Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Katselin saksan sivujen nopean toimituksen autoja niin vaikuttaa että saksan gigalla tehdään vieläkin vain valkoista ja mustaa Y:tä. Muut värit näyttäisi olevan kiinasta.
Onko tosiaankin vielä näin?
Eikös ne kaksi uutta erikoisväriä tule myös Saksasta kun ovat tilattavissa vain euroopassa. Tai ainakin näin oli vielä tuossa alkuvuodesta kun autoja katselin, eli tuo Quicksilver ja Cherry Red oli erillinen teksti että saatavilla vain euroopassa. Oletan että autot tulisi tuollain myös Saksan tehtaalta.
 
Oma lehmä sen verran ojassa, kun tilauksessa valkoinen MYLR ja toivoisin saavani saksan version...
Oliko tähän joku erityinen syy? Olikos Saksan autoissa erilainen penkkien tikkaus tai jotn? Kasauksen laatu ilmeisesti muuten samaa luokkaa ja jotkut puhuvat että Kiinan laatu jopa Saksaa parempi.
 
Oliko tähän joku erityinen syy? Olikos Saksan autoissa erilainen penkkien tikkaus tai jotn? Kasauksen laatu ilmeisesti muuten samaa luokkaa ja jotkut puhuvat että Kiinan laatu jopa Saksaa parempi.
Alustan pitäisi olla vähemmän pintakova. Tosin nyt väittävät teslalla että nyt komponentit ovat nykyisin samoja samoilla osanumeroilla molemmissa tehtaissa. Tiedä sitten häntä...
 
Alustan pitäisi olla vähemmän pintakova. Tosin nyt väittävät teslalla että nyt komponentit ovat nykyisin samoja samoilla osanumeroilla molemmissa tehtaissa. Tiedä sitten häntä...
Ainakin Elonin mukaan, oliko nyt lokakuun jälkeen, kaikissa olisi nämä "comfort" jousitus/alusta, eli hiukan pehmeämpi.
 
Omassa kiina kolmosessa on mm. kesärenkaat (michelin) made in china. Myös iskareissa näytti lukevan made in china eikä näyttänyt olevan mitään länsimaista merkkiä (esim. sachs) niissä vaan vain teslan logo. Liekkö saksassa tai jenkkilässä kootuissa tesloissa yhtä paljon made in china osia?
 
Juu ei niitä ole poistettu (siis parkkisensoreita) jos ne autosta löytyvät. Ja lupailevat ettei myöskään poisteta, se jää sitten nähtäväksi muuttuuko mieli jossain vaiheessa.
Niin tämäkin on hieman ristiriitaista kun sanovat tekevänsä tämän muutoksen visioniin siksi että asia parantuu. No jos ne kamerat ovat paremmat niin luulisi että kun softa kameroille on valmis niin senosrit poistettaisiin käytöstä koska kerran kamera toteutus on parempi. Mutta jos ei poistetakkaan käytöstä silloinkaan niin herää hieman epäilys, että eikö se kamera systeemi olekaan parempi?
 
Juu ei niitä ole poistettu (siis parkkisensoreita) jos ne autosta löytyvät. Ja lupailevat ettei myöskään poisteta, se jää sitten nähtäväksi muuttuuko mieli jossain vaiheessa.
Kun softa tulee niin kaikista poistuu.
 
Kun softa tulee niin kaikista poistuu.
Niin tämä nyt on ihan yhtä vahvalla pohjalla kuin se ettei niitä poisteta. Kukaan ei oikeasti tiedä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu näiden kanssa.

1676465301843.png
 
Niin tämä nyt on ihan yhtä vahvalla pohjalla kuin se ettei niitä poisteta. Kukaan ei oikeasti tiedä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu näiden kanssa.

1676465301843.png
Jos oikeasti uskovat että kamerat ovat paremmat niin sitten olisi todella omistuista jos eivät poistaisi sensoreita käytöstä, eli miksi ei tehdä autoista mahdollisimman hyviä kun se ei vaadi kun yhden ruksin sopivaan kohtaan softassa.
 
Ilmeisesti se menee niin kuin jenkki-fsdssä että kun ajat riittävän lähelle estettä auto huomioi siinä vaiheessa esteen -> kun ajat riittävän lähelle että este jää kameroilta katveeseen mutta auto muistaa sen ja osaa laskea kuinka kaukana se on. Ei toki auta jos kamerat on täysin paskan peitossa mutta ei ne tutkatkaan nää jään ja lumen läpi.

Tutkat näkee kuran läpi kuitenkin, mitä kamera ei. Se on valtava ero toimiiko tutkat 364 päivää vuodessa, jos kamera toimii vain 120 päivää vuodessa (tänä vuonna mun takakamerasta on nähnyt läpi 0 kertaa jos sitä ei jatkuvasti kävisi käsin pesemässä).
 
Jos oikeasti uskovat että kamerat ovat paremmat niin sitten olisi todella omistuista jos eivät poistaisi sensoreita käytöstä, eli miksi ei tehdä autoista mahdollisimman hyviä kun se ei vaadi kun yhden ruksin sopivaan kohtaan softassa.
Kaippa se enemmän riippuu millaista "sillisalaattia" se koodi on. Eli saadaanko ne sensorit disabloitua vai onko niissä n+1 erillistä riippuvuutta jotka joudutaan koodista disabloimaan.

Varmaan ne sensorit jossain vaiheessa sieltä poistuu, mutta se että ne poistuisi heti kun Vision tulee tuskin tulee toteutumaan. Tietysti jos Visionissa kestää vielä vuosi että se oikeasti tuodaan julki niin ehkä sitten. Ehkä se on kuitenkin helpompaa pitää ne sensorit siellä koodissa ja käyttää niitä apuna jos sellaiset autosta löytyy ja jos ei löydy niin sitten Vision:lla.
 
Katselin just eilen noita 3 vs Y uusien hintoja. Jos molemmat ottaa perus nelivetona, molempiin koukun ja talvirenkaat niin kolmonen on muutaman satasen halvempi. Jos kolmoseen ottaa 19" kesävanteet (jotka on vakiona Y:ssä), on kolmonen jo kalliimpi kuin Y. Ei tosiaan ole kauheasti järkeä kolmosen hinnassa nyt.

Riippuu varmaan, koska monet täällä ovat siitä niin kovasti hehkuttaneet että pitää olla LR, koska mahdollisimman iso range. Model 3 LR menee kuitenkin 626km (18"), siinä missä Model Y LR vain 565km. Onhan tuossa kuitenkin 80km eroa, enemmän kuin jos vertaa Model 3 SR+ vs. Model Y LR, joissa eroa vain 55km.

Koska kovasti oli sitä perustelua että LR akun koon takia, niin Model Y LR ei oikein ole järkevä vaihtoehto. Vai vaihtuuko tämäkin peruste sitten aina lennosta kun keksitään jokin uusi peruste "mutta kun koukku!" (olisi kiva saada statistiikkaa kuinka usein keskimäärin koukkuakaan käytetään, tuleekohan edes yhtä päivää vuodessa suomalaisille).
 
Itseä myös vähän ihmetytti, miten se ei voinut olla kannattava, kun lähes aina se oli täynnä kun siinä pysähtyi, mutta kaipa se rakennus sitten oli niin energian hukkaaja tms.

Tannisen leipomon tehtaanmyymälä joo on siinä muutaman sadan metrin päässä. Mitä tulee toiminnan loppumiseen, niin S-ryhmä omistaa kiinteistön ja remonttikulut olisivat olleet ilmeisesti niin suuret että pistivät vain lapun luukulle. Siinä mielessä haastava tulla toimintaa, että S omistaa myös ne ympäröivät tontit pääsääntöisesti joten sinne ei noin vain uutta toimintaa aloiteta ainakaan rakentamalla uutta.

Sinänsä parkkitutkien puute ei ole fataalia sinällään, myydäänhän sitä autoja jossa ei ko. ominaisuuksia ole. Mutta onhan tuo Teslamainen temppu että kuluja karsitaan ennen kuin mitään ratkaisua on olemassa tilalle. Jos ostaa auton sillä oletuksella että mitään parkkitutkia ei ole eikä tule, niin säästyy mielipahalta. Jos sellaiset tarvitsee niin sitten ei osta.
 
Riippuu varmaan, koska monet täällä ovat siitä niin kovasti hehkuttaneet että pitää olla LR, koska mahdollisimman iso range. Model 3 LR menee kuitenkin 626km (18"), siinä missä Model Y LR vain 565km. Onhan tuossa kuitenkin 80km eroa, enemmän kuin jos vertaa Model 3 SR+ vs. Model Y LR, joissa eroa vain 55km.

Koska kovasti oli sitä perustelua että LR akun koon takia, niin Model Y LR ei oikein ole järkevä vaihtoehto. Vai vaihtuuko tämäkin peruste sitten aina lennosta kun keksitään jokin uusi peruste "mutta kun koukku!" (olisi kiva saada statistiikkaa kuinka usein keskimäärin koukkuakaan käytetään, tuleekohan edes yhtä päivää vuodessa suomalaisille).
Miksi Model Y LR ei olisi järkevä? Toki kolmonen menee vähän pidemmälle, mutta on todella pieni, omalla kohdalla ei mitään jakoa että tilat riittäisivät. Eikä ole 80km eroa vaan 61km.

Toki isompi range parempi, mutta kyllä tällä range erolla muut asiat painavat enemmän.
 
Itselleni maksimaalinen range tärkeintä joten LR. Tulee oletettavasti ladattua usein täyteen kun suurin osa ajosta pitkää matka ajoa. Ei oikeastaan sovellu omaan käyttöön kunnolla sähköautot ylipäätään, mutta haluan teslan niin ajattelin kokeilla kuitenkin. Aina voi vaihtaa takaisin dieseliin jos ei homma toimi.
 
Miksi Model Y LR ei olisi järkevä? Toki kolmonen menee vähän pidemmälle, mutta on todella pieni, omalla kohdalla ei mitään jakoa että tilat riittäisivät. Eikä ole 80km eroa vaan 61km.
Nuo tosiaan eri kokoluokan autoja ja Y vähän korkeampi suv. Kyllä 3 saisi olla halvempi, kun mitä nyt on. Tai sitten enimmäkseen myyvät tuota Y:tä.

Riippuu varmaan, koska monet täällä ovat siitä niin kovasti hehkuttaneet että pitää olla LR, koska mahdollisimman iso range. Model 3 LR menee kuitenkin 626km (18"), siinä missä Model Y LR vain 565km. Onhan tuossa kuitenkin 80km eroa, enemmän kuin jos vertaa Model 3 SR+ vs. Model Y LR, joissa eroa vain 55km.

Koska kovasti oli sitä perustelua että LR akun koon takia, niin Model Y LR ei oikein ole järkevä vaihtoehto. Vai vaihtuuko tämäkin peruste sitten aina lennosta kun keksitään jokin uusi peruste "mutta kun koukku!" (olisi kiva saada statistiikkaa kuinka usein keskimäärin koukkuakaan käytetään, tuleekohan edes yhtä päivää vuodessa suomalaisille).
Tuossa Model 3 siis puolensa. Tuumaa pienemmät renkaat ja pienempi ilmanvastus, niin ajomatka on hiukan pidempi. Ehkä 3 käytettynä voisi olla kiinnostava, mutta uutena hinta voi kääntyä suuremman Y:n suuntaan.

Takapotkuissa LFP akku jonka voi latailla vaikka joka päivä 100%. Mielestäni erittäin hyvä kun on näin.
Toisaalta voi LR:n ladata 80 tai 90%. Tai täyteen. Toki jos pitää autoa oikein pitkään itsellä, niin 100% lataaminen kuluttaa akkua enemmän.

Itse laittanut lataukseen, kun akkua on 50% tai alle, tai joskus ennemmin jo. Eli LR (Performance) olisi omalla latauskäytöllä tavallaan parempi, kun 50% akulla pääsisi vähän pidemmästi.
 
Niin tämä nyt on ihan yhtä vahvalla pohjalla kuin se ettei niitä poisteta. Kukaan ei oikeasti tiedä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu näiden kanssa.

1676465301843.png
Sama nähtiin tutkien kanssa. Miten kävikään… Ei Tesla pidä montaa eri koodia vaan kun saavat jotain ulos niin maks vuosi ja kaikille sama.
 
Sama nähtiin tutkien kanssa. Miten kävikään… Ei Tesla pidä montaa eri koodia vaan kun saavat jotain ulos niin maks vuosi ja kaikille sama.
Otetaanpa tähän kohtaan jo aiemmin laittamani kommentti aiheesta:

En rehellisesti sanottuna ymmärrä mitä järkeä nuo olisi ottaa parkkitutkallisista autoista pois käytöstä ja korvata kamerapohjaisella softalla joka on pakostakin kompromissi nykyiseen verrattuna. Se tutkapohjainen pysäköintiavustin on softaltaan valmis - mitään kehitystä ei oletettavasti tarvitse enää tehdä ja se toimii tarkoitukseensa kuten pitääkin. Miksi siis poistaa jotain, jonka voi vaan antaa olla.

Adaptiivisen vakkarin muutos taas oli ihan looginen, koska Tesla ei halua kehittää kahta erillistä autopilot-ohjelmistoa joista toinen käyttää tutkaa ja toinen kameraa esteiden ja etäisyyden tunnistamiseen. Lisäksi oman kokemuksen mukaan tuo kameraversio on yllättäen toiminut paremmin kuin tutkaversio. Vaikka keula on kuinka muurautunut lumesta tai jäästä niin auto porskuttaa menemään vakkari päällä. Viime talvena tutka meni useita kertoja tukkoon lumen ja jään takia.
 
Otetaanpa tähän kohtaan jo aiemmin laittamani kommentti aiheesta:

En rehellisesti sanottuna ymmärrä mitä järkeä nuo olisi ottaa parkkitutkallisista autoista pois käytöstä ja korvata kamerapohjaisella softalla joka on pakostakin kompromissi nykyiseen verrattuna. Se tutkapohjainen pysäköintiavustin on softaltaan valmis - mitään kehitystä ei oletettavasti tarvitse enää tehdä ja se toimii tarkoitukseensa kuten pitääkin. Miksi siis poistaa jotain, jonka voi vaan antaa olla.
Säästöt. Tesla haluaa tehdä autot mahdollisimman halvalla ja vähillä osilla.

Edit. Kiinan tehdas menee kiinni pariksi viikoksi ja alkaa tuottamaan sen jälkeen uutta 3:sta.
 
Kiinan tehdas menee kiinni pariksi viikoksi ja alkaa tuottamaan sen jälkeen uutta 3:sta.
Saa nähdä millainen Model 3 sieltä tulee.

Voi olla että uudet vanhan mallin 3:set menee nyt vähän huonommin kaupaksi, kun uusi on aivan juuri tuloillaan?
 
Miksi Model Y LR ei olisi järkevä? Toki kolmonen menee vähän pidemmälle, mutta on todella pieni, omalla kohdalla ei mitään jakoa että tilat riittäisivät. Eikä ole 80km eroa vaan 61km.
Toki isompi range parempi, mutta kyllä tällä range erolla muut asiat painavat enemmän.

Eli silloinhan kilpailija Y LR:lle olisi Model 3 SR+. Samassa luokassa range noissa kahdessa, jolloin hintaeroa alkaakin olemaan jo enemmän.
 
Itselleni maksimaalinen range tärkeintä joten LR. Tulee oletettavasti ladattua usein täyteen kun suurin osa ajosta pitkää matka ajoa. Ei oikeastaan sovellu omaan käyttöön kunnolla sähköautot ylipäätään, mutta haluan teslan niin ajattelin kokeilla kuitenkin. Aina voi vaihtaa takaisin dieseliin jos ei homma toimi.

Eihän Y silloin ollut sinulle kannattava. Halusit maksimaalisen rangen, se löytyy ihan kunnon erolla Model 3:sta. Muussa tapauksessa jo SR:n range olisi sinulle riittänyt (ja sen saa aina 100%, eikä tarvi miettiä katoaako vuodessa parissa jo osa rangesta), jos Y LR:kin.
 
Eihän Y silloin ollut sinulle kannattava. Halusit maksimaalisen rangen, se löytyy ihan kunnon erolla Model 3:sta. Muussa tapauksessa jo SR:n range olisi sinulle riittänyt (ja sen saa aina 100%, eikä tarvi miettiä katoaako vuodessa parissa jo osa rangesta), jos Y LR:kin.
Mutta model 3 autoon ei mahdu kaikki se mitä pitää mahtua, joten se nyt ei ole vaihtoehto ollenkaan.
 
Eli silloinhan kilpailija Y LR:lle olisi Model 3 SR+. Samassa luokassa range noissa kahdessa, jolloin hintaeroa alkaakin olemaan jo enemmän.
Näyttää olevan 74km ero Y lr hyväsi. Vielä kun 3 uudistuu juuri, niin itse kyllä lykkäisin 3 hankintaa. Y tuskin uudistuu ihan lähiaikoina, kun se on jo uutta halvempaa suunnittelua heti alusta alkaen.
 

Vielä tosin on auki, että millon niitä uusittuja model3:ia alkaa tulemaan myyntiin. Aikaisemmat huhut on laittaneen sen q3+ saatavuudelle. Voi olla, että preppaavat linjastoja, mutta sieltä silti tovinaikaa tulee vanhaa kärryä ulos. Olis tietty kiva, jos uusittu model3 tulis ennemmin kuin myöhemmin. Ehkä tesla on aikataulusta edellä versus aikaisemmat huhut/vuodot.

Samasta aiheesta ilman maksumuuria: Tesla China pausing production to make way for updated Model 3: report
 
Vielä tosin on auki, että millon niitä uusittuja model3:ia alkaa tulemaan myyntiin. Aikaisemmat huhut on laittaneen sen q3+ saatavuudelle. Voi olla, että preppaavat linjastoja, mutta sieltä silti tovinaikaa tulee vanhaa kärryä ulos. Olis tietty kiva, jos uusittu model3 tulis ennemmin kuin myöhemmin. Ehkä tesla on aikataulusta edellä versus aikaisemmat huhut/vuodot.

Samasta aiheesta ilman maksumuuria: Tesla China pausing production to make way for updated Model 3: report
Toivottavasti 1.3 tulisi näistä jotain lisätietoa. Tosin Tesla varmaan ei halua kertoa yhtään mitään. Nyt jos sanottaisiin että 3kk päästä saa uutta mallia niin eihän kukaan ostaisi enää vanhaa.
 
Tesla ei kerro mitään, ennenkuin tavaraa tulee ulos linjastolta. Yleensä ei edes silloinkaan, vaan muutokset tulee ilmi muuta kautta.

Tällä pyritään minimoimaan kaikki myynnin väliaikainen sakkaaminen kun uutta on tulossa.
 
Eli etupuskuriin tulossa 3 kameraa. Taisi nykyisten autojen vision parkkitutka homma olla vaan huijausta siis, tuskin ainakaan mitään toimivaa on tulossa jos kerran on päädytty siihen että tarvitaan oikeasti 3 kameraa kuvaamaan paikkaa jota nykyisissä autoissa ei kuvata ollenkaan. No josko tosiaan 1.3 tulisi jotain aikataulu ym infoa niin voisi tehdä päätöksiä siitä koska ottaa auto.
 
Puskurikamerat on risteävää liikennettä varten, ei varsinaisesti parkkeerausta varten. Vaikka varmaan siinäkin auttavat.
 
Kylläpä maistui kk autottomuuden jälkeen hypätä taas Y Perffin rattiin.
On muuten ihan eri peli ajaa 11kg 20" tuumaisilla vanteilla kuin niillä planeetan painoisilla 21":llä. Edellinen YP oli juuri kesän yli, joten sillä mentiin vain suvikumeilla. Mukavuudessa ei ole näillä rengastuksilla juurikaan eroa ja 21" kesä Pirelli on selkeästi hiljaisempi kuin 20" Contin kitka.

Syy miksi -22 M3P lähti kiertoon 3kk jälkeen oli käsittämättömän epämukava penkki, jossa perse ja reisi puutui jo parin minuutin ajon jälkeen. YP:n uudemman mallinen penkki tuntuu melkein pehmeältä nojatuolilta siihen verrattuna ja istuinmukavuus on ihan eri luokkaa.

Ajellaan tällä nyt hetki ja katsotaan millä kokoonpanolla Cherry YP tulee kesän kynnyksellä. Siihen olisi vielä jemmassa Santun 1,2% rahoitus, joka tekisi mieli hyödyntää.
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä jollain Samsungin T7 ulkoista SSD:tä käytössä Teslassa? Toimiiko mukisematta sentry/dash videoille?

Netistä löytyy että toimii hyvin mutta myös "auto valittaa liian nopeasta levystä" tyylisiä juttuja.
 
Onko täällä jollain Samsungin T7 ulkoista SSD:tä käytössä Teslassa? Toimiiko mukisematta sentry/dash videoille?

Netistä löytyy että toimii hyvin mutta myös "auto valittaa liian nopeasta levystä" tyylisiä juttuja.
Oli T5 käytössä ja se toimi hyvin. Nyt menen microsd lukijalla ja kortilla. Ei vie niin paljoa tilaa.
 
Sama nähtiin tutkien kanssa. Miten kävikään… Ei Tesla pidä montaa eri koodia vaan kun saavat jotain ulos niin maks vuosi ja kaikille sama.
Vähän riippuu siitä onko parkkitutkien poisto väliaikaista vai pysyvää. Tämä on puhdas veikkaus, mutta itse oletan ettei tesla saa siitä kameroilla toimivasta kovinkaan hyvää, ja laskevan kysynnän markkinassa on järkevää laittaa ne 130€ tutkat autoon takaisin jos asiakkaat niitä kynnyskysymyksenä pitävät. Tavalla tai toisella homma laitetaan kuntoon, en millään jaksa uskoa että 5v päästä uudessa teslassa ei park assist toimi kun kilpailu on koventunut.
 
Eli etupuskuriin tulossa 3 kameraa. Taisi nykyisten autojen vision parkkitutka homma olla vaan huijausta siis, tuskin ainakaan mitään toimivaa on tulossa jos kerran on päädytty siihen että tarvitaan oikeasti 3 kameraa kuvaamaan paikkaa jota nykyisissä autoissa ei kuvata ollenkaan. No josko tosiaan 1.3 tulisi jotain aikataulu ym infoa niin voisi tehdä päätöksiä siitä koska ottaa auto.
Hmm, pitää ehkä itsekkin olla ottamatta vastaan ennen 1.3, näköjään joo kameroille lisää paikkoja. Tämä ratkaisisi myös niitä parkkitutkaongelmia kun ei jäisi pimeitä kulmia :hmm:
 
Nyt en kyllä ymmärrä miten joku puskurikamera voi pysyä puhtaana? Siinä on kuraa, vettä, pölyä, hyttysiä, lunta, jäätä, yms riippuen vuodenajasta.
 
Nyt en kyllä ymmärrä miten joku puskurikamera voi pysyä puhtaana? Siinä on kuraa, vettä, pölyä, hyttysiä, lunta, jäätä, yms riippuen vuodenajasta.
Vähä mietin kanssa samaa. Ehkä voisivat tulla jonneki ajovalojen sivukylkeen, lasin alle? Mutta kuraa siihenkin toki tulee jonkin verran.
 
Nyt en kyllä ymmärrä miten joku puskurikamera voi pysyä puhtaana? Siinä on kuraa, vettä, pölyä, hyttysiä, lunta, jäätä, yms riippuen vuodenajasta.
Ajamalla Kaliforniassa? Onhan se jo nähty, ettei ratkaisuissa tunnu kiinnostavan kaikkialla toimiva versio ja Suomen olosuhteisiin nähden tehdään aivan typeriä toteutuksia, jotka on käyttökelvottomia suurimman osan ajasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 819
Viestejä
4 484 621
Jäsenet
74 003
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom