Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mitäs Y:n tilanneet ajattelee tästä kun ultraäänitutkat puuttuu ja Tesla tuo HW4 tietsikan yhteydessä lisää kameroita autoon. Arveluttaako ostaa Tesla Vision vajailla kameroilla. Olin eilen pimeässä tihkusateessa pyörimässä ahtaalla vieraalla pihalla kamerat kurassa niin ois ollu orpo-olo ilman ultria.

Oma Y:n toimitus oli viimeksi näkyvissä 20.2.2023. Ei ole Teslalta soiteltu ja nyt kun en hyväksynyt tuota ultrattomuutta/softan puutetta niin aikataulu on jatkossa arvoitus. Oman näkemyksen mukaan ultraton HW3 Y on todellinen väliinputoaja-malli ja kun auton vaihto parin vuoden välein ei kuulu harrastuksiin niin mielummin jatkan vanhalla kalustolla kuin otan uuden auton vastaan joka harmittaa jo ennen toimitusta. Autokuumetta ei juurikaan ole joten helpottaa vastaanoton lykkäämistä.

Olen myös sitä mieltä että Tesla tuonee HW4 yhteydessä kameroihin pesurit ainakin taakse. Ilman kameroiden lämmitystä/pesua tuo keksintö on täällä loskan keskellä ajaessa jatkuvaa kärsimystä.
 
Mitäs Y:n tilanneet ajattelee tästä kun ultraäänitutkat puuttuu ja Tesla tuo HW4 tietsikan yhteydessä lisää kameroita autoon. Arveluttaako ostaa Tesla Vision vajailla kameroilla. Olin eilen pimeässä tihkusateessa pyörimässä ahtaalla vieraalla pihalla kamerat kurassa niin ois ollu orpo-olo ilman ultria.

Oma Y:n toimitus oli viimeksi näkyvissä 20.2.2023. Ei ole Teslalta soiteltu ja nyt kun en hyväksynyt tuota ultrattomuutta/softan puutetta niin aikataulu on jatkossa arvoitus. Oman näkemyksen mukaan ultraton HW3 Y on todellinen väliinputoaja-malli ja kun auton vaihto parin vuoden välein ei kuulu harrastuksiin niin mielummin jatkan vanhalla kalustolla kuin otan uuden auton vastaan joka harmittaa jo ennen toimitusta. Autokuumetta ei juurikaan ole joten helpottaa vastaanoton lykkäämistä.

Olen myös sitä mieltä että Tesla tuonee HW4 yhteydessä kameroihin pesurit ainakin taakse. Ilman kameroiden lämmitystä/pesua tuo keksintö on täällä loskan keskellä ajaessa jatkuvaa kärsimystä.
En ole oikein muodostanut mielipidettä asiaan. Toisaalta ärsyttää ja toisaalta ihan sama. Jos ei ihmeitä tapahdu niin auto vaihtuu joka tapauksessa 3-4 vuoden päästä ja mahdollisesti aiemminkin. Tähän mennessä en ole vielä ikinä omistanut autoa missä olisi nuo parkkitutkat niin katsotaan kaipailenko niitä sitten.

Mietin muutenkin auton ostoa enemmän jälleenmyynnin kannalta kun omistamisen kannalta. Jotenkin uskon, että harvoja kiinnostaa muutamankaan vuoden päästä mikään erilainen kirjainten tai numeroiden sarja oli se sitten HW3 tai HW4. Kai se kuitenkin menee niin, että sinne nettiautoon laitetaan merkki ja malli ja sitten vaan katsotaan sopivan hintaisia yksilöitä ja soitetaan myyjille.
 
Ja aivan turhan esim. eilisellä sateisella pimeällä kelillä. Ajelin eilen melkein pari tuntia ja piti ajaa ilman vakkaria, koska kokoajan oli ilmoitus "Autopilot is reducing speed..", koska se ei kykene näkemään tilanteessa jossa on pimeätä, märkää ja tie on valaistu. Eli siis, sellainen hyvin perinteinen keli.

On kuulemma olemassa jokin keksintö joka toimisi noissakin tilanteissa, mm..
Tämä on kyllä jännä, koska olen ajanut itse tuolla vision-softalla ainakin 20tkm kaikenlaisissa olosuhteissa (mukaan lukien pimeä, märkä, valaistu tie) ilman ongelmia. Tainnut peräti kerran tulla tuo sama ilmoitus, mutta sekin kesti vain muutaman sata metriä. Sen sijaan viime talvena ehti tulla tutkan kanssa monta kertaa tilanne, jossa se meni loskasta tai jäästä tukkoon eikä vakkarilla ajo ollut mahdollista.

Vaikea nyt sanoa miksi se sinulla oireilee, mutta aika yllättävän usein ihmiset ajaa tyytyväisenä ihmeellisen huonokuntoisilla tuulilasin pyyhkijöillä. Jos pyyhkijä ei saa kameran aluetta puhtaaksi, niin silloin näkyvyys on luonnollisesti heikko. Joillain on ollut myös sisältä likainen tuulilasi kameroiden edessä. Puhdistin omastani tuon kuukausi sitten varmuuden vuoksi, mutta vaikutti kyllä täysin puhtaalta.
 
Onko siis sähkösäätöisiä olemassa ilman muistitoimintoa? Eihän tuollaisessa ole mitään järkeä?(laitettu kallis penkki kalliilla moottoreilla jne ja säästetty sillä että ei laiteta jotain 10c hintaista musitipiiriä ja paria muovinappia?) Itselläni on sähkösäätöiset ja muistinapit, vielä kätevämpi toki sitten kun tesla saapuu kun ilmeisesti puhelinavaimen perusteella säätyy penkki, mutta ei tuo napin painaminenkaan mikään mahdoton tehtävä ole ollut.

Viitossarjan bemarissa on vakiona osittainen sähkösäätö, tarkoittaa että etäisyyssäätöä lukuunottamatta penkki säätyy sähköllä ja muistia ei ole. Lisävarusteena saa sitten täydet sähkösäädöt ja muistin. Sen kanssa säätyy sitten rattikin sähköllä. Bemarissahan tuo avainkohtainen kuskiprofiili on ollut iät ja ajat, eli penkki ja muut asetukset säätyy sen käytetyn avaimen (ja uudemmissa voi profiilin valita vielä idrivestäkin, jos ei vastaa avainta) mukaan.

Ja siihen onko järkeä? On, ainakin bemarissa. Niissä on tyypillisesti mekaanisessa penkissä korkeussäätö sellaisella typerällä linkkumekanismilla, jossa kahvasta vapautat penkin, ja sitten omalla painollasi liikutat penkkiä eteen-taakse, jolloin se korkeus säätyy samalla. Se on aivan käsittämättömän paska keksintö vrt. melkein kaikissa muissa autoissa käytetty pumppu jolla penkkiä voi pumpata ylös tai alaspäin. Tolla linkulla on tosi vaikea saada korkeutta just kohdilleen, kun tuolla osittaisella sähkösäädölläkin se onnistuu nopeasti ja helposti.
 
Olen myös sitä mieltä että Tesla tuonee HW4 yhteydessä kameroihin pesurit ainakin taakse. Ilman kameroiden lämmitystä/pesua tuo keksintö on täällä loskan keskellä ajaessa jatkuvaa kärsimystä.
Veikkaisin että ei tuo. Firman meininki on halpuuttaa niin maksimit kun ikinä vaan kehtaa niin se että vetää vesiletkuja ja pumppuja autoon on vastoin muuta meininkiä. siis puhutaan kumminkin firmasta joka poisti parkkitutkat halpuutushimoisaaan.
Ei jotkut muutamat kurapaskassa ajelevat autoilijat jotka hyväksyvät mukisematta muutkin halpuutukset kun ennenkin on pärjätty ilman varmaankaan tehdasta kiinnosta.
 
Onko tietoa, että miten noi teslat lastataan laivaan? Onko ne vain ajettu sinne jonoon vieri vierin? Sitten kun laiva pysähtyy niin ahtaajat ajaa auto kerrallaan ne ulos satamaan? Onkohan noi laivat täynnä pelkkiä tesloja vai meneeköhän samalla laivalla muitakin autoja.
Peräkanaa vieri vierikkäin ajetaan shanghaissa ro-ro aluksiin. Jonkun verran satamatyöntekijät näillä ajelee kun itellä oli 11km luovutuksessa kilsoja mittarissa.
 
Peräkanaa vieri vierikkäin ajetaan shanghaissa ro-ro aluksiin. Jonkun verran satamatyöntekijät näillä ajelee kun itellä oli 11km luovutuksessa kilsoja mittarissa.
Mitenhän toi käytännössä toimii. Miten satamatyöntekijät pääsee autoihin sisälle ja saa auton sitä myötä liikkeelle. Onko niillä joku ”yleisavain” mikä toimii jokaiseen autoon.
 
Veikkaisin että ei tuo. Firman meininki on halpuuttaa niin maksimit kun ikinä vaan kehtaa niin se että vetää vesiletkuja ja pumppuja autoon on vastoin muuta meininkiä. siis puhutaan kumminkin firmasta joka poisti parkkitutkat halpuutushimoisaaan.
Ei jotkut muutamat kurapaskassa ajelevat autoilijat jotka hyväksyvät mukisematta muutkin halpuutukset kun ennenkin on pärjätty ilman varmaankaan tehdasta kiinnosta.
En siis usko itsekään ennen kuin näen. Mutta vaikka halpuutetaan toisaalla niin hankala nähdä miten tuo kamerasysteemi (ja itseajavuus) saataisiin toimimaan likaisilla kameroilla. Nykyteslathan kait pyyhkii hysteerisesti tuulilasia kameranäkyvyyden takia. Nyt on jo varmistettu että Model3 päivitykseen tullee kamerat eteen ja jotain on tulossa myös taakse? Eiköhän Tesla yritä ajaa tämän HW4 tekniikkapäivityksen mahdollisimman nopeasti ja yhtäaikaisesti tuotantoon kaikkiin malleihin. Toki asentavat vanhaa rautaa niin kauan kuin sitä riittää mutta enpä usko että HW3 rautaa on enää tilattu lisää alihankkijoilta tämän vuoden puolella.
 
No herra emävale, mulla on tutka autossa, joten kerro miksei se toimi. Se asetus ei yksinkertaisesti toimi, aivan sama vaikka syy onkin todellisuudessa "Tesla ei osaa" tai "Muskin Tweetit eivät saa tarpeeksi kiinnostusta", ei se sitä tilannetta paranna mihinkään suuntaan.

On mullakin tutka, mutta sehän on nykyään poistettu käytöstä. Syy ei siis ole se, etteikö asetus toimi, se toimii kuten pitää eli pakottaa pyyhkijät päälle. Päätös ottaa tutka pois on surkea, mutta asetus toimii kuin pitää.

Samoin kuin e-tron poistaa regenin käytöstä kun käyttää vakkaria, tai laittaa kaistavahdin päälle joka ajon alussa toimii kuten pitää, mutta se on silti paska toteutus kun ei muista viimeistä asetusta.
 
En siis usko itsekään ennen kuin näen. Mutta vaikka halpuutetaan toisaalla niin hankala nähdä miten tuo kamerasysteemi (ja itseajavuus) saataisiin toimimaan likaisilla kameroilla. Nykyteslathan kait pyyhkii hysteerisesti tuulilasia kameranäkyvyyden takia. Nyt on jo varmistettu että Model3 päivitykseen tullee kamerat eteen ja jotain on tulossa myös taakse? Eiköhän Tesla yritä ajaa tämän HW4 tekniikkapäivityksen mahdollisimman nopeasti ja yhtäaikaisesti tuotantoon kaikkiin malleihin. Toki asentavat vanhaa rautaa niin kauan kuin sitä riittää mutta enpä usko että HW3 rautaa on enää tilattu lisää alihankkijoilta tämän vuoden puolella.
Ei nämä kuitenkaan kaikkiin tule heti. S/x ilmeisesti ensin, sitten ehk ct ja m3. Y luultavasti viimeisimpänä
 
^näin siis Teslan markkinointiviestintä. Kun Y:tä tehdään ja myydään eniten niin on vaikeaa nähdä logiikkaa miksi sen päivitys jätettäisiin myöhemmäksi koska juuri siinä osborne-efekti iskee kovimmin Teslaan.

Kun kolmosen refresh tuli pari vuotta sitten, vanhaa versiota myytiin edukkaasti pois ja sen jälkeen hinta lähti hitaasti nousemaan, näin ainakin USA:ssa jossa hinnoittelu on todella dynaamista.
 
On sähköpenkeissä ilman muistia se ”järki” että penkin kaltevuutta voi yleensä säätää kun taas mekaanisissa säätöä ei yleensä ole tai se säätyy samalla kuin korkeus.
Selän takuuaika kun on loppumassa, niin tuo sähkösäädön antama istuimen vapaa kulmasäätö (ainakin paremmissa sähköpenkeissä) on hyvin tärkeä ominaisuus. Mekaanisesssa penkissä se on enemmän tuurista kiinni miten ko. automallin istuin-selkänoja suhde sattuu itselle sopimaan. Hyvin joka suuntaan säädettävä ristiseläntukeakin on oppinut arvostamaan.
 
^näin siis Teslan markkinointiviestintä.
Teslalla ei taida mitään markkinointiviestintää edes olla :)

Lähinnä pohjautuu huhuihin nämä. 1.3 varmaan kuullaan lisää, mutta tuntuu että Y:ssä on tällä hetkellä tuotanto siinä vaiheessa että autoja jää euroopassa jo ylikin eli joko joudutaan näiden hintaa laskemaan reilusti tai toteamaan että Y ei toistaiseksi saa vielä HW4:sta. Model3:sta tulossa facelift tänä vuonna jossa varmaan on sitten jo HW4 mukana.
 
Teslalla ei taida mitään markkinointiviestintää edes olla :)

Lähinnä pohjautuu huhuihin nämä. 1.3 varmaan kuullaan lisää, mutta tuntuu että Y:ssä on tällä hetkellä tuotanto siinä vaiheessa että autoja jää euroopassa jo ylikin eli joko joudutaan näiden hintaa laskemaan reilusti tai toteamaan että Y ei toistaiseksi saa vielä HW4:sta. Model3:sta tulossa facelift tänä vuonna jossa varmaan on sitten jo HW4 mukana.
MYLR hinta laski 10ke. Meinaatko että jäävät tuolla hinnalla hyllyyn pölyttymään? Täällä nörttifoorumeilla me vaan luullaan että kaikki tietää hw4 yms jutut ja kukaan täysjärkinen ei osta... Luulen että totuus on paljon yksinkertaisempi... ihmeitä saa tapahtua että hinta vielä laskisi, etenkään reilusti. Luulen että nousee lähiaikoina parilla tonnilla ennemminkin.
 
MYLR hinta laski 10ke. Meinaatko että jäävät tuolla hinnalla hyllyyn pölyttymään? Täällä nörttifoorumeilla me vaan luullaan että kaikki tietää hw4 yms jutut ja kukaan täysjärkinen ei osta... Luulen että totuus on paljon yksinkertaisempi... ihmeitä saa tapahtua että hinta vielä laskisi, etenkään reilusti. Luulen että nousee lähiaikoina parilla tonnilla ennemminkin.
No varmasti niitä nyt menee kuin kuumille kiville kun hinnanlasku on uutisoitu. Siltikin noita autoja tulee jatkuvasti "varastoautoiksi" nopealle toimitukselle myös tänne Helsinkiin (on siellä edelleenkin iso kasa autoja). Eli tuotantoa riittää. Ja jos tähän nyt vielä paalutetaan joku "kohta tulee uusi hw" niin varmasti syö myyntiä.

Ehkä tämä on nyt aika iso yleistys, mutta sähköautoa (teslaa ja miksei muitakin) hankkiva oletettaen on ehkä hieman enemmän kallellaan myös sinne "nörttipuolelle" tai yleensäkkiin tekniikkaan kallellaan. Ja aivan varmasti tuosta HW4 julkaisusta tullaan uutisoimaan taas isosti myös suomessa iltapäivälehtienkin toimesta (voi jo kuvitella otsikota "älä osta teslaa nyt - jäät paitsi uudesta ajotietokoneesta" jne) :)
 
Täällä nörttifoorumeilla me vaan luullaan että kaikki tietää hw4 yms jutut ja kukaan täysjärkinen ei osta...
Tähän olen yrittänyt itsekin ottaa kiinni. Näitä asioita ei suurin osa osaa edes ajatella. Kaikille lienee selvää, että autot ja varsinkin sähköautot kehittyy koko ajan, mutta mikään deal-breaker ei varmasti ole mikään yksittäinen auton rautapäivitys. Jos myyntihetkellä parin vuoden päästä yrittää selittää jotain ”tää on sitten sillä hw4 raudalla!”, niin sitä ostajaa ei kiinnosta edes kuulla enempää.
 
On mullakin tutka, mutta sehän on nykyään poistettu käytöstä. Syy ei siis ole se, etteikö asetus toimi, se toimii kuten pitää eli pakottaa pyyhkijät päälle. Päätös ottaa tutka pois on surkea, mutta asetus toimii kuin pitää.

Eihän se asetus toimi, jos sitä ei voi valita. Minkä takia "off" optio edes on siinä, jos se ei toimi? Eikä siinä ole mitään syytä miksi se ei voisi toimia. Tämä on ihan samaa kiertelyä kuin ostaisi tyhjän kananmunakennon kaupasta "noh, kanat nyt ei munineet tänään, tuote on kuten pitikin".

Ihme kaartelua ja selittelyä. Ei toimi tarkoittaa ettei se toimi. Ei mua kiinnosta selitykset siitä että miksi se ei toimi kun Teslalla eivät osanneet, se ei muuta sitä tilannetta mihinkään. Se toimi ennen, kunnes joku ei osannut enää.
 
Teslalla ei taida mitään markkinointiviestintää edes olla :)

Teslalla on markkinointiviestintää vaikka kuinka ja paljon. Tässä jopa heidän rakkaan pomonsa omistamassa palvelussa: https://twitter.com/tesla samoin kuin Muskin oma Twitter tili. Sen lisäksi kaikki maksetut Youtube/bloggarit, joita kutsutaan ilmaisille kierroksille nauttimaan vähän coolaidia.

Kaikki tuo on markkinointia, aivan perinteisessäkin mielessä.
 
Teslalla on markkinointiviestintää vaikka kuinka ja paljon. Tässä jopa heidän rakkaan pomonsa omistamassa palvelussa: https://twitter.com/tesla samoin kuin Muskin oma Twitter tili. Sen lisäksi kaikki maksetut Youtube/bloggarit, joita kutsutaan ilmaisille kierroksille nauttimaan vähän coolaidia.

Kaikki tuo on markkinointia, aivan perinteisessäkin mielessä.
Lähinnä tarkoitinkin perinteistä "markkinointiosastoa" mutta joo onhan nuo somet yms nykyisin isommassa osassa
 
Tähän olen yrittänyt itsekin ottaa kiinni. Näitä asioita ei suurin osa osaa edes ajatella. Kaikille lienee selvää, että autot ja varsinkin sähköautot kehittyy koko ajan, mutta mikään deal-breaker ei varmasti ole mikään yksittäinen auton rautapäivitys. Jos myyntihetkellä parin vuoden päästä yrittää selittää jotain ”tää on sitten sillä hw4 raudalla!”, niin sitä ostajaa ei kiinnosta edes kuulla enempää.
Tesla, joka myy lähinnä tietokonetta pyörillä, niin voi se jälleenmyyntitilanteessa vähän kirpaista myyjän lompakossa, jos sattuu tulemaan joku suurta massaa puhutteleva hw4+ only ominaisuus. Tällöin varmasti ostajat osaavat kysyä, että saako sen ja sen tähän.

e: En nyt siis sano, että hw4 tällaisen toisi, mutta jossain kohtaa varmasti tulee tilanne, jossa vanhemman rautaversion softapolku katkeaa.
 
Tesla, joka myy lähinnä tietokonetta pyörillä, niin voi se jälleenmyyntitilanteessa vähän kirpaista myyjän lompakossa, jos sattuu tulemaan joku suurta massaa puhutteleva hw4+ only ominaisuus. Tällöin varmasti ostajat osaavat kysyä, että saako sen ja sen tähän.

e: En nyt siis sano, että hw4 tällaisen toisi, mutta jossain kohtaa varmasti tulee tilanne, jossa vanhemman rautaversion softapolku katkeaa.
On tämä mahdollista, mutta entistä enemmän teslan leiriin pesiytyy koko ajan ihan tavan pulliaisia kun pahimmista ennakkoluuloista aletaan päästämään irti. Ja näitä taviksia sitten ei kiinnosta nämä rautapäivitykset niin paljoa ainakaan.
 
On tämä mahdollista, mutta entistä enemmän teslan leiriin pesiytyy koko ajan ihan tavan pulliaisia kun pahimmista ennakkoluuloista aletaan päästämään irti. Ja näitä taviksia sitten ei kiinnosta nämä rautapäivitykset niin paljoa ainakaan.
Just näin, mielestäni jokainen meistä keskustelijoista voi miettiä että edustaako itse suomalaista peruspulliaista. Ehkäpä ei tällaisella nörttifoorumilla?

Veikkaan että normikansasta 50% ottaa autostansa kaistavahdin pois päältä kun se ensimmäisen kerran nykäisee vähänkin turhaan. Eikä laita uudestaan päälle.
Ei kait joku kuvittele että HW4 olisi joku jumaljuttu ja kaikki toimiikin sen jälkeen 110% varmuudella vs HW3?
Ja noi perus parkkitutkat. Kun pyryttää lunta ja pysähdyn nykyisellä skodalla liikennevaloihin, lähinnä vituttaa kun alkaa piiputus kuulumaan. Toki tämä on vm20 polttis vielä.
Osa haluaa aataminaikuiset parkkitutkat takaisin ja osa uutta rautaa ja osa varmaan molemmat, ota tästä nyt selvää... :rofl:
 
EU vaatii tiettyjä asioita jotka kytkeytyvät päälle ajon loputtua jos ne on kytkenyt pois.
 
^^eiköhän se ole selvää että ultrat ei tule takaisin. Ultralliset autot jatkaa ultrilla ja ja HW4 autot HD- etukameroilla, suuremmalla laskentateholla ja pesimillä(?) jolloin lopputulos saattaa olla ultria paremmat. Mutta jos lähitörmäystunnistus ei näissä välimallin autoissa toimi lainkaan tai huonosti niin joka Miisa ja Mkko lienee siitä kiinnostunut jatkossakin. Itse olen ainakin vimeisen +20 vuotta tottunut piipitykseen peruutellessa jne. ja nykyautossa myös 360° kamera lisätukena. Mitä isompi auto ja urbaanimpi ympäristö, sen merktiyksellisempi juttu kyseessä imo.
 
^^eiköhän se ole selvää että ultrat ei tule takaisin. Ultralliset autot jatkaa ultrilla ja ja HW4 autot HD- etukameroilla, suuremmalla laskentateholla ja pesimillä(?) jolloin lopputulos saattaa olla ultria paremmat. Mutta jos lähitörmäystunnistus ei näissä välimallin autoissa toimi lainkaan tai huonosti niin joka Miisa ja Mkko lienee siitä kiinnostunut jatkossakin. Itse olen ainakin vimeisen +20 vuotta tottunut piipitykseen peruutellessa jne. ja nykyautossa myös 360° kamera lisätukena. Mitä isompi auto ja urbaanimpi ympäristö, sen merktiyksellisempi juttu kyseessä imo.
Ei ne ultrat takaisin tule. Sekin vielä että todennäköisesti poistavat vanhoistakin ne vielä.

Tesla ryhmän mukaan ei ultralla tee mitään koska piippailee turhaan ja ei niitä kukaan halua käyttää kun ne parit kamerat riittävät.

Joten autot kelpaa kelle vaan.
 
Tesla, joka myy lähinnä tietokonetta pyörillä, niin voi se jälleenmyyntitilanteessa vähän kirpaista myyjän lompakossa, jos sattuu tulemaan joku suurta massaa puhutteleva hw4+ only ominaisuus. Tällöin varmasti ostajat osaavat kysyä, että saako sen ja sen tähän.
e: En nyt siis sano, että hw4 tällaisen toisi, mutta jossain kohtaa varmasti tulee tilanne, jossa vanhemman rautaversion softapolku katkeaa.

Varmaan jossain vaiheessa, mutta nyt näyttää että HW4 on hyvin samankaltainen kuin HW3. Siis itse prosessoinnin osalta, samat vanhat coret (hieman vain enemmän ja korkeammilla kelloilla), joten softa itsessään pitäisi olla suht helppo pitää kummallakin platformilla. Kameroiden määrä tietysti muuttuu, mutta Muskihan lupasi FSD:n HW3:llekin, joten eiköhän HW3:lla vielä parikymmentä vuotta ole elinkaarta edessään.
 
Ei ne ultrat takaisin tule. Sekin vielä että todennäköisesti poistavat vanhoistakin ne vielä.

Tesla ryhmän mukaan ei ultralla tee mitään koska piippailee turhaan ja ei niitä kukaan halua käyttää kun ne parit kamerat riittävät.

Joten autot kelpaa kelle vaan.

Käsittääkseni Ultrat eivät enää esim pysäköintiavustuksessa ole käytössä vaikka ne löytyisivätkin ja Teslan toimintatapojen pohjalta olen ihan samaa mieltä tulevaisuudesta.

Itse en erityisesti ultria kaipaa, kun totuin Priuksessa kameraan ilman niitä ja ne lähinnä häiritsevät lumikelissä. Mutta en minä niiitä siltikään olisi pois ottanut, yleisten käyttötottumuksien takia.
 
Itse pyörittelen paljon kaupungissa ja parkkitaloissa, ja parkkiavut, jotka estävät kolhimisia, ovat yksi tärkeimmistä varusteista. Miksi ihmeessä tämän pitäisi olla joko-tai. Paras tulos olisi varmasti saavutettavissa yhdistelemällä eri anturiteknologioiden informaatiota fiksusti softalla.
 
Käsittääkseni Ultrat eivät enää esim pysäköintiavustuksessa ole käytössä vaikka ne löytyisivätkin ja Teslan toimintatapojen pohjalta olen ihan samaa mieltä tulevaisuudesta.

Itse en erityisesti ultria kaipaa, kun totuin Priuksessa kameraan ilman niitä ja ne lähinnä häiritsevät lumikelissä. Mutta en minä niiitä siltikään olisi pois ottanut, yleisten käyttötottumuksien takia.
Joo siinä pysäköinnissä on vain kamera ja se ei toimi. Siitä on Tubessa video että ei vaan toimi. Vaatii että autossa on silti ultrat että ominaisuutta voi käyttää.
 
Itse pyörittelen paljon kaupungissa ja parkkitaloissa, ja parkkiavut, jotka estävät kolhimisia, ovat yksi tärkeimmistä varusteista. Miksi ihmeessä tämän pitäisi olla joko-tai. Paras tulos olisi varmasti saavutettavissa yhdistelemällä eri anturiteknologioiden informaatiota fiksusti softalla.
Ei kuulemma onnisti. Sen takia tulisi Vision ja tutka disabloitiin. HD tutka tulossa mikä luotettavampi ja sitä voidaan käyttää kameroiden kanssa.
 
Sekin vielä että todennäköisesti poistavat vanhoistakin ne vielä.
Käsittääkseni Ultrat eivät enää esim pysäköintiavustuksessa ole käytössä vaikka ne löytyisivätkin ja Teslan toimintatapojen pohjalta olen ihan samaa mieltä tulevaisuudesta.
Voisko taas hillitä sitä mutuilua. Tesla ei ole tämän hetkisen tietojen valossa "todennäköisesti poistamassa" ultrien käyttöä vanhoissa. Ultrat toimivat edelleen autoista, joissa sellaiset ovat enkä henkilökohtaisesti näe mitään syytä poistaa tuota ominaisuutta käytöstä. Tietävät varmasti itsekin Teslalla, että nykykameroilla ei 1:1 toiminnallisuutta saa joten ominaisuuden poisto jo toimitetusta autosta aiheuttaisi varmasti aikamoiset joukkokanteet.


Otetaan nyt vielä tämä lainaus talteen, jos tilanne joskus muuttuu: "Tällä hetkellä meillä ei ole suunnitelmissa poistaa nykyisten ajoneuvojen ultraääniantureita käytöstä."

Tutka on poistettu käytöstä, ja sillä ei ole mitään tekemistä ultraääneen perustuvien pysäköintianturien kanssa.
 
Voisko taas hillitä sitä mutuilua. Tesla ei ole tämän hetkisen tietojen valossa "todennäköisesti poistamassa" ultrien käyttöä vanhoissa. Ultrat toimivat edelleen autoista, joissa sellaiset ovat enkä henkilökohtaisesti näe mitään syytä poistaa tuota ominaisuutta käytöstä. Tietävät varmasti itsekin Teslalla, että nykykameroilla ei 1:1 toiminnallisuutta saa joten ominaisuuden poisto jo toimitetusta autosta aiheuttaisi varmasti aikamoiset joukkokanteet.


Otetaan nyt vielä tämä lainaus talteen, jos tilanne joskus muuttuu: "Tällä hetkellä meillä ei ole suunnitelmissa poistaa nykyisten ajoneuvojen ultraääniantureita käytöstä."

Tutka on poistettu käytöstä, ja sillä ei ole mitään tekemistä ultraääneen perustuvien pysäköintianturien kanssa.
Ultrasonicit on ihan näppärät, kun etäisyys näkyy 1cm tarkkuudella (noin) näytössä. Ja takimmainen kamera on ravassa, enkä ole jaksanut putsata, niin siitä kamerasta ei ainakaan näy juuri mitään.

Eiköhän ne ultrasonicit tosiaan säily noissa vanhoissa autoissa.
 
Mitenhän toi käytännössä toimii. Miten satamatyöntekijät pääsee autoihin sisälle ja saa auton sitä myötä liikkeelle. Onko niillä joku ”yleisavain” mikä toimii jokaiseen autoon.
Ihan samalla tavalla ku miten kaikki muutkin autot ja millä se myös sitten suomen päässä jatkaa matkaansa suomalaisen rekan kyydissä hangosta vantaalle eli niinkin erikoisella tavalla ku auton omalla avaimella.
 
Voisko taas hillitä sitä mutuilua. Tesla ei ole tämän hetkisen tietojen valossa "todennäköisesti poistamassa" ultrien käyttöä vanhoissa. Ultrat toimivat edelleen autoista, joissa sellaiset ovat enkä henkilökohtaisesti näe mitään syytä poistaa tuota ominaisuutta käytöstä. Tietävät varmasti itsekin Teslalla, että nykykameroilla ei 1:1 toiminnallisuutta saa joten ominaisuuden poisto jo toimitetusta autosta aiheuttaisi varmasti aikamoiset joukkokanteet.


Otetaan nyt vielä tämä lainaus talteen, jos tilanne joskus muuttuu: "Tällä hetkellä meillä ei ole suunnitelmissa poistaa nykyisten ajoneuvojen ultraääniantureita käytöstä."

Tutka on poistettu käytöstä, ja sillä ei ole mitään tekemistä ultraääneen perustuvien pysäköintianturien kanssa.

Olisikin mielenkiintoinen tapaus miten kävisi jos poistaisivat pysäköintitutkat takuun alaisesta autosta mikä on myyty sellaisena että siinä ne tutkat on. Toihan voitaisiin tulkita siten että ne on rikki koska eivät toimi. Siinähän ajelisi maahantuojan sijaisautolla kunnes saavat ne korjattua. :rofl:
 
Kävin kokeilemassa paikallisessa autoliikkeessä Model 3:sta joka on saksasta tuotu. Miten Teslalla on takuuasiat tuontiautojen kohdalla? Ja oliko jotakin eritystä huomioitavaa tähän liittyen?

Tuo oli 2021 Model 3 long range awd

Jäi semisti kiinnostamaan kun hinta oli about samoissa mitä nyt uusissa standard rangeissa. Eli long rangea standardin hinnalla. Tosin tossa oli vaan yhdet all season renkaat.
 
Kävin kokeilemassa paikallisessa autoliikkeessä Model 3:sta joka on saksasta tuotu. Miten Teslalla on takuuasiat tuontiautojen kohdalla? Ja oliko jotakin eritystä huomioitavaa tähän liittyen?

Tuo oli 2021 Model 3 long range awd

Jäi semisti kiinnostamaan kun hinta oli about samoissa mitä nyt uusissa standard rangeissa. Eli long rangea standardin hinnalla. Tosin tossa oli vaan yhdet all season renkaat.
Sovelluksesta näkyy takuut. Esim jossain kolaroiduissa ei takuuta enää ole.

Takuu toimii saksa autoissakin normaalisti. Itse ostin vähän vanhemman 8/2020 performancen. Kolme Model 3:a olen ajanut ja vanhempi Model S. Eli jonkinlaista vertailua voisi tehdä eri autojen välille?

Vm 2021 on vähän paremmilla varusteilla jo.
 
Ihan samalla tavalla ku miten kaikki muutkin autot ja millä se myös sitten suomen päässä jatkaa matkaansa suomalaisen rekan kyydissä hangosta vantaalle eli niinkin erikoisella tavalla ku auton omalla avaimella.
Oma veikkaus on, että ei ole ihan näin yksioikoista. Toihan olisi loppujenlopuksi aika kömpelö tapa hoitaa asia, käsitellä nyt jokaisen auton omia fyysisiä avaimia.

Veikkaan, että noilla siirtäjillä lähtömaassa on taskussa omat bluetooth-avaimet (tai vastaavat), joille on etäohjauksella sallittu oikeudet kaikkiin siirron alla oleviin autoihin suoraan. Varsinaiset autokohtaiset avainkortit autoihin naitetaan vasta suomen päässä (tai on naitettuna hanskalokerossa, mutta ei käytetä siirroissa). Suomen päässä saatetaankin käyttää autojen omia avaimia.
 
Oma veikkaus on, että ei ole ihan näin yksioikoista. Toihan olisi loppujenlopuksi aika kömpelö tapa hoitaa asia, käsitellä nyt jokaisen auton omia fyysisiä avaimia.

Veikkaan, että noilla siirtäjillä lähtömaassa on taskussa omat bluetooth-avaimet (tai vastaavat), joille on etäohjauksella sallittu oikeudet kaikkiin siirron alla oleviin autoihin suoraan. Varsinaiset autokohtaiset avainkortit autoihin naitetaan vasta suomen päässä (tai on naitettuna hanskalokerossa, mutta ei käytetä siirroissa). Suomen päässä saatetaankin käyttää autojen omia avaimia.

Tuohan se kyllä vasta monimutkaiselta ja todella häiriöherkältä kuulostaa verrattuna siihen että toimiva avain on autossa sisällä ja senkus ajaa vaan?
Niin ne autot on tähänkin asti kuljetettu riippumatta millainen avain on.
Tässä pitää ottaa huomioon lisäksi että auto aika kovalla prosentilla vaihtaa laivaakin matkan varrella ja jossain erikoistilanteessa tuleekin vaikka ihan perus finnlinesillä tai saattaa toimitusmaa vaihtua ja rekka nappaakin sen jostain satamasta. Jokaisella kuvioon osallistuvalla pitäisi olla oikein koodattu bt avain?

Lisäshow + kustannushan olisi kun se pitäisi sitten heti satamassa koodata avain kummiskin, että rekkaukko saa sen kyytiin.
 
Tuohan se kyllä vasta monimutkaiselta ja todella häiriöherkältä kuulostaa verrattuna siihen että toimiva avain on autossa sisällä ja senkus ajaa vaan?
Niin ne autot on tähänkin asti kuljetettu riippumatta millainen avain on.
Tässä pitää ottaa huomioon lisäksi että auto aika kovalla prosentilla vaihtaa laivaakin matkan varrella ja jossain erikoistilanteessa tuleekin vaikka ihan perus finnlinesillä tai saattaa toimitusmaa vaihtua ja rekka nappaakin sen jostain satamasta. Jokaisella kuvioon osallistuvalla pitäisi olla oikein koodattu bt avain?

Lisäshow + kustannushan olisi kun se pitäisi sitten heti satamassa koodata avain kummiskin, että rekkaukko saa sen kyytiin.

Jostain juuri pari viikkoa sitten luin että ainakin kontissa pitävät edellisen auton avainta pidetään seuraavassa autossa. Tässä yhteydessä mietin että tuo toimii niin pitkään ihan hyvin kun autot ajetaan päinvastaisessa järjestyksessä laivasta pois kun missä ne on sinne ajettu.

En oikein tiedä että onko tuo sitten turvallisuussyistä noin järjestetty vai miksi verrattuna siihen että avaimet olisivat omassa autossaan.. Autothan ovat yleensä pakattu niin lähekkäin että ovia ei fyysisesti saa auki ennen kuin vierestä on auto ajettu pois.
 
Ei tuossa autoihin pääsyn valtuutuksessa pitäisi mitään ongelmaa olla. Miten Tesla rangerit toimii? Ei niille tarvi ilmoittaa, että avainkortti löytyy takaovesta katsoen kolmannen kukkaruukun alta. Tai jätetä avainkorttia autoon ja ovet raolleen kun rangeri tulee 7 tunnin päästä.

Aivan varmasti Teslalla on tätä mietitty monelta kannalta. Miten 1000 autoa siirretään mahdollisimman tehokkaasti laivaan? Miten seurataan autoja siirtävien työtekijöiden työtehoa työvuoron aikana? Kuka siirsi kolhitun auton? Kaikki tämä onnistuu helposti tuollaisella työntekijäkohtaisella avaimella, jolla on valtuutus siirrellä autoja sen ajan kun on työvuorossa. Samalla lokitetaan automaattisesti kuka siirsi mitä ja millaisella työteholla.

Verrattuna siihen, että käsitellään jotain identtisen näköisiä avainkortteja ja ihmetellään kuka unohti molemmat kortit sisään ja ovet on lukossa.

Ei silti. Voihan se olla, että korttien kanssa pelataan, mutta ei yhtään kuulosta Teslan kaltaiselta toiminnalta. Varsinkin kun rangerit ei avaimia tarvi.
 
Mun veikkaus on että siellä on joku transport mode jolla pääsee max 50 ja muutaman kymmenen km ja ei tartte avaimia. Luovutushuollossa sitten aktivoidaan pois ja takaisin sitä ei saa.
 
Vaikka tesla omaa toimintaansa tehostaakin niin autot silti liikkuvat eri rahtifirmojen laivojen ja henkilökunnan toimesta ja niiden ehdoilla mennään.
Euroopassa varmaan alkaisi ahtaajalakko jos heidän työtehoaan ruvettaisi seuraamaan jollain autojen siirtojen kanssa. :rofl:
 
  • Tykkää
Reactions: TKR
Puupaneeli ilmeisesti lähdössä kolmosesta:


Teslan kustomoitavuuden puutteen oikeen korostaa tuollainen, että se ainoa vaihtoehto sisäkoristepaneeli muuttuu erinäköiseksi on uutisen arvoinen juttu.

Nämäkin voisivat olla ihan tyylikkäitä vehkeitä kun saisi valittua varusteita ja erilaisia sisustoja erilaisiin makuihin. Esim lisähinnasta model kolmoseen saisi hudin tai edes mittariston tai paremmat penkit. Toisaalta tottakai jos ainoa pointti on halpuutus niin sitten se ei oikeen toimi kun se silti on vaan halvempaa valmistaa vain yhtä ja samaa kaikille.

Selittää kyllä miksi perinnevalmistajilla on vaikeuksia päästä samoihin katteisiin, kun asiakas saa tyyliin käsinojan tikkauksen väristä lähtien valita kaiken.
 
Teslan kustomoitavuuden puutteen oikeen korostaa tuollainen, että se ainoa vaihtoehto sisäkoristepaneeli muuttuu erinäköiseksi on uutisen arvoinen juttu.

Nämäkin voisivat olla ihan tyylikkäitä vehkeitä kun saisi valittua varusteita ja erilaisia sisustoja erilaisiin makuihin. Esim lisähinnasta model kolmoseen saisi hudin tai edes mittariston tai paremmat penkit. Toisaalta tottakai jos ainoa pointti on halpuutus niin sitten se ei oikeen toimi kun se silti on vaan halvempaa valmistaa vain yhtä ja samaa kaikille.

Selittää kyllä miksi perinnevalmistajilla on vaikeuksia päästä samoihin katteisiin, kun asiakas saa tyyliin käsinojan tikkauksen väristä lähtien valita kaiken.
No harvemmalla perinnevalmistajalla saa lähellekkään kaikkea valita, toki enemmän kuin Teslalla, varsinkin varusteita, mutta saa kyllä aika korkeaan hintaluokkaan mennä, ennenkuin päästään esim. noihin tikkauksien väreihin ja ei siellä taas taida katteiden kanssa kauheasti olla ongelmia.
 
No harvemmalla perinnevalmistajalla saa lähellekkään kaikkea valita, toki enemmän kuin Teslalla,

Pääsääntö lie, että halpiksissa valinnan mahdollisuuksia ei ole - kun taas kalliimmissa voit penkit pistää vaikka omasta esinahasta, näin kärjistetysti :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 833
Viestejä
4 485 166
Jäsenet
74 004
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom