Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mutta nämä Teslat. 3-5 sekuntia sataseen. Miksi ostaa tämmöistä autoa jos ei halua sen olevan täydessä potentiaalissa?
Ei voisi vähempää kiinnostaa onko kiihtyvyys 6.5s 0-100 vai 3.5s 0-100.

Itseasiassa ottaisin mielummin 6.5s 0-100 + 17" kumit, maksimoidun rangen ja mukavuuden vs. 20" nakit jotka maksavat mammonaa + pudottavat rangea jne.

Kunhan alusta on optimoitu sitten niille pienemmille vanteille.
 
Tiedän että seuraava mielipide voi nostattaa pienen paskamyrskyn, mutta koska pohdin samaa asiaa viikko kaksi sitten, tässä mennään…
Esim tässä tapauksessa Tesla on suunnitellut MYLR 23 alustan esim 19x9.5 et45 vanteille ja 255/45R19 kumeille. On toinenkin koko mutta se on isompi ja leveämpi. Tuossa esimerkki koossa renkaan etu ja ulkolaita on tietyssä kohdassa ja liikkuvat suunnitellun geometria mukaan. Jos renkaan sijainti suhteessa tukivarsiin muuttuu, muuttuu geometria myös. Ja silloin vipuvarsi muuttuu ja samalla muuttuu jousituksen jäykkyys. Samaa tekee myös renkaan korkeuden muuttaminen. Tähän kaavaan kun lisätään että eturenkaat kääntyvät ja camper & caster niin soppa on valmis. Ei se mikään hengenvaarallinen ole jos muutokset on suht pieniä.
Tätä meillä on tehty iät ja ajat. Tehtaan rengaskoko pienennetään kun kumit kalliita ja huonolaatuinen (halpa) leveä matala kumi vetelee urissa. Ei suuri ongelma Corollassa tai octaviassa reilun sadan hepan kanssa. Eikä ongelma jos ajetaan körökörö kirkkoon. Jos vetelee niin syytetään rengasmerkkiä vaikka vanteet/rengaskoko ei kuulu siihen autoon ollenkaan.
Ja hei, on ihan OK laittaa 185 kumi litraiseen octaviaan:thumbsup:
Mutta nämä Teslat. 3-5 sekuntia sataseen. Miksi ostaa tämmöistä autoa jos ei halua sen olevan täydessä potentiaalissa?
Ostatteko uuden emon ja prossan, mutta muistit vähän halvemmat kun niilläkin wintoosa käynnistyy?

Ei ole trolliksi tarkoitettu, enkä halua vinoilla kenellekkään.

Mihin sinä tarviit sitä 3-5s potentiaalia? Miksi kaikki teho pitäisi olla käytettävissä kaikissa olosuhteissa? Itselleni yritän etsiä autoa hyvällä hinta/laatu suhteella jossa painotukset mm. tiloilla, akkukoolla, lstaudnopeudella ovat huomattavasti tärkeämpiä kuin tämä 3-5s kiihtyvyys. Silti harkitsen LR mallin ostoa ja siihen kyllä riittäisi halvematkin nakit.
 
Itse en ainakaan ole ostamassa huonoja vanteita tai renkaita. Mitään tietoa vain ei ole itselläni mikä vaikuttaa ja miten ja mitkä sopii niin siksi kysyn. En myöskään tiedä ovatko teslan orkkikset maailman parhaat vanteet vai olisiko parempiakin olemassa? Tai saisiko saman tasoiset jostain muualta halvemmalla.

Kuitenkin 2000-3000€ investointi niin itse ainakin aion selvittää asian perinpohjin, enkä vaan miettimättä mitään iskeä 3000€ teslalle.

Toki lopputulos voi olla että teslan vanteita parempia ei ole olemassa ja lopulta ostan ne, mutta en tutkimatta asiaa.
Tämä itsellänikin. Facebookin perusteella lähes kaikilla on tarvikevanteet ja kitkarenkaat talvipyörinä. Sitä en sitten tiedä onko se hyvä vai huono. Haen kanssa tähän kysymykseen vastausta tällä hetkellä.
 
Ei voisi vähempää kiinnostaa onko kiihtyvyys 6.5s 0-100 vai 3.5s 0-100.

Itseasiassa ottaisin mielummin 6.5s 0-100 + 17" kumit, maksimoidun rangen ja mukavuuden vs. 20" nakit jotka maksavat mammonaa + pudottavat rangea jne.
Kunhan alusta on optimoitu sitten niille pienemmille vanteille.
Tämä. En tunne tesla, mitä siellä on säädettävissä, mutta jos rengaskoko yms muuttuu, kantsii käydä ohjauskulmien säädöissä. Oletan että nykyaikaiset suuntaimet osaa antaa oikeat arvot eri rengas/vanne koolle.
 
Mihin sinä tarviit sitä 3-5s potentiaalia? Miksi kaikki teho pitäisi olla käytettävissä kaikissa olosuhteissa? Itselleni yritän etsiä autoa hyvällä hinta/laatu suhteella jossa painotukset mm. tiloilla, akkukoolla, lstaudnopeudella ovat huomattavasti tärkeämpiä kuin tämä 3-5s kiihtyvyys. Silti harkitsen LR mallin ostoa ja siihen kyllä riittäisi halvematkin nakit.
En tarvitse, mutta tiedostan että olen ostamassa renkaineen 60k€ autoa. Hinnan erotus kun näyttää olevan 300-400€ niin suhteutan sen auton hintaan. Voin olla todella tyhmä, mutta minä en pidä sitä järkevänä säästönä. Mutta en katsonut aiheellisiksi ottaa isompia vanteitakaan varusteeksi.
 
Tämä. En tunne tesla, mitä siellä on säädettävissä, mutta jos rengaskoko yms muuttuu, kantsii käydä ohjauskulmien säädöissä. Oletan että nykyaikaiset suuntaimet osaa antaa oikeat arvot eri rengas/vanne koolle.

Parempi polttaa ne sataset vaikka kiukaassa. Eihän niissä kulmissa mikään muutu, varsinkaan kun vierintäkehä pysyy samana käytännössä.
 
