Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ajamalla Kaliforniassa? Onhan se jo nähty, ettei ratkaisuissa tunnu kiinnostavan kaikkialla toimiva versio ja Suomen olosuhteisiin nähden tehdään aivan typeriä toteutuksia, jotka on käyttökelvottomia suurimman osan ajasta.
Tää on sinänsä jännä, että eikö nämä pienet ja sohjoiset pohjoismaat mihin mekin kuulumme ole Teslan myynneissä helposti top 10 maita?
 
Tää on sinänsä jännä, että eikö nämä pienet ja sohjoiset pohjoismaat mihin mekin kuulumme ole Teslan myynneissä helposti top 10 maita?
Tesla valmisti melkein 1,4 miljoonaa autoa viime vuonna, Suomessa rekisteröitiin n. 1100 kpl, mistä varmaan suurin osa lienee tuontiautoja (mutu), niin aika moisella agendalla saa katsoa, että top kymppiin päästäisiin.

Toki Tesla ei julkista maakohtaisia myyntejä niin siltä osalta mennään mutulla, mutta ihan näin maalaisjärjellä.
 
Tesla valmisti melkein 1,4 miljoonaa autoa viime vuonna, Suomessa rekisteröitiin n. 1100 kpl, mistä varmaan suurin osa lienee tuontiautoja (mutu), niin aika moisella agendalla saa katsoa, että top kymppiin päästäisiin.

Toki Tesla ei julkista maakohtaisia myyntejä niin siltä osalta mennään mutulla, mutta ihan näin maalaisjärjellä.
Joo ehkä näin. Ruotsi ja Norja taitaa kuitenkin keikkua aika korkealla. Ainakin sen verran korkealla, että luulisi olevan motivaatiota miettiä talviominaisuuksia.
 
Koska kovasti oli sitä perustelua että LR akun koon takia, niin Model Y LR ei oikein ole järkevä vaihtoehto. Vai vaihtuuko tämäkin peruste sitten aina lennosta kun keksitään jokin uusi peruste "mutta kun koukku!" (olisi kiva saada statistiikkaa kuinka usein keskimäärin koukkuakaan käytetään, tuleekohan edes yhtä päivää vuodessa suomalaisille).

Statistiikat varmasti mielenkiintoisia sinänsä, mutta ei niillä hirveästi vaikutusta mahda olla suuntaan tai toiseen. Jos se ostaja kokee sen koukun tarvivansa, niin kynnyskysymyshän siitä sitten tulee. Sama homma rangen kanssa, jos sen kokee tarvivansa (mutta oikeasti pärjäis pienemmälläkin) niin kauppaan se auto jää :).

Mulla on haussa awd automaatti, ja tällä hetkellä nuo on kynnyskysymyksiä molemmat. Eihän kumpaakaan tälleen kaupungin kupeessa asuvana ei-metsäintoilijana oikeasti pakosti tarvi... mutta niin se toimii :).

Mitä noita järkevyyksiä kommentoin, että kolmosessa ei kauheasti ole järkeä, niin se koski uutta kolmosta ja lähinnä sen hintansa puolesta. Käytettynä kolmonen voisi järkevä hintansa puolesta, jos vaan uskaltaa käytetyn pommin ostaa eikä koe noita uudempien mukana tulleita päivityksiä pakollisiksi. Vaikiaa on :).
 
Toki ihan samanlaista lumisohjoa löytyy myös Teslan kotimarkkinoilta Yhdysvalloista ja Kanadasta, eli siinä mielessä talviominaisuuksiin olisi luontevaa panostaa.

Toki sama ongelma takakameran likaisuuden osalta on ollut jokaisessa ajamassani sähköautossa Polestarista Kian kautta Mach-E:hen.
 
Toki sama ongelma takakameran likaisuuden osalta on ollut jokaisessa ajamassani sähköautossa Polestarista Kian kautta Mach-E:hen.

Niistä tosin löytyy premium-ominaisuutena parkkitutkat, jotka toimivat kuraisenakin. Vähän kuin Nissan Micrassa. ID4:sta löytyy pesuri, ID3:ssa taitaa kääntyä sinne logon sisään ja olla turvassa. Niistäkin tosin taitaa löytyä sensorit lisäksi.

Eli Teslan kaltaista ongelmaa noissa yhdessäkään ei ole.
 
Eli Teslan kaltaista ongelmaa noissa yhdessäkään ei ole.
No ei, mutta on sitten myös hintaakin enemmän vaikkapa ID4:ssa. Ja siitä puuttuu sitten parista ekasta varustepaketista vaikkapa sähköinen takaluukku ja sähkösäätöiset istuimet. Että kyllä sielläkin osataan rahaa säästää pakollisista varusteista.

Näiden välillä on sitten jokaisen oma valinta, että mikä itselleen on tärkeää. Itse ottaisin teslan volkkarin sijaan viis kertaa viidestä.
 
Joo ehkä näin. Ruotsi ja Norja taitaa kuitenkin keikkua aika korkealla. Ainakin sen verran korkealla, että luulisi olevan motivaatiota miettiä talviominaisuuksia.
Asukaslukuun nähden joo mutta muuten ei. Norjassa myytiin n. 20k teslaa ja ruotsissa reilu 6k viime vuonna.
 
Asukaslukuun nähden joo mutta muuten ei. Norjassa myytiin n. 20k teslaa ja ruotsissa reilu 6k viime vuonna.
No mikäs se järjestys sitten on? Jenkit, kiina, kanada, englanti, saksa? Eikö sitten luulisi jo kohta tulevan norjaa ja ruotsia.
 
No ei, mutta on sitten myös hintaakin enemmän vaikkapa ID4:ssa. Ja siitä puuttuu sitten parista ekasta varustepaketista vaikkapa sähköinen takaluukku ja sähkösäätöiset istuimet. Että kyllä sielläkin osataan rahaa säästää pakollisista varusteista.

Siihen saa rahalla ne ominaisuudet joita arvostat. Teslaan ei saa noita toimivia osia edes halutessaan. Se, kuten moni muu asia näkyy tässä pirkka-autossa. Vai onkohan se jo Rainbow tasoa? Kuten itsekin totesit, se kilpailee hinnalla ja silloin pitää ymmärtää että monesta asiasta joutuu tinkimään.
 
No mikäs se järjestys sitten on? Jenkit, kiina, kanada, englanti, saksa? Eikö sitten luulisi jo kohta tulevan norjaa ja ruotsia.

Varmasti moni muukin maa, joita et tullut ajatelleeksi. Euroopassakin Ranska, Espanja, etc menee Norjasta ohi Teslan myynneissä. Eiköhän maailmasta löydy monta muutakin valtiota vielä (Australiat ja vastaavat kenties).
 
Siihen saa rahalla ne ominaisuudet joita arvostat. Teslaan ei saa noita toimivia osia edes halutessaan. Se, kuten moni muu asia näkyy tässä pirkka-autossa. Vai onkohan se jo Rainbow tasoa? Kuten itsekin totesit, se kilpailee hinnalla ja silloin pitää ymmärtää että monesta asiasta joutuu tinkimään.
Mutta jos nyt vertaa tesla y vastaan id4, niin onko siinä ”karvalakki” teslassa mitään muuta kuin nämä parkkitutkat, mitkä puuttuvat verrattuna volkkariin? Vaikka siis siihen ruksittaisi kaikki mitä saa? Ja näin ollen hinta olisi ehkä 10-15k€ korkeampi kuin teslalla.
 
Varmasti moni muukin maa, joita et tullut ajatelleeksi. Euroopassakin Ranska, Espanja, etc menee Norjasta ohi Teslan myynneissä. Eiköhän maailmasta löydy monta muutakin valtiota vielä (Australiat ja vastaavat kenties).
Mutta aika lähellä vielä näidenkin jälkeen on sitä top10, mistä itse puhuin.
 
Mutta jos nyt vertaa tesla y vastaan id4, niin onko siinä ”karvalakki” teslassa mitään muuta kuin nämä parkkitutkat, mitkä puuttuvat verrattuna volkkariin? Vaikka siis siihen ruksittaisi kaikki mitä saa? Ja näin ollen hinta olisi ehkä 10-15k€ korkeampi kuin teslalla.
No esimerkiksi paras varuste eli hud mitä ilman en kyllä enää autoa ostaisi. Itselle tämä oli ehkä isoin syy miksi tesla jäi kauppaan.
 
Mutta jos nyt vertaa tesla y vastaan id4, niin onko siinä ”karvalakki” teslassa mitään muuta kuin nämä parkkitutkat, mitkä puuttuvat verrattuna volkkariin? Vaikka siis siihen ruksittaisi kaikki mitä saa? Ja näin ollen hinta olisi ehkä 10-15k€ korkeampi kuin teslalla.
-Kunnolliset ergo-penkit reisituen säädöllä
-Erinomaiset Matrix-ajovalot
-Toimivat 360-view kamerat
-HUD
-Mittarinäyttö
-Langaton AA ja Apple Carplay
-Panoraamaikkuna suoja
-Tuulilasinlämmitin (?)
-Toimiva sadetunnistin
-Karmilliset ikkunat --> ei rämisevä oven sulkuääni

Varmaan on jotain muutakin, mutta nuo tuli ensimmäisenä mieleen.
 
Mutta jos nyt vertaa tesla y vastaan id4, niin onko siinä ”karvalakki” teslassa mitään muuta kuin nämä parkkitutkat, mitkä puuttuvat verrattuna volkkariin? Vaikka siis siihen ruksittaisi kaikki mitä saa? Ja näin ollen hinta olisi ehkä 10-15k€ korkeampi kuin teslalla.

No parkkitutkista tulikin jo maininta (sehän nyt on jo vakiovaruste tietysti, kuten myös sadesensori - ei niitä tarvitse ruksia). HUD ehdottomasti olisi Model Y:hyn tarvittava, samoin ottaisin ehdottomasti matrix LEDit. Nuo jo siis pelkästään ns. turvalliseen ajamiseen. Moni varmasti tykkää progressiivisesta ohjauksesta, mutta ehkä se olisi Model S/X:n kanssa vielä tarpeellisempi.

Itse ottaisin toki erilaiset penkkimateriaalit ja penkit.
 
-Kunnolliset ergo-penkit reisituen säädöllä
-Erinomaiset Matrix-ajovalot
-Toimivat 360-view kamerat
-HUD
-Mittarinäyttö
-Langaton AA ja Apple Carplay
-Panoraamaikkuna suoja
-Tuulilasinlämmitin (?)
-Toimiva sadetunnistin
-Karmilliset ikkunat --> ei rämisevä oven sulkuääni

Varmaan on jotain muutakin, mutta nuo tuli ensimmäisenä mieleen.
Noista HUD ja 360 kamera olisi mukavat lisät kyllä teslaan. Muuten en osaisi listalla olevia varusteita edes kaivata. Mutta mekaaniset penkkien säädöt ja takaluukun avaus ei kyllä enää itselleni mene läpi 50k€ autossa.
 
Nyt en kyllä ymmärrä miten joku puskurikamera voi pysyä puhtaana? Siinä on kuraa, vettä, pölyä, hyttysiä, lunta, jäätä, yms riippuen vuodenajasta.
Kameroissa pitäisi olla joku pesuri ja lämmitys vähintäänkin. Joissainhan on niitä että kääntyvät piiloon? Mutta tuo on tietysti huono jos takakamera on piilossa samalla kun joku ajaa perään kun pitäisi saada tuo videolle jne. Eli jos kamerat ovat niin kyllä niiden mielestäni pitäisi kuvata koko ajan että saisi niistä suurimmman hyödyn.
 
-Kunnolliset ergo-penkit reisituen säädöllä
-Erinomaiset Matrix-ajovalot
-Toimivat 360-view kamerat
-HUD
-Mittarinäyttö
-Langaton AA ja Apple Carplay
-Karmilliset ikkunat --> ei rämisevä oven sulkuääni

Varmaan on jotain muutakin, mutta nuo tuli ensimmäisenä mieleen.
No esimerkiksi tulisi mieleen ettei sitä keskilämiskää voi kai pimeällä pimentää tai kaikki toiminnot on hukassa.
Kun on iän puolesta huono hämäränäkö ja harmaakaihin kanssa ei ohjaamossa saisi hajavaloa olla.
Himmennetty mittaristo nappuloineen on hyvä.

Parkkitutka on hyvä, tosin takana on varsinkin rospuuttoaikaan puoli senttiä kuraa kun käy kylillä.
Kamerasta nyt ei näkisi ilman pesuria mitään mutta ei ne tutkatkaan paljoa kuraa siedä.
 
Noista HUD ja 360 kamera olisi mukavat lisät kyllä teslaan. Muuten en osaisi listalla olevia varusteita edes kaivata. Mutta mekaaniset penkkien säädöt ja takaluukun avaus ei kyllä enää itselleni mene läpi 50k€ autossa.
Paljon tärkeämpää on penkin ergonomia kuin se miten se kiskoilla liikkuu. Toki jokainen painottaa niitä asioita, että saa oman suosikkinsa voittajaksi.
Jos puhutaan 50k€ autosta niin samoin niistä olettaisi löytyvän toimiva sadetunnistin ja laadukas oven sulkuääni.
 
Jos puhutaan 50k€ autosta niin samoin niistä olettaisi löytyvän toimiva sadetunnistin ja laadukas oven sulkuääni.
Totta tämäkin. Ehkä voidaan todeta, että sähköauto kuin sähköauto tuossa hintaluokassa niin ainakin tällä hetkellä joutuu vielä tehdä tiettyjä kompromisseja. Varmasti myös vielä vuosia eteenpäin. Omasta mielestä silti tesla tuo tällä hetkellä parhaan paketin tuohon 50 kilon hintaluokkaan.
 
Parkkitutka on hyvä, tosin takana on varsinkin rospuuttoaikaan puoli senttiä kuraa kun käy kylillä.
Kamerasta nyt ei näkisi ilman pesuria mitään mutta ei ne tutkatkaan paljoa kuraa siedä.
Oman kokemukseni mukaan tutkat eivät ole kurasta moksiskaan, mutta ehkei sitten ole ollut riittävän paksua kerrosta päällä. Joka tapauksessa varmasti ne tutkat sietävät kuraa paremmin, kuin kamera.

Takapotkuissa LFP akku jonka voi latailla vaikka joka päivä 100%. Mielestäni erittäin hyvä kun on näin.
Joo eipä tuo ero rangessa taida olla mikään hirvittävä LR vs RWD, jos ottaa huomioon LR80% akulla ja RWD100%.
Toki on pitkiä matkoja ajatellen hyvä, että LFP kestää paremmin lataamista täyteen asti. Mutta sitten taas oikeasti pitkillä matkoilla, kun joutuu tekemään välilatauksen, niin LR pääsee nopeammin jatkamaan. Koska SR:n latausnopeus on hyvin hidas täyteen ladatessa. Eli matkalla on sitten kuitenkin käytössä vain se 80% rangesta, kuten LR:n kanssakin.

Ja toisaalta kyllä sen LR:n voi täyteen ennen matkaa ladata, ei se sentään kerrasta hajoa. Mistä päästään siihen, että arkiajoissa ei ole mitään väliä onko SR:n akku täynnä vai LR:n 80%, koska molemmat riittää paremmin kuin hyvin. Ja ennen pitkää matkaa taas molemmat voi ihan hyvin ladata täyteen. Oikeastaan vain tilanteessa, jossa arkiajot sattuvat olemaan juuri niin pitkät, että akku pitäisi ladata aina täyteen, voi LFP akullinen auto olla fiksumpi. Mutta aika harvinainen taitaa olla niin pitkä arkiajo.

Tämä siis vaan omaa pohdintaa, mutta oma valinta osuisi kyllä edelleen LR:n ihan jo nelivedon ja paremman talvikäytön takia. Lisätehot ei todellakaan haittaa myöskään.
 
Samaa olen itsekkin tuumaillut. Mielestäni auton voimalinja ja sen toimivuus on kuitenkin tärkeämpi kuin joku lisävaruste, valitaan nyt vaikka tuo hud tai aidot nahkapenkit tai parkkitutkat.
Toki kun on tottunut johonkin varusteeseen, onhan se hankala siitä luopua.
Mutta sehän on hyvä että eri ihmiset painottavat eri asioita, muutenhan maailmassa olisi vain yksi autovalmistaja. Tai kaikki tekisivät vain samanlaisia autoja.

Mutta itse pidän voimalinjaa tärkeimpänä, otetaan vaikka ajatusleikki siirtäen ominaisuudet polttisten puolelle.
Jos ajatellaan että MYLR olisi vaikka polttis ja kuluttaisi kesällä 5ltr/100 ja talvella sitten 6-7ltr/100. Ja tehoa olisi 200hp. Semmonen perus perheauto.

Otetaanpa joku kilpailija, vaikka skoda enyaq. Jos voimalinja erot verrattaisiin niin silloin skoda kuluttaisi kesällä 7ltr/100 ja talvella 10-15ltr/100 ja tehoa semmonen rapia 120hp.
Ja maksaisi 10ke enemmin. Ottaisinko sellaisen? En.

Ja huom.. noi lukemat on vedetty ihan hatusta, ei laskettu mitenkään. Puhdasta mutua. Kuten suurin osa täällä... ja mielipidettä
 
Eikö tää olekaan tesla-only feature? Yrittääkö ne volsutkin rekan alle?
Ainakaan ID4 ei ole kertaakaan tuollaista yrittänyt tehdä. Siinä on varsin toimiva kaista-avustin poislukien pahimmat talvikelit tai tietyömaa-alueet, joilloin se tahtoo kaitsea vähän väärissä paikoissa, mutta ei silloinkaan vaarallisesti.
 
Ainakaan ID4 ei ole kertaakaan tuollaista yrittänyt tehdä. Siinä on varsin toimiva kaista-avustin poislukien pahimmat talvikelit tai tietyömaa-alueet, joilloin se tahtoo kaitsea vähän väärissä paikoissa, mutta ei silloinkaan vaarallisesti.
Eikös tuo nyt ole ihan sama asia. Kaikki kaistavahdit on ajamissani autoissa välillä luulleet tiessä olevaa heijastusta tai jotain jälkeä kaistaviivaksi ja tehneet korjausliikkeitä.
Se on sitten ihan tuurissa, onko niitä sattunut rekan tullessa vastaan, tai vaan ihan yksin suoralla tiellä.
 
Puhelinavainta ja sentryä ei saa edes rahalla siihen. Tai nopeampaa latausta. Tai akun esilämmitystä. Tai toimivaa softaa. Tai kaista-avustinta joka ei yritä ajattaa rekan alle.
Mikä on toimiva softa? Teslan UI on aika sekainen nykyään erinäisten ominaisuuksien takia ja todella paljon bugeja.
 
Eikös tuo nyt ole ihan sama asia. Kaikki kaistavahdit on ajamissani autoissa välillä luulleet tiessä olevaa heijastusta tai jotain jälkeä kaistaviivaksi ja tehneet korjausliikkeitä.
Se on sitten ihan tuurissa, onko niitä sattunut rekan tullessa vastaan, tai vaan ihan yksin suoralla tiellä.
No ei se nyt ihan sama asia ole. Ihan riippuu kuinka agressiivisesti se kaistavahti puuttuu peliin ja kuinka voimalla se yrittää väntää suuntaan tai toiseen. Myös siinä on eroa millaisissa paikoissa se niin yrittää tehdä. ID4:ssa se kaistavahti toimii hyvin eikä sen toiminta aiheuta vaaratilanteita eikä sen käytös ärsytä. Esimerkkinä taas Miissä kaistavahti saattaa reagoida paljon oudommissa paikoissa ja jopa yrittää ajaa kohti liikenteenjakajaa. Tämmöisiä ei ole tullut ID4:lla vastaan.
 
Alkaa olemaan noita merkkejä ilmassa aika paljon, että 1.3 alkaen toimitetaan "Highland" versiota Model 3:sta.
 
Alkaa olemaan noita merkkejä ilmassa aika paljon, että 1.3 alkaen toimitetaan "Highland" versiota Model 3:sta.
Ja varmaan ainakin S/X malleja uudella HW4 raudalla. Mielenkiinnolla odottelen 1.3. Saa nähdä miten Y mallin päivitykset. Tavallaan haluaisin auton heti, mutta jos kohta tulee uusilla ominaisuuksilla niin varmaan vaikuttaa todella merkittävästi jälleenmyyntiarvoon jne. joten parempi varmaan olisi laittaa jäitä hattuun ja odotella ennemmin. Toisaalta jos aina jää odottamaan jotain niin autoa ei saa koskaan...
 
Ajamalla Kaliforniassa? Onhan se jo nähty, ettei ratkaisuissa tunnu kiinnostavan kaikkialla toimiva versio ja Suomen olosuhteisiin nähden tehdään aivan typeriä toteutuksia, jotka on käyttökelvottomia suurimman osan ajasta.
Tää on sinänsä jännä, että eikö nämä pienet ja sohjoiset pohjoismaat mihin mekin kuulumme ole Teslan myynneissä helposti top 10 maita?
luulisi olevan motivaatiota miettiä talviominaisuuksia.
talviominaisuuksiin olisi luontevaa panostaa.
No, onhan Tesla tietysti talvisoveltuvuudeltaan aika kaukana perässä vaikka Volvoihin verrattuna, mutta aikamoista sanoa ettei talviominaisuuksia olisi huomioitu tai niihin ei olisi panostettu.

Jotain varmaan talviominaisuuksiksi laskettavia (model 3):
  • Penkinlämmitys kaikilla penkeillä
  • Ratinlämmitys
  • Lämpöpumppu
  • Parkkitutkien ja kameroiden lämmitys (tutkat vain vanhoissa, kuten tiedämme)
  • Latausluukun sulana pysymiseen on selvästi kiinnitetty huomiota (en tiedä miten se lämpenee, muttei ole koskaan jäässä)
  • Toimiva akun lämmönhallinta myös kylmissä olosuhteissa
  • Pyyhkijöiden lämmitys uusissa (ei tosin kommenttien perusteella toimi kovin kummoisesti)
  • Tehokas regen, joka kuitenkin (nykyisin) huomioi aivan erinomaisesti liukkaan kelin ja säätää regeniä sen mukaisesti. Vielä vuosi sitten tämä oli aika hazard liukkaalla.
  • Kulutusennuste, joka huomioi kelin vaikutuksen kulutukseen

Ja ne omassa käytössä havaitut heikkoudet
  • Jään aiheuttamat nitinät ja natinat (mm. lasikaton välissä)
  • Kosketusnäyttö ei toimi hanskat kädessä
  • Ovenkahvat, jotka todellisuudessa kuitenkin harvoin ongelma
  • Karmittomat ovet, jotka hieman yleisemmin ongelma (kun ikkuna ei jäätymisen takia laske halutusti). Tämä tietääkseni korjattu uusissa, joissa jäätyminen ei haittaa oven avautumista.
  • Led-valot, jotka eivät sulata itseään oikein millään
  • Likaiset kamerat ja ajovalot, koska ei pesureita
  • "Konepelti" ei sula, koska alla ei ole moottoria lämmittämässä sitä.
 
Täällä ollut monella konsensus, että Y parempi kuin 3 koska ”saa enemmän autoa” lähes samalla rahalla. Ja totta tuokin. Itse(kin) olin Y:stä innoissani hinnanlaskun jälkeen ja takavetoliisari oli enemmän kuin lähellä.

Mutta. Mittanauhan mukaan auto on rapiat 15cm leveämpi kuin nykyinen, ja kun parkkipaikka on ahtaahko siinä määrin että toisinaan nykyisenkin kanssa meinaa mennä kasetti jumiin, jos vieruskaveri(t) on ajanut autonsa silleen kivasti ruutuun, niin ei uskaltanut ottaa riskiä siitä että elämä käy auton kanssa liian ”ahtaaksi”. Auto itsessään ois kyllä ominaisuuksiltaan hyvä.

Siksi onkin M3 alkanut kiinnostaa. Tavaratilaa siinä litramitan mukaan kivasti, mutta sedan-kontti (luukku) on ahdas ja tavaratila on karkeasti kolmessa osassa (takakontti, takakontin ”syvennys” ja frunkki). Kun ei ole lemmikkejä, pisin perheenjäsen on reilu 170cm ja lapsiakin on yksi taapero joka ei tarvitse rattaita, niin tarvitseeko oikeasti Y:n tiloja? En tiiä, siksi pitäisi kokeilla yhtä jokunen tuntia ja pohtia oisko se hyvä.
 
Mutta. Mittanauhan mukaan auto on rapiat 15cm leveämpi kuin nykyinen, ja kun parkkipaikka on ahtaahko siinä määrin että toisinaan nykyisenkin kanssa meinaa mennä kasetti jumiin, jos vieruskaveri(t) on ajanut autonsa silleen kivasti ruutuun
Mulla kotona ihan sama ongelma. Toivottavasti ei tule ongelmaa tästä Y:n kanssa. Ainakin mahdolliset tavarat takapenkiltä pitää nostaa autosta ulos ennen katokseen ajamista (tai sitten opetella pitämään niitä takaluukussa) ja myös omakin autosta nousu saattaa vaatia akrobaattisia suorituksia.
 
Mulla kotona ihan sama ongelma. Toivottavasti ei tule ongelmaa tästä Y:n kanssa. Ainakin mahdolliset tavarat takapenkiltä pitää nostaa autosta ulos ennen katokseen ajamista (tai sitten opetella pitämään niitä takaluukussa) ja myös omakin autosta nousu saattaa vaatia akrobaattisia suorituksia.

Tuollaisessa tilanteessa olis kätevä että vois vaikka ajaa auton suoraan linjaan, astua ulos ja kännykän kanssa pakittaa paikalleen (ja tarvittaessa hienosäätää ohjausta), mutta ei tuo Summon taida tuollaista mahdollistaa..

EDIT: pitäishän tuo ominaisuus olla, jos sattuu omistamaan parkkitutkallisen version ja EAP:n.
 
Viimeksi muokattu:
No, onhan Tesla tietysti talvisoveltuvuudeltaan aika kaukana perässä vaikka Volvoihin verrattuna, mutta aikamoista sanoa ettei talviominaisuuksia olisi huomioitu tai niihin ei olisi panostettu.

Jotain varmaan talviominaisuuksiksi laskettavia (model 3):
  • Penkinlämmitys kaikilla penkeillä
  • Ratinlämmitys
  • Lämpöpumppu
  • Parkkitutkien ja kameroiden lämmitys (tutkat vain vanhoissa, kuten tiedämme)
  • Latausluukun sulana pysymiseen on selvästi kiinnitetty huomiota (en tiedä miten se lämpenee, muttei ole koskaan jäässä)
  • Toimiva akun lämmönhallinta myös kylmissä olosuhteissa
  • Pyyhkijöiden lämmitys uusissa (ei tosin kommenttien perusteella toimi kovin kummoisesti)
  • Tehokas regen, joka kuitenkin (nykyisin) huomioi aivan erinomaisesti liukkaan kelin ja säätää regeniä sen mukaisesti. Vielä vuosi sitten tämä oli aika hazard liukkaalla.
  • Kulutusennuste, joka huomioi kelin vaikutuksen kulutukseen

Ja ne omassa käytössä havaitut heikkoudet
  • Jään aiheuttamat nitinät ja natinat (mm. lasikaton välissä)
  • Kosketusnäyttö ei toimi hanskat kädessä
  • Ovenkahvat, jotka todellisuudessa kuitenkin harvoin ongelma
  • Karmittomat ovet, jotka hieman yleisemmin ongelma (kun ikkuna ei jäätymisen takia laske halutusti). Tämä tietääkseni korjattu uusissa, joissa jäätyminen ei haittaa oven avautumista.
  • Led-valot, jotka eivät sulata itseään oikein millään
  • Likaiset kamerat ja ajovalot, koska ei pesureita
  • "Konepelti" ei sula, koska alla ei ole moottoria lämmittämässä sitä.
Harmi vaan, ettei se lämmin penkki kaikkien persuksen alla hirveästi lämmitä siihen mitä näet takakamerasta kun viisaudessaan ne anturitkin tuli poistettua. Näin kärjistetysti.

Mutta noita listaamiasi ominaisuuksia saa nyt muiltakin merkeiltä kuin Teslalta, sillä erolla, että muilta saa nyt vielä niitä parkkiantureitakin jne, niin vähän jää laihaksi plussat.

Enkä toki tarkoita, että Tesla olisi mitenkään käyttökelvoton talvella, moni asia nyt vaan voisi toimia paremminkin.
 
Mutta noita listaamiasi ominaisuuksia saa nyt muiltakin merkeiltä kuin Teslalta, sillä erolla, että muilta saa nyt vielä niitä parkkiantureitakin jne, niin vähän jää laihaksi plussat.
Mitä autoa ehdotat 50k€ hintaluokassa teslan tilalle? Perusasiat pitää olla kunnossa (akun esilämmitys, adaptiivinen vakkari, ajoprofiilit).
 
Puhelinavainta ja sentryä ei saa edes rahalla siihen. Tai nopeampaa latausta. Tai akun esilämmitystä. Tai toimivaa softaa. Tai kaista-avustinta joka ei yritä ajattaa rekan alle.

Mistä mä saan Teslaan avustimen joka ei yritä ajaa rekan alle? Tuota nykyistä en ainakaan uskalla maantiellä käyttää, kyllä se on sellainen kamikaze. Ei taida saada edes rahalla. Sentrykin on ollut viime kerrat täysin turha, tuurilla on saanut kuvan siitä että joku naarmutti ovella, sitten se kuvaus loppuikin ennen kuin mitään rekkaria näkyi (mutta onneksi se nauhoitti 10 min sitä ennen tapahtumaa, että voi katsella tyhjyyttä). Kaikista naarmuista vain kerran olen sentryyn saanut videon, josta on ollut hyötyä.

Mutta ei se mitään, nopeampaa latausta tarvitsee sen muutamia kertoja vuodesta (tosin ei se silloinkaan muuttaisi matkaani mitenkään, koska lataan yleensä sillä kuuluisalla lounaalla), parempia lamppuja sen 100 päivää/yötä. Itse osaisin kyllä valita kumpaa arvostan enemmän. Penkkejä tarvitsen joka päivä.
 
Mitä autoa ehdotat 50k€ hintaluokassa teslan tilalle? Perusasiat pitää olla kunnossa (akun esilämmitys, adaptiivinen vakkari, ajoprofiilit).
Bussikorttia? Säästät hemmetisti rahaa.
Jokainen varmaan osaa tehdä oman valintansa autostaan niillä arvoilla mitkä itselleen ovat tärkeitä, mutta ei se tarkoita etteikö asiat voisi olla paremmin jossain ominaisuuksissa ja etteikö muissakin olisi jotain huonoa kuten vaikka volkkarin hipaisukytkin rattiviritykset.
Vai mikä tässä oli takana?
 
Vai mikä tässä oli takana?
Siis ihan normaali kysymys, että mikä sähköauto tuossa hintaluokassa jos ei tesla ja mistä löytyy perusjutut (muutaman mainitsinkin). Ei mitään sen kummallisempaa. Valinnanvaraa on lopulta todella vähän vielä tällä hetkellä.

Ja rohkenen väittää, että teslasta saa tällä hetkellä eniten autoa tuohon hintaluokkaan.
 
Eikö tää olekaan tesla-only feature? Yrittääkö ne volsutkin rekan alle?

Ei ole Tesla vielä 4 vuoden aikana koittanut ajattaa päin rekkaa, ohituskaistan alussa on muutaman kerran nykäissyt ohituskaistan suuntaan. ID4 ehti 1000km aikana ajattamaan vastaantulevien kaistalle rekkaa päin.

Mikä on toimiva softa? Teslan UI on aika sekainen nykyään erinäisten ominaisuuksien takia ja todella paljon bugeja.

Oletko käyttänyt ID4 tai e-tron softaa? Valikkoja valikkojen sisällä, hidas kuin nälkävuosi. Asetukset kuten kaistavahti resetoituu joka ajon jälkeen, yms.

Mistä mä saan Teslaan avustimen joka ei yritä ajaa rekan alle? Tuota nykyistä en ainakaan uskalla maantiellä käyttää, kyllä se on sellainen kamikaze. Ei taida saada edes rahalla. Sentrykin on ollut viime kerrat täysin turha, tuurilla on saanut kuvan siitä että joku naarmutti ovella, sitten se kuvaus loppuikin ennen kuin mitään rekkaria näkyi (mutta onneksi se nauhoitti 10 min sitä ennen tapahtumaa, että voi katsella tyhjyyttä). Kaikista naarmuista vain kerran olen sentryyn saanut videon, josta on ollut hyötyä.

Mutta ei se mitään, nopeampaa latausta tarvitsee sen muutamia kertoja vuodesta (tosin ei se silloinkaan muuttaisi matkaani mitenkään, koska lataan yleensä sillä kuuluisalla lounaalla), parempia lamppuja sen 100 päivää/yötä. Itse osaisin kyllä valita kumpaa arvostan enemmän. Penkkejä tarvitsen joka päivä.

Silloin siitä sentrystä on sentään jotain hyötyä ollut, jos edes kerran saanut kuvaan. Meidän audia kolhittiin parkkiksella juuri, mutta ei ole sentryä niin ei voi edes katsella tyhjyyttä.

Itsellä tullut nyt 6kk aikana noin 30tkm, ja latausnopeus on kyllä noussut arvoonsa. Pari reissua ID4 kanssa tehnyt samassa ajassa, ja kyllä se turhauttavaa on kun laturista tulee pieni liru vain.

Lamputkin vähän niin ja näin, ei ne kovin erikoiset ne ID4 matriisit ole. Teslan automaattipitkien päivityksen jälkeen ei juuri ketään väläyttele, ID4 kanssa enemmän.

Autopilotilla olen tuossa 6kk aikana varmaan 10tkm ajanut, ja kyllä se on todella luotettava ollut. Lapissakin monet pitkät maantiesiirtymät mennyt AP:n voimin. Tuon ID4:n kuski ei travel assistia käytä enää kun seilaa jatkuvasti.

Penkit tosiaan on sitten eri asia, niitä voisi olla muita vaihtoehtoja. Itse aikalailla keskiarvomitoissa niin istuu hyvin. Varmaan isompi kaveri vähän huonommin.
 
Siis ihan normaali kysymys, että mikä sähköauto tuossa hintaluokassa jos ei tesla ja mistä löytyy perusjutut (muutaman mainitsinkin). Ei mitään sen kummallisempaa. Valinnanvaraa on lopulta todella vähän vielä tällä hetkellä.

Ja rohkenen väittää, että teslasta saa tällä hetkellä eniten autoa tuohon hintaluokkaan.
Niin, sinun mielestä se on Tesla, naapurin Jaska sanoo Volkkari ja Pentti Renault (Emt meneekö 50k€), kuka on oikeassa? Jokaiselle varmaan on oma autonsa minkä arvioi olevan se oikea.

Mitä tulee omaan valintaani tuossa hinta luokassa niin paha sanoa, kun en tuollaista ole harkitsemassa seuraavaksi sähköautokseni.
 
Ei ole Tesla vielä 4 vuoden aikana koittanut ajattaa päin rekkaa, ohituskaistan alussa on muutaman kerran nykäissyt ohituskaistan suuntaan. ID4 ehti 1000km aikana ajattamaan vastaantulevien kaistalle rekkaa päin.

Sulla on käynyt tuuri. Mulla yritti useamman kerran naapurin kaistalle. Sen jälkeen sitä ei sitten olekaan viitsinyt käyttää ja jos yrittää niin kädet saa jännittää niin prkleesti että koska vetää taas jonnekin metsään. Mutta, onhan niitä ihmisiä jotka ajelee sillä, parikin sankaria jotka löytyy sitten aina lehdistä.

Oletko käyttänyt ID4 tai e-tron softaa? Valikkoja valikkojen sisällä, hidas kuin nälkävuosi. Asetukset kuten kaistavahti resetoituu joka ajon jälkeen, yms.

Eikös e-tronin softa ole eri kuin ID4:n? Eri valikot, eri käyttis, oisko eri rautakin. Mutta miksi asetuksissa pitäisi jatkuvasti käydä? En mä ole Teslassakaan keksinyt mitään muuta hyödyllistä valikkoa kuin pyyhkimien service-mode (koska se ei osaa sitä tehdä automaattisesti talvella jostain syystä), kaikki muu olisi missä tahansa muussa autossa onnistunut paremmin ratista tai viiksestä.

Ai niin, onhan se yksi Teslan menu, mutta se on vain nopea olemaan toimimatta. Ei saa niitä pyyhkimiä pois päältä vakkarilla. En tiedä mitä hyötyä siitä nopeudesta siinä on, miksei se voisi mielummin toimia? Toki edellä, jos se olisi viiksessä niin sekin olisi parempi niin.

En vaan keksi miksi sitä ruutua pitäisi koskea. Eihän se voi olla itsearvo autossa ettei voi ajaa, ilman että lukee kännykästä tekstareita.

Lamputkin vähän niin ja näin, ei ne kovin erikoiset ne ID4 matriisit ole. Teslan automaattipitkien päivityksen jälkeen ei juuri ketään väläyttele, ID4 kanssa enemmän.

Täällä lienee ihan tarpeeksi itkua Teslan lampuista ja niiden heijastuksista, ei jaksa mennä siihen keskusteluun enää uudestaan. Itse olen jokaisen maatieajon jälkeen kaivannut matriiseja, inhoan lyhyillä pimeällä maantiellä ajamista kun ei näe mitään. Ei tarvitsisi edes olla niitä hienoja kääntyviä, vaikka nekin on kivoja pikkuteillä kun väistelee kauriita.
 
Mitä autoa ehdotat 50k€ hintaluokassa teslan tilalle? Perusasiat pitää olla kunnossa (akun esilämmitys, adaptiivinen vakkari, ajoprofiilit).
Mulla on karvalakki Ioniq 5 tilauksessa takavetona ja isolla akulla 47k€ hintaan. En keksi oikein mitään järkevää syytä miksi Y RWD olisi parempi valinta etenkään näillä korkotasoilla, kun Ioniqista ei puutu mitään ja rahalla siihen olisi sitten saanut niitä asioita, joita Y:hyn ei saa rahallakaan. Takalasinpyyhin taitaa olla Ioniqin ainoa "puute", mutta eipä sitä taida olla Teslassakaan.
 
Takalasinpyyhin taitaa olla Ioniqin ainoa "puute", mutta eipä sitä taida olla Teslassakaan.
Melkein unohdinkin Ioniq5. Se on kyllä hyvä auto tuohon hintaan ja oli mielestäni tosi hyvä ajaa ja hiljainenkin. Navigaattori ja infotainment oli vaan niin oksettava, että viime hetkellä jätin tilauksen tekemättä viime syksynä.
 
Tuskin on täydellistä autoa. Eri henkilöt painottaa eri asioita ja lopulta ainakin itselläni vaikuttaa eniten se mikä fiilis autosta tulee, ainakin jos uutta on ostamassa, tai miksei käytettyäkin. (riippuu toki budjetistakin, jos on ostamassa 500€ autoa niin lienee aika sama mikä se on kunhan toimii). Vaikka kuinka järkiperusteilla valitsisi jotain autoa niin jos kokoajan on sellainen tunne kun ajaa, että ei tämä nyt ole hyvä niin ei sillä ole kiva ajaa. Toki sen verran pitää järkiperusteita tietysti käyttää että ei osta 2 paikkaista urheiluautoa jos pitää säännöllisesti kuskata kolmea ihmistä mukana, tai sellaista autoa johon ei tarvittavat tavarat mahdu kyytiin, mutta noin muuten varmasti jokainen auto selviää normaalista ajamisesta riippumatta varusteista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 819
Viestejä
4 484 621
Jäsenet
74 003
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom