Sananen hinnoittelusta ja tinkimisestä.
Ihan aluksi on aloitettava sillä, että ostajia on erilaisia. Joillekin itse ostotapahtuma tai vaikka mahdollisimman halvalla ostaminen on nautinto. Jotkut ei taas siitä pidä. Joidenkin on taas pakko yrittää ostaa mahdollisimman halvalla taloudellisen tilanteen takia. Nyt puhutaan uusien autojen ostaamisesta. Käytettyihin autoihin liittyy vahvasti subjektiivisia arvioita, jolloin tinkimisvaraa yleensä on ostajasta (ja myyjästä) riippuen vähän tai voimakkaasti.
Teslan ns. kiinteä hinnoittelu on poikkeava toimintatapa uusien autojen kaupassa. Kun hinta on kiinteä eikä neuvoteltavissa, luo se vertailukelpoisuutta, mutta ei mahdollista asiakkaan suuntaan tapauskohtaista hintajoustoa (vaikkapa vähäisen myynnin takia) vaan se on Teslan käsissä. Vielä kimurantimmaksi asian tekee, että hinta päätetään tosi korkealla eli todennäköisesti Suomenkin maaorganisaatio (tai jopa euroopan) saa luvut valmiina, kun hintoja muutetaan.
No, mitä kuluttaja voi kiinteästä hinnoittelusta hyötyä? Läpinäkyvyys tulee itselläni mieleen. Ei tarvitse laitella useille jälleenmyyjille tarjouspyyntöjä, tehdä useita tarjouskierroksia ja vääntää huolella saadakseen rajahinnan, jolla auto vielä irtoaa. Tiedät hinnan ja joko ostat tai et. Energia käytetään muihin asioihin. Jos kaikilla automyyjillä olisi kiinteät hinnat, laajan automäärän vertailu tapahtuisi helpommin.
Toisaalta Teslan kiinteä hinnoittelu (ja vähäiset variaatiot sutomalleissa) helpottaa käytettyjen arviointia suhteessa uuteen ostajan kannalta.
Negatiivisena puolena on ehdottomasti, että ahkera ostaja ei saa vaivalleen palkkiota vaan laiska ostaja pystyy hankkimaan auton samaan rahaan. Voi tosin käydä niin, että jos ahkerat ostajat kokevat auton liian kalliiksi ja myyjä ei tule hinnassa vastaan, niin myynti laskee ja kohta todennäköisesti hinnatkin.
Raadollinen asia kiinteässä hinnoittelussa on, että hintamuutokset tulevat esille läpinäkyvästi. On ne sitten Teslan tarjousautoja tai koko malliston alennuksia. Muilla merkeillä ne jää todennäköisesti piiloon, kun ovh on sama, mutta myynnin edistämiseksi onkin tiskin alla tai päällä tarjoushintaista myynninkohotus-editionia. Kyllä ottaisi minuakin päähän, jos olen juuri ostanut tai myymässä Teslaa ja hinta laskisi reippaasti.
Teslan kiinteiden hintojen muutoksia en yleisesti pitäisi ongelmana kuluttajalle. Ihan sama juttu kuin mitä muut myyjät tekevät kysynnän mukaan. Välillä saa alennuksia, korkotarjouksia, talvirenkaat ja välillä hinta on tosi tiukka. Kuramatot saattaa saada kaupan päälle. Tesla näyttää vaan asian avoimesti. Eri asia on tämä viimeisin Teslan tosi suuri hintamuutos, joka koetteli aiemmin Teslan ostaneita ja toi epäluottamusta taloudellisesti ison hankinnan tekemiseen.
Nettiautojen jne myötä käytettyjen kauppaankin on tullut paljon läpinäkyvyyttä ja yhtään yleisemmissä automalleissa on kovin vähän tinkivaraa ainakin nettiauton halvimman neljänneksen osalta. Onko tämä kuluttajalle etu vai haitta? Varmaan isolle joukolle kyllä, mutta ahkerimmille ei.
Autokaupassa kannattaa aina muistaa, että joku muu osti saman auton kuitenkin halvemmalla tai vähintään ensi viikolla. Lisäksi ei kannata viehättyä alennuksista vaan kauppakirjassa olevasta hinnasta.
Edit: ja isossa kuvassa Teslalle lienee fiksuinta pitää kiinteää maakohtaista hinnoittelua. Jää satastenkin tinkimiset pois.