Tiedän että seuraava mielipide voi nostattaa pienen paskamyrskyn, mutta koska pohdin samaa asiaa viikko kaksi sitten, tässä mennään…
Esim tässä tapauksessa Tesla on suunnitellut MYLR 23 alustan esim 19x9.5 et45 vanteille ja 255/45R19 kumeille. On toinenkin koko mutta se on isompi ja leveämpi. Tuossa esimerkki koossa renkaan etu ja ulkolaita on tietyssä kohdassa ja liikkuvat suunnitellun geometria mukaan. Jos renkaan sijainti suhteessa tukivarsiin muuttuu, muuttuu geometria myös. Ja silloin vipuvarsi muuttuu ja samalla muuttuu jousituksen jäykkyys. Samaa tekee myös renkaan korkeuden muuttaminen. Tähän kaavaan kun lisätään että eturenkaat kääntyvät ja camper & caster niin soppa on valmis. Ei se mikään hengenvaarallinen ole jos muutokset on suht pieniä.
Tätä meillä on tehty iät ja ajat. Tehtaan rengaskoko pienennetään kun kumit kalliita ja huonolaatuinen (halpa) leveä matala kumi vetelee urissa. Ei suuri ongelma Corollassa tai octaviassa reilun sadan hepan kanssa. Eikä ongelma jos ajetaan körökörö kirkkoon. Jos vetelee niin syytetään rengasmerkkiä vaikka vanteet/rengaskoko ei kuulu siihen autoon ollenkaan.
Ja hei, on ihan OK laittaa 185 kumi litraiseen octaviaan
Mutta nämä Teslat. 3-5 sekuntia sataseen. Miksi ostaa tämmöistä autoa jos ei halua sen olevan täydessä potentiaalissa?
Ostatteko uuden emon ja prossan, mutta muistit vähän halvemmat kun niilläkin wintoosa käynnistyy?
Ei ole trolliksi tarkoitettu, enkä halua vinoilla kenellekkään.