Tiedän että seuraava mielipide voi nostattaa pienen paskamyrskyn, mutta koska pohdin samaa asiaa viikko kaksi sitten, tässä mennään…
Esim tässä tapauksessa Tesla on suunnitellut MYLR 23 alustan esim 19x9.5 et45 vanteille ja 255/45R19 kumeille. On toinenkin koko mutta se on isompi ja leveämpi. Tuossa esimerkki koossa renkaan etu ja ulkolaita on tietyssä kohdassa ja liikkuvat suunnitellun geometria mukaan. Jos renkaan sijainti suhteessa tukivarsiin muuttuu, muuttuu geometria myös. Ja silloin vipuvarsi muuttuu ja samalla muuttuu jousituksen jäykkyys. Samaa tekee myös renkaan korkeuden muuttaminen. Tähän kaavaan kun lisätään että eturenkaat kääntyvät ja camper & caster niin soppa on valmis. Ei se mikään hengenvaarallinen ole jos muutokset on suht pieniä.
Tätä meillä on tehty iät ja ajat. Tehtaan rengaskoko pienennetään kun kumit kalliita ja huonolaatuinen (halpa) leveä matala kumi vetelee urissa. Ei suuri ongelma Corollassa tai octaviassa reilun sadan hepan kanssa. Eikä ongelma jos ajetaan körökörö kirkkoon. Jos vetelee niin syytetään rengasmerkkiä vaikka vanteet/rengaskoko ei kuulu siihen autoon ollenkaan.
Ja hei, on ihan OK laittaa 185 kumi litraiseen octaviaan:thumbsup:
Mutta nämä Teslat. 3-5 sekuntia sataseen. Miksi ostaa tämmöistä autoa jos ei halua sen olevan täydessä potentiaalissa?
Ostatteko uuden emon ja prossan, mutta muistit vähän halvemmat kun niilläkin wintoosa käynnistyy?

Ei ole trolliksi tarkoitettu, enkä halua vinoilla kenellekkään.
Aivan totta että kaikkein fiksuinta on ostaa 9.5" leveät ET45. Eli alkuperäiset tai alkuperäistä vastaavat. Jos siis haluaa vaikka eri väriset tai muuten eri ulkonäöllä olevat. Tai jos haluaa Nokian renkaide tilalle jonkun muun merkin.


Omassa Model 3 on tuollaiset kesäksi.
20"Edessä/Takana9,034
235/35R20 (vaihtoehto 245/35R20)

Mutta talvivanteina on pienemmät 19". Jotkut tuon näköiset, mutta en nyt tiedä tarkkoja tietoja. Ilmeisesti joku hyvin yleinen vanne. Toki ne 20" olisi vähän hienommat, mutta varmaan epämukavammat ja kulutus vähän isompi, sekä kalliimmat. Ihan hyvin on siis pyörinyt nuo ei Teslan vanteetkin, ainakin Model 3:ssa :)
FB_IMG_1675104000344.jpg
 
Itse en ainakaan noita 8.5" vanteita kelpuuttaisi/ostaisi ET46 lukemalla. Voi jäädä renkaat turhan sisälle, koska tuo vanne on 1" kapeampi.
Olenko nyt käsittänyt tämän ihan väärin? Mutta jos ET on sama kuin vakiovanteella ja vanne on 1" kapeampi niin eihän se silloin ole yhtään sen sisempänä tai ulompana?

Eli Model Y mukana tuleva vanne on 9,5" ET45, nyt jos laittaisi 8,5" ja ET45, niin eikö vanteen keskilinja ole täsmälleen samassa kohdassa kun orkkiksella? Ainoa mitä tapahtuu on, että vanne on kapeampi (sekä ulkoa että sisältä 12,7mm).

Mutta jos tuohon laittaa samat kumit kuin leveämmissä vanteissa niin periaatteessa kumin sijainti autoon nähden ei muutu mitenkään? Eli miksi ei siis valitsisi samaa ET lukemaa kun orkkisvanteissa?

Jos siis olen nyt ymmärtänyt oikein niin aina kannattaisi valita sama ET kuin alkuperäinen, ellei sitten ota leveämpää vannetta, koska se ei sitten välttämättä sovi jos on liian sisällä tai ulkona? Mutta kapeammanhan pitäisi aina sopia jos ET on sama?
 
Oliko siis 18" Model Y LR vanteille/renkaille jotain virallista speksiä jossain? Ilmeisesti 235/55/R18 ainakin kävisi jollain vannekombolla? Teslan konfiguraattori tarjoaa nyt Nokian R3 kitkoja. Noissa Teslan renkaissa tulee varmaan painesensorit hinnassa mukana?
 
Oliko siis 18" Model Y LR vanteille/renkaille jotain virallista speksiä jossain? Ilmeisesti 235/55/R18 ainakin kävisi jollain vannekombolla? Teslan konfiguraattori tarjoaa nyt Nokian R3 kitkoja. Noissa Teslan renkaissa tulee varmaan painesensorit hinnassa mukana?
Joku sanoi joskus että R3 jollottaa joissain nopeuksissa. Tiedä häntä. R5 ilmeisesti olisi paljon parempi. Itellä hakkapeliitta 10 ev.
 
Joku sanoi joskus että R3 jollottaa joissain nopeuksissa. Tiedä häntä. R5 ilmeisesti olisi paljon parempi. Itellä hakkapeliitta 10 ev.
Joo juurikin tätä kuullut, joten mieluummin sitten R5 tai X-Ice Snow, vaikka pitääkin säätää noiden tarvikevanteiden kanssa.
 
Tämä itsellänikin. Facebookin perusteella lähes kaikilla on tarvikevanteet ja kitkarenkaat talvipyörinä. Sitä en sitten tiedä onko se hyvä vai huono. Haen kanssa tähän kysymykseen vastausta tällä hetkellä.
Itse voisin tehdä niinkin typerästi, että ottaisin Model Y:n niillä vakio kesäpyörillä. Koska 20" kesäpyörät maksaisi 2300€ enemmän.

Sitten talvipyöriksi (kitkat) ja kokoa 20". Täytyisi vaan valita jotkut sopivat vanteet niille. Eli vanteista ei olisi vielä mitään tietoa. Luultavasti kumminkin 9.5" ja sopivalla ET:llä.

1160€, 19":

1240€, 20":

Eli vain 80€ kalliimpi tuo ehkä vähäsen näyttävämpi 20" rengaskoko.

1175€ olisi 20" nastat tuossa kaupassa. Mutta en osaa sanoa onko ne hyvät vai huonot.
 
Olenko nyt käsittänyt tämän ihan väärin? Mutta jos ET on sama kuin vakiovanteella ja vanne on 1" kapeampi niin eihän se silloin ole yhtään sen sisempänä tai ulompana?
ihan oikein on mielestäni. Äärioloissa vaikuttaa vähän kun renkaan reunat ei ole ihan samassa kohtaa johtuen reunan kulmasta. Ei varmasti Big deal. Mutta lähinnä tarkoitin myös että elkää ostako vanteita tiedostamatta eroa. Esim vempele näyttäisi tarjoavan eri ET vanteita model yyhyn. Luultavasti osaavat neuvoa.
ja kyllä minäkin muistan nuoruuden vannejutut. Jos mahtuu pyörimään niin hyvä oli
 
Yks kappale valkosia MY LR:iä olisi suoraan saatavilla Teslalta vetokujalta (tain ainakin suht nopeasti)


Yritin jo tilata tätä, mutta tilauksen käsittelyssä tapahtui virhe. Onneksi joku ehti ensin, koska en huomannut, että tästä puuttuu vetokoukku. Kannattaa olla tarkkana. Vain kahdessa noista LR nykyisistä varastoon tulevista löytyy koukku.
 
Yritin jo tilata tätä, mutta tilauksen käsittelyssä tapahtui virhe. Onneksi joku ehti ensin, koska en huomannut, että tästä puuttuu vetokoukku. Kannattaa olla tarkkana. Vain kahdessa noista LR nykyisistä varastoon tulevista löytyy koukku.
Se näkyy kai hinnassakin? Teslan myyjän mukaan noihin saa koukun myöhemminkin ja tulee ihan saman hintaiseksi. Eli saat muutettua sen koukulliseksi autoksi kun ilmoitat vaan niille että pistää koukun siihen.
 
ihan oikein on mielestäni. Äärioloissa vaikuttaa vähän kun renkaan reunat ei ole ihan samassa kohtaa johtuen reunan kulmasta. Ei varmasti Big deal. Mutta lähinnä tarkoitin myös että elkää ostako vanteita tiedostamatta eroa. Esim vempele näyttäisi tarjoavan eri ET vanteita model yyhyn. Luultavasti osaavat neuvoa.
ja kyllä minäkin muistan nuoruuden vannejutut. Jos mahtuu pyörimään niin hyvä oli
Tässä on yksi laskuri, mikä näyttää näppärästi vanhan ja uuden vanteen eron jos ET, rengaskoko tai yms. muuttuu.

 
Olenko nyt käsittänyt tämän ihan väärin? Mutta jos ET on sama kuin vakiovanteella ja vanne on 1" kapeampi niin eihän se silloin ole yhtään sen sisempänä tai ulompana?

Mutta kapeammanhan pitäisi aina sopia jos ET on sama?

Tuumaa kapeampi vanne on sen ½tuumaa molemmilta puolilta kapeampi, joten vanne jää sen ½tuumaa kaaresta enemmän sisälle. Toisia se haittaa toisia ei.

Ja kapeampi vanne menee samalla ET:llä sinne minne leveämpikin, aina.
 
Tuumaa kapeampi vanne on sen ½tuumaa molemmilta puolilta kapeampi, joten vanne jää sen ½tuumaa kaaresta enemmän sisälle. Toisia se haittaa toisia ei.

Ja kapeampi vanne menee samalla ET:llä sinne minne leveämpikin, aina.
Yllä oleva laskuri oli todella havainnollinen. Eli käytännössä ET45 sopii varmasti, mutta jos ottaa ET35 8,5" vanteen niin renkaan ulkoreuna on suunnilleen samassa kohtaa kuin 9,5" ET45 vanteella.

Lienee siis lopulta ihan mielipidekysymys siis. Tai sitten vaikka ET40 niin on tuosta välistä.

En nyt osaa arvioida niin näyttääkö tyhmältä tms jos rengas on 1/2 tuumaa sisempänä?
 
Itse ottaisin Teslalta kolmen tonnin paketin vanteineen ja renkaineen. Uuteen autoon siis.

Tai ehkä tämä on vain näkemykseni mutta vierastan vähän uudehkoja autoja tarvikevanteilla ja kiinarenkailla tms., jos käytettyä siis ostamassa olisin. Mieluummin orggisvanteet ja merkkirenkaat.
Teslalta kun ostaa niin saa myös samaan rahoitukseen. Toki näillä koroilla se ei välttämättä kaikkien mielestä ole hyvä asia :D
 
Yllä oleva laskuri oli todella havainnollinen. Eli käytännössä ET45 sopii varmasti, mutta jos ottaa ET35 8,5" vanteen niin renkaan ulkoreuna on suunnilleen samassa kohtaa kuin 9,5" ET45 vanteella.

Lienee siis lopulta ihan mielipidekysymys siis. Tai sitten vaikka ET40 niin on tuosta välistä.

En nyt osaa arvioida niin näyttääkö tyhmältä tms jos rengas on 1/2 tuumaa sisempänä?
Tuolta muuten löytyy useita 9.5" ET45 vanteita. Näytti siellä olevan ainakin yksi 9" ET40 myös.

Tuollainen aika uusi ilmoitus tuli vastaan.

"Myydään uudet Model Y:n 19" Gemini vanteet (4 kpl) pölykapseleineen. Ajettu 300 m rengasliikkeeseen. Vanteissa ei ole rengaspaineantureita. Sijainti Espoo. 700€"
Hinta aika kohtuullinen, kun pöläritkin kuuluu mukaan.
 
Tiedä sitten onkä tämä luotettava sivu/artikkeli, mutta tämän mukaan autot joissa on parkkitutkat käyttävät myös kameroita parkkitutkina "salaa".

Tuossa siis joku ajaa autolla ilman etupuskuria ja sensoreita ja auto osaa silti näyttää etäisyyksiä ja kamerat peittämällä ei enää näytä. Jos pitää paikkansa niin softa olisi siis olemassa ja testauksessa autoissa joissa on parkkitutkat. Eli keräävät varmaan dataa miten kamera "tutkasta" saisi mahdollisimman hyvin oikeita parkkitutkia vastaavaa tietoa ulos.

Toivotaan parasta, että tämä oikeasti joskus tulisi käyttöön ja toimisi.

Edit: tämähän olisi tietysti varsin helppo todentaa kenen vaan jolla on parkkitutkilla oleva tesla. Senkun nyppää johdon irti ja ajelee.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen aika uusi ilmoitus tuli vastaan.

"Myydään uudet Model Y:n 19" Gemini vanteet (4 kpl) pölykapseleineen. Ajettu 300 m rengasliikkeeseen. Vanteissa ei ole rengaspaineantureita. Sijainti Espoo. 700€"
Hinta aika kohtuullinen, kun pöläritkin kuuluu mukaan.
Laitoinkin viestiä ja nopeasti tuli vastaus, että on jo vähän jonoa noita ottamassa. Taas pienen laskutoimituksen jälkeen rupesi näyttämään siltä, että noi vanteet, bluetooth anturit, nastarenkaat (laadukkaat) ja rahdit + asennukset niin kustannuksissa ollaan taas rengasmallista riippuen 2400-2700€.
 
Tuskin tosiaan ilmaiseksi pääsee, mutta jos talvirengas setin saa 2500€ niin on sekin 500€ säästö. Toki moni ajattelee että yli 50 000€ hankinnassa 500€ ei ole paljoa, mutta ihan sama 500€ se on kuin vaikka jos vertailee jotain asioita mitkä mitkä maksaa 500€ tai 1000€, silloin yhtäkkiä 500€ onkin paljon. Itselleni euro on aina euro kontekstista riippumatta.
 
Millasias vakuutuksia ihmisillä on Model Y:lle? Tuossa pyydellyt nyt tarjouksia (nykyiset on IF:ssä) ja tosiaan sellaista 1200 - 1500e luokassa nuo nyt näyttää olevan yhtiöstä riippumatta.

Halvin tuli tosiaan IF:stä joka oli aika oletettavaakin kun kaikki ollut siellä jo niin pitkään ja täydet bonukset yms.
 
Millasias vakuutuksia ihmisillä on Model Y:lle? Tuossa pyydellyt nyt tarjouksia (nykyiset on IF:ssä) ja tosiaan sellaista 1200 - 1500e luokassa nuo nyt näyttää olevan yhtiöstä riippumatta.

Halvin tuli tosiaan IF:stä joka oli aika oletettavaakin kun kaikki ollut siellä jo niin pitkään ja täydet bonukset yms.
Mitä itse vähän katsonut niin hankaloittaa vertailua, kun puolet yhtiöistä ei anna netistä hintoja vaan pitää pyytää erikseen tarjouksia. Näistä olisi kyllä kiva saada kokemuksia. Myöskään ei nyt näyttänyt olevan pahemmin mitään kampanjoita / hintakilpailua menossa.
 
Mitä itse vähän katsonut niin hankaloittaa vertailua, kun puolet yhtiöistä ei anna netistä hintoja vaan pitää pyytää erikseen tarjouksia. Näistä olisi kyllä kiva saada kokemuksia. Myöskään ei nyt näyttänyt olevan pahemmin mitään kampanjoita / hintakilpailua menossa.
Itsekin tuolta facebookista otin yhteyksiä muutamiin (oli ihan julkiset listaukset myyjistä) ja pyytelin tarjouksia.
 
Millasias vakuutuksia ihmisillä on Model Y:lle? Tuossa pyydellyt nyt tarjouksia (nykyiset on IF:ssä) ja tosiaan sellaista 1200 - 1500e luokassa nuo nyt näyttää olevan yhtiöstä riippumatta.

Halvin tuli tosiaan IF:stä joka oli aika oletettavaakin kun kaikki ollut siellä jo niin pitkään ja täydet bonukset yms.
Kuulostaa kalliilta. Onko sulla edellisissä autoissakin ollut yli tonnin vakuutukset vai onko tesloissa jotain lisää? Itse en ole päässyt vielä kilpailuttamaan omaan teslaani vakuutusta, mutta samanhintaiseen polestariin oli pari tarjousta alle 800€ kaikilla herkuilla.
 
Kuulostaa kalliilta. Onko sulla edellisissä autoissakin ollut yli tonnin vakuutukset vai onko tesloissa jotain lisää? Itse en ole päässyt vielä kilpailuttamaan omaan teslaani vakuutusta, mutta samanhintaiseen polestariin oli pari tarjousta alle 800€ kaikilla herkuilla.
Nykyinen vakuutus on jotain luokkaa 800-900e välillä vuodessa (täyskasko ja lisukkeilla). Ainakin sen mitä itse olen ymmärtänyt niin ainakin Y:llä tulee hintaa lisää firmasta riippumatta.
 
Nykyinen vakuutus on jotain luokkaa 800-900e välillä vuodessa (täyskasko ja lisukkeilla). Ainakin sen mitä itse olen ymmärtänyt niin ainakin Y:llä tulee hintaa lisää firmasta riippumatta.
Mielenkiintoista. Luulisi, että y:llä ajavat ihmiset olisivat suht rauhallisia kuskeja, eikä näin ollen korvattavaa tulisi mitenkään muita vastaavan tason autoja enempää.
 
Mielenkiintoista. Luulisi, että y:llä ajavat ihmiset olisivat suht rauhallisia kuskeja, eikä näin ollen korvattavaa tulisi mitenkään muita vastaavan tason autoja enempää.
Taitaa enemmänkin johtua että tehoja löytyy sen verran reilusti. Ja onhan siinä tietysti kaikenlaista lasia ja muuta pintaa (olettaen että ottaa lasivakuutuksen jne)
 
Ystävälläni oli alkuun Model Y:n vakuutukset X vakuutusyhtiössä 1500€, mutta vaihtoi LähiTapiolaan ja hinta tippui 1200€. Kuulemma heillä on huomioitu, että lasivakuutus korvaa myös lasikaton rikkoutumisen - myyjä oli sanonut, että kaikki yhtiöt eivät tätä tee.. tiedä sitten. :kahvi:

Pitäisi varmaan itsekin tarkistaa tuo yksityiskohta omasta vakuutusyhtiöstä (Turva). Sieltä Turvakasko ilman sijaisautoturvaa, muuten kaikki herkut ja hinta 1060€/v. Auto Model 3 Standard Range Plus vm. 12/21. Ammattiliittoetu huomioitu paremman puoliskon kautta.
Kiinnostaa myös kuulla, että minkälaisia vakuutusdiilejä muut M3 omistajat ovat saaneet.
 
Ystävälläni oli alkuun Model Y:n vakuutukset X vakuutusyhtiössä 1500€, mutta vaihtoi LähiTapiolaan ja hinta tippui 1200€. Kuulemma heillä on huomioitu, että lasivakuutus korvaa myös lasikaton rikkoutumisen - myyjä oli sanonut, että kaikki yhtiöt eivät tätä tee.. tiedä sitten. :kahvi:

Pitäisi varmaan itsekin tarkistaa tuo yksityiskohta omasta vakuutusyhtiöstä (Turva). Sieltä Turvakasko ilman sijaisautoturvaa, muuten kaikki herkut ja hinta 1060€/v. Auto Model 3 Standard Range Plus vm. 12/21. Ammattiliittoetu huomioitu paremman puoliskon kautta.
Jep tuo kannattaa ehdottomasti kysyä ja "vaatia" siihen vakuutukseen. Ainakin IF:llä sekä Pohjantähdellä myös lasikatto kuuluu lasiturvaan.
 
Nykyinen vakuutus on jotain luokkaa 800-900e välillä vuodessa (täyskasko ja lisukkeilla). Ainakin sen mitä itse olen ymmärtänyt niin ainakin Y:llä tulee hintaa lisää firmasta riippumatta.
Itsellä Model 3P vakuutus IF yhtiössä 740€. Vastaavasti Y vakuutus olisi 40€ kalliimpi, 780€.

Y LR siis nettiautosta otettu rekkari. Aikaisemmin laskin Y Performancen hinnan ja se oli aivan sama. Luulisin siis että ei ole hintaeroa Y rwd, lr ja p mallien välillä.

Jep tuo kannattaa ehdottomasti kysyä ja "vaatia" siihen vakuutukseen. Ainakin IF:llä sekä Pohjantähdellä myös lasikatto kuuluu lasiturvaan.
IF yhtiöstä kysyin, niin lasikatto ei kuulu lasiturvaan, vaan lasikaton rikkoontuminen menisi ilmeisesti kaskosta.
 
Jep tuo kannattaa ehdottomasti kysyä ja "vaatia" siihen vakuutukseen. Ainakin IF:llä sekä Pohjantähdellä myös lasikatto kuuluu lasiturvaan.
Kyllähän tuo tosiaan kuuluu, mutta kun miettii niin mikä on se tilanne, missä lasikatto menee hajalle ilman, että se menisi muista kaskon osista korvaukseen?
 
Itsellä Model 3P vakuutus IF yhtiössä 740€. Vastaavasti Y vakuutus olisi 40€ kalliimpi, 780€.

Y LR siis nettiautosta otettu rekkari. Aikaisemmin laskin Y Performancen hinnan ja se oli aivan sama. Luulisin siis että ei ole hintaeroa Y rwd, lr ja p mallien välillä.
No jopas. Mitenhän noin halvalla lähtee. Ollaan kuitenkin oltu if:ssä koko ajan ja täydet bonarit jne. Voikohan olla kun on eka sähköauto niin se korottaisi hintaa.

Kaverilla normi m3 ja hänellä vakuutukset yli tuon mun saaman 1200e tarjouksen.
IF yhtiöstä kysyin, niin lasikatto ei kuulu lasiturvaan, vaan lasikaton rikkoontuminen menisi ilmeisesti kaskosta.
Joo näin taitaakin olla että menee kaskosta. Täytyypä vielä varmistaa.
Kyllähän tuo tosiaan kuuluu, mutta kun miettii niin mikä on se tilanne, missä lasikatto menee hajalle ilman, että se menisi muista kaskon osista korvaukseen?
Joo se taitaakin mennä aina itse kaskosta, my bad. Ja jos se hajoaa niin varmaan menee kyllä jo muutakin siinä vaiheessa.
 
Varastoon tullut täydennystä, nopeaan toimitukseen autoja saatavilla.

 
No jopas. Mitenhän noin halvalla lähtee. Ollaan kuitenkin oltu if:ssä koko ajan ja täydet bonarit jne
Vuosittainen ajomäärä myös vaikuttaa hintaan. Se myös että missä asuu. Esim Helsinki oli ilmeisesti useamman satasen isompi. 500€ omavastuu, eli se isoin. Sisältää lasivakuutuksen ja paremman lunastusturvan.

IF etuohjelman alennus -131€.

Luultavasti siis kelpaa mikä vain Model Y rekkari, että hinnan saa laskettua IF sivuilla. Netissä ainakin pitäisi olla ihan sama hinta, kuin myyjänkin kautta (IF).

If ei välttämättä ole halvin tai paras, kun en ole ihan kaikkia hintoja jaksanut kysyä. Myös asuinpaikka voi vaikuttaa erilailla eri yhtiöissä.
 
Vuosittainen ajomäärä myös vaikuttaa hintaan. Se myös että missä asuu. Esim Helsinki oli ilmeisesti useamman satasen isompi. 500€ omavastuu, eli se isoin. Sisältää lasivakuutuksen ja paremman lunastusturvan.

IF etuohjelman alennus -131€.

Luultavasti siis kelpaa mikä vain Model Y rekkari, että hinnan saa laskettua IF sivuilla. Netissä ainakin pitäisi olla ihan sama hinta, kuin myyjänkin kautta (IF).

If ei välttämättä ole halvin tai paras, kun en ole ihan kaikkia hintoja jaksanut kysyä. Myös asuinpaikka voi vaikuttaa erilailla eri yhtiöissä.
Joo unohtui tuossa mainita että Helsingissä kun asuu niin hinnat varmaan huomattavasti korkeammat.
 
Nyt olisi taas iso kasa LR Y:tä saatavissa nopealla toimituksella. Suurin osa tosin Ghent:ssä varastossa mutta löytyy mm metallinpunaista muutama kappale. Onko nämä jotain vanhempaa erää kun monesta näyttää puuttuvan maininta vetokoukusta.
 
Kyllähän tuo tosiaan kuuluu, mutta kun miettii niin mikä on se tilanne, missä lasikatto menee hajalle ilman, että se menisi muista kaskon osista korvaukseen?

Lasikatto menee rikki tiellä lentävistä kivistä, ei siihen tarvita mitään sen kummallisempaa kuin tuulilasiin. Kaskosta otat bonusmenetykset, lasivakuutuksesta ei mene bonukset. Kyllä tuo Model 3 / Y:ssä on pakko olla lasivakuutuksessa, ei mitään järkeä muuten.
 
Lasikatto menee rikki tiellä lentävistä kivistä, ei siihen tarvita mitään sen kummallisempaa kuin tuulilasiin. Kaskosta otat bonusmenetykset, lasivakuutuksesta ei mene bonukset. Kyllä tuo Model 3 / Y:ssä on pakko olla lasivakuutuksessa, ei mitään järkeä muuten.
Jep. Pieni kivi riitti ja koko paska halki. Onneksi oli lasivakuutus mikä korvasi.
 
Lasikatto menee rikki tiellä lentävistä kivistä, ei siihen tarvita mitään sen kummallisempaa kuin tuulilasiin. Kaskosta otat bonusmenetykset, lasivakuutuksesta ei mene bonukset. Kyllä tuo Model 3 / Y:ssä on pakko olla lasivakuutuksessa, ei mitään järkeä muuten.
Aivan. En huomioinut bonusmenetyksiä. Eli jos edessä olevasta kuorma-autosta lentää iso kivi katolle, niin lasivakuutus laulamaan ennen muita turvia, niin saa lasivakuutuksen omavastuulla uuden katon ilman bonuksien menettämistä.
 
Lasikatto menee rikki tiellä lentävistä kivistä, ei siihen tarvita mitään sen kummallisempaa kuin tuulilasiin. Kaskosta otat bonusmenetykset, lasivakuutuksesta ei mene bonukset. Kyllä tuo Model 3 / Y:ssä on pakko olla lasivakuutuksessa, ei mitään järkeä muuten.
IF:llä menee kaskosta mutta bonukset ei tipu.
 
Tiedän että seuraava mielipide voi nostattaa pienen paskamyrskyn, mutta koska pohdin samaa asiaa viikko kaksi sitten, tässä mennään…
Esim tässä tapauksessa Tesla on suunnitellut MYLR 23 alustan esim 19x9.5 et45 vanteille ja 255/45R19 kumeille. On toinenkin koko mutta se on isompi ja leveämpi. Tuossa esimerkki koossa renkaan etu ja ulkolaita on tietyssä kohdassa ja liikkuvat suunnitellun geometria mukaan. Jos renkaan sijainti suhteessa tukivarsiin muuttuu, muuttuu geometria myös. Ja silloin vipuvarsi muuttuu ja samalla muuttuu jousituksen jäykkyys. Samaa tekee myös renkaan korkeuden muuttaminen. Tähän kaavaan kun lisätään että eturenkaat kääntyvät ja camper & caster niin soppa on valmis. Ei se mikään hengenvaarallinen ole jos muutokset on suht pieniä.
Tätä meillä on tehty iät ja ajat. Tehtaan rengaskoko pienennetään kun kumit kalliita ja huonolaatuinen (halpa) leveä matala kumi vetelee urissa. Ei suuri ongelma Corollassa tai octaviassa reilun sadan hepan kanssa. Eikä ongelma jos ajetaan körökörö kirkkoon. Jos vetelee niin syytetään rengasmerkkiä vaikka vanteet/rengaskoko ei kuulu siihen autoon ollenkaan.
Ja hei, on ihan OK laittaa 185 kumi litraiseen octaviaan:thumbsup:
Mutta nämä Teslat. 3-5 sekuntia sataseen. Miksi ostaa tämmöistä autoa jos ei halua sen olevan täydessä potentiaalissa?
Ostatteko uuden emon ja prossan, mutta muistit vähän halvemmat kun niilläkin wintoosa käynnistyy?

Ei ole trolliksi tarkoitettu, enkä halua vinoilla kenellekkään.
Se on vähän mihin auto ja sen alusta on suunniteltu. Jos se suuniteltu 16-17" rengaskoolle niin 20" pilaa ajo-ominaisuudet täysin, sama toisin päin.

Ei sillä teholla tai vetotavalla ole mitään merkitystä :facepalm:
 
Joku on tehnyt hyvän listan Y:n varusteista MY fb ryhmään.

copy-paste alla.

MODEL Y VAKIOVARUSTELISTA

Moi,

Täällä kun on paljon uusia Tesla Y:tä harkitsevia ja tesla ei selkeästi kommunikoi laajaa varustekattausta.

Päätin naputella eilen iltapuhteiksi mahdollisimman kattavan listauksen vakiovarusteista tähän. Olkaa hyvät!

Nämä varusteet siis sisältyvät kaikkiin Model Y malleihin, mitä nyt on myynnissä uutena . Perusmalli, Long Range tai Performance. Ilman mitään lisävarusteoptioita. (softaahan siellä on vaan myynnissä, valkoisen sisustan lisäksi)

PS: Puuttuuko jotain mainittavaa? Ilmoita, niin korjaan listaan
1f642.png

Avaimet / profiilit:
  • Kuski/avainkohtainen profiili, joka muistaa “kaikki” asetukset, ml. Penkit, ratin, peilit, viihdejärjestelmän tiedot, navigoinnin osoitteet, ym
  • Avaimeton ajo (matkapuhelin avaimena. Puhelin tunnistuu automaattisesti eikä puhelinta tarvitse ottaa esiin avataksesi ovet tai lähteäksesi ajamaan)
    • “Walk away lock”, lukitsee ovet kun poistut autolta automaattisesti
    • "Rajaton määrä" eri profiileja/matkapuhelinavaimia
  • Avaimet 2kpl avainkortti (luottokortin kokoinen)
    • Ei tarvetta käyttää ns. ikinä mutta suositeltava pidettävän mukana. Puhelin toimii myös avainkorttina (ainakin Android) tarvittaessa.
Sisätilat:
  • Sähkösäätöiset etuistuimet muistilla
    • Päätuki ei säädettävissä edessä
    • Kuljettajan penkissä sähkösäätöinen ristiseläntuki
  • Sähkösäätöinen ja lämmitetty ratti, muistilla
    • Vakionopeudensäätimen nopeuden säätö
      • Etäisyydensäätö edelläajavaan
    • Audion säätö (volume & kanavan/biisinvaihto)
  • Vilkku- ja vaihdevipu
    • Vasen: Vilkku + päässä nappi “Kertapyyhkäisy pyyhkimille (avaa myös näytölle pyyhinasetukset)”
    • Oikea: Vaihdevipu & autopilot + vakionopeudensäädin
  • Lämmitetyt penkit, 5 paikkaa
  • Takapenkit:
    • 60/40 tai 40/20/40 kaatuvat (voit kaataa vain keskipaikan halutessasi)
    • Penkkien kallistuksessa 2-3 vaihtoehtoista valintaa, voi myös erikseen säätää vasen/oikea eri kallistuksen
    • Päätuet säädettävissä ylös/alas
    • Keskipaikalla esiinotettava käsinoja/mukiteline. Ei suksiluukkua. (voi kaataa keskipaikan erikseen)
  • Valaistut “lehtitaskut” 4kpl
  • Taustapeili, automaattisesti tummentuva (valittavissa asetuksista)
  • Hanskalokero, lukittava, koodilla tarvittaessa (käyttö kosketusnäytöltä)
    • USB-A portti (kovalevyä varten, kts. Sentry)
  • Sadetunnistin pyyhkimet (sadetunnistin ei parhaasta päästä)
  • Tavaratila:
    • Sähköinen kontti. Säädettävä ylösaukeamiskorkeus.
    • Kontin näkösuojaverho, kova materiaali. Ei erityisen hyvä.
    • 4kpl kiinnityspaikkoja esim. Verkoille
    • Iso säilytystila kontin verhon alapuolella
    • “Sivutaskut”
  • Mukitelineet 2kpl edessä
  • 2kpl ns. Keskikonsolia jossa säilytystilaa rutkasti
    • Toisessa 12v tupakansytytin tulostulo
    • Toisessa 2kpl USB-C portti
  • 2kpl puhelimen langaton lataus, myös iso puhelin mahtuu hyvin
  • 2kpl USB-C takaistuimille
  • Automaattinen ilmastointi, 2 alueinen. Säädettävissä per puoli suuntaus.
    • Takaistuimille ilmastointikanava keskellä, 2kpl säädettävää suutinta
  • Panoraamakatto
  • "Premium hifit", hyvät poppivehkeet suurimmalle osalle ihmisistä. Audiofiilit voi jäädä parempia kaipaamaan.
  • "Premium sisusta", eli vegaanahkasisusta mustana tai valkoisena (valkoinen n.1000e optio)
  • Lisätietoja tarkoista säilytystila yms. mitoista löytyy parhaiten tällä videolla, jossa mitattiin "kaikki" mitattavissa oleva autosta. https://www.youtube.com/watch?v=EFQlXOCo3Fw
  • "Easy entry" / helppo sisääntulo -moodi: Kun laitat auton parkkiin, voit konfiguroida esim ratin menemään täysin sisään&ylös + esim oman penkin taaemmas. Sama toisinpäin kun tulet autoon, niin easy entryn asetukset on päällä ja kun painat jarrua, niin oma profiili aktivoituu ja ratti+penkki menee oikein.
Turvallisuus:
  • Sentry valvontatila
    • Halutessasi auto nauhoittaa parkissa ollessaan viidellä kameralla ympäristöä kun uhka havaitaan (esim. Joku liikkuu lähellä) ja tallentaa tämän erilliselle tallennusmedialle. Vakiona tulee USB-muisti, suositeltava käyttää kuitenkin oikeaa kovalevyä.
    • Sentryn voi konfiguroida: Pois kotona, pois suosikkisijainneissa (navista tulevat), pois työpaikalla.
    • Mahdolliset kolhimiset ym. Jäävät tähän usein kiinni (nimim. Yhden parkkipaikkakolhaisijan napannut)
  • Dashcam “kojelautakamera”
    • Tallentaa viidellä kameralla jatkuvasti kovalevylle (kts. Sentry valvontatila, osta erillinen) viimeiset 60min ajoa
      • Liikenteessä tapahtuu jotain Mielenkiintoista -> Sinulla on tästä materiaalit
    • Painat tööttiä -> Tallentaa erillisen 10min klipin (valittavissa)
    • Turvatyynyt laukeaa/kolari -> Tallentaa erillisen 10min klipin
  • Turvatyynyt edessä
  • Sivuturvatyynyt edessä
  • Keskiturvatyyny edessä
  • Sivuturvatyynyt takana
  • Isofix kiinnikkeet takasivupaikoilla
  • Lapsilukko takaoville.Säädettävissä vain esim. Toiseen oveen asetuksista.
  • Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (ei Autopilot)
  • Aktiivinen kaistavahti (ei Autopilot), säädettävissä vain varoitus tai varoitus+korjaus
  • Katvealueen valvontajärjestelmä, varoittaa kaistanvaihdossa mikäli auto kaistalla johon olet vilkuttamassa
  • Auton huippunopeuden rajoitus 80-130km/h (muistaakseni?) välille
  • Euro NCAP testivoittaja 2022 small off-road sarjassa. Kts. YouTubesta testit: https://www.youtube.com/watch?v=dKaN3f2zmCQ
  • "PIN to Drive", eli auton ajamisen voi rajoittaa toimimaan vain PIN koodilla vaikka olisi avain tunnistettu. Normaalisti voit siis kytkeä vaihteen päälle kun istut autoon ja lähteä. Minulla on PIN to drive päällä lasten takia (ja tuo myös pienen lisäturvan ns. avainkopioijille). Esim Teslan huoltokaan ei voi liikuttaa autoa joka on PIN lukittu
    1f603.png
Ulkoiset:
  • Matrix- tai LED ajovalot (Performance aina Matrix, RWD/LR voi tulla ns. perus ledeillä. Ei pitäisi vaikuttaa perusvalotehoon)
    • Kaukovaloavustin (toimii OK/hyvin, parantui -22 syksyllä todella paljon, ei vielä täydellinen)
    • Matrix ominaisuuksia ei vielä käytössä, rautatuki on
  • Lämmitettävät sivupeilit ja sähköisesti säädettävät muistilla
    • Valittavissa “peruutusasento” peiliin (kääntää alas)
    • Valittavissa automaattinen tummennus peileihin pimeällä
  • Tummennetut takaikkunat ja takalasi
  • Lämmitetty takalasi
  • Lämmitetyt pyyhkimet (lämmitys lasin alaosassa, ns. lepuutuspaikalla)
  • Ns. tuplalasit molemmissa sivuikkunoissa
  • Peruutuskamerat 3kpl (1 takana, 2 peilien alla taaksepäin)
  • Koukku nykyään vakiona
    • Manuaalisesti kiinnitettävä, noin 2-3min per kerta kun kerran harjoitellut. Suojamuovi otetaan pois takapuskurista -> Koukku laitetaan kiinni ja lukitaan avaimella.
    • Etutavaratila konepellin alla, kohtuu iso. Sähköisesti "avattava pari senttiä", manuaalisesti kiinnilaitettava. Soveltuu siis pidemmän matkan tavaroiden säilömiseen, mutta arkikäytössä turhan vaivalloinen kauppakassi-operaatiota varten.
Lataaminen:
  • 11kW (3x16A) AC-lataustuki (ns. asiointilataus)
    • “Suko” matkalaturi ja asiointilatauskaapeli (type2-type2) mukana
  • CCS -pikalataus
  • Akuston esilämmitys pikalatausta varten navigaattorin avulla
Ajaminen:
  • Autopilot järjestelmä (ns. Aktiivinen kaistallapito + etäisyyden hallinta)
    • Maantiet/moottoritiet
    • Rahalla saa tähän kaistanvaihdon vilkulla ja moottoritien rampista poistumisen
  • Vakionopeudensäädin, adaptiivinen
  • Nopeusrajoitusmerkkien tunnistus ja nopeuden säätö automaattisesti (toimii 80% OK)
Sähköt:
  • Virran ulosotto “12v tupakansytytin”, 2kpl. Keskikonsoli ja tavaratila.
  • USB-C 4kpl (2 edessä, 2 takana)
Infotainment:
  • Asetusten säätö "kaikkeen"
  • Etäpäivitykset ("OTA", Over The Air). Keskimäärin kerran kuussa auto paranee itsestään. Päivitys kestää 30-45min. Voit valita itse milloin päivityksen teet.
  • Toimiva navigointi
    • Googlen karttadataan pohjautuva, mutta Teslan käyttöliittymällä
    • Reititys pidemmälle matkalle teslan latureita käyttäen, ei 3. Osapuolien latureiden avulla reititystä
    • Luotettava varaustilan arviointi navigoidessa, todella hyvin ennustee montako % on perillä määränpäässä
  • Bluetooth audio/musiikki
  • Radio
  • Äänisovellukset
    • Spotify, Apple Music, TuneIN nettiradiot, Tidal, Caraoke
      • Vaatii Premium subscriptionin (9.90e/kk) tai puhelimesta jaetun wifin
  • Pelejä
  • Videosovellukset parkissa
    • Netflix, Disney+, YouTube, Twitch ainakin
    • Vaatii premium subin tai jaetun netin
  • Nettiselain
    • Toimii ajossa
    • Liikkuvaa kuvaa ei näytetä ajossa (estetty)
  • Lämmityksen säätö moodit:
    • 1. Pistä auto lukkoon, laita hälyt, mutta jätä lämmitys/viilennys päälle
      • Kun autoon ei jää ketään/mitään ja haluat ilmastoinnin jäävän päälle esim kauppareissun ajaksi
    • 2. Dog Mode. Laita ulkoiset hälyt (ei audiohälyjä), pidä sentrymode päällä, jätä lämmitys/viilennys päälle
      • Kun autoon jää karvatassuja tahi lapsia, jotka eivät tarvitse infotainmenttia (esim. Musiikkia päälle tai Netflixiä katsomaan)
    • 3. Camp Mode. Ei hälyjä, jätä lämmitys/viilennys päälle SEKÄ infotainment toimintakuntoiseksi
      • Kun autoon jää ihmisiä jotka käyttävät infotainmenttia esim Netflixiä katsomaan tai musaa kuuntelemaan. Tai jos nukut autossa.
    • Lämmitykset toimivat kun varaus on 20% tai suurempi
  • Valet mode
    • Rajoitetut ominaisuudet auton käyttöön, esim. Huipputehoa laskettu merkittävästi, huippunopeutta, ei mahdollisuutta avata konttia ulkoa tai hanskalokeria, ei pääsyä navigaattorin osoitteisiin
  • Auton huippunopeuden rajoitus 80-140km/h (?) välille
    • Esim pakotettuna lasten profiileille
    • PIN-koodin takana päälle/pois säätö
  • PERFORMANCE MALLIT:
    • Track Mode, ratatila.
      • Säädettävä vetosuhde 0-100% etu/taka, luistoneston taso, ym.
      • Kierrosaikojen mittaus
        1f600.png

  • "GPS-Lokaatio kohtaisia asetuksia"
  • Auto muistaa GPS sijainnin perusteella esim. AC-latausvirran määrä (esim. kotona 10A lataus), peilien taittaminen, esilämmityksen ajankohta, pidetäänkö sentry päällä/pois
Mobiili:
  • Erittäin hyvä ja toimintavarma mobiilisovellus
  • Ominaisuuksia äpissä:
    • Pikavalinnat 5kpl valittavissa itse alla olevista ominaisuuksista päänäytölle (itsellä: Lämmitys päälle/pois, takakontin avaus, latausliittimen avaus, lukitus päälle/pois)
    • Hallinta:
      • Ovien avaus. Kontin avaus. Frunkin avaus. Latausliittimen avaus.
      • Valojen väläytys
      • Torven soitto
      • Auton etäkäynnistys (voit avata ovet ja etäkäynnistää auton ihmiselle, jolla ei ole avainta)
      • Ikkunoiden avaus 10cm (tuuletus) tai sulkeminen
    • Lataus:
      • Säädä latausraja mobiiliäpistä 50-100%
      • Säädä latauksen ampeereja 6-16A
      • Pysäytä tai aloita lataus
      • Avaa latausportti fyysisesti
      • Avaa latausportin lukitus
    • Lämmitys:
      • Lämmityksen käynnistys/sulkeminen
      • Ratinlämmitin päälle/pois
      • Istuinlämmityksen säätö per istuin
      • Huurteenpoisto (ns. Täyspuhellus päälle)
      • Lämmityksen säätömoodit (päälle, dog mode, camp mode) ja näiden etävalvonta
      • Sisä- ja ulkolämpötilan valvonta
    • Lokaatio:
      • Katso kartalla missä auto
      • Auton vauhti (jos liikkeellä)
      • Auton navigaattorin päämääräosoite sekä saapumisaika (jos liikkeellä ja navigointi päällä)
    • Ajastus:
      • Ajastettu esilämmitys, 1kpl ajastusprofiili
      • Ajastettu lataus
      • “Off peak charging” kellonaikojen säätö
    • Turvallisuus
      • Sentry mode
        • Päälle/pois
        • Kameran katsominen mobiiliäpistä. Etukamera tai sisäkamera
      • Valet mode päälle/pois
        • Rajoitetut ominaisuudet auton käyttöön, esim. Huipputehoa laskettu merkittävästi, huippunopeutta, ei mahdollisuutta avata konttia ulkoa tai hanskalokeria, ei pääsyä navigaattorin osoitteisiin
      • Tesla käyttäjien hallinta
    • Lataustilastot
      • Kuukausi- ja vuosikohtaiset lataustilastot
        • Automaattisesti koti/työ/supercharger/muut -eroteltuna. Hinnat määritellään itse. Laskee “säästöt” vs bensa.
    • Lisävarustesoftien ostaminen
      • Mahdollinen kiihtyvyys upgrade
      • Paremmat autopilot softat
      • Premium subscription
    • Huoltopyynnöt
      • Huoltojen tekeminen / viestintä / historia
    • Auton tiedot
      • Mallitiedot, VIN, kilometrimäärä, takuutiedot
 
Joku on tehnyt hyvän listan Y:n varusteista MY fb ryhmään.
Tää oli kova! Viimeinkin teslan varusteet tiedossa. Jotenkin outoa, että valmistaja ei itse halua tätä kattavaa listaa mainostaa?

Joutui heti ottaa screenshotit kaikesta ja pitää tutustua listaan tarkemmin kun ehtii soffalle makoilemaan.
 
Ai niinkuin jos auto ”vetelee” kiihdytyksessä, jos teho vaikka kolminkertaistetaan, auto ei vetele sen enempää?
Mutta en jaksa väitellä oftopikkia, sovitaan että olet oikeassa :thumbsup:
Jos tesla on suunniteltu niille 20" vanteille, ei se ole hyvä ajaa 18"

Jos se litranen octavia on suunniteltu 16" ei se ole hyvä ajaa 20"

Mikä tuossa oli niin vaikeaa ymmärtää? :facepalm:

Yleensä tehokkaissa autoissa on jäykemmät puslat, jousitus ja matalaprofiili renkaat jolla vetely saadaan kuriin oikean alustageometrian kanssa.
 
Jos tesla on suunniteltu niille 20" vanteille, ei se ole hyvä ajaa 18"

Jos se litranen octavia on suunniteltu 16" ei se ole hyvä ajaa 20"

Mikä tuossa oli niin vaikeaa ymmärtää? :facepalm:

Yleensä tehokkaissa autoissa on jäykemmät puslat, jousitus ja matalaprofiili renkaat jolla vetely saadaan kuriin oikean alustageometrian kanssa.
Kyllähän me ollaan ihan samaa mieltä asiasta, jos geometria yms muuttuu niin on huono ajaa, suuntaan tai toiseen.
tarkoitan sitä, jos tehoa on paljon enemmin, niin tehoa käyttäessä ne huonot ominaisuudet korostuvat enemmin.
 
Oliko siis 18" Model Y LR vanteille/renkaille jotain virallista speksiä jossain? Ilmeisesti 235/55/R18 ainakin kävisi jollain vannekombolla? Teslan konfiguraattori tarjoaa nyt Nokian R3 kitkoja. Noissa Teslan renkaissa tulee varmaan painesensorit hinnassa mukana?
Uusien Teslojen mukana tulee R5 ei R3 vaikka niin tuolla sivulla lukeekin. Eivät vain saa päivitettyä oikeaa tietoa tuonne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 842
Viestejä
4 485 443
Jäsenet
74 005
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom