Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

4000 olisi sopiva ero. Kun laskee LR malliin 1800€ tehopäivityksen ja vähän hienommat 20" vanteet olisi +2300€ = 4100€.

Performancen plussaksi jäisi sitten vielä Track Mode.

Saksassa taisi olla rwd malli Suomen rwd hintaa halvempi. Eli siinäkin pientä eroa.
Juuri näin lasken itse LR ja Perffin eron ja noin pienellä hinta erolla kannattaa ottaa P.

Vaikka kuskeja ja tarpeita autolle on monenlaisia, omasta mielestä Tesla olisi saanut jättää tekemättä Y RWD:n, koska se on hidas kuin VAG. Sama koskee nykyisiä RWD kolmosia.
 
No joskus pitää vaan uudistua… ei ne mun ultraäänisensorit ole ainakaan olleet mitenkään parempia, hajoilevat, ovat lumelle ja jäälle alttiita, eivät huomaa jotain tolppaa yms.
Kyllä ne sensorit aina kamerat ja softan voittaa luotettavuudessa. Esim etäisyyksien laskeminen jne.

Ei sillä, odotan mielenkiinnolla miten tuo Vision oikeasti tulee toimimaan. Jos nämä automaattipyyhkijät antaa osviittaa niin voi olla tekemistä.
 
No joskus pitää vaan uudistua… ei ne mun ultraäänisensorit ole ainakaan olleet mitenkään parempia, hajoilevat, ovat lumelle ja jäälle alttiita, eivät huomaa jotain tolppaa yms.

Kameroissa pitkälti samat ongelmat, olisi parempi esitellä se toimivampi ratkaisu ennen vanhan poistamista
 
Olen samoilla linjoilla, huvikseni katsoin että tuo ultraääneen perustuva parkkitutka on 80-luvun keksintöjä, eiköhän sen ole aika jo mennä... jotain muuta välillä.

Kumisaapas on kanssa todella vanha keksintö. Pitäisiköhän sekin keksiä uusiksi? Mutta kyllähän Tesla yrittää, sadesensori on 50-luvulta. Silti eivät kykene edes sitä päihittämään.
 
Kumisaapas on kanssa todella vanha keksintö. Pitäisiköhän sekin keksiä uusiksi? Mutta kyllähän Tesla yrittää, sadesensori on 50-luvulta. Silti eivät kykene edes sitä päihittämään.
Kumisaappaan on syrjäyttäneet erilaiset gore-tex kalvot ja vastaavat jo aikaa sitten. Toki saappaita vielä on, mutta eivät ole samalla tavalla ainoa vaihtoehto kuin ennen. Keskustelua käytiin parkkisensoreista ja niihin liittyvistä asioista, olen kuitenkin sitä mieltä että peilit on se ensisijainen väline peruutettaessa, kamerat (3) tuo siihen hyvän lisän ja mahdollinen piipitys (uä anturit, tutkat, vision, mikä vaan anturi) siihen on se kirsikka kakun päälle, mutta ei mitenkään poista kuljettajan omaa havainnointia. Kuten aiemmin todettu, tämän piipitys tai etäisyysnäytön tila on tulossa pian… oman autonsa mitat oppii kyllä viikossa hahmottamaan jos päivittäin ajelee. Kamerat tarjoaa sitten kaiken tarvittavan avun näkemiseen ja päätöksentekoon, jos tilanne mietityttää mitä takana on.
 
Kumisaappaan on syrjäyttäneet erilaiset gore-tex kalvot ja vastaavat jo aikaa sitten. Toki saappaita vielä on, mutta eivät ole samalla tavalla ainoa vaihtoehto kuin ennen. Keskustelua käytiin parkkisensoreista ja niihin liittyvistä asioista, olen kuitenkin sitä mieltä että peilit on se ensisijainen väline peruutettaessa, kamerat (3) tuo siihen hyvän lisän ja mahdollinen piipitys (uä anturit, tutkat, vision, mikä vaan anturi) siihen on se kirsikka kakun päälle, mutta ei mitenkään poista kuljettajan omaa havainnointia. Kuten aiemmin todettu, tämän piipitys tai etäisyysnäytön tila on tulossa pian… oman autonsa mitat oppii kyllä viikossa hahmottamaan jos päivittäin ajelee. Kamerat tarjoaa sitten kaiken tarvittavan avun näkemiseen ja päätöksentekoon, jos tilanne mietityttää mitä takana on.

Jos saisit valita, niin varmaan oman auton viereen ottaisit mieluummin sellaisen teslan parkkiin jossa anturit on, kuin sellaisen jossa on kamerat kurassa ja pimeällä pakittelee peileistä ...
 
Jos saisit valita, niin varmaan oman auton viereen ottaisit mieluummin sellaisen teslan parkkiin jossa anturit on, kuin sellaisen jossa on kamerat kurassa ja pimeällä pakittelee peileistä ...
Kysymys ei ollut minulle, mutta minä ainakin ottaisin. Ottaisin myös itselleni mielummin sellaisen teslan. Mutta nyt jos ihan realiteetteja mietitään, niin eihän suurimmassa osassa autoja mitään parkkitutkia ole ja valitettavasti niidenkin pitää parkkeerata johonkin. Jos ihan avaa silmät avoimesti liikenteessä niin siellä yksittäisten teslojen välissä on kyllä sellaista pommia liikenne täynnä, ettei tosikaan. Niissä ei kyllä parkkitutkia ole.
 
Kumisaappaan on syrjäyttäneet erilaiset gore-tex kalvot ja vastaavat jo aikaa sitten.

Goretex ei ole korvike kumisaappaalle, paitsi jos mielestäsi korvike vedenpitävälle kengälle on märkä kenkä. Useimmille ei ole.

Keskustelua käytiin parkkisensoreista ja niihin liittyvistä asioista, olen kuitenkin sitä mieltä että peilit on se ensisijainen väline peruutettaessa, kamerat (3) tuo siihen hyvän lisän ja mahdollinen piipitys (uä anturit, tutkat, vision, mikä vaan anturi) siihen on se kirsikka kakun päälle, mutta ei mitenkään poista kuljettajan omaa havainnointia.

Nykyautosta (varsinkaan mainituissa malleissa) ei pysty havainnoimaan kaikkea ympäriltään, joten kyllä siihen tarvitsee sensorin. Kamerat (3) eivät näe ympäri autoa eivätkä kata edes samaa aluetta kuin parkkisensorit, joten kamerat (3) eivät siihen auta.

Kuten aiemmin todettu, tämän piipitys tai etäisyysnäytön tila on tulossa pian… oman autonsa mitat oppii kyllä viikossa hahmottamaan jos päivittäin ajelee. Kamerat tarjoaa sitten kaiken tarvittavan avun näkemiseen ja päätöksentekoon, jos tilanne mietityttää mitä takana on.

Kuten aiemmin todettua, "tulee kohta" voi olla Teslan kohdalla mitä tahansa 20 vuoteen aikajänteellä. Jos silloinkaan. Kamerat eivät kykene kertomaan etäisyyksiä asioihin, joita ne eivät näe. Nykykamerat eivät esim. pysty näkemään auringonpaisteessa yhtään mitään, vaan heittävät esim. vastavalossa pois vakionopeudensäätimenkin "näkyvyys huono" ilmaisulla (vaikka näkyvyyttä olisi kilometrikaupalla). Kamerat eivät kykene likaisena näkemään myöskään yhtään mitään, joka on se defacto-status Teslan kameroilla (koska niissä ei ole pesureita, eikä niitä ole suojattu kuten esim. VW:llä oli).

Eikä niiden etäisyyden laskenta ole välttämättä tarpeeksi tarkka, varsinkaan esineissä jotka loistavat takaisin tai sisältävät huonoa kontrastia. Otetaan nyt vaikka sellainen ihmeellinen asia kuin lumi, tai lumikinos. Siitä etäisyyden laskeminen heikolle kameralle onkin heikompi tarina.

Ja kaikki tämä hehkutus siis ominaisuudesta jota ei ole. 2023 ja autossa ei ole parkkitutkaa. Tai sadetunnistinta. Samalla varustetasolla ei Euroopasta taida muita autoja saada?
 
Ja kaikki tämä hehkutus siis ominaisuudesta jota ei ole. 2023 ja autossa ei ole parkkitutkaa. Tai sadetunnistinta. Samalla varustetasolla ei Euroopasta taida muita autoja saada?
Eikö teslassa ole enää sadetunnistintakaan, vai viitataanko tässä siihen, että se ei vain toimi kuten kuuluisi?
 
Eikö teslassa ole enää sadetunnistintakaan, vai viitataanko tässä siihen, että se ei vain toimi kuten kuuluisi?
Kameroilla tosiaan tunnistaa. Tässä joku päivä pyyhki kuivaa lasia (kameran edessä joku "hippunen"?). Mutta lopetti pyyhkimisen sitten itsestään hetken päästä. Pyyhkimiä ei saa pois päältä, jos vakkari/autopilotti on päällä.

Eli pääosin toimii, mutta ei aivan aina. Joskus myös pyyhkii liian myöhään.
 
ABC Tammisilta. Ihan pimeänä se on, kaikki pois.
Siitä hiukan eteenpäin on se leipomon kahvila tms, mutta aika jostainhan sinne on siitä laturilta lähteä kävelemään, joten eipä ole tullut itse kyllä käytyä katsomassa.

Eipä tuota kyllä tiedä vaikka purkaisivat tuon poiskin, jos ja kun matkalle tulee kolme uutta, toivottavasti eivät kuitenkaan.
 
Taitaa kameralla hoitaa tunnistuksen ja tuntuu toimivan sanotaanko vaihtelevasti
Juu. Maksaakohan noi sensorit sitten niin paljon vai miksi tesla niitä välttelee? Luulisi tuollaisen tutkan maksavan tänä päivänä maksimissaan dollarin kappale.
 
Juu. Maksaakohan noi sensorit sitten niin paljon vai miksi tesla niitä välttelee? Luulisi tuollaisen tutkan maksavan tänä päivänä maksimissaan dollarin kappale.
Dollarin sensori miljoonaan autoon maksaa miljoonan.. Teslalla on käsittääkseni melkoisen tiukka kontrolli kustannuksista.
 
Juu. Maksaakohan noi sensorit sitten niin paljon vai miksi tesla niitä välttelee? Luulisi tuollaisen tutkan maksavan tänä päivänä maksimissaan dollarin kappale.

Varaosaa sai 15$ kappale ja muovinen insertti johon se tulee oli n. saman hintainen, noita sitten 12kpl + kaapelointi, että kai se max. satasen säästö voi olla, jos ajattelee mitä tehdas joutuu siitä maksamaan.
 
Niin, ei se tesla ole täydellinen. Mutta ei ole kyllä mielestäni mikään muukaan.
Mutta se mikä on jännää, on se miten tesla ja apple ovat samanlaisia. Molemmat keräävät keskusteluihin paljon vihaa. Ja myös paljon sitä "katsomatta paskaa" kommenttia mitä on luettu jostain foormumilta, mikä on voinut olla jonkun toisen mutuilijan mielipide. Myös autotesteissä löytyy testaajien suunnalta paljon asenteellista vastarintaa.
Mutta sanotaan myös että me apple-uskovaiset tietysti edustetaan sitä toista ääripäätä. Mutta kovasti on samaa kuin android-iphone väännössä.
Onko muuten muistit juotettu teslassa???? :rofl: :rofl: :rofl:
Omena valtakuntaan olen itse siirtynyt noin 10v sitten. Teslan tilasin 3 viikkoa sitten, ja jo nyt tunnen oloni todella kotoisaksi. Vaikkei toimituspäiväkään ole vielä vahvistunut.

Siitä olen samaa mieltä että esim näistä parkkitutkista. Korvaavan teknologian pitäisi kyllä olla valmista ennenkuin jotain jätetään pois. Niinkuin @Smugu sanoi, ei varmasti montaa taalaa maksa sensorit. Nyt tehdään vähän turhan julkista beta testausta. Fanipojankin mielestä.
 
114usd per auto säästää kun jätettiin pois uss:it. Katotaan mitä sieltä tulee kun saavat softan kuntoon niin että kamerat hoitaa parkkitutkien homman. Luulen kyllä että eiköhän tässä yllätytä kuitenkin positiivisesti kun ilmeisesti kamerapohjainen parkkitutka tulee käyttämään samaa softaa kuin jenkki-fsd joka on täysin eri asia kuin muun maailman fsd.
 
114usd per auto säästää kun jätettiin pois uss:it. Katotaan mitä sieltä tulee kun saavat softan kuntoon niin että kamerat hoitaa parkkitutkien homman. Luulen kyllä että eiköhän tässä yllätytä kuitenkin positiivisesti kun ilmeisesti kamerapohjainen parkkitutka tulee käyttämään samaa softaa kuin jenkki-fsd joka on täysin eri asia kuin muun maailman fsd.

Se ei softa auta juurikaan kun katsoo nykyisiä kameroiden sijoitteluita, softa ei voi auttaa tilanteissa joissa kamera ei vaan näe.

Oliko linkkiä tuohon 114usd per auto tietoon?
 
Kuka muistaa kun wifi tuli ensimmäisiä kertoja? Moni oli sitä mieltä että ei tule onnistumaan, kyllä se pitää verkkopiuha olla, ei ikinä luotettava tai riittävän nopea yhteys.
Tuskin noita sensoreita on ihan mielijohteesta jätetty pois, odotetaan pieni hetki mitä tulossa.
 
Se ei softa auta juurikaan kun katsoo nykyisiä kameroiden sijoitteluita, softa ei voi auttaa tilanteissa joissa kamera ei vaan näe.

Oliko linkkiä tuohon 114usd per auto tietoon?
Ilmeisesti se menee niin kuin jenkki-fsdssä että kun ajat riittävän lähelle estettä auto huomioi siinä vaiheessa esteen -> kun ajat riittävän lähelle että este jää kameroilta katveeseen mutta auto muistaa sen ja osaa laskea kuinka kaukana se on. Ei toki auta jos kamerat on täysin paskan peitossa mutta ei ne tutkatkaan nää jään ja lumen läpi.

 
Itse kyllä ajatuksen tasolla tykkään tuosta Teslan jutusta, että kaikki turhat osat pois. Mitä yksinkertaisempaa niin sen parempi ja vähemmän rikkoutuvia osia jne, mutta todellisuus sitten toki voi olla jotain muuta. Eli jos ominaisuus ei toimi kameroilla koskaan tai tulee joskus ja toimii huonosti niin toki se on paljon huonompi vaihtoehto kuin ne sensorit. Yksinkertaistaminen on aina plussaa, mutta ei sitä tietysti saisi tehdä käytettävyyden kustannuksella.

Ja tosiaankin olisi pitänyt tehdä tuo softa ensin täysin valmiiksi ja sitten vasta poistaa sensorit tuotannosta. Nyt on menty jo kuukausia lupauksella, että kohta tulee, mutta mitään indikaatiotakaan ei ole kerrottu koska tuo ominaisuus voisi tulla. Tuleeko tänä vuonna, ensi vuonna vai 2038? Kukaan ei tiedä ja iso osa nykyisistä autoista voi olla jo paalissa sitten kun tuo tulee. Ja toimiiko edes nykyisten autojen raudalla? Ei voi tietää. Mutta luulisi, että jos joku ostaa vaikka sen EAP:n nyt ja toiminnallisuutta ei saa esim. 10 vuoteen niin USA:ssa varmaankin voisi jonkun oikeusjutun nostaa tuosta, kun sitä tosiaan myydään sillä lupauksella että kohta tulee.
 
Ilmeisesti se menee niin kuin jenkki-fsdssä että kun ajat riittävän lähelle estettä auto huomioi siinä vaiheessa esteen -> kun ajat riittävän lähelle että este jää kameroilta katveeseen mutta auto muistaa sen ja osaa laskea kuinka kaukana se on. Ei toki auta jos kamerat on täysin paskan peitossa mutta ei ne tutkatkaan nää jään ja lumen läpi.

Tuossa "muistamisessa" vaan on se huono puoli, että jos siihen katvealueelle tulee jotain yhtäkkiä. Vaikka joku koira tms. niin ei sitä sitten tunnisteta kun se ei näy.
 
Tjoo kyllähän oma mielikuva Teslasta yleisesti ehkä jollain tavoin putosi realismiin kun tuon M3:sen sai vähän yli vuosi sitten ajoon, alusta oli kovempi kuin aikaisemmissa autoissa, keskinäytön kanssa meni hetki opetellessa ettei se vie liikaa huomiota ja jotain epämääräisiä natinoita pakkaskelilla ja muutenkin. En kyllä mitenkään syvällisesti hankkinut tietoa ennen ostoa, autokuume kun iskee niin se on paha paikka :). Mutta silti tuolla kun on tarve ajaa niin mielellään lähtee ja ajamisesta nauttii, onko se sitten sitä fanittamista ilman järkiperusteita vai mitä :). Kyllähän se voimalinja ja sen toimivuus on varmaankin osa tuota ja infotainmentin toimivuus myös. Ja IT-nörttiä tietenkin viehättää tekniikka. En sitten tiedä jos merkki olisi jotain muuta kuin Tesla niin vaikuttaisiko miten. Ehkä alkuun oli fiilis että nyt olen siirtynyt next levelille, nykyään alkaa olla Tesloja niin paljon että ei liene kovinkaan erikoinen juttu.

Parkkitutkat on ollut hyvä lisä, mutta onhan tuo auto aika paniikissa kun taloyhtiön suht ahtaaseen talliin ajaa. Auton mukaan esteitä on vähän joka puolella ja etäisyysmittaukset heittelee aika mielenkiintoisesti. Nykyään talliinajossa ainoa hyödyllinen tieto noista onkin se että miten lähellä keula on päätyseinää, vaikka välillä menee ihan silmämääräisesti. Parkkipaikoilla parkkiavustimista on jonkin verran hyötyä kun peruuttelee vaikka laturille ja takakamera on likainen, vaikkakin kaipaan kyllä silmämääräistä varmistusta että missä mennään. En siis omasta mielestä ole oppinut luottamaan niihin liikaa, mutta jos voisi valita niin saisi ne minusta olla autossa edelleen. Noh uutta toteutusta odotellessa...
 
se mikä on jännää, on se miten tesla ja apple ovat samanlaisia. Molemmat keräävät keskusteluihin paljon vihaa. Ja myös paljon sitä "katsomatta paskaa" kommenttia mitä on luettu jostain foormumilta, mikä on voinut olla jonkun toisen mutuilijan mielipide. Myös autotesteissä löytyy testaajien suunnalta paljon asenteellista vastarintaa.
Mutta sanotaan myös että me apple-uskovaiset tietysti edustetaan sitä toista ääripäätä. Mutta kovasti on samaa kuin android-iphone väännössä.
Onko muuten muistit juotettu teslassa???? :rofl: :rofl: :rofl:
Omena valtakuntaan olen itse siirtynyt noin 10v sitten. Teslan tilasin 3 viikkoa sitten, ja jo nyt tunnen oloni todella kotoisaksi. Vaikkei toimituspäiväkään ole vielä vahvistunut.

Siitä olen samaa mieltä että esim näistä parkkitutkista. Korvaavan teknologian pitäisi kyllä olla valmista ennenkuin jotain jätetään pois. Niinkuin @Smugu sanoi, ei varmasti montaa taalaa maksa sensorit. Nyt tehdään vähän turhan julkista beta testausta. Fanipojankin mielestä.
Onhan Apple tosiaan poistanut esim kuulokeliitännän ensimmäisenä, turhana. Ja jättänyt ensimmäisenä myös laturin pois paketista. Mutta eipä ole enää esim Xiaomi 11T:ssäkään kuulokeliitäntää.

Onneksi Apple ja Andoid toimii kumminkin ilmeisesti yhtä hyvin Teslassa.

Tjoo kyllähän oma mielikuva Teslasta yleisesti ehkä jollain tavoin putosi realismiin kun tuon M3:sen sai vähän yli vuosi sitten ajoon, alusta oli kovempi kuin aikaisemmissa autoissa, keskinäytön kanssa meni hetki opetellessa ettei se vie liikaa huomiota ja jotain epämääräisiä natinoita pakkaskelilla ja muutenkin. En kyllä mitenkään syvällisesti hankkinut tietoa ennen ostoa, autokuume kun iskee niin se on paha paikka :). Mutta silti tuolla kun on tarve ajaa niin mielellään lähtee ja ajamisesta nauttii, onko se sitten sitä fanittamista ilman järkiperusteita vai mitä :). Kyllähän se voimalinja ja sen toimivuus on varmaankin osa tuota ja infotainmentin toimivuus myös. Ja IT-nörttiä tietenkin viehättää tekniikka. En sitten tiedä jos merkki olisi jotain muuta kuin Tesla niin vaikuttaisiko miten. Ehkä alkuun oli fiilis että nyt olen siirtynyt next levelille, nykyään alkaa olla Tesloja niin paljon että ei liene kovinkaan erikoinen juttu.

Parkkitutkat on ollut hyvä lisä, mutta onhan tuo auto aika paniikissa kun taloyhtiön suht ahtaaseen talliin ajaa. Auton mukaan esteitä on vähän joka puolella ja etäisyysmittaukset heittelee aika mielenkiintoisesti. Nykyään talliinajossa ainoa hyödyllinen tieto noista onkin se että miten lähellä keula on päätyseinää, vaikka välillä menee ihan silmämääräisesti. Parkkipaikoilla parkkiavustimista on jonkin verran hyötyä kun peruuttelee vaikka laturille ja takakamera on likainen, vaikkakin kaipaan kyllä silmämääräistä varmistusta että missä mennään. En siis omasta mielestä ole oppinut luottamaan niihin liikaa, mutta jos voisi valita niin saisi ne minusta olla autossa edelleen. Noh uutta toteutusta odotellessa...
Minkä ikäinen Model 3 ja mika malli? Itsellä 8/2020 Performance. Alusta on tuossa vanhassa mallissa matalampi ja vähän vielä sr+ ja lr malleja kovempi. Ja jos lasikatossa on ollut jäätä päällä, niin siitä on kuulunut vähän natinaa. Jäätä oli katolla joulukuussa, kun ostin auton.

Refresh mallit on parempia (2021), mutta en nyt kovin suurta eroa huomannut 8/2020 ikäiseen.
 
Kuka muistaa kun wifi tuli ensimmäisiä kertoja? Moni oli sitä mieltä että ei tule onnistumaan, kyllä se pitää verkkopiuha olla, ei ikinä luotettava tai riittävän nopea yhteys.
Tuskin noita sensoreita on ihan mielijohteesta jätetty pois, odotetaan pieni hetki mitä tulossa.

Muistan kun se tuli. Sei aiheuttanut vastustusta, koska yhtäkkiä kaikista vehkeistä ei jätetty johdollisen verkkoyhteyden mahdollisuutta pois siksi että "kohta tulee langaton jonka pitäisi toimia". Wifi pyöri rinnalla vaihtoehtona kunnes oli riittävän kypsä että kelpasi myös ainoaksi yhteydeksi. Näin ne hommat yleensä toimii :)
 
Muistan kun se tuli. Sei aiheuttanut vastustusta, koska yhtäkkiä kaikista vehkeistä ei jätetty johdollisen verkkoyhteyden mahdollisuutta pois siksi että "kohta tulee langaton jonka pitäisi toimia". Wifi pyöri rinnalla vaihtoehtona kunnes oli riittävän kypsä että kelpasi myös ainoaksi yhteydeksi. Näin ne hommat yleensä toimii :)
Totta, oli huono vertaus :thumbsup:
 
Laskin joskus, että vetokoukku huomioiden Model Y olisi hiukan halvempi.

Model Y on fiksulla takaluukulla käytännöllisempi. Ja toki isompi. Lisäksi suv korimalli, että autoon meno ja poistuminen vähän helpompaa.

Kyllä omastakin mielestä Y rwd tai lr ne fiksuimmat. Perffi on liian kallis.

Katselin just eilen noita 3 vs Y uusien hintoja. Jos molemmat ottaa perus nelivetona, molempiin koukun ja talvirenkaat niin kolmonen on muutaman satasen halvempi. Jos kolmoseen ottaa 19" kesävanteet (jotka on vakiona Y:ssä), on kolmonen jo kalliimpi kuin Y. Ei tosiaan ole kauheasti järkeä kolmosen hinnassa nyt.

Itse tässä juuri autoa etsin, ja tekisi mieli kokeilla Teslaa. Kolmonen piisaisi tarpeisiin, mutta käytettyjen hintoja katseltuani tuntuu että oisko tuo sama tilata kuitenkin uusi. Uusien hintoja katsoessa ei voi välttyä fiilikseltä että jos nyt tilaisi kolmosen, kohta sen hintaa pudotetaan kuitenkin... eli harkitaanpa vielä :)
 
Minkä ikäinen Model 3 ja mika malli? Itsellä 8/2020 Performance. Alusta on tuossa vanhassa mallissa matalampi ja vähän vielä sr+ ja lr malleja kovempi. Ja jos lasikatossa on ollut jäätä päällä, niin siitä on kuulunut vähän natinaa. Jäätä oli katolla joulukuussa, kun ostin auton.

Refresh mallit on parempia (2021), mutta en nyt kovin suurta eroa huomannut 8/2020 ikäiseen.

12/20 käyttöönotettu LR eli refresh. Hankala sanoa onko tuossa alustassa tullut hieman uudemmissa muutoksia, en muita M3:sia ajanut. Mutta taitaa olla että M3 nyt vain on kova. Ehkä eniten ärsyttää se nypytys epätasaisella tiellä.
Joo jää nitisee sopivasti kun sattuu, silloin ihan ensipäivinä sattui olemaan jossain a-pilarin tienoilla jäätä joka piti todella ärsyttävää ääntä ja ehti jo hetken masentaa kun ei ollut ihan varma mikä syy :). Aika vähän tuota sinäsä ollut joten ei mikään ongelma loppujen lopuksi.
 
Itse tässä juuri autoa etsin, ja tekisi mieli kokeilla Teslaa. Kolmonen piisaisi tarpeisiin, mutta käytettyjen hintoja katseltuani tuntuu että oisko tuo sama tilata kuitenkin uusi.
Tilaa Y. Itsellenikin riittäisi tiloiltaan vaikka kaksiovinen coupe, mutta päädyin silti tilaamaan model Y:n. Ainakin helpompi nousta autoon ja autosta ulos! Samoin jälleenmyydessä saattaa olla helpompi päästä eroon kuin kolmosesta. Tämä jälkimmäinen ihan spekulointia vaan.
 
Tilaa Y. Itsellenikin riittäisi tiloiltaan vaikka kaksiovinen coupe, mutta päädyin silti tilaamaan model Y:n. Ainakin helpompi nousta autoon ja autosta ulos! Samoin jälleenmyydessä saattaa olla helpompi päästä eroon kuin kolmosesta. Tämä jälkimmäinen ihan spekulointia vaan.

Joo tältä se vähän tuntuu itsestäkin. Hieman korkeampana se on helpompikulkuinen. Tavaraa tulee joskus kuljeteltua joten kontilla on merkitystä. Kolmosen vetomassa ei riitä veneen vetoon ... ja viimeisenä vielä: Y:n jälleenmyynti lienee helpompaa, sille on varmaan enempi kysyntää kun se sopii paremmin useampien käyttötarpeisiin.

Tilanne on vaan se, että kilsoja tulee aika vähän, ja yritän tässä perustella itselleni että ehkä halvemmallakin kiululla pääsisi nuo mun ajot. Joku auto pitää kuitenkin laittaa, mutta missä hintaluokassa. Kriteereinä on nyt ainakin vielä neliveto ja automaattivaihteisto. Jos tonne Y:n ~60keur hintaluokkaan mennään, siellä on kyllä aika paljon muitakin vaihtoehtoja sitten. Y:n etuna on nopeahko toimitus vs. muut nelivetosähkikset. Perinteisemmän voimalinjan kippojahan saa nopeastikin. Ja käytetyt sitten vielä erikseen. Raskasta.
 
Tilaa Y. Itsellenikin riittäisi tiloiltaan vaikka kaksiovinen coupe, mutta päädyin silti tilaamaan model Y:n. Ainakin helpompi nousta autoon ja autosta ulos! Samoin jälleenmyydessä saattaa olla helpompi päästä eroon kuin kolmosesta. Tämä jälkimmäinen ihan spekulointia vaan.
Syyt valita kolmonen olisi ehkä se, että jos tarvitsee pienen auton jonkun ahtaan paikan tms. takia tai noin muuten vaan tykkää tosta kolmosesta ja ehkä se kuluttaa myös hieman vähemmän sähköä, mutta ero lienee aika pieni. Mutta noin muuten ei kauheasti järkeä kun samaan hintaan saa Y mallin jossa paljon enemmän tilaa ja huomattavasti kätevämpi kontti. Sitten tietysti makuasioita että kumpi on omaan silmään hienompi. Ja itse kanssa uskon, että jälleenmyynti on paljon helpompaa Y:n kohdalla koska se sopii about kenelle vaan ja kolmonen ei sovellu lapsiperheille tai niille jotka kuskaavat enemmän tavaraa tms.

Vielä viime kesänä harkitsin kolmosen ostoa koska Y oli niin kallis, mutta onneksi en ostanut mitään. Ei olisi millään riittänyt omiin tarpeisiini tuo peräkontti, lastenrattaita ja muuta rojua on hankala saada mahtumaan farmariinkaan nyt, joten siinä mielessä kovasti odottelen jo Y:n saapumista. Tosin toisena vaihetoehtona oli ja on ehkä vieläkin käytetty S. Siinäkin riittäisi tilat, mutta toisaalta 50k€ 6-7v vanhasta autosta ei oikein tunnu järkevältä sekään. Tuossa siis lähinnä houkuttaisi ilmaiset superit, eli ostaisin vain mallin josta ne löytyy.

Tosin Espooseen ilmeisesti tulossa Q2 superi, joten saisin kyllä ladattua varmaan lähes kaiken sähkön ilmaiseksi. Tämä tarkoittaisi noin 2300 €/vuosi säästöä verrattuna siihen, että lataisin kaikki ajoni superilla ja maksaisin siitä. Todellisuudessa tosin oletan että saan ladattua 50% ajoistani ilmaiseksi töissä, joten säästöä tulisi 1650 €/vuosi. Toisaalta jos sähkön hinta tuppuu paljon niin ehkä superin hinta on kohta 20c/kWh jolloin säästöä tulisikaan enää noin 700€/vuosi jos lataisin siellä 50% sähköstä. Ja toisaalta ilmaiset superit kannustaisivat ajamaan kesälomalla huvikseen vaikka Espanjaan tms. jota en ehä tee jos pitää maksaa keskieuroopan superi hintoja.
 
Pistetääs pieni kysely pystyyn, eli ne jotka ovat sähkistä ostamassa/vaihtamassa mutta eivät omista Teslaa, mitkä ovat 3 suurinta syytä mitkä estävät/hidastavat Teslan hankintaa? Ja jätetään nyt hinta-aspekti pois tästä, se on varmasti monelle suurin este.

Itsellä lista seuraava:

1) laatu/melu/sisustus - itselle melutaso on noussut ehkä tärkeimmäksi kriteeriksi, minua ei juurikaan kiinnosta hevosvoimat tai kiihtyvyys vaan rengasmelun vähyys ja nitinöiden puuttuminen on tärkeätä. Tässäkin tainnut tulla parannusta tuoreimmilla malleilla.
2) Infotainment - kun on päässyt Android Automotivea kokeilemaan niin kaikki muu tuntuu vanhanaikaiselta, täydellinen integraatio puhelimen ja auton välillä plus kaikki ABRPt, Wazet yms käytettävissä natiivisti isolta ruudulta.
3) haamujarrut - ilmeisesti vähentynyt mutta ei kuitenkaan poistunut

Näistä 1 & 3 lienee korjattavissa tai tulee paranemaan ajan myötä, kohdasta 2 en olisi niin varma.
 
Tosin toisena vaihetoehtona oli ja on ehkä vieläkin käytetty S. Siinäkin riittäisi tilat, mutta toisaalta 50k€ 6-7v vanhasta autosta ei oikein tunnu järkevältä sekään.

Näitä olen itsekin miettinyt, kun niitä saisi aika halvalla. Samaten kuin kolmosia joissa takuu on (muilta osilta pl. voimalinja) loppunut. Olen tätä funtsinut enkä tiedä uskaltaako tuota takuutonta Teslaa ostaa. Lasahtaako se kuinka äkkiä, ja miten se saadaan kuntoon. Onnistuuko tollaseen takuuttomaan Teslaan saada korjaus muualta kuin Teslalta itseltään, ja korjaako ne takuuttomia rahaa vastaan? Mitä näihin yleensä tarvii korjailla? Ovenkahvoja, tukivarsia, jotain keskinäyttöjä joihinkin malleihin(?)?

Teslan akuillehan on jo 3rd party korjaajia Suomessakin, se puoli on kohtuudella tiedossa, mutta miten tuo loppuosa autosta?
 
Näitä olen itsekin miettinyt, kun niitä saisi aika halvalla. Samaten kuin kolmosia joissa takuu on (muilta osilta pl. voimalinja) loppunut. Olen tätä funtsinut enkä tiedä uskaltaako tuota takuutonta Teslaa ostaa. Lasahtaako se kuinka äkkiä, ja miten se saadaan kuntoon. Onnistuuko tollaseen takuuttomaan Teslaan saada korjaus muualta kuin Teslalta itseltään, ja korjaako ne takuuttomia rahaa vastaan? Mitä näihin yleensä tarvii korjailla? Ovenkahvoja, tukivarsia, jotain keskinäyttöjä joihinkin malleihin(?)?

Teslan akuillehan on jo 3rd party korjaajia Suomessakin, se puoli on kohtuudella tiedossa, mutta miten tuo loppuosa autosta?

Eipä noissa korjauksissa mitään ihmeellistä ole, voit rekisteröityä service.tesla.com ja sieltä saa tehdaan räjäytyskuvat ja huolto-ohjeet käyttöön, ilmaiseksi. Tietysti osa toimenpiteistä vaatii Teslan omaa "testeriä" eli Toolboxia, jollasen toki voi ostaa jos perse kestää, tai sitten ne hommat teettää jossain korjaamolla jossa sellainen on.
 
Itselläni teslaan päin vetävät asiat:

1. Hiljainen. Viikonlopun koeajolla Y performance hiljaisimpia autoja kaikista sähköreistä mitä ajanut. Otanta 11 eri autoa.

2. Infotainment teslassa paras kaikista koeajamista autoistani. Polestarissa toisiksi paras ja kolmantena mustang mach-e.

Teslan ostoa hidastivat:

1. Haamujarrutukset

2. Aiemmin hinta, mutta tämä asia korjaantui

3. Hankintatuen menetys kun perui toisen auton tilauksen teslan tieltä.

4. Muotoilu. Mutta nyt silmä tottunut jo kun on makustellut asiaa ja katsonut koeajovideoita.
 
Itselläni teslaan päin vetävät asiat:

1. Hiljainen. Viikonlopun koeajolla Y performance hiljaisimpia autoja kaikista sähköreistä mitä ajanut. Otanta 11 eri autoa.

2. Infotainment teslassa paras kaikista koeajamista autoistani. Polestarissa toisiksi paras ja kolmantena mustang mach-e.

Teslan ostoa hidastivat:

1. Haamujarrutukset

2. Aiemmin hinta, mutta tämä asia korjaantui

3. Hankintatuen menetys kun perui toisen auton tilauksen teslan tieltä.

4. Muotoilu. Mutta nyt silmä tottunut jo kun on makustellut asiaa ja katsonut koeajovideoita.
Jännä arvottaa Telsan infotainment kilpailijoita ennen, jotka tarjoavat AA:ta ja Apple CarPlaytä, jokainen toki tyylillään ja mistä tykkää, mutta rehellisesti Tesla hakkaa päätä seinään kun ei voi noita mahdollistaa ja omalla kohdalla ainakin on suuri miinus.
 
Näitä olen itsekin miettinyt, kun niitä saisi aika halvalla. Samaten kuin kolmosia joissa takuu on (muilta osilta pl. voimalinja) loppunut. Olen tätä funtsinut enkä tiedä uskaltaako tuota takuutonta Teslaa ostaa. Lasahtaako se kuinka äkkiä, ja miten se saadaan kuntoon. Onnistuuko tollaseen takuuttomaan Teslaan saada korjaus muualta kuin Teslalta itseltään, ja korjaako ne takuuttomia rahaa vastaan? Mitä näihin yleensä tarvii korjailla? Ovenkahvoja, tukivarsia, jotain keskinäyttöjä joihinkin malleihin(?)?

Teslan akuillehan on jo 3rd party korjaajia Suomessakin, se puoli on kohtuudella tiedossa, mutta miten tuo loppuosa autosta?
Ei kai tuossa muuta kun alustan osat ja jarrut. Kahvoja menee, mutta niitäkin voi itse korjata. Ja varmaan jos on uusinta mallia niin on jo parempia. Akun voi korjata muuallakin kuin teslalla, mutta toki on sitten vähän arpapeliä hajoaako siitä akusta sitten jotain muuta jne. Korikin olisi alumiinia niin ei tarvitse ruostumista pelätä. MCU1 on surkea, mutta MCU2 päivityksen saa noin 2000 € hintaan Teslalta joka on sitten jo paljon parempi (sama kuin ekoissa Y malleissa ilmeisesti).

75D malleja saisi vieläkin halvemmalla, mutta liian pieni akku omiin ajoihini. Ja latausnopeus on aika hidas jos vertaa uuteen Y malliin. Mutta noin muuten 2017 alun S 90D ilmaisilla supereilla houkuttaisi ja päätös tuon ja uuden Y:n välillä on aika vaikea. Ilmaiset superit kyllä vetävät puoleensa. Toisaalta säästö ei kuitenkaan ole kovin suuri kun saan töissä ladata ilmaiseksi. Jos säästän vain vaikka 1000 €/vuosi ja sitten joudunkin vaihdattamaan akun vaikka hintaan 15k€ niin siinä sulaa 15 vuoden säästöt, korjauksen saa kai noin 5k€ hintaan, mutta kauanko se sitten toimii? Eli meneekö akkuun kuitenkin keskimäärin sama raha vuodessa kuin mitä ilmaiset lataukset tuovat säästöä?
 
Itselläni teslaan päin vetävät asiat:
...snap...
4. Muotoilu. Mutta nyt silmä tottunut jo kun on makustellut asiaa ja katsonut koeajovideoita.
Tämä. Olin hinnanalennuksen jälkeen kovasti tilaamassa M3LR, mutta koska Y on koukun ja 19" vanteiden kanssa käytännössä halvempi ja käytännöllisempi, valitsin sen.
Vieläkin Y näyttää minun silmiini Mummo-Ankan autolta. Toivottavasti silmä tottuu... Vähän on jo tottunut, mutta ei kokonaan...
 
Itseäni korpeaa tällä hetkellä eniten sensoreiden ja tutkan pois jättäminen, sen takia etsinnässä onkin late 2021 tai 2022 Y-malli, joka on päivitetty mutta jossa sensorit ja tutka vielä paikallaan.
Täytyy muistaa psysäköinnissä, että sensorit lähettävät aktiivisesti mutta kamerat ei! En usko että kameroihin perustuvaa pysäköintiä saadaan millään sensoreiden veroiseksi.
En ole ajanut vielä Y.tä mutta onko äänieristys samaa tasoa kolmosen kanssa vai onko parempi??
 
Itseäni korpeaa tällä hetkellä eniten sensoreiden ja tutkan pois jättäminen, sen takia etsinnässä onkin late 2021 tai 2022 Y-malli, joka on päivitetty mutta jossa sensorit ja tutka vielä paikallaan.
Täytyy muistaa psysäköinnissä, että sensorit lähettävät aktiivisesti mutta kamerat ei! En usko että kameroihin perustuvaa pysäköintiä saadaan millään sensoreiden veroiseksi.
En ole ajanut vielä Y.tä mutta onko äänieristys samaa tasoa kolmosen kanssa vai onko parempi??
Autopilotin tutka on jo poistettu käytöstä kaikista missä on hw3.
 
Jännä arvottaa Telsan infotainment kilpailijoita ennen, jotka tarjoavat AA:ta ja Apple CarPlaytä, jokainen toki tyylillään ja mistä tykkää, mutta rehellisesti Tesla hakkaa päätä seinään kun ei voi noita mahdollistaa ja omalla kohdalla ainakin on suuri miinus.
Joo en itse edes tietä mitä hyödyn tuosta apple carplaysta. Käyttiksessä arvostan sitä, että se toimii tökkimättä ja on helppo käyttää. Lisäksi navigaattorin toiminta. 11 sähkiksen (lyhyellä) kokemuksella se toimii moitteettomasti vain Teslalla ja Polestarilla. Hirvein kokemus on tullut VW, Hyundai ja Opel.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä hiukan eteenpäin on se leipomon kahvila tms, mutta aika jostainhan sinne on siitä laturilta lähteä kävelemään, joten eipä ole tullut itse kyllä käytyä katsomassa.

Eipä tuota kyllä tiedä vaikka purkaisivat tuon poiskin, jos ja kun matkalle tulee kolme uutta, toivottavasti eivät kuitenkaan.
Ei ole tuollaista tullut huomattua, kun lähes aina illalla menen siitä ohi. ABC oli silloin aina vielä auki... Nyt ei paljoa latureiden punaista kajoa enempää näy. Kai siihen jotain tulee, mutta rakennusten purkaminen ja uuden tekeminen ottaa aikaa. Teoriassa kai nykyiseenkin joku hullu yrittäjä voisi muuttaa, mutta kun ABC ei saanut sitä kannattamaan tarpeeksi, niin aika lyhyt ura tulee varmaan ko. kahvilalle.
 
Joo en itse edes tietä mitä hyödyn tuosta apple carplaysta. Käyttiksessä arvostan sitä, että se toimii tökkimättä ja on helppo käyttää. Lisäksi navigaattorin toiminta. 11 sähkiksen (lyhyellä) kokemuksella se toimii moitteettomasti vain Teslalla ja Polestarilla. Hirvein kokemus on tullut VW, Hyundai ja Opel.
Itse taas vaihdoin CarPlayn omanneesta autosta Teslaan ja vaikka Teslan oma järjestelmä toimiikin ok, niin mielummin silti käyttäisin CarPlaytä, voi navigoida vaikka ABRP:n kanssa, saa käytettyä useampia sovelluksia suoraan näytöltä, esim Easyparkkia jne. Toki jos tuota ei koskaan ole käyttänyt niin ei varmaan osaa kaivatakkaan.

Ei ole tuollaista tullut huomattua, kun lähes aina illalla menen siitä ohi. ABC oli silloin aina vielä auki... Nyt ei paljoa latureiden punaista kajoa enempää näy. Kai siihen jotain tulee, mutta rakennusten purkaminen ja uuden tekeminen ottaa aikaa. Teoriassa kai nykyiseenkin joku hullu yrittäjä voisi muuttaa, mutta kun ABC ei saanut sitä kannattamaan tarpeeksi, niin aika lyhyt ura tulee varmaan ko. kahvilalle.
Itseä myös vähän ihmetytti, miten se ei voinut olla kannattava, kun lähes aina se oli täynnä kun siinä pysähtyi, mutta kaipa se rakennus sitten oli niin energian hukkaaja tms.
 
12/20 käyttöönotettu LR eli refresh. Hankala sanoa onko tuossa alustassa tullut hieman uudemmissa muutoksia, en muita M3:sia ajanut. Mutta taitaa olla että M3 nyt vain on kova. Ehkä eniten ärsyttää se nypytys epätasaisella tiellä.
Joo jää nitisee sopivasti kun sattuu, silloin ihan ensipäivinä sattui olemaan jossain a-pilarin tienoilla jäätä joka piti todella ärsyttävää ääntä ja ehti jo hetken masentaa kun ei ollut ihan varma mikä syy :). Aika vähän tuota sinäsä ollut joten ei mikään ongelma loppujen lopuksi.
Ja tuosta nypytyksestä ei ole uusissakaan päästy eroon.
 
Tämä voi olla yleisesti tiedossa, mutta tajusin juuri että teslan "nopean toimituksen" autoista näkee suoraan onko ne kiinan vai saksan tekeleitä. Tämä askarrutti aiemmin itseä ja aina välillä facen sivuilla näyttää olevan juttua, että soittivat teslan myyntiin ja kysyivät alkuperää. Kun klikkaa auton auki, osoiterivin alussa näkee vin numeron alun. Eli jos kiina niin LRW ja jos saksa XP7.
Katselin saksan sivujen nopean toimituksen autoja niin vaikuttaa että saksan gigalla tehdään vieläkin vain valkoista ja mustaa Y:tä. Muut värit näyttäisi olevan kiinasta.
Onko tosiaankin vielä näin?

Oma lehmä sen verran ojassa, kun tilauksessa valkoinen MYLR ja toivoisin saavani saksan version...
 
Elohopea ja purppura tulee germaaniasta ainoastaan, mutta niitä ei tule pikana.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 793
Viestejä
4 483 945
Jäsenet
74 001
Uusin jäsen
endorfiini.exe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom