin henkilökunnan määrä lienee selvästi pienempi. Pelkästää toimipaikkojen vähyys johtaa siihen.

Huollon osalta tilanne on minusta mielenkiintoinen. Sähköautot tarvitsevat kovin vähän huoltoa (varsinkin, jos QA kunnossa), joten huoltoverkostoa ei kannattane ajatella polttisperusteisesti. Pikkukorjaukset tekee auton luo tuleva huoltomies. Homman pitää silti toimia ja huoltoon pääsy jouhevaa ja vaivatonta. Mikään kk odotusaika ja 400km matka huoltoon ei ole sitä. Veikkaan, että Teslalla ei tule tulevaisuudessa olemaan laajaa huoltoverkostoa, vaan <10 huoltamoa koko Suomessa. Sillä palvelee 90% asiakkaista alle 50km etäisyydellä.
Teslalla on 5.4milj. asukkaan Norjassa 22 huoltopistettä. Toki siellä Tesloja on paljon mutta kyllä niitä huoltopisteitä on teslakin joutunut avaamaan vaikka autoissa ei määräaikaishuoltoja olisikaan. Ruotsissa huoltopisteitä on 8 ja Tanskassakin 6. Minkä takia suomessa on vain 2, on vaikea lähteä arvailemaan.
 
Teslalla taitaa kesällä avautua Oulu ja oliko Turku kans mitkä ovat jo "pystyssä". Oulussa ainakin jotain huoltoja jo tehdään.
 
Teslalla taitaa kesällä avautua Oulu ja oliko Turku kans mitkä ovat jo "pystyssä". Oulussa ainakin jotain huoltoja jo tehdään.
Varmaa rangerit jotka heittäneet keikkaa siellä päin. Suomessa niin kova pula huoltohenkilöstöstä että Norjasta asti on tullut rangerit tekemään korjauksia pohjois-suomen tesloihin. Kesällä pitäisi tulla oikea huolto ja myyntipiste ouluun että turkuun: Ouluun suunnitellaan uutta Tesla Centeriä – toimipisteen on tarkoitus avautua Limingantullissa ensi keväänä


Kätevä kartta josta voi katella Teslan superien sijanteja ja myynti/huolto pisteitä.
 
Lataako/esilämmittääkö Tesla aina kaikista kolmesta vaiheesta yhtäpaljon?

Tarkotus olisi laittaa Teslan oma laturi, ja mitata paljonko energiaa siitä läpi kulkee. Yhden vaiheen mittaamiseen olisi ylimääräinen Shelly EM hyllyllä, mutta tuleeko siitä oikea arvo jos sen vaan kertoo kolmella?
 
Panokset kovenee kvartaalin loppua kohden: Vastaanota autosi 31. maaliskuuta 2023 mennessä ja hyödy 5 000 km ilmaisesta Supercharging-latauksesta.

Vähän kahden vaiheilla painaisko tilausnappulaa uuden karvalakkikolmosen kohdalla, vai tekiskö kaupat kuitenkin 2021 käytetystä, jossa parit vanteet, renkaat ja tietty se koukku !
 
Panokset kovenee kvartaalin loppua kohden: Vastaanota autosi 31. maaliskuuta 2023 mennessä ja hyödy 5 000 km ilmaisesta Supercharging-latauksesta.
Jahas. Vastaanotin autoni reilu pari viikkoa sitten. Pitääpäs ruveta pommittamaan sinne suuntaan, että itsekin voisin haluta noi lataukset tililleni.
 
Panokset kovenee kvartaalin loppua kohden: Vastaanota autosi 31. maaliskuuta 2023 mennessä ja hyödy 5 000 km ilmaisesta Supercharging-latauksesta.

Vähän kahden vaiheilla painaisko tilausnappulaa uuden karvalakkikolmosen kohdalla, vai tekiskö kaupat kuitenkin 2021 käytetystä, jossa parit vanteet, renkaat ja tietty se koukku !
Missä tämä lukee? Itselläni vasta viikko vastaan otosta niin voisi vielä palauttaakkin auton mutta ei varmaan uutta ehtisi saamaan tällä viikolla noilla ilmaisilla kilometreillä.
 
Viimeksi muokattu:
Panokset kovenee kvartaalin loppua kohden: Vastaanota autosi 31. maaliskuuta 2023 mennessä ja hyödy 5 000 km ilmaisesta Supercharging-latauksesta.

SC-krediittien kanssa kannattaa varautua siihen, että niillä on vuoden voimassaolo. Näin ainakin referral-ohjelman aikoina, kun se oli vielä olemassa.
 
1679903192014.png
 
Mikähän idea Tekniikan Maailmalla on "viedä sähköautot radalle" ja jättää Teslat kokonaan pois? Tekniikan Maailma

Mukaan on sopinut kuitenkin skooda viidellä eri badgella - kiinnostaa kiviäkin.
 
Näköjään krediittejä saa myös ne keillä on jo tesla ja suosittelet jonkun ostamaan uuden teslan.
7C73065D-401A-416D-86F9-6499B6A0030F.png
EE61737F-025E-49E1-AB4C-9E28FEB52F6D.png
 
Mikähän idea Tekniikan Maailmalla on "viedä sähköautot radalle" ja jättää Teslat kokonaan pois? Tekniikan Maailma

Mukaan on sopinut kuitenkin skooda viidellä eri badgella - kiinnostaa kiviäkin.
Muistan tuon testin kun se ilmestyi. Vi&¤ti kuin pientä oravaa kuin luin sitä. Olin silloin odottelemassa Cupra Bornia saapuvaksi. Olin siinä uskossa että olin tilannut sellaisen "hot hatchin", mutta kaikki "lestaadiolaismallitkin" näytti menevän radalla ohi...
Luojan kiitos VAGina ei saanut toimittaneen sitä autoa lähellekkään ajoissa ja vaihdoin sen tammikuussa Model Y LR tilaukseen. Nyt Y alla ja tilattu Cupra ei ole vieläkään saapunut jälleenmyyjälle...
 
Jos Jenkkilässä 10k mailia ilmaista on 4000 kWh ja 0.26$ kWh hinnalla arvoksi tulee noin 1000$. 5k km tulee siis varsin vaatimaton rahallinen hyöty.
 
Missä tämä lukee? Itselläni vasta viikko vastaan otosta niin voisi vielä palauttaakkin auton mutta ei varmaan uutta ehtisi saamaan tällä viikolla noilla ilmaisilla kilometreillä.

Ainakin tuossa varastomallien selailussa näkyy pienellä ruudun yläosassa.
 
Vähän tuohon parin päivän takaiseen keskusteluun, itseä mietityttää:

1. Y:n korroosioherkkyys alahelman muovien alla ja muuallakin?
2. Nykymallit ”välimalleja” just nyt tuotantoon menevien S,X, 3 ja ehkä Y suhteen.
3. Onko järkevä käyttöauto henkilölle jota auton kanssa pelautuminen ei yhtään kiinosta? Eli autossa pitää olla ominaisuuksina neliveto ja tilaa, mutta toiminta pitäisi olla ennustettava kelissä kuin kelissä.
4. Y:n ajettavuus vaikeissa talvioloissa lienee aika kaukana kilpailijoista. Ajaminen on vähintäinkin epämukavaa ja jopa vaarallista.

Katselen tätä siis siitä vinkkelistä että auto ostetaan omalla rahalla, sillä ajetaan 15-20tkm vuodessa ja sitä pidetään 10 vuotta. Siksi jopa bz4x/Solterra on harkinnassa Y:n sijaan.
 
- Jos epäilyttää, tee ruostesuojaus esim Dinotrol.
- Aina ollaan välimallissa, "normaali" mallikierto automallilla oli ennen sähköautoja noin 7v. Viidessä vuodessa nää romut, merkistä riippumatta kehittyy aina vaan valtavasti. Kokemusta neljän vuosikymmenen kalustosta.
- Ihan ok. Jos älypuhelin on arkinen kapistus, Teslasta tulee vaan sen jatke. Ei sillä oo pakko pelata, voi vaan puhua ja soittaa, mutta siihen kätkeytyy paljon, paljon muutakin. Riippuu kuinka syvälle haluat. Tälläiselle "jälkiboomerille" riittää kun kävelet autotalliin, nyppäät ovenkahvasta, laitat vyön kiinni, painat jarrua, tuuppaat vaihdeviiksestä ylöspäin ja peruutat ulos. Humppa soi ja lämmityslaite humisee samalla kun tunnet, että ratti ja perse alkaa lämpiämään.
- Jaa? Ehkä se routaheitoissa nyökkii pitkittäisakselin mukaisesti enemmän kuin bemarin farkku, mutta tuollaiseksi korkeammaksi perstapiksi pyörillä ihan... 3/5 ehkä, ei se urheiluauto ole, vaikka kulkeekin kuten ne.

Käy koeajamassa ja funtsit itse. Ei tää täydellinen varmaankaan ole, mutta noiden BMW/Jag/MB vertauksien sijaan sanoisin, että tää on 2020-luvun Buick. Tai RAV-4. Massojen (uusi) kulkine, uuteen sähköiseen maailmaan. Turvallinen, tehokas, hyvin varusteltu, mut ei mikään Rolls-Royce nyt herranjestas sentään. "Uusi Buick, Buickin tilalle. Sisältää kaiken tarpeellisen ja enemmänkin, kohtuulliseen hintaan, arjen luksus."
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jaa? Ehkä se routaheitoissa nyökkii pitkittäisakselin mukaisesti enemmän kuin bemarin farkku, mutta tuollaiseksi korkeammaksi perstapiksi pyörillä ihan... 3/5 ehkä, ei se urheiluauto ole, vaikka kulkeekin kuten ne.
Ehkä @moti tarkoitti vaarallisella käytöksellä TM:nkin viime vuoden talvitestissä toteamaa käytöstä eli vakkari hyppii pois päältä useammin ja "ilman syytä" verrattuna muihin merkkeihin. Ja tämä korostuu, kun regen jarruttaa heti voimakkaasti, myös takapyörillä. Mutta eikös tähän ja moneen muuhunkin testissä ilmenneeseen ongelmaan ole jo tullut päivitystä, eikä toiminta siis enää ole niin vikuroivaa talvella?

Toki vielä on jäljellä ilmastoinnin sekoilut automaatilla ja vähintään joillain yksilöillä lämmitystehon puute liikkeessä, mutta näihinkin taitaa auttaa manuualisäädöt ja keulan läppien putsaus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 401
Viestejä
4 555 223
Jäsenet
74 962
Uusin jäsen
Kurk1nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